Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Koolhydraatarme recepten

<<

Anoniem123

Bericht 24 Nov 2013 20:43

Koolhydraatarme recepten

Na 1 week koolhydraatarm eten ben ik al een beetje door mijn ideeën heen.

Wie heeft er nog lekkere recepten voor avondeten en/of de lunch?

Ik ben geen salade knager. Ik heb de afgelopen week vooral groenten met vlees geroerbakt en soep gegeten.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 24 Nov 2013 20:47

Re: Koolhydraatarme recepten

Ik eet gewoon dezelfde dingen als voorheen, alleen dan veel minder rijst/pasta/aardappels.

Ezra's favoriet is verse spinazie met paprika, courgette, champingnons, kipfilet, spekjes en Boursin Cuisine, daar zitten volgens mij ook heel weinig tot geen koolhydraten in. In witlof met ham en kaas uit de oven ook niet. Ik maak ook vaak moussaka zonder aardappelen, dus met de gehakt/tomatensaus en laagjes aubergine, daar zitten wel wat koolhydraten in, maar veel minder dan in de oorspronkelijke variant. Thaise biefsalade vind ik ook heel lekker, dat is niet met sla, dat maak je met peultjes en komkommer.

Tussen de middag eet ik vaak een eitje, zelfgemaakte tonijnsalade, dat soort dingen.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem123

Bericht 24 Nov 2013 20:53

Re: Koolhydraatarme recepten

Wij zijn wel echt van pasta met een sausje, of rijst met sausje/nasi, groenten, aardappelen en vlees etc. Ben ook best een broodliefhebber en vind dit best moeilijk om vol te houden :) Ik eet bv niet alleen het sausje wat normaal bij de spaghetti zit. Dan mis ik echt wel de pasta :laughcry:
Ik doe niet heel streng trouwens, ik laat alleen de pasta/rijst/brood/aardappelen staan. (behalve vandaag heerlijke pasta gegeten)

Moussaka is een idee! Nog niet eens aan gedacht. Ik wil morgen iets met bloemkool en kipfilet maken.
Ezra´s favoriet klinkt ook lekker. :thumbup:
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 24 Nov 2013 20:55

Re: Koolhydraatarme recepten

Ik at in het begin wel gebakken champignons in plaats van pasta, daar zitten wel wat koolhydraten in, maar veel minder. Nu neem ik wel vaak volkoren- of liever nog speltpasta als ik toch pasta eet, daar zitten wel evengoed koolhydraten in, maar wel 'goede' koolhydraten met een lage glycemische index.
Mijn moeder stuurde me een link over koolhydraatvrije pasta en rijst, maar dat is wel erg duur. Op de een of andere manier lijkt speltpasta me dan ook beter. Maar dit is de link:

http://www.slimpasta.nl/
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 24 Nov 2013 20:56

Re: Koolhydraatarme recepten

Er bestaat trouwens ook koolhydraatarm brood, dat hebben ze onder meer bij de Albert Heijn, de Hoogvliet en de Spar. Dat smaakt nog best lekker ook, als je het eenmaal gewend bent, en ik heb gelezen dat daar de meeste vezels in zitten van alle broodsoorten. Daarom geef ik het ook vaak aan Yrsa want zij heeft hard vezels nodig.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem103

Bericht 24 Nov 2013 20:57

Re: Koolhydraatarme recepten

Van Atkins hebben ze ook koolhydraatarme pasta.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 24 Nov 2013 21:01

Re: Koolhydraatarme recepten

Oh ja, en als tussendoortje héél pure chocola. Minimaal 72% cacao maar nog puurder is nog beter, van Côte d'Or is er chocola met 86% cacao die best lekker is. Ter vergelijking: gewone pure chocola is 40% cacao. Het is even wennen aan de smaak maar als je het eenmaal gewend bent is het lekker.

Ik heb ook wel eens chocola met 99% cacao geprobeerd maar dat is wel echt smerig.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15970

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 24 Nov 2013 22:00

Re: Koolhydraatarme recepten

Aldi heeft ook hele lekkere chocolade met 85 procent cacao.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 24 Nov 2013 22:03

Re: Koolhydraatarme recepten

Ja, die is ook goed, die heb ik nu. Die zit ook per klein reepje verpakt, dat vind ik ook wel handig.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem9

Bericht 24 Nov 2013 22:06

Re: Koolhydraatarme recepten

Gehakt rullen met kerriekruiden en een teentje knoflook. In een andere pan roerbak je spitskool, ook hier doe je een beetje kerriekruiden over. Als alles gaar is, doe je het bij elkaar in. Een makkelijk maar smakelijk receptje :)
<<

Anoniem119

Bericht 24 Nov 2013 22:28

Re: Koolhydraatarme recepten

SarahKey schreef: Ik eet bv niet alleen het sausje wat normaal bij de spaghetti zit. Dan mis ik echt wel de pasta :laughcry:


Als je echt een hele gevulde saus hebt, mis je de pasta niet echt hoor. Zorg voor lekker goed vlees, geen goedkoop gehakt ofzo, maar koop van die lekkere worstjes en snij die in stukjes, of haal het velletje er af en bak dat vlees op alszijnde gehakt. En gebruik echt minstens 5 soorten groenten. In zo'n tomatensaus kun je zo goed de volgende groenten gebruiken (in volgorde van toevoegen): Ui, bleekselderij, wortel, courgette, aubergine, tomaten, of bijv prei, paprika etc toevoegen. Zeker als je dat in lekker beetje grove stukken snijdt heb je echt geen pasta nodig.

Of je snijdt de courgette in dunne repen en dan heb je ook soort pasta.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 24 Nov 2013 22:33

Re: Koolhydraatarme recepten

Ik moet zeggen dat ik de laatste tijd wel echt de pasta mis, ook bij een gevulde saus, maar goed, ik eet ook al twee jaar koolhydraatarm, dus dan krijg je op een gegeven moment wel weer behoefte aan pasta. Maar dan eet ik dus gewoon een beetje en ik hou rekening met wat ik dan de rest van de dag eet.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem119

Bericht 24 Nov 2013 22:35

Re: Koolhydraatarme recepten

Ik eet af en toe inderdaad ook wel pasta, maar ik bedoel meer: Je kunt zo'n saus natuurlijk echt wel goed vullen.
<<

Anoniem313

Bericht 24 Nov 2013 22:41

Re: Koolhydraatarme recepten

Mijn favoriet is ook dunne reepjes corgette bij de pasta. Ik wil graag de spiral slicer gaan kopen, dan wordt het echt mooi: http://www.brndstf.nl/home/47-gefu-spirelli.html

Als vervanging van rijst kun je ook bloemkoolrijst door deze fijn te malen in de keukenmachine. Opbakken en kruiden als nasi, is erg lekker. En een hele goeie couscous van bloemkool:


Ingredienten voor 4-6 personen - 1 grote bloemkool, 2 bosjes peterselie, 1 citroen, 1 sinaasappel, 75 gr pijnboompitjes en olijfolie.

1. Rasp de bloemkool fijn. Snij de peterselie fijn. Rasp de schil van de citroen en sinaasappel en pers ze uit. Meng peterselie en citrusrasp door de couscous.
2. Frituur de pijnboompitjes in een laagje olie, laat uitlekken en afkoelen en hak fijn.
3. Breng je couscous op smaak met het citroen en sinaasappelsap, zout en veel olie. Meng vlak voor serveren de pijnboompitjes er door.
<<

Novalee

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 940

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:28

Bericht 24 Nov 2013 22:54

Re: Koolhydraatarme recepten

In plaats van pasta kun je taugé gebruiken. Dat klink misschien heel gek, en het smaakt natuurlijk anders dan pasta, maar het geeft wel net iets meer bite dan alleen saus. Als ik het doe (niet zo vaak want ik :heart: pasta) dan doe ik de taugé in een pannetje en giet daar het kookvocht van de pasta voor vriend & dochter over. Even laten wellen zodat het niet meer zo heel erg rauw is en klaar!

Verder is gevulde courgette uit de oven ook lekker. Je kunt het vullen met gehakt of kipfilet en wat kruiden. Eventueel een zelfgemaakt tomatensausje erdoor, ook erg lekker!
<<

Anoniem36

Bericht 25 Nov 2013 00:41

Re: Koolhydraatarme recepten

Marin schreef:Ik eet af en toe inderdaad ook wel pasta, maar ik bedoel meer: Je kunt zo'n saus natuurlijk echt wel goed vullen.

Ik heb nu spelt pasta! Erg lekker moet ik zeggen. Ik eet speltbrood ipv gewoon brood, merk dat het beter vult.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 25 Nov 2013 00:49

Re: Koolhydraatarme recepten

Ik proef niet heel veel verschil tussen speltpasta en gewone volkorenpasta, ik haal het meer omdat ik denk dat het gezonder is. Maar ze hebben het bij de meeste winkels hier niet en ik heb ook niet altijd zin om naar de EkoPlaza te fietsen, dus ik heb het gewoon af en toe.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Pineco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2383

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:09

Bericht 25 Nov 2013 01:56

Re: Koolhydraatarme recepten

Mijn man probeert eiwitten en koolhydraten niet samen te eten (soort van Montignac) en wij eten vaak de hierboven genoemde taugé als vervanging voor pasta, of puree van bloemkool als vervanging voor aardappels. Voor mijn gevoel mis ik dan niets, ik maak alleen twee soorten groenten bij het vlees, vaak nog een salade erbij.

Verder bestel ik online speciaal meel voor het maken van eiwitpannenkoeken, daar zitten zo goed als geen koolhydraten in. De site is http://www.bodyenfitshop.nl/afslanken/l ... producten/ Ze verkopen ook pasta en rijst, maar die hebben wij nog nooit geprobeerd. De pannenkoeken kun je bijvoorbeeld met hartige ingrediënten maken, maar wij eten ze ook graag met appelstroop of zelfgemaakt appelmoes.
Drie meiden maken ons geluk compleet! 04-01-2009 / 16-05-2012 / 19-02-2014
<<

Anoniem123

Bericht 25 Nov 2013 10:13

Re: Koolhydraatarme recepten

Wat veel goede tips lees ik, super!

Taugé als vervanging, daar heb ik nog nooit bij stil gestaan. Dat is zeker het proberen waard want ik ben echt gek op taugé.

Speltpasta, speltmeel etc dat is hier volgens mij geen eens te koop in het dorp.
Ik mag van mezelf 1 keer in de week pasta eten, wel een idee om dan de volkoren versie te eten. We hebben dat een tijdje gegeten maar is weer verwaterd. Als ik weer eens in de stad ben zal ik eens kijken naar speltpasta/speltmeel.

Hele pure chocolade vind ik juist lekker! Die van 99% niet, al zul je daar inderdaad aan moeten wennen.

Marin: ik maak altijd al een goed gevulde saus met veel groente. Maar ik ben niet zo gek op een tomatensausje (om het dan zonder de pasta te eten dan) Vind soort roomsausjes lekkerder, dus ga ik ook eens proberen vanavond.


Forti: jouw receptje heb ik vorige week gegeten. Smaakte goed! Ik had ook een versie gemaakt met gehaktbal in stukjes gesneden (had gehaktballen gemaakt voor de mannen), wokgroente en dan wat bamikruiden. Dat smaakte echt lekker.

Caulfield:
Zo'n rasp is handig! Ik heb een pastamachine, daar kun je ook best wel kleine sliertjes mee maken. Kan proberen of dat ook met groente wil.
Bloemkool in de blender is ook een goed idee.

Pineco: jullie zijn ook goed bezig! En geen koolhydraten en geen eiwitten. Knap!
Dat spul heb ik ook staan (ja wat heb ik niet geprobeerd het laatste jaar :nerd: )
Het smaakje wat ik heb vind ik echt vies :thumbdown: Stond toen kokhalzend dat spul op de drinken. Werkte dus niet. MAar er een keer pannenkoekjes van maken is uit te proberen. :thumbup:
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 25 Nov 2013 10:20

Re: Koolhydraatarme recepten

Die chocola van 99%, daar valt haast niet aan te wennen, die is zo ontzettend bitter en wrang, alsof je gewoon een hap pure cacao neemt. Dat smaakt ook gewoon totaal niet meer naar chocola. Tussen 86% en 99% is echt een wereld van verschil. Ik heb die reep toen verder maar gebruikt om chocolademelk van te maken.

Montignac, dat was toch vetten en koolhydraten die niet samen mochten? Ik heb dat ook ooit een blauwe maandag gedaan.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem123

Bericht 25 Nov 2013 10:46

Re: Koolhydraatarme recepten

Ik dacht trouwens ook eens gehoord te hebben dat die hele pure van 99% nog gevaarlijk voor je kan zijn ook.
<<

Pineco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2383

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:09

Bericht 25 Nov 2013 11:18

Re: Koolhydraatarme recepten

SarahKey schreef:Wat veel goede tips lees ik, super!

Pineco: jullie zijn ook goed bezig! En geen koolhydraten en geen eiwitten. Knap!
Dat spul heb ik ook staan (ja wat heb ik niet geprobeerd het laatste jaar :nerd: )
Het smaakje wat ik heb vind ik echt vies :thumbdown: Stond toen kokhalzend dat spul op de drinken. Werkte dus niet. MAar er een keer pannenkoekjes van maken is uit te proberen. :thumbup:


De pannenkoeken op zich hebben niet veel smaak (en het beslag stinkt, ik waarschuw je maar vast!), maar doordat er niets inzit, kun je erop doen wat je wilt (en ze bijvoorbeeld ook gebruiken om een soort pizza van te maken, met veel verse groenten en mager vlees erop). Dus zonder iets erop zijn ze niet echt lekker, maar met beleg smaakt het prima. Echt diëten doen we trouwens niet hoor, mijn man probeert koolhydraten en eiwitten te scheiden (een soort Montignaccen, maar dan niet helemaal zonder zuivel) en kreeg dit als tip om toch eens wat anders te kunnen eten. Dus ik eet niet iedere dag zo strikt ;-)
Drie meiden maken ons geluk compleet! 04-01-2009 / 16-05-2012 / 19-02-2014
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 25 Nov 2013 11:36

Re: Koolhydraatarme recepten

SarahKey schreef:Ik dacht trouwens ook eens gehoord te hebben dat die hele pure van 99% nog gevaarlijk voor je kan zijn ook.


Wel als je een hele reep opeet denk ik ja, waarschijnlijk is het de bedoeling dat je af en toe zo'n klein blokje neemt als soort van bonbonnetje.

Als je trouwens een keertje pannenkoeken wil eten, die mix van Koopmans bevat echt veel minder koolhydraten dan bijvoorbeeld de mix van Albert Heijn. Ik heb geen idee hoe dat is met zelfgemaakt pannenkoekenbeslag, ik gebruik altijd zo'n schudfles omdat ik een hekel heb aan rauwe eieren.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem186

Bericht 25 Nov 2013 12:13

Re: Koolhydraatarme recepten

Susan, wat is voor jou de reden geweest om zo te gaan eten? En voel je je ook daadwerkelijk beter? Waar merk je het meeste verschil in?
<<

Anoniem123

Bericht 25 Nov 2013 13:43

Re: Koolhydraatarme recepten

Ik maak altijd zelf pannenkoeken, zonder mix. Maar met gewone bloem, denk dat ik dan eerst eens volkorenmeel ga proberen ipv gewone en als ik ergens speltmeel kan vinden, dan dat.
Volgende

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers