Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Dynamiek met collega's

<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43732

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 03 Mei 2023 12:13

Dynamiek met collega's

Wat ik heel lastig vind aan werken met collega's in een team is de dynamiek. Iedereen is zo anders en heeft eigen wensen, karaktereigenschappen en werkwijzen. En nu ik een tijdje in het team mee draai, merk ik dat die wat van de ander vindt, en de ander weer wat van die. Niet echt geroddel, maar wel een kritische noot hier en daar over elkaar heen en weer over elkaars werkzaamheden en werkwijze.

Misschien ben ik daar heel gevoelig voor hoor, maar ik kan m'n draai daar dan zo moeilijk in vinden, ik zit altijd zo tussen mensen in voor m'n gevoel. En dan ben ik ook zo gevoelig voor wat anderen van mij vinden en dat zij daar dan onderling over zitten te praten. Daar krijg ik dan weer een rotgevoel van, ondanks dat ik rationeel weet dat dit soort dingen er gewoon bij horen in een groep.

Ik zou me het liefst gewoon focussen op mijzelf en m'n eigen werkzaamheden, maar dat is nou eenmaal niet zo, ik moet natuurlijk gewoon samenwerken met veel verschillende mensen bij elkaar. Ik hou gewoon echt niet van dat politieke spelletje van mensen onderling, en dat er dan in een team van alles rondgaat.

Hebben jullie hier misschien nog tips voor? Of ervaren jullie dit zelf ook zo of juist niet zo?
Let's discover the world together.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9786

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 03 Mei 2023 12:23

Re: Dynamiek met collega's

Rondgaan binnen een team zou ik ook gevoelig voor zijn. Misschien meer doen met teambuilding?

Wij gaan binnenkort met het team naar iedereens talenten kijken en of iedereen gewoon op de juiste plek zit qua werkzaamheden. Niet omdat er onderling iets, maar gewoon om ons in onze sterktes te zetten. Misschien ook een idee.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 03 Mei 2023 13:00

Re: Dynamiek met collega's

Wel een beetje herkenbaar. Daardoor weet ik dat ik nooit op een grote afdeling moet gaan werken. Liefst max 5 personen. Ook iemand die nagenoeg dezelfde functie als mij heeft (cq ongeveer hetzelfde kennis niveau) gaat niet altijd goed, want je krijgt dan toch een soort van onderlinge strijd. Wie het dan beter doet is, met zaken komt etc.

Nu lijk ik in een team te zitten waarbij de rollen en taken aardig duidelijk zijn. Ik ben ook letterlijk een vervanger van iemand die weg is gegaan.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9786

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 03 Mei 2023 14:07

Re: Dynamiek met collega's

Overigens wordt er denk ik overal wel dingen gezegd over andere teams binnen een organisatie. Maar elk team heeft eigen belangen zeg maar, met uiteraard 1 overkoepelend belang, maar dat kan botsen soms.

Ik vind het vooral belangrijk dat het niet persoonlijk word.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43732

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 03 Mei 2023 16:01

Re: Dynamiek met collega's

Tabbie, ja dat soort dingen hebben we met ons team ook wel gedaan, in de tijd dat ik er nu werk ook al best wel wat dingen. Leuke sociale dingen maar ook nuttige team dingen van dat soort kleuren cirkels enzo, wie je bent enzo. Dus op zich begrijpen we redelijk goed van elkaar waarom iemand reageert zoals ie reageert, maar iedereen is natuurlijk anders.

Ik ben gewoon überhaupt niet zo goed in groepen dus het kost me ook energie.

Ik weet dat ik me dat soort dingen die anderen over me vinden niet moet aantrekken maar toch doe ik dat. Ben daar gevoelig voor. Voorbeeldje, we zijn redelijk flexibel in wanneer we starten en eindigen, dus bijv van half 9 tot 5 of 9 tot half 6. Maar de telefoonlijn staat open van 9 tot half 6. Ik ben iemand die die flexibiliteit best fijn vind en gebruik van maakt, start dus soms wat eerder, soms wat later. Maar nu heb ik ook via via te horen gekregen dat mensen daar dan toch wat van vinden omdat je feitelijk het laatste half uur je collega's opzadelt met de telefoon. En dan kan ik me daar zo rot om voelen dat mensen dan blijkbaar toch raar wat van vinden, ondanks dat het wel gewoon 'mag'.
Nou ja dat soort dingen.
Let's discover the world together.
<<

Agnes

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1640

Geregistreerd: 11 Jul 2018 18:09

Bericht 03 Mei 2023 16:19

Re: Dynamiek met collega's

Ik herken het ook wel een beetje. Ik werk eigenlijk in 2 teams. Ons kleine hechte team van de redactie en het overkoepelende team communicatie. Wij zijn dus onderdeel van. Ik weet dat er onderling ook wel gepraat wordt, zoals je zegt geen geroddel. Maar soms vind ik dat ook lastig. Ik probeer me er niet te veel in te mengen. Niet dat dat heel makkelijk is soms, maar gaat wel steeds beter.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9786

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 03 Mei 2023 16:30

Re: Dynamiek met collega's

Oh Marin, dat is vervelend. En als er gezegt wordt dat het flexibel is, dan is dat zo. Ze zouden wel dan kunnen kijken hoeveel telefoontjes er dat laatste half uur binnen komen bv en een soort rooster kunnen maken.

Gaan er geen collega's eerder weg als jij tot laat werk? Want dan heft dat elkaar toch op?

Nou iig ik snap dat je dat vervelend vind.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5497

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:34

Bericht 03 Mei 2023 16:48

Re: Dynamiek met collega's

Herkenbaar, kan mij soms ook veel energie kosten.

Ik vind dat we elkaar niet zo met elkaar moeten vergelijken en juist omarmen waar we goed in zijn (en waar de ander goed in is). En daar juist gebruik van maken, ieder in elkaars kracht zetten. Dat maakt juist een mooi en goed team. Iedereen heeft ook een andere situatie thuis en ga er vanuit dat iedereen zijn beste beentje voor zet voor het werk.

Marin: sta voor wat jij doet en kan. Onderbouw dat ook voor jezelf en sta daarachter, je doet het goed (genoeg) en je doet je best!
<<

Blunt

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 726

Geregistreerd: 16 Sep 2013 15:48

Bericht 03 Mei 2023 16:52

Re: Dynamiek met collega's

Marin schreef: Voorbeeldje, we zijn redelijk flexibel in wanneer we starten en eindigen, dus bijv van half 9 tot 5 of 9 tot half 6. Maar de telefoonlijn staat open van 9 tot half 6. Ik ben iemand die die flexibiliteit best fijn vind en gebruik van maakt, start dus soms wat eerder, soms wat later. Maar nu heb ik ook via via te horen gekregen dat mensen daar dan toch wat van vinden omdat je feitelijk het laatste half uur je collega's opzadelt met de telefoon. En dan kan ik me daar zo rot om voelen dat mensen dan blijkbaar toch raar wat van vinden, ondanks dat het wel gewoon 'mag'.
Nou ja dat soort dingen.


Als jij er nooit dat laatste half uurtje bent om telefoon te draaien dan zou ik snappen dat je collega's dat niet leuk vinden. Als dat niet het geval is, dan zou ik me er niet druk om maken. Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43732

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 03 Mei 2023 17:47

Re: Dynamiek met collega's

Tabbie schreef:
Gaan er geen collega's eerder weg als jij tot laat werk? Want dan heft dat elkaar toch op?



Ja zo werkt het inderdaad. Als ik later begin, blijf ik ook later. En op goed vertrouwen allemaal. Maar dan des te rotter dat er dus toch achterom over gepraat wordt. Althans, ik trek me dat dan dus aan.

Dit is maar één voorbeeldje hoor. Maar merk dat ik beetje op begin te zien tegen sommige dagen op kantoor vanwege gevoeligheden zeg maar.

Wat een lieve en wijze woorden Lot! Dank je dat doet me ook echt goed en kan ik vandaag ook wel gebruiken. Ik heb net besloten weer 32 uur te gaan werken ipv 28 ivm een project wat ik komende maanden mag gaan doen, maar kreeg daar ook commentaar op van een collega omdat ik dan uiteindelijk toch effectief minder op m'n eigen functie zit. Terwijl ik juist naar mijn gevoel inzet toon.
Let's discover the world together.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9786

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 03 Mei 2023 18:31

Re: Dynamiek met collega's

En dat project hoort toch ook bij je werk. Is toch juist een compliment. Ik vind het best zuur van die collega dan. Het leven zou zoveel mooier zijn als we elkaar aanmoedigen ipv oordelen.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43732

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 03 Mei 2023 18:36

Re: Dynamiek met collega's

Agnes, ja snap ik. En snap ook dat je je er niet mee wilt mengen maar dat dat lastig is. Soms word je daar dan bij betrokken zonder dat je dat echt wilt, heb jij dat ook?
Let's discover the world together.
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2829

Geregistreerd: 19 Okt 2013 11:39

Bericht 03 Mei 2023 19:39

Re: Dynamiek met collega's

Ik denk echt dat de oplossing bij jou ligt. Aan dit soort gepraat ontkom je niet op kantoor. Je moet echt proberen daar niets van aan te trekken. En als een collega zegt dat je doir dat project minder tijd hebt voor je eigen werk hoe reageer je dan? Wijs due collega erop dat het project ook jouw werk is en dat dit een keuze is van de baas/organisatie. Dus dat ze daar moet klagen. Zul je ook zien die opmerking van collega misschien meer uit frustratie is omdat ze bang is het zelf drukker te krijgen dan tegen jou gericht. Ik zou dus als tip geven te praten/reageren en het niet te laten sudderen.
Net als dat je sommige dagen vroeg weggaat en een ander dus verplicht langer moet blijven. Dat soort dingen gaan toch in overleg dus iedereen die het aangaat weet toch waar ze aan toe zijn?
<<

Agnes

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1640

Geregistreerd: 11 Jul 2018 18:09

Bericht 03 Mei 2023 20:53

Re: Dynamiek met collega's

Marin schreef:Agnes, ja snap ik. En snap ook dat je je er niet mee wilt mengen maar dat dat lastig is. Soms word je daar dan bij betrokken zonder dat je dat echt wilt, heb jij dat ook?

Uh ja, helaas wel. Moet altijd wel mijn best doen om weer er van los te komen. Gelukkig laatste tijd weinig voorgekomen. Maar zit ook minder vaak op kantoor tegenwoordig, dat scheelt ook wel. Op kantoor hoor je een stuk meer van die verhalen...
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43732

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 04 Mei 2023 07:39

Re: Dynamiek met collega's

Ja nou precies dat ja.
Misschien ben ik er ook wel gevoelig voor hoor maar ik sla in m'n hoofd dan ook van iedereen op wat die van die vindt etc. Ik was op de middelbare school en studie tijd ook altijd de 'vlinder' (zo werd ik ook genoemd) die overal doorheen fladdert dus het zit ook wel in m'n karakter. Ik ben niet zo'n groepsmens ook en das best lastig in een team met 15 man en een kantoor met 100 man. Lastig om m'n eigen draai daarin te vinden en dacht dat ik dat best lekker deed maar voel me dan toch ineens onzeker.

Luisa, ik ben ook een beetje bang dat als zij gaat klagen, ik van 't project word gehaald. Dus dat zou jammer zijn, ik heb juist naar mijn idee inzet getoond door extra te willen werken zodat de druk op m'n directe collega's niet al te groot wordt. Doe naar mijn gevoel juist knijterhard m'n best om mezelf te laten zien. Maar inderdaad, het ligt aan mij dat ik me daar dan wat van aantrek. Moet misschien ook meer schijt hebben aan dat soort dingen maar daar ben ik niet zo goed in.
Let's discover the world together.
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8488

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:59

Bericht 04 Mei 2023 08:39

Re: Dynamiek met collega's

Vooropgesteld dat ik er zelf ook niet goed tegen kan ik zeker op één werkplek heel erg last heb gehad van een verrotte dynamiek, vind ik de tip van Luisa wel een goede.

Sta voor de keuze die je hebt gemaakt, beroep je op afspraken. Of vraag waar concreet de schoen wringt voor haar en kijk of je met haar mee kunt denken om dat op te lossen. Maar laat het háár probleem en niet de jouwe.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Max

Yipyapper

Berichten: 1842

Geregistreerd: 01 Mei 2022 11:03

Bericht 04 Mei 2023 09:50

Re: Dynamiek met collega's

Flexibele werktijden en een (vaste?) telefoon die opgenomen moet worden tussen 09:00 en 17:30 uur kan alleen als er echt goede afspraken gemaakt worden en er open communicatie over is. Oftewel dat moet eigenlijk in elke team meeting besproken worden. Zoiets werkt alleen als je een hecht team hebt.
Kunnen ze niet wekelijkse of maadelijkse "shifts" afspreken als er scheve ogen zijn? Dat t niet altijd dezelfde mensen zijn die het gevoel hebben dat ze moeten blijven zitten.

Wat betreft het project dat zou ik lekker links laten liggen. Dat klinkt meer als jaloezie. Als je er nog iets over hoort gewoon gelijk afkappen en zeggen dat dit vanaf nu oók je werk/functie is. Het is niet aan je collega om te bepalen wat jouw takenpakket is, dat is aan jou en je manager. Dan mag hij/zij dus ook daar (bij manager) gaan klagen.
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2098

Geregistreerd: 08 Nov 2018 16:38

Bericht 04 Mei 2023 12:37

Re: Dynamiek met collega's

Als ik kijk hoe het hier gaat dan zijn die kritische noten toch wel ook gewoon bekend bij de persoon in kwestie. Ik ga er dan ook vanuit dat als er kritische noten over mij zijn, ik die dan ook te horen krijg van mijn collega's/ leidinggevende. Persoonlijk zou ik me dan dus ook niet al te druk maken. Zijn de personen in kwestie zelf op de hoogte van die kritiek? Is het al eens aangegeven? Ik zou ook niet mee gaan in dit soort gesprekken maar deze vragen stellen aan de desbetreffende collega die ze uit.

Qua flexibele tijden ga ik er dan vanuit dat jij dat half uurtje eerder pakt die zij dan niet hebben. Lijkt me elkaar opheffen. Ik zou de vraag dan dus bij je collega terugleggen en vragen of ze het dan ziet zitten om een rooster te maken of hoe zij het voor zich ziet. Dat er geen duidelijke lijn in getrokken wordt is niet iets wat jij verzonnen hebt natuurlijk.

En wat betreft het nieuwe project is ook wel zuur zo'n opmerking. Effectief ben je mss minder in de basis beschikbaar maar je zet je in voor hetzelfde bedrijf en op verzoek van je meerdere lijkt mij. Je gaat er zelfs meer uur voor werken dus in die zin draag je meer bij dan als je dat niet had gedaan en jij of een andere collega meer weggetrokken zou worden uit de basis. Je mag best voor jezelf opkomen. Ik zou ook aangeven dat je speciaal hiervoor meer uren gaat werken en vragen hoe haar oplossing eruit had gezien.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43732

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 04 Mei 2023 13:42

Re: Dynamiek met collega's

Fijn jullie helpende reacties, doet me wat zekerder in de schoenen staan.
Vind zo'n plekje vinden in een groep lastig, maar ga proberen meer te staan voor wie ik ben. Thanks voor de peptalk!
Let's discover the world together.
<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2528

Geregistreerd: 04 Okt 2017 09:46

Bericht 04 Mei 2023 14:19

Re: Dynamiek met collega's

Marin schreef: Ik heb net besloten weer 32 uur te gaan werken ipv 28 ivm een project wat ik komende maanden mag gaan doen, maar kreeg daar ook commentaar op van een collega omdat ik dan uiteindelijk toch effectief minder op m'n eigen functie zit. Terwijl ik juist naar mijn gevoel inzet toon.

Maar dit kan naast elkaar bestaan en waar zijn. Jij doet heel erg je best in bedrijfsbelang en in haar persoonlijke belang is het minder fijn, omdat je effectief minder je eigen functie doet. Ik zou wel benieuwd zijn waar haar zorgen zitten. Ik zou meer vragen en bespreken ipv in je hoofd oplossen.
Elliot schreef:Hulde June, ik kan me heel goed vinden in jouw reactie!
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2098

Geregistreerd: 08 Nov 2018 16:38

Bericht 04 Mei 2023 17:51

Re: Dynamiek met collega's

June schreef:
Marin schreef: Ik heb net besloten weer 32 uur te gaan werken ipv 28 ivm een project wat ik komende maanden mag gaan doen, maar kreeg daar ook commentaar op van een collega omdat ik dan uiteindelijk toch effectief minder op m'n eigen functie zit. Terwijl ik juist naar mijn gevoel inzet toon.

Maar dit kan naast elkaar bestaan en waar zijn. Jij doet heel erg je best in bedrijfsbelang en in haar persoonlijke belang is het minder fijn, omdat je effectief minder je eigen functie doet. Ik zou wel benieuwd zijn waar haar zorgen zitten. Ik zou meer vragen en bespreken ipv in je hoofd oplossen.


Dit inderdaad. Als haar zorg bv is dat het eigenlijk niet kan qua werkvoorraad bijvoorbeeld dan is dat iets wat voor je leidinggevende is. Die zet jou hierop in. Ik zou dan aangeven dat ze die zorgen met hem/ haar moet delen om te kijken hoe dit op te lossen is. Ik heb de afgelopen maanden hetzelfde gehad op mijn werk. Eerst viel 1 collega weg vanwege andere werkzaamheden die ineens veel tijd in beslag namen. Vervolgens zou een andere collega hem gaan helpen maar viel hij ook compleet weg. Daar hebben we het regelmatig gewoon over gehad zodat iedereen weet waar die aan toe is. Dat zegt niet dat ik het stom vindt ofzo dat die collega's dat werk aan het doen zijn, want het moet tenslotte ook gebeuren. Ik zou dat soort dingen dan ook niet persoonlijk opvatten.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Agnes

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1640

Geregistreerd: 11 Jul 2018 18:09

Bericht 05 Mei 2023 09:39

Re: Dynamiek met collega's

Marin schreef:Ja nou precies dat ja.
Misschien ben ik er ook wel gevoelig voor hoor maar ik sla in m'n hoofd dan ook van iedereen op wat die van die vindt etc. Ik was op de middelbare school en studie tijd ook altijd de 'vlinder' (zo werd ik ook genoemd) die overal doorheen fladdert dus het zit ook wel in m'n karakter. Ik ben niet zo'n groepsmens ook en das best lastig in een team met 15 man en een kantoor met 100 man. Lastig om m'n eigen draai daarin te vinden en dacht dat ik dat best lekker deed maar voel me dan toch ineens onzeker.

Luisa, ik ben ook een beetje bang dat als zij gaat klagen, ik van 't project word gehaald. Dus dat zou jammer zijn, ik heb juist naar mijn idee inzet getoond door extra te willen werken zodat de druk op m'n directe collega's niet al te groot wordt. Doe naar mijn gevoel juist knijterhard m'n best om mezelf te laten zien. Maar inderdaad, het ligt aan mij dat ik me daar dan wat van aantrek. Moet misschien ook meer schijt hebben aan dat soort dingen maar daar ben ik niet zo goed in.

Och, het is of ik mezelf lees! Ik ben ook slecht in groepen. Onze afdeling met zo'n 40-50 man is voor mij ook wel een ding. Het scheelt dat binnen die 40-50 man we nog een eigen team hebben. Daar ga ik wel goed op. Gewoon met 6 man een vast groepje red ik het prima. Dus daarop focus ik me het meest. Misschien helpt jou dat ook? Nu is een team met 15 man nog wel een stukje groter, maar in elk geval kleiner dan 100. Dus ik probeer het voor mezelf kleiner te maken.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5497

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:34

Bericht 05 Mei 2023 10:47

Re: Dynamiek met collega's

En misschien ook minder je best doen want dan loop je al op je tenen en ben je hier nog gevoeliger voor. Je hoeft je niet altijd te bewijzen. Je bent oké. Als je het leuk vindt en thuis prima te combineren is het dikke prima he. Maar doe het niet om de ander tevreden te stellen (die dus niet eens altijd tevreden worden). Ik ben hier trouwens ook gevoeliger in de week voor mijn menstruatie. Dan twijfel ik ook sneller aan mijn kunnen etc.
<<

Agnes

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1640

Geregistreerd: 11 Jul 2018 18:09

Bericht 05 Mei 2023 15:06

Re: Dynamiek met collega's

Ook goeie van Lot! Je kunt niet iedereen tevreden houden, maar jezelf wel. Das lastig, maar wel beter. Hopelijk heb je er wat aan.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43732

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 05 Mei 2023 15:08

Re: Dynamiek met collega's

Ja heel erg waar inderdaad. Ik ga er op letten voor mezelf.
Let's discover the world together.
Volgende

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers