Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Spaarpotjes, schuiven met spaargeld

<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11415

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 14 Jan 2023 22:48

Spaarpotjes, schuiven met spaargeld

Ik heb, nu ik alleen woon, diverse spaarpotjes gemaakt via mn betaalrekening.

Ik merk nu alleen dat ik, ik heb nog nauwelijks kunnen sparen, wat schuif binnen die potjes. In het vaka tie potje zit nog niks, omdat ik natuurlijk nog geen vakantiegeld heb gehad. Dus de aanbetaling voor de vakantie heb ik van mn spaarrekening gedaan.

Ik krijg nu meer kindgebonden budget wat niet allemaal naar de kinderrekening moet, dus ik wil dat gaan sparen in een apart potje. Alleen wat doe ik met dat potje...

Wat voor potjes hebben jullie? En schuif je ook wel binnen die potjes of hou je 'krampachtig' vast aan "waar je voor spaart, geef je het ook aan uit"?
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Bloom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3199

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:00

Bericht 14 Jan 2023 22:52

Re: Spaarpotjes, schuiven met spaargeld

Wij hebben vaste potjes en iedere maand krijgt ieder potje zijn eigen aanvulling.
Wij hebben de potjes:
- vakantie
- onderhoud auto 1
- onderhoud auto 2
- zoon
- creditcard (in dit potje zet ik geld wat we deze maand met de creditcard hebben uitgegeven. Als de creditcard afschrijft, boek ik dit geld weer naar de lopende rekening)
- onvoorzien

In principe schuiven wij niet perse in de potjes. Alleen het potje onvoorzien spreken we regelmatig aan, en vullen we dan gauw weer bij.
https://www.vinted.nl/member/51937209-nmeeuw

26-05-2021 💙 | 26-04-2023 💙
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4414

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:16

Bericht 14 Jan 2023 23:05

Re: Spaarpotjes, schuiven met spaargeld

Ik voel mij nu enorm ongestructureerd, want wij hebben geen potjes. We hebben een gezamenlijke spaarrekening en beide kinderen hebben een spaarrekening. We storten elke maand een vast bedrag naar de kinderen en soms iets extra's. En wat er elke maand over is op onze vaste lasten rekening, gaat naar de gezamenlijke spaarrekening. Er hoeft dus niet geschoven te worden met potjes. We hebben nu geen spaardoel, dus alles is voor onvoorziene uitgaven eigenlijk.
december 2016
juli 2019
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11586

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 14 Jan 2023 23:49

Re: Spaarpotjes, schuiven met spaargeld

Ik heb een spaarrekening voor J. En daarnaast zelf een spaar en beleggingsrekening. Spaarpotjes word ik niet blij van. Ik heb dan het gevoel achter de feiten aan te lopen als ik moet schuiven. Dat vind ik geen fijn gevoel. Er staat voor nu een fijn bedrag op. Ik heb een minimum in mijn hoofd en alles daarboven is mooi meegenomen.
2015 💙
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11843

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 15 Jan 2023 00:40

Re: Spaarpotjes, schuiven met spaargeld

Ik heb drie spaarrekeningen als potjes. Eentje was gewoon buffer. Eentje stukje pensioen en eentje met verkochte spullen van mijn vriend met het idee dat het allemaal weer terug ging in het huis/meubelen. Vanwege de verbouwing zijn ze nu alle drie zo goed als leeg. In elk geval niet het bedrag wat ik wilde, maar dat gaat vanzelf wel weer goed komen.

Van veel potjes zou ik helemaal gek worden. Liever twee spaarrekeningen met daarop een gewenst bedrag of meer
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Jolieke

Noob

Berichten: 151

Geregistreerd: 26 Aug 2022 12:50

Bericht 15 Jan 2023 01:49

Re: Spaarpotjes, schuiven met spaargeld

Niekske schreef:Ik voel mij nu enorm ongestructureerd, want wij hebben geen potjes. We hebben een gezamenlijke spaarrekening en beide kinderen hebben een spaarrekening. We storten elke maand een vast bedrag naar de kinderen en soms iets extra's. En wat er elke maand over is op onze vaste lasten rekening, gaat naar de gezamenlijke spaarrekening. Er hoeft dus niet geschoven te worden met potjes. We hebben nu geen spaardoel, dus alles is voor onvoorziene uitgaven eigenlijk.


Hier ook zo. Als het salaris is gestort, boek ik meteen een gedeelte naar de spaarrekening.
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1954

Geregistreerd: 23 Apr 2015 10:55

Bericht 15 Jan 2023 02:04

Re: Spaarpotjes, schuiven met spaargeld

Mijn man en ik hebben ieder een aparte betaal- en spaarrekening, we hebben geen gezamenlijke rekening. De kinderen hebben allemaal een eigen spaarrekening, deze vallen onder de rekening van mijn man. Op mijn spaarrekening heb ik voor ieder kind een potje, waar ik iedere maand spaar en niet aan kom. Voor de rest hebben wij geen potjes. We bekijken waar we geld voor nodig en sparen niet voor iets in het bijzonder. Er staat op beide spaarrekeningen inmiddels een behoorlijk bedrag, dat we niet eerst hoeven te sparen om iets te kunnen kopen.
2011 2012 2017
<<

Siesa

Yipyapper

Berichten: 1756

Geregistreerd: 14 Sep 2022 21:10

Bericht 15 Jan 2023 07:41

Re: Spaarpotjes, schuiven met spaargeld

Wij hebben voor beide kinderen een spaarpotje, hier blijven wij vanaf.
Wij hebben een verbouwing potje, spaargeld en auto potje.
Wij schuiven eigenlijk niet. De auto is puur onderhoud en verbouwen doen wij pas als er genoeg in de pot zit.
Ik word onrustig als we teveel potjes hebben en moeten gaan schuiven.

Ow ik heb ook een kaasschaaf spaarpotje. Iedere dag maak ik daar alles achter de komma naar over. Dus als er 140,15 op zou staan, schrijf ik 15 cent naar die rekening. Aan het eind van het jaar is dat een mooi bedrag voor de sinterklaas cadeaus.
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3232

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:46

Woonplaats: Friesland

Bericht 15 Jan 2023 08:19

Re: Spaarpotjes, schuiven met spaargeld

Wij hebben twee spaarrekeningen, eentje voor de normale lasten zoals auto's, belastingen, etc. Deze vul ik elke maand aan tot een bepaald bedrag. Alles wat over is gaat naar de toekomstspaarrekening, welke we gebruiken voor grote dingen zoals een nieuwe kast, hek om de tuin etc.

De kinderen hebben beide een zilvervloot waar we elk kwartaal 150€ op storten als de kinderbijslag binnen is. Zelf hebben we ook nog onze eigen privé spaarrekening voor privé aankopen zoals kleding, hobby etc
08/2018
05/2021
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11415

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 15 Jan 2023 09:00

Re: Spaarpotjes, schuiven met spaargeld

Ik heb bijv een potje eigen risico, dat vind ik wel fijn. Dat geld is er gewoon als het nodig is.
En een potje met het geld wat ik per jaar op de spaarrekening van de meiden moet storten (we storten per kwartaal), dat vind ik ook fijn. Dus het Ijn niet echt spaarpotjes, maar meer geld wat ik apart gezet heb op deze manier.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Uffe

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9420

Geregistreerd: 25 Nov 2015 16:30

Bericht 15 Jan 2023 09:08

Re: Spaarpotjes, schuiven met spaargeld

Wij hebben een grote hoop spaarpot. Daarnaast:
Kinderbijslag, alle kinderbijslag gaat hierin. Als ze toevallig allemaal een paar nieuwe schoenen nodig hebben gaat het daaruit.

Voeding - wekelijks stort ik €15. Mee begonnen toen we de voeding van de middelste vergoed kregen. Daar doen we leuke dingen van.

Marktplaats/ Vinted - hiervan kunnen we weer andere dingen kopen. Tenminste bijleggen dan haha.

Schuiven doe ik eigenlijk niet. Kinderbijslag ben ik 2 jaar geleden mee begonnen, ik heb toen niet het bedrag wat we ooit al gehad hebben van de gewone spaarrekening gehaald en in dat potje gedaan, gewoon op 0 begonnen.
⁠♡♡♡
<<

GeKKiE

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5001

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:30

Bericht 15 Jan 2023 09:37

Re: Spaarpotjes, schuiven met spaargeld

Wij hebben een gezamelijke rekening met 3 potjes op de spaarrekening.
1 potje is ons algemene spaardeel voor van alles. Hier wordt elke maand automatisch een leuk bedrag op gestort en dan nog tussendoor alle extra's.
We hebben ook een potje waar we de kinderbijslag op storten om kleding/schoenen van te kopen voor dochter (zo koop ik niet teveel).
En dan hebben we sindskort een potje New York waarmee we naar NY willen als dochter oud genoeg is. Storten we maandelijks automatisch een bedrag op.
We hebben daarnaast ook een spaarrekening voor dochter op haar naam. Sparen we ook elke maand automatisch een bedrag op en opa/oma storten ook weleens wat.
We schuiven niet tussen deze potjes.
<<

SophieZMY

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2368

Geregistreerd: 23 Mrt 2014 09:52

Bericht 15 Jan 2023 10:16

Re: Spaarpotjes, schuiven met spaargeld

Wij hebben geen aparte potjes, als je dan alsnog steeds gaat rondschuiven vind ik dat te omslachtig.

We hebben wel een soort minimaal buffer bedrag waar we niet aankomen, dus er moet minimaal bedrag x op de spaarrekening blijven staan. Vakanties ed doen we dan ook gewoon van de gewone spaar en vakantiegeld knallen we daar straks weer bovenop.
Op zich kan ik me nog wel iets voorstellen bij een apart potje als je echt voor iets bijzonders/eenmaligs spaart ofzo, maar jaarlijks terugkerende dingen dus niet.
<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2089

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:04

Bericht 15 Jan 2023 10:22

Re: Spaarpotjes, schuiven met spaargeld

Ik heb wel een paar potjes, maar houd er niet krampachtig aan vast. Eigenlijk zijn de potjes vooral bedoeld om een beetje grip te houden op hoeveel alles kost. Zo heb ik een potje ‘auto onderhoud’ waar elke maand een bedrag naartoe gaat en als er een rekening komt haal ik daar het geld vanaf. Maar als er niet genoeg geld op staat gaat dat van mijn gewone spaarrekening. Maar dan weet ik dus wel dat het bedrag dat ik voor de auto opzij zet dus niet genoeg is. Datzelfde geldt voor huisonderhoud. Ik heb wel het geluk dat mijn algemene spaarrekening altijd wel genoeg geld bevat om de rekening alsnog van te kunnen betalen, ik hoef het dus niet uit een ander potje te halen.
<<

Max

Yipyapper

Berichten: 1840

Geregistreerd: 01 Mei 2022 11:03

Bericht 15 Jan 2023 10:30

Re: Spaarpotjes, schuiven met spaargeld

Ik heb een zakelijke rekening waar alles binnen komt.
Als ik wordt betaald dan maak ik geld over naar een aparte belasting rekening. Zodat daar geld gereserveerd staat voor de btw en inkomens belasting.

1x per maand maak ik salaris over naar m’n privé rekening, pensioen naar een beleggingsrekening en nog wat extra naar een losse beleggingsrekening.
De rest laat ik op m’n zakelijke rekening staan.

Als ik geld nodig heb voor iets dan maak ik mezelf extra salaris over of geef mezelf een bonus.
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2829

Geregistreerd: 19 Okt 2013 11:39

Bericht 15 Jan 2023 11:02

Re: Spaarpotjes, schuiven met spaargeld

Verschillende spaarpotjes lijkt mij alleen zinvol als geen sprake is van een goed gevulde spaarrekening. Ik denk dat het dan best praktisch is om potjes te maken voor bijvoorbeeld je eigen risico, kapotte apparaten, de vakantie en dat een potje ‘grote hoop’ ofzo. Op die manier houdt je wel overzicht. Schuiven van het ene potje naar het andere potje snap ik wel. Als je nog niet je hele eigen risico bij elkaar hebt gespaard, terwijl je het al wel moet betalen is het soms zelfs noodzakelijk. Maar ik denk wel dat je moet proberen niet te schuiven als je iets niet noodzakelijk moet betalen.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11415

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 15 Jan 2023 12:44

Re: Spaarpotjes, schuiven met spaargeld

Ja Luisa, zulke potjes bedoel ik ook. Dat ik wat achter de hand heb voor idd eigen risico ed. Geeft me wel een rustig gevoel. Moet nu gaan bedenken hoe ik het geld wat over blijft (hoezee februari zonder dubbele lasten!) ga verdelen.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Chava

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3616

Geregistreerd: 23 Jun 2016 21:23

Bericht 15 Jan 2023 13:00

Re: Spaarpotjes, schuiven met spaargeld

Bij de bank waar ik ook mijn betaalrekening heb, heb ik spaarpotjes voor onvoorziene uitgaven (hier schaar ik het eigen risico en de kosten voor mijn auto ook onder), extra aflossing van mijn hypotheek en voor leuke dingen als een etentje en cadeaus.

Daarnaast heb ik nog een spaarrekening bij een andere bank. Daar spaar ik voor echt grote uitgaven, zoals mijn reizen en nieuwe meubels.
Dat is gewoon één grote spaarpot.

Er zit altijd voldoende geld in de spaarpotjes, dus schuiven is niet nodig.
To travel is to live
Mijn instagram
<<

Alexis

Lady-post-a-lot

Berichten: 1302

Geregistreerd: 08 Feb 2021 15:35

Bericht 15 Jan 2023 15:23

Re: Spaarpotjes, schuiven met spaargeld

Wij hebben een spaarrekening voor onze dochter en ik heb zelf een spaarrekening (mijn vriend niet volgens mij). Vakanties betaalt hij van zijn lopende rekening. Ik betaal onvoorziene uitgaven en incidentele duurder dingen (auto onderhoud, schoenen, duur parfum , de dingen die je niet maandelijks koopt, maar wel zo nu en dan nodig hebt) van mijn spaarrekening en ik hevel wat over als ik een maand teveel heb uitgegeven. Naast mijn gewone baan werk ik nog wat uurtjes en dat geld leg ik apart voor dingen die ik eigenlijk te duur vind (designertas bv).
Ik heb een minimum bedrag wat ik perse op mijn spaarrekening wil houden en alles daarboven mag ik van mezelf uitgeven (het minimum stel ik overigens wel jaarlijks naar boven bij).
<<

Auxo

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 507

Geregistreerd: 28 Jun 2022 11:22

Bericht 15 Jan 2023 15:40

Re: Spaarpotjes, schuiven met spaargeld

Slim, een potje voor het eigen risico. Ga ik meteen even aanmaken met een operatie in aantocht.

Verder hebben wij niet veel spaarpotjes. We hebben een spaarrekening bij onze gezamenlijke rekening. Hierbij een potje voor vakanties en een voor de kinderbijslag.

Ik heb ook zelf een spaarrekening en we hebben er 1 voor onze dochter. Wij vinden het prima zo.
<<

Ysa

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1028

Geregistreerd: 08 Dec 2013 13:23

Bericht 15 Jan 2023 19:53

Re: Spaarpotjes, schuiven met spaargeld

Ik heb juist veel spaarpotjes en een goed gevulde spaarrekening. Dit geeft mij meer overzicht in wel deel ‘vrij’ te besteden is. Plus ik betaal veel verzekeringen per jaar. Dus ieder jaar creëer ik die potjes weer opnieuw.

Naast alle potjes hebben we voor beide kinderen 3 rekeningen. We sparen maandelijks automatisch voor hen en naar de andere rekening wordt automatisch de kinderbijslag bijgeschreven. Dus die staan niet in het rijtje. Behalve de zakgeldspaarpot van mijn oudste.

- vrij spaargeld
- pensioen (aanvulling werkgeversdeel)
- vakantiegeld (ivm maandelijkse uitkering)
- zorgverzekering (ivm jaarbetaling)
- autoverzekering (ivm jaarbetaling)
- overige pakketverzekering (ivm jaarbetaling)
- opbrengst 2e hands verkoop
- eigen risico (tot max eigen risico op jaarbasis)
- onderhoud auto’s.
- energie (bijdrage energie compensatie)
- sport (voor materialen, kleding etc.)
- zakgeld oudste kind (wekelijks)
<<

Girli

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3627

Geregistreerd: 06 Sep 2013 16:20

Bericht 15 Jan 2023 20:01

Re: Spaarpotjes, schuiven met spaargeld

Ik heb 2 spaarrekeningen: 1 van mezelf en 1 samen met mijn partner die we gebruiken voor gezamenlijke uitgaven.
Ik heb op mijn eigen spaarrekening geen potjes, ik zou dan eerder kiezen voor een excel overzicht met daarin de verdeling van het spaargeld. Dan kun je het ook makkelijk rondschuiven. Ik zou niet online steeds bedragen van het ene naar het andere potje overmaken. Lijkt me teveel gedoe.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11415

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 15 Jan 2023 21:27

Re: Spaarpotjes, schuiven met spaargeld

Ysa schreef:Ik heb juist veel spaarpotjes en een goed gevulde spaarrekening. Dit geeft mij meer overzicht in wel deel ‘vrij’ te besteden is. Plus ik betaal veel verzekeringen per jaar. Dus ieder jaar creëer ik die potjes weer opnieuw.

Naast alle potjes hebben we voor beide kinderen 3 rekeningen. We sparen maandelijks automatisch voor hen en naar de andere rekening wordt automatisch de kinderbijslag bijgeschreven. Dus die staan niet in het rijtje. Behalve de zakgeldspaarpot van mijn oudste.

- vrij spaargeld
- pensioen (aanvulling werkgeversdeel)
- vakantiegeld (ivm maandelijkse uitkering)
- zorgverzekering (ivm jaarbetaling)
- autoverzekering (ivm jaarbetaling)
- overige pakketverzekering (ivm jaarbetaling)
- opbrengst 2e hands verkoop
- eigen risico (tot max eigen risico op jaarbasis)
- onderhoud auto’s.
- energie (bijdrage energie compensatie)
- sport (voor materialen, kleding etc.)
- zakgeld oudste kind (wekelijks)


Slim om ook eens te kijken of verzekeringen per jaar uit kunnen voor mij!
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Believe

Yipyapper

Berichten: 1608

Geregistreerd: 29 Okt 2016 07:13

Bericht 15 Jan 2023 22:45

Re: Spaarpotjes, schuiven met spaargeld

Wij hebben op onze eigen spaarrekening ook spaarpotjes. Ik vind het fijn om zo inzicht te hebben in hoeveel we nog voor een bepaald doel moeten sparen.
Daarnaast hebben we voor elk kind een Zilvervloot rekening en voor elk kind een eigen spaarrekening (ivm maximale inleg op de Zilvervloot).
Op dit moment zijn de potjes;
- buffer
- verbouwing kamer dochter
- onderhoud huis
- vakantie
- aflossen hypotheek
- auto
Laatst gewijzigd door Believe op 16 Jan 2023 17:02, in totaal 1 keer gewijzigd.
♥ 2015
♥ 2017
♥ 2021
<<

Ysa

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1028

Geregistreerd: 08 Dec 2013 13:23

Bericht 16 Jan 2023 00:43

Re: Spaarpotjes, schuiven met spaargeld

@ Jip

Het loont idd om het uit te zoeken. Je krijgt een percentage korting op bijv. een halfjaarlijkse/jaar betaling. Als je het geld kunt missen én de rente op spaargeld minstens een stukje lager is dan het kortingspercentage bij een vooruitbetaling, loont het. Op de zorgverzekering was het maar een paar tientjes, maargoed, ook dat is besparen..
Volgende

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers