Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Ontbijt en lunch schoolkind

<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17376

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 19 Jan 2023 19:16

Re: Ontbijt en lunch schoolkind

Signature schreef:Ik vind het trouwens best irritant om wat te bedenken voor school. Ik wil geen zoet beleg geven naar school, maar kip etc wordt allemaal warm en vind ik niet iets om een paar uur in de tas te laten zitten. Pindakaas mag niet.
Yoghurt wordt ook warm :eyes:


Ik geef vaak kaas, zuivelspread, humus, vega pate en vega grillworst op brood. Is dat niks?
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2828

Geregistreerd: 19 Okt 2013 11:39

Bericht 19 Jan 2023 19:32

Re: Ontbijt en lunch schoolkind

Jemig Lady, een ingrediënten lijst erbij. Komt er anders commentaar vanuit school? Vind het eigenlijk best ver gaan. Bij commentaar kan je toch ook aangegeven dat het volkoren is.
Wel fijn dat jullie kinderen die dingen allemaal eten. Hier eet dochter echt geen volkoren pannenkoeken (of pasta) hoor. Begint na een halve hap al te steigeren. In broodbeleg ben ik om die reden ook beperkt tot appelstroop, pindakaas en nutella. En kaas op z’n tijd.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 19 Jan 2023 19:35

Re: Ontbijt en lunch schoolkind

Mijn zoon eet ook alleen smeerkaas en verder zoet. En pindakaas mag natuurlijk niet. Dus hij krijgt relatief vaak zoet mee naar school maar probeer dat dan wel te beperken tot appelstroop of honing. Chocopasta mag alleen in het weekend. Nooit commentaar gehad gelukkig van school, zou ook niet weten wat ik anders zou moeten smeren op brood.
Dochter lust ook graag smeerworst, plakjes worst en plakjes kaas. En is een smeerkaasmonstertje.
Let's discover the world together.
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1952

Geregistreerd: 23 Apr 2015 10:55

Bericht 19 Jan 2023 20:09

Re: Ontbijt en lunch schoolkind

Signature schreef:Ik vind het trouwens best irritant om wat te bedenken voor school. Ik wil geen zoet beleg geven naar school, maar kip etc wordt allemaal warm en vind ik niet iets om een paar uur in de tas te laten zitten. Pindakaas mag niet.
Yoghurt wordt ook warm :eyes:

Ik neem zelf altijd yoghurt mee naar mijn werk en zet dit niet in de koelkast. Ik roer er 's ochtends altijd bevroren fruit door. Rond 12 uur zijn de blauwe bessen ontdooit en mijn yoghurt nog lekker koud. Gaat prima!
2011 2012 2017
<<

SophieZMY

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2368

Geregistreerd: 23 Mrt 2014 09:52

Bericht 19 Jan 2023 20:10

Re: Ontbijt en lunch schoolkind

(Smeer)kaas of worst is niet per se gezonder dan zoet beleg, dus ik vind altijd zo stom als scholen als richtlijn doen dat er hartig beleg mee moet. Zelfde als dat appelstroop wel mag en chocopasta niet, vergelijk de ingrediënten eens 🤓

Hier hebben ze onlangs wel keer extra aangegeven dat er voor fruitmoment fruit mee moet en geen koeken of repen, dat deden wij al dus prima.

Voor lunch krijgt dochter eigenlijk altijd boterhammen mee, dat eet ze ook graag en is snel klaar te maken sochtends dus prima. Ze kiest dan zelf wat ze erop wil. Soms is dat alleen maar zoet, soms alleen hartig, soms van alles door elkaar. Ze zit op dit moment in een zuivelspread-fase dus soms echt 3 boterhammen met dat. Prima hoor 😄 geloof niet dat school er direct wat van vindt als er wraps ofzo mee gaan, zolang het niet structureel snoep is..

Traktaties heeft school het liefst ook gezond, maar in de praktijk trakteren de meeste kinderen toch op iets van snoep, zakje chips of cupcake ofzo (groep 4), Tsja snap t ook wel, fruit voelt dan niet per se meer als traktatie voor die kinderen, eten ze elke dag dus al 😁
<<

Ginny

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1029

Geregistreerd: 22 Okt 2021 18:55

Bericht 19 Jan 2023 20:27

Re: Ontbijt en lunch schoolkind

Ik snap ook nooit waar m’n collega leerkrachten de tijd vandaan halen om te checken wat de leerlingen meenemen naar school 😂
Hier hebben we gelukkig geen regels over wat ze mee naar school mogen.
Zelf eet ik altijd crackers (die beleg ik ter plekke) en kwark als lunch. Ik neem als tussendoortjes een gekookt eitje mee, Snack a Jacks, cheez dippers, een bak vol rauwkost (wortel, paprika, tomaat en komkommer, soms radijs), een banaan en een groenteshotje.

Leerlingen eten van alles: wraps, boterhammen, crackers, yoghurt met muesli, nootjes, fruit, babybell kaasjes, rauwkost, bananenbrood, cheez dippers, rijstwafels, pannenkoek. Vaak met een koeltasje en koelelement erbij.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9778

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 19 Jan 2023 20:32

Re: Ontbijt en lunch schoolkind

Oh dat zou ik wel lastig vinden.. mijn zoon wil enkel Pindakaas op zijn brood.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 19 Jan 2023 20:39

Re: Ontbijt en lunch schoolkind

Tabbie, ja daarom hopen wij voor die tijd wat meer duidelijkheid te hebben over dochters pinda allergie. We mijden het nu zelf ook (ik eet bijv zelf ook geen pindakaas op werk). Als het echt blijkt dat andere kindjes dat niet kunnen eten in de klas maar er wel een kindje is dat alleen maar pindakaas eet, zou ik dat enorm lastig en spannend vinden maar ook lastig om dat dan te verbieden. Misschien dat ze dan altijd ver van elkaar zouden kunnen zitten en na het eten handjes wassen ofzo. Dat de juf daar op kan toe zien. Maar dat zijn wel zorgen die ik heb. Altijd als ik een kindje met een boterham in z'n hand zie scan ik direct wat er op zit. Bij haar kdv en psz hebben ze de ouders gevraagd iig de handjes te wassen als ze thuis een boterham met pindakaas hebben gegeten. Dat thuis verbieden vind ik te ver gaan, dat risico durf ik wel te nemen.
Let's discover the world together.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9778

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 19 Jan 2023 20:43

Re: Ontbijt en lunch schoolkind

Nou Marin, ik kan je wel zeggen: dat ik als ouder er wel alle begrip voor heb en de veiligheid van een kind voorop stel.

Ik denk alleen erbij: wat kan ik dan meegeven als lunch? Want ik gok dat elke dag een eierkoek met suiker ook niet wenselijk is 😅 pannenkoeken lust hij niet en ook geen rauwkost.

Kortom, dit topic inspireert mij enorm qua lunch. Maar doet mij ook beseffen dat mijn zoon echt slecht eet.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 19 Jan 2023 20:47

Re: Ontbijt en lunch schoolkind

Ja en ik voel me op mijn beurt weer best bezwaard dat van andere ouders en kinderen te vragen zeker van kindjes die niet veel eten (daar weet ik ook alles van, O at ook heel graag pindakaas maar mag het niet meer). Hoop nog steeds dat het meevalt op school tzt.
Begrip van andere ouders is enorm fijn, dat voelt echt fijn. Je wilt niet weten hoe vaak het vergeten wordt zelfs onder onze vrienden die de beste bedoelingen hebben en toch elk feestje weer pinda's kopen en dan M zien en denken oh ja. Ik kreeg zelfs pinda's cadeau voor m'n verjaardag. 🤣 (kan ik om lachen hoor)
Let's discover the world together.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5492

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:34

Bericht 20 Jan 2023 23:15

Re: Ontbijt en lunch schoolkind

Als M. 4 is weet ze waarschijnlijk zelf al heel goed dat ze dat niet mag eten. Ik ken kinderen die jonger zijn die dat al weten. Kinderen uit elkaar zetten, goed opletten en M. uitleggen dat ze alleen uit eigen trommel mag eten. Maar ik snap je angst wel hoor.
<<

Phileine1244

Kletskop

Berichten: 696

Geregistreerd: 01 Nov 2021 07:47

Bericht 22 Jan 2023 10:26

Re: Ontbijt en lunch schoolkind

Is dat geen pindakaas mee dan bij de kleuters? Bij mijn dochter in de klas is er ook een kind met pinda allergie, maar we hebben alleen richtlijnen daarvoor voor traktaties gehad. Ze mogen gewoon pindakaas op brood mee enzo (groep 3)

Mijn dochter heeft ook een Mepal bakje met zo'n wit extra bakje erin. Ze heeft meestal 1 boterham (smeerworst, boterhamworst, salami of pindakaas) en een klein krentwenbolletje/rijstwafel/snack a jack/cream crackers/soepstengels/ bolletje/halve eierkoek, net wat ik in huis heb. In de andere vakjes altijd rauwkost en rozijntjes/knijpfruit/knijpkwark/kuipje appelmoes.
Maar ze heeft ook wel eens een wrap of pannekoek mee hoor.
In haar bakje voor de ochtendpauze zit altijd fruit, en zo ongeveer 1x per 2 weken als verrassing een koekje. Als drinken altijd een domper water en de andere een pakje melk of optimel, siroop of crystal clear.

Als.ontbijt eet ze best gevarieerd. Dan een boterham, een kom Brinta, yoghurt met muesli en fruit, een smoothie (eigenlijk altijd yoghurt, banaan, spinazie en avocado) een cracker, cracottes..

Lastig af en toe he om te bedenken wat je er nou weer in moet stoppen. Maar inderdaad, ik snap je dochter wel. Ik moet er ook niet aan denken om elke dag alleen brood mee te nemen haha.

Verder heb ik hier ook nog leuke tips gelezen, dus ik ga daar ook weer wat dingen van mee geven!
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 22 Jan 2023 11:00

Re: Ontbijt en lunch schoolkind

Phileine1244 schreef:Is dat geen pindakaas mee dan bij de kleuters? Bij mijn dochter in de klas is er ook een kind met pinda allergie, maar we hebben alleen richtlijnen daarvoor voor traktaties gehad. Ze mogen gewoon pindakaas op brood mee enzo (groep 3)



Ik denk dat dat afhangt van de heftigheid van de allergie van dat kindje en wat de ouders dan graag willen. Als blijkt dat M van contact al een reactie kan krijgen, dan zullen andere kindjes dat ook niet in de klas kunnen eten helaas. Zou ik me wel heel bezwaard om voelen, maar ja.
Voor nu vermijden we dat dus inderdaad.
Let's discover the world together.
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1691

Geregistreerd: 13 Jul 2015 09:12

Bericht 22 Jan 2023 12:46

Re: Ontbijt en lunch schoolkind

Marin schreef:
Phileine1244 schreef:Is dat geen pindakaas mee dan bij de kleuters? Bij mijn dochter in de klas is er ook een kind met pinda allergie, maar we hebben alleen richtlijnen daarvoor voor traktaties gehad. Ze mogen gewoon pindakaas op brood mee enzo (groep 3)



Ik denk dat dat afhangt van de heftigheid van de allergie van dat kindje en wat de ouders dan graag willen. Als blijkt dat M van contact al een reactie kan krijgen, dan zullen andere kindjes dat ook niet in de klas kunnen eten helaas. Zou ik me wel heel bezwaard om voelen, maar ja.
Voor nu vermijden we dat dus inderdaad.


Hoe gaat dat dan met kindjes die bij het ontbijt pindakaas hebben gegeten? Of bij schoolreisjes of kerstdiner en dat soort dingen die je met de hele school doet? Lijkt me heel lastig voor jullie!
2010 2012
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 22 Jan 2023 12:56

Re: Ontbijt en lunch schoolkind

Ja dat weten we dus niet precies. We vragen van ouders of ze niet met broodjes pindakaas in de hand nog aan willen komen lopen en op het kdv / psz wordt sowieso geen pindakaas gegeven, sowieso al niet. Knutselen met vogelvoer doen ze ook niet.
We verbieden dus niet dat andere kinderen thuis pindakaas eten, mogelijkerwijs kan ze daar wel gewoon tegen als die haar aanraken of niet. Dat weten we niet echt. Ze heeft wel vaak een reactie op haar huid (wangen) maar of dat nou een milde allergische reactie is of wat anders weten we ook niet precies. Daarom zou het fijn zijn als we over een tijdje wat meer duidelijkheid hebben (ergens dit jaar krijgt ze een provocatietest) zodat we de grens beter weten.

Met kerstfeest en borrels weten de juffen dat ze geen pinda's serveren maar ik zeg 't er elke keer wel even bij. En vorig schooljaar was er op O z'n school een soort' food markt' waarbij elke klas een kraampje had met eten uit verschillende landen. Toen liep ze vrij rond op het plein en raakten we haar steeds kwijt en was ze overal eten aan het scharrelen, dus was het wel stressen en achter haar aan rennen en hebben we een rondje gelopen en alle dingen met pinda (saus met name) achterin de kraampjes gezet waar ze niet mee kon. (natuurlijk even gevraagd en uitgelegd aan de mensen die daar stonden). En natuurlijk altijd epipen mee.
Let's discover the world together.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11578

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 22 Jan 2023 13:05

Re: Ontbijt en lunch schoolkind

J had op de kinderopvang een kindje met coeliaki, er is toen gevraagd of wij als de kinderen nog een broodje moesten eten dat mee wilden geven in een bakje en niet al etend de groep op komen zodat eten netjes aan tafel gebeurde en ze zich hadden op eventuele kruimels en stukjes. Dat was geen probleem.

Verder ben ik wel eens als leiding mee geweest op een kamp waar een kind was met een heftige pinda allergie. Vooraf kregen we uitleg over de epipennen. Er is toen ook gevraagd om geen snoep met pinda’s mee te geven en wij hadden ook geen pindakaas mee als beleg. Het klinkt misschien heel extreem omdat het om eten gaat, maar in het geval van deze allergie kon het dodelijk zijn, ook bij inademing soms al. En dan kun je denken ja maar mijn kind moet en zal pindakaas eten en waarom moet ik daar rekening mee houden. Aan de andere kant denk ik dat het voor je eigen kind veel traumatischer is om een klasgenoot met allergie een heftige allergische reactie te zien krijgen door jouw boterhammen. Het is niet alleen het beschermen van het kind met de allergie, maar ook het beschermen van de klas zelf.

Edit: J eet ‘s ochtends vaak yoghurt met muesli. Of brood. Tussen de middag eet hij het liefste een gevarieerde bak met eten maar daar heb ik niet altijd zin in om te maken. Inmiddels vraagt hij al een week wanneer we weer springrolls gaan eten want dan kan hij die meenemen naar school, want dat was zo lekker.
2015 💙
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15970

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 22 Jan 2023 13:15

Re: Ontbijt en lunch schoolkind

Luisa schreef:Jemig Lady, een ingrediënten lijst erbij. Komt er anders commentaar vanuit school? Vind het eigenlijk best ver gaan. Bij commentaar kan je toch ook aangegeven dat het volkoren is.
Wel fijn dat jullie kinderen die dingen allemaal eten. Hier eet dochter echt geen volkoren pannenkoeken (of pasta) hoor. Begint na een halve hap al te steigeren. In broodbeleg ben ik om die reden ook beperkt tot appelstroop, pindakaas en nutella. En kaas op z’n tijd.

Nou het is meer uit voorzorg dat ik zo’n briefje schrijf. Ik kan me me voorstellen dat andere kinderen uit de klas wart jaloers kunnen reageren wanneer zijn een broodje eten en mijn zoon een pannenkoek. Daarom dat briefje zodat juf, mocht ze er iets van vinden, weet dat het een gezond alternatief is.

Op zich is onze school helemaal niet streng. Traktaties mogen ook gewoon ongezond zijn, ze eten het dan alleen niet op in de klas maar krijgen het mee naar huis. We kregen een paar maanden geleden wel het verzoek van de kleuterjuffen om een beetje normale lunch mee te geven. Dit omdat er onderling een ware ruilhandel was ontstaan tussen de kinderen :smile: en dit voor nogal wat onrust zorgde bij de kinderen.

En over die volkoren pannenkoek, volgens mij is het in dit geval echt: wat niet weet, wat niet deert. Mijn kinderen hebben dat echt niet in de gaten. Scheelt misschien ook dat we altijd volkoren pasta, rijst, brood, beschuit en crackers eten.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
Vorige

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers