Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Buitenspelende kinderen

<<

Nyx

Bericht 22 Nov 2013 22:44

Buitenspelende kinderen

Ik ben een groot voorstander van kinderen die buitenspelen, maar de kinderen die hier buitenspelen mogen van mij snel weer achter hun spelcomputer/laptop/tablet/televisie etc.

Na school mogen de kinderen van de overburen (dat zijn gewone huizen boven winkels) naar buiten om te spelen. Ze trappen een bal, spelen verstoppertje of tikkertje. Wat niemand echt door heeft is dat ik alles letterlijk kan verstaan wat beneden wordt gezegd, dus weet zo ongeveer welk spelletje ze wanneer spelen. Geen enkel probleem, zoals ik al zie ben ik echt een voorstander van buitenspelen en ik merk dat de kinderen er echt plezier in hebben. Dubbel lol. Maar er komt een moment dat ze klaar zijn met de bal, met verstoppen, met het elkaar aantikken en dan is het gieren geblazen. En dan bedoel ik niet het gieren van het lachen, maar gieren om het gieren. En als iemand een hekel heeft aan nagels over een schoolbord, zo ervaar ik het gegier. Het gaat er volgens mij alleen maar om om zo hard mogelijk te gieren. Zonder reden, gewoon gieren. Soms tien minuten, soms een uur en soms uren achter elkaar. Al ben ik nu hele blij dat het al zo vroeg donker is en het gegier om 18.00u afgelopen is...

Ik ben absoluut geen verzuurde pruim en vind een spelletje gieren ook best wel leuk, maar zo lang als ze door kunnen gaan. Ik ga er ook zeker niet over klagen hoor, want het hoort denk ik ook bij het kind zijn, al heb ik nog gegierd om het gieren, maar wat ik me nu eigenlijk afvroeg onder de moeders van nu; Laten jullie je kinderen gewoon gieren of zeg je er op een gegeven moment toch iets van? Want ik weet dat de ouders het ook horen, ze wonen immers even hoog als ik woon. Al met al; Wanner vind jij het buitenspelen van jouw kinderen niet meer leuk en haal je ze naar binnen? En trek je je iets aan van andere mensen of dat ze het gegier horen?
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 22 Nov 2013 22:46

Re: Buitenspelende kinderen

Ik heb werkelijk waar geen flauw idee wat gieren is.
R. 2013
D. 2016
<<

Nyx

Bericht 22 Nov 2013 22:49

Re: Buitenspelende kinderen

Caroow schreef:Ik heb werkelijk waar geen flauw idee wat gieren is.


Schreeuwen, heel hoge stem opzetten, hoge toon schreeuwen. Jeej, wie helpt me uit de brand!?
<<

Isabel_

Major Yipyapper

Berichten: 3624

Geregistreerd: 08 Sep 2013 10:40

Bericht 22 Nov 2013 22:59

Re: Buitenspelende kinderen

Ik gebruik het woord gieren alleen als "heel hard lachen" maar ik denk dat jij hiermee vooral op schreeuwen/ gillen doelt?

Ik heb zelf nog geen buitenspelende kinderen maar ik herken het ook niet van kinderen bij mij uit de buurt. Dat er tijdens het buitenspelen geschreeuwd/ gegild wordt lijkt mij vrij normaal. Ik denk dus niet zozeer dat ik er heel snel iets van zou zeggen.
<<

Nyx

Bericht 22 Nov 2013 23:02

Re: Buitenspelende kinderen

Isabel_ schreef:Ik gebruik het woord gieren alleen als "heel hard lachen" maar ik denk dat jij hiermee vooral op schreeuwen/ gillen doelt?

Ja, met een hele hoge kinderstem. Daarom had ik het voorbeeld ook met het schoolbord en nagels genoemd, dacht dat het qua irritant zijn en geluid dat ik bedoel aardig overeen komt.

Gieren kan ik dus ook afstrepen als Nederlands woord haha. Ik leer elke dag bij hier op het forum. :)

Edit; Schreeuwen, heel hard lachen, giebelen, hard tegen elkaar praten; Het hoort er gewoon echt allemaal bij. Maar dit is een spelletje wie het hardst kan schreeuwen op zeer hoge kindertoon. Ik ken het ook totaal niet van toen ik nog in een woonwijk woonde. Ik vind het echt bloedirritant. Als mijn kinderen, mocht ik ze ooit mogen krijgen, dan is dit gelijk een spelletje dat ik ze afleer. :silent:
Laatst gewijzigd door Nyx op 22 Nov 2013 23:06, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 22 Nov 2013 23:03

Re: Buitenspelende kinderen

Ik denk dat je je er vooral aan ergert omdat het kinderen zijn en jij niet in de kinderen zit. Ik hoor dat echt niet, ik hoor alleen iets te vaak een oververhitte buurvrouw die naar haar zoon schreeuwt.
R. 2013
D. 2016
<<

Anoniem187

Bericht 22 Nov 2013 23:04

Re: Buitenspelende kinderen

Wat is gieren?!
<<

Anoniem187

Bericht 22 Nov 2013 23:05

Re: Buitenspelende kinderen

Ik ken alleen alleen het gieren van Gerard Joling: 'Het is om te gieren'
<<

Anoniem7

Bericht 22 Nov 2013 23:07

Re: Buitenspelende kinderen

Gieren is denk ik Gronings voor gillen/luide stem opzetten. Mijn zwager en schoonzusje zeggen ook vaak tegen mijn nichtje dat ze niet zo moet gieren als ze hard aan het gillen is.
Laatst gewijzigd door Anoniem7 op 22 Nov 2013 23:10, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 22 Nov 2013 23:08

Re: Buitenspelende kinderen

Ik ken het ook als iets met mest wat een boer doet. Wil je ook niet voor je huis.
R. 2013
D. 2016
<<

Anoniem187

Bericht 22 Nov 2013 23:09

Re: Buitenspelende kinderen

Caroow schreef:Ik ken het ook als iets met mest wat een boer doet. Wil je ook niet voor je huis.


Oh ja die versie ken ik ook! En pfff, als dat voor je deur gebeurd.. Dié stank!
<<

Anoniem7

Bericht 22 Nov 2013 23:09

Re: Buitenspelende kinderen

Overigens vind ik dat kinderen buiten best herrie mogen maken en mogen gillen en schreeuwen. Honderd keer lieverdat ze dat buiten doen. Als ik een radio aanzet hoor ik de kinderen buiten niet meer.
<<

maia

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 918

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:01

Bericht 22 Nov 2013 23:11

Re: Buitenspelende kinderen

Hier in west Friesland weet ik wat je met gieren bedoelt hoor, kom je hier ook uit de buurt?

Als kinderen in hun spel luidruchtig zijn buiten vind ik dat geen probleem. Maar zoals jij het beschrijft zou ik dat okk best irritant gaan vinden. Als mijn kinderen in de speeltuin constant alleen maar aan het gillen zijn om te gillen dan zou ik daar ook zeker wat van zeggen. Net als in huis, ze mogen best rennen en lol maken (wat vaak behoorlijk luid is) maar niet vroeg in de ochtend. We hebben nu eenmaal ook met de buren te maken.
Mother of 3 adorable children
<<

Nyx

Bericht 22 Nov 2013 23:11

Re: Buitenspelende kinderen

Caroow schreef:Ik denk dat je je er vooral aan ergert omdat het kinderen zijn en jij niet in de kinderen zit. Ik hoor dat echt niet, ik hoor alleen iets te vaak een oververhitte buurvrouw die naar haar zoon schreeuwt.


Nee, absoluut niet. Natuurlijk woon ik niet in het centrum om kinderen te horen spelen, maar ik vind het echt en oprecht leuk. Ook vooral om te merken hoe vindingrijk kinderen zijn en hun eigen speelplekje hebben gecreëerd tussen het winkelende publiek. Het gaat me echt om het schreeuwen, gieren, gillen. En als ik mijn overbuurvrouw zou horen gillen zou ik nog als eerste hebben dat ze die kinderen even moet laten spelen. Maar dat gegier, gegil, geschreeuw gaat echt door merg en been.
<<

Isabel_

Major Yipyapper

Berichten: 3624

Geregistreerd: 08 Sep 2013 10:40

Bericht 22 Nov 2013 23:12

Re: Buitenspelende kinderen

Nyx schreef:Edit; Schreeuwen, heel hard lachen, giebelen, hard tegen elkaar praten; Het hoort er gewoon echt allemaal bij. Maar dit is een spelletje wie het hardst kan schreeuwen op zeer hoge kindertoon. Ik ken het ook totaal niet van toen ik nog in een woonwijk woonde. Ik vind het echt bloedirritant. Als mijn kinderen, mocht ik ze ooit mogen krijgen, dan is dit gelijk een spelletje dat ik ze afleer. :silent:


Voor mij hoort lawaai maken ook gewoon bij buitenspelen. Kinderen mogen binnen (op school, thuis op de opvang, etc.) vaak al niet schreeuwen/ lawaai maken. Lekker uitrazen tijdens het buitenspelen lijkt mij alleen maar gezond. Hoe komt het dat je je er zo aan irriteert? Kan je geen muziekje opzetten om het geluid van buiten te overstemmen?
<<

Anoniem7

Bericht 22 Nov 2013 23:15

Re: Buitenspelende kinderen

Zet een radio aan? Het lijkt me heel sterk dat je het dan nog hoort. En bedenk dat je wat hoger zit, in een winkelstraat dus waarschijnlijk tussen de gebouwen, geluid stijgt ook langs de muren op. Best kans dat het op de grond dus allemaal wel meevalt en die kinderen gewoon op acceptabel geluidsniveau spelen, maar dat al dan steen van die gebouwen gewoon één grote klankkast is. Zo werkt dat bij onze flat wel.
<<

Nyx

Bericht 22 Nov 2013 23:18

Re: Buitenspelende kinderen

Isabel, het gaat me niet om lawaai maken. Spelende kinderen die geen lawaai maken vreten iets uit (zeiden mijn ouders altijd haha), maar het gaat hier echt om een wedstrijdje gieren. En daar kan ik me nog niet heel erg druk over maken, maar het is dagelijks en in de zomer tot een uur of 21.00u. En ja, dan begint de ergernis toch te komen.

Maia, ik kom niet uit West-Friesland, maar uit het noorden, maar ik geloof dat we het over hetzelfde hebben.
<<

Anoniem7

Bericht 22 Nov 2013 23:21

Re: Buitenspelende kinderen

Ik vind je wel een beetje een zuurpruimerige buurvrouw, je weet dat je in het centrum drukte kunt verwachten. Gillende kinderen zijn misschien niet leuk, maar hun ouders zijn wellicht maar wat blij dat ze dat even buiten doen. Met goed dubbel glas en een leuk muziekje kan ik me moeilijk voorstellen dat je in een appartementen dan nog veel hoort.
<<

Nyx

Bericht 22 Nov 2013 23:22

Re: Buitenspelende kinderen

Maple schreef:Zet een radio aan? Het lijkt me heel sterk dat je het dan nog hoort. En bedenk dat je wat hoger zit, in een winkelstraat dus waarschijnlijk tussen de gebouwen, geluid stijgt ook langs de muren op. Best kans dat het op de grond dus allemaal wel meevalt en die kinderen gewoon op acceptabel geluidsniveau spelen, maar dat al dan steen van die gebouwen gewoon één grote klankkast is. Zo werkt dat bij onze flat wel.


Ze komen boven de televisie uit. Het klopt wat je zegt. Als mensen beneden aan het smoezen zijn, dan hoor ik het hier perfect. Het is ook niet echt een ergernis, maar meer dat ik me afvraag dat als je het als ouders ook hoort, wanneer je ingrijpt. Grijp je niet in, omdat de kinderen horen te spelen. Grijp je wel in, omdat je het zelf ook niet kunt aanhoren. Vraag je de kinderen te temperen. Of ben je allang blij dat de kinderen interesse hebben in iets anders dan televisie/internet.

Het was geen klachtentopic. Meer een topic om te vragen naar ervaringen, omdat ikzelf geen kinderen heb.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 22 Nov 2013 23:22

Re: Buitenspelende kinderen

Ik zou hem lekker laten gaat, mits het niet in de ochtend of avond is. Lekker buiten uitrazen, kinderen moeten al zoveel.
R. 2013
D. 2016
<<

Anoniem16

Bericht 22 Nov 2013 23:25

Re: Buitenspelende kinderen

Ik hou daar ook niet van, van die vreselijke gilstemmetjes. Je hebt buitenspelen en buitenspelen en wanneer het alleen om continue gillen gaat zou ik mijn kind naar binnen halen of zeggen dat dat gillen afgelopen moet zijn.

Ook mijn kleuters op school mogen uiteraard best wat meer lawaai maken maar van dat gekrijs zeg ik zeker iets van. Als is het ook omdat de bovenbouw daar enorm last van heeft van die schelle stemmetjes van kleuters.
<<

Steep

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2940

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:52

Woonplaats: Arnhem

Bericht 22 Nov 2013 23:28

Re: Buitenspelende kinderen

Caroow schreef:Ik zou hem lekker laten gaat, mits het niet in de ochtend of avond is. Lekker buiten uitrazen, kinderen moeten al zoveel.


Dit idd..
Ruben: 22-07-2011
Mirthe: 25-12-2013
<<

Anoniem286

Bericht 22 Nov 2013 23:34

Re: Buitenspelende kinderen

Prima toch, gewoon overheen zetten, kinderen schreeuwen nu eenmaal snel als ze enthousiast zijn. Nu speelt s nog niet buiten maar naar binnen halen zal ik niet snel doen.
<<

Annie24

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1405

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:22

Bericht 22 Nov 2013 23:49

Re: Buitenspelende kinderen

Ik heb zelf een kind, maar begrijp je wel.

Mijn buurkinderen (leeftijd 3 t/m 6) lopen in de zomer om middernacht (elke dag!) nog steeds buiten en doen dat dan dus ook. Y. ligt dan gewoon op bed en wordt daar wakker van, wat ik behoorlijk irritant vind. Dat ze het om 18 uur doen, ok, maar zeker met hun leeftijd horen ze om middernacht gewoon op bed te liggen.
Ik kan niet eens normaal naar de tv luisteren door dat gegil e.d. Ben ook blij dat het nu vroeg donker is, dan doen ze het tenminste niet want ik vind het echt vreselijk irritant.

Ik heb me iig voorgenomen dat als Y. dat later doet hij gezellig naar binnen mag komen om daar op zijn kamer te gaan zitten mokken :thumbup:

In ons nieuwe huis hebben we HR++ glas en daar hoor je gelukkig 0,0 geluid als je binnen zit. Daar hebben we volgend jaar zomer dus geen last van. De koper van ons huis wel, maar daar komtie vanzelf achter :angel:
Afbeelding
<<

Anoniem16

Bericht 22 Nov 2013 23:50

Re: Buitenspelende kinderen

hahaha Annie

Ik heb ook kinderen, werk met kinderen maar hou ook echt niet van dat krijsen, vind het ook totaal niet nodig de hele tijd. Ik snap je punt dus goed.
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers