Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Kinderdagverblijf, voorschool, peuterspeelzaal

<<

Max

Yipyapper

Berichten: 1843

Geregistreerd: 01 Mei 2022 11:03

Bericht 13 Mei 2023 13:49

Kinderdagverblijf, voorschool, peuterspeelzaal

Wat is het verschil tussen een kinderdagverblijf en een peuterspeelzaal/voorschool?
Zijn peuterspeelzaal en voorschool twee verschillende woorden voor hetzelfde?
Zover ik nu kan lezen is de peuterspeelzaal/voorschool altijd maar een dagdeel en kinderdagverblijf de hele dag. Zit er ook nog een verschil in prijs?
En doen ze ook daadwerkelijk andere dingen?
Vanaf welke leeftijd kun je naar een peuterspeelzaal/voorschool?

Mijn vriend werkt buiten kantoortijden, dus voor ons zou het ideaal zijn om alleen in de middag opvang te hebben.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43733

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 13 Mei 2023 14:25

Re: Kinderdagverblijf, voorschool, peuterspeelzaal

Het zal per organisatie een beetje verschillen maar over 't algemeen is een kinderdagverblijf echt voor de opvang van de hele dag en een peuterspeelzaal een ochtend. Voorschool ken ik niet.

Mijn dochter gaat zowel naar het kinderdagverblijf en de peuterspeelzaal van dezelfde organisatie, ik kan het nu dus heel goed vergelijken. Het is bij ons wel echt anders. Het kdv is echt een soort dagbesteding, ze spelen er heel veel, doen hele leuke dingen, heel actief zijn ze ook (qua beweging). Ze eten er warm tussen de middag (bij deze dus, niet overal zo) en de kindjes die nog slapen, slapen er tussen de middag ook. De leidsters (wij noemen ze gewoon juffen, vind leidsters zo stom klinken naar kinderen toe) zijn echt enorme schatten en 't zijn veelal jonge meiden. Er wordt zelden geknutseld bij ons kdv en bij ons is er alleen een 0-4 verticale groep. Maar het voelt, zonder negatief te klinken, wel echt als een dagbesteding, echt opvang, er is weinig educatief element voor mijn gevoel.

Haar peuterspeelzaal (heeft zoon ook op gezeten) is wel echt anders. Zij gaat daar nu de woensdagochtend naar toe. Is echt veel schoolser, ze beginnen de dag in de kring met een dagritme uitleg, ze knutselen daar juist heel erg veel, ze lezen er volgens mij ook meer voor. Er wordt ook buiten gespeeld en ze ondernemen meer, wandelingetjes naar de eendjes of bejaardentehuis enzo.
Maar is dus maar een deel van de dag (ochtend, s middags wordt het lokaal gebruikt voor zoon z'n bso), het zijn echt wat meer juffen van de oude stempel hier toevallig, en de kinderen eten er fruit maar je haalt ze voor de lunch en slaapje op.

Ik kreeg vóór ik haar inschreef best wel (hier) de vraag waarom ik in hemelsnaam zowel kdv als psz zou doen, en ik wilde dat heel graag omdat ik die psz heel fijn vond bij zoon. En nu ik daadwerkelijk driekwart jaar ervaring ermee heb met de combinatie ben ik er heel blij om. Het is bij ons dus wel echt anders bij ons.

Onze peuterspeelzaal is vanaf 2 jaar maar 2.5 is ook niet ongebruikelijk.
Let's discover the world together.
<<

Tove_

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 393

Geregistreerd: 26 Apr 2017 18:57

Bericht 13 Mei 2023 14:31

Re: Kinderdagverblijf, voorschool, peuterspeelzaal

Oh wat een verschil dan joh Marin, per kdv! Hier elke week knutsels mee (volgens mij knutselen ze iedere dag zo ongeveer), allemaal thema’s. Zoon komt iedere week met nieuwe woorden thuis, nu steeds over het circus 🤡 en ze doen veel tactiele dingen met ze zoals met doeken en scheerschuim en weet ik veel. Dingen die ik niet thuis doe, in ieder geval 😅 in de peutergroep van mijn oudste doen ze ook wel wat lichte voorbereiding voor school, als in in de kring, zelfstandigheid en zindelijkheid bevorderen.

Hier is kdv wel echt veel meer zorg dan een peuterspeelzaal heb ik het idee, maar dat heeft natuurlijk ook wel met de leeftijden te maken. Voorschool ken ik dus ook niet, wat is dat?
<<

Max

Yipyapper

Berichten: 1843

Geregistreerd: 01 Mei 2022 11:03

Bericht 13 Mei 2023 15:04

Re: Kinderdagverblijf, voorschool, peuterspeelzaal

Voorschool is net als psz veel schoolser. Het is bedoelt om kinderen voor te bereiden op de basisschool.
Ik dacht dat psz en voorschool hetzelfde waren, maar misschien dus niet?

Vrienden hebben hun kids op de voorschool zitten vanwege mogelijk taalachterstand. Het is bestemd voor huishoudens waar Nederlands niet (de enige) voertaal is, maar iedereen is welkom (lees ik op internet). Bij deze vrienden wordt er weinig tot geen Nederlands gesproken thuis.
Als ik naar de prijzen kijk scheelt het wel iets, maar niet enorm.

Verwarrend!
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4414

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:16

Bericht 13 Mei 2023 15:14

Re: Kinderdagverblijf, voorschool, peuterspeelzaal

Bij ons is het kdv ook zeer vergelijkbaar met hoe Marin de psz schetst. Hier geen verticale groepen, zoon zit nu in de peutergroep (2-4 jaar) en zij werken ook met thema's, starten de dag in de kring, lezen boekjes bij de thema's en zingen liedjes, maken knutselwerkjes en bouwen ook met blokken en duplo en vanalles aan zaken die in thema passen.

Ik ken de term voorschool niet, ik dacht even dat ze in België de psz zo noemden? Maar als dit voor kinderen met bijvoorbeeld een taalachterstand is, dan is dit dus gewoon iets anders dan psz.

Kinderdagverblijf kan vaak ook per dagdeel trouwens, maar dat verschilt wellicht per organisatie/regio. Er zijn wettelijke afspraken over tarieven, maar veel organisaties zitten daar alsnog boven. Volgens mij ligt het allemaal rond de 8-9 euro per uur. Wel is het tarief vaak nog afhankelijk of je 52 weken afneemt of 40 weken (zonder schoolvakanties) of juist alleen in vakanties enzo. Allemaal variaties.
december 2016
juli 2019
<<

Max

Yipyapper

Berichten: 1843

Geregistreerd: 01 Mei 2022 11:03

Bericht 13 Mei 2023 15:38

Re: Kinderdagverblijf, voorschool, peuterspeelzaal

Nee hoor hier in Amsterdam ligt de prijs tussen de 10 en 12 euro per uur op het kinderdagverblijf. Ik ben overigens al voorzien van een kinderdagverblijf, maar was dus vooral benieuwd naar de verschillen met psz en voorschool.
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2098

Geregistreerd: 08 Nov 2018 16:38

Bericht 13 Mei 2023 15:40

Re: Kinderdagverblijf, voorschool, peuterspeelzaal

Lijkt mij dat je op een voorschool/ psz ook te maken hebt met vakantieperiodes? Dat heb je op de kinderopvang nagenoeg niet (alleen dagen als kerst, Pasen en nieuwjaarsdag maar geen zomervakantie bv) dus als je vaste opvang wilt zou ik kijken voor een kdv waar ze halve dagen opvang bieden (hebben ze hier wel maar je zult dan wel vaste dagen moeten kiezen).9
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6200

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 13 Mei 2023 15:47

Re: Kinderdagverblijf, voorschool, peuterspeelzaal

Hier zijn kdv en psz nagenoeg hetzelfde. Psz is idd niet in de vakanties en de uren zijn korter. Wij kunnen helaas geen halve dagdelen meer afnemen bij het kdv, dus alleen 's middags is hier nu niet mogelijk. Voorheen was dat wel mogelijk. Ze doen hier op het kdv 2-4 groep wel dagelijks in de kring en die dagritme dingen, bezig met zelfstandigheid etc.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43733

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 13 Mei 2023 16:00

Re: Kinderdagverblijf, voorschool, peuterspeelzaal

Ja 't zal wel echt per kdv verschillen inderdaad en misschien is het hier ook wat meer omdat de psz ook onder dezelfde organisatie valt en er daardoor meer verschil is? We zijn heel tevreden hoor, maar merk wel dat er idd echt weinig geknutseld wordt. Verder is er heel veel leuk speelgoed, ook veel buitenspeelgoed en ze zijn heel goed in die dingen maar echt thematisch werken en knutselen doen ze niet. Nou ja heeft ze daar dus de peuterspeelzaal voor.

Oh ja inderdaad in vakanties is er geen peuterspeelzaal, dat merk ik nu wel. Maar dat is hetzelfde met de BSO, die hebben we ook niet op dezelfde dagen. Dus dat zijn dan iig dagen dat ze allebei thuis zijn.

Peuterspeelzaal is bij ons iets duurder dan het kdv per uur.
Let's discover the world together.
<<

Peinture

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1304

Geregistreerd: 09 Sep 2013 18:27

Bericht 13 Mei 2023 16:06

Re: Kinderdagverblijf, voorschool, peuterspeelzaal

Bij ons zit een kinderdagveblijf in een los gebouw op het schoolterrein. Hoe het op het kdv eraan toe gaat weet ik niet, maar de peuterspeelzaal is echt een mini voorbereiding op school.
Hier was het zo dat als je kind naar het kdv ging en de psz tijd aanbrak, dan kon je kind de gewenste dagen naar de psz, en zodra het daar klaar was werden ze naar het kdv gebracht. Dat lijkt me ook wel een goeie oplossing, maar dat zal vast een zeldzaamheid zijn.
<<

Bloom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3201

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:00

Bericht 13 Mei 2023 17:14

Re: Kinderdagverblijf, voorschool, peuterspeelzaal

Ik heb hier recent over gebeld met de organisatie waar onze zoon heen gaat.
Op zijn locatie zit er geen verschil tussen psz en opvang. Zodra hij naar de volgende groep gaat (2-4 jaar) komen deze kindjes door elkaar. Alleen zal zoon de hele dag gaan (kdv) en komen kindjes van de psz maar een halve dag. Maar het programma is gelijk.

De voorschool gaat op basis van indicatie. Die kindjes zitten bij ons er ook doorheen. Maar ik geloof dat zij daarnaast nog iets extra aangeboden krijgen. Maar daar heb ik verder niet op doorgevraagd.
https://www.vinted.nl/member/51937209-nmeeuw

26-05-2021 💙 | 26-04-2023 💙
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9786

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 13 Mei 2023 17:53

Re: Kinderdagverblijf, voorschool, peuterspeelzaal

Max, hier kan ik op het kdv ook enkel een middag afnemen.

Peuterspeelzaal is hier alleen in de ochtend.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6200

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 13 Mei 2023 18:21

Re: Kinderdagverblijf, voorschool, peuterspeelzaal

Hier wel zelfde organisatie. Groepen zitten ook letterlijk naast elkaar. Ze boden hier voorheen vanaf 2 jaar ook aan kdv kinderen naar psz groep te doen en daarna weer kdv. Maar dat doen ze nu niet meer omdat er nauwelijks verschil in het programma is.
<<

Max

Yipyapper

Berichten: 1843

Geregistreerd: 01 Mei 2022 11:03

Bericht 13 Mei 2023 20:09

Re: Kinderdagverblijf, voorschool, peuterspeelzaal

DronkenTaart: dat klopt dat je dan rekening moet houden met vakantieperiodes, maar mijn vriend en ik zijn beiden zzp-ers dus we kunnen vrij plannen wanneer we willen. Dus dat zou eventueel wel een mogelijkheid zijn.

Peinture: dat klinkt helemaal ideaal! Daar heb ik helaas nog niks over kunnen vinden.

Tabbie: hier in de buurt is er 1 kdv waarbij je dagdelen kan afnemen, maar zij hebben een wachtlijst van enkele jaren. We staan al wel sinds vorige zomer op die wachtlijst (sinds 8 weken zwangerschap haha). Maar ik vind naast dat je dagdelen kunt afnemen het niet een mega fijn kdv. In hoeverre je dat kunt beoordelen na een rondleiding.

Wel interessant alle reactie's! Ik zal eens navragen of ons kdv ook zoiets aanbiedt in de peutergroep. Ze werken bij ons namelijk ook met leeftijdsgroepen. Ze doen ook BSO, wat me wel heel fijn leek omdat je dan voorrang krijgt op de (wederom eindeloze) wachtlijst.
Ze gaven tijdens de rondleiding aan meerdere kindjes te hebben die tweetalig of geheel anderstalig werden opgevoed. Ze hebben er ervaring mee.
<<

sarah1985

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 12154

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:34

Woonplaats: Friesland

Bericht 13 Mei 2023 21:48

Re: Kinderdagverblijf, voorschool, peuterspeelzaal

Hier is zoon net naar de peuter groep gegaan op kdv. Ze zijn daar in de ochtend peuterspeelzaal idee. Eigen fruit mee hulpje van de dag. Beginnen met kring werken met thema's al was dat laatste ook bij 0 tot 2 groep.
Ze knutselen veel. Ook bij de baby groep al. Krijgen niet alles mee jammer genoeg. Maar ze stoppen het in een map die je krijgt als hij er af gaat.
Ik twijfelde eerst nog om hem een dagdeel naar de peuterspeelzaal te doen. Maar vond dat toch te onrustig voor hem. En nu is het ook veranderd bij de 2 tot 4 groep
Afbeelding
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7555

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:04

Bericht 13 Mei 2023 22:19

Re: Kinderdagverblijf, voorschool, peuterspeelzaal

Ik denk dat je gewoon echt per organisatie/kdv/psz moet kijken hoe het daar geregeld is, want zoals je hier leest verschilt het enorm.
Wij hebben een groen kdv en ze hebben een prachtige buitenruimte en zijn dus ook veel buiten, met mooi weer ook nog extra. Ze kunnen op eigen terrein naar het bos en hebben een gigantische speelweide en er is een moestuin. Verder knutselen ze enorm veel en werken juist met thema's, juist vanaf de babygroep al. Hier gaan de kinderen met ongeveer anderhalf naar de volgende groep, en de 3+ kinderen gaan als er voldoende zijn die dag met een juf naar boven en doen daar dingen die aansluiten bij de leeftijd. Inhoudelijk zou een psz hier echt helemaal niets toevoegen.
<<

Kajaka

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2868

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:15

Bericht 13 Mei 2023 22:40

Re: Kinderdagverblijf, voorschool, peuterspeelzaal

Bij onze kinderopvang organisatie is de voorschool/peuteropvang (vroeger peuterspeelzaal) hetzelfde. Het verschil met kinderdagverblijf is inderdaad dat het kortere dagdelen zijn, niet in schoolvakanties en pas vanaf 2/2,5 jaar.
Ik zie dat peuteropvang/peuterspeelzaal hier ook wordt gebruikt door ouders waarvan de kinderen niet naar een kdv gaan omdat bijvoorbeeld opa/oma oppassen, maar de kinderen dus wel met andere kinderen kunnen spelen/een beetje wennen aan het schoolse.

Wat onze organisatie er over zegt:
Peuteropvang/voorschool
Kinderen van 2 tot 4 jaar kunnen aangemeld worden voor onze peuteropvang, ook wel de voorschool genoemd. Het kan per gemeente verschillen vanaf welke leeftijd ze precies mogen starten. Onze locaties zijn geopend tijdens schoolweken.
De peuters leren spelen met leeftijdsgenootjes in een veilige omgeving. Doordat de peuteropvang of voorschool in de school gevestigd is, is de overgang naar groep 1 minder groot. De kinderen kennen de school en de omgeving immers al. De kinderen worden voorbereid op de schooltijd doordat we veel samenwerking met de kleuterklassen, thema’s delen en regelmatig bij elkaar kijken en samen spelen.

Spelen is voor de peuters niet alleen een manier om zich te uiten, maar ook de manier om te leren en zich te ontwikkelen. Een rustige ongedwongen sfeer is een voorwaarde voor kinderen om tot spel en ontwikkeling te komen. Door mee te doen met de groep leren peuters razendsnel belangrijke (sociale) vaardigheden aan. Een kind dat spelervaring opdoet op de peuteropvang/voorschool, kan met meer zelfvertrouwen beginnen aan de basisschool.

Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE)
Kinderen vanaf 2 jaar met een (risico op een) onderwijsachterstand kunnen voor- en vroegschoolse educatie volgen (VVE). Dit doen we om ontwikkelingsachterstand te voorkomen, vroegtijdig op te kunnen sporen en aan te pakken. Door VVE op de peuteropvang/voorschool kunnen deze kinderen een betere start maken op de basisschool.
<<

Pippa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3499

Geregistreerd: 11 Apr 2017 11:46

Bericht 13 Mei 2023 22:59

Re: Kinderdagverblijf, voorschool, peuterspeelzaal

Ik werk zelf bij een kinderopvang organisatie die alles aanbiedt, KDV, PSZ (ook met voorschoolse educatie) & BSO, en het is wel afhankelijk van de organisatie hoe hier mee omgegaan wordt, bij ons heb je overal een breed programma met educatie, juist ook bij het KDV.

M’n dochter (1) zit op de peutergroep bij het KDV en daar knutselt ze erop los, hebben ze thema’s en leren ze ontzettend veel, ook passend bij de leeftijd.
11-2017 ♥
12-2021 ♥
<<

Max

Yipyapper

Berichten: 1843

Geregistreerd: 01 Mei 2022 11:03

Bericht 14 Mei 2023 08:00

Re: Kinderdagverblijf, voorschool, peuterspeelzaal

Dank Kajaka!! Dat maakt het wat duidelijker.
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4523

Geregistreerd: 11 Jan 2018 11:25

Bericht 15 Mei 2023 13:14

Re: Kinderdagverblijf, voorschool, peuterspeelzaal

Max ik zou even goed vragen bij het KDV (als je die al hebt) want ons KDV biedt ook het PSZ programma aan. Dus we hoeven nergens anders heen. Voorschool gaven ze aan niet nodig want geen taal- en/of ontwikkelingsachterstand.
<<

Reva

Yipyapper

Berichten: 1966

Geregistreerd: 18 Nov 2013 21:57

Bericht 15 Mei 2023 13:56

Re: Kinderdagverblijf, voorschool, peuterspeelzaal

Mijn zoontje gaat naar de psz, maar dat is wel echt heel schools qua doen en laten. Ze werken met dezelfde thema's als de onderbouw van de school, gaan mee naar de vieringen in de aula met de rest van de school etc. Ze doen ontzettend veel op zo'n ochtend, zowel in de klas als buiten en bezoekjes buiten de school. Op maandag gaat mijn zoon met de kleuters mee naar de gymzaal verderop voor gymles van vakdocent en op donderdag doet hij een uurtje mee in de kleuterklas. Einde van de ochtend eten de peuters nog een broodje met elkaar en als de schoolbel gaat (lunchpauze voor de rest van de school) komen de peuters keurig met jas aan en tas op hun rug naar het schoolplein om opgehaald te worden. Echt erg leuk!
June schreef:Kruiden naar beschikbaarheid en emotie.

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers