Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


financiële buffer

<<

Lynn_

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 649

Geregistreerd: 04 Sep 2013 22:06

Bericht 24 Nov 2013 21:22

Re: financiële buffer

Wij hebben ook een fijne middenweg tussen lekker leven en sparen. Doordat ik flink gespaard heb, ben ik dit jaar drie weken naar west amerika geweest. Ik heb bakken met geld uitgegeven en heb er fantastische herinneringen aan. Wij zijn dus van het sparen, maar op zn tijd moet geld ook rollen. Zo zijn we begonnen met een ikeabed van amper 100 euro, maar nu hebben we een luxe boxspring. Blij dat we daarmee zijn!

Ik denk wel dat als je eenmaal een leuk bedrag hebt gespaard, dat het sparen dan ook makkelijker wordt. Bij de aankoop van ons huis hebben we best een leuk bedrag eigen geld ingebracht, waardoor de hypotheek nu ook wat lager uitvalt. En veel spaargeld betekent ook veel rente op 1 januari.. Al zijn de rente percentages om te huilen tegenwoordig!
<<

Anoniem58

Bericht 24 Nov 2013 21:24

Re: financiële buffer

Mijn ouders hebben ook geen fikse buffer, wel een kleine. Ze hebben altijd hard gewerkt maar nooit een vetpot verdiend. Ze hebben wel een spaarhypotheken dus op die manier sparen ze voor de toekomst (en een beetje voor mij).
Een auto heb ik niet.
<<

Anoniem16

Bericht 24 Nov 2013 22:06

Re: financiële buffer

Wij hebben wel een buffertje maar echt bij lange na geen 10.000 wij kunnen lang niet iedere maand sparen.
<<

Artemis

Bericht 24 Nov 2013 22:08

Re: financiële buffer

Mizz_S schreef:
Maple schreef:Miss_S, het is natuurlijk ook maar net hoe je overige lasten zijn. Hoe hoog is je huur/hypotheek, hebben jullie beiden een auto, heb je kinderen, gaan die kinderen ook nog eens naar de opvang etc. Zeker met een koopwoning, kinderen en kinderopvang geloof ik meteen dat een buffer opbouwen, en die buffer op peil houden behoorlijk lastig is, en dat het dan wél ten koste gaat van leuk leven.


Ja precies, dat snap ik ook zeker wel hoor. Maar wij kiezen er inderdaad bewust voor om nu geen woning te kopen omdat we heel tevreden zijn met wat we hebben en nog even verder te kijken tot we iets zien wat we echt geweldig vinden. En we hebben inderdaad maar 1 auto, niet vanwege het geld maar we hebben geen twee auto's nodig dus dat is dan een beetje onzin natuurlijk. En tsja, kinderen hebben we nog niet nee, maar dat zien we tegen die tijd wel.

Dat is dus precies wat ik bedoel:
Wij woonden in een slechte flat in een slechte buurt, maar goedkoop was dat zeker niet, vrijwel even duur als onze koopwoning nu. Maar één auto hebben is in ons geval geen optie, want we werken beiden 45 minuten rijden verderop. We zouden dolgraag dichterbij willen werken, maar vanuit de ww een baan afslaan omdat hij te ver weg is is geen optie.

We zijn in de afgelopen 7 jaar drie keer een weekje op vakantie geweest, in Nederland, gewoon kamperen. Weekendjes weg doen we eigenlijk niet, we hebben eens een weekendje kado gekregen, dat was het wel. We hebben het echt goed hoor, maar door kinderopvang, studieschuld, studiekosten, auto's, een hele tijd nét boven alle grenzen zitten voor toeslagen en door domme pech ben ik in 6 jaar tijd 3x mijn baan kwijtgeraakt door reorganisaties en bezuinigingen. Dus dan zat ik weer een tijdje zonder en dan is je kleine buffer weer op.

We doen geen overdreven luxe dingen, lopen niet in merkkleding, hebben auto's van 15 en 18 jaar oud, een hypotheek ver onder onze max, enzovoorts. Ik heb driekwartjaar zonder droger gezeten omdat er steeds iets anders gemaakt of gekocht moest worden terwijl ik die eigenlijk wel echt nodig heb, enzovoorts. En als ik een kopje koffie wil drinken in de stad doe ik dat hoor, en een avondje bios op z'n tijd kan zeker, en mijn kinderen kunnen alletwee tegelijk op zwemles en daarnaast nog een sport, maar op paardrijden gaat dan weer nét niet wegens te duur. En naast de sport nog een muziekles wordt ook wat lastig.

Dus mensen die zeggen 'wij letten gewoon goed op en zijn niet zo van de luxe, dus kunnen we goed sparen en we hebben ook maar 1 auto' alsof dat allemaal een keuze is vind ik altijd wat lastig. Lijkt me heerlijk om met maar 1 auto uit te kunnen bijvoorbeeld. Helaas zou ik niet weten hoe. Het is niet dat ik een luxe vakantie laat voorgaan op sparen. Ik ben echt niet heel zuinig, niet zo zuinig als zou kunnen in ieder geval, maar ook weer niet van de extreem luxe dingen.
<<

Anoniem16

Bericht 24 Nov 2013 22:13

Re: financiële buffer

Eens met Artemis, wij hebben overigens gewoon altijd pech met sparen. Hebben we wat opgebouwd gaat er weer weet ik veel allemaal kapot en dat was het dan weer. Wij gaan al jaren niet meer op vakantie, kopen nooit merkkleding, vrijwel nooit echt a merken met eten. Echt helemaal niets bijzonders en toch kunnen we niet sparen.

Ik let echt niet op alles dat niet, maar dure dingen zomaar aanschaffen etc doen we nooit.
<<

Anoniem28

Bericht 24 Nov 2013 22:29

Re: financiële buffer

Wij hebben ook echt twee auto's nodig. Mijn man een bedrijfsbusje en ik omdat ik van client naar client moet rijden. Zonder auto hebben we allebei geen werk. Ik denk wel dat wij weinig uitgeven aan kleding, uitjes en dat soort dingen als ik sommige topics lees, maar zouden ook niet veel meer uitgeven als we meer geld te besteden hadden denk ik.

Ik ben nu wel benieuwd naar inkomens en vaste lasten. De mensen die niet kunnen sparen, hebben die dan zulke lage inkomens, hoge vaste lasten of een combi van?
<<

Artemis

Bericht 24 Nov 2013 22:37

Re: financiële buffer

Wij hebben onder normale omstandigheden, als ik werk, een inkomen van zo'n 3500,- per maand samen. Helemaal niet gek. Maar onze vaste lasten zitten ook echt tegen de 2800/2900 aan vermoed ik. Dan moeten we nog eten en tanken, en dan kunnen we ook nog sparen.

Maar nu ben ik werkloos, ga wel weer beginnen maar lang niet hetzelfde verdienen als voorheen, we zijn verhuisd en dus was de buffer op. Weer een buffer opgebouwd, beiden een tandartsrekening van rond de 600,-, kapotte auto, wat onverwachte kosten aan het huis, en hup, buffer weer op.

Het lukt wel om te sparen, maar dat is dus vaak wel weer op na een tegenvaller. Nu wordt dat echt beter hoor, als we een tijdje hier wonen en ons inkomen weer wat stijgt kunnen we én sparen en tegenvallers van de lopende rekening opvangen. Maar dat is de laatste jaren steeds niet gelukt doordat er telkens iets tegenviel.
<<

Anoniem28

Bericht 24 Nov 2013 22:43

Re: financiële buffer

wij hebben dat inkomen ook ongeveer artemis. Vaste lasten (incl. boodschappen, benzine e.d.) zitten we ook ong. rond 2750 aan vaste lasten/uitgaven. Wij sparen meestal dan ook tussen de 500 en 750 per maand. In de vakantie konden we meer sparen doordat we geen kinderopvang hoefden te betalen, straks komt de eindejaarsuitkering en op die manier lukt het ons wel om een aardige buffer op te bouwen. Nu scheelt het wel dat we niet zo heel vaak tegenvallers hebben (klopt heel hard af) en als we dan eens een tegenvaller hebben kunnen we dat vaak betalen van het bedrag dat we anders gespaard hadden en hoeven we onze buffer niet aan te spreken.
ooh, en kinderbijslag gaat ook op de spaarrekening, dus dat is ook ieder kwartaal bijna 400 euro extra sparen.
Laatst gewijzigd door Anoniem28 op 24 Nov 2013 22:48, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem20

Bericht 24 Nov 2013 22:46

Re: financiële buffer

Persoonlijk denk ik dat het niet zozeer de hoogte van het inkomen is wat voor velen het spaarbedrag bepaalt, maar de hoogte van de (vaste) lasten (en dan wel in combinatie met de inkomsten natuurlijk). Want 3500 is een prima inkomen om mee te kunnen sparen.

Wij hebben bijvoorbeeld weinig verzekeringen, en switchen elk jaar van aanbieder (inet, gas/electra, zorg, etc) Hiermee besparen wij echt honderden euro's per jaar.
<<

Anoniem16

Bericht 24 Nov 2013 22:55

Re: financiële buffer

Ik denk ook redelijk hoge vaste lasten hier. Ons gezamenlijk inkomen is ongeveer 3400-3500 samen, kan ook net wat meer/minder zijn maar zoiets. Maar onze vaste lasten liggen ook wel tegen de 2900 schat ik zo, hypotheek, verzekeringen, opvang, etc.
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7544

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:04

Bericht 24 Nov 2013 23:05

Re: financiële buffer

Artemis schreef:
Mizz_S schreef:
Maple schreef:Miss_S, het is natuurlijk ook maar net hoe je overige lasten zijn. Hoe hoog is je huur/hypotheek, hebben jullie beiden een auto, heb je kinderen, gaan die kinderen ook nog eens naar de opvang etc. Zeker met een koopwoning, kinderen en kinderopvang geloof ik meteen dat een buffer opbouwen, en die buffer op peil houden behoorlijk lastig is, en dat het dan wél ten koste gaat van leuk leven.


Ja precies, dat snap ik ook zeker wel hoor. Maar wij kiezen er inderdaad bewust voor om nu geen woning te kopen omdat we heel tevreden zijn met wat we hebben en nog even verder te kijken tot we iets zien wat we echt geweldig vinden. En we hebben inderdaad maar 1 auto, niet vanwege het geld maar we hebben geen twee auto's nodig dus dat is dan een beetje onzin natuurlijk. En tsja, kinderen hebben we nog niet nee, maar dat zien we tegen die tijd wel.

Dat is dus precies wat ik bedoel:
Wij woonden in een slechte flat in een slechte buurt, maar goedkoop was dat zeker niet, vrijwel even duur als onze koopwoning nu. Maar één auto hebben is in ons geval geen optie, want we werken beiden 45 minuten rijden verderop. We zouden dolgraag dichterbij willen werken, maar vanuit de ww een baan afslaan omdat hij te ver weg is is geen optie.

We zijn in de afgelopen 7 jaar drie keer een weekje op vakantie geweest, in Nederland, gewoon kamperen. Weekendjes weg doen we eigenlijk niet, we hebben eens een weekendje kado gekregen, dat was het wel. We hebben het echt goed hoor, maar door kinderopvang, studieschuld, studiekosten, auto's, een hele tijd nét boven alle grenzen zitten voor toeslagen en door domme pech ben ik in 6 jaar tijd 3x mijn baan kwijtgeraakt door reorganisaties en bezuinigingen. Dus dan zat ik weer een tijdje zonder en dan is je kleine buffer weer op.

We doen geen overdreven luxe dingen, lopen niet in merkkleding, hebben auto's van 15 en 18 jaar oud, een hypotheek ver onder onze max, enzovoorts. Ik heb driekwartjaar zonder droger gezeten omdat er steeds iets anders gemaakt of gekocht moest worden terwijl ik die eigenlijk wel echt nodig heb, enzovoorts. En als ik een kopje koffie wil drinken in de stad doe ik dat hoor, en een avondje bios op z'n tijd kan zeker, en mijn kinderen kunnen alletwee tegelijk op zwemles en daarnaast nog een sport, maar op paardrijden gaat dan weer nét niet wegens te duur. En naast de sport nog een muziekles wordt ook wat lastig.

Dus mensen die zeggen 'wij letten gewoon goed op en zijn niet zo van de luxe, dus kunnen we goed sparen en we hebben ook maar 1 auto' alsof dat allemaal een keuze is vind ik altijd wat lastig. Lijkt me heerlijk om met maar 1 auto uit te kunnen bijvoorbeeld. Helaas zou ik niet weten hoe. Het is niet dat ik een luxe vakantie laat voorgaan op sparen. Ik ben echt niet heel zuinig, niet zo zuinig als zou kunnen in ieder geval, maar ook weer niet van de extreem luxe dingen.


Je hebt ook wel gelijk hoor, ik zei in mijn vorige bericht ook al dat wij met onze woning echt geluk hadden. En dat sommige mensen echt niet zonder tweede auto kunnen begrijp ik ook, als ik ander werk zou krijgen zouden we misschien ook een auto erbij moeten hebben want zo dicht bij als ik nu werk ga ik nooit meer wat vinden, das puur toeval (maar dan zou ik hopelijk ook meer verdienen en zou dat elkaar weer een beetje opheffen). En ook dat het met een gezin heel anders is dan met zn tweetjes.
Maar toch zie ik in mijn omgeving ook heel veel mensen (al dan niet met kinderen) met een (te) duur koophuis die bijna niets overhouden om iets leuks te doen en/of te sparen. Hoe dat hier op het forum zit weet ik niet natuurlijk, maar ik zie het om mij heen wel. En dat is natuurlijk wel een keuze die je maakt. Je hoeft niet een duur huis te kopen natuurlijk. En dat bedoel ik ook een beetje met bewuste keuzes maken, wij hebben heus genoeg leuke koophuizen gezien, maar als we die maar nèt kunnen betalen, dan kijk ik liever verder. Dat vind ik een te groot risico namelijk. En ja, mede daardoor kunnen we nu nog even lekker sparen. Kunnen we straks misschien in een huisje steken (want het is bij ons meer dat we daar voor sparen dan alleen om een buffer te hebben).
<<

Anoniem16

Bericht 24 Nov 2013 23:20

Re: financiële buffer

Wij hebben 5 jaar terug in een stomme tijd gekocht eigenlijk, maar waar we woonden wilden we om diverse redenen meteen weg. Een jaar of wat nog wachten was toen geen optie, maar als je uiteindelijk kijkt naar de grootte van ons huis en wat huizen tegenwoordig kosten denk ik dat het uiteindelijk nog niet zo verkeerd is geweest het kopen van ons huis.
<<

Anoniem 42

Bericht 24 Nov 2013 23:23

Re: financiële buffer

juani schreef:Persoonlijk denk ik dat het niet zozeer de hoogte van het inkomen is wat voor velen het spaarbedrag bepaalt, maar de hoogte van de (vaste) lasten (en dan wel in combinatie met de inkomsten natuurlijk). Want 3500 is een prima inkomen om mee te kunnen sparen.

Wij hebben bijvoorbeeld weinig verzekeringen, en switchen elk jaar van aanbieder (inet, gas/electra, zorg, etc) Hiermee besparen wij echt honderden euro's per jaar.


Dat ga ik ook doen / deed ik gedeeltelijk al, behalve internet want ik heb geen zin om ellenlang bij een of andere klantenservice aan de lijn te hangen omdat het niet werkt :razz: .

Maar wat bedoel je met weinig verzekeringen? Want met een eigen huis zul je toch bijvoorbeeld een opstalverzekering en dergelijke moeten hebben of bespaar je zelfs daar op?
<<

Anoniem20

Bericht 24 Nov 2013 23:54

Re: financiële buffer

Nee, maar telefoonverzekering, annuleringsverzekering voor bepaalde vakanties, aanvullende zorgverzekeringen, aanvullende productgarantie etc..

Mijn ouders geven echt overbodig veel geld uit aan verzekeringen. Zo hebben ze qua zorg tand 2 en extra zorg 2 want " dat is het gemiddeld pakket en dan hebben we toch wat vergoeding". Dit is HET argument voor hen, omdat ze geen zin hebben om zich erin te verdiepen. Ze kiezen voor hun gevoel voor zekerheid...maar zo'n aanvullend pakket (waar ze nooit gebruik van maken) staat echt niet gelijk aan zekerheid. Eerder aan geldverspilling.
<<

Anoniem273

Bericht 25 Nov 2013 00:06

Re: financiële buffer

Ik denk dat het het 'm inderdaad in de vaste lasten zit. Wij hebben een koophuis met een hele gunstige, lage hypotheek omdat m'n man hier al 14 jaar woont en dit huis voor minder dan een ton heeft kunnen kopen. Onze vaste lasten, exclusief boodschappen, zijn maar €1300. We hebben geen kinderen maar wel twee auto's (al kost mijn Kever vrij weinig qua verzekering, geen wegenbelasting maar wel af en toe onderhoud natuurlijk).
<<

Anoniem30

Bericht 25 Nov 2013 00:16

Re: financiële buffer

Bliss schreef:Ik heb (soms) lekkage, daar moet ik nog een keer wat aan laten doen. Het is bij de voorgevel en dus voor de VVE. We hebben daar weinig in kas, dus ik zal bij moeten leggen. Dat soort dingen moet dus van mijn eindejaarsuitkering of vakantiegeld.

Ik begin het nu wel een beetje zat te raken dat ik me hier moet 'verantwoorden' ofzo, het is nou eenmaal niet anders. Ik bedoel: ik kan niet zo veel met vragen als "wat als dit of dat stuk gaat?". Tja, dat is dan kut en dan ga ik er een oplossing voor verzinnen.


O ik bedoelde het ook niet als verantwoorden ofzo voor jou,, maar weet toevallig dat jij ook een koophuis hebt hier die wat ouder is, vandaar dat ik jouw naam noemde over huizen. Wij hebben nu lekkage, door de bovenbuurman en ook een VVE, maar we moeten met zijn 3-en 10.000 ophoesten en wij zijn de enige die daar rekening mee hebben gehouden, de rest niet en weigert het nu te betalen sowieso.... Dat is frustrerend, want wij hebben er problemen van in de badkamer & kunnen nu niet verder met de verbouwing van ons eigen huis.
<<

Anoniem73

Bericht 25 Nov 2013 02:43

Re: financiële buffer

Rejoy schreef:Wij hebben ook echt twee auto's nodig. Mijn man een bedrijfsbusje en ik omdat ik van client naar client moet rijden. Zonder auto hebben we allebei geen werk. Ik denk wel dat wij weinig uitgeven aan kleding, uitjes en dat soort dingen als ik sommige topics lees, maar zouden ook niet veel meer uitgeven als we meer geld te besteden hadden denk ik.

Ik ben nu wel benieuwd naar inkomens en vaste lasten. De mensen die niet kunnen sparen, hebben die dan zulke lage inkomens, hoge vaste lasten of een combi van?


Wij hebben hele hoge vaste lasten. Sowieso al 1000 euro elke maand aan studieschuld van mijn man! Dus vandaar wij nauwelijks kunnen sparen.
<<

Slakje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2867

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:38

Bericht 25 Nov 2013 22:40

Re: financiële buffer

Ik vraag mij stiekem af hoeveel mensen (samen) verdienen als ze én 2 keer per jaar op reis kunnen én weekends weg kunnen én A merken kopen én sparen én merkkledij kopen én de kinderen dure hobby's hebben én én én.
AfbeeldingAfbeelding
<<

Anoniem16

Bericht 25 Nov 2013 22:41

Re: financiële buffer

Slakje dat vraag ik me ook af. Mijn man en ik zeggen dan altijd tegen elkaar, die mensen zijn vast geen meester/ juf.
<<

Slakje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2867

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:38

Bericht 25 Nov 2013 22:47

Re: financiële buffer

Printje schreef:Slakje dat vraag ik me ook af. Mijn man en ik zeggen dan altijd tegen elkaar, die mensen zijn vast geen meester/ juf.

/
AfbeeldingAfbeelding
<<

Pannetoet

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1556

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:10

Bericht 26 Nov 2013 14:09

Re: financiële buffer

Rejoy schreef:Pannetoet: Rejow, is dat een verbastering van Rejoy en Lejow? haha. Ik snap wel wat je bedoelt, maar hoe kijk je dan tegen het opbouwen van een pensioen bijvoorbeeld aan?
Het geeft voor mij een rustig gevoel dat als zo'n 'wat als'-situatie daadwerkelijk ontstaat, we dan in ieder geval kunnen opvangen. Als ik ergens een hekel aan heb, is het aan financiële zorgen. Ik weet ook wel dat er voor heel veel dingen wel een oplossing is, maar ik slaap bij wijze van wat rustiger als we het zonder zorgen op kunnen lossen. Wij proberen ook een goede middenweg te vinden tussen sparen en fijn leven.


Haha ik lees nogal snel en dan maak ik soms de raarste combinaties :P
En hoe ik daar tegen op kijk? Pff..ik heb geen idee eigenlijk, ik hou mij daar ook niet bezig om eerlijk te zijn :redface: Ik ben op dit moment nog student en het pension is voor mijn gevoel echt een ver-van-mijn-bed show.

Maar naast dit kan ik mij ook vinden in Slakje's post. Het ligt ook écht aan hoeveel je verdient, je vaste lasten etc. Persoonlijk vind ik een gezamenlijk inkomen van rond de €3000/3500,- ruim. Het komt op mij soms een beetje over alsof we allemaal niet tevreden zijn met wat we hebben..dat het altijd meer moet/beter kan.. Mijn ouders bijvoorbeeld verdienen ongeveer €2100,- per maand en zij komen echt goed rond, hebben een heel leuk huis, doen leuke dingen, gaan op vakantie en kunnen ook sparen. Mijn vriend verdient €1490,- (netto), als ik volgend jaar een baan kan vinden zal ik met 38u werken het minimum krijgen (1240,- netto). Samen is dat €2730,- en in mijn ogen is dat écht meer dan genoeg om van te leven, sparen én leuke dingen te doen. Vrienden van ons verdienen minder en zij hebben echt geen vervelend leven en ook 'maar' 1500,- spaargeld. Vriend van ons houd 'maar' 250,- per maand over voor boodschappen/kleding en voor hem is het onmogelijk om te sparen en toch is hij gelukkig. Het is voor iedereen verschillend maar het leven moet niet alleen uit zoveel mogelijk sparen en situaties bestaan met 'wat als dit, wat als dat'. Je bank kan morgen bij wijze van failliet gaan en dan is ook alles weg..
Wat als het lukt
<<

Anoniem12

Bericht 26 Nov 2013 14:12

Re: financiële buffer

Pannetoet schreef: Je bank kan morgen bij wijze van failliet gaan en dan is ook alles weg..

Je bent tot 1 ton per bank gedekt hier voor door de staat. Gaat een bank failliet, dan ben je je spaargeld niet kwijt.

Daarom hebben heel veel mensen met vermogen dit ook bij verschillende banken ondergebracht.
<<

Anoniem124

Bericht 26 Nov 2013 14:17

Re: financiële buffer

Wij hebben soms een buffer, die we dan uitgeven aan de verbouwing van ons huis. Wij hebben inkomsten vanuit Nederland en Duitsland. Als je dat een beetje 'slim' verdeelt inricht qua belastingen krijgen wij 2x per jaar. Veel geld terug van de belasting. Natuurlijk is dat geld dat we teveel betaald hebben over het jaar, maar oo die manier 'sparen' wij dus. Dat zijn ook bedragen waar wij reparaties, kapotte auto's of wasmachines kunnen betalen.

Dat er bijv. 10.000 euro jarenlang vastligt oo een spaarrekening p, dat zal bij ons niet zo snel voorkomen. We hebben ontzettend lage maandlasten maar steken daarvoor wel veel geld in verbetering van het huis. Hopelijk verdienen we dit geld ooit terug als we ons huis ooit weer verkopen. We hebben laatst eens een tussen-taxatatie laten doen en de waarde van ons huis is al met 25.000 euro gestegen tov 3,5 jaar geleden door alles wat we er zelf aan hebben gedaan. En dat hebben we er bij lange na nog niet ingestoken. Voor ons is dit voldoende sparen. Ik bedoel, sparen doe je als investering in de toekomst neem ik aan en ik vind dat we dit zo ook doen. En we kunnen nu ook eens een maand best een keer uit de band springen...dan verbouwen we wel weer een maand later iets.
<<

Pancake

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 151

Geregistreerd: 05 Sep 2013 08:17

Bericht 26 Nov 2013 17:20

Re: financiële buffer

Wij hebben een behoorlijk grote buffer. Dit komt vooral omdat onze lasten ontzettend laag zijn. We werken beide full-time en we hebben geen kinderen. We geven denk ik een kwart van ons inkomen aan de vaste lasten uit. Er blijft voor ons dus genoeg over om leuke dingen van te doen en te kopen wat we willen. Nu zijn we niet zo van de luxe en dure spullen, dus uiteindelijk sparen we best veel.

Ik heb het sparen niet meegekregen van huis uit. Het sparen is nu eigenlijk meer ontstaan doordat er gewoon meer over blijft dan dat ik opmaak. Ik denk eigenlijk helemaal niet na over sparen. Ik besef me heel goed dat dit heel luxe klinkt.
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:06

Bericht 26 Nov 2013 21:58

Re: financiële buffer

Oh Pancake, dat klinkt echt heerlijk!
Bij ons gaat toch al gauw 2/3 of 3/4 wat opgaat aan de vaste lasten.. Kunnen goed rondkomen hoor, dat is het probleem niet, maar het lijkt me echt zo fijn om in zo'n situatie als jullie te zitten!
Even een klein beetje gezonde jaloezie :wink:
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
VorigeVolgende

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers