Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Lunchtrommeltjes voor school

<<

Artemis

Bericht 13 Nov 2013 18:21

Lunchtrommeltjes voor school

Ik vind lunchtrommeltjes lekker en leuk maken altijd wel een uitdaging.
Ik kom toch gauw weer uit op twee boterhammen met kaas of pasta ofzo.

Dus de laatste weken probeer ik het wat interessanter te maken en bijv ook geen sultana of liga meer mee te geven tussendoor, maar gezonde snacks. Dat deed ik altijd wel, maar er lag toch altijd wel een pak liga voor als ik haast had.

Dus misschien willen mensen ideeën uitwisselen?

De broodtrommeltjes de afgelopen week:

Maandag: speltbrood met avocado en een plakje rookvlees, gedroogde abrikoosjes en rozijnen
Tussendoortje: appel in stukjes met een pakketje amandelen en rozijnen erbij.

Dinsdag:
Speltbroodje met komkommer en Philadelphia, en daarnaast een reepje gedroogd fruit/rozijntjes
Tussendoortje: banaan

Woensdag: Duits roggebrood met gerookte kipfilet en avocado, boterham met pindakaas en komkommer of kerstomaatjes (zoon lust geen tomaat, wel komkommer)
Tussendoortje: peer in stukjes

Morgen:
Bagel met roomkaas en plakje zalm, tomaatjes of komkommer
Tussendoortje: druiven en amandelen

Hier zijn ze er iig blij mee, en ze krijgen meteen meer fruit en groente binnen.
Iemand zin om mee te doen?
<<

Anoniem119

Bericht 13 Nov 2013 18:47

Re: Lunchtrommeltjes voor school

Ik vind het leuk dat je daar zo creatief mee bezig bent!

Ik ben niet bezig voor m'n kinderen, maar wel voor mezelf om elke dag weer een leuk broodtrommeltje te maken. Mogen ze ook salades enzo eten, of mag dat niet van de school (op sommige scholen moeten de leerlingen tegenwoordig echt brood eten geloof ik), of vinden ze dat niet lekker?
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 13 Nov 2013 19:04

Re: Lunchtrommeltjes voor school

Hoe hou je de lunch dan gekoeld? Want misschien ben ik daar wel een muts in, maar ik zou het niet fijn vinden dat bijvoorbeeld een broodje met zalm erop drieëneenhalf uur buiten de koelkast ligt te wachten, veel ander beleg ook niet trouwens.

Ik ben overigens nog niet zo creatief.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

anoniem213

Bericht 13 Nov 2013 19:11

Re: Lunchtrommeltjes voor school

Je hebt bij de Hema nu een saladelunchtrommel met koelelement. Ideaal!
<<

_Lana_

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2715

Geregistreerd: 01 Sep 2013 11:19

Bericht 13 Nov 2013 19:51

Re: Lunchtrommeltjes voor school

Ik vind dat je kinderen heerlijk en gevarieerd eten mee krijgen. Goede ideeën.
Verder nog geen ervaring met schoolgaande kinderen.
Afbeelding
<<

Artemis

Bericht 13 Nov 2013 19:53

Re: Lunchtrommeltjes voor school

Ze hebben een koelkast. Maar alleen voor bekers. En ik smeer het brood bevroren, zodat het lang koel blijft, en verder maak ik me niet zo druk om het buiten de koelkast bewaren. Tot dusver altijd goed gegaan.
<<

Artemis

Bericht 13 Nov 2013 20:00

Re: Lunchtrommeltjes voor school

Oh ja, mijn man krijgt meestal hetzelfde mee, want als ik toch bezig ben maak ik zijn en mijn lunch ook meteen, als ik er zelf één mee moet.

Stukjes rauwkost met hummus doet het ook goed over het algemeen.

Ik wil eens proberen om ze een gekookt eitje mee te geven, maar ik weet niet of dat werkt.
<<

Anoniem186

Bericht 13 Nov 2013 21:02

Re: Lunchtrommeltjes voor school

Eimuffins doen het hier zo goed! Zoveel mensen in m'n omgeving eten ze inmiddels.

Afbeelding

Echt super simpel:
Wat groente (roerbakmix, restjes andere groente e.d), 4 eieren (of meer), wat peper/zout/kruiden, evt. hamreepjes/gehakt/kipfilet/spekjes (of gewoon zonder vlees), alles husselen, een muffinvorm vullen (ik heb er 1 van 12 muffins), geraspte kaas er overheen.
20-25 minuten op 180 graden in de oven.
<<

Anoniem16

Bericht 13 Nov 2013 23:04

Re: Lunchtrommeltjes voor school

Klinkt super lekker Jans en Artemis.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 13 Nov 2013 23:10

Re: Lunchtrommeltjes voor school

Wat een geweldig recept, Jans, dat ga ik ook maken! Dan moet ik alleen wel een muffinvorm hebben.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem16

Bericht 13 Nov 2013 23:11

Re: Lunchtrommeltjes voor school

Ik heb het recept van Jans ook al gekopieerd.
<<

Anoniem287

Bericht 14 Nov 2013 00:29

Re: Lunchtrommeltjes voor school

Misschien zijn walnoten, paprikareepjes en stukjes wortel nog een idee als gezonde snack? En verder als brood misschien brood met sla en tonijn (en eventueel wat mayo door de tonijn)
<<

Anoniem186

Bericht 14 Nov 2013 00:42

Re: Lunchtrommeltjes voor school

Susan schreef:Wat een geweldig recept, Jans, dat ga ik ook maken! Dan moet ik alleen wel een muffinvorm hebben.


Leuk hè.
Ik ga ze zelf morgen voor het eerst eten. Ik mocht het niet ivm dieet. Maar mam heeft er al heel veel op. M'n zus nam ze mee naar haar werk, al haar collega's eten ze nu ook, haha.
Je kan echt volop variëren met soorten groente, verschillende soorten kaas enzo. Laatst ook crème fresh er doorheen gedaan, was ook lekker.

Ik heb een siliconen muffinvorm bij de xenos vandaan.

Mijn man is geen brood fan. Dus dit is ideaal om mee naar z'n werk te nemen. En hij krijgt zo ook behoorlijk wat extra groente binnen.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5878

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 14 Nov 2013 09:57

Re: Lunchtrommeltjes voor school

Susan schreef:Hoe hou je de lunch dan gekoeld? Want misschien ben ik daar wel een muts in, maar ik zou het niet fijn vinden dat bijvoorbeeld een broodje met zalm erop drieëneenhalf uur buiten de koelkast ligt te wachten, veel ander beleg ook niet trouwens.

Ik ben overigens nog niet zo creatief.


Ik heb weleens gelezen dat Jamie Oliver een pakje sap invroor en als koelelementje mee gaf in de broodtrommel, die zou dan tegen lunchtijd koud maar wel drinkbaar moeten zijn. Misschien is dat een idee?
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Anoniem58

Bericht 14 Nov 2013 10:33

Re: Lunchtrommeltjes voor school

Ohh Artemis! Wat lekker allemaal!

Hier is het toch bijna altijd een boterham met pasta, pindakaas, smeerkaas, kaas met komkommer etc. En dan erbij druiven, paprika, komkommer, koekje, soms een snoepje, plakje cake als het toevallig in huis is. Ik heb 's ochtends echt geen zin om zo'n uitgebreide lunch te maken! En Christian heeft vaak te weinig tijd om alles op te eten dus dan zou het ook zonde zijn.
<<

Artemis

Bericht 14 Nov 2013 10:36

Re: Lunchtrommeltjes voor school

Je hebt ook broodtrommels met koelelement. Ook van mepal.


Ik maak ook nog weleens appel of banaan muffins met havermout, en dan zonder suiker en met volkorenmeel. Best gezond ook.

Die muffins klinken heerlijk Jans, maar wel vrij vet, met spek en kaas. Ik ga ze evengoed een keer maken denk ik :)

Hier is het vandaag toch anders geworden omdat ik geen tijd meer had om de bagels af te bakken. Dus het is een roggebroodje met roomkaas, komkommer en gerookte kip geworden, met paprika en komkommer reepjes, en als tussendoortje appel, peer en druiven in blokjes in een bakje met een vorkje erbij, simpele fruitsalade dus.

Ik vind het toch wel prettig als ze verspreid over de dag wat fruit en groente binnenkrijgen. Het avondeten eten ze ook best ok, maar vaak hebben ze dan minder honger en minder puf om te eten. Bij de lunch hebben ze altijd honger. Dan gaat alles wat ik erin stop op.

Ik las ook ergens, op een Facebookpagina die ik volg over gezond eten, een soort callippovorm (ik kan het niet anders omschrijven) van siliconen, die goed afsluitbaar was en waarin dan smoothies werden ingevroren. Bij de lunch had je dan een bijna ontdooide, maar nog ijskoude smoothie. Vond ik een superleuk idee, paste ook in een broodtrommel, maar ik heb geen idee waar ik zoiets kan vinden.

Ik zou ook graag yoghurt ofzo meegeven, maar dat gaat niet, want dat wordt dan weer wél vies als het buiten de koeling blijft. Het brood wat ik meegeef is altijd bevroren.
Laatst gewijzigd door Artemis op 14 Nov 2013 10:38, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 14 Nov 2013 10:38

Re: Lunchtrommeltjes voor school

Je kunt die muffins ook met kipfilet en groente maken, dat is minder vet.

Zo'n broodtrommel met koelelement lijkt me wel een goed idee, daar ga ik eens voor kijken. Al lijkt me zo'n broodtrommel wel enorm groot, ik hoop dat dat in haar tasje past.

Zo'n vorm hebben ze misschien bij zo'n speciale kookwinkel wel?
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Artemis

Bericht 14 Nov 2013 10:39

Re: Lunchtrommeltjes voor school

Xenos, blokker, overal hebben ze die. Je kunt ook losse silliconen vormpjes kopen. Ze zijn supergoedkoop, en die zijn ook net zo goed als de dure.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 14 Nov 2013 10:40

Re: Lunchtrommeltjes voor school

Nee, ik bedoel die callippovorm, je zei toch dat je geen idee had waar je zoiets kon vinden? Of bedoelde je iets anders?
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Artemis

Bericht 14 Nov 2013 10:45

Re: Lunchtrommeltjes voor school

Gevoelsmatig zou ik ook wat bloem door die muffins gooien, maar dat ben ik dan weer :) ik ga eens wat proberen straks.

Bolletje, heel veel tijd kost het niet, sommige dingen moet ik even voorbereiden, een eitje koken of een bagel afbakken, maar verder is een boterham met pasta bijna evenveel werk als een boterham met kip en avocado. Scheelt misschien 3 minuten voor het snijden. Net als met het fruit, kost 2 minuten, een liga 10 seconden.

Snoep en koekjes mogen hier niet op school. Ik kreeg al commentaar toen ik een ubergezonde muffin mee naar school gaf , want muffin is leuk, dus vast ongezond :) dat dat ding veel gezonder was dan een liga milkbreak kon er niet in. Want geen suiker, volkoren en geen toevoegingen, in tegenstelling tot gefabriekte 'melkvulling' met een biscuitje die voor 90% uit suiker bestaat.
<<

Artemis

Bericht 14 Nov 2013 10:46

Re: Lunchtrommeltjes voor school

Wat ik nog wel eens maak, maar niet gezond, wel lekker:
Muffinvorm bekleden met plakje bladerdeeg of hartige taart deeg, bekleden met plakje ham of bacon, ei erin breken, kaas overo er strooien en in de oven tot het gaar is.
<<

Anoniem186

Bericht 14 Nov 2013 10:48

Re: Lunchtrommeltjes voor school

Dat van die smoothievorm is wel handig! Daar ga ik eens naar kijken. Ik maak graag zelf ontbijtdranken, maar het is niet meer lekker koud als ik op m'n werk aan kom.

Die eimuffins hoeven inderdaad niet perse met spekjes. Gewoon zonder vlees kan ook. Zonder kaas kan trouwens ook. Maar ik gebruik nog geen 100 gram op 12 muffins (kan zelfs nog minder), een plak kaas op brood weegt meer.
<<

Anoniem12

Bericht 14 Nov 2013 10:50

Re: Lunchtrommeltjes voor school

Artemis wil je mijn lunchtrommeltje ook maken? :angel:
<<

Anoniem186

Bericht 14 Nov 2013 10:51

Re: Lunchtrommeltjes voor school

Geen idee of het met bloem lekker is. Laat maar ff weten!
Ik wilde ze juist glutenvrij houden.

Maak je wel eens zelf falafel? Ook heerlijk! Hapt lekker weg. Niet frituren dan, maar gewoon met (kokos)olie in de pan bakken.
<<

Anoniem186

Bericht 14 Nov 2013 12:49

Re: Lunchtrommeltjes voor school

Ik heb net ei-banaan pannenkoekjes gemaakt. Ook erg lekker.
1 banaan goed prakken, 1 ei loskloppen, theelepel kaneel, lepel chiazaad en lepel lijnzaad, alles mengen. Koekenpan verhitten, klont kokosolie er in, lepel mengsel bakken, eventjes omkeren.
Ik had 5 minipannenkoekjes in een kleine koekenpan. Niet te lang bakken, want het bakt gauw aan.
Lekker met dadelstroop.

Deze speltpannenkoeken neem ik ook graag mee naar m'n werk:
http://voedzo.nl/recepten/de-perfecte-v ... annenkoek/
Volgende

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers