Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Consultatiebureau-ergernissen

<<

Anoniem28

Bericht 18 Nov 2013 21:10

Re: Consultatiebureau-ergernissen

Ik heb ervaring met twee verschillende CB's. Zo negatief als ik over de eerste was, zo positief ben ik over de tweede.

Bij de eerste liep het werkelijk áltijd uit, behandelden ze je alsof je een onwetend dom moedertje bent die niet meer zelf na kan denken en dachten ze ook vooral in problemen, willen niet met je meedenken en als je aangeeft dat het door hun gegeven advies niet werkt, dan houdt het op. Daar hebben ze het voor elkaar gekregen om op de vraag of ze al kon rollen (mijn antwoord was: ja, heen én terug), afwezig met een 'ach, komt vanzelf' te antwoorden, terwijl ze naar haar beeldscherm zat te kijken. Ook heeft één wvk tot drie keer toe opnieuw moeten prikken omdat de ze toen flink aan het huilen was en de wvk daar steeds van schrok. Ook hebben ze mijn dochter tijdens een consult steeds met 'hij' aangesproken en stond in ons dossier o.a. dat we een 'afwijkende woonsituatie' hadden (we woonden op 1 en 2 hoog, normale grootte, 3 slaapkamers, twee verdiepingen etc). Toen de wvk trouwens op eerste (huis)bezoek kwam bij de oudste en wij haar uit haar bedje haalden toen ze heel hard begon te huilen van de krampjes gaf ze aan dat we haar niet de baas moesten laten zijn en ze moest leren om alleen in bedje te slapen ('t kind was tien dagen oud).

Bij de tweede denken ze goed met je mee en behandelen ze je met respect. Toen ik vragen had over aangepast vaccineren pakte ze de map van het RIVM erbij en adviseerde ze zelfs dat we dan eventueel ook met twee jaar konden beginnen en dan maar 3 vaccinaties hoeven te geven ipv 5, gaf ze de voor- en nadelen bij en gaf aan dat we er maar even over na moesten denken, we hebben die pagina's gekopieerd meegekregen. Verder vragen ze of we bijv. het slechte slapen van de jongste of het verlegen gedrag van de oudste zelf als een probleem ervaren, zo niet: dan is het prima, zo ja, dan willen ze meedenken naar een oplossing. Heel prettig.
Enige jammere is dat ze ook hier flink bezuinigen en de CB's in de kleine dorpskernen verdwijnen en we nu verder moeten rijden. Oh.. en de assistent (wegen, meten, afspraken) is heel overdreven kinderachtig. Maar ik denk dat die zelf niet helemaal 100% is.
<<

Anoniem85

Bericht 18 Nov 2013 21:17

Re: Consultatiebureau-ergernissen

Mijn zoontje is daar denk ik keer of 7 à 8 geweest, en we hebben nog nooit maar dan ook nooit dezelfde arts of verpleegkundige gehad, elke keer nieuwe gezichten. Daarom kan ik niet echt een oordeel geven over of ze wel of niet behulpzaam zijn, de ene luistert naar mijn idee beter naar vragen en de ander werkt meer het lijstje af.
Toen mijn zoontje mega veel huilde en advies inwon, heb ik me wel door ze in de steek gelaten gevoeld, en die zin, ik had verwacht dat zij veel meer zouden weten van huilbabys en wat het zou kunnen zijn of welke stappen wij zouden moeten ondernemen.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 18 Nov 2013 21:29

Re: Consultatiebureau-ergernissen

Bij mijn dochter was ik over het algemeen wel tevreden over het CB. Het enige dat ik stom vond was dat toen ik vertelde dat mijn dochter met 2 jaar gestopt was met borstvoeding, de arts zei dat dat maar goed was want nachtvoedingen zijn slecht voor de tanden (mijn dochter kreeg al tijden geen nachtvoeding meer).
Bij mijn zoon heeft de arts geadviseerd om het abces dat hij had zelf door te prikken met een steriele naald. Ik heb gezegd dat ik dat zeker niet zou doen, de kinderchirurg in het ziekenhuis zei later ook dat we dat zeker niet hadden moeten doen. Erg fout advies dus.
Er is sinds 2 jaar een nieuwe verpleegkundige die wel heel erg triple p is en daar heb ik niets mee, ik erger me wel eens aan de overload aan complimenten die mijn kinderen van haar krijgen.
Maar verder heb ik niet veel te klagen over het CB.
<<

Ella

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3276

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:44

Bericht 18 Nov 2013 21:37

Re: Consultatiebureau-ergernissen

Vanuit mijn werkveld heb ik vaak alleen maar negatieve ervaringen. Maar het cb waar ik met mijn zoontje kom ben ik alleen maar tevreden over. zij denken echt met je mee
<<

Anoniem57

Bericht 18 Nov 2013 22:19

Re: Consultatiebureau-ergernissen

Ik vind ons cb prima, vertel wat ze willen horen en volg verder mijn eigen plan.
Wel heb ik alleen maar afspraken met de arts gehad, niet met de verpleegkundige, dat werkte hier niet.
Vind het best leuk daar!
<<

Anoniem 42

Bericht 18 Nov 2013 22:27

Re: Consultatiebureau-ergernissen

Ik zit al ruim vier jaar bij hetzelfde consultatiebureau en in het begin was ik niet zo tevreden, maar ben steeds tevredener geworden. Ze lopen nu gewoon op tijd (eerder was het tussen een half uur en anderhalf uur wachten), ze denken meer mee en zijn geinteresseerd. Enige minpuntje vond ik dat ze laatst mijn toen twee maanden oude dochter naar zit trok aan haar handjes. Ik heb nu aangegeven dat ik graag eerst wil weten wat voor een testjes ze gaan doen, omdat ik niet wil dat mijn baby omhoog getrokken wordt. Vond ze helemaal prima, dus ook weer opgelost.
<<

Anoniem20

Bericht 18 Nov 2013 22:45

Re: Consultatiebureau-ergernissen

- de oudste moest ik na iedere voeding (toen had hij er nog 6 a 7) maar een uur in de mc zetten ivm reflux
- de oudste kon tijdens een bezoek vorig jaar de blokjes niet goed genoeg opstapelen. Hij moest er 4 en kon er 3 (zoiets...). Keer erop deed ze dezelfde oefening. Toen kon hij het wel en had hij naar haar zeggen " zijn achterstand ingehaald". Nou...als dat al een achterstand is....
- de oudste moest ik alleen nog maar water en melk geven, want diksap was niet goed. Voorlaatste keer met de jongste "je mag ook gerust diksap geven".
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 19 Nov 2013 08:58

Re: Consultatiebureau-ergernissen

De WVPK vroeg wanneer we weer een afspraak hadden, dus ik antwoordde dat we alleen voor het wegen en meten bij het CB komen en voor de rest nog bij de kinderarts (notabene nog in het SFG EN het LUMC) lopen.
Toen was haar antwoord: 'Nou ik zou als ik jou was toch ook maar eens kijken voor een afspraak hier, want wij kijken veel breder naar het kind, ook naar voeding en opvoeding enzo... en ja.. de kinderarts.. ja die kijkt maar een beetje he...'
Nou ik wist niet wat ik moest zeggen, heb vriendelijk wat geknikt, B aangekleed en ben weggegaan.

En Juani, toch fijn dat de achterstand ingehaald is :P :P
<<

Olivia

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3850

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:20

Bericht 19 Nov 2013 09:06

Re: Consultatiebureau-ergernissen

Ik heb geen ergernissen.

Ja, ze noemen dat je vanaf 4 maanden met groente mag beginnen, maar 6 maanden is prima. Ja, ze noemen dat je mag pureren, maar rapley/vers vinden ze beter. Ze zit onder de gemiddelde lijn, maar ook dat is prima.

Ze geven advies, soms doen we daar iets mee, soms niet. Aan het begin hebben ze ons heel erg geholpen met uitzoeken waarom R. zoveel huilde. Ik vond het fijn dat ik daar terecht kon zonder veroordeelt te worden. Ik vond het fijn om zo nu en dan te horen hoe goed we het doen. En eigenlijk heb ik daar de beste raad gekregen 'volg je gevoel'!
<<

Olivia

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3850

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:20

Bericht 19 Nov 2013 09:07

Re: Consultatiebureau-ergernissen

juani schreef:- de oudste moest ik na iedere voeding (toen had hij er nog 6 a 7) maar een uur in de mc zetten ivm reflux- de oudste kon tijdens een bezoek vorig jaar de blokjes niet goed genoeg opstapelen. Hij moest er 4 en kon er 3 (zoiets...). Keer erop deed ze dezelfde oefening. Toen kon hij het wel en had hij naar haar zeggen " zijn achterstand ingehaald". Nou...als dat al een achterstand is....
- de oudste moest ik alleen nog maar water en melk geven, want diksap was niet goed. Voorlaatste keer met de jongste "je mag ook gerust diksap geven".


Dat advies heb ik ook van de KINDERARTS in het martini ziekenhuis gekregen! We hebben nu trouwens een andere, wat ruimdenkender kinderarts in een ander ziekenhuis. We kwamen omdat R. ineens ziek werd in een ander ziekenhuis en zagen toen hoe het ook kon gaan.
<<

Happydobby

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3343

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:09

Bericht 19 Nov 2013 09:50

Re: Consultatiebureau-ergernissen

Het eerste jaar steeds andere gezichten. De weegmevrouw die altijd zit te bellen, en zo te horen niet met andere ouders om afspraken te maken.
M:21072011
J :08012014
<<

Shy

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1232

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:29

Bericht 19 Nov 2013 11:20

Re: Consultatiebureau-ergernissen

Het enige vervelende was dat ik een volgende afspraak wilde maken en dat kon niet in de week dat ik dat wilde. Toen begon ze de week erop zo'n beetje alle dagen te noemen, die moest ik allemaal werken behalve de maandag en op die maandag zaten ze al vol. Slap verhaal aan moeten horen, het stoom kwam bijna uit mijn oren. Heb ook nog even gezegd dat ik ook gewoon moet werken en echt niet elke dag kan omdat ik dus ook gewoon moet werken.
Uiteindelijk is het wel gelukt maar ik ging boos en met hele dikke tranen weg, zoontje was nog niet zo oud. En bij mij gierden de hormonen nog erg door mijn lijf haha.

Toen ik wegging zei ze poeslief tot ziens, waarop ik bijna schreeuwde ja tot ziens!
Buiten heb ik mijn man gebeld en die heeft mij gekalmeerd.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3297

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:20

Bericht 19 Nov 2013 13:13

Re: Consultatiebureau-ergernissen

Slakje schreef:Wij zijn sinds kort van CB verandert omdat we dus gaan verhuizen. Het vorig CB was echt aaaargh. Op den duur vertelde ik niets meer.

Louise mocht op 2 maand geen nachtvoedingen meer hebben, mocht ze toch wakker worden moest ik d'r laten huilen. Uiteindelijk zou ze wel slapen. Oh, en ik moest groentenpap geven met 3,5/4 maand (waarom heb ik dat advies gevolgd? :thumbdown: ) want dan zou ze zéker doorslapen en geen last meer hebben van reflux. Ik heb echt spijt dat ik toen naar hen heb geluisterd.

Met Julie zijn we er ook 2 keer geweest. Ik kwam binnen met de draagdoek waarop ze zeiden dat Julie té gehecht aan me zou geraken, ze mag niet op haar buik of bij me in bed slapen want dan gaat ze dood (hebben ze zo letterlijk tegen me gezegd). Natuurlijk hoort zij ook allang door te slapen en van koemelkallergie hebben ze nog nooit gehoord.

Nu, bij het nieuwe CB werd ik aangenaam verrast. Ze vonden de draagdoek en de borstvoeding fantastisch. Ze vroegen of ik al meteen met 4 maanden groentepap wilde geven of exclusief borstvoeding ga geven tot 6 maanden. Toen ik het laatste zei juichte de verpleegkundige bijna. En bij de dokter werd er gevraagd of ze vaak op haar buik ligt, waar het antwoord ja op was, en hij vroeg ook of ze op haar buik slaapt, wat ook een ja werd. En het enige wat hij zei: "Ahja, prima!" Verder mocht ik ook mijn verhaal doen over de koemelkallergie, en hij vond het ook daarop lijken (hij zei wel dat hij daarover niet echt uitspraken mag doen).

Ik ben dus echt helemaal blij met het nieuwe CB!


Wat fijn dat er nu positief gereageerd wordt! Ik vond jouw verhaal van de ka zó slecht! (de ka, niet jouw verhaal :) )
<<

Anoniem106

Bericht 19 Nov 2013 15:29

Re: Consultatiebureau-ergernissen

Als ik dit topic gistermorgen had gelezen dan had ik wel een kleine opsomming gehad, maar dat is gistermiddag en vanmorgen helemaal goed gemaakt.
Gisteren moest ik met I. naar het cb voor een tussentijdse controle, omdat hij volgens schoonmoeder niet goed genoeg gescoord had bij de 2-jaarcontrole. Bleek er dus niks aan de hand te zijn en de arts heeft me alles op een hele fijne manier uitgelegd.
Vanmorgen moest ik met L. heen en ik maak me zorgen over haar ontwikkeling. Daar heeft de arts wederom uitgebreid mijn verhaal aangehoord en me, voor dit moment, weten gerust te stellen.

Zo ontevreden ik was over 1e bezoek met L. bij deze arts, zo tevreden ben ik nu.
<<

Olivia

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3850

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:20

Bericht 19 Nov 2013 15:38

Re: Consultatiebureau-ergernissen

Lintje; ga jij naar hetzelfde consultatiebureau als ons?
<<

Anoniem106

Bericht 19 Nov 2013 15:49

Re: Consultatiebureau-ergernissen

Jade, ik denk het wel.
Vorige

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers