Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


financiële buffer

<<

Anoniem20

Bericht 21 Nov 2013 10:50

financiële buffer

Gepubliceerd:
Laatste update: 21 november 2013 07:01
21 november 2013 09:29

Een op drie Nederlanders heeft geen financiële buffer
Een op de drie Nederlanders heeft geen geld opzij gezet voor onvoorziene uitgaven, zoals het stukgaan van een wasmachine of auto.

Nog eens 27 procent heeft wel een potje, maar het saldo bedraagt minder dan 3.500 euro. Het Nibud adviseert een buffer van minimaal 3.500 euro voor alleenstaanden en 4.000 tot 5.000 euro voor gezinnen, met of zonder kinderen.
Slechts 21 procent heeft meer dan 5.000 euro; 12 procent heeft tussen de 3.500 en 5.000 euro aan reserve. Dat blijkt uit onderzoek van Wijzer in geldzaken onder ruim duizend Nederlanders.


Wat vind jij voor jouw gezinssituatie een veilige buffer?
Ik vind met 2 kinderen 5000 uit het voorbeeld wat aan de lage kant. Ik zou er niet graag onder willen zitten.
<<

Anoniem73

Bericht 21 Nov 2013 11:14

Re: financiële buffer

Helaas heb je het niet altijd voornhet zeggen. Wij moeten blij zijn dat we uberhaupt elke maand rond komen! We hebben een hele kleine buffer en dat is puur voor het stukgaan van de wasmachine of iets anders. Het zou heel fijn zijn een grote buffer op de spaarrekening maar ja dat zit er voorlopig helaas niet in.
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11842

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 21 Nov 2013 11:16

Re: financiële buffer

Ik heb nu een buffer, maar met het ook op verhuizen ben ik die straks kwijt. Zodra het kan ga ik weer sparen en zorg ik weer dat ik op een minimaal bedrag uit kom, wat ik zelf in mijn hoofd heb zitten. Zodra ik meer kan werken ( en meer werk heb) wil ik wel meer gaan sparen. Nu lukt het gewoon niet.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Anoniem186

Bericht 21 Nov 2013 11:24

Re: financiële buffer

Ik vind 5000 ook wat aan de lage kant. Ik zou daar echt niet onder willen komen.

Ik moet zeggen dat ik het wel verhelderend vind om dit te lezen. Onlangs hoorde ik over andere bedragen, dat was echt onrealistisch zoveel ze zeiden.
<<

Anoniem193

Bericht 21 Nov 2013 11:28

Re: financiële buffer

Wij hadden een fikse buffer, maar door wat extra uitgaven/tegenslagen afgelopen zomer is er nu geen buffer meer over.
En dat voelt niet prettig!
<<

bosjesvrouw

Major Yipyapper

Berichten: 5016

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:03

Woonplaats: Friesland

Bericht 21 Nov 2013 11:32

Re: financiële buffer

Wij hebben een hele grote buffer. (hebben nog niet een koop woning)
2014 2016
<<

Anoniem12

Bericht 21 Nov 2013 11:34

Re: financiële buffer

Minimaal 10.000 met 2 kinderen zou ik zelf het fijnste vinden denk ik. Nu samen zou ik onder de €5000 echt in de stress schieten. Op dit moment is onze buffer veel hoger, maar wij hebben ook nog geen huis gekocht, nog niet getrouwd en nog geen kinderen.
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6722

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:34

Bericht 21 Nov 2013 11:40

Re: financiële buffer

Wij hebben momenteel helemaal geen buffer.
Afgelopen jaar een huis gekocht een het oude huis met verlies verkocht. Daar is onze buffer is gaan zitten.
Nu kunnen we het maandelijks allemaal wel behappen, en hoe het straks gaat als de baby er is zien we dan wel.
Wij schieten gelukkig beide niet snel in de stress om geld. Al vinden we een buffer natuurlijk wel lekkerder dan de situatie nu.
21.02.2014
20.06.2016

Volg me op Instagram: huisjeopdehei
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8476

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:59

Bericht 21 Nov 2013 12:02

Re: financiële buffer

We hebben geen kinderen maar wel een (oud!!) koophuis, dus ik vind een minimale buffer van 7.500/10.000 voor ons samen wel een fijn idee voor als er nog één of ander lijk uit de kast komt. Daar zou ik niet graag onder willen zitten in elk geval.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Anoniem87

Bericht 21 Nov 2013 12:11

Re: financiële buffer

We hebben nu een behoorlijke buffer maar als we straks mijn huis verkopen (met veel verlies) en een nieuw huis kopen zal daar ook niet veel van overblijven. Ach ja, ik vind €5000 best een grote buffer voor een gezin, wat moet er dan allemaal kapot gaan? Ja een auto, maar dat is ook geen levensbehoefte.
<<

Anoniem28

Bericht 21 Nov 2013 12:12

Re: financiële buffer

Voor ons zou ik rond de 10.000 euro buffer wel een prettig idee vinden. Wij zitten daar op dit moment iets onder
<<

Anoniem20

Bericht 21 Nov 2013 12:13

Re: financiële buffer

Maar zien jullie een buffer als een pot voor onverwachte uitgaven, of een totaal spaarbedrag?

Ik als dat laatste, en dan kun je idd van 5 k een wasmachine kopen. Maar pensioen, studie kinderen, langdurige werkloosheid etc. niet.
Laatst gewijzigd door Anoniem20 op 21 Nov 2013 12:16, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem28

Bericht 21 Nov 2013 12:14

Re: financiële buffer

wij sparen op dit moment voor niks anders, dus bij ons is de spaarpot direct onze buffer.
<<

Anoniem100

Bericht 21 Nov 2013 12:24

Re: financiële buffer

Ik heb zelf geen buffer meer, die heb ik moeten gebruiken in de maanden dat ik zonder werk zat. Wel heb ik nog geld zitten in een belegging, waar ik dus niet zomaar bij kan. Dit heb ik gespaard als bijdrage voor grote aankopen als bv een huis. Vriend heeft wel een buffer en betaalde ook wel wat meer toen. Samen hebben we (nog) geen spaargeld. Ik krijg eind deze maand m'n eerste salaris van nieuwe baan, dan kan ik weer de balans opmaken en kijken wat ik kan sparen.
<<

Anoniem30

Bericht 21 Nov 2013 12:35

Re: financiële buffer

Maar Elin het lijkt me dat het bij een gezin niet alleen maar om iets kapots gaat. Misschien wordt er iemand langdurig werkloos en heb je daar je buffer bv. wel voor nodig. Dus het lijkt me eigenlijk best weinig als je maar 5000 euro hebt met kinderen erbij, dat vind ik voor ons al te laag. Maar wij hebben ook een oud koophuis waar gewoon kosten aan zitten, en we willen gewoon zekerheid.
<<

No. 3

Bericht 21 Nov 2013 12:45

Re: financiële buffer

Wij hebben niet echt een buffer. Op dit moment sparen we hard voor de bruiloft, al het geld dat we over hebben, gaat daar naartoe. Maar goed, wij hebben geen (oud) koophuis en geen kinderen.
<<

Lookie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2630

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:20

Bericht 21 Nov 2013 13:59

Re: financiële buffer

Wij hadden een flinke buffer maar door aankoop van onze woning is deze voor een groot deel opgeraakt. Inmiddels wel weer aan het sparen en ook alweer flink aangevuld gelukkig. Maar we sparen zeker gewoon door.
<<

Dolphinne

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2388

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:39

Bericht 21 Nov 2013 14:26

Re: financiële buffer

Wij hebben geen buffer of spaargeld.
Alles wat in de maand binnen komt gaat er nog veel harder weer uit. Al wordt dat nu langzaam beter en kunnen we straks hopelijk af en toe een paar tientjes sparen id maand.
Als de wasmachine of auto kapot gaat zullen we daar nu voor moeten lenen.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem57

Bericht 21 Nov 2013 14:39

Re: financiële buffer

Wij hebben een kleine buffer voor als bijvoorbeeld de wasmachine stuk gaat, of de ketel.
Voor de rest is het nu financieel gewoon even een stuk minder. Wij sparen voornamelijk van vakantiegeld, dus maar 1x per jaar een bepaald bedrag.
<<

Olivia

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3850

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:20

Bericht 21 Nov 2013 14:46

Re: financiële buffer

Wij hebben momenteel ook niet zo'n grote buffer.

Vorig jaar hebben we een huis gekocht die we helemaal gestript hebben. Daarna raakte ik zwanger en hadden we uitgaven als ene kinderkamer, kinderwagen etc.

En maandelijks gaat er op dit moment nog veel geld in onze woning zitten. We kunnen wel een nieuwe wasmachine kopen, maar veel meer is er op dit moment niet.

Ik vind het soms wel vervelend, maar maak me er niet druk om. We kunnen rondkomen, investeren nog steeds in ons huis en hebben iets liggen, dus het komt vast allemaal wel goed.
<<

Anoniem186

Bericht 21 Nov 2013 17:16

Re: financiële buffer

juani schreef:Maar zien jullie een buffer als een pot voor onverwachte uitgaven, of een totaal spaarbedrag?

Ik als dat laatste, en dan kun je idd van 5 k een wasmachine kopen. Maar pensioen, studie kinderen, langdurige werkloosheid etc. niet.


Wij sparen voor een buffer. Ik denk dat ze dat in het artikel ook bedoelen. Spaargeld = spaargeld, ongeacht waar je het voor wil gebruiken.
Ik vind het fijn om een buffertje te hebben, maar tientallen duizenden euro's is met ons inkomen gewoon niet haalbaar. Ik zie tegen die tijd wel hoe het gaat als de kinderen gaan studeren. En voor het pensioen doen we nu ook niets anders. Het zou wel verstandig zijn, maar dat gaat nu gewoon niet.
<<

Anoniem75

Bericht 21 Nov 2013 17:52

Re: financiële buffer

Op dit moment hebben wij ook een hoog spaarbedrag maar dat gaat straks waarschijnlijk allemaal op mochten we ooit gaan verhuizen. Mijn vriend en ik willen iig wel rond de 5.000 euro overhouden voor onverwachte uitgaven. En sparen daarna gewoon verder (ook voor andere dingen zoals een auto, nieuwe keuken oid)
<<

Anoniem173

Bericht 21 Nov 2013 17:57

Re: financiële buffer

Wij hebben echt een grote buffer als ik het zo lees. Maar ja we kopen als alles rond komt een oud huis waar veel spaargeld in gaat zitten. Sowieso al dingen als overdrachtsbelasting, kosten koper enz. Begin dit jaar hebben we een nieuwe auto gekocht en die konden we zo afrekenen zonder lening, dat vind ik heel prettig.Zeker omdat we hem soms wel 7 dagen gebruiken per week voor werk. Ik verwacht dat als we eenmaal ons huis hebben en van de dubbele lasten af zijn na het klussen nog een buffer te hebben van 5000 euro, voor de auto, wasmachine enz. Ik vind het eerlijk gezegd niet gek dat zoveel mensen in de financiële problemen komen, logisch als mensen helemaal geen buffer hebben en een van hen raak werkloos, met de WW val je dan al terug.
<<

Suusie

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 731

Geregistreerd: 01 Sep 2013 23:30

Bericht 21 Nov 2013 18:01

Re: financiële buffer

.
Laatst gewijzigd door Suusie op 06 Aug 2016 06:35, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5876

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 21 Nov 2013 18:15

Re: financiële buffer

Wij hebben er voor gekozen om ons spaargeld in het huis te stoppen en hebben daardoor 1/5de minder hypotheek dan de waarde van het appartement.
Onze buffer is nu net wat minder dan het aanbevolen bedrag, maar wij kunnen nu wel weer maandelijks sparen en volgende maand bijvoorbeeld ook de eindejaarsbonus.
Daarnaast hebben we alles nieuw de wasmachine, droger en het hele huis, dus ook de ketel en de keuken zit allemaal nog garantie op. Een auto hebben we niet en zie ik ons de komende tijd ook niet aanschaffen.

Wij hebben er dus voor gekozen om onze maandelijkse lasten lager te houden, wat op de lange termijn hopelijk meer spaargeld opleverd en minder kopzorgen als 1 van ons zijn baan kwijt raakt.
25-11-2014 & 09-06-2017
Volgende

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron