Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


financiële buffer

<<

Artemis

Bericht 24 Nov 2013 18:04

Re: financiële buffer

Inderdaad, ik heb me altijd prima gered zonder spaargeld en ik zou ook niet weten wanneer ik dat had moeten opbouwen. Als je beiden werkt zonder kinderen, ja, dan gaat het hard. Maar toen ik begon aan mijn eerst baan had ik al een kind, en mijn spaargeld toen uitgegeven aan het inrichten van een woning. Daarna hebben we nooit meer zoveel overgehouden dat we flink spaarden. We spaarden wel, maar dan gaat er een auto stuk en is het weer op. De verhuizing konden we prima doen met de extra's die we hadden en toen raakte ik mijn baan kwijt. Waardoor we het redden hoor, maar sparen zit er niet echt in. Ja, genoeg om mijn op sterven na dode auto te vervangen en die van mijn man door de APK te krijgen, dan is het weer op.
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3397

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:35

Bericht 24 Nov 2013 18:06

Re: financiële buffer

Ik denk dat, net als wat Luce zegt, het ook uit maakt wat je gewent bent. Ik voel me ook rustiger met een relatief hoog bedrag aan spaargeld en dus ook een hoge buffer. Maar het stomme is dus echt dat als je gewend bent aan bv 16.000 op je spaarrekening en het wordt door een dure vakantie of andere uitgaven bv 12.000 ik echt niet wakker lig maar wel denk: oeh, nu moet ik het even zuinig aan doen want minder mag het echt niet worden. En dat slaat eigenlijk nergens op omdat ik met bv 9.000 aan spaargeld nog een leuk bedrag heb waarmee ik het na baanverlies ook wel even red. Maar het lijkt dan in mijn ogen zo weinig en stel dat.. en stel dat dit ook nog... dus wakker liggen die ik niet maar dan mag ik van mezelf bv even geen dure, luxe dingen kopen.
Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. – Mark Twain
<<

Anoniem66

Bericht 24 Nov 2013 18:10

Re: financiële buffer

Haha die dure dingen koop ik toch al niet. En de meeste dingen die ik in mijn huis heb staan aan meubels heb ik of 2e hands gekocht en opgeknapt (vind ik leuk om te doen en het scheelt behoorlijk in geld) of gekregen. Ik zal bijv nooit €1000 voor een bank uitgeven ofzo. Vind dat zo zonde.

En inderdaad, auto's. Áltijd als er spaargeld is, gaat er hier iets kapot aan de auto. En dan zijn je centen weer op.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25047

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 24 Nov 2013 18:20

Re: financiële buffer

Ik voel me al rijk als ik 1000 euro heb (wat dus ook bijna nooit voorkomt haha) :nerd: Maar goed, ik denk altijd: het komt vast wel weer goed. Ik ben het nu gewend om het niet zo breed te hebben en je wordt er best creatief van. Maar ik leef ook bij het moment, idd: als ik morgen doodga, wat heb ik dan aan duizenden euro's op de bank? Ik snap echt niet waar je 10.000 euro aan spaargeld voor nodig hebt hoor! Ik zorg liever dat m'n leven nu zo leuk mogelijk is (en ondertussen zoek ik nog ff naar die rijke vent :P).
❤ 7 juni 2018
<<

Anoniem7

Bericht 24 Nov 2013 18:56

Re: financiële buffer

Ik vind ene middenweg tussen een buffer en leuke dingen kunnen doen wel fijn. Hoewel wij met een dubbel fulltime salaris en geen gekke aflossingsdingen prima een buffer kunnen opbouwen én leuke dingen kunnen doen :)
<<

Artemis

Bericht 24 Nov 2013 19:00

Re: financiële buffer

Ik vind het ook weleens jammer dat in dergelijke topics alleen mensen voorbijkomen met hoge buffers. Ik denk dat het voor veel gezinnen totaal onrealistisch is om 15.000 bij elkaar te sparen. Er zijn zat gezinnen die sowieso al niet op vakantie gaan en de extra's nodig hebben om gaten te dichten dus hun vakantiegeld en dertiende maand daar hard voor nodig hebben en die nauwelijks toekomen aan sparen. Dan doe je in mijn ogen niet iets fout, dat is voor veel mensen de realiteit, als je 1,5 niet zulke hoge inkomens hebt en bijvoorbeeld 2 kinderen dan kan het zomaar heel erg lastig zijn om te sparen.

Twee hoger opgeleiden die aan hun eerste baan beginnen en nog in een goedkoop flatje wonen en van hun 24e tot aan hun 33e flink sparen voordat ze aan kinderen beginnen is een heel ander verhaal. Dan gaat het hard, maar dat is niet voor iedereen realiteit. Wij hebben echt geen slecht inkomen, maar veel overhouden doen we niet. Toegeven, we zouden best wat kunnen bezuinigen op de boodschappen en dingen als een kopje koffie in de stad, maar echt gekke dingen doen we niet. En dan kunnen we dus echt geen 200/300 euro per maand sparen.
<<

Anoniem28

Bericht 24 Nov 2013 19:02

Re: financiële buffer

ik lees juist dat het grote deel hier geen hoge buffer heeft artemis
<<

Anoniem7

Bericht 24 Nov 2013 19:05

Re: financiële buffer

Mijn ex deed trouwens altijd heel paniekerig over geld en inkomen, door hem heb ik altijd het idee gehad dat we ergens aan de ondergrens zaten. Ik kan ook heet stresserig doen overgeld. Maar inmiddels heb ik wel door dat we het toen verdomde goed hadden. Ook het stressen om geld heb ik sinds een paar weken een beetje laten vieren. Als ik m'n hypotheek kan betalen, alle andere rekeningen kan betalen en een brood in de vriezer heb, dan komt het wel goed. Het is maar tijdelijk. Natuurlijk is het vervelend, maar het is maar geld.
<<

Anoniem30

Bericht 24 Nov 2013 19:06

Re: financiële buffer

maar Bliss, wat als je lekkage hebt dan? Of kozijn moet vervangen of zo in huis? Bij een koophuis draai je daar toch zelf voor op... alleen daarom hebben wij geld opzij staan.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25047

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 24 Nov 2013 19:12

Re: financiële buffer

Ik heb (soms) lekkage, daar moet ik nog een keer wat aan laten doen. Het is bij de voorgevel en dus voor de VVE. We hebben daar weinig in kas, dus ik zal bij moeten leggen. Dat soort dingen moet dus van mijn eindejaarsuitkering of vakantiegeld.

Ik begin het nu wel een beetje zat te raken dat ik me hier moet 'verantwoorden' ofzo, het is nou eenmaal niet anders. Ik bedoel: ik kan niet zo veel met vragen als "wat als dit of dat stuk gaat?". Tja, dat is dan kut en dan ga ik er een oplossing voor verzinnen.
❤ 7 juni 2018
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7536

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 24 Nov 2013 19:13

Re: financiële buffer

Wij hebben wel een heel ruim gevulde spaarrekening (ik ga geen bedragen noemen, maar stel dat bv auto, tv, koelkast, laptop en wasmachine tegelijk kapot gaan dan is er niets aan de hand en houden we nog steeds een ruime buffer over), maar dat betekent echt niet dat wij geen leuke dingen doen ofzo. Wij gaan denk ik sowieso wel 1 keer per maand uit eten en zijn bijvoorbeeld dit jaar al 4 keer op vakantie geweest en dan nog wat nachtjes weg. Ook hebben we net twee weken terug een nieuwe auto gekocht. Het is dus echt niet per sé zo dat mensen met veel spaargeld 'niet leuk leven', wat ik toch wel een beetje tussen de regels door lees. Wat bij ons wel zo is, is dat we niet heel veel waarde hechten aan luxe, dus als we op vakantie gaan hoeft niet alles superdeluxe te zijn. Daarentegen moeten we vanwege mijn werk wel altijd in het hoogseizoen dus dat is vaak (niet altijd) weer wat duurder. Ook qua meubels enzo hoeven wij niet alles duur en luxe te hebben. Maar als ik dan weer kijk naar bv. boodschappen, daar besparen we weer niet op, we kopen juist veel biologische producten wat weer duurder is.
Wij verdienen redelijk maar niet superveel (ik werk bv maar ongeveer 25-30 uur per week) maar we hebben wel geluk met onze relatief goedkope huurwoning die ons goed bevalt. Op termijn willen we misschien wel gaan kopen, maar alleen als we iets echt perfects tegen komen. Het heeft nu geen noodzaak, we gaan niet veel geld betalen als het niet is wat we zoeken (niet dat we nou naar van die dure huizen kijken hoor, wij kunnen helemaal niet zo'n hoge hypotheek krijgen ondanks ons hoge spaargeld) . Ik zie namelijk genoeg mensen in mijn omgeving die met alle geweld een huis moesten kopen (want dat 'hoort' zo voor je aan kinderen begint) maar die inderdaad nooit geld overhouden. Dat willen wij liever niet, dan blijven we liever zitten waar we nu zitten.
Maar goed, wij zitten wel in een luxe positie en ik begrijp ook wel dat niet iedereen het op deze manier kan doen. Maar ik wilde er toch even mee aangeven dat sparen en leuke dingen doen elkaar niet altijd hoeft uit te sluiten.
Laatst gewijzigd door Mizz_S op 24 Nov 2013 19:19, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem7

Bericht 24 Nov 2013 19:16

Re: financiële buffer

Miss_S, het is natuurlijk ook maar net hoe je overige lasten zijn. Hoe hoog is je huur/hypotheek, hebben jullie beiden een auto, heb je kinderen, gaan die kinderen ook nog eens naar de opvang etc. Zeker met een koopwoning, kinderen en kinderopvang geloof ik meteen dat een buffer opbouwen, en die buffer op peil houden behoorlijk lastig is, en dat het dan wél ten koste gaat van leuk leven.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25047

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 24 Nov 2013 19:17

Re: financiële buffer

Nee, dat snap ik uiteraard ook wel! Het is natuurlijk nog fijner als je gewoon én kunt sparen én leuke dingen kunt doen, dus hartstikke leuk voor je dat jullie dat wél kunnen.
❤ 7 juni 2018
<<

Pannetoet

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1551

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:10

Bericht 24 Nov 2013 19:19

Re: financiële buffer

@ Rejow: Ja dat klopt, heb je gelijk in..ik kan niet anders zeggen haha maar ik wil en ik ga mij daar niet druk om maken omdat er zoveel meer is dan (spaar)geld. Ik kan morgen ook dood zijn bij wijze van. Je weet gewoon niet hoe het leven loopt en je kan wel steeds denken 'als, als, als' maar as is verbrande turf (dat zeggen ze hier altijd haha). Maar daarnaast is het ook wat Artemis zegt en wat Luce zegt. Ik kan mij daar echt helemaal bij aansluiten. Mijn vriend en ik gaan liever vaker een weekendje weg dan dat we alles maar oppotten, je leeft maar 1x en het kan zo voorbij zijn -speelt misschien ook mee dat mijn vader ongeneeselijk ziek is- maar goed buiten dat..ik wil genieten en dingen kunnen kopen als ik dat wil en niet alles oppotten. Snap je? Het hoogste wat ik ooit op mijn spaar had was iets van 5200,- en god wat voelde ik mij rijk! Daarvan is nu nog 100,- over :laughcry: Drie jaar studie+boeken en nog wat onvoorziene uitgaven..ja dan gaat het hard. En tuurlijk vind ik het jammer dat het in principe allemaal 'weg' is maar ja so be it..ik kan daar echt niet wakker van liggen :) Ik snap ook niet dat mensen zenuwachtig worden als de spaar onder de 5000,- komt bijv. In mijn omgeving is dat echt een bedrag waarmee je je in je handen mag knijpen :)
Wat als het lukt
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7536

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 24 Nov 2013 19:23

Re: financiële buffer

Maple schreef:Miss_S, het is natuurlijk ook maar net hoe je overige lasten zijn. Hoe hoog is je huur/hypotheek, hebben jullie beiden een auto, heb je kinderen, gaan die kinderen ook nog eens naar de opvang etc. Zeker met een koopwoning, kinderen en kinderopvang geloof ik meteen dat een buffer opbouwen, en die buffer op peil houden behoorlijk lastig is, en dat het dan wél ten koste gaat van leuk leven.


Ja precies, dat snap ik ook zeker wel hoor. Maar wij kiezen er inderdaad bewust voor om nu geen woning te kopen omdat we heel tevreden zijn met wat we hebben en nog even verder te kijken tot we iets zien wat we echt geweldig vinden. En we hebben inderdaad maar 1 auto, niet vanwege het geld maar we hebben geen twee auto's nodig dus dat is dan een beetje onzin natuurlijk. En tsja, kinderen hebben we nog niet nee, maar dat zien we tegen die tijd wel.
<<

Anoniem58

Bericht 24 Nov 2013 19:24

Re: financiële buffer

Ik heb ook nagenoeg geen buffer. Vorige maand ging mijn wasmachine kapot en heb via marktplaats voor 50 euro een andere gevonden, net een jaar oud en daar kan ik dus weer jaren mee vooruit. Ik kan gewoon niet sparen, iedere keer als ik wat meer geld over heb is er ook weer iets wat ik moet betalen. Vaak is er gewoon geen andere optie, en aan alle "wat als" situaties, tja tot nu toe heb ik me altijd kunnen redden.
<<

Zonnetje

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2452

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:49

Bericht 24 Nov 2013 19:25

Re: financiële buffer

Maar voor de mensen die nauwelijks tot geen spaargeld op hun rekening hebben: hoe doe je daar dan als je een nieuwe auto nodig hebt? Mijn man rijdt wel 30.000km per jaar, dus hij heeft echt een auto nodig waar je nog flink wat kilometers mee kan rijden.
<<

Anoniem28

Bericht 24 Nov 2013 19:30

Re: financiële buffer

Pannetoet: Rejow, is dat een verbastering van Rejoy en Lejow? haha. Ik snap wel wat je bedoelt, maar hoe kijk je dan tegen het opbouwen van een pensioen bijvoorbeeld aan?
Het geeft voor mij een rustig gevoel dat als zo'n 'wat als'-situatie daadwerkelijk ontstaat, we dan in ieder geval kunnen opvangen. Als ik ergens een hekel aan heb, is het aan financiële zorgen. Ik weet ook wel dat er voor heel veel dingen wel een oplossing is, maar ik slaap bij wijze van wat rustiger als we het zonder zorgen op kunnen lossen. Wij proberen ook een goede middenweg te vinden tussen sparen en fijn leven.
<<

Anoniem7

Bericht 24 Nov 2013 19:34

Re: financiële buffer

Zonnetje schreef:Maar voor de mensen die nauwelijks tot geen spaargeld op hun rekening hebben: hoe doe je daar dan als je een nieuwe auto nodig hebt? Mijn man rijdt wel 30.000km per jaar, dus hij heeft echt een auto nodig waar je nog flink wat kilometers mee kan rijden.

Wij hebben geen auto. Ook niet nodig, nog goedkoper.
<<

Anoniem187

Bericht 24 Nov 2013 19:37

Re: financiële buffer

Ik ben alleen, woon thuis maar ik spaar op dit moment niets. Ik krijg WW en kan daardoor gewoon niet sparen. Ik wil ook af en toe wat nieuws kopen, drankje doen in de stad etc. Daar kies ik persoonlijk voor. Daarbij heb ik een eigen auto onder de kont welke uiteraard ook betaald dient te worden.
<<

Anoniem20

Bericht 24 Nov 2013 19:42

Re: financiële buffer

Het is inderdaad maar net waar je het aan uit wilt geven. Wij gaan best vaak met het gezin op pad, maar altijd met (fikse) korting, anders gaan we niet :) heb nu weer een Fletcherbon (nachtje hotel 2pers : 29nogwat) gekocht voor de verjaardag van mn vriend. We hebben nog dinerbonnen liggen, zo hebben we een leuk weekendje weg, voor weinig geld.

I
Laatst gewijzigd door Anoniem20 op 24 Nov 2013 23:05, in totaal 2 keer gewijzigd.
<<

Anoniem20

Bericht 24 Nov 2013 19:45

Re: financiële buffer

Wat hebben jullie overigens van huis uit meegekregen? Ik denk dat dat ook meespeelt.
Mijn ouders zeiden altijd " wie met niets begint, eindigt ook met niets". Vind ik niet kloppend hoor ( zeg ik nu als volwassene) maar ben wel met die gedachte opgevoed. Ik hoop ook dat mijn kinderen zullen sparen tzt, dat zullen we hen wel proberen bij te brengen. Sowieso dat wij niet alles kunnen kopen, en dat aan alles een prijskaartje zit.
<<

Anoniem9

Bericht 24 Nov 2013 19:47

Re: financiële buffer

Ik zelf heb op het moment bijna geen buffer, mijn vriend een kleintje. We zijn in 1 jaar tijd 2x verhuisd en dat heeft er toch wel ingehakt. Momenteel zal mijn eigen buffer niet enorm gaan groeien maar die van ons samen wel. We willen nu minimaal 400 euro per maand sparen, voor ons trouwen :) En dat moet ook prima lukken!
<<

Anoniem28

Bericht 24 Nov 2013 19:52

Re: financiële buffer

juani schreef:Wat hebben jullie overigens van huis uit meegekregen? Ik denk dat dat ook meespeelt.
Mijn ouders zeiden altijd " wie met niets begint, eindigt ook met niets". Vind ik niet kloppend hoor ( zeg ik nu als volwassene) maar ben wel met die gedachte opgevoed. Ik hoop ook dat mijn kinderen zullen sparen tzt, dat zullen we hen wel proberen bij te brengen. Sowieso dat wij niet alles kunnen kopen, en dat aan alles een prijskaartje zit.



mijn ouders hebben het lange tijd niet breed gehad en dat heb ik goed mee gekregen. Over ieder dubbeltje werd 3 keer nagedacht voor het uitgegeven werd en sparen is er met een moker ingeramd.
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5084

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:19

Bericht 24 Nov 2013 20:14

Re: financiële buffer

Ik heb wel geld op mijn spaarrekening, ik houd hem ook wel graag rond een bepaald bedrag maar soms moet ik er even iets van betalen en dan is het weer wat gezakt. Dat probeer ik tegenwoordig wat meer te voorkomen.

Verder ben ik best af en toe een knieperd, ik doe graag leuke dingen dat vind ik ook belangrijk. Maar ik denk soms wel goed na of ik iets koop of niet omdat ik het bijv te duur vind.

Wij hadden het thuis niet slecht, maar ik werd ook niet verwend ofzo. Mijn ouders vonden ook gewoon dat ik op mijn 15/16 een vakantie weekend baantje moest zoeken. Maar ik heb me altijd wel beseft dat als we in de stad waren met mijn moeder ik makkelijk iets kreeg, ook in de periode dat we kleedgeld kregen, maar ook nu nog wel.
:heart: :heart: 2011
VorigeVolgende

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron