Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Tis stom! De belastingdienst en hun stomme regel

<<

Anoniem173

Bericht 26 Nov 2013 18:33

Re: Tis onvoorstelbaar, de belastingdienst!!! Wat een hufter

Bedankt voor je topic, goed om rekening mee te houden!
<<

Anoniem20

Bericht 26 Nov 2013 18:47

Re: Tis onvoorstelbaar, de belastingdienst!!! Wat een hufter

Idd zuur, maar om nu zo te reageren....
En volgens het andere topic heb je nog een goede buffer, komt nu ( helaas) van pas dus.
<<

Anoniem173

Bericht 26 Nov 2013 19:44

Re: Tis onvoorstelbaar, de belastingdienst!!! Wat een hufter

juani schreef:Idd zuur, maar om nu zo te reageren....
En volgens het andere topic heb je nog een goede buffer, komt nu ( helaas) van pas dus.


Dit is wel een beetje flauw dan weer, als je net een huis hebt gekocht kun je je geld wel beter besteden dan aan de belastingdienst.
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:06

Bericht 26 Nov 2013 21:53

Re: Tis onvoorstelbaar, de belastingdienst!!! Wat een hufter

Ik snap het niet helemaal.. Eerst zeg je dat je weet dat jullie samen in totaal nog maar recht hebben op 65,- en dat vind je logisch, maar dat je het verschil terug moet betalen maakt de BD hufters?
Wat denk je dan, dat het deel waar je geen recht op had (en waar je zo te lezen van op de hoogte bent) zomaar mag houden?

Het is erg zuur, dat geld kun je nu vast beter gebruiken, maar de reactie vind ik nogal overtrokken.. Wij hebben ook een beste rekening gekregen, dan over 2012. Leuk is het zeker niet, maar ook echt geen reden om de BD om uit te schelden.
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Anoniem20

Bericht 26 Nov 2013 22:16

Re: Tis onvoorstelbaar, de belastingdienst!!! Wat een hufter

Atelier Madame schreef:
juani schreef:Idd zuur, maar om nu zo te reageren....
En volgens het andere topic heb je nog een goede buffer, komt nu ( helaas) van pas dus.


Dit is wel een beetje flauw dan weer, als je net een huis hebt gekocht kun je je geld wel beter besteden dan aan de belastingdienst.


Is ook flauw, maar vind het een beetje kortzichtig om zo te reageren als de TO doet (qua verwoording).
Ik zou er ook flink van balen hoor, zeker als je een nieuw huis hebt gekocht.
<<

Biscotti

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 116

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:11

Bericht 26 Nov 2013 22:17

Re: Tis onvoorstelbaar, de belastingdienst!!! Wat een hufter

Dit had je van te voren kunnen weten... als je bijv. werkloos bent en je krijgt volledig zorgtoeslag bijvoorbeeld en je krijgt in augustus een baan dan pakken ze je hele jaar en kan het zomaar zijn dat je terug moet betalen.
Je kan in termijnen terugbetalen volgens mij (althans dat kon altijd wel)
<<

Anoniem73

Bericht 26 Nov 2013 22:23

Re: Tis onvoorstelbaar, de belastingdienst!!! Wat een hufter

Ik zou er ook flink van balen. Of je het nou vantevoren kon weten of niet. Als ze dus een maand later de sleuteloverdracht hadden gedaan was er niks aan de hand geweest!?
<<

Fiebie

Kwebbel

Berichten: 379

Geregistreerd: 18 Sep 2013 21:33

Bericht 26 Nov 2013 22:56

Re: Tis onvoorstelbaar, de belastingdienst!!! Wat een hufter

Ik reageerde vanmorgen nogal overtrokken omdat ik waanzinnig moe ben/ op mijn tandvlees loop en als je dan dit bericht nog eens krijgt ik dat gewoon balen en stom!

En het is onzin om te zeggen dat ik niet boos mag zijn dat we het terug moeten betalen "omdat we er geen recht op hadden". Dat hadden we namelijk wel.

We hadden beide volledig recht op die zorgtoeslag omdat wij inderdaad een huur woning hadden en verder geen kinderen, koopwoning of samenlevingscontract hadden, enkel een gezamenlijk huishouden. Ik heb daar begin dit jaar nog telefonisch contact over gehad met de BD omdat het mij zo verbaasde dat ik nu in 2013 ineens weer recht had op 89 euro per maand en mijn vriend op 30 euro zelfs, terwijl wij in 2012 amper recht op zorgtoeslag hadden. Toen waren we volgens de BD namelijk wél toeslag partners, omdat wij toen een gezamenlijk huishouden runde.

kort gezegd; als wij de sleutel overdracht in januari plaats hadden laten vinden hadden we die 1300 euro in onze zak kunnen houden en ja... Nu we net ons huis hebben gekocht had ik die graag ergens anders in gestoken!

Daarnaast; ik vind het logisch dat op het moment dat mijn vriend en ik een huis kopen wij terug vallen qua zorgtoeslag. Dat zijn namelijk de regels en die regels zijn mij bekend. Daarom heb ik vorige maandag ook keurig aangegeven bij de BD dat we per 25 nov. huis eigenaar zijn en een samenlevingscontract op gingen laten stellen om direct de zorgtoeslag goed te regelen vanaf 25 november dus. En niet over heel 201. Dus ik ben er echt wel achteraan gegaan en heb dingen uitgezocht. Maar dat dit zo zou werken had ik nooit bedacht nee. Vind het zelf ook totaal onlogisch dus was ook niet in mij opgekomen dat verder uit te zoeken. En AM: doe er idd je voordeel maar mee :wink:
Laatst gewijzigd door Fiebie op 26 Nov 2013 22:59, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem122

Bericht 26 Nov 2013 22:58

Re: Tis onvoorstelbaar, de belastingdienst!!! Wat een hufter

Ja en als je het gewoon goed uitgezocht had, dan had je het kunnen weten dat je de sleuteloverdracht beter een maand kon uitstellen..
<<

Anoniem66

Bericht 26 Nov 2013 23:07

Re: Tis stom! De belastingdienst en hun stomme regel

Ik vind het eigenlijk raar dat als je in november toeslagpartner wordt je mag terug betalen over heel 2013. Klopt dat echt? Want dat slaat toch eigenlijk nergens op..? Het is toch pas vanaf november, voor hetzelfde geld ken je elkaar in januari nog niet eens. Vind ik vreemd.

Wij hebben laatst €750 terug gekregen aan zorgtoeslag waar we eerst bericht van kregen dat we er geen recht op hadden. En nu ineens wel. En ik had toch echt hetzelfde inkomen ingevuld. Vond ik ook vreemd.. Niet dat je me hoort klagen, maar toch..
<<

Anoniem122

Bericht 26 Nov 2013 23:11

Re: Tis stom! De belastingdienst en hun stomme regel

Luce schreef:Ik vind het eigenlijk raar dat als je in november toeslagpartner wordt je mag terug betalen over heel 2013. Klopt dat echt? Want dat slaat toch eigenlijk nergens op..? Het is toch pas vanaf november, voor hetzelfde geld ken je elkaar in januari nog niet eens. Vind ik vreemd.

Wij hebben laatst €750 terug gekregen aan zorgtoeslag waar we eerst bericht van kregen dat we er geen recht op hadden. En nu ineens wel. En ik had toch echt hetzelfde inkomen ingevuld. Vond ik ook vreemd.. Niet dat je me hoort klagen, maar toch..


Dan moet je even terug lezen op de vorige pagina, daar heb ik een stuk gekopieerd vanaf de site van de BD.

Het gaat niet per definitie over het hele jaar, maar over het moment dat je bent gaan samenwonen, ook al was het eerst huren en was je geen toeslagpartners.
Er staat ook een voorbeeld bij, alleen in dat geval gaat het over het krijgen van een kind. Maar je kan daar net zo goed het kopen van een huis invullen.
Als ze pas in november gingen samenwonen, bij het kopen van het huis, ging het wel pas per november in. Maar omdat ze al heel 2013 samenwoonden gaat het dus over heel 2013.
Laatst gewijzigd door Anoniem122 op 26 Nov 2013 23:12, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Bisq

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2260

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:39

Bericht 26 Nov 2013 23:11

Re: Tis stom! De belastingdienst en hun stomme regel

Als het klopt zoals jij het zegt dan vind ik het ook een heel vreemd verhaal dat je over heel 2013 moet terug betalen. Heb je er al achteraan gebeld?

Edit: Het kan aan mij liggen maar ik snap het niet helemaal. Wat is er in jullie situatie veranderd dat jullie in 2012 geen recht hadden op toeslagen en in 2013 wel?
Insta: je_ei_kwijt
<<

Anoniem7

Bericht 26 Nov 2013 23:15

Re: Tis stom! De belastingdienst en hun stomme regel

In 2013 is het toeslagpartner-gebeuren veranderd, Bisq.
<<

Fiebie

Kwebbel

Berichten: 379

Geregistreerd: 18 Sep 2013 21:33

Bericht 26 Nov 2013 23:18

Re: Tis onvoorstelbaar, de belastingdienst!!! Wat een hufter

TukTuk schreef:Ja en als je het gewoon goed uitgezocht had, dan had je het kunnen weten dat je de sleuteloverdracht beter een maand kon uitstellen..


Je hebt hélémaal gelijk TukTuk! Ik ben ook echt zó verschrikkelijk dom geweest. En heb alles maar gedaan en geregeld en heb niks uitgezocht en alles maar voor lief aangenomen inderdaad. Stomme, stomme ik. Het is natuurlijk ook héééél logisch dat als je in september besluit een huis te kopen, je deze in november betrekt dat je daarom in 10 maanden daarvoor al geen recht meer hebt op zorgtoeslag. Echt SUPER dom van mij idd en hoe durf ik daar toch toch boos over te worden en van te balen zeg..!!

Ben net een echt mens.. denk je niet?
<<

Anoniem12

Bericht 26 Nov 2013 23:19

Re: Tis stom! De belastingdienst en hun stomme regel

Maple schreef:In 2013 is het toeslagpartner-gebeuren veranderd, Bisq.

Inderdaad.

In 2012 was je toeslagpartners als je samen een huishouden voerde, sinds 2013 zijn hier duidelijkere regels voor gekomen.. Samen een huishouden voeren was nogal een grijs gebied.
<<

Anoniem5

Bericht 26 Nov 2013 23:20

Re: Tis stom! De belastingdienst en hun stomme regel

Luce schreef:Ik vind het eigenlijk raar dat als je in november toeslagpartner wordt je mag terug betalen over heel 2013. Klopt dat echt? Want dat slaat toch eigenlijk nergens op..? Het is toch pas vanaf november, voor hetzelfde geld ken je elkaar in januari nog niet eens. Vind ik vreemd.


Dat vind ik inderdaad ook erg vreemd. En ik begrijp eigenlijk heel goed dat je daar een beetje gefrustreert van raakt. Het gaat niet om 200 euro, dat is nog een keer te overzien bij een gemiddeld huishouden, maar 1300 is wel andere koek. Daar zou ik ook van balen, of ik nu een flinke buffer zou hebben of niet. Al zou ik zonder buffer nog meer balen waarschijnlijk. Laat het dan ingaan vanaf het moment dat het huis is gekocht en je wel fiscaal partner/toeslagpartners wordt ipv echt helemaal aan het einde van het jaar kopen en dan over het hele jaar terug moeten betalen. Ik had dat eigenlijk ook niet zo verwacht.

Ik vraag mij nu overigens wel af of je je verzamelinkomen dan ook over dit hele jaar mag verlagen ivm de hypotheekrente als je nu koopt, bij kinderopvangtoeslag etc? Als je ook over het hele jaar met terug werkende kracht moet terug betalen.
Wij tekeken de overdracht 2 december. Een kennis heeft mij gevraagd voor twee maanden bij haar te komen werken maar op dit moment loont dat niks, wellicht krijgen we net wat meer opvangtoeslag als het verzamelinkomen lager kan.
<<

Anoniem66

Bericht 26 Nov 2013 23:21

Re: Tis stom! De belastingdienst en hun stomme regel

TukTuk schreef:
Luce schreef:Ik vind het eigenlijk raar dat als je in november toeslagpartner wordt je mag terug betalen over heel 2013. Klopt dat echt? Want dat slaat toch eigenlijk nergens op..? Het is toch pas vanaf november, voor hetzelfde geld ken je elkaar in januari nog niet eens. Vind ik vreemd.

Wij hebben laatst €750 terug gekregen aan zorgtoeslag waar we eerst bericht van kregen dat we er geen recht op hadden. En nu ineens wel. En ik had toch echt hetzelfde inkomen ingevuld. Vond ik ook vreemd.. Niet dat je me hoort klagen, maar toch..


Dan moet je even terug lezen op de vorige pagina, daar heb ik een stuk gekopieerd vanaf de site van de BD.

Het gaat niet per definitie over het hele jaar, maar over het moment dat je bent gaan samenwonen, ook al was het eerst huren en was je geen toeslagpartners.
Er staat ook een voorbeeld bij, alleen in dat geval gaat het over het krijgen van een kind. Maar je kan daar net zo goed het kopen van een huis invullen.
Als ze pas in november gingen samenwonen, bij het kopen van het huis, ging het wel pas per november in. Maar omdat ze al heel 2013 samenwoonden gaat het dus over heel 2013.[/quote
Dat is toch raar...?

Dus je gaat bijv samenwonen in januari in een huurhuis. Dan ben je geen toeslagpartners. Maar omdat je in november een huis koopt ben je het ineens wel en ook met terugwerkende kracht. Zal wel wat missen hoor, maar wat een logica..?
<<

Anoniem122

Bericht 26 Nov 2013 23:22

Re: Tis onvoorstelbaar, de belastingdienst!!! Wat een hufter

Fiebie schreef:
TukTuk schreef:Ja en als je het gewoon goed uitgezocht had, dan had je het kunnen weten dat je de sleuteloverdracht beter een maand kon uitstellen..


Je hebt hélémaal gelijk TukTuk! Ik ben ook echt zó verschrikkelijk dom geweest. En heb alles maar gedaan en geregeld en heb niks uitgezocht en alles maar voor lief aangenomen inderdaad. Stomme, stomme ik. Het is natuurlijk ook héééél logisch dat als je in september besluit een huis te kopen, je deze in november betrekt dat je daarom in 10 maanden daarvoor al geen recht meer hebt op zorgtoeslag. Echt SUPER dom van mij idd en hoe durf ik daar toch toch boos over te worden en van te balen zeg..!!

Ben net een echt mens.. denk je niet?


Je moet het nu niet gaan omdraaien en het slachtoffer gaan spelen.. Het is gewoon zo dat wanneer je het nagekeken had, je dit probleem niet gehad had.. Natuurlijk is het zuur dat de regels zo zijn, maar dan zo te gaan schelden op de BD is onterecht..
En het staat gewoon echt heel duidelijk op de site van de BD.
<<

Fiebie

Kwebbel

Berichten: 379

Geregistreerd: 18 Sep 2013 21:33

Bericht 26 Nov 2013 23:24

Re: Tis onvoorstelbaar, de belastingdienst!!! Wat een hufter

juani schreef:
Atelier Madame schreef:
juani schreef:Idd zuur, maar om nu zo te reageren....
En volgens het andere topic heb je nog een goede buffer, komt nu ( helaas) van pas dus.


Dit is wel een beetje flauw dan weer, als je net een huis hebt gekocht kun je je geld wel beter besteden dan aan de belastingdienst.


Is ook flauw, maar vind het een beetje kortzichtig om zo te reageren als de TO doet (qua verwoording).
Ik zou er ook flink van balen hoor, zeker als je een nieuw huis hebt gekocht.



Ik vind dit overigens ook inderdaad een erg kinderachtige reactie. Ik schrijf ook nergens dat we het niet kunnen betalen of dat we in de shit komen, maar het is gewoon veel geld en dat is gewoon kut. VOORAL als je net een huis gekocht hebt.

En ja, ik reageerde overtrokken..maar hey! Wat ik net al zei; ben net een echt mens!
<<

Anoniem12

Bericht 26 Nov 2013 23:26

Re: Tis stom! De belastingdienst en hun stomme regel

BD heeft geen logica.
Laatst gewijzigd door Anoniem12 op 27 Nov 2013 08:37, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem122

Bericht 26 Nov 2013 23:26

Re: Tis stom! De belastingdienst en hun stomme regel

Luce schreef:
TukTuk schreef:
Luce schreef:Ik vind het eigenlijk raar dat als je in november toeslagpartner wordt je mag terug betalen over heel 2013. Klopt dat echt? Want dat slaat toch eigenlijk nergens op..? Het is toch pas vanaf november, voor hetzelfde geld ken je elkaar in januari nog niet eens. Vind ik vreemd.

Wij hebben laatst €750 terug gekregen aan zorgtoeslag waar we eerst bericht van kregen dat we er geen recht op hadden. En nu ineens wel. En ik had toch echt hetzelfde inkomen ingevuld. Vond ik ook vreemd.. Niet dat je me hoort klagen, maar toch..


Dan moet je even terug lezen op de vorige pagina, daar heb ik een stuk gekopieerd vanaf de site van de BD.

Het gaat niet per definitie over het hele jaar, maar over het moment dat je bent gaan samenwonen, ook al was het eerst huren en was je geen toeslagpartners.
Er staat ook een voorbeeld bij, alleen in dat geval gaat het over het krijgen van een kind. Maar je kan daar net zo goed het kopen van een huis invullen.
Als ze pas in november gingen samenwonen, bij het kopen van het huis, ging het wel pas per november in. Maar omdat ze al heel 2013 samenwoonden gaat het dus over heel 2013.[/quote
Dat is toch raar...?

Dus je gaat bijv samenwonen in januari in een huurhuis. Dan ben je geen toeslagpartners. Maar omdat je in november een huis koopt ben je het ineens wel en ook met terugwerkende kracht. Zal wel wat missen hoor, maar wat een logica..?


Tja ik heb het ook niet verzonnen en heb ook nergens gezegd dat het logisch is, het zijn gewoon zo de regels en ja het is zuur, maar het is niet zo dat het een addertje onder het gras is wat alleen in de kleine lettertjes te lezen viel..
<<

ChiQ

Bericht 26 Nov 2013 23:29

Re: Tis stom! De belastingdienst en hun stomme regel

Regels of niet, uitzoekwerk of niet, ik zou ook echt stevig balen wanneer je opeens 1300,- mag betalen. Ik vind het ook een stel hufters en Tuktuk, voor heel veel mensen is de BD eigenlijk best onduidelijk.
<<

Anoniem66

Bericht 26 Nov 2013 23:30

Re: Tis stom! De belastingdienst en hun stomme regel

Nou, zo raar is het dan toch niet dat TO even overtrokken reageert? Er zijn er een paar hier die doen alsof het volkómen logisch is allemaal. Nou, dat vind ik ook niet. Zou ook echt zelf wel even pissig zijn. Lijkt me vrij menselijk hoor.
<<

Bisq

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2260

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:39

Bericht 26 Nov 2013 23:30

Re: Tis stom! De belastingdienst en hun stomme regel

Rush schreef:
Maple schreef:In 2013 is het toeslagpartner-gebeuren veranderd, Bisq.

Inderdaad.

In 2012 was je toeslagpartners als je samen een huishouden voerde, sinds 2013 zijn hier duidelijkere regels voor gekomen.. Samen een huishouden voeren was nogal een grijs gebied.


Ah, ok duidelijk.
Insta: je_ei_kwijt
<<

Fiebie

Kwebbel

Berichten: 379

Geregistreerd: 18 Sep 2013 21:33

Bericht 26 Nov 2013 23:35

Re: Tis onvoorstelbaar, de belastingdienst!!! Wat een hufter

TukTuk schreef:
Fiebie schreef:
TukTuk schreef:Ja en als je het gewoon goed uitgezocht had, dan had je het kunnen weten dat je de sleuteloverdracht beter een maand kon uitstellen..


Je hebt hélémaal gelijk TukTuk! Ik ben ook echt zó verschrikkelijk dom geweest. En heb alles maar gedaan en geregeld en heb niks uitgezocht en alles maar voor lief aangenomen inderdaad. Stomme, stomme ik. Het is natuurlijk ook héééél logisch dat als je in september besluit een huis te kopen, je deze in november betrekt dat je daarom in 10 maanden daarvoor al geen recht meer hebt op zorgtoeslag. Echt SUPER dom van mij idd en hoe durf ik daar toch toch boos over te worden en van te balen zeg..!!

Ben net een echt mens.. denk je niet?


Je moet het nu niet gaan omdraaien en het slachtoffer gaan spelen.. Het is gewoon zo dat wanneer je het nagekeken had, je dit probleem niet gehad had.. Natuurlijk is het zuur dat de regels zo zijn, maar dan zo te gaan schelden op de BD is onterecht..
En het staat gewoon echt heel duidelijk op de site van de BD.



Ik speel geen slachtoffer! Ik bén slachtoffer! :laughcry:

Nee zonder gekkigheid; ik vind je berichten heel vervelend en denigrerend overkomen en wilde je even op je punt zetten. Het is toch ook gewoon niet logisch dat dat soort dingen dan voor een heel jaar veranderen? Terwijl het alleen november en december betreft dat we officieel partners zijn. En dan kan het gerust op de site van de belastingdienst beschreven staan, maar ik heb niet het besef gehad (En niemand in mijn omgeving, blijkbaar, want heb er ook niemand over gehoord!) dit uit te zoeken, zelfs mijn hypotheek adviseur niet. Hij begreep ook mijn issue niet omdat hij hier blijkbaar nog niet mee te maken heeft gehad. En hoe ik het ook wend of keer, Ik blijf het gewoon verschrikkelijk onlogisch vinden! Ik snap gewoon echt niet hoe ze hier bij komen.. logisch zou ik het vinden als het vanaf november zo wordt geredeneerd. Dat mijn vriend en ik partners zijn. Daarom gaf ik vorige maand dus ook direct de wijziging door, vóór november. Maar dat het vanaf januari 2013 wijzigt.. nee.. dat wil er bij mij qua logica gewoon niet in.. naast de frustratie dat ik 1300 gewoon veel geld vind en het gewoon echt heel zuur vind!

Grote kans ook dat de echte afrekening pas volgend jaar komt.
Het is dat ik dit zelf zag staan bij mijn toeslagen en ik er achter aan ben gaan bellen.

Kreeg namelijk vorige week ook een brief met mijn definitieve berekening zorgtoeslag over 2012 en dat ik toen ook iets teveel heb gehad en terug kon betalen.

En wellicht inderdaad hebben wij alsnog meer recht in combinatie met de hypotheek rente aftrek, maar we hebben nu al besloten dat we alles op 0 zetten en dan met de definitieve berekeningen wel horen wat we nog tegoed hebben!
VorigeVolgende

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers