Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


De ochtendspits

<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4414

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:16

Bericht 17 Mei 2023 10:45

De ochtendspits

De titel zegt het al, hoe zorgen jullie dat alles en iedereen fris en gevoed en op tijd op opvang/school/werk is? Het is elke ochtend zo'n enorm getreuzel en gedoe. Zeuren over kleren, ontbijt, haren los/vast, welke schoenen... en ik heb zelf een baan waar ik een vaste starttijd heb, een kwartiertje later komen is geen optie.

Afspraken maken de avond vantevoren over welke kleren, welk ontbijt enzo hebben tot nu toe niet geholpen, de volgende dag willen ze weer iets anders. Hoe doen jullie dit? Ik begin elke dag al helemaal gestresst door het gehaast, het gehuil en het gezeur en ik ben er wel klaar mee.
december 2016
juli 2019
<<

Boerenkool

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1307

Geregistreerd: 17 Dec 2014 21:51

Bericht 17 Mei 2023 11:03

Re: De ochtendspits

Ik ben er heel gemakkelijk in geworden. Loslaten is the Key.
De avond ervoor maken ze zelf hun brood en fruit klaar. Voor zowel school als ontbijt. Als ze iets anders willen zoals yoghurt mag dat maar dat maken ze zelf klaar in de ochtend.
Niet op, niet lekker, geen trek? Niet mijn probleem, jij hebt honger en je krijgt niks anders.

Kleding zoeken ze zelf uit. Wat betekent dat ze er soms niet uit zien. Bij het opstaan is de eerste vraag die ik krijg; "hoe warm wordt het vandaag? En aan de hand daarvan trekken ze zelf hun kleding aan.
Middelste doet zelf z'n haar. Dochter moet ik doen, maar als ze voor 7.50 uur niet bij me langs is geweest; moet ze het zelf doen. Bij de jongste smeer ik er wat gel in. Maar inmiddels komt hij ook zelf naar me toe.
8.00 trekken ze zelf hun schoenen en jassen aan, tassen pakken ze zelf in. En 8.10 vertrek ik richting school.
Sinds ik heb leren loslaten dat ze er soms niet uitzien zoals ik zou willen, een halve boterham minder hebben gegeten, en het niet mijn 'probleem' is als ze hun gymschoenen bijvoorbeeld zijn vergeten gaat het er hier een stuk gezelliger aan toe. Daarbij is het goed dat ze leren verantwoording te nemen.
Wil trouwens niet zeggen dat ik ze niet help herinneren aan dingen. Tassen ingepakt? Broodjes op? Gedronken? Gymschoenen mee? Etc..
<<

Godsavethequeen

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 705

Geregistreerd: 11 Okt 2022 21:24

Bericht 17 Mei 2023 11:03

Re: De ochtendspits

Herkenbaar. Vooral op het laatste moment wat anders willen en dan gaan huilen, zeuren en boos worden 3 minuten voor moment van vertrek. Dat vind ik ook vreselijk, want ik wil dat de kinderen op tijd naar school gaan en ik wil op tijd en rustig op mijn werk komen. Nu ze ouder zijn kan ik er over praten en uitleggen dat de klok doortikt en dat te laat komen niet fijn is en haast en spanning en boosheid voor vertrek geen goed moment van de dag is. Dat begrijpen ze nu en daar kan ik ze op aanspreken als ze bij het moment van vertrek toch opeens iets anders aan willen of sokken niet goed vinden zitten. Maar toen ze jonger waren had ik dit drama ook weleens. Niet toen ze heel jong waren, want toen ging dat goed en als dat niet goed ging dan had ik meer medelijden en wilde ik ze helpen en maakte het me niet boos. Maar de leeftijd van 6 jaar vond ik moeilijk. Ik vond dat ze gewoon moesten begrijpen dat je op tijd moet komen en zelf je kleren, schoenen, sokken en jas aan moet trekken en vast moet houden aan wat we de vorige avond samen hadden afgesproken. Dus ik weet het niet. Je doet waarschijnlijk alles al om het soepel te laten lopen; kleren avond van te voren uitzoeken, dag avond van te voren doornemen, op tijd opstaan, zelfde ritueel, zelf alles al klaar hebben staan. Het is gewoon supervervelend als er gemiept, gemauwd en gehuild wordt vlak voor je wil vertrekken.
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8483

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:59

Bericht 17 Mei 2023 11:12

Re: De ochtendspits

Bij ons werkt routine het best.

Het werkt hier wel om de avond ervoor vast hun kleding klaar te leggen. Meestal trekken ze dat dan zonder gezeur aan, al komt het weleens voor dat ze hun sok opeens niet lekker vinden zitten.

Ze hebben zelf invloed op hoeveel tijd ik aan hun haren kan besteden. Vaak wordt het even snel borstelen en een staart. Als er meer tijd is dan vlecht ik weleens. Dit gaat ook meestal wel zonder zeuren.

Wel moeten we onze jongste dochter steeds aansporen, zij is gewoon zo langzaam en snel afgeleid dat ze rustig 30 min over haar ontbijt kan doen en vervolgens vergeet dat ze haar tanden nog moet poetsen. En als we niet opletten drinkt ze gewoon geen slok.

Dus het gaat hier ook zéker niet zonder frustratie. Ik lees mee voor aanvullende tips :)
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 819

Geregistreerd: 11 Jan 2022 12:02

Bericht 17 Mei 2023 11:23

Re: De ochtendspits

Toen mijn kinderen zo oud waren stond ik zelf om 6:00 op en de kinderen om 6:30. Dan hoefden we niet te haasten.

We mikten erop om om 8:00 op het schoolplein te staan. Soms lukte dat, maar meestal liepen we ergens vertraging op (door een driftbui of gedoe met schoenveters of zo) en dan waren we er keurig om 8:15.

Als eerste op het schoolplein zijn vinden kinderen vaak wel stoer ook. Dus dan heb je een doel 😇
Laatst gewijzigd door Filoria op 17 Mei 2023 11:26, in totaal 1 keer gewijzigd.
T (2008) en I (2013)
<<

Godsavethequeen

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 705

Geregistreerd: 11 Okt 2022 21:24

Bericht 17 Mei 2023 11:26

Re: De ochtendspits

O,ja dat is ook herkenbaar. Mijn zoon heeft ADD, autisme, waardoor hij gevoelig is, moeizaam automatiseert en snel is afgeleid. Boos worden helpt niet, ik probeer hem nu liefdevol te begeleiden (dit klinkt vast vreselijk hahaha), in plaats van hem op te jagen en geërgerd door zijn routine heen te helpen. Dat is dus veel prijzen als hij dingen wel doet, aanmoedigen om volgende stap te zetten en hier en daar alsnog helpen ook al is hij 8. Hij is ook nog zeer gevoelig voor stofjes en vindt het heel fijn als hij warme kleding (dat wil zeggen net gestreken kleding aan kan trekken), dus dat doe ik ook voor hem iedere ochtend. Als ik hem meekrijg dan is de grootste hobbel al genomen. Maar ik ben weleens wanhopig geweest. De moeite die het kost om hem door routinematige handelingen te krijgen. En dan heb ik er nog twee die ook hun grillen hebben en een eigen agenda waardoor ik ook op tijd ergens moet zijn.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9783

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 17 Mei 2023 11:36

Re: De ochtendspits

Ik weet gewoon dat we er uiterlijk om 7 uur uit moeten met z'n allen, anders redden we het niet.

Ik kleed ze dan aan (of enkel de jongste omdat de oudste niet wil). Dan gaan we naar beneden boterhammen eten. Ik smeer eerst voor de oudste. Hij mag dan kiezen. En als hij niet wil, krijgt hij een eierkoek. Terwijl hij een boterham heeft en voor de tv aan het springen is, krijgt de jongste flesje melk en daarna stuitert zij mee en eet soms wel soms niet (of zoals vanmorgen de boterham van haar broer en broer de boterham van zijn zusje). Mocht ze weigeren, ook goed. Ze krijgen best vroeg fruit op de opvang en dan krijgt ze wat extra als ik het vraag.
Die tijd is ook even rustig voor mij om thee in te schenken en iets in mijn mond te stoppen.
Dan komt de strijd om de oudste te drinken. Tegenwoordig helpt het dat ik zeg 'nee jij kan dat vast niet zelf helemaal opdrinken'.
Dan nog aankleden of schoenen aan. Daar maakt hij een 'pak me dan' spelletje van. Niet leuk, maar hij heeft de grootste lol.
De jongste is mega blij als ik het woord jas zeg. Dus die is zo mee.
En dan hop in de fiets of auto en gaan. Mijn richtlijn is nu 8 uur jassen aan en weg. Het wordt ook weleens kwart over.

Ik ben heel benieuwd hoe dat straks gaat als hij naar school gaat en zij naar de opvang op een andere locatie. Ik gok dat ik dan al om 6 uur eruit ga.
<<

Max

Yipyapper

Berichten: 1840

Geregistreerd: 01 Mei 2022 11:03

Bericht 17 Mei 2023 11:38

Re: De ochtendspits

Boerenkool schreef:Ik ben er heel gemakkelijk in geworden. Loslaten is the Key.
De avond ervoor maken ze zelf hun brood en fruit klaar. Voor zowel school als ontbijt. Als ze iets anders willen zoals yoghurt mag dat maar dat maken ze zelf klaar in de ochtend.
Niet op, niet lekker, geen trek? Niet mijn probleem, jij hebt honger en je krijgt niks anders.

Kleding zoeken ze zelf uit. Wat betekent dat ze er soms niet uit zien. Bij het opstaan is de eerste vraag die ik krijg; "hoe warm wordt het vandaag? En aan de hand daarvan trekken ze zelf hun kleding aan.
Middelste doet zelf z'n haar. Dochter moet ik doen, maar als ze voor 7.50 uur niet bij me langs is geweest; moet ze het zelf doen. Bij de jongste smeer ik er wat gel in. Maar inmiddels komt hij ook zelf naar me toe.
8.00 trekken ze zelf hun schoenen en jassen aan, tassen pakken ze zelf in. En 8.10 vertrek ik richting school.
Sinds ik heb leren loslaten dat ze er soms niet uitzien zoals ik zou willen, een halve boterham minder hebben gegeten, en het niet mijn 'probleem' is als ze hun gymschoenen bijvoorbeeld zijn vergeten gaat het er hier een stuk gezelliger aan toe. Daarbij is het goed dat ze leren verantwoording te nemen.
Wil trouwens niet zeggen dat ik ze niet help herinneren aan dingen. Tassen ingepakt? Broodjes op? Gedronken? Gymschoenen mee? Etc..

Dit is slim! Ga ik onthouden voor als t zover is. Hoe oud zijn jouw kids nu?
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5878

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 17 Mei 2023 11:41

Re: De ochtendspits

Mijn man en ik doen de ochtend met de kinderen om de beurt en de ander vertrekt dan vroeg naar werk.
Ik smeer altijd de lunch en kleding leggen we ‘s avonds klaar.
Ik sta om 07:15uur op en maak me klaar, rond 07:30uur haal ik de jongens uit bed en spoor ze aan om aan te kleden. Daarna gaan we naar beneden, ik verwen ze en smeer ook ontbijtje, ze mogen van alles kiezen, ik vind het allemaal meestal wel best. Tijdens het tandenpoetsen smeer ik wat gel in hun haar. Om 08:10 geef ik ze meestal een vijf minuten waarschuwing zodat ze weten dat ze om 08:15uur hun schoenen en jas aan moeten doen en dan lopen we rond 08:20uur naar school.

Mijn man staat om 07:30uur op als hij met de jongens is. Hij spoort ze aan om aan te kleden en zegt dat ze hun ontbijt moeten maken. Mijn man gaat dan douchen en als hij beneden komt zitten de jongens te ontbijten. Tandenpoetsen en gel en dan lopen ze net iets eerder om 08:15uur weg, om 08:20uur zit mijn man dan in de auto richting werk.

Hier ook weleens gezeur over kleding ed hoor, maar ze weten gewoon dat ze aan moeten wat klaar ligt. Mijn man en ik hebben beide een andere routine, maar wel ieder een routine en ze weten precies wat er verwacht wordt bij ons beide.
En het werkt altijd goed om ze vijf minuten voor vertrek te “ waarschuwen”.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2513

Geregistreerd: 26 Mei 2016 19:46

Bericht 17 Mei 2023 11:48

Re: De ochtendspits

Na de boterham willen ze bij ons altijd een cracker. Die krijgen ze pas wanneer ze helemaal aangekleed zijn. Als ze teveel treuzelen is het pech en geen tijd meer voor een cracker.

Maakt nog steeds niet dat ze altijd maar meewerken en ook zeker niet mijn favoriete moment van de dag, maar het lijkt wel iets te helpen.
<<

Boerenkool

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1307

Geregistreerd: 17 Dec 2014 21:51

Bericht 17 Mei 2023 12:29

Re: De ochtendspits

Max schreef:
Boerenkool schreef:Ik ben er heel gemakkelijk in geworden. Loslaten is the Key.
De avond ervoor maken ze zelf hun brood en fruit klaar. Voor zowel school als ontbijt. Als ze iets anders willen zoals yoghurt mag dat maar dat maken ze zelf klaar in de ochtend.
Niet op, niet lekker, geen trek? Niet mijn probleem, jij hebt honger en je krijgt niks anders.

Kleding zoeken ze zelf uit. Wat betekent dat ze er soms niet uit zien. Bij het opstaan is de eerste vraag die ik krijg; "hoe warm wordt het vandaag? En aan de hand daarvan trekken ze zelf hun kleding aan.
Middelste doet zelf z'n haar. Dochter moet ik doen, maar als ze voor 7.50 uur niet bij me langs is geweest; moet ze het zelf doen. Bij de jongste smeer ik er wat gel in. Maar inmiddels komt hij ook zelf naar me toe.
8.00 trekken ze zelf hun schoenen en jassen aan, tassen pakken ze zelf in. En 8.10 vertrek ik richting school.
Sinds ik heb leren loslaten dat ze er soms niet uitzien zoals ik zou willen, een halve boterham minder hebben gegeten, en het niet mijn 'probleem' is als ze hun gymschoenen bijvoorbeeld zijn vergeten gaat het er hier een stuk gezelliger aan toe. Daarbij is het goed dat ze leren verantwoording te nemen.
Wil trouwens niet zeggen dat ik ze niet help herinneren aan dingen. Tassen ingepakt? Broodjes op? Gedronken? Gymschoenen mee? Etc..

Dit is slim! Ga ik onthouden voor als t zover is. Hoe oud zijn jouw kids nu?


Ze zijn 9, 8 en net 4. Die van net 4 kan zijn shirtjes nog niet zelf aantrekken, dus daar help ik hem nog mee. Maar hij moet ze wel zelf brengen/uitkiezen en zijn broeken en sokken kan hij wel zelf.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5496

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:34

Bericht 17 Mei 2023 12:35

Re: De ochtendspits

Hier helpt het het meeste om genoeg tijd te hebben. Dan heb ik tijd voor treuzels en is het ook gezelliger. Wij hebben ook een vaste routine. Ik help kleuter nog wel met alles (ontbijt maken, aankleden, haren en tanden poetsen). Wij hebben ook een time-timer en dat helpt wel om voor hem inzichtelijk te krijgen hoeveel tijd hij nog heeft (vanmorgen bijvoorbeeld klok gezet voor boterham opeten). Als de klok niet meer rood was kon hij niet meer eten. Hij at toen ineens wel goed door. Wij doen het hier ook om en om. Mijn man zet verschillende meldingen op zijn smartwatch aan en zegt dan: klok piept dus aankleden! Klok piept dus jassen aan etc.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25121

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 17 Mei 2023 13:20

Re: De ochtendspits

Dit lijkt me dus enorm lastig met meerdere kinderen! Eén vind ik mooi overzichtelijk en die moeten we al genoeg aansporen vaak. We gaan er om 7.00 uur al uit en de kleren leggen we meestal de avond ervoor al klaar. Het gaat allemaal vrij traag, maar vaak kleedt ze zichzelf nu aan en kunnen wij ondertussen douchen en aankleden. Meestal smeert m'n vriend brood terwijl ik me opmaak etc. Het eten gaat ook vrij traag, maar doordat we ruim de tijd nemen, zijn we meestal gewoon op tijd klaar en kan ze nog even tekenen of wat dan ook. Rond 8.10-8.15 uur gaan we de deur uit.
❤ 7 juni 2018
<<

Siesa

Yipyapper

Berichten: 1756

Geregistreerd: 14 Sep 2022 21:10

Bericht 17 Mei 2023 13:34

Re: De ochtendspits

Ik neem de kleren van de jongste mee naar beneden. Ik kies dus uit en vraag alleen of ze een broek of jurk wil.
Wij zijn binnen een half uur klaar doordat we alles continu op dezelfde manier doen:
We staan op, ik kleed mij aan en de kinderen lopen naar beneden. Ik pak eerst de kleding van de jongste.
Ik ga aan het aanrecht staan, geef de medicatie aan beide.
De oudste pakt brood uit de vriezer en die smeer ik. De jongste gaat ondertussen zitten.
Ik smeer alles en geef ze hun bord. Daarna smeer ik hun brood voor de lunch.
Als de kinderen de boterham op hebben, staat inmiddels hun drinken voor hun en dat drinken ze op. Ik pak de tassen in en zet ze klaar.
De kinderen poetsen hun mond en we gaan naar de kamer. Daar kleedt de oudste zich om (hij kiest zijn eigen kleding) en ik help mijn dochter. Ondertussen moet ze naar het toilet van mij.
Als ze omgekleed is, moet ze haar onderbroek in de was doen, pyjama in de badkamer leggen en schoenen aan doen.
Ik pak de spullen voor haar haren en kam ze, daarna mijn haren. Daarna mogen ze nog even tv kijken of spelen.

In het weekend en in de vakantie moeten ze alles zelfstandig doen maar wij hebben 45 minuten voordat de taxi komt (als die er is, hebben we 2 minuten de tijd om in te stappen) dus deze routine werkt het snelste om zonder gevecht klaar te zijn.
Zodra ik ergens een steek laat vallen, of mijn man is thuis, dan is het een gevecht. Dus ik hou dit er voorlopig nog in.

Ik geef altijd maar 2 keuzes: broek of jurk, vlees of pasta, staart of vlecht, appel of banaan. Dat werkt voor ons het beste.
Doordat ik de kleren pak uit de kast als zij beneden is, krijg ik ook geen gezeur dat ze iets anders aan wil. Want wat ze niet ziet, roept niet op tot keuzes.
En ik eet als de taxi is geweest. Dan heb ik nog een uur voordat mijn andere kind naar school moet.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11585

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 17 Mei 2023 13:39

Re: De ochtendspits

Ik ben zelf het grootste probleem. Tegen de tijd dat ik klaar ben zit J al aangekleed en al beneden. Ontbijt gaat dan in 10 minuten en dan is hij klaar voor school. Er hoeft dan alleen een stuk fruit en fles water in z’n tas en dan gaat hij rond 8:20 de deur uit.

Zelf kom ik totaal niet op gang ‘s ochtends. Ik zet de wekker om 7:15 en met veel moeite ben ik er dan rond 08:00 uit.

Bij deze de meest zinloze bijdrage zonder tips.
2015 💙
<<

Silver

Lady-post-a-lot

Berichten: 1395

Geregistreerd: 02 Sep 2013 12:33

Bericht 17 Mei 2023 13:41

Re: De ochtendspits

Wij hebben een uitgeprinte planning waar stap voor stap op staat wat ze moeten doen. Oftewel routine is de key. En ik sta 6.15 op de wekkers van de kinderen gaan van 6.30 tot 6.40. Kleren worden de avond van te voren klaar gelegd. En vaak doen ze onderling wedstrijdje wie het eerst is. Ene keer werkt dat prima andere keer krijg ik dan het gemiep al als; ja maar ze leiden mij af. Of jij speelt vals. Aan de tafel snel keuze maken wat je op brood wil anders kies ik, de oudsten doen het gelukkig al zelf. En 7.30 moet iedereen ontbijt op hebben. Zo niet gaat het brood mee in bakje van school. Al met al heb ik ze 7.50 voor de tv zitten zodat ik van de meiden de haren kan doen. En sinds vandaag heb ik een timer bij het stopcontact zitten. 8.10 gaat tv uit. En dan moet iedereen in de jas (schoenen moeten al eerder aan) naar de auto.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43731

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 17 Mei 2023 15:42

Re: De ochtendspits

Ik sta elke dag om 6 uur op, ga eerst zelf douchen, ontbijten en smeer boterhammen etc en daarna maak ik de kinderen rond 7 a kwart over 7 wakker. Die gaan dan beneden eten, soms al aangekleed, soms nog in pyjama. Al aangekleed werkt wel beter, want dat duurt bij zoon enorm lang (idd ook het automatiseren en meerdere stappen). Dochter kleed ik wel direct aan als ze wakker wordt.
Maar hoe vroeg ik ook opsta, de bottleneck zit 'm in die laatste paar minuten rond 8 uur van schoenen aan, jassen aan en de deur uit gaan. Hoe dat beter gaat geen idee. Kinderen die direct doen wat je zegt...😂
Let's discover the world together.
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10389

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:55

Bericht 17 Mei 2023 15:47

Re: De ochtendspits

De avond ervoor vul ik alle brood- en fruittrommels. Ook leg ik alle kleren voor de volgende dag klaar.
Tussen 6.30 en 7 uur mogen alle kinderen uit bed. Ze mogen pas naar beneden als ze hun kleding aan hebben. Ondertussen kleden ook wij ons aan. Mijn vriend gaat dan naar beneden om alle boterhammen te smeren, ik doe de haren van de meiden.
Beneden gaat iedereen aan tafel. Als je klaar bent mag je nog even tv kijken.
Ik vul alle tassen, mijn vriend poetst alle tanden. Om 8 uur gaat iedereen z’n jas en schoenen aan doen en dan gaan we.
Routine werkt voor ons ook het best.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25121

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 17 Mei 2023 16:15

Re: De ochtendspits

Oh ja tandenpoetsen doen wij al vóór het eten, dus als we nog boven zijn. Scheelt ook weer een keer op en neer gaan, wel zo efficiënt.
❤ 7 juni 2018
<<

Millie

Noob

Berichten: 200

Geregistreerd: 15 Nov 2020 22:22

Bericht 17 Mei 2023 16:20

Re: De ochtendspits

Routine en aansporen, en inderdaad soms zaken laten gebeuren. Bij het naar bed brengen pakken we samen kleding voor de dag erna. Ik overleg dan ook met de oudste of ze in de ochtend moet/wil douchen en ze zet meestal zelf haar wekker. De jongste maak ik wakker. Ik vraag bij het naar bed brengen ook alvast wat ze op school op de brood willen en smeer dan alvast de lunch en pak evt al het tussendoortje in.
Ik sta zelf rond 6:15 op, aankleden en even koffie drinken/rustig wakker worden. Rond kwart voor 7 maak ik de oudste wakker/wordt ze wakker van de wekker en gaat zelf aankleden. Ik maak dan haar ontbijt klaar. om 7 uur maak ik de jongste wakker en maak ook haar ontbijtje klaar. rond half 8 moet alles dan wel een beetje op zijn, doen we de haren nog even en tanden poetsen en vertrekken we rond 7:40/7:45 richting school (30-40 min rijden).
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10389

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:55

Bericht 17 Mei 2023 19:08

Re: De ochtendspits

Bliss schreef:Oh ja tandenpoetsen doen wij al vóór het eten, dus als we nog boven zijn. Scheelt ook weer een keer op en neer gaan, wel zo efficiënt.


Wij hebben beneden en boven tandenborstels en tandpasta. Is voor ons idd efficiënter.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

sarah1985

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 12151

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:34

Woonplaats: Friesland

Bericht 17 Mei 2023 19:51

Re: De ochtendspits

mijn wekker gaat om 6.30 meestal ben ik wakker, ga dan mijn lunch klaarmaken en zoon zijn fruit maken. De rest heb ik de avond `ervoor al klaar gemaakt. Dan ga ik wassen en aankleden. En dan zoon wassen aankleden. Zoon eet zijn ontbijt voor de tv. Om 8.15 gaan we weg . Is niet heel gehaast. Als zoon meewerkt met aankleden dat is soms nogal een strijd.

In de kerstvakantie was man thuis en die zei zo veel is het toch niet in de ochtend om te doen. Hij kan in de ochtend rustig tv kijken.
Afbeelding
<<

Ysa

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1028

Geregistreerd: 08 Dec 2013 13:23

Bericht 17 Mei 2023 20:29

Re: De ochtendspits

Mijn man smeert de ontbijtjes en maakt de lunch voor de kinderen en voor mij. Het is hier geen gedoe over wat ze op brood willen/mee willen nemen. Ze eten beide alles en hebben geen commentaar. Soms vragen we de dag van te voren wel eens, of hebben ze zelf een verzoek. Dan houden we daar rekening mee (voor zo ver mogelijk).

Ik maak de kinderen tussen 07.15 en 7.30u wakker als ze dat zelf nog niet zijn. Ik ga in beide kamers even de kasten door en leg wat kleding klaar. Soms in overleg, maar vaak vinden ze het wel prima. Ik spoor ze aan om zich op te frissen en om aan te kleden en ondertussen kleed ik mijzelf ook aan. We zijn vaak tegelijk beneden. Ik doe hun haren nog even voor ze aan het ontbijt gaan en stap zelf rond 07.45u in de auto naar mijn werk.

Mijn man spoort ze aan om na het ontbijt de tanden te poetsen. Om 08.15u loopt hij met ze richting school.

Wat ons betreft verloopt dit prima zo. Nooit gedoe en de kinderen komen gemakkelijk uit bed. Wanneer ze wat ouder zijn en zelf hun brood gaan smeren, kunnen ze dat wat mij betreft gewoon aan de ontbijttafel doen.

Edit; ik ben ook anti gezeur en gedoe op de vroege ochtend. Ze weten dat wanneer ze bepaalde kleding of broodbeleg/fruit willen, dat ze dit op tijd moeten zeggen. Anders is er morgen weer een nieuwe kans (zo rechtlijnig is het niet altijd natuurlijk, maar jullie snappen mij vast). Het laatste wat ik doe is daar ‘s morgens over discussiëren. En dat weten ze prima. Daarbij zijn het ook kinderen die hier goed op gaan, dat is natuurlijk niet overal vanzelfsprekend of haalbaar.
<<

Bloom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3199

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:00

Bericht 17 Mei 2023 20:38

Re: De ochtendspits

Toen ik nog niet met verlof was ongeveer zo:
6.15 mijn wekker. 6.30 douchen, aankleden etc. 06.50 zoon wakker maken en aankleden en wassen. 7.05 ontbijt voor beide. 7.20 de auto in. Ging altijd heel smooth.

Benieuwd naar m’n nieuwe planning. 1 augustus weten we het. Dus lees graag mee.
https://www.vinted.nl/member/51937209-nmeeuw

26-05-2021 💙 | 26-04-2023 💙
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11415

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 17 Mei 2023 20:45

Re: De ochtendspits

Wij staan een uur voor vertrek op.

We zoeken de avond ervoor uit wat er gedragen wordt de volgende dag. Bij mijn oudste gaat een lampje aan op het opstaan tijdstip. Zij kleedt zich of boven direct aan of neemt het mee naar beneden, maar moet wel aangekleed zijn als ik beneden kom. Soms heeft ze dan totaal iets anders aan dan de avond ervoor gekozen, maar prima. Als ze beneden is mag ze tv gaan kijken.

De jongste kleedt zichzelf aan, maar ik blijf er wel bij.

Broodtrommels en ontbijtbrood maak ik de avond ervoor.

Tv uit als we gaan eten.

Ik geef altijd de keus na het eten: willen jullie eerst haren kammen of tanden poetsen?

Niet te veel schoen- en jaskeuze helpt hier heel goed.

Tien min voor de vertrektijd gaan we plassen, jassen en schoenen aan doen en dan zijn we 9/10x gewoon op tijd op weg naar school of opvang.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers