Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Tis stom! De belastingdienst en hun stomme regel

<<

Fiebie

Kwebbel

Berichten: 379

Geregistreerd: 18 Sep 2013 21:33

Bericht 26 Nov 2013 11:12

Tis stom! De belastingdienst en hun stomme regel

Mijn vriend en ik hebben een huis gekocht en gisteren de sleutel gekregen.

En nu komt het leuke; omdat een huis gekocht hebben zijn we fiscaal partners geworden. Helemaal logisch en niet meer dan normaal lijkt mij. Maar.. omdat we al heel 2013 samen wonen wordt het over heel 2013 berekend.

En nu.. nu kunnen mijn vriend en ik allebei onze zorgtoeslag zo goed als volledig terug betalen. Ipv dat ik recht heb op 1061 euro en hij 397 euro hebben we gezamenlijk nog recht op 65 euro. Helemaal niet erg, hadden we ingecaculueerd (want je lootp dan toch ineens 120 euro per maand 'mis').

Maar nu.. nu kunnen we al met al dus ruim 1300 euro terug betalen! Het is toch ONVOORSTELBAAR!!!!

Had ik dit van te voren geweten hadden we de sleutel overdracht pas in januari gezet.

Voel me echt zo genaaid, boos en verdrietig... Stomme kut klote belastingdienst!!!

Daar gaat onze nieuwe eethoek...
Laatst gewijzigd door Fiebie op 26 Nov 2013 23:00, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Artemis

Bericht 26 Nov 2013 11:41

Re: Tis onvoorstelbaar, de belastingdienst!!! Wat een hufter

Waarom is dat onvoorstelbaar en waarom maakt dat ze hufters? Je hebt iets gekregen waar je geen recht op had, en nu moet het terugbetaald worden. Dat je dan voor 2013 helemaal fiscale partners wordt lijkt me nogal logisch eigenlijk. Je kunt niet voor iets kiezen (geen fiscale partners zijn) en daar de voordelen van hebben, en dan halverwege switchen omdat dat beter uitkomt en dáár de voordelen van hebben.

Lullig hoor, zo'n rekening, snap ik heel goed, heb het zelf ook vaak genoeg gehad dat ik iets terug moest betalen of er iets niet klopte, maar om nou te spreken van hufters en onvoorstelbaar, genaaid en verdrietig.......

Eerder 'jeetje, dat is een tegenvaller' en hup, weer verder. En dan neem je je oude eethoek mee.
<<

Anoniem123

Bericht 26 Nov 2013 11:52

Re: Tis onvoorstelbaar, de belastingdienst!!! Wat een hufter

Maar naar mijn weten ben je sowieso al fiscale partners als je meer dan een half jaar samenwoont. Of je nu een koophuis of een huurhuis hebt.
<<

Anoniem122

Bericht 26 Nov 2013 11:55

Re: Tis onvoorstelbaar, de belastingdienst!!! Wat een hufter

SarahKey schreef:Maar naar mijn weten ben je sowieso al fiscale partners als je meer dan een half jaar samenwoont. Of je nu een koophuis of een huurhuis hebt.


Alleen als je getrouwd bent of kinderen hebt bijvoorbeeld. Als je alleen samenwoont zonder dat je iets op papier hebt staan dan niet. Dan ben je zelfs geen toeslagpartners.
<<

sarah1985

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 12149

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:34

Woonplaats: Friesland

Bericht 26 Nov 2013 11:56

Re: Tis onvoorstelbaar, de belastingdienst!!! Wat een hufter

Ja precies je bent al fiscale partners als je samenwoont in een huurhuis. Dus maakt niks uit dat je nu een koophuis hebt.

Is balen. Maar is terecht je had er geen recht op.

En om ze nou voor hufters uit te maken beetje onzin.
Wij hebben wel eens een aanslag van 16000 gehad binnen 2 dagen betalen. Foutje van hun
Afbeelding
<<

Bruintje beer

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 484

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:10

Bericht 26 Nov 2013 11:59

Re: Tis onvoorstelbaar, de belastingdienst!!! Wat een hufter

Ik vind het ook vrij logische dat je terug moet betalen. Je hebt iets gekregen wat niet voor je bestemd was. Iedereen moet w.s wat terugbetalen aan de bd. Wij moeten ook terugbetalen. Niet zoveel gelukkig. Ik zou mij ervoor in 2014 eens in verdiepen als je aan het einde van 2014 ook niet wil terugbetalen

Ik vind ze vaak ook hufters als ik dan zie dat ik terug moet betalen maar het betekent ook dat je teveel verdiend hebt als je terug moet betalen!
Born to be loved.......
Grote meid 05-08-2009
Grote knul 04-06-2011
Kleine knul 03-12-2013
<<

Anoniem122

Bericht 26 Nov 2013 12:02

Re: Tis onvoorstelbaar, de belastingdienst!!! Wat een hufter

sarah1985 schreef:Ja precies je bent al fiscale partners als je samenwoont in een huurhuis. Dus maakt niks uit dat je nu een koophuis hebt.

Is balen. Maar is terecht je had er geen recht op.

En om ze nou voor hufters uit te maken beetje onzin.
Wij hebben wel eens een aanslag van 16000 gehad binnen 2 dagen betalen. Foutje van hun


Wat je zegt klopt niet.. Juist door het kopen van een huis samen, als je niet getrouwd bent bijvoorbeeld, wordt je fiscale partners, terwijl je dat bij een huurhuis niet hebt.



Home Privé ›Toeslagen ›Aanvragen en wijzigen ›Wijzigingen doorgeven ›Wijzigingen 2012 ›Gezin en huishouden ›Ik ga trouwen of samenwonen › Op of na 1 juli samenwonen
Ik ga op of na 1 juli samenwonen
Lees voor

Als u gaat samenwonen dan wordt u toeslagpartner van elkaar. Gaat u op of na 1 juli samenwonen zonder samenlevingscontract? Dan bent u meestal pas elkaars toeslagpartner vanaf 1 januari van het volgende jaar.

Soms bent u wel al meteen toeslagpartners. Staat u op hetzelfde adres ingeschreven en geldt 1 van de volgende situaties voor u?

U doet samen aangifte inkomstenbelasting en bent dus fiscale partners.
U hebt samen een kind.
1 van u heeft een kind van de ander erkend.
Uw partner is aangemeld als partner bij uw pensioenregeling.
U hebt samen een koopwoning en bent samen aansprakelijk voor de hypotheek.

Dan bent u op de datum van samenwonen al elkaars toeslagpartner.

Doet 1 van deze situaties zich voor nadat u bent gaan samenwonen? Of gaat u na het samenwonen trouwen, een geregistreerd partnerschap aan of een samenlevingscontract tekenen? Dan bent u alsnog elkaars toeslagpartner vanaf de datum waarop u ging samenwonen.

Voorbeeld


U gaat op 1 augustus samenwonen zonder samenlevingscontract. Op 5 oktober krijgt u samen een kind. U bent vanaf 1 augustus toeslagpartners van elkaar.

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... tzondering
<<

Anoniem122

Bericht 26 Nov 2013 12:09

Re: Tis onvoorstelbaar, de belastingdienst!!! Wat een hufter

Maar je had dat toch ook van te voren kunnen weten als je het uitgezocht had? Het staat allemaal duidelijk op de site van de BD (Ik had het net via google binnen een minuut gevonden).. Natuurlijk is het enorm zuur, maar je had het zelf kunnen voorkomen..
Laatst gewijzigd door Anoniem122 op 26 Nov 2013 12:13, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem12

Bericht 26 Nov 2013 12:12

Re: Tis onvoorstelbaar, de belastingdienst!!! Wat een hufter

TukTuk schreef:Maar je had dat toch ook van te voren kunnen weten als je het uitgezocht had? Het staat allemaal duidelijk op de site van de BD.. Natuurlijk is het enorm zuur, maar je had het zelf kunnen voorkomen..

Ik ben het hier helemaal mee eens. Je had het kunnen weten.
<<

Anoniem193

Bericht 26 Nov 2013 12:15

Re: Tis onvoorstelbaar, de belastingdienst!!! Wat een hufter

Hier kan de belastingdienst niks aan doen, die volgen de regels zoals ze vast liggen.
Je hypotheekadviseur wel, die had jullie hierop moeten wijzen.
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6722

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:34

Bericht 26 Nov 2013 12:15

Re: Tis onvoorstelbaar, de belastingdienst!!! Wat een hufter

Artemis schreef:Waarom is dat onvoorstelbaar en waarom maakt dat ze hufters? Je hebt iets gekregen waar je geen recht op had, en nu moet het terugbetaald worden. Dat je dan voor 2013 helemaal fiscale partners wordt lijkt me nogal logisch eigenlijk. Je kunt niet voor iets kiezen (geen fiscale partners zijn) en daar de voordelen van hebben, en dan halverwege switchen omdat dat beter uitkomt en dáár de voordelen van hebben.

Lullig hoor, zo'n rekening, snap ik heel goed, heb het zelf ook vaak genoeg gehad dat ik iets terug moest betalen of er iets niet klopte, maar om nou te spreken van hufters en onvoorstelbaar, genaaid en verdrietig.......

Eerder 'jeetje, dat is een tegenvaller' en hup, weer verder. En dan neem je je oude eethoek mee.



Eens met Artemis.
Als je dit vooraf had uitgezocht dan was je op de hoogte geweest.
De Belastingdienst doet in dit geval alles netjes volgens de regels. Dat jij hier niet van op de hoogte bent ligt aan jou, dat maakt hun geen hufters.
21.02.2014
20.06.2016

Volg me op Instagram: huisjeopdehei
<<

Nyx

Bericht 26 Nov 2013 12:18

Re: Tis onvoorstelbaar, de belastingdienst!!! Wat een hufter

Het kan in de loop der jaren zijn veranderd, maar er zit toch nog steeds een verschil tussen toeslagpartners en fiscaalpartners. Je mag er in 2013 toch voor kiezen om toeslagpartners van elkaar te zijn, ongeacht of je samenwoont?

Verder vind ik het niet echt hufters. Ik vind ze niet altijd leuk, maar dan moet ik zelf maar iets beter opletten.
<<

Anoniem12

Bericht 26 Nov 2013 12:20

Re: Tis onvoorstelbaar, de belastingdienst!!! Wat een hufter

Nyx schreef: Ik vind ze niet altijd leuk, maar dan moet ik zelf maar iets beter opletten.

Belastingdienst, niet altijd leuk, maar dan moet je zelf maar beter opletten.

Goede nieuwe slogan! :thumbup:
<<

Nyx

Bericht 26 Nov 2013 12:28

Re: Tis onvoorstelbaar, de belastingdienst!!! Wat een hufter

Het geldt toch eigenlijk voor de meeste bedrijven waar toebetaling/terugbetaling voor geldt?

Essent geeft je de verbruikersmanager, als je inkomen veranderd kan dit nadelen/voordelen hebben voor toeslagen, als je gaat samenwonen kan het effect hebben op toeslagen, als je minder loonbelasting betaald, kan dit effect hebben op de HRA. Er wordt continu gewaarschuwd, maar als we dan een negatief bericht hebben ontvangen, dan heeft een bedrijf het opeens gedaan. En ik betrap me er zelf ook op dat ik dat doe. Maar officieel had ik dan maar de juiste gegevens moeten doorgeven, het zelf in de gaten moeten houden.

Mijn ouders zeiden al toen ik een kind was: Als je een blauwe envelop in de bus vindt, dan weet je hoe laat het is. Tja, je kunt ook gewoon elk nieuw jaar nieuwe gegevens aanleveren. Dan kom je minder voor verrassingen te staan.
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11842

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 26 Nov 2013 12:37

Re: Tis onvoorstelbaar, de belastingdienst!!! Wat een hufter

herkenbaar, maar zo werken ze wel.
Ik had ooit een huisje met huurtoeslag, in februari studeerde ik af en vanaf april ha dik werk. Daarna mijn inkomsten aangepast en vervolgens bleek ik dan teveel te gaan verdienen. Ik kon dus gelijk alles terug betalen. Terwijl ik in die maanden dat ik het nog kreeg echt de huurtoeslag nodig had om rond te komen.
De BD bekijkt alles per jaar en of dat nu in december is of in januari dat maakt hun niks uit.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Anoniem193

Bericht 26 Nov 2013 12:44

Re: Tis onvoorstelbaar, de belastingdienst!!! Wat een hufter

Nyx schreef:Het kan in de loop der jaren zijn veranderd, maar er zit toch nog steeds een verschil tussen toeslagpartners en fiscaalpartners. Je mag er in 2013 toch voor kiezen om toeslagpartners van elkaar te zijn, ongeacht of je samenwoont?

Verder vind ik het niet echt hufters. Ik vind ze niet altijd leuk, maar dan moet ik zelf maar iets beter opletten.

Bij een koophuis niet. Dan ben je altijd toeslagpartners.
<<

Nyx

Bericht 26 Nov 2013 12:45

Re: Tis onvoorstelbaar, de belastingdienst!!! Wat een hufter

Alibi schreef:
Nyx schreef:Het kan in de loop der jaren zijn veranderd, maar er zit toch nog steeds een verschil tussen toeslagpartners en fiscaalpartners. Je mag er in 2013 toch voor kiezen om toeslagpartners van elkaar te zijn, ongeacht of je samenwoont?

Verder vind ik het niet echt hufters. Ik vind ze niet altijd leuk, maar dan moet ik zelf maar iets beter opletten.

Bij een koophuis niet. Dan ben je altijd toeslagpartners.


Ah, ok. Ik wist dat er iets veranderd was, maar wat wist ik niet precies. Dank je.
<<

Anoniem119

Bericht 26 Nov 2013 13:00

Re: Tis onvoorstelbaar, de belastingdienst!!! Wat een hufter

Alibi schreef:
Nyx schreef:Het kan in de loop der jaren zijn veranderd, maar er zit toch nog steeds een verschil tussen toeslagpartners en fiscaalpartners. Je mag er in 2013 toch voor kiezen om toeslagpartners van elkaar te zijn, ongeacht of je samenwoont?

Verder vind ik het niet echt hufters. Ik vind ze niet altijd leuk, maar dan moet ik zelf maar iets beter opletten.

Bij een koophuis niet. Dan ben je altijd toeslagpartners.


Mits je samen een huis koopt, toch? Als de één een huis heeft en de ander niet bij die koop geregistreerd staat, ben je dat alsnog niet. Ik woon bij mijn vriend in zijn koophuis, als 'huurder' officieel en we zijn geen toeslagpartners. Op papier zijn we niks van elkaar en dat willen we tot we trouwen zo houden.
<<

Anoniem12

Bericht 26 Nov 2013 13:03

Re: Tis onvoorstelbaar, de belastingdienst!!! Wat een hufter

Klopt Marin. Als mijn vriend ons huis koopt zijn we ook nog niets van elkaar, maar omdat er bij ons wel een samenlevingscontract bij 'moet' worden we dan pas fiscaal partners.

Zouden we niets op papier zetten, dan zijn we dan niets samen.
<<

Anoniem119

Bericht 26 Nov 2013 13:06

Re: Tis onvoorstelbaar, de belastingdienst!!! Wat een hufter

Ja precies. Ik ging al aan mezelf twijfelen terwijl ik het toen wel goed uit heb gezocht.
<<

Anoniem315

Bericht 26 Nov 2013 13:48

Re: Tis onvoorstelbaar, de belastingdienst!!! Wat een hufter

Zuur. Maar ze hebben vrijwel altijd gelijk.
<<

Anoniem193

Bericht 26 Nov 2013 15:31

Re: Tis onvoorstelbaar, de belastingdienst!!! Wat een hufter

Marin, hebben jullie dan wel een schriftelijke overeenkomst mbt deze constructie, dat jij onderhuurder bent?
Anders heb je echt geen poot om op te staan als het gecontroleerd wordt.
<<

Anoniem119

Bericht 26 Nov 2013 15:39

Re: Tis onvoorstelbaar, de belastingdienst!!! Wat een hufter

Alibi schreef:Marin, hebben jullie dan wel een schriftelijke overeenkomst mbt deze constructie, dat jij onderhuurder bent?
Anders heb je echt geen poot om op te staan als het gecontroleerd wordt.


Ja, contract ondertekend en sta gewoon ingeschreven in de gemeente. Het is overigens toch geen onderhuur als hij mijn huurbaas is officieel? Dan is het gewone huur. Niet zo romantisch, wel verstandig.
<<

Milady

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3109

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 26 Nov 2013 15:53

Re: Tis onvoorstelbaar, de belastingdienst!!! Wat een hufter

Tja vervelend maar je hebt er gewoon geen recht op gehad dus het is nu niet zo dat ze je geld afpakken of zo. Snap wel dat het balen is.
Wij moesten ook van 2 jaar terug betalen en nu kregen we de definitieve aanslag en blijkt dat we van 1 jaar toch weer wel recht hadden en dat krijgen we nu weer terug.
<<

Anoniem193

Bericht 26 Nov 2013 16:07

Re: Tis onvoorstelbaar, de belastingdienst!!! Wat een hufter

Marin schreef:
Alibi schreef:Marin, hebben jullie dan wel een schriftelijke overeenkomst mbt deze constructie, dat jij onderhuurder bent?
Anders heb je echt geen poot om op te staan als het gecontroleerd wordt.


Ja, contract ondertekend en sta gewoon ingeschreven in de gemeente. Het is overigens toch geen onderhuur als hij mijn huurbaas is officieel? Dan is het gewone huur. Niet zo romantisch, wel verstandig.


Je hebt gelijk ;)
Volgende

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers