Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Begrafenis, gaan of niet?

<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2089

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:04

Bericht 29 Nov 2013 21:25

Begrafenis, gaan of niet?

Ik ben wel benieuwd wanneer jullie wel en niet naar een begrafenis of crematie gaan en op basis waarvan je bepaalt of je wel of niet gaat. Heeft dat met afstand en reistijd te maken, met mogelijkheden op je werk of ga je puur op je gevoel af? En ga je bijv ook dingen op je werk verzetten om te kunnen gaan?

Ik ben hier gewoon 'algemeen' geïnteresseerd in, maar waarom ik het nu vraag is het volgende. Misschien kan ik vanuit jullie redenen mijn keuze maken.

Een wat verder familielid van mij is overleden, veel te jong nog. De begrafenis is binnenkort, maar het valt voor mij op een werkdag. De uitvaart is aan de andere kant van Nederland. Combineren gaat dus niet, het is óf werken óf de uitvaart. Omdat het vrij verre familie is (waar ik wel een band mee heb, anders ging ik sowieso niet) krijg ik er officieel geen vrij voor. Ik mag van mijn baas wel vrij nemen (maar ik haal de uren waarschijnlijk gewoon in). Op mijn werk moet ik ook het een en ander verzetten om te kunnen gaan. Dat is te doen, maar voor anderen is dat niet de meest fijne oplossing. Praktisch gezien is het dus makkelijker als ik gewoon ga werken. Maar toen ik van het overlijden hoorde dacht ik meteen dat ik naar de uitvaart zou gaan, als het enigszins zou kunnen. Dilemma dus. Ik ben benieuwd naar jullie mening en ervaringen.
<<

Anoniem315

Bericht 29 Nov 2013 21:34

Re: Begrafenis, gaan of niet?

Ik heb mezelf aangeleerd zo te denken: een begrafenis is iets waarvoor je één kans krijgt. Werkdagen heb je wel vaker.

Vorig jaar rond deze tijd stond ik voor het dilemma dat de moeder van een meid uit de vriendengroep was overleden. Ik kende haar niet persoonlijk en de begrafenis was anderhalf uur rijden. Ik ben toen wél gegaan, ondanks dat ik daarvoor een halve dag gymopleiding moest verzuimen. Achteraf ben ik blij dat ik het gedaan heb, want onze vriendin heeft veel steun gehad aan het feit dat er een groepje vrienden was komen opdagen.
<<

Birdie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2099

Geregistreerd: 01 Sep 2013 11:20

Bericht 29 Nov 2013 22:00

Re: Begrafenis, gaan of niet?

Ik zou ook gaan, omdat je er anders misschien spijt van krijgt. Je collega's redden zich wel, zullen ze ook moeten als je ziek bent of zo.
<<

Maddie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5466

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:18

Woonplaats: Noord Holland

Bericht 29 Nov 2013 22:43

Re: Begrafenis, gaan of niet?

Ik denk ook zoals Exo. Je kunt het maar één keer mee maken. En dan zou ik daar die moeite denk ik wel voor over hebben.
Augustus 2012
Augustus 2014
Mei 2016
<<

Anoniem187

Bericht 29 Nov 2013 22:54

Re: Begrafenis, gaan of niet?

Wanneer ik het zelf 'graag' wil om naar een begrafenis te gaan en het valt te regelen, dan ga ik. Of ik er uren voor moet inleveren of niet, het is het laatste wat ik kan doen.
<<

Happinaz

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 583

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:28

Bericht 29 Nov 2013 23:18

Re: Begrafenis, gaan of niet?

Ik sta binnenkort ook voor hetzelfde dilemma.
De moeder van een goede vriendin van mij is overgebracht naar een hospice om haar laatste dagen daar door te brengen.Ze zal dus vrij binnenkort overlijden. Ik heb dit al doorgegeven op mijn werk omdat ik erg graag naar het afscheid wil, voor mijn vriendin die het erg moeilijk heeft.
Mijn collega begon te sputteren, dit zou namelijk betekenen dat ik er een training voor af moet zeggen.

Echter, ik kan maar 1x afscheid nemen en de relatie tussen mij en mijn vriendin is mij dierbaarder dat mijn relatie tot mijn collega.
Toch wil ik er ook geen conflicten over op mijn werk. Lastig hoor.

Ik zou dus toch voor het afscheid kiezen, zeker als het familie betreft.
<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2089

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:04

Bericht 30 Nov 2013 00:10

Re: Begrafenis, gaan of niet?

Bedankt alvast voor jullie visie. Jullie hebben natuurlijk zeker gelijk dat je maar een keer naar een begrafenis van iemand kunt. Ik denk er nog even heel goed over na. Ik móet van mezelf dit weekend beslissen, zodat ik evt de dingen op mijn werk kan regelen. Maar het blijft toch lastig (omdat ik weet dat het niet fijn is als ik afwezig ben).

En Happinaz, vervelend dat jij in een zelfde soort situatie zit.
<<

zonneschijn

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4886

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:28

Bericht 30 Nov 2013 00:48

Re: Begrafenis, gaan of niet?

Zoals iedereen eigenlijk al zegt zou ik ook gaan, je kan maar 1 keer afscheid nemen van iemand. Het werk zal dan ook echt niet weglopen en zal er echt een oplossing voor gevonden worden.
Trots op mijn stoere ventje!
<<

M-G

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1158

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:39

Bericht 30 Nov 2013 04:53

Re: Begrafenis, gaan of niet?

Inderdaad zoals de meeste mensen hier voor mij ook al zeggen: je kan maar 1 x echt afscheid nemen. Als ik met die persoon een band heb/had dan ga ik naar de begrafenis (of crematie) ongeacht wat beter uit komt. Heel lullig gezegd: op mijn werk zoeken ze het dan maar even uit. Of het nu praktischer is om te werken of niet, zoiets komt hopelijk niet vaak voor dus ik zou gaan en dan zoeken ze maar even een oplossing zonder mij.
Afbeelding
<<

Anoniem280

Bericht 30 Nov 2013 10:54

Re: Begrafenis, gaan of niet?

Een begrafenis of crematie hoeft voor mij niet te betekenen dat je op die manier dan echt afscheid van iemand neemt.
Dat is voor iedereen weer anders. Ik ben zo vaak mensen om mij heen verloren, maar mijn afscheid was vaak, ook al lag die gene opgebaard/gesloten kist, om dan afscheid te nemen. Het hoeft niet alleen op condoleance of de dag van crematie/begrafenis.

Als het echt om familie zou gaan die dicht bij me zou staan, dan is het natuurlijk een ander verhaal.
Tante van mijn vader ben ik dan niet geweest, terwijl ik er wel wekelijks kwam. Spijt heb ik er niet van, ik herinner haar liever zoals ze was, levend.
<<

Ella

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3276

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:44

Bericht 30 Nov 2013 18:00

Re: Begrafenis, gaan of niet?

Ik sta er net zo in als Exo, ik ga dan eigenlijk ook altijd. Of het nu wat dichterbij is of verder weg (qua familie dan)
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:06

Bericht 30 Nov 2013 18:53

Re: Begrafenis, gaan of niet?

Ik zou ook gaan.

Een aantal jaar geleden is een oude klasgenoot van mij overleden. Ik moest die dag werken en ben daardoor niet heen gegaan en eigenlijk heb ik daar nog steeds spijt van.
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Patsy

Bericht 30 Nov 2013 19:16

Re: Begrafenis, gaan of niet?

Als je twijfelt zou ik juist gaan, anders lijkt de kans op spijt mij groot.
<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2089

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:04

Bericht 30 Nov 2013 21:44

Re: Begrafenis, gaan of niet?

Ik denk dat ik inderdaad maar gewoon moet gaan. Morgen maar even alles voor mijn werk regelen.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 30 Nov 2013 22:07

Re: Begrafenis, gaan of niet?

Ik zou gaan, zeker als ik een band heb met die familie.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers