Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Zalando - Moderne slavernij?

<<

Nyx

Bericht 14 Nov 2013 15:33

Zalando - Moderne slavernij?

Ik kwam dit net tegen op Facebook en moet zeggen dat ik het toch wel echt schokkend vind.

Dit artikel is van een Belgische krant - http://www.demorgen.be/dm/nl/996/Econom ... ando.dhtml

Dit is de blog van de man die er aan het werk is geweest. En onderaan zijn blog staat het programma over Zalando van ZDF. - http://allardvangent.com/2013/02/19/mod ... j-zalando/

Het laat me toch wel twijfelen of dit mijn webshop blijft. Jullie?
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6815

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:33

Bericht 14 Nov 2013 20:54

Re: Zalando - Moderne slavernij?

Nee inderdaad.. als dit waar is, ga ik inderdaad ook twijfelen
2016
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:06

Bericht 14 Nov 2013 21:02

Re: Zalando - Moderne slavernij?

Het zou me niks verbazen..
Werken in een distributiecentrum is gewoon k*t, werk dat de meeste mensen echt niet willen doen omdat het zwaar is en slecht betaald. De situatie in het artikel is wel heel hard trouwens.. Iemand 's nachts naar buiten sturen omdat-ie ziek is, hoe haal je het in je hoofd..
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Red

Noob

Berichten: 29

Geregistreerd: 02 Sep 2013 13:46

Bericht 14 Nov 2013 21:29

Re: Zalando - Moderne slavernij?

Ik heb er ook een x een documentaire over gezien en het klonk idd niet fijn daar. Ik heb er nog nooit besteld en op 1 of andere manier blijft dat toch ook wel in m'n hoofd zitten, waardoor ik minder snel zou bestellen.
<<

Nyx

Bericht 14 Nov 2013 21:32

Re: Zalando - Moderne slavernij?

Ik heb de Duitse documentaire gekeken en daarin was een vrouw die vertelde dat ze tijdens haar shift (8/9u) moest staan. Een stoel erbij pakken durfde ze niet, bang voor haar baan.

Amazon.de schijnt nog net iets erger met hun personeel om te gaan. Ik kreeg bij de beelden op het eind echt hele nare gedachten. Ik vind dat echt erg.
<<

Anoniem 63

Bericht 14 Nov 2013 23:03

Re: Zalando - Moderne slavernij?

He bah... ik hoop ergens dat dit niet waar blijkt te zijn. Zalando is eigenlijk de enige site waar ik wel eens bestel.
<<

Anoniem301

Bericht 15 Nov 2013 11:49

Re: Zalando - Moderne slavernij?

Nyx schreef:Ik heb de Duitse documentaire gekeken en daarin was een vrouw die vertelde dat ze tijdens haar shift (8/9u) moest staan. Een stoel erbij pakken durfde ze niet, bang voor haar baan.

Amazon.de schijnt nog net iets erger met hun personeel om te gaan. Ik kreeg bij de beelden op het eind echt hele nare gedachten. Ik vind dat echt erg.


In een kledingwinkel moet je ook 8 uur staan, en als het koopavond is langer. Of als je kapster bent, in de horeca werkt, enz. Ik heb ook in een kledingwinkel gewerkt, en dat is best zwaar ja, zo lang staan. Maar niet onmogelijk/onmenselijk, dus dat snap ik nog wel. Maar ik heb dit artikel vorig jaar ook gelezen, en ben er wel van geschrokken ja.
<<

Anoniem27

Bericht 15 Nov 2013 11:55

Re: Zalando - Moderne slavernij?

Inderdaad en met koopavond nog langer staan. Al verschilt het wel of je echt 8 uur stil moet staan of zoals in een kledingwinkel steeds rondloopt. Marja waar zal de kleding van de h&m door gemaakt zijn?
<<

Vanilla Queen

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 71

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:17

Bericht 15 Nov 2013 12:14

Re: Zalando - Moderne slavernij?

Applegreen schreef:Inderdaad en met koopavond nog langer staan. Al verschilt het wel of je echt 8 uur stil moet staan of zoals in een kledingwinkel steeds rondloopt. Marja waar zal de kleding van de h&m door gemaakt zijn?


Volgens mij door arbeiders in azie ofzo, tenminste ik zag zoiets bij bloed zweet en luxe problemen, mensen die overnachten op hun werkplek om niet eens geld genoeg te verdienen om hun gezin te kunnen onderhouden.
<<

Nyx

Bericht 15 Nov 2013 13:54

Re: Zalando - Moderne slavernij?

Carrie, zoals ik het had begrepen hadden ze geen pauze tussendoor. Want het plassen gebeurde ook in de centrale hal, waar het werk werd geleverd, in containers. Ze hadden blaren, spierscheuringen e.d. en dat gebeurd toch niet zo snel als je eens in de zoveel uur mag zitten? Is een vraag hoor, ik heb het zelf nog nooit gehad. Blaartje misschien wel, maar dat is te verwaarlozen.

Ik heb zowel gewerkt in de keuken van een restaurant en bij een benzinepomp/shop voor ijzerwaren en daar was het ook niet toegestaan om tussendoor te zitten. Maar we hadden wel altijd drie pauzes, als het werk het toeliet. Helemaal geen pauze en dan zolang moeten doorgaan vind ik wel onmenselijk.
<<

Zwilling

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 596

Geregistreerd: 03 Sep 2013 10:49

Bericht 15 Nov 2013 14:05

Re: Zalando - Moderne slavernij?

Carrie schreef:
Nyx schreef:Ik heb de Duitse documentaire gekeken en daarin was een vrouw die vertelde dat ze tijdens haar shift (8/9u) moest staan. Een stoel erbij pakken durfde ze niet, bang voor haar baan.

Amazon.de schijnt nog net iets erger met hun personeel om te gaan. Ik kreeg bij de beelden op het eind echt hele nare gedachten. Ik vind dat echt erg.


In een kledingwinkel moet je ook 8 uur staan, en als het koopavond is langer. Of als je kapster bent, in de horeca werkt, enz. Ik heb ook in een kledingwinkel gewerkt, en dat is best zwaar ja, zo lang staan. Maar niet onmogelijk/onmenselijk, dus dat snap ik nog wel. Maar ik heb dit artikel vorig jaar ook gelezen, en ben er wel van geschrokken ja.


ik had het artikel ook al gelezen, erg schokkend en bizar dat het 'mag'?
Wat betreft het staan; dit lopende band werk, in een winkel en als kapper loop je veel waardoor je spieren actief blijven en dus minder schade oplopen
Afbeelding
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 16 Nov 2013 00:17

Re: Zalando - Moderne slavernij?

Ik schrik er wel van. Niet van het staan op zich, ik stond tot 33 weken zwangerschap ook 7,5 uur per dag. Maar de rest van de omstandigheden zijn wel heel erg.
R. 2013
D. 2016
<<

Nyx

Bericht 16 Nov 2013 00:42

Re: Zalando - Moderne slavernij?

Maar sta je ook echt 7,5 u Caroow, of mag je soms nog even zitten en uitrusten d.m.v. een pauze? Of heb je op 8u werktijd slechts een half uur pauze?
<<

anoniem213

Bericht 16 Nov 2013 00:53

Re: Zalando - Moderne slavernij?

In heel veel horecabedrijven is dat normaal. Ik werk morgen ook acht uur en daarvan heb ik hooguit een kwartier pauze. Er zijn ook genoeg dagen dat er geen tijd is voor pauze. Dan sta ik gewoon acht uur achter elkaar. Of negen als het uitloopt.
<<

Surya

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 996

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:27

Bericht 16 Nov 2013 00:56

Re: Zalando - Moderne slavernij?

Maar lopen en stilstaan is wel een verschil.
<<

anoniem213

Bericht 16 Nov 2013 00:59

Re: Zalando - Moderne slavernij?

Surya schreef:Maar lopen en stilstaan is wel een verschil.


Ja klopt, maar Nyx vroeg het aan Caroow en zij staat ook niet heel de dag, zij loopt ook.

Ik dacht overigens ooit ergens gelezen te hebben dat dit verhaal niet klopte, maar ik heb even geen zin om op zoek te gaan naar bronnen.
<<

Nyx

Bericht 16 Nov 2013 01:05

Re: Zalando - Moderne slavernij?

In het verleden heb ik ook heel veel gelopen op een dag. En op een blaar na waren de klachten te verwaarlozen. Maar als je op één plek moet blijven staan en draaien (dus gewrichten draaien) dan kan ik me voorstellen dat dat op een gegeven moment kramp veroorzaakt. Scheuringen had ik nog niet eerder gehoord.

Ik heb dan vaak 8u op een bureaustoel gezeten, maar ik heb ook vaak even dat ding onder mijn kont weggeschoven om de benen te strekken. Of even naar de wc deed ook wonderen. Iedereen heeft zo zijn oplossingen, maar om het gewoon pertinent niet te mogen vind ik schandalig.

En of het niet waar is weet ik niet. Kwam het gisteren tegen op FB en ik heb vervolgens elke documentaire gekeken online. Ik kan me niet voorstellen dat zoveel bronnen het fout hebben.
<<

Surya

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 996

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:27

Bericht 16 Nov 2013 01:06

Re: Zalando - Moderne slavernij?

Ik koop overigens nooit bij zalando, maar niet om deze reden.
Wat ik wel lastig vind, wat als steeds minder mensen deze producten kopen, gaan er misschien fabrieken failliet en worden omstandigheden beter voor deze mensen.
Aan de andere kant, als steeds meer mensen duidelijk maken dat ze geen producten kopen die in deze omstandigheden gefabriceerd worden, zullen uiteindelijk fabrikanten gaan zorgen voor betere omstandigheden.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 16 Nov 2013 11:13

Re: Zalando - Moderne slavernij?

Nyx schreef:Maar sta je ook echt 7,5 u Caroow, of mag je soms nog even zitten en uitrusten d.m.v. een pauze? Of heb je op 8u werktijd slechts een half uur pauze?


Ik heb op een dag van 8u een half uur pauze. Ik sta doorgaans niet stil, dat is wel zwaarder lijkt me.
R. 2013
D. 2016
<<

Nyx

Bericht 16 Nov 2013 20:48

Re: Zalando - Moderne slavernij?

June schreef:
Ik dacht overigens ooit ergens gelezen te hebben dat dit verhaal niet klopte, maar ik heb even geen zin om op zoek te gaan naar bronnen.


Als het verhaal naar buiten was gekomen zonder een documentaire van ZDF, dan had ik verder gezocht. ZDF heeft in februari 2013 de docu uitgezonden. Het enige wat kan is dat het iets is dat in het verleden heeft plaatsgevonden, want Zalando heeft inmiddels een andere fabriek in de arm genomen. Of het daar beter is weten ze (nog) niet.

Volgens mij heet de fabriek waar het er zo raar aan toe ging Docdota. Maar dat is uit het hoofd, dat heb ik niet nagekeken.

Caroow, lopen is inderdaad beter dan stilstaan.
<<

Lady starstruck

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1725

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:18

Bericht 17 Nov 2013 02:28

Re: Zalando - Moderne slavernij?

Heftig. Ik vind Zalando een schreeuwend dure webshop. Maar als dit waar is koop ik er al helemaal niet meer. Ik had dit trouwens als werknemer echt niet gepikt. Zijn die mensen dan zo doodsbang? Dit laat je toch niet over je heen komen lijkt mij.
L. 02-03-2016
A. 15-01-2018
♥️♥️
<<

Nyx

Bericht 17 Nov 2013 02:36

Re: Zalando - Moderne slavernij?

Lady starstruck schreef:Heftig. Ik vind Zalando een schreeuwend dure webshop. Maar als dit waar is koop ik er al helemaal niet meer. Ik had dit trouwens als werknemer echt niet gepikt. Zijn die mensen dan zo doodsbang? Dit laat je toch niet over je heen komen lijkt mij.


Er werken voornamelijk Polen. In hun hometown verdienen ze 500 euro minder voor hetzelfde werk. Dat laat hun besluiten om in Duitsland te werken. En aangezien Duitsers het werk niet willen doen voor 750 euro per maand en Poolse mensen wel en hierdoor hun gezin goed kunnen onderhouden, laten ze de pesterijen (want ik zie het echt als pesterijen) over zichzelf heenkomen.
<<

Anoniem122

Bericht 17 Nov 2013 08:45

Re: Zalando - Moderne slavernij?

Ik heb een tijd geleden ook die docu er over gezien, echt niet normaal. Ik koop ook niks bij Zalando omdat ik ze zo duur vind, maar ik vraag me wel af hoe het bij andere distributiecentra is.
Heb het idee dat dit wel redelijk "normaal" is in Oost Duitsland... We zijn vorig jaar met mijn opleiding langs een bedrijf geweest, zij maken onderandere steunkousen en ik kreeg daarbij ook het idee dat het een soort slavernij was.. Ondanks dat het een enorm bekend bedrijf is etc, maar vrouwen zaten daar de hele dag achter de naaimachine de hele dag hetzelfde werk te doen, telkens een klein onderdeel van het stikken van een steunkous.

Wat overigens ook wel het werken in een distributiecentrum zwaarder maakt is dat je altijd met targets werkt. Dat merkte ik bij de Jumbo al, we moesten een x aantal producten per uur picken en dat was alleen haalbaar als je grote orders kreeg (als je telkens kleine orders kreeg, dan ging er veel tijd verloren met het wegzetten van je order en een nieuwe order opvragen), en als je echt heel hard doorliep en als je een keer het probleem had dat een locatie leeg was, haalde je je target al niet. Dat was ook enorm stressvol omdat als je je targets niet haalt, je gewoon ontslagen wordt.
Je had dankzij die targets ook niet eens de tijd om tussendoor naar de toilet te gaan, ook al zeiden ze dat dat ingecalculeerd was in het aantal producten per uur.
Tel daarbij op dat het enorm geestdodend werk is.. Dat zijn 2 dingen die het naast het lange staan het juist zwaar maken. Als je in een winkel werkt of in de horeca, heb je ook nog contact met klanten etc, heb je nog enige afwisseling.
Ik vond juist die hoge werkdruk in combi met het enorme geestdodende werk juist waarom het werk zo zwaar was, (naast het zware tillen) heel de dag tegen een headset "praten" en een computer die tegen je terug praat, en iedere order weer het zelfde riedeltje.

Terug naar Beauty & mode

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers