Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Vriend wil geen thuisbevalling

<<

Aardbei

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 243

Geregistreerd: 03 Sep 2013 10:00

Bericht 12 Nov 2013 14:27

Re: Vriend wil geen thuisbevalling

Artemis schreef:
Aimee schreef:Tja, je kan het van ons allebei kulargumenten vinden, het blijft toch vooral een gevoel waarom ik graag thuis wil blijven en hij juist liever niet. Ik vind het alleen lastig omdat ik niet wil zeggen 'ik moet bevallen, dus ik beslis', maar ook echt wel zijn redenen serieus wil nemen. En vorige keer in het ziekenhuis is me ook prima bevallen, behalve dan dat ik constant het gevoel had dat ik het ook prima thuis had kunnen doen en dan lekker in mijn eigen omgeving was gebleven. Dus het is ook niet dat ik een heel sterk negatief gevoel heb bij het zkh, maar mijn voorkeur gaat uit naar thuis.

Het kraamhotel zit bij ons in dezelfde gang als de verloskamers zelf. Daar ben ik bij Luuk ook bevallen. Het blijft toch wel gewoon ziekenhuis voor mijn gevoel.


Als jij geen sterk negatief gevoel hebt bij het ziekenhuis een hij wel bij thuisbevallen dan zou ik gaan voor hef ziekenhuis. 'Maakt me niet uit maar thuis voelt beter' vind ik minder zwaar wegen dan 'ik wil echt graag ziekenhuis'


Precies zo is het bij ons, jij zegt het alleen wat duidelijker :wink:
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem106

Bericht 12 Nov 2013 15:50

Re: Vriend wil geen thuisbevalling

Bij de eerste wilde ook graag thuis bevallen en man wilde dat ik in het ziekenhuis zou bevallen. We hebben het hier niet uitgebreid over gehad, want de gyn had al snel de beslissing genomen dat ik in het zh moest bevallen vanwege mijn medicatie die ik gebruik. Achteraf maar goed ook, want de ingeleide bevalling is geëindigd in een ks.
Bij de tweede had ik dus helemaal geen keuze meer.

Je gevoel van thuis willen bevallen kan ik me dus heel goed voorstellen. Ik zal dus het eens goed met je man en je vk bespreken.
<<

Novalee

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 940

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:28

Bericht 12 Nov 2013 16:04

Re: Vriend wil geen thuisbevalling

Ik zou het gevoel van je man wel serieus nemen maar, in mijn ogen, ben jij degene die uiteindelijk beslist. Het argument van opnieuw moeten witten zou me niet overtuigen toch naar het ziekenhuis te gaan maar het feit dat hij het eng vindt dat er misschien iets mis gaat en jullie meer medische hulp nodig hebben dan een VK en kraamverzorgster kunnen bieden wel. Dat weegt in mijn ogen dan weer zwaarder dan geen zin hebben om 2 uurtjes in het ziekenhuis te moeten wachten voor je naar huis mag. Die twee uren zijn zo om.

In mijn geval had mijn vriend beide keren geen duidelijke voorkeur en liet de keus aan mij over. Ik wilde beide keren heel graag thuis bevallen maar de natuur besliste anders door twee koppige meisjes die het tot 42 weken wel prima vonden in mijn buik. Bij een eventueel derde kindje heb ik hoogstwaarschijnlijk geen keus en moet ik verplicht in het ziekenhuis bevallen.
<<

Anoniem30

Bericht 12 Nov 2013 16:15

Re: Vriend wil geen thuisbevalling

Ik had het er toevallig laatst met mijn vriend over en die wil beslist niet dat ik thuis beval. Hij vindt dat idee (te) eng, is sowieso bang voor een bevalling en dat het mis kan gaan en zou het niet aandurven om dat 'gewoon' thuis te doen, op een eerste verdieping. Ik heb er juist wel eens over nagedacht dat het me heerlijk lijkt om het thuis te kunnen doen in mijn eigen omgeving, maar ik wil mijn vriend wel serieus nemen met zijn gedachten en denk dat ik uiteindelijk zal kiezen voor het ziekenhuis, om er gewoon rustiger aan te beginnen, de hele bevalling.
<<

Anoniem25

Bericht 12 Nov 2013 16:23

Re: Vriend wil geen thuisbevalling

Artemis schreef:2 uur in het ziekenhuis moeten wachten en daarom de volgende keer thuis willen bevallen en niet thuis willen bevallen vanwege de vieze muren vind ik idd niet echt relevant. Als snap ik dat van hem wel, jij ligt voor pampus, dus hij moet alles opknappen, en extra gedoe komt voor zijn rekening.

Relevante argumenten vind ik: ik voel me niet op mijn gemak in een ziekenhuis of ik ben bang voor te snel ingrijpen of mijn vorige bevalling in het ziekenhuis was traumatisch dat wil ik niet nog een keer.

Of 'ik ben bang dat er iets misgaat dus dan ben ik liever al in het ziekenhuis, daar houden ze je in de gaten en er is altijd iemand aanwezig, of 50% van de thuisbevallingen eindigen in het ziekenhuis dus dan ben ik liever vast daar.

Dat is relevant, want belangrijke punten. 2 uur moeten wachten is niet zo relevant.


Dat vind jij relevante punten.
Ik heb geen traumatisch gevoel bij het ziekenhuis, mijn vriend is niet héél erg bang dat er iets mis gaat omdat hij vorige keer gezien heeft dat ik het bevallen goed aan kon en het super is gegaan. Dus wat dat betreft gelukkig geen belangrijke punten in jouw ogen. Dus dat betekent dat deze argumenten het zijn voor ons, misschien voor anderen niet belangrijk, maar voor ons wel. Een luxe positie, dat geef ik meteen toe.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 12 Nov 2013 16:47

Re: Vriend wil geen thuisbevalling

Pippa schreef:Ik had het er toevallig laatst met mijn vriend over en die wil beslist niet dat ik thuis beval. Hij vindt dat idee (te) eng, is sowieso bang voor een bevalling en dat het mis kan gaan en zou het niet aandurven om dat 'gewoon' thuis te doen, op een eerste verdieping. Ik heb er juist wel eens over nagedacht dat het me heerlijk lijkt om het thuis te kunnen doen in mijn eigen omgeving, maar ik wil mijn vriend wel serieus nemen met zijn gedachten en denk dat ik uiteindelijk zal kiezen voor het ziekenhuis, om er gewoon rustiger aan te beginnen, de hele bevalling.


Maar je begint gewoon thuis, hoor, de eerste centimeters ontsluiting doe je niet in het ziekenhuis (bij een poliklinische bevalling dan, met een medische indicatie is het anders, maar dan is er sowieso geen twijfel mogelijk). Je moet daar dus naartoe als je echt vol in de pittige weeën zit en het soms al heel snel gaat, terwijl het verkeer tegen kan zitten, want je bevalt niet per se 's nachts, je kan ook precies tijdens de middagspits naar het ziekenhuis moeten. Een poliklinische bevalling is niet per se stressvrij. Ik kwam daar de tweede keer aan met negen centimeter ontsluiting, een half uur later was ze al geboren. Dus dan beval je wel in het ziekenhuis, maar het grootste deel doe je thuis en dan moet je nog de auto in.

Als je je er veiliger bij voelt, prima, maar ik heb wel het idee dat mensen het soms wat idealiseren om in het ziekenhuis te bevallen, en ik kan me heel goed voorstellen dat er vrouwen zijn die er weinig voor voelen om op dat punt nog de auto in te moeten als dat niet echt nodig is, wat de man daar ook van vindt. Ik vind dan ook wel dat er ruimte moet zijn om tijdens de bevalling nog te beslissen het toch thuis te doen.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem16

Bericht 12 Nov 2013 21:07

Re: Vriend wil geen thuisbevalling

Ik had ook veel zorgen om mijn bed en de troep. Maar het is me zo goed bevallen thuis bevallen. Je merkt niets vd zooi, er ligt ook een zeiltje onder je bed natuurlijk en die andere matrasdingen uit je kraampakket.

Ik vond het heerlijk, na de bevalling gewoon hup op de bank met de kindjes, heerlijk.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 12 Nov 2013 21:29

Re: Vriend wil geen thuisbevalling

Ik vond dat wachten in het ziekenhuis na de bevalling trouwens wel weer meevallen, ik had het juist heel raar gevonden als ik dertig minuten later alweer op straat had gestaan bij wijze van spreken.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Steep

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2940

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:52

Woonplaats: Arnhem

Bericht 12 Nov 2013 21:36

Re: Vriend wil geen thuisbevalling

Mijn man wil graag dat ik thuis beval. Ik weet t nog niet, maar wat ik wel weet is dat ik de rit naar het ziekenhuis echt echt afschuwelijk vond. En zoals Susan al zegt, elke bevalling (behalve die met medische indicatie) begint thuis. Verder vond ik het in het ziekenhuis heel fijn dat alles en iedereen bij de hand was, maar ik miste wel mijn eigen bed, de geur van thuis, mijn spulletjes. Tja, voor mij hebben beide locaties voor en nadelen.
Ruben: 22-07-2011
Mirthe: 25-12-2013
<<

Anoniem16

Bericht 12 Nov 2013 21:39

Re: Vriend wil geen thuisbevalling

Ik vind ook dat de mening vd man hier wel minder doorslaggevend is dan wat de vrouw wil. De vrouw zal toch degene moeten zijn die moet bevallen.

Man vond thuis bevallen ook enorm spannend maar ik wilde dat graag proberen en wilde echt totaal niet naar het ziekenhuis. We hebben hier een gesprek met de vk over gehad en zij kon hem ( deels) geruststellen maar uiteindelijk ben ik wel degene geweest die de keuze gemaakt heeft.
<<

Anoniem166

Bericht 12 Nov 2013 22:04

Re: Vriend wil geen thuisbevalling

Bij onze dochter wilden vriend en ik in eerste instantie beiden een ziekenhuisbevalling. Ik begon steeds meer te twijfelen naarmate de zwangerschap vorderde. Mijn vriend bleef de voorkeur houden voor een ziekenhuisbevalling, maar liet de keuze wel bij mij. De verloskundige heeft mij uiteindelijk aangeraden om ter plekke te beslissen. De bevalling begint doorgaans gewoon thuis. Ik kon bij 5 à 6 cm ontsluiting besluiten om naar het ziekenhuis te gaan, maar kon ook gewoon thuis blijven.

De bevalling verliep uiteindelijk volgens het boekje, ontsluiting vorderde goed, hartje bleef goed, voelde dochter nog bewegen. Toen ik van de verloskundige moest beslissen, zag ik het echt niet zitten om nog naar het ziekenhuis te gaan en heb ik gekozen thuis te blijven. Van de zooi heb ik niets gemerkt, dat hebben verloskundige en kraamzorg steeds netjes weggewerkt. Na de bevalling kon ik heerlijk thuis douchen en toen ik terug was, was het bed ook al verschoond en weer opgemaakt, kopje thee, bakje fruit. Ik heb het als heel fijn ervaren. Overigens gingen de laatste centimeters ook ineens heel snel en had dochter in de auto geboren kunnen worden als ik nog wel naar het ziekenhuis was gegaan.

Is het een optie om er ter plekke nog voor te kiezen of je thuis blijft of naar het ziekenhuis gaat?
<<

Anoniem123

Bericht 12 Nov 2013 22:08

Re: Vriend wil geen thuisbevalling

Mijn man wil ook bij een eventuele tweede weer in het ziekenhuis. Ook omdat S er niet zo makkelijk uit wou. Ik respecteer dat, maar scheelt dat ik sowieso geen keuze heb.

Ik vind de mening van de man net zo belangrijk. Als er wat gebeurd met jou is hij degene die achterblijft en er dan mee moet leren leven.
<<

Anoniem123

Bericht 12 Nov 2013 22:11

Re: Vriend wil geen thuisbevalling

Susan schreef:Ik vond dat wachten in het ziekenhuis na de bevalling trouwens wel weer meevallen, ik had het juist heel raar gevonden als ik dertig minuten later alweer op straat had gestaan bij wijze van spreken.


Ik was nog niet eens gehecht of er werd al gezegd: je mag zo gaan. Ik dacht nog: wat?? Nu al?? Vond dat zo raar ergens... Maar we mochten zelf kiezen en we zijn nog 4 uurtjes gebleven uiteindelijk.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 12 Nov 2013 22:13

Re: Vriend wil geen thuisbevalling

SarahKey schreef:Mijn man wil ook bij een eventuele tweede weer in het ziekenhuis. Ook omdat S er niet zo makkelijk uit wou. Ik respecteer dat, maar scheelt dat ik sowieso geen keuze heb.

Ik vind de mening van de man net zo belangrijk. Als er wat gebeurd met jou is hij degene die achterblijft en er dan mee moet leren leven.


Een thuisbevalling is net zo veilig als een ziekenhuisbevalling, dus dat is helemaal niet aan de orde, het gaat er puur om waar je je het prettigst bij voelt. Het is niet zo dat je aan de goden bent overgeleverd als je thuis bevalt.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem 82

Bericht 12 Nov 2013 22:15

Re: Vriend wil geen thuisbevalling

Ik heb niks te kiezen, omdat ik medische indicatie heb. Maar anders denk ik wel dat ik in dit geval mijn eigen mening zwaarder zou vinden wegen dan die van mijn vriend. Niet dat ik zijn mening zou negeren als die anders zou zijn dan de mijne, maar omdat ik toch degene ben die de klus moet klaren vind ik wel dat ik me ergens op mijn gemak moet voelen. Al zou ik de mening van mijn vriend wel meenemen. Stel dat ik liever thuis zou bevallen, maar geen nadelen aan een ziekenhuisbevalling zou zien, dan zou ik het bijvoorbeeld wel overwegen om voor mijn vriend naar het ziekenhuis te gaan.
<<

Anoniem28

Bericht 12 Nov 2013 22:15

Re: Vriend wil geen thuisbevalling

SarahKey schreef:Mijn man wil ook bij een eventuele tweede weer in het ziekenhuis. Ook omdat S er niet zo makkelijk uit wou. Ik respecteer dat, maar scheelt dat ik sowieso geen keuze heb.

Ik vind de mening van de man net zo belangrijk. Als er wat gebeurd met jou is hij degene die achterblijft en er dan mee moet leren leven.



een geplande thuisbevalling is even veilig als een geplande ziekenhuisbevalling, tenzij je meer dan twintig minuten van het ziekenhuis woont, dan is de kans op sterfte wel iets hoger.

http://medischcontact.artsennet.nl/arch ... alling.htm
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:44

Bericht 12 Nov 2013 22:27

Re: Vriend wil geen thuisbevalling

Onze overwegingen om in het ziekenhuis te willen bevallen, is het praktische gemak. We wonen drie hoog, zonder lift én de slaapkamer is maar iets van 7m2 waar een bed, bureautje, wasmanden en vaste kast in staan. Er is op die manier maar anderhalve m2 'werkruimte'. Lijkt ons niet echt praktisch, ook al is dat wel op te lossen natuurlijk. Bovendien zou ik niet, mocht er medische indicatie ontstaan, die trappen nog naar beneden willen. Én ik vind het een prettig idee dat er sneller artsen bij kunnen zijn.

Ik begrijp de andere kant ook, dat het ook zo snel zou kunnen gaan dat ik niet eens naar het ziekenhuis kán.

Ik ben wel blij dat we hier geen discussie over hebben (gehad).
L2014 & H2017
<<

Anoniem123

Bericht 12 Nov 2013 22:37

Re: Vriend wil geen thuisbevalling

Susan schreef:
SarahKey schreef:Mijn man wil ook bij een eventuele tweede weer in het ziekenhuis. Ook omdat S er niet zo makkelijk uit wou. Ik respecteer dat, maar scheelt dat ik sowieso geen keuze heb.

Ik vind de mening van de man net zo belangrijk. Als er wat gebeurd met jou is hij degene die achterblijft en er dan mee moet leren leven.


Een thuisbevalling is net zo veilig als een ziekenhuisbevalling, dus dat is helemaal niet aan de orde, het gaat er puur om waar je je het prettigst bij voelt. Het is niet zo dat je aan de goden bent overgeleverd als je thuis bevalt.


Ik vind het toch enger. Ik hoor of lees geregeld: gelukkig waren we in het ziekenhuis, als ik thuis was bevallen was ik er of de baby er niet meer. Tja ik vind persoonlijk het ziekenhuis gewoon fijner. Als er wat gebeurd en je bent thuis is iedere minuut te veel.
<<

Anoniem331

Bericht 12 Nov 2013 22:43

Re: Vriend wil geen thuisbevalling

Aimee schreef:Het is nog erg vroeg, maar ik weet sinds ik ben bevallen van Luuk al dat ik de tweede keer heel graag thuis zou willen bevallen. Ik vond het echt vervelend om in het ziekenhuis te moeten wachten tot ik Luuk 100x had aangelegd, geplast had, gedoucht, uitleg aangehoord. Ik ben om 9uur bevallen en had voor mijn gevoel om 9.30 al thuis kunnen zijn, terwijl ik nu moest wachten tot we om 11.30 weg mochten uit het zkh.
Mijn vriend wil echter pertinent niet dat ik thuis ga bevallen. Hij is bang dat hij alle muren opnieuw kan verven (er kwam bij mijn eerste bevalling nogal een golf vruchtwater uit toen Luuk er uit kwam), dat we een nieuw bed kunnen kopen, en dat er misschien wel iets mis gaat waardoor we tijdens de bevalling alsnog met spoed naar het zkh moeten.
Ik luister wel naar wat hij zegt, en begrijp zijn punten ook, maar uiteindelijk ben ik toch degene die moet bevallen en lijkt het me zoveel prettiger om het thuis te doen.

Wie heeft er voor hetzelfde gestaan? En wat hebben jullie uiteindelijk besloten?



Ik ben 's ochtends om half 6 bevallen, en omdat er steeds maar geen tijd was om mijn ontslagpapieren te tekenen was ik pas om half 4 thuis. Dus die 2 uurtjes zijn te verwaarlozen.

Voor de rest heb ik niks toe te voegen. Ik heb 2 keer geen keuze gehad, en mijn man dus ook niet.
Ik zou je man vragen wat de werkelijke reden is dat hij graag wil dat je in het ziekenhuis bevalt. Ik kan me niet voorstellen dat het is omdat hij bang is dat hij muren moet gaan verven.
Er is vast een diepgaandere reden voor, en die zou ik dan wel willen weten.
<<

Anoniem315

Bericht 14 Nov 2013 20:39

Re: Vriend wil geen thuisbevalling

Mijn man zei ook altijd dat hij 'dat gedoe' en 'die bende' niet thuis wilde. Maar zodra ik in verwachting was en aangaf thuis te willen bevallen (voornamelijk met het argument dat ik niet aan de apparatuur wil liggen en wil kunnen rondlopen en me bovendien thuis ongetwijfeld meer ontspannen voel dan in het ziekenhuis), heeft hij er nooit meer een punt van gemaakt en de keuze compleet aan mij gelaten. En ik hoop dat het lukt! :D
<<

Anoniem73

Bericht 14 Nov 2013 20:55

Re: Vriend wil geen thuisbevalling

Mijn vond het ook een gedoe thuis haha. Maar ik mocht niet thuisbevallen ivm mijn bmi. Bij een 2e zou het wel weer thuis mogen, maar zover zijn we nog niet.
<<

Dolphinne

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2388

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:39

Bericht 14 Nov 2013 21:35

Re: Vriend wil geen thuisbevalling

Bij de eerste ben ik in het zotel bevallen. Dus eigenlijk in het ziekenhuis met de eigen vk.
Dat was een hele voorspoedige bevalling volgens het boekje.
We woonden toen in een gehorig appartement midden ih centrum en toenmalige vriend had geen rijbewijs, dus moesten we per taxi naar het ziekenhuis.
Toen leek het ziekenhuis dus prettiger en handiger.

Nu wonen we in een gewoon rijtjeshuis en lijkt het mij fijn om gewoon thuis te bevallen. We zullen zien of dat gaat lukken! Mijn vriend had niet echt een voorkeur en heeft mij laten kiezen.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem28

Bericht 14 Nov 2013 22:05

Re: Vriend wil geen thuisbevalling

SarahKey schreef:
Susan schreef:
SarahKey schreef:Mijn man wil ook bij een eventuele tweede weer in het ziekenhuis. Ook omdat S er niet zo makkelijk uit wou. Ik respecteer dat, maar scheelt dat ik sowieso geen keuze heb.

Ik vind de mening van de man net zo belangrijk. Als er wat gebeurd met jou is hij degene die achterblijft en er dan mee moet leren leven.


Een thuisbevalling is net zo veilig als een ziekenhuisbevalling, dus dat is helemaal niet aan de orde, het gaat er puur om waar je je het prettigst bij voelt. Het is niet zo dat je aan de goden bent overgeleverd als je thuis bevalt.


Ik vind het toch enger. Ik hoor of lees geregeld: gelukkig waren we in het ziekenhuis, als ik thuis was bevallen was ik er of de baby er niet meer. Tja ik vind persoonlijk het ziekenhuis gewoon fijner. Als er wat gebeurd en je bent thuis is iedere minuut te veel.


Ik wil hier nog wel even op reageren, want het argument dat je aandraagt klopt niet helemaal. In het ziekenhuis wordt veel meer en sneller ingegrepen en daardoor zijn de kans op complicaties ook een stuk groter. De kans bestaat dat je lichaam nog niet toe is aan bevallen als je bevalling kunstmatig wordt ingeleid, de kans dat er dan complicaties ontstaan is dus aanwezig. Deze complicaties had je bij een natuurlijk gestarte (thuis)bevalling niet gehad. Dan kan het lijken dat het maar goed was dat je in het ziekenhuis was, omdat er flinke complicaties optraden, maar als je in de eerste plaats niet in dat ziekenhuis was geweest, zou die hele complicatie al niet opgetreden zijn. Daarnaast is er bij een poliklinische bevalling ook niet altijd een anesthesist en gynaecoloog in huis, die moeten ook opgepiept worden van thuis. Het ziekenhuis geeft in die zin ook een stukje schijnveiligheid.

Ik zie natuurlijk het belang van het ziekenhuis bij medische indicatie natuurlijk wel in, maar een thuisbevalling is net zo veilig als in het ziekenhuis bevallen als er geen medische indicatie bestaat.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 14 Nov 2013 22:07

Re: Vriend wil geen thuisbevalling

Ik lag nota bene met een medische indicatie in het ziekenhuis en toen moest de gynaecoloog zelfs nog worden opgepiept, ik heb twintig minuten liggen wachten met een hoofdje halverwege het geboortekanaal, omdat degene die de bevalling leidde de pomp niet opnieuw mocht plaatsen.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
Vorige

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron