Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Ook een probleem met schoonouders

<<

Anoniem40

Bericht 18 Nov 2013 21:15

Ook een probleem met schoonouders

Ik zag dat Jans een soortgelijk topic heeft geopend, maar ik moet ook even iets van me afschrijven.

Ik zie mijn schoonouders heel weinig, omdat we heel ver uit elkaar wonen. Als ik ze zie is het ook gelijk voor meerdere dagen en zijn we vrijwel de hele tijd bij elkaar en doen we verschillende activiteiten.
Het zijn hele andere mensen dan mijn familie en ik vind het heel moeilijk om er mee om te gaan. Nu zijn ze hier afgelopen weekend geweest, maar hoe hard ik ook mijn best doe, het lukt gewoon niet. Het gaat dan vooral om mijn schoonvader. Hij is van de oude stempel. Hij verwacht extreme service van iedereen en doet zelf niks, hij wil continu bediend worden. Daarnaast is hij heel negatief en klaagt over alles. We waren uit eten en dan is niks goed; de stoelen zitten niet lekker, de bediening is niet attent genoeg, het is te weinig eten, etc. Ze hadden een appartement geboekt in plaats van een hotel en dat was ook niet goed. Het is hier dan vrij normaal dat dat een soort hostel is, je moet je beddengoed, handdoeken, etc erbij huren. Dat was niks natuurlijk, terwijl het op de website aangegeven stond.
In het huishouden doet hij niks, hij gaat op de bank zitten, schuift aan als het eten klaar is en gaat weer op de bank zitten zodra hij klaar is met eten. Wij kunnen alles klaarmaken en opruimen en vervolgens roept hij nog vanaf de bank dat hij ook een kopje thee wil en dat moet mijn vriend dan gaan regelen voor hem.
En nu zijn ze weg, kom ik in de badkamer, ligt er een wc-rol van het appartement. Dat doen ze namelijk ook altijd; het hotel/appartement leeg halen en dat bij ons in huis zetten. Vorige keer 'kregen' we alle vaatwastabletten van het huisje dat ze gehuurd hebben. Misschien goed bedoeld, maar ik vind het asociaal en het irriteert me.
Maar het ergste vind ik eigenlijk dat ze totaal geen interesse tonen in ons. Mijn vriend en ik hebben allebei net een nieuwe baan, maar ze hebben daar niks over gevraagd. Als mijn vriend niet naar huis belt, gaan er zo 2-3 maanden voorbij zonder contact.

Kortom, het zijn allemaal kleine dingen waardoor ik me het hele weekend enorm erger en het niet echt gezellig is. Het zijn misschien echt geen dramatische dingen, maar alles bij elkaar maakt dat ik wel eens tegen hem in zou willen gaan en zeggen dat hij ook zelf zijn eitje kan bakken in de ochtend in plaats van dat mijn vriend alles moet doen. Mijn vriend ergert zich ook, maar hij is opgevoed met het idee dat je nooit tegen je ouders in mag gaan. Geen discussie, je ouders hebben altijd gelijk en je moet veel respect voor ze hebben en alles voor ze doen. Hij zou zijn vader wel eens de waarheid willen zeggen, maar dat durft hij niet.

Nu is het weekend voorbij, maar ik heb nu al geen zin in de volgende keer. Ik heb dus tegen mijn vriend gezegd dat ik of mijn eigen plan trek volgende keer dat ze komen, of dat ik niet meer ja en amen ga zeggen, maar eerlijk ga zijn. Ik heb trouwens geen idee hoe mijn schoonvader daarop zou reageren, er is nog nooit iemand tegen hem in gegaan.

Stel ik me aan? Moet ik me die paar keer per jaar compleet tegen mijn principes in gaan en mijn schoonvader zijn zin geven om de lieve vrede te bewaren? Of kan ik de volgende keer op een subtiele en aardige manier zeggen dat hij prima zijn eigen kopje thee kan zetten met het risico dat de bom barst?
<<

Maddie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5464

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:18

Woonplaats: Noord Holland

Bericht 18 Nov 2013 21:18

Re: Ook een probleem met schoonouders

Wat moeilijk Whoop. Hoe reageert jouw vriend op wat jij zei? Het lijkt mij echt super rot als je zo verschilt van je schoonouders. Ik zou er ook gek van worden hoor!
Augustus 2012
Augustus 2014
Mei 2016
<<

Anoniem187

Bericht 18 Nov 2013 21:20

Re: Ook een probleem met schoonouders

Hij is natuurlijk te gast, dus zijn eigen kopje thee of koffie zetten zou ik niet zeggen. Ik zou wel iets zeggen van kopje thee komt er zo aan, we ruimen eerst op.

Verder vind ik ergens wel dat je overdrijft. Ik snap dat je het heel vervelend vind en je ontzettend irriteert, zou ik ook doen namelijk. Maar je ziet ze niet wekelijks of maandelijks. Wat vind je vriend hiervan?
Ik vind het btw ook in deze situatie niet jouw taak om eerlijk te zijn. Je vriend rent toch om dat kopje thee bijvoorbeeld te maken? Als hij er niet tegenin gaat, vind ik persoonlijk dat jij dat ook niet moet doen. Dan ben jij bij voorbaat al de boosdoener namelijk.
<<

Anoniem40

Bericht 18 Nov 2013 21:23

Re: Ook een probleem met schoonouders

Mijn vriend begrijpt mij, omdat hij zich ook ergert aan zijn vader. Ik ben opgevoed met het idee dat we allemaal gelijkwaardige volwassenen zijn, die een gelijkwaardige mening hebben. Mijn vriend is opgevoed met het idee dat zijn ouders boven hem staan, belangrijker zijn. Je kunt dus nooit tegen je ouders in gaan of een discussie hebben, omdat zij altijd gelijk hebben.
Hij vindt het prima als ik mijn eigen dingen wil doen als zijn ouders hier zijn. Dat zou denk ik de makkelijkste oplossing zijn, omdat de confrontatie nou eenmaal meer problemen oplevert. Maar ik vraag me dus af of ik me niet gewoon die paar keer per jaar over mijn principes heen moet zetten, al gaat dat compleet tegen mijn principes in ;)
<<

Anoniem40

Bericht 18 Nov 2013 21:26

Re: Ook een probleem met schoonouders

Roza schreef:Hij is natuurlijk te gast, dus zijn eigen kopje thee of koffie zetten zou ik niet zeggen. Ik zou wel iets zeggen van kopje thee komt er zo aan, we ruimen eerst op.

Maar als jij bij iemand te gast bent ga je toch wachten tot er iets aangeboden wordt en ga je niet roepen dat je thee wilt?

We krijgen trouwens heel vaak bezoek dat meerdere dagen blijft omdat we dus nogal ver weg wonen, en al dat bezoek pakt gewoon zelf iets te eten en te drinken als ze daar zin in hebben. Ik heb niet echt zin om continu gastvrouw te spelen eerlijk gezegd.

Misschien heb je wel gelijk dat ik overdrijf, ik vind het zelf heel moeilijk om te bedenken wat ik hier van moet vinden.
En ik ben sowieso al de boosdoener heb ik het idee. Ik krijg niet de indruk dat ze mij aardig vinden, terwijl ik echt mijn best doe.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 18 Nov 2013 21:34

Re: Ook een probleem met schoonouders

Ik zou hier een beetje afstand van houden, ik zou gewoon doen wat ik altijd doe aan gastvrijheid en als je vriend het nodig vindt om nog meer te doen omdat hij vindt dat je je ouders altijd moet gehoorzamen dan moet hij maar lekker die extra dingen doen.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem124

Bericht 18 Nov 2013 21:52

Re: Ook een probleem met schoonouders

Als ik logees heb zou ik ze bestwel bedienen eigenlijk. Ik zou ook nooit willen dan m'n schoonvader zelf een eitje gaat bakken in onze keuken!

Maar ik snap wel dat als alles je irriteert en het niet klikt, je dit zo gaat zien en je geen zin hebt te serveren constant.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 18 Nov 2013 21:59

Re: Ook een probleem met schoonouders

Als ik gasten heb dan doe ik dat ook wel, maar ik kan me wel voorstellen dat het irritant is als mensen echt gaan doen alsof het een horecagelegenheid is en ze gewoon denken dat ze je kunnen rond commanderen. Daarbij snap ik ook wel dat het anders wordt als je heel vaak logees hebt.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3397

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:35

Bericht 18 Nov 2013 22:11

Re: Ook een probleem met schoonouders

Ik zou me er maar bij neerleggen, zo te lezen lijken ze een beetje op mijn ouders. Mijn vader is ook van de oude stempel en doet niets in het huishouden, gaat ook roepen waar de koffie blijft in plaats van op te staan en even zelf te zetten /in te schenken oid. Dat doet hij dus thuis ook niet. Mijn ouders gaan nooit weg/hotel oid maar ik zie ze er inderdaad voor aan om dan maar dit soort dingen mee te nemen want we hebben er toch voor betaald. Ik ben bang dat je je er maar het beste bij neer kunt leggen want dat dit iets is wat je niet kunt veranderen en wat zonde van je energie is. Ook van mijn ouders baal ik wel eens dat ze niet echt interesse tonen, ik kom er heel vaak en ze luisteren ook wel maar meestal beginnen ze tussendoor iets over wat zij hebben meegemaakt.
Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. – Mark Twain
<<

Bolus26

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2396

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:47

Bericht 19 Nov 2013 08:02

Re: Ook een probleem met schoonouders

Ik zou me er ook aan irriteren maar me afvragen of het de "strijd" waard is voor die paar keer
<<

Prismatic♥

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 30

Geregistreerd: 18 Nov 2013 15:56

Bericht 19 Nov 2013 08:05

Re: Ook een probleem met schoonouders

Lastig.
Kun je niet een soort van compromis bedenken, weet niet hoe vaak je ze ziet?

Een kopje koffie geven, dat lijkt me persoonlijk heel normaal.
Maar als ze komen eten, gewoon zeggen "zullen we even samen opruimen, kunnen we daarna wat leuks doen".
Hun zelf het restaurant laten kiezen, dan vat je het niet persoonlijk op als ze kritiek hebben.

En voor de rest, uitzitten en de lieve vrede bewaren ben ik bang. En al blij zijn dat ze niet bij jullie logeren :P
Eyes will see,
When the heart wishes them to be blind
<<

Anoniem40

Bericht 19 Nov 2013 08:27

Re: Ook een probleem met schoonouders

Ik heb het er gisteren nog even met mijn vriend over gehad en hij zegt ook dat ze nooit zullen veranderen en dat ik het beter kan accepteren.
Prismatic, ze nemen absoluut geen initiatief. We wonen in een stad die zij niet kennen, dus moeten wij de hele dag zeggen wat we gaan doen en dus ook waar we kunnen eten. En niks vinden ze leuk, dus dat is ook al heel vermoeiend. Musea vinden ze niet leuk, andere dingen vinden ze te duur. We zijn naar een mooi park geweest, maar daar vonden ze ook niks aan. Het koninklijk paleis met wissel van de wacht was ook niet bijzonder. Architectuur interesseert ze ook niet. Erg moeilijk om keuzes te maken als alle keuzes niet leuk genoeg zijn, maar ze zelf ook geen ideeën aandragen. Als we vragen wat ze willen doen zeggen ze dat ze het niet weten en dat wij maar moeten kiezen. Een soort vicieuze cirkel dus.

Ik hoop maar dat ze niet te vaak langs gaan komen. We zijn verhuisd naar een stad die iets dichter bij is en zijn vader is nu met pensioen, dus ze hebben veel tijd. Hopelijk blijft het bij 1 of 2 keer per jaar en dan kan ik voor een weekendje wel mn glimlach opzetten. Ik ga sowieso al nooit bij hen langs eigenlijk, omdat ik er dan qua vrije dagen en geld liever voor kies om mijn eigen familie te bezoeken.
<<

Happinaz

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 583

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:28

Bericht 19 Nov 2013 09:50

Re: Ook een probleem met schoonouders

Ik begrijp je ergernis wel echt maar ik vind ook dat je iets verwacht wat waarschijnlijk nooit gaat lukken.
Deze man, je schoonvader, komt uit dit systeem. Dit is wat zij met elkaar gewend zijn en dit is hoe het al jaren gaat. Soms moet je die familie systemen accepteren.
Kijk, wanneer iemand echt grens overschrijdend wordt mag je hier natuurlijk best iets van zeggen, maar ik vind dat je je die weekenden wel zou moeten schikken naar hoe het nu eenmaal gaat.
Ik begrijp uit je verhaal dat jullie ze niet vaak zien, dus het is geen enorme opgave.

Even door de zure appel heen bijten. Misschien kun je het jezelf de volgende keer makkelijker maken door de koffie en theen in kannen op de salontafel te zetten, dat maakt al een lagere drempel. Kies ook iets te eten wat niet veel werk vraagt. Een ovenschotel, gourmet etc.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6658

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 19 Nov 2013 11:03

Re: Ook een probleem met schoonouders

Hmm, lastige kwestie, maar mijn wijze vader zei/zegt altijd: je kunt beter jezelf aanpassen, dan een ander veranderen, want dat kost teveel energie.

Overigens vind ik niet dat je schoonouders of ouders gasten zouden moeten zijn. Nu heb ik enorm moeilijke schoonouders, maar toen ik daar logeerde, ging ik ook niet afwachten op kopjes thee. Of als ik op bezoek ging. Dat zet ik dan zelf wel en ook een kopje voor m'n schoonmoeder. En als ze hier zouden komen (net als vrienden trouwens) zijn ze gewoon vrij om te pakken wat ze willen, nu gebeurt dat nooit maar met mijn ex schoonouders was het precies zo en die kwamen regelmatig. Misschien ben ik daarin een uitzondering... Dus had tegen jouw schoonvader allang geroepen: 'je weet waar de waterkoker staat en maak mij er ook 1'. Maar goed, dat kan dus ws in jouw geval niet.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem170

Bericht 19 Nov 2013 11:29

Re: Ook een probleem met schoonouders

Daar zou ik wel een beetje gek van worden.Het gaat ook niet alleen om die paar dagen, maar ook het vooruitzicht denk ik bij het weerzien. Misschien kan je vragen van: waar willen jullie eten? Vorige keer was het niet goed en misschien is het beter dat jullie iets uitzoeken. Misschien ook slim om van te voren alles al gepland te hebben en dat besproken te hebben? En dan pas daadwerkelijk een datum prikken wanneer ze het eens zijn over de activiteiten.
<<

Red

Noob

Berichten: 29

Geregistreerd: 02 Sep 2013 12:46

Bericht 19 Nov 2013 21:05

Re: Ook een probleem met schoonouders

Waarom moeten ze een heel weekend komen? Een avond zou voor mij al genoeg zijn. En als het ver rijden is zou ik het er wel voor over hebben om die kant op te gaan, dan kun je na een uurtje zeggen ' jongens, we moeten er weer vandoor'! :)
<<

Red

Noob

Berichten: 29

Geregistreerd: 02 Sep 2013 12:46

Bericht 19 Nov 2013 21:09

Re: Ook een probleem met schoonouders

Ja ik zou het ook best raar vinden eigenlijk als mijn ouders een weekend bij mij komen. Ook lijkt het nu alsof je die mensen de hele dag door moet entertertainen. Ze vinden toch niks leuk, dus stop daar dan maar mee. Misschien bedenken ze dan zelf dat het handig is om wat eerder naar huis te gaan.
<<

Anoniem40

Bericht 20 Nov 2013 09:06

Re: Ook een probleem met schoonouders

Red; het is geen uurtje rijden, het is 1,5 uur vliegen. Korter op bezoek komen is dus echt geen optie. Dat is ook de reden waarom ik daar nooit heen ga. Als ik een vliegticket moet betalen, dan ga ik liever naar mijn eigen ouders.

Mijn ouders komen vaker op bezoek, maar die doen alles zelf, koken voor ons, helpen opruimen en bedenken zelf wat ze allemaal willen doen. Zij komen met heel veel initiatief en vinden heel veel dingen leuk. Ik stelde bijvoorbeeld voor om naar de bioscoop te gaan, dat had ik de laatste keer met mijn ouders gedaan. Maar dat was ook weer niks voor mijn schoonouders.

Jullie reacties hebben me wel aan t denken gezet en ik denk dat ik inderdaad maar gewoon door de zure appel heen moet bijten. Mijn vriend hoopt gelukkig ook dat het nog lang zal duren voordat ze weer komen....
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6658

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 20 Nov 2013 12:43

Re: Ook een probleem met schoonouders

Sorry Whoop, maar in dat geval gaat het voor mij nóg meer op, als mijn schoonouders hierheen komen vliegen speciaal voor ons (en laat ik even duidelijk zijn dat ik mijn schoonouders hele nare mensen vind), dan hoop ik dat ze zich bij mij thuis zo thuis voelen dat ze zelf hun broodje smeren en kopje thee zetten. En andersom ook. Het zijn geen gasten, het is familie, zo zie ik dat. En dan slik ik mijn ergernis even in, want ik waardeer het dat ze speciaal komen vliegen om ons te zien.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem40

Bericht 20 Nov 2013 13:20

Re: Ook een probleem met schoonouders

Marsy31 schreef:Sorry Whoop, maar in dat geval gaat het voor mij nóg meer op, als mijn schoonouders hierheen komen vliegen speciaal voor ons (en laat ik even duidelijk zijn dat ik mijn schoonouders hele nare mensen vind), dan hoop ik dat ze zich bij mij thuis zo thuis voelen dat ze zelf hun broodje smeren en kopje thee zetten. En andersom ook. Het zijn geen gasten, het is familie, zo zie ik dat. En dan slik ik mijn ergernis even in, want ik waardeer het dat ze speciaal komen vliegen om ons te zien.

Het probleem is niet dat mijn schoonvader zich niet thuis voelt, het probleem is dat hij er gewoon te lui voor is en graag mensen rond commandeert en bediend wil worden.
En ik heb ook het hele weekend mijn ergernis ingeslikt, maar dan komt dat er na het weekend wel uit. Maar ik zal het volgende keer gewoon weer inslikken, ik heb niet echt veel keuze als ik de relatie niet nog slechter wil maken.

Misschien komt het door het feit dat ik heel bewust probeer te leven en dat nu al een aantal jaar doe. Ik doe alleen dingen die ik echt wil. Als ik mijn baan niet meer leuk vind, zeg ik die op. Als ik mijn woonplaats zat ben, verhuis ik. Ik steek zo min mogelijk energie in dingen die ik niet leuk vind, omdat het zonde van de tijd is. Maar met familie is dat moeilijker en dat zal ik inderdaad moeten accepteren.

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers