Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Lentekriebels

<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6658

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 23 Mrt 2023 23:55

Lentekriebels

(Weet even niet of ik nou hier, bij kinderen of nieuws/actualiteit moet dus burgemeester, voel je vrij te verplaatsen).

N.a.v. dit artikel heb ik verschillende vriendinnen in Nederland die contact met me zochten, omdat dit een interesse van me is https://www.metronieuws.nl/in-het-nieuw ... rlichting/

Ik verbaas me over de enorme ophef en vraag me af wat jullie mening is. Ik weet dat ik bekend sta om heftige meningen te hebben maar ik zet hier even mijn leerkracht pet op en ben oprecht geïnteresseerd in beide kanten.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Siesa

Yipyapper

Berichten: 1684

Geregistreerd: 14 Sep 2022 20:10

Bericht 24 Mrt 2023 03:35

Re: Lentekriebels

Leuk onderwerp! Blijkbaar verschil ik ook van mening met de helft van de ouders uit de klas. Er is enorm veel commentaar op de klassenapp ontstaan.

Ik vind het goed dat kinderen leren om er open over te zijn, dat er verschillen zijn tussen mensen en dat ze mogen zijn wie ze zijn.
Mijn kinderen weten dit allang want ik bespreek dit ook met de kinderen.

En waar ik heel blij van word, is dat ze leren dat ook meiden mogen genieten van seks en dat het niet alleen om de jongens draait.

De speld had een leuk berichtje erover en nog zo'n neppe nieuwssite.

Thuis werd nooit over seks gesproken vroeger, seksuele voorlichting was er wel maar dat ging meer over veilig vrijen en soa's. Je werd min of meer bang gemaakt.
Dat ze nu leren dat ze grenzen aan mogen geven, dat seks iets is wat fijn is en een goed gevoel geeft is alleen maar goed.
<<

Kira

Lady-post-a-lot

Berichten: 1045

Geregistreerd: 30 Apr 2022 06:39

Bericht 24 Mrt 2023 06:26

Re: Lentekriebels

Ik vind dat ook goed maar moet je dat op school leren op zo'n jonge leeftijd? Dat weet ik niet.
Mijn zoon en ik zijn heel open hij weet alles, bespreekt alles. Bij ons thuis kon dag ook niet, dus ik ben daar heel blij mee. Maar dat komt door de opvoeding die ik hem gegeven heb. Denk niet dat ik het leuk had gevonden als ze dat in groep3/4 zo uitvoerig zouden bespreken.
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6220

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:32

Bericht 24 Mrt 2023 07:30

Re: Lentekriebels

Ik vind het bizar dat er zoveel nepnieuws nu over verspreid wordt wat dan ook min of meer klakkeloos gevolgd wordt door een deel van onze bevolking.

Ik vind het goed dat de lessen er zijn en dat kinderen juist op zulke jonge leeftijd al dingen hierover leren. Wel passend bij de leeftijd, dat moet altijd bovenaan staan.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Siesa

Yipyapper

Berichten: 1684

Geregistreerd: 14 Sep 2022 20:10

Bericht 24 Mrt 2023 07:44

Re: Lentekriebels

In groep 3/4 gaat het blijkbaar nog over een kus van die oudtante die je moet geven, ook al wil je dat niet. Er wordt besproken dat een kind 2 papa's of 2 mama's kan hebben. Zoiets onschuldigs. Pas later gaan ze er dieper op in.
En hoe eerder je er over begint, hoe normaler het wordt en misschien komen ze dan ook eerder naar een ouder of leerkracht als er iets is.
Als ze leren wat normaal is, leren ze ook wat niet normaal is.
<<

Siesa

Yipyapper

Berichten: 1684

Geregistreerd: 14 Sep 2022 20:10

Bericht 24 Mrt 2023 08:05

Re: Lentekriebels

@marsy ik ben eigenlijk wel heel benieuwd naar jouw mening!
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 24 Mrt 2023 08:37

Re: Lentekriebels

Als dit filmpje klopt vind ik het best schokkend:


Met name het 4 jarig jongetje zie je enorm ongemakkelijk worden bij de suggestieve vragen die de volwassenen stelt.

Ook hetgeen wat er aan het 9 jarig meisje wordt verteld vind ik zelf te ver gaan. Met name ook de manier waarop het wordt verteld. Laat een meisje op die leeftijd dat fijne knopje bij toeval zelf ontdekken ipv het dan al voor te kauwen.

Ik mag hopen dat kinderen dit zo niet op school te zien krijgen.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 24 Mrt 2023 08:54

Re: Lentekriebels

Mijn moeder staat voor groep 3 en vertelde dat de 3 lessen die ze deze week vanuit een methode was als volgt waren: een lied geleerd over hoe je eruit ziet, jezelf tekenen en gevoelens over jezelf daarbij benoemen en als laatst over grenzen stellen: wat je wel fijn vindt en niet fijn vindt. Denk dus idd zoiets als die kus van je tante. Lijkt me top dat jonge kinderen dat bewustzijn al wat krijgen over hun eigen grenzen.

Mijn dochter zit een week in groep 1 en daar had ik gister ook een leuk gesprek mee, achteraf waarschijnlijk ook nav lentekriebels.
Dochter: meisjes hebben toch lang haar en jongens kort haar?
Ik: Eh vaak wel ja.
Zij: Waarom is dat?
Ik: Geen idee.
Zij: Ik wil ook kort haar en dan ben ik ook een jongen.

En zo hadden we mooi gesprek dat je ongeacht je jongen of meisje bent, je haar mag hebben hoe je wil etc. Dat vond ik echt wel een mooi voorbeeld aan hoe school voor kinderen bij kan dragen als dit gesprek. Als ik dit thuis zou bespreken zou ik echt niet zo'n gesprek met haar kunnen krijgen.
<<

Romee

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 538

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:21

Bericht 24 Mrt 2023 09:33

Re: Lentekriebels

Ik heb hier een hele duidelijke mening over, zowel persoonlijk als professioneel. Ik vind de ophef echt absurd. Deze week vindt al jaren plaats en nu ineens wordt het gekaapt door extreem rechtse mensen die weer allemaal nepnieuws verkondigen. Vrijwel alle onzin die verkondigd wordt is al weerlegd door professionals die er wel daadwerkelijk verstand van hebben.
Als gedragswetenschapper vind ik het alleen maar heel goed dat er op deze manier wordt gesproken over je eigen grenzen, leren aangeven wat je wel en niet fijn vindt en op een gezonde manier kennismaken met seks. Uit onderzoek is al lang gebleken dat adequate voorlichting juist zorgt voor later en meer weloverwogen beginnen aan seks. Daarnaast zeggen veel ouders wel 'daar is mijn kind nog niet aan toe', maar blijkt ook dat in deze wereld met internet en sociale media kinderen veel sneller geconfronteerd worden met seks.
<<

Morrisey

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 420

Geregistreerd: 16 Sep 2022 09:09

Bericht 24 Mrt 2023 09:37

Re: Lentekriebels

Er is over dit onderwerp enorm veel fact free info verspreid op de socials en medewerkers van de Rutgers stichting zijn hier zelfs door bedreigd. Erg leuk, dom rechts.
Ze doen ondertussen goed hun best om de informatie rustig te debunken en eea uit te leggen.
Oa hier:
Het gaat niet zozeer om de metworst
<<

Morrisey

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 420

Geregistreerd: 16 Sep 2022 09:09

Bericht 24 Mrt 2023 09:38

Re: Lentekriebels

Fred, dat filmpje klopt niet. Kom op joh, het FvD. Die hitsen lekker hun achterban op hiermee.
Het gaat niet zozeer om de metworst
<<

Morrisey

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 420

Geregistreerd: 16 Sep 2022 09:09

Bericht 24 Mrt 2023 09:43

Re: Lentekriebels

Dit is ook wel een aardige voor wie geïnteresseerd is in deze spin. Je wordt er wel verdrietig van, het huidige klimaat.

https://pointer.kro-ncrv.nl/hoe-misinfo ... -gang-trok
Het gaat niet zozeer om de metworst
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 24 Mrt 2023 09:48

Re: Lentekriebels

Hoezo 'dom' rechts?
Net of links zo slim is met hun verplicht uitkopen van boeren die dan geen bestaansrecht meer hebben en dus NIET het werk kunnen uitvoeren wat ze het liefste zouden willen doen. Links is vele malen dommer en gevaarlijker voor Nederland.

Dat filmpje is van de Rutgers. Het heeft daar op de site van gestaan. FvD (niet de partij waar ik op stem) heeft het gekopieerd of is via een onderwijsinstelling er aan gekomen. Je gelooft namelijk toch niet dat die kinderen acteurs zijn of dat leden van FvD zelf hun kinderen voor zo'n filmpje gebruiken?
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 24 Mrt 2023 09:57

Re: Lentekriebels

Morrisey schreef:Dit is ook wel een aardige voor wie geïnteresseerd is in deze spin. Je wordt er wel verdrietig van, het huidige klimaat.

https://pointer.kro-ncrv.nl/hoe-misinfo ... -gang-trok


Dit bevestigt juist dat het filmpje van Rutgers afkomstig is een ouders ipv school zou moeten helpen met de voorlichting. Echter je ziet dat er een aantal zaken worden besproken op te jonge leeftijd en ook nog eens zeer ongelukkig wordt uitgelegd. Althans dat is mijn mening.
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2076

Geregistreerd: 08 Nov 2018 15:38

Bericht 24 Mrt 2023 10:32

Re: Lentekriebels

Ik vind het prima en ga er vanuit dat de lessen op de leeftijden aangepast zijn. Mijn dochter is nog jong maar zit vol vragen over seks. Hoeven we niet moeilijk over te doen en mijn kind wordt er alleen maar weerbaarder van want ze weet heel goed aan te geven als ze iets niet prettig vindt of iets niet wil. Het is wel lastig als ouders zelf niet heel erg open zijn over seks. De combinatie met de lessen en deze ouders maakt het wel lastig voor de kinderen denk ik die dan wellicht heel onschuldig thuis nog met vragen komen en dan ineens wel tegen een taboe aan lopen.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Morrisey

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 420

Geregistreerd: 16 Sep 2022 09:09

Bericht 24 Mrt 2023 10:41

Re: Lentekriebels

Het maakt helemaal niet uit wat de Thierry Baudets en Raisa Blommestijns en alle andere professionele publieksophitsers ervan vinden. Experts zijn het er over eens dat juist positief is.
Als je je hierover druk maakt, lees dan bv de links hierboven, of deze:

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/wee ... ngrijk-is/

Dan zakt je onrust misschien wat.
Het gaat niet zozeer om de metworst
<<

Godsavethequeen

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 662

Geregistreerd: 11 Okt 2022 20:24

Bericht 24 Mrt 2023 10:47

Re: Lentekriebels

Ik ben er een groot voorstander van. Mijn kinderen hebben zichzelf getekend, nagedacht over grenzen en verliefd zijn. We hebben er thuis nog op doorgepraat. Ik vind het echt een nare ontwikkeling dat hier onterecht zo’n ophef overgemaakt wordt en desinformatie wordt verspreid.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 24 Mrt 2023 10:56

Re: Lentekriebels

Overigens wel grappig dat nu rechts hier een punt van maakt links enorm gat steigeren en niets wil aanpassen. Ook niet het gender gebeuren (geboren in verkeerd lichaam) qua voorlichting.

Vergelijk dit eens met de zwarte pieten discussie toen links de kleur wilde veranderen en dat dus is gelukt en de traditie niet meer zo is als die ooit was geweest.
<<

Giselle

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2335

Geregistreerd: 16 Apr 2021 13:46

Bericht 24 Mrt 2023 11:18

Re: Lentekriebels

Ik denk ook dat het positief is om hier op school aandacht aan te besteden. Seks(ualiteit) valt helaas nog altijd onder de taboes in Nederland, waardoor ik het juist goed vind dat er voorlichting gegeven wordt. Docenten zijn niet op hun achterhoofd gevallen en weten zelf heus wel wat zij hun groep kunnen vertellen over seks. Op de school van mijn jongste dochter wordt deze week ook aandacht besteed aan het onderwerp, wij als ouders kregen een link om te zien waar het per groep over gaat en opdrachten om er thuis ook mee aan de slag te gaan. Mijn man en ik zijn altijd heel open naar onze kinderen, geven normaal antwoord op hun vragen en doen niet geheimzinnig over bloot zijn of over seks. Wat DT aangeeft is wel een lastige, als je te maken hebt met ouders die niet zo open zijn over seks. Deze ouders houden het taboe in stand en dat is jammer.
<<

Morrisey

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 420

Geregistreerd: 16 Sep 2022 09:09

Bericht 24 Mrt 2023 11:28

Re: Lentekriebels

Fred schreef:Overigens wel grappig dat nu rechts hier een punt van maakt links enorm gat steigeren en niets wil aanpassen. Ook niet het gender gebeuren (geboren in verkeerd lichaam) qua voorlichting.

Vergelijk dit eens met de zwarte pieten discussie toen links de kleur wilde veranderen en dat dus is gelukt en de traditie niet meer zo is als die ooit was geweest.


Met jouw onvermogen om inhoudelijk mee te praten en je neiging alles te versmallen tot een rechts good - links bad discussie diskwalificeer je jezelf als gesprekspartner.
Het gaat niet zozeer om de metworst
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5873

Geregistreerd: 02 Sep 2013 05:56

Bericht 24 Mrt 2023 12:01

Re: Lentekriebels

Ik ben ook voorstander, helemaal prima om dit passend bij de leeftijd te bespreken.

De juf van de oudste deelde vorige week een overzicht waar ze nu mee bezig zijn en de komende tijd mee bezig gaan, dat doet ze regelmatig en daar stond ook in dat de " week van de lentekriebels" er aan kwam en daarnaast deelde de school nog een online ouderavond over dit thema. Toch vroeg 1 vader op de klassenapp of de school mee doet aan deze week, deze vader staat bekend om zijn controversiele uitspraken ( ook tijdens Corona ed) en daarop heeft alleen de klassemoeder gereageerd dat de school inderdaad meedoet en verder reageerde er geen enkele ouder :thumbup:
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Godsavethequeen

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 662

Geregistreerd: 11 Okt 2022 20:24

Bericht 24 Mrt 2023 12:13

Re: Lentekriebels

Fred schreef:Overigens wel grappig dat nu rechts hier een punt van maakt links enorm gat steigeren en niets wil aanpassen. Ook niet het gender gebeuren (geboren in verkeerd lichaam) qua voorlichting.

Vergelijk dit eens met de zwarte pieten discussie toen links de kleur wilde veranderen en dat dus is gelukt en de traditie niet meer zo is als die ooit was geweest.


Ik wil op je reageren, maar het lukt me gewoon niet. Hoezo links of rechts? Heb je het idee dat vroeger alles beter was? En veranderingen afbreuk doen aan tradities? Welke traditie is voor jou verbonden met seksuele voorlichting? Toen jongens nog echte jongens waren? En meisjes nog echte meisjes? Zoiets?
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 24 Mrt 2023 12:19

Re: Lentekriebels

Morrisey schreef:
Fred schreef:Overigens wel grappig dat nu rechts hier een punt van maakt links enorm gat steigeren en niets wil aanpassen. Ook niet het gender gebeuren (geboren in verkeerd lichaam) qua voorlichting.

Vergelijk dit eens met de zwarte pieten discussie toen links de kleur wilde veranderen en dat dus is gelukt en de traditie niet meer zo is als die ooit was geweest.


Met jouw onvermogen om inhoudelijk mee te praten en je neiging alles te versmallen tot een rechts good - links bad discussie diskwalificeer je jezelf als gesprekspartner.


Jij komt met de opmerking 'dom' rechts... Ik kan tig zaken benoemen die dom links zijn. Momenteel is dat vrijwel alles wat D66 wel gaan doorvoeren.
Maar ook boerderijen bezetten door groene linkse activisten zodat boeren hun werk niet goed kunnen doen. Je wilt toch niet beweren dat je daar achter staat?
Het migratiebeleid van links is te soft waardoor er criminaliteit ontstaat etc... Daarnaast kost dat beleid de samenleving ook nog eens enorm veel geld.

@gstq... De voorlichting op de lagere school over gender neutraal, homoseksualiteit, transgenders etc hoeft daar nog niet te gebeuren. Dat is vind ik beter om pas op de middelbare school te doen bij het vak maatschappijleer (past daar beter bij dan bij het vak biologie)
<<

Godsavethequeen

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 662

Geregistreerd: 11 Okt 2022 20:24

Bericht 24 Mrt 2023 12:22

Re: Lentekriebels

Gebaseerd waarop? Denk je dat homoseksualiteit en transgender nog niet bestaan op de basisschool?
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11503

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 24 Mrt 2023 12:29

Re: Lentekriebels

Kinderen hier op een normale manier mee kennis laten maken kun je toch niet op tegen zijn. De hele samenleving verpreutst en aan de andere kant is er internet waarop een verkeerd beeld geschetst wordt met hoe seks eruit ziet.

Volgens mij is al lang bewezen dat je op het niveau van het kind prima voorlichting kan geven. Waarom zo’n ophef, het gaat over verliefd zijn, lichamelijke grenzen. Super belangrijke onderwerpen. Je fijn voelen in je lichaam, emoties weten te benoemen. Goed leren voelen zijn zulke belangrijke dingen. Grenzen aangeven en respecteren. Als dat gewoon wordt kan ik dat alleen maar toejuichen. Iedereen kent wel een of meerdere vrouwen die wel eens seks gehad hebben terwijl ze eigenlijk geen zin hadden ook binnen relaties. Door hier jong over te spreken en ook te leren dat nee nee is. Kun je winst behalen.

Daarnaast we hebben een lichaam en kinderen ontdekken dat al extreem jong. Meisjes die in hun luier over dingen heen wrijven omdat dat lekker voelt. Jongetjes die met hun piemel zitten te spelen omdat dat fijn voelt. Het hoort allemaal bij ontwikkeling. Laten we daar niet raar over doen maar juist kinderen er in begeleiden.
2015 💙
Volgende

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers