Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Studietips

<<

Alexis

Lady-post-a-lot

Berichten: 1302

Geregistreerd: 08 Feb 2021 15:35

Bericht 15 Jan 2023 14:23

Studietips

In september ben ik gestart met een cursus, waarvan ik binnenkort examen heb. Ik merk alleen dat het leren me echt slecht af gaat.
Ik werk 3 dagen, dan heb ik 1 ochtend in de week vrij en de andere dag heb ik studie. In de weekenden is mijn vriend nog erg druk, dus we moeten echt goed plannen, passen en meten om voor mij wat vrije uurtjes in te roosteren om te leren. Er lopen nog elke dag bouwvakkers in en om ons huis, dus rustig is het meestal niet hier.
Ik kan uiteraard gewoon naar de bibliotheek gaan, maar op die ene vrije ochtend moet ik tussendoor wel de was doen enzo, dus dan krijg ik weer stress dat ik daar weer mee achter loop. (en in de bibliotheek is het erg onrustig zei mijn studiegenoot).

Maar het grootste probleem is mijn concentratie. Als ik een hele dag heb gewerkt of met mijn dochter bezig ben geweest, kan ik me gewoon totaal niet meer concentreren als ik klaar ben met alles om 20 uur. Plus dat ik nog steeds extreem moe ben, dus om 21.30 eigenlijk altijd wel naar bed ga. Vanwege de gebroken nachten lukt het me ook niet om om 5 uur op te staan en dan te gaan leren (daar had ik vroeger echt veel aan, om op die manier wat extra uurtjes te creëren om alles gedaan te krijgen).

Eigenlijk doet het tijdgebrek er nu even niet toe, daar is even geen oplossing voor, maar ik vroeg me af of iemand tips heeft om beter te kunnen studeren. Hoe blijft de stof in je hoofd hangen? Ik lees en lees en lees, maar reproduceren lukt niet. We hebben 1 proefexamen, de meerkeuzevragen heb ik inmiddels zo vaak gemaakt en nagekeken, dat ik dat proefexamen nagenoeg foutloos kan maken. Maar dan heb ik dus gewoon 60 meerkeuzevragen uit mijn hoofd geleerd, ook niet heel erg nuttig.

Wie heeft er studietips voor deze oververmoeide, iets te drukke ADD-er? (ik weet dat ik het niet slechter had kunnen timen en dat ik wellicht te veel hooi op mijn vork heb genomen, maar ik wil het toch wel graag afmaken nu).
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7555

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:04

Bericht 15 Jan 2023 14:53

Re: Studietips

Lees je alleen maar? Want ik kan me voorstellen dat het dan inderdaad niet goed blijft hangen. Ik zou dus actief met de stof aan de slag gaan.
Je kunt bijvoorbeeld gaan samenvatten en dat kan op verschillende manieren die je ook nog kunt combineren, bijvoorbeeld:
- markeren
- mindmap/wordweb
- pijlenschema
- gewoon schrijven
Je kunt ook zelf toetsvragen bedenken. Wat zou jij vragen als je de examinator was? Dan denk je dus ook goed na over de essentie van de stof. Daarna kijk je of je de vragen ook goed kan beantwoorden.
Dat laatste kun je eventueel ook met een studiegenoot doen? Voor elkaar toetsvragen opstellen?
<<

Alexis

Lady-post-a-lot

Berichten: 1302

Geregistreerd: 08 Feb 2021 15:35

Bericht 15 Jan 2023 15:00

Re: Studietips

Dankjewel, fijne tips! Samenvatten doe ik inderdaad wel altijd, en ik maak veel schema's. Maar het is echt zo enorm veel theorie, dat ik vervolgens die schema's niet in mijn hoofd krijg.
Er zijn ook open examenvragen. Ik neem de vraag door, bedenk een antwoord en ga dan a.d.h.v het antwoord in de map en boeken het antwoord opzoeken. Vooral als ik dit samen doe met een studiegenoot, blijft het daardoor beter hangen.
Maar dan nog vind ik het bizar hoe mijn leercapaciteit naar beneden is gegaan sinds ik een kind heb!
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11847

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 15 Jan 2023 15:53

Re: Studietips

Misschien kan je iets van flits kaartjes gaan maken. Ik weet het of het lukt bij de lesstof die je hebt. Die kan je dan ook zo in je tas stoppen en op een onverwachts moment even gaan 'leren'.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers