Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


'Gebruik Nuvaring is gevaarlijk'

<<

Funk

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 622

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:39

Bericht 27 Nov 2013 20:28

'Gebruik Nuvaring is gevaarlijk'

Het in Brabant ontwikkelde anticonceptiemiddel Nuvaring, een ring die maandelijks vaginaal wordt ingebracht en hormonen afgeeft, ligt onder vuur.


De Volkskrant schrijft woensdag dat ruim tweeduizend Amerikaanse gebruikers fabrikant MSD verwijten dat de ring trombose, longembolieën en herseninfarcten heeft veroorzaakt.
Het bedrijf heeft inmiddels een schadeclaim van 400 patiënten ontvangen. In vijf zaken zou het gaan om gebruikers die door de ring zijn overleden. Omdat MSD de inhoud van de claims niet vrijgeeft, is onbekend hoeveel sterfgevallen met de Nuvaring in verband kunnen worden gebracht, schrijft de krant verder.
Gebruikers rekenen het MSD bovendien aan dat de tromboserisico's niet goed genoeg in advertenties worden gecommuniceerd.
Diane 35
De risico's van de ring zouden vergelijkbaar zijn met die van de Diane 35 pil. Minstens 27 mensen zouden door de bijwerkingen van de pil zijn overleden.
Een Deense studie wijst uit dat 6,5 op de tienduizend vrouwen die de ring gebruikt trombose krijgt. Dat is gelijk aan het aantal gebruiksters van de Diane 35 pil die trombose kregen. MSD erkent de resultaten van de studie niet en wijst op een door het bedrijf zelf gefinancieerd onderzoek waaruit het tegendeel zou blijken.
In Nederland maken 70.000 vrouwen gebruik van de ring en worden er per jaar 170.000 ringen verstrekt. Er zijn geen sterfgevallen bekend die verband houden met het gebruik van de ring.

---

Balen, ik vond het altijd fijn om te gebruiken. Daar ga ik dus niet meer aan beginnen als ik gestopt ben met de borstvoeding. Misschien een 'waarschuwing' voor de andere gebruiksters?
Grote boef 4-9-2011
Kleine boef 29-07-2013
<<

sonly

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 533

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:39

Bericht 27 Nov 2013 20:44

Re: 'Gebruik Nuvaring is gevaarlijk'

Ik baal ook. Ik was na lang nadenken eindelijk zover dat ik toch misschien wat anders wil proberen dan de neppe diane 35 (ik heb steeds vaker doorbraak bloedingen en krijg ook weer steeds meer pukkels, waarvoor ik eerst de originele diane 35 kreeg) en de nuva ring leek me dan wel geschikt... Maargoed, maandag een afspraak dus ik wacht het nog maar even af..
Spiraaltje wil ik iig nog niet, vindt ik denk ik meer geschikt nadat ik kinderen heb gekregen.
<<

Anoniem19

Bericht 27 Nov 2013 20:57

Re: 'Gebruik Nuvaring is gevaarlijk'

Ik ben ook aan de nuvaring, maar ik weet niet goed wat ik ervan moet denken. Ik bedoel, ik las het artikel natuurlijk maar ik weet niet zo goed wat ik ermee moet. Moet ik als conclusie nu er acuut mee stoppen? Wat is het alternatief? Ik zou het liefst met alles stoppen mar dat kan niet. Bovendien, wat als dit volgend jaar weer bekend wordt maar dan over de spiraal, of over een 'gewone' pil. De kans op trombose is altijd aanwezig met een hormonale anticonceptie, maar alleen condooms vertrouw ik niet. Dus :nopompom:
<<

Zoethout

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 702

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:43

Bericht 27 Nov 2013 21:50

Re: 'Gebruik Nuvaring is gevaarlijk'

Twee jaar geleden heb ik een herseninfarct doorgemaakt. Ik ben binnenstebuiten en achterstevoren gekeerd, maar er is geen oorzaak gevonden, ten tijde gebruikte ik wel de nuvaring (en de jaren daarvoor de Diane).
Ik moet eerlijk zeggen dat dit me wel weer even met beide benen op de grond zet.
Leven en laten leven
<<

Siep

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3506

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:43

Bericht 27 Nov 2013 22:20

Re: 'Gebruik Nuvaring is gevaarlijk'

Ik gebruik ook de nuvaring maar na het bericht vanochtend ben ik wel gelijk gestopt. In de familie meerdere mensen met trombose, hartinfarcten etc dus wil het (verhoogde) risico niet lopen. Nu opzoek naar een goed alternatief.
Oktober 2016 Juni 2018
Maart 2021⭐
<<

CCC

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2715

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:58

Bericht 27 Nov 2013 23:09

Re: 'Gebruik Nuvaring is gevaarlijk'

Ben blij dat ik de Nuvaring maar 2 maanden heb gebruikt. Voor mij echt geen hormonen meer.
<<

Pleun

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 746

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:18

Bericht 27 Nov 2013 23:22

Re: 'Gebruik Nuvaring is gevaarlijk'

sonly schreef:Ik baal ook. Ik was na lang nadenken eindelijk zover dat ik toch misschien wat anders wil proberen dan de neppe diane 35 (ik heb steeds vaker doorbraak bloedingen en krijg ook weer steeds meer pukkels, waarvoor ik eerst de originele diane 35 kreeg) en de nuva ring leek me dan wel geschikt... Maargoed, maandag een afspraak dus ik wacht het nog maar even af..
Spiraaltje wil ik iig nog niet, vindt ik denk ik meer geschikt nadat ik kinderen heb gekregen.


Sonly, je hoeft geen genoegen te nemen met een "nepvariant". Mijn huisarts schreef een specifiek recept uit voor de originele diane, van de nepvariant kreeg ik inderdaad weer pukkels en doorbraakbloedingen. Het heeft iets te maken met de vulstoffen/toevoegingen waarop je lijf anders kan reageren. Van mijn huisarts kreeg ik een beetje op mijn kop, als mensen medicijnen slikken en die werken niet zoeken ze net zolang tot iets wel werkt maar vrouwen nemen wel genoegen met een pil die niet naar behoren werkt. Nu werkt de pil natuurlijk wel, zwanger word je niet, maar de bijwerkingen nemen vrouwen veel te gemakkelijk voor lief... Overigens heb ik nu een mirena spiraal.
<<

Anoniem19

Bericht 28 Nov 2013 09:44

Re: 'Gebruik Nuvaring is gevaarlijk'

Siep schreef:Ik gebruik ook de nuvaring maar na het bericht vanochtend ben ik wel gelijk gestopt. In de familie meerdere mensen met trombose, hartinfarcten etc dus wil het (verhoogde) risico niet lopen. Nu opzoek naar een goed alternatief.


Dit snap ik wel heel goed trouwens. Ik had het er gister nog even met een apothekersassisente over en zij zei ook, als je al risico loopt zou ik ermee stoppen maar anders is het heus niet ineens een lethal weapon. En natuurlijk, ook mensen zonder aanleg of risicofactoren kan het overkomen, maar deze situatie zorgt nu voor wel erg veel paniek. Ik blijf in ieder geval tot nader order gewoon de nuvaring gebruiken heb ik besloten, ook omdat ik geen goed alternatief heb/wil.
<<

Lady starstruck

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1725

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:18

Bericht 28 Nov 2013 10:56

Re: 'Gebruik Nuvaring is gevaarlijk'

Nou ze zijn wek bezig zeg met die anticonceptie eerst de Diane 35 en nu dit. Wel goed dat ze het doen. Ik vraag me af of er straks nog wel anticonceptie over blijft om te gebruiken haha.
L. 02-03-2016
A. 15-01-2018
♥️♥️
<<

SuperGrover

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 710

Geregistreerd: 10 Sep 2013 23:33

Bericht 28 Nov 2013 11:06

Re: 'Gebruik Nuvaring is gevaarlijk'

Ik begrijp dit niet zo goed, staat dit niet ook gewoon in de bijsluiter? In de bijsluiter van mijn pil staat dat het het risico op trombose e.d. kan verhogen. Rot als het ook daadwerkelijk gebeurt, en dat voorzichtigheid is geboden bij risicogroepen, terecht. Maar voor de rest, ik weet t niet.
<<

Anoniem19

Bericht 28 Nov 2013 11:13

Re: 'Gebruik Nuvaring is gevaarlijk'

SuperGrover schreef:Ik begrijp dit niet zo goed, staat dit niet ook gewoon in de bijsluiter? In de bijsluiter van mijn pil staat dat het het risico op trombose e.d. kan verhogen. Rot als het ook daadwerkelijk gebeurt, en dat voorzichtigheid is geboden bij risicogroepen, terecht. Maar voor de rest, ik weet t niet.


Ja het staat in de bijsluiter, ik heb 'm gister nog nagelezen. Maar etonogestrel (als ik het goed heb onthouden) zorgt blijkbaar voor 2 keer zoveel veneuze trombose gevallen als bij anticonceptiepillen. Dat staat er niet in, er staat dat het nog niet bekend is wat verhouding van trombose gevallen is t.o.v. andere middelen. Ik dacht ook eerst huh oke dat was toch al lang bekend? Ik ben als langdurig pil/nuvaring gebruikster altijd al heel alert op trombose (en borstkanker) maar het gaat dus om de stof die blijkt dat het dubbel zoveel kans geeft (zou geven).
<<

SuperGrover

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 710

Geregistreerd: 10 Sep 2013 23:33

Bericht 28 Nov 2013 11:15

Re: 'Gebruik Nuvaring is gevaarlijk'

Darcy schreef:
SuperGrover schreef:Ik begrijp dit niet zo goed, staat dit niet ook gewoon in de bijsluiter? In de bijsluiter van mijn pil staat dat het het risico op trombose e.d. kan verhogen. Rot als het ook daadwerkelijk gebeurt, en dat voorzichtigheid is geboden bij risicogroepen, terecht. Maar voor de rest, ik weet t niet.


Ja het staat in de bijsluiter, ik heb 'm gister nog nagelezen. Maar etonogestrel (als ik het goed heb onthouden) zorgt blijkbaar voor 2 keer zoveel veneuze trombose gevallen als bij anticonceptiepillen. Dat staat er niet in, er staat dat het nog niet bekend is wat verhouding van trombose gevallen is t.o.v. andere middelen. Ik dacht ook eerst huh oke dat was toch al lang bekend? Ik ben als langdurig pil/nuvaring gebruikster altijd al heel alert op trombose (en borstkanker) maar het gaat dus om de stof die blijkt dat het dubbel zoveel kans geeft.

Oké, dan begrijp ik de ophef, het is meer dan eerst gedacht. Maar twee keer zoveel is alsnog heel weinig natuurlijk, op zo'n kleine kans.
<<

Anoniem199

Bericht 28 Nov 2013 12:08

Re: 'Gebruik Nuvaring is gevaarlijk'

Ik gebruik ook de nuvaring en blijf dit de komende tijd ook nog wel doen denk ik. Ergens volgend jaar ga ik wel stoppen, want dan willen we voor een kindje gaan. Zit gelukkig niet in een risico groep wat betreft overgewicht, roken en familieleden die trombose, infarcten hebben gehad. Anders was ik er wel mee gestopt. Maar dan kan er geen enkele hormonale anticonceptie gebruikt worden.
<<

Hera

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 62

Geregistreerd: 25 Nov 2013 15:45

Bericht 28 Nov 2013 13:47

Re: 'Gebruik Nuvaring is gevaarlijk'

Oei, ik heb hier een recept voor nuvaring liggen omdat ik de pil (elke pil whatsoever) niet goed verdraag met mijn gevoelige maag. Maar mijn moeder heeft een hersenbloeding gehad en mijn vader een hartinfarct. Dus nu weet ik het effe niet meer zo goed denk ik...
<<

Anoniem315

Bericht 28 Nov 2013 13:52

Re: 'Gebruik Nuvaring is gevaarlijk'

Ik heb jarenlang de Yasmin pil gebruikt en die kwam ook in het nieuws als gevaarlijk zijnde 'derde generatie pil'. Ook in die bijsluiter staat duidelijk dat er een kans op trombose is.

Zijn er überhaupt anticonceptie-middelen waar geen risico aan kleeft?
<<

Anoniem19

Bericht 28 Nov 2013 14:00

Re: 'Gebruik Nuvaring is gevaarlijk'

Exogenesis schreef:Ik heb jarenlang de Yasmin pil gebruikt en die kwam ook in het nieuws als gevaarlijk zijnde 'derde generatie pil'. Ook in die bijsluiter staat duidelijk dat er een kans op trombose is.

Zijn er überhaupt anticonceptie-middelen waar geen risico aan kleeft?


Condooms :) In implanon zit trouwens ook volgens mij dat etonogestrel.
<<

Anoniem199

Bericht 28 Nov 2013 17:57

Re: 'Gebruik Nuvaring is gevaarlijk'

Hera schreef:Oei, ik heb hier een recept voor nuvaring liggen omdat ik de pil (elke pil whatsoever) niet goed verdraag met mijn gevoelige maag. Maar mijn moeder heeft een hersenbloeding gehad en mijn vader een hartinfarct. Dus nu weet ik het effe niet meer zo goed denk ik...


Even overleggen met je huisarts!
<<

Lady starstruck

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1725

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:18

Bericht 28 Nov 2013 19:22

Re: 'Gebruik Nuvaring is gevaarlijk'

Exogenesis schreef:Ik heb jarenlang de Yasmin pil gebruikt en die kwam ook in het nieuws als gevaarlijk zijnde 'derde generatie pil'. Ook in die bijsluiter staat duidelijk dat er een kans op trombose is.

Zijn er überhaupt anticonceptie-middelen waar geen risico aan kleeft?

Nou inderdaad. Straks kan je niks meer gebruiken. Behalve dan condooms.
L. 02-03-2016
A. 15-01-2018
♥️♥️
<<

Anoniem130

Bericht 28 Nov 2013 19:45

Re: 'Gebruik Nuvaring is gevaarlijk'

Volgens is se mirena ook erg veilig in vergelijking met orale anticonceptie/prikpil.
<<

Zoethout

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 702

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:43

Bericht 28 Nov 2013 20:12

Re: 'Gebruik Nuvaring is gevaarlijk'

Darcy schreef:
Exogenesis schreef:Ik heb jarenlang de Yasmin pil gebruikt en die kwam ook in het nieuws als gevaarlijk zijnde 'derde generatie pil'. Ook in die bijsluiter staat duidelijk dat er een kans op trombose is.

Zijn er überhaupt anticonceptie-middelen waar geen risico aan kleeft?


Condooms :) In implanon zit trouwens ook volgens mij dat etonogestrel.


Koperspiraal is voor mij (naast condooms) het enige alternatief.
Leven en laten leven
<<

Siep

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3506

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:43

Bericht 28 Nov 2013 21:53

Re: 'Gebruik Nuvaring is gevaarlijk'

Darcy schreef:
Siep schreef:Ik gebruik ook de nuvaring maar na het bericht vanochtend ben ik wel gelijk gestopt. In de familie meerdere mensen met trombose, hartinfarcten etc dus wil het (verhoogde) risico niet lopen. Nu opzoek naar een goed alternatief.


Dit snap ik wel heel goed trouwens. Ik had het er gister nog even met een apothekersassisente over en zij zei ook, als je al risico loopt zou ik ermee stoppen maar anders is het heus niet ineens een lethal weapon. En natuurlijk, ook mensen zonder aanleg of risicofactoren kan het overkomen, maar deze situatie zorgt nu voor wel erg veel paniek. Ik blijf in ieder geval tot nader order gewoon de nuvaring gebruiken heb ik besloten, ook omdat ik geen goed alternatief heb/wil.


Ja dat goed alternatief is het probleem haha. Ik heb er wel goed over nagedacht voordat ik het eruit haalde maar was daarvoor ook al aan het twijfelen dus voor mij meer de "druppel". Morgen afspraak met de huisarts om te bekijken wat dan wel. Wel zonde, had net nieuwe verpakking van nuvaring gekocht.
Oktober 2016 Juni 2018
Maart 2021⭐
<<

Joan

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1330

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:24

Bericht 21 Jan 2014 22:55

Re: 'Gebruik Nuvaring is gevaarlijk'

Ik heb vanmiddag m'n recept opgehaald maar na het lezen van de bijsluiter weet ik het allemaal niet meer zo goed. Mijn moeder heeft vroeger een longembolie gehad dus ik vraag me af het verstandig is. Ik word er zo gek van, dacht ik net iets gevonden te hebben..
<<

Chaos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2213

Geregistreerd: 24 Dec 2013 23:54

Bericht 21 Jan 2014 23:50

Re: 'Gebruik Nuvaring is gevaarlijk'

Ik was altijd tegen steraliseren bij mijzelf, vond dat mijn man dat maar moet doen, maar door al deze berichten ben ik wel geneigd om de pil nu definitief de deur uit te gooien en de natuur nog 1 of 2 keer zn gang te laten gaan. En daarna toch te laten steriliseren.
Afbeelding

I & N juni 2010

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers