Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Billenschuiven: wie ook?

<<

teletascha

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 446

Geregistreerd: 07 Sep 2013 09:00

Bericht 29 Nov 2013 23:07

Billenschuiven: wie ook?

Onze kleine man heeft door zij refluxverleden zo'n hekel ontwikkelt aan op de buik liggen (dan moest hij spugen) dat hij nooit is gaan rollen. Hij kon dus eerder zitten dan rollen. Op advies van het cb ben ik begonnen met fysiotherapie. Waarschijnlijk zal hij nooit echt gaan kruipen, maar gaat ie dus billenschuiven. Ik ben erg benieuwd of er meer mama's zijn van billenschuivers, en hoe de ontwikkeling tot optrekken tot zit, stand en lopen is gegaan? Vertel!
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem7

Bericht 29 Nov 2013 23:10

Re: Billenschuiven: wie ook?

Gaat de fysio het kruipen niet proberen te stimuleren dan? Omdat het schijnt dat niet kruipen op latere leeftijd voor leerproblemen zou kunnen zorgen?
<<

Anoniem123

Bericht 29 Nov 2013 23:11

Re: Billenschuiven: wie ook?

Mijn nichtje was een billenschuiver en doet nu havo.
Maar hoe verder haar ontwikkeling was geen idee meer....
<<

Anoniem18

Bericht 29 Nov 2013 23:18

Re: Billenschuiven: wie ook?

Elise schuift ook vooruit! Ze is wel eerst op haar buik gaan tijgeren, maar sinds ze zelfstandig kan gaan zitten(met 11 maand ongeveer) schuift ze het liefst op haar kont door het huis.

Ze is wat laat met alles, ze was 13,5 maand toen ze zich voor het eerst kon optrekken in de box. Het is nog steeds niet haar hobby, meestal trekt ze zich 2 tot 3 keer per week op in de box. Daar blijft het bij.

Volgens mij is het helemaal niet zo zorgelijk. Men dacht eerst wel dat billenschuiven een teken kan zijn van dyslexie, maar dat is volgens mij alweer achterhaald.

Nou, ik maak me er totaal niet druk over in ieder geval. Het zal allemaal wel loslopen. (haha, woordkeus!)
<<

teletascha

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 446

Geregistreerd: 07 Sep 2013 09:00

Bericht 29 Nov 2013 23:18

Re: Billenschuiven: wie ook?

Maple schreef:Gaat de fysio het kruipen niet proberen te stimuleren dan? Omdat het schijnt dat niet kruipen op latere leeftijd voor leerproblemen zou kunnen zorgen?


Nee, niet echt. Hij gaat het proberen vooruit komen verder te stimuleren: hoe dit gaan verlopen laat ie even in hetmidden. En hoe hij vanuit zijn basishouding naar steunstand kan komen, zodat hij het lopen wat kan versnellen ( billenschuivers zijn notoire laatlopers, geloof ik)
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem119

Bericht 29 Nov 2013 23:19

Re: Billenschuiven: wie ook?

Deed ik als kind! Maar liep volgens mij niet extreem laat.
<<

Annemie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1380

Geregistreerd: 03 Sep 2013 17:01

Woonplaats: Achterhoek

Bericht 29 Nov 2013 23:30

Re: Billenschuiven: wie ook?

Mijn zoontje was ook een billenschuiver, hij liep met 24 maanden aan de hand en met 26 maanden los. Staan deed hij volgens mij met 22 maanden.
Zoon: 26-06-2010
Zoon: 25-08-2013
<<

Anoniem144

Bericht 30 Nov 2013 00:23

Re: Billenschuiven: wie ook?

D. Rolde zich pas om met 8 maanden. Zitten kon ze kort daarna. Zich voort bewegen deed ze eerst rollend door de huiskamer en daarna billen schuivend. Hierna ging ze zich optrekken en liep ze rondom de meubels. Met 18 maanden ging ze los lopen.
<<

Anoniem124

Bericht 30 Nov 2013 01:43

Re: Billenschuiven: wie ook?

Maple schreef:Gaat de fysio het kruipen niet proberen te stimuleren dan? Omdat het schijnt dat niet kruipen op latere leeftijd voor leerproblemen zou kunnen zorgen?


Ho...billenschuiven is geen oorzaak van leerproblemen later he. Grote misvatting.

Er is wel ooit eens onderzocht dat veel leerlingen met dyslexie vroeger niet gekropen hebben. Maar dan nog betekent dat nog lang niet dat dit de óórzaak was. Het zijn gewoon dezelfde uitwerkingen door de hersenhelft-connecties die anders werken.
<<

Mikki

Noob

Berichten: 91

Geregistreerd: 02 Sep 2013 13:40

Bericht 30 Nov 2013 03:30

Re: Billenschuiven: wie ook?

Mijn oudste was een billenschuiver, daar was ze razendsnel mee! Met 15 maanden ging ze even kruipen, en toen binnen een vrij korte tijd ging ze staan en los lopen.
3 mooie meiden!
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:44

Bericht 30 Nov 2013 04:41

Re: Billenschuiven: wie ook?

Ik was billenschuiver, volgens mij heb ik nooit gekropen. Ik ben met alles aardig volgens het boekje gegaan en met mijn leervermogen is nooit iets mis geweest.
L2014 & H2017
<<

teletascha

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 446

Geregistreerd: 07 Sep 2013 09:00

Bericht 30 Nov 2013 09:23

Re: Billenschuiven: wie ook?

Cheese schreef:
Maple schreef:Gaat de fysio het kruipen niet proberen te stimuleren dan? Omdat het schijnt dat niet kruipen op latere leeftijd voor leerproblemen zou kunnen zorgen?


Ho...billenschuiven is geen oorzaak van leerproblemen later he. Grote misvatting.

Er is wel ooit eens onderzocht dat veel leerlingen met dyslexie vroeger niet gekropen hebben. Maar dan nog betekent dat nog lang niet dat dit de óórzaak was. Het zijn gewoon dezelfde uitwerkingen door de hersenhelft-connecties die anders werken.


Ik kan me hier iets bij voorstellen. Er kan best een verband bestaan, maar het lijkt me sterk als je dit opgelost krijgt door een billenschuiver te leren kruipen. Een billenschuiver van een jaar of 2.5 zal sowieso dan toch uit zichzelf wel leren kruipen, neem ik aan (en loopt waarschijnlijk al eerder)? Dus hij kan toch kruipen voordat hij begint te lezen.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem7

Bericht 30 Nov 2013 10:04

Re: Billenschuiven: wie ook?

Cheese schreef:
Maple schreef:Gaat de fysio het kruipen niet proberen te stimuleren dan? Omdat het schijnt dat niet kruipen op latere leeftijd voor leerproblemen zou kunnen zorgen?


Ho...billenschuiven is geen oorzaak van leerproblemen later he. Grote misvatting.

Er is wel ooit eens onderzocht dat veel leerlingen met dyslexie vroeger niet gekropen hebben. Maar dan nog betekent dat nog lang niet dat dit de óórzaak was. Het zijn gewoon dezelfde uitwerkingen door de hersenhelft-connecties die anders werken.

Daarom zeg ik ook, het schijnt :-) Ik heb er ooit eens wat over gelezen en moet zeggen dat het wel logisch op me overkwam.
<<

Anoniem73

Bericht 30 Nov 2013 11:32

Re: Billenschuiven: wie ook?

Mijn dochter was ook een billenschuiver, zij heeft nooit gekropen. Zij was wel laat met lopen.
<<

Anoniem38

Bericht 30 Nov 2013 11:48

Re: Billenschuiven: wie ook?

Het is onzin dat billenschuiven dat nadelige effecten heeft op het leervermogen!!
<<

Superwoman

Noob

Berichten: 17

Geregistreerd: 13 Sep 2013 20:13

Bericht 30 Nov 2013 12:25

Re: Billenschuiven: wie ook?

Mijn dochter is net 1 jaar, ze heeft nog nooit gekropen.
Ze loopt vanaf 10,5 maand.
Ze kon eerder lopen dan zelf gaan staan...
En nu heel af en toe schuift ze op dr billen naar voren..
Maar hoe het met haar leervermogen zit... Weet ik nog niet.. :)
<<

Anoniem275

Bericht 30 Nov 2013 15:10

Re: Billenschuiven: wie ook?

mijn oudste was ook een billenschuiver, hij liep los met 18mnd (kon dit al wel eerder, maar durfde niet),
hij vond op de buik liggen ook niet leuk.
zelf geloof ik niet zo dat er een link zit tussen wel/niet kruipen en leerproblemen eigenlijk..
<<

Novalee

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 940

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:28

Bericht 30 Nov 2013 23:37

Re: Billenschuiven: wie ook?

N. was ook een billenschuiver. Ze kwam onder behandeling van een fysio toen ze een maand of 15 was. Op dat moment kon ze rollen, billenschuiven en zelf gaan zitten. Maar dit laatste deed ze anders dan "normaal", ze lag dan op haar rug en deed meer een soort sit up gesteund door haar hand. Optrekken had ze nog nooit gedaan, ook op schoot als je haar dan op haar voeten wilde zetten dan trok ze ze in. N. had gewoon nog totaal geen besef van haar voeten en wat ze daar eventueel mee zou kunnen. Met behulp van de fysio zijn we haar bewust gaan maken van haar voeten en door middel van spel proberen uit te lokken zich op te trekken en te gaan staan. Dit moest heel subtiel want zodra ze doorhad dat dat je bedoeling was dan gooide ze haar kont tegen de krib. Ze ging zich toen redelijk snel optrekken. Daarna aan de hand lopen en vervolgens los. Kruipen deed ze héél af en toe, maar meestal schoof ze nog op haar billen. Pas toen ze echt kon lopen ging ze af en toe kruipen, maar niet heel veel. Uiteindelijk liep ze een week na de laatste behandeling voor het eerst los. Toen was ze 20 maanden.
<<

Anoniem16

Bericht 30 Nov 2013 23:51

Re: Billenschuiven: wie ook?

Het schijnt zo te zijn dat leren kruipen en kunnen kruipen te maken heeft met hoe de hersenen samenwerken. Wanneer kinderen dus niet kruipen KAN er meer aan de hand zijn, overigens heb ik altijd 'geleerd' dat het verband zou kunnen houden met dyslexie. Maar ik ben te moe om dat helemaal te gaan uitleggen. Het heeft oa ook te maken met het kunnen kruisen van het midden van je lichaam.

Daarom moet bijv ook altijd een kralenplank aan de linkerkant van een kind staan, zodat een kind dat rechts is zijn midden as moet kruisen zeg maar. Morgenvroeg wanneer ik weer helder en niet zo moe ben leg ik het duidelijker uit;)
<<

loesje

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 148

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:50

Woonplaats: achterhoek

Bericht 01 Dec 2013 14:43

Re: Billenschuiven: wie ook?

ik heb vroeger heel even gekropen en ben toen gaan billen schuiven en heb wel dislectie dus tja kan kloppen....
Mama van een knappe zoon van 3,5 en een mooi prinsesje van 1,5 jaar
<<

Anoniem38

Bericht 01 Dec 2013 21:55

Re: Billenschuiven: wie ook?

Printje: ook dat is niet waar. Ik heb er toevallig pas een presentatie over gehouden en allerlei wetenschappelijke artikelen over gelezen. Er is geen verband tussen het niet kunnen kruipen en het kruisen van de middellijn. En er is geen verband tussen dyslexie en het kruisen van de middellijn.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 01 Dec 2013 23:04

Re: Billenschuiven: wie ook?

Jip83 schreef:Printje: ook dat is niet waar. Ik heb er toevallig pas een presentatie over gehouden en allerlei wetenschappelijke artikelen over gelezen. Er is geen verband tussen het niet kunnen kruipen en het kruisen van de middellijn. En er is geen verband tussen dyslexie en het kruisen van de middellijn.


En toch is het wel onderzocht en bewezen dat veel kinderen die dyslexie hebben, vroeger niet gekropen hebben.
<<

Anoniem38

Bericht 02 Dec 2013 10:06

Re: Billenschuiven: wie ook?

Vroeger bleek dat uit studies. Tegenwoordig is dat achterhaalt. Er is geen causaal verband.
<<

teletascha

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 446

Geregistreerd: 07 Sep 2013 09:00

Bericht 02 Dec 2013 23:20

Re: Billenschuiven: wie ook?

Jip83 schreef:Vroeger bleek dat uit studies. Tegenwoordig is dat achterhaalt. Er is geen causaal verband.

Heb je misschien links met meer info over dit onderwerp?
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem38

Bericht 02 Dec 2013 23:30

Re: Billenschuiven: wie ook?

Ik heb artikelen alleen uitgeprint ergens liggen en ik kan niet meer in de database van pubmed helaas :-( ik zal eens kijken wat ik nog wel kan vinden binnenkort

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers