Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Hoe weet je of de spraak van jouw kind 'voldoende' is?

<<

Anoniem20

Bericht 17 Nov 2013 22:35

Hoe weet je of de spraak van jouw kind 'voldoende' is?

De oudste praat nooit op het CB, echt geen woord...dus als iemand dat wil antwoorden...dat wordt m niet :)

Het is niet zo dat ik mij er druk om maak, maar ik vraag mij wel af hoe je kunt bepalen of de spraak van een kind voldoende ontwikkeld is.

Vergelijken met andere kindjes? Oefeningen cq testjes?
<<

Kwak

Yipyapper

Berichten: 2151

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:49

Bericht 17 Nov 2013 22:40

Re: Hoe weet je of de spraak van jouw kind 'voldoende' is?

Een goeie vriendin van me is logopedist en dat vind ik heel fijn :)!
Door haar wist ik ook dat D wat achter liep met spraak. Ik had al vaak getwijfeld over haar spraak maar wist het zelf niet zo goed of mijn gevoel juist was. Ik heb haar gevraagd hoe het nu zat en daardoor gaat d nu naar de logopedist.

Op het cb hebben ze nog nooit iets over d haar spraak gezegd.
november 2010-januari 2013-november 2014
<<

Anoniem16

Bericht 17 Nov 2013 22:40

Re: Hoe weet je of de spraak van jouw kind 'voldoende' is?

Op internet is zo'n sneltest die ze volgens mij ook op het cb gebruiken. Misschien eens vragen op het dagverblijf anders? Al ontwikkelt ieder kind zich natuurlijk anders en kunnen ze hele grote stappen maken in korte tijd.

Ik 'vergelijk' mijn R met de net vierjarige uit mijn klas.
<<

Anoniem28

Bericht 17 Nov 2013 22:41

Re: Hoe weet je of de spraak van jouw kind 'voldoende' is?

<<

Anoniem20

Bericht 17 Nov 2013 22:44

Re: Hoe weet je of de spraak van jouw kind 'voldoende' is?

Hij was sowieso al wat later met praten.
Op het kdv praat hij nog niet zo lang, hij heeft heel veel moeite gehad met 'vertrouwd voelen'. Dus dat is jammergenoeg geen graadmeter.

Kwak, wat viel jou op mbt de spraak van d?
<<

Anoniem20

Bericht 17 Nov 2013 22:47

Re: Hoe weet je of de spraak van jouw kind 'voldoende' is?

Rejoy schreef:http://kindentaal.logopedie.nl/site/sneltest



Bedankt, volgens de test is het in orde. Alleen de laatste 2 vragen waren een nee.
Zijn er ook sites met oefeningen voor een 3.5 jarige rejoy? Wil toch iets meer mee bezig gaan houden, op een speelse manier.
<<

Anoniem124

Bericht 17 Nov 2013 22:50

Re: Hoe weet je of de spraak van jouw kind 'voldoende' is?

Ik ben logopedist, dus dat weet ik wel. Heb jarenlang de peuterscreenjng gedaan op kdv's en peuterspeelzalen.
<<

Anoniem16

Bericht 17 Nov 2013 22:51

Re: Hoe weet je of de spraak van jouw kind 'voldoende' is?

Ik vind wel dat R sommige klanken nog slecht uitspreekt, nog wel wat meer dan ik hoor bij mijn net vierjarige, nu is hij dat ook nog niet helemaal natuurlijk maar ik ben wel aan het bedenken of ik daar iets mee moet.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 17 Nov 2013 22:52

Re: Hoe weet je of de spraak van jouw kind 'voldoende' is?

Volgens mij hoeft je kind ook niet te praten op het consultatiebureau, voorheen toetsten ze dat aan de hand van een lexilijst, dus een lijst woordjes waarop jij als moeder aan moest kruisen welke woorden je kind al kon zeggen. Dat hoefde je kind daar dan niet ter plekke te 'bewijzen' of zo. Maar inmiddels is die lexilijst geloof ik afgeschaft.

Er zijn wel van die lijsten met richtlijnen op internet, maar over het algemeen kom je er echt wel achter als er een probleem is met taal/spraak, misschien tenzij je kind helemaal nergens komt. Maar op peuterspeelzalen en kinderdagverblijven zijn ze daar tegenwoordig wel alert op en komt er ook vaak eens in de zoveel tijd een logopediste observeren.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem28

Bericht 17 Nov 2013 22:56

Re: Hoe weet je of de spraak van jouw kind 'voldoende' is?

juani schreef:
Rejoy schreef:http://kindentaal.logopedie.nl/site/sneltest



Bedankt, volgens de test is het in orde. Alleen de laatste 2 vragen waren een nee.
Zijn er ook sites met oefeningen voor een 3.5 jarige rejoy? Wil toch iets meer mee bezig gaan houden, op een speelse manier.


waarom wil je dat doen? weet je waar het probleem zit en waar je op moet oefenen? als je je zirgen maaktkun je misschien beter naar de ha gaan en event. een verwijzing naar een logo vragen. als je specifieke vragen hebt mag je me ook pm-en.
<<

Kwak

Yipyapper

Berichten: 2151

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:49

Bericht 17 Nov 2013 22:57

Re: Hoe weet je of de spraak van jouw kind 'voldoende' is?

juani schreef:Hij was sowieso al wat later met praten.
Op het kdv praat hij nog niet zo lang, hij heeft heel veel moeite gehad met 'vertrouwd voelen'. Dus dat is jammergenoeg geen graadmeter.

Kwak, wat viel jou op mbt de spraak van d?

D praat heel veel. Ook goeie zinnen ect maar ze kan bepaalde letter niet zeggen zoals de K,J,W, G en nog wat maar die moeten we nog oefenen bij de logo.
Ik functioneerde vaak als tolk en d werd ook gefrustreerd omdat mensen haar niet begrepen. D snapt ook waarom ze naar de logo gaat en gelukkig vind ze het heel leuk bij de "spelletjesjuf".
november 2010-januari 2013-november 2014
<<

Anoniem16

Bericht 17 Nov 2013 22:59

Re: Hoe weet je of de spraak van jouw kind 'voldoende' is?

Kwak; kan ze die letter wel los zeggen zeg maar? Want R zegt bij zijn naar bijv soms nog uben ( zonder de eerste letter dus) en zo heeft hij dat wel vaker. Maar wanneer ik hem dan vraag het nog eens te zeggen, heel rustig etc zegt hij het wel goed.
<<

Kwak

Yipyapper

Berichten: 2151

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:49

Bericht 17 Nov 2013 23:03

Re: Hoe weet je of de spraak van jouw kind 'voldoende' is?

Printje, nu kan ze wel los de K en de W zeggen. De J past ze nu steeds vaker toe.
Ze zegt nu ook "Jasper" ipv lapel.
Ze gaat heel goed vooruit, vind ook de logo! Ze os ook steeds beter te begrijpen voor andere mensen, mensen in de omgeving horen ook dat ze ook vooruit gaat met praat.
november 2010-januari 2013-november 2014
<<

Anoniem20

Bericht 17 Nov 2013 23:04

Re: Hoe weet je of de spraak van jouw kind 'voldoende' is?

Het zit meer in dat hij echt rare uitspraken maakt van bepaalde woorden, en ik er niet achter kan komen waarom.
Het heeft weken geduurd voordat wij erachter kwamen dat ' siggelend' een tijdsaanduiding in het verleden is (gisteren, vorige week, etc).
Hij kan bepaalde letters ook niet uitspreken, zoals de J. zijn broertje noemt hij Hxxxx in plaats van Jxxxx.
De r heeft hij ook moeite mee. Een rendier is een endier bijvoorbeeld.

Denk dat het ook een stukje onzekerheid van mijn kant is. Weer niet zo goed wat hij 'moet kunnen' en hoe ik hem op een speelse manier kan helpen.
<<

Kwak

Yipyapper

Berichten: 2151

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:49

Bericht 17 Nov 2013 23:09

Re: Hoe weet je of de spraak van jouw kind 'voldoende' is?

De "r" hoeven ze ook nog niet te zeggen. Die letter word ook niet geoefend met d omdat ze dat pas met 4 jaar ofzo leren zeggen.

D noemde klok bijv ook "tlots", koekje was "toetje" snoepje is "toepje"
Haar vriendinnetje heet y..... En d zei het meteen L er voor omdat ze de J niet kon. Nu spreekt ze de naam goed uit door het oefenen.
november 2010-januari 2013-november 2014
<<

Anoniem16

Bericht 17 Nov 2013 23:10

Re: Hoe weet je of de spraak van jouw kind 'voldoende' is?

Oke dank je wel. R zegt nog wel steeds lullie ipv jullie bijv. Maar vooral wanneer hij heel snel praat en veel wil vertellen, dan valt hij letterlijk over de woorden.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 17 Nov 2013 23:17

Re: Hoe weet je of de spraak van jouw kind 'voldoende' is?

Yrsa heeft nog wel moeite met tr en kn. De trap wordt de krap, knap wordt klap.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem275

Bericht 17 Nov 2013 23:23

Re: Hoe weet je of de spraak van jouw kind 'voldoende' is?

hier heeft de wijkvpk er bij T wel op gelet toen ze op huisbezoek was voor L.
nou twijfel ik niet aan zijn spraak, maar de wijkvpk zei na 1 woord 'oh, dat praten zit wel goed' en toen dacht ik: hoe kun je dat nu al weten?
<<

Barbabella

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 27

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:11

Bericht 17 Nov 2013 23:48

Re: Hoe weet je of de spraak van jouw kind 'voldoende' is?

Ik vind het lastig. Mijn zoon praat heel goed. Het viel mij zelf al wel op hoe groot zijn woordenschat is en hoe snel hij nieuwe woorden (helemaal juist) gebruikt. Ook als ik zijn vriendjes hoor praten merk ik dat hij veel beter praat. Maar lopen zij dus achter of is dat nog normaal voor die leeftijd of is mijn zoon wat vlugger? Dat is dus iets wat ik lastig te zeggen vind.

Nu ben ik vorige week gevraagd of hij mee mag doen met een onderzoek 'taal in het peuterbrein' omdat ze hem dus inderdaad vlug vinden in zijn taal.
Via een EEG gaan ze dan zijn hersenactiviteit vergelijken met kindjes die achterlopen in taal. Ik ben erg benieuwd naar de uitslag daarvan, vind het erg interessant.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 17 Nov 2013 23:52

Re: Hoe weet je of de spraak van jouw kind 'voldoende' is?

Het lijkt mij dat wat normaal is vrij breed is, dus dat je iets verder, iets minder ver of precies gemiddeld kunt zijn en dat dat allemaal nog onder normaal valt.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem103

Bericht 18 Nov 2013 00:28

Re: Hoe weet je of de spraak van jouw kind 'voldoende' is?

Rejoy schreef:http://kindentaal.logopedie.nl/site/sneltest


Die test zegt ook niet alles lijkt me. Bij mijn zoontje komt eruit dat er geen bijzonderheden zijn maar hij heeft wel logopedie nodig.
<<

RiLiJu

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 121

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:04

Bericht 18 Nov 2013 09:57

Re: Hoe weet je of de spraak van jouw kind 'voldoende' is?

.
Laatst gewijzigd door RiLiJu op 15 Jun 2014 01:41, in totaal 2 keer gewijzigd.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11149

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 18 Nov 2013 10:49

Re: Hoe weet je of de spraak van jouw kind 'voldoende' is?

Ik vind jouw dochter echt verbazingwekkend goed en netjes praten RiLiJu.
R. 2013
D. 2016
<<

RiLiJu

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 121

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:04

Bericht 18 Nov 2013 10:55

Re: Hoe weet je of de spraak van jouw kind 'voldoende' is?

Caroow schreef:Ik vind jouw dochter echt verbazingwekkend goed en netjes praten RiLiJu.


Jouw zoon ook, zag ik net in dat andere topic;)

Echt, wat een heerlijk ventje, hij is echt alweer zo groot geworden!
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11149

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 18 Nov 2013 10:56

Re: Hoe weet je of de spraak van jouw kind 'voldoende' is?

Haha ja hij groeit goed door, het heeft een hele tijd geduurd voordat hij ging rollen, maar toen hij het kon kon hij al vrij snel terug rollen, naar zijn doel rollen, blijven zitten, staan en hij heeft nu al een klein wit puntje van zijn eerste tandje. Het gaat nu dus heel snel!
R. 2013
D. 2016
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers