Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Een huis kopen zonder intentie verklaring

<<

Anoniem19

Bericht 29 Nov 2013 19:40

Een huis kopen zonder intentie verklaring

Onze situatie: vriend heeft vast contract, ik ben uitzendkracht. Ik krijg geen intentieverklaring, werk al wel meerdere jaren in deze functie. Ik heb alleen geen uitzicht op een vast contract. Als wij nu een hypotheek willen krijgen waarbij mijn salaris mee wordt gerekend, weet ik dat dat kan als je een aantal arbeidsjaren hebt gehad (heb ik). Maar weet iemand of hypotheekverstrekkers dit zonder intentie verklaring accepteren? Of heb je die per se nodig? (Ik snap wel dat het de voorkeur heeft)
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17376

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 29 Nov 2013 21:51

Re: Een huis kopen zonder intentie verklaring

Als je geen intentieverklaring krijgt, dan kiezen ze ervoor geloof ik inderdaad de laatste 3 jaar te middelen. Maar er zullen een aantal verstrekkers zijn die geen hypotheek willen uitgeven aan personen zonder vast contract of intentieverklaring (pff wat is zo'n verklaring nou helemaal).

Je hebt 'm iig sowieos niet per se nodig :)

Wij zijn ook serieuzer bezig, leuk!
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Mochi

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 275

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:26

Bericht 29 Nov 2013 22:17

Re: Een huis kopen zonder intentie verklaring

Ik weet niet of jullie een huis willen kopen met NHG? Van mij eiste ze 5 jaar geleden een intentieverklaring, vriend had een vast contract. Zonder verklaring kregen wij geen NHG.
<<

Nyx

Bericht 29 Nov 2013 22:20

Re: Een huis kopen zonder intentie verklaring

Ik heb vier jaar geleden een huis gekocht als uitzendkracht met een intentieverklaring. Ik wist dat er een mogelijkheid in zat dat ik geen intentieverklaring zou krijgen, maar toen ik de situatie uitlegde (zelfde woning, maar dan koop en 300 netto per maand erop vooruit) heb ik een intentieverklaring gekregen waar ik geen rechten aan mocht ontlenen. Maar in principe is een intentieverklaring toch niet meer dan een verklaring dat het bedrijf de intentie heeft om je in dienst te houden, wat eigenlijk altijd wel de intentie is?
<<

Anoniem16

Bericht 29 Nov 2013 22:39

Re: Een huis kopen zonder intentie verklaring

Wij hadden, ook alweer ruim 5 jaar geleden, ook perse een intentieverklaring nodig. Ik zou zelf niet gaan kopen zonder een vaste baan en wij wilden ook perse NHG garantie en daar was dus een intentieverklaring voor nodig ( man had toen nog net geen vast contract)
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17376

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 29 Nov 2013 22:44

Re: Een huis kopen zonder intentie verklaring

Oh voor NHG kan ik me voorstellen dat het wel een voorwaarde is ja...
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Anoniem19

Bericht 30 Nov 2013 08:34

Re: Een huis kopen zonder intentie verklaring

Hm ja we willen wel met nhg kopen. Ik denk echt dat ik geen intentie verklaring ga krijgen nyx, ik werk met detacheringscontracten van drie maanden via een uitzendbureau. Maar ik kan wel eens informeren!

Oh en natuurlijk kopen wij ook liever met twee vaste banen Printje, maar in deze situatie (die al vrij lang zo is en ook waarschijnlijk niet snel zal veranderen) wil ik gewoon weten wat mijn opties zijn.
<<

Anoniem5

Bericht 30 Nov 2013 10:44

Re: Een huis kopen zonder intentie verklaring

Mijn man moest voor de NHG ook een verklaring inleveren, ondanks zijn vaste contract en dat onze hypotheek nog niet eens de helft bedraagt van wat we kunnen. Ze zijn volgens mij vrij streng, wat ik overigens ook prima begrijp nu er zoveel mensen de lasten niet kunnen dragen en moeten verkopen met schuld. Maar je kunt het altijd proberen natuurlijk. Nee heb je, ja kun jemisschien krijgen.
<<

Anoniem66

Bericht 30 Nov 2013 13:12

Re: Een huis kopen zonder intentie verklaring

Is dat niet anders met een detacheringscontract? Ik zou gewoon even informeren, het klinkt naar mijn idee niet hopeloos hoor. Als jij kunt aantonen dat je al zoveel jaar werkt in die baan, wat het voor baan is enzovoort dan acht ik de kans toch niet heel groot dat ze je daarom afwijzen.

Ik heb jaren vanuit het pgb gewerkt, was ook een uitzondering. Je kunt daar geen vast contract krijgen omdat het altijd jaarcontracten zijn die afhankelijk zijn van het pgb budget dat de persoon krijgt. Ze keken toen naar het gemiddelde van de afgelopen 3 jaar en hebben dat als inkomen genomen. Dat mocht ik dus gewoon als inkomen meerekenen. Wij hebben in 2012 een huis gekocht.
<<

Roodtomaatje

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 30

Geregistreerd: 02 Sep 2013 00:03

Bericht 01 Dec 2013 22:39

Re: Een huis kopen zonder intentie verklaring

Wij hebben dit jaar een huis gekocht, in eenzelfde situatie. Mijn vriend heeft een vast contract en kreeg een intentieverklaring, ik werk via detachering en kreeg helaas geen intentie.
Bij mij hebben ze vervolgens het gemiddelde van de (volle) laatste 3 jaar genomen (in mijn geval dus 2010, 2011 en 2012), wat mee mocht tellen. Prima oplossing dus :)
<<

Anoniem 42

Bericht 02 Dec 2013 00:03

Re: Een huis kopen zonder intentie verklaring

Waarom wil je werkgever die eigenlijk niet geven? Vanuit mijn werk vragen mensen er ook wel eens om en ik deel ze uit als zoete broodjes :P . Er zit geen enkel nadeel voor een werkgever aan verbonden, misschien dat je werkgever dat niet weet?
<<

cinn

Noob

Berichten: 122

Geregistreerd: 17 Sep 2013 20:49

Bericht 02 Dec 2013 07:31

Re: Een huis kopen zonder intentie verklaring

Mijn vriend en ik hebben paar weken terug ook een huis gekocht. mijn vriend heeft een vast contract en ik heb een jaarcontract.. ik kreeg ook niet de juiste werkgevers/intentieverklaring omdat ik hierna nog een jaarcontract krijg.. mijn baas heeft naar de bank gebeld en netjes uitgelegd, dat ik nog een jaarcontract krijg en daarna vast.. dit vond de bank wel fijn maar konden dan wel minder lenen.. er word dan naar de afgelopen drie jaar gekeken.. (2010,2011 en 2012) Ik verdiende toen een stuk minder dan wat ik nu doe en konden daarom ook minder lenen.. maar dat was voor ons geen probleem.. eigenlijk alleen maar fijn.. omdat je niet weet wat de toekomst je brengt en zo weten wij dat wij het altijd kunnen blijven betalen
<<

Roodtomaatje

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 30

Geregistreerd: 02 Sep 2013 00:03

Bericht 02 Dec 2013 11:40

Re: Een huis kopen zonder intentie verklaring

cinn schreef:Mijn vriend en ik hebben paar weken terug ook een huis gekocht. mijn vriend heeft een vast contract en ik heb een jaarcontract.. ik kreeg ook niet de juiste werkgevers/intentieverklaring omdat ik hierna nog een jaarcontract krijg.. mijn baas heeft naar de bank gebeld en netjes uitgelegd, dat ik nog een jaarcontract krijg en daarna vast.. dit vond de bank wel fijn maar konden dan wel minder lenen.. er word dan naar de afgelopen drie jaar gekeken.. (2010,2011 en 2012) Ik verdiende toen een stuk minder dan wat ik nu doe en konden daarom ook minder lenen.. maar dat was voor ons geen probleem.. eigenlijk alleen maar fijn.. omdat je niet weet wat de toekomst je brengt en zo weten wij dat wij het altijd kunnen blijven betalen

Ja zo ging het bij ons inderdaad ook (op het bellen naar de bank na dan). Onze maandlasten zijn nu lekker betaalbaar en we konden gelukkig toch nog het huis kopen dat we graag wilden.
<<

Anoniem23

Bericht 02 Dec 2013 19:00

Re: Een huis kopen zonder intentie verklaring

Ik snap dat ook nooit zo goed van werkgevers, er kunnen helemaal geen rechten ontleend worden aan een intentieverklaring.. Als je werknemer dan een huis kan kopen, prima toch?! Als het bij beide partijen bekend is dat de intentie er eigenlijk niet is om een vast contract aan te bieden dan lijkt me er echt niks mis mee. Behalve dan dat jij zelf het risico loopt dat je je hypotheek niet kan betalen.
<<

Anoniem66

Bericht 02 Dec 2013 19:05

Re: Een huis kopen zonder intentie verklaring

Aan de andere kant, banken weten dit toch ook? Waarom hechten zij er dan zoveel waarde aan?
<<

shopelle

Noob

Berichten: 65

Geregistreerd: 10 Nov 2013 16:57

Bericht 02 Dec 2013 20:44

Re: Een huis kopen zonder intentie verklaring

Dat vraag ik me toch ook altijd af. Wat een bank met een intentieverklaring moet. Maar ik heb me laten vertellen dat de banken tevreden zijn met een jaar contract dan met bijvoorbeeld een vast contract in verband met de inkomsten en dat je iemand met een jaarcontract niet kunt ontslaan…

Ik ben nu afwachtende of de hypotheek rond komt.. (zenuwslopend..) :thumbup:
<<

Meneer de Uil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6162

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:08

Bericht 02 Dec 2013 22:52

Re: Een huis kopen zonder intentie verklaring

Wij hebben ook gekocht zonder dat ik een intentieverklaring had. Ik was nog student toen en had alleen een bijbaantje, daar kreeg ik wel een werkgeversverklaring van. Bij mij is uiteindelijk een gemiddelde genomen van wat ik in de afgelopen drie jaar had verdient (bijna niks) en dat was mijn bijdrage voor de hypotheek..op dat moment precies dat beetje wat we extra nodig hadden om het huis te kunnen kopen.
Mijn vriend kon het gewoon betalen allemaal, maar hij verdiende zogenaamd niet genoeg voor de volledige hypotheek.
The familytree will always grow 2-12-2015 en 10-10-2018
<<

Anoniem173

Bericht 03 Dec 2013 00:33

Re: Een huis kopen zonder intentie verklaring

shopelle schreef:Ik ben nu afwachtende of de hypotheek rond komt.. (zenuwslopend..) :thumbup:

Echt verschrikkelijk. We wachten al weken :nopompom:
<<

Serena

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 718

Geregistreerd: 02 Sep 2013 07:37

Bericht 03 Dec 2013 08:17

Re: Een huis kopen zonder intentie verklaring

Meneer de Uil schreef:Wij hebben ook gekocht zonder dat ik een intentieverklaring had. Ik was nog student toen en had alleen een bijbaantje, daar kreeg ik wel een werkgeversverklaring van. Bij mij is uiteindelijk een gemiddelde genomen van wat ik in de afgelopen drie jaar had verdient (bijna niks) en dat was mijn bijdrage voor de hypotheek..op dat moment precies dat beetje wat we extra nodig hadden om het huis te kunnen kopen.
Mijn vriend kon het gewoon betalen allemaal, maar hij verdiende zogenaamd niet genoeg voor de volledige hypotheek.


Bij ons is de situatie precies zo, maar dan net andersom. Mijn vriend is student en heeft alleen nog een bijbaan, maar dat helpt net zodat we een huis kunnen kopen die we ook willen.
<<

ellibre

Kletskop

Berichten: 566

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:23

Bericht 03 Dec 2013 08:32

Re: Een huis kopen zonder intentie verklaring

Luce schreef:Aan de andere kant, banken weten dit toch ook? Waarom hechten zij er dan zoveel waarde aan?

Dat is in het kader van de zorgplicht. Aan een werkgeversverklaring kunnen geen rechten worden ontleend, maar er spreekt wel de intentie uit dat de werkgever met jou verder wil. Als je al met 1 voet buiten de deur staat zul je er niet snel een krijgen. In dat laatste geval is het onverantwoord om een hypotheek te verstrekken.
<<

Anoniem19

Bericht 03 Dec 2013 09:37

Re: Een huis kopen zonder intentie verklaring

Bedankt voor alle (verschillende haha) verhalen! We moeten toch maar een keer met een hypotheekverstrekker om de tafel denk ik. Misschien dat we wat eigen geld gaan inbrengen en het zo kunnen omzeilen, als het te lastig wordt. Het gaat voor ons inderdaad ook om dat kleine beetje extra dat het voor ons mogelijk maakt om een mooi huis te kopen met een lage maandlast.

Twellie, ik denk echt niet dat ze dat gaan doen, het is elke drie maanden weer super spannend of ik uberhaupt verlengd word, dus ik denk niet dat ze verder willen kijken dan dat. Maar ik kan altijd informeren.

Meneer de Uil, hebben jullie ook NHG?

Atelier Madame, wat spannend zeg, ik duim!
<<

Anoniem 42

Bericht 03 Dec 2013 13:31

Re: Een huis kopen zonder intentie verklaring

@ Darcy: Als je werkgever zo'n verklaring afgeeft, mag hij zich anderhalve seconde na afgifte alweer bedenken en je alsnog geen contractverlenging geven. Een werkgever zit daarna nergens aan vast. Ik zeg dat ook altijd tegen mensen aan wie ik een intentieverklaring geef, dat er echt geen enkel recht aan ontleend kan worden. En dan kan iemand zelf beslissen of hij / zij het risico wil nemen. En verder is het een kleine moeite: paar dingen invullen en een handtekening en een stempel. Misschien als je het op deze manier brengt bij je werkgever dat ze het wel willen doen?
<<

Anoniem19

Bericht 03 Dec 2013 14:55

Re: Een huis kopen zonder intentie verklaring

Twellie schreef:@ Darcy: Als je werkgever zo'n verklaring afgeeft, mag hij zich anderhalve seconde na afgifte alweer bedenken en je alsnog geen contractverlenging geven. Een werkgever zit daarna nergens aan vast. Ik zeg dat ook altijd tegen mensen aan wie ik een intentieverklaring geef, dat er echt geen enkel recht aan ontleend kan worden. En dan kan iemand zelf beslissen of hij / zij het risico wil nemen. En verder is het een kleine moeite: paar dingen invullen en een handtekening en een stempel. Misschien als je het op deze manier brengt bij je werkgever dat ze het wel willen doen?


Ja dat weet ik inderdaad, maar het staat zo suf omdat het net weer spannend is geweest of ik wel mocht blijven :P Maar inmiddels ben ik in contact met het uzb hierover!
<<

Roodtomaatje

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 30

Geregistreerd: 02 Sep 2013 00:03

Bericht 03 Dec 2013 15:15

Re: Een huis kopen zonder intentie verklaring

Twellie schreef:@ Darcy: Als je werkgever zo'n verklaring afgeeft, mag hij zich anderhalve seconde na afgifte alweer bedenken en je alsnog geen contractverlenging geven. Een werkgever zit daarna nergens aan vast. Ik zeg dat ook altijd tegen mensen aan wie ik een intentieverklaring geef, dat er echt geen enkel recht aan ontleend kan worden. En dan kan iemand zelf beslissen of hij / zij het risico wil nemen. En verder is het een kleine moeite: paar dingen invullen en een handtekening en een stempel. Misschien als je het op deze manier brengt bij je werkgever dat ze het wel willen doen?

Ja stom is dat eigenlijk he? Bij mij moesten ze een werkgeversverklaring toch al invullen, alleen het uitzendbureau/detacheringsbureau weigerde om aan te vinken dat ik intentie had..
Zo jammer, want het scheelde wel veel. Van de andere kant hebben we toch het huis kunnen kopen wat we wilden en nu dus wel een lagere hypotheek :)
<<

Anoniem19

Bericht 03 Dec 2013 15:25

Re: Een huis kopen zonder intentie verklaring

Roodtomaatje schreef:
Twellie schreef:@ Darcy: Als je werkgever zo'n verklaring afgeeft, mag hij zich anderhalve seconde na afgifte alweer bedenken en je alsnog geen contractverlenging geven. Een werkgever zit daarna nergens aan vast. Ik zeg dat ook altijd tegen mensen aan wie ik een intentieverklaring geef, dat er echt geen enkel recht aan ontleend kan worden. En dan kan iemand zelf beslissen of hij / zij het risico wil nemen. En verder is het een kleine moeite: paar dingen invullen en een handtekening en een stempel. Misschien als je het op deze manier brengt bij je werkgever dat ze het wel willen doen?

Ja stom is dat eigenlijk he? Bij mij moesten ze een werkgeversverklaring toch al invullen, alleen het uitzendbureau/detacheringsbureau weigerde om aan te vinken dat ik intentie had..
Zo jammer, want het scheelde wel veel. Van de andere kant hebben we toch het huis kunnen kopen wat we wilden en nu dus wel een lagere hypotheek :)


Ja ik vrees daar ook een beetje voor, dat ze dat stukje niet willen invullen en dan ben ik nog nergens. Ik laat wel weten of het lukt :)
Volgende

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers