Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Koud douchen

<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25116

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 30 Jan 2023 11:15

Koud douchen

Zijn er hier mensen die koud douchen?

Ik heb het plan opgevat om hiernaartoe te werken namelijk. Er moet iets gebeuren. Ik heb het zo vaak zo verschrikkelijk koud en vooral in bed kan ik gewoon niet slapen als ik geen elektrische deken aan heb. Ik sliep laatst bij m'n moeder en heb twee uur liggen rillen van de kou en toen ben ik middels een slaappil in slaap gevallen. Koud douchen bevordert de doorbloeding en is daarnaast ook goed voor huid, haar, vetverbranding en wat al niet meer.

Ik heb nu twee dagen een stuk kouder gedoucht, de kraan steeds verder teruggedraaid tot het echt al koud aanvoelde, en dat ging eigenlijk boven verwachting goed! Maar naar helemaal koud is het echt nog wel een stap en ik weet niet of dat me gaat lukken.

Ben benieuwd naar andere ervaringen!
❤ 7 juni 2018
<<

Morrisey

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 420

Geregistreerd: 16 Sep 2022 10:09

Bericht 30 Jan 2023 11:23

Re: Koud douchen

Ik doe dit maar alleen op het einde. Dus me wassen etc doe ik comfortabel warm en dan op het inde ff een minuutje helemaal koud. Of het nou exact al die voordelen oplevert weet ik niet, maar ik vind het lekker voelen, een goede start van de dag. In de winter is het wel pittiger dan in de zomer. Afgelopen zomer heb ik weleens helemaal koud gedouched (OK toen was ik in een Airnbnb en kreeg ik de douche niet warm).
Het gaat niet zozeer om de metworst
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25116

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 30 Jan 2023 11:30

Re: Koud douchen

Ja het is zeker een frisse start van de dag! Knap dat je 'm helemaal koud zet. Hopelijk lukt het mij ook nog een keer.

Heb trouwens weleens gelezen dat koud douchen in de zomer weer minder goed is, gek genoeg kun je dan met een warme douche beter je warmte kwijt ofzo. Wacht, ik zoek het even op. Hatsee: https://www.gezondheidsnet.nl/zweten/ko ... rm-weer-is
❤ 7 juni 2018
<<

Max

Yipyapper

Berichten: 1832

Geregistreerd: 01 Mei 2022 11:03

Bericht 30 Jan 2023 11:36

Re: Koud douchen

Ik doe dit ook. Ik was mezelf met normale temperatuur en dan op het einde 1-3 min koud. Net als wat Morrisey aangeeft zijn die 3 min in de zomer en die ene minuut in de winter haha.
Ik heb het opgebouwd door eerst een week 15 sec koud af te douchen. De week erop 30 sec etc. De truc zit m in de ademhaling. Je moet diep en rustig blijven ademhalen. In door de neus, uit door de mond. Je lichaam herstelt vanzelf en went dan aan de kou. Je draait pas de kraan uit als je lichaam is herstelt.

Het is voor mij een kick start voor de dag, geen koffie nodig! Je staat meteen aan. Als je echt koude training wilt doen moet je wel een stuk verder gaan dan een beetje koud afdouchen. Dan moet je bruin vet opbouwen en dat is een hele klus.
<<

Max

Yipyapper

Berichten: 1832

Geregistreerd: 01 Mei 2022 11:03

Bericht 30 Jan 2023 11:37

Re: Koud douchen

Bliss schreef:Ja het is zeker een frisse start van de dag! Knap dat je 'm helemaal koud zet. Hopelijk lukt het mij ook nog een keer.

Heb trouwens weleens gelezen dat koud douchen in de zomer weer minder goed is, gek genoeg kun je dan met een warme douche beter je warmte kwijt ofzo. Wacht, ik zoek het even op. Hatsee: https://www.gezondheidsnet.nl/zweten/ko ... rm-weer-is

Ja als je het zo warm hebt dan heeft t inderdaad weinig zin. Maar zo vaak is het niet zo warm in NL, zeker niet vroeg in de ochtend als je net uit je warme bed komt.
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6123

Geregistreerd: 11 Sep 2013 12:54

Bericht 30 Jan 2023 11:41

Re: Koud douchen

Geen gewassen haar op mijn hoofd.
<<

Bloom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3186

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:00

Bericht 30 Jan 2023 11:48

Re: Koud douchen

Mijn man doucht relatief koud op 30 graden. Ik vind dat al voelen als bevriezing, dus ik pas.
Maar hij is er zeer content mee. Inderdaad een goed begin van de dag (die bij hem om 5 uur begint). In de zomer doucht hij nog kouder.
https://www.vinted.nl/member/51937209-nmeeuw

26-05-2021 💙 | 26-04-2023 💙
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6682

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 30 Jan 2023 12:49

Re: Koud douchen

Nee.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11842

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 30 Jan 2023 14:41

Re: Koud douchen

Soms, maar dat is nu uit nood geboren.
Ik moet wel zeggen in de herfst heb ik veel staan klussen en sjouwen in huis en toen heb ik 2-3x koud, echt koud, staan douche. De eerste keer had ik echt een brainfreez bij het haren wassen. En na het douche is het even kort koud, maar na verloop van tijd gaat je lichaam lekker gloeien en dan kreeg ik het echt lekker warm.
De tweede en derde keer ging het een stuk beter en was het minder erg.

Afgelopen weekend weer koud staan afspoelen na het isoleren en de stap om koud af te spelen is echt steeds makkelijker om te maken.
Op de sportschool is de tempratuur van de douche verschillende en dan sta ik onder een lauwe douche. Ik heb dan toch liever echt koud koud.
Toch kan ik niet wachten om straks, thuis, een goede warme douche te kunnen pakken.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Morrisey

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 420

Geregistreerd: 16 Sep 2022 10:09

Bericht 30 Jan 2023 15:05

Re: Koud douchen

Jij kan dit ook hoor Bliss! Gewoon de tips van Max opvolgen. En dan voel je je heerlijk, want je bent de dag begonnen met iets wat je moeilijk vond maar toch gedaan hebt.
Het gaat niet zozeer om de metworst
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25116

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 30 Jan 2023 15:08

Re: Koud douchen

Ja ik ga er wel voor! En wat jij zegt heb ik nu al wel, want ik heb nu dus al twee keer behoorlijk koud gedoucht. Alleen geen idee op welke temperatuur dat was, dan zou ik er al met een thermometer onder moeten gaan staan. Ik probeer hem elke dag iets verder richting helemaal koud te draaien. Heb trouwens wel de hele douchebeurt onder het koudere water gestaan en 'm steeds nóg iets kouder gedraaid.
❤ 7 juni 2018
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25116

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 30 Jan 2023 15:09

Re: Koud douchen

Haha duidelijk, SoGood en Marsy. Dank voor jullie input!
❤ 7 juni 2018
<<

Siesa

Yipyapper

Berichten: 1753

Geregistreerd: 14 Sep 2022 21:10

Bericht 30 Jan 2023 15:09

Re: Koud douchen

Ik doe dit eigenlijk altijd wel. Vind dat gewoon lekker. Ook mijn haren was ik met koud water. Heerlijk!
Ik doe dit al ongeveer 20 jaar dus ik weet niet of het invloed heeft gehad op mijn gezondheid, merk er niets van.
Ik heb het vooral in de avond nog steeds koud op de bank maar nu loop ik bijvoorbeeld in mijn zomerjas buiten en een shirt eronder. Mijn winterjas heb ik alleen aan als het max 2 graden is. En een trui of vest alleen in de avond.
<<

Morrisey

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 420

Geregistreerd: 16 Sep 2022 10:09

Bericht 30 Jan 2023 15:18

Re: Koud douchen

Bliss schreef:Ja ik ga er wel voor! En wat jij zegt heb ik nu al wel, want ik heb nu dus al twee keer behoorlijk koud gedoucht. Alleen geen idee op welke temperatuur dat was, dan zou ik er al met een thermometer onder moeten gaan staan. Ik probeer hem elke dag iets verder richting helemaal koud te draaien. Heb trouwens wel de hele douchebeurt onder het koudere water gestaan en 'm steeds nóg iets kouder gedraaid.


Oh ja voor mij gaat het echt om het verschil tussen koud en warm, dus dit zou ik niet doen. Gewoon warm en erna ijskoud, net als bij de sauna. Dan houd je de warmte beter vast. Maar to each her own.
Het gaat niet zozeer om de metworst
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11404

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 30 Jan 2023 17:13

Re: Koud douchen

Ik heb destijds meegedaan aan een onderzoek en kwam in de groep 90 seconden koud douchen. Ik had toen geen vet op mn botten en ik bleef, het was zomer, de hele dag koud. Blauwe handen, blauwe lippen... Nu voel ik de behoefte niet. Ik geniet heel erg van heel heet water onder de douche 🤣
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Morrisey

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 420

Geregistreerd: 16 Sep 2022 10:09

Bericht 30 Jan 2023 17:47

Re: Koud douchen

Wat voor onderzoek was dat dan, Jip?
Het gaat niet zozeer om de metworst
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6197

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 30 Jan 2023 18:37

Re: Koud douchen

Ik heb dit vorige winter een tijdje gedaan; koud afdouchen. Was elke keer kut. Nu eind vd zomer begonnen en snel opgebouwd tot 2 minuten per keer. Ik poetste dan mn tanden met een elektrische tandenborstel om de 2 minuten bij te houden. Tot ergens in december bijna dagelijks. Was heerlijk en ik had het ook echt nog minder snel koud. Paar weken lichamelijk niet echt ok geweest en nu er helemaal uit geraakt. Drempel is heel hoog. Ga binnenkort naar de sauna en pak het daarna hopelijk weer op. Vorig jaar tov dit jaar gemerkt dat in de zomer beginnen echt makkelijker is. Ik draai hem naar helemaal koud en geen idee hoeveel graden dat is.
<<

Godsavethequeen

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 705

Geregistreerd: 11 Okt 2022 21:24

Bericht 30 Jan 2023 19:33

Re: Koud douchen

Maar hoe helpt dit dan om het minder snel koud te hebben. Ik moet juist ‘s avonds voordat ik naar bed ga heel heet douchen om met een warm lijf naar bed te gaan en in slaap te vallen. Als ik dat niet word ik niet warm en val ik niet in slaap. Maar als in de ochtend koud douchen een oplossing is om beter de kou te kunnen dan wil ik het wel proberen. Nu het op de meeste plekken maar 18 of 19c is, heb ik het altijd koud en draag ik meerdere lagen wol. En toch blijf ik vaak koud.

Maar succes!
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25116

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 30 Jan 2023 19:54

Re: Koud douchen

Het heeft iets te maken met bloedvaten die open gaan staan ofzo, waardoor je doorbloeding beter wordt. Maar jij bent natuurlijk erg slank, dus ik kan me voorstellen dat dat ook kan zorgen dat je het sneller koud hebt. Al gaat die vlieger voor mij dus niet op: dik én koud. 😆
❤ 7 juni 2018
<<

Max

Yipyapper

Berichten: 1832

Geregistreerd: 01 Mei 2022 11:03

Bericht 30 Jan 2023 20:05

Re: Koud douchen

Gaat inderdaad om betere doorbloeding, Heb dit even van internet getrokken voor een betere uitleg:
Het koude water zorgt ervoor dat de bloedvaten vernauwen. Dit betekent dat er in dezelfde tijd meer bloed door de aderen wordt gepompt en hierdoor het bloed efficiënter wordt gebruikt. De bloedcirculatie verbetert daardoor. De bloeddruk wordt wel iets hoger, maar je aderen worden hierdoor wel sterker. Een goede doorbloeding helpt je om jezelf beter te voelen.

Alleen Bliss, die krijg je dus niet door lauw te douchen. Het gaat erom jezelf aan koud water bloot te stellen.
<<

Alexis

Lady-post-a-lot

Berichten: 1302

Geregistreerd: 08 Feb 2021 15:35

Bericht 30 Jan 2023 20:37

Re: Koud douchen

Op de cursus die ik volg hebben we het ook gehad over de gezondheidsvoordelen van koud (af)douchen. Ik ben het sindsdien ook gaan doen. Koud betekent onder de 16 graden overigens.
Ik douche dan eerst gewoon warm. Daarna haal ik de douchekop eraf, zet hem koud en begin bij mijn voeten en enkels, dan omhoog via mijn benen, dan mijn polsen en onderarmen en dan mijn bovenarmen en billen en buik. Als ik dan nog verder wil, mijn schouders en rug. Helemaal eronder staan heb ik nog niet gedaan. Ik voel me hierna wel echt heel lekker. Het voelt net alsof ik even heb gesport ofzo. Het hoeft maar 30 seconden tot 2 minuten. Dus 30 seconden is ook al helemaal prima!
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25116

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 30 Jan 2023 21:32

Re: Koud douchen

Max schreef:Alleen Bliss, die krijg je dus niet door lauw te douchen. Het gaat erom jezelf aan koud water bloot te stellen.


Nee dat snap ik, maar ik ben dus net twee dagen geleden begonnen met 'trainen'. Ik heb gelezen dat je dit het beste kunt opbouwen door de kraan steeds iets kouder te zetten, dus daar ben ik mee bezig.

Ik was benieuwd op welke temperatuur ik nu zat, dus heb net wat douchewater in een bak gedaan met een thermometer erin. :ja: 23 graden, viel me nog wat tegen, maar goed. Klinkt nog best warm, maar zo voelt het niet als ik eronder sta. Dus ik ga gewoon nog even door met afbouwen richting koud.
❤ 7 juni 2018
<<

Alexis

Lady-post-a-lot

Berichten: 1302

Geregistreerd: 08 Feb 2021 15:35

Bericht 30 Jan 2023 22:12

Re: Koud douchen

Zwembadwater is ook tussen 25 en 28 graden, en dat is ook lekker fris als je erin springt bij 30 graden. Dus 23 graden kan ook best fris voelen!
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11404

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 30 Jan 2023 22:16

Re: Koud douchen

Morrisey schreef:Wat voor onderzoek was dat dan, Jip?


Van Koen de Jong. Is al lang geleden hoor.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25116

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 30 Jan 2023 22:38

Re: Koud douchen

Alexis schreef:Zwembadwater is ook tussen 25 en 28 graden, en dat is ook lekker fris als je erin springt bij 30 graden. Dus 23 graden kan ook best fris voelen!


Ja is ook zo hoor, in de zomer vind ik het water in ons zwembad in de tuin ook altijd pas echt lekker vanaf 26 graden, daaronder vind ik het echt best fris.

Maar goed, ik ga die wisseldouches ook maar eens proberen, of inderdaad niet meteen helemaal eronder, maar stapsgewijs.
❤ 7 juni 2018
Volgende

Terug naar Lichaam & gezondheid

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers