Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Dry January/langere tijd stoppen met drinken

<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6197

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 07 Feb 2023 09:39

Re: Dry January/langere tijd stoppen met drinken

Waarom je leven zonder alcohol saai vindt:
https://www.knack.be/nieuws/gezondheid/ ... aai-lijkt/

Misschien is dit ook de reden dat je met een maand niet drinken, deze effecten nog niet merkt maar juist nog denkt dat dat inderdaad saai was.

Alcohol verstoort de natuurlijke balans van dopamine en serotonine. Dopamine zorgt ervoor dat we een beloning voelen. Serotonine maakt ons vrolijk. Als je op een min of meer regelmatige basis alcohol drinkt, reageert het lichaam op de invloed van alcohol op dopamine en serotonine door de aanmaak van beide stoffen te verminderen. Stop je met drinken, dan kun je daardoor een tijdelijke terugslag op je gemoed voelen. Je lichaam moet zich immers opnieuw aanpassen: ditmaal aan het feit dat de dopamine en serotonine niet meer gestimuleerd worden door de alcohol. Het moet de aanmaak weer op gang brengen en dat heeft tijd nodig.’
<<

Kira

Lady-post-a-lot

Berichten: 1099

Geregistreerd: 30 Apr 2022 07:39

Bericht 07 Feb 2023 13:34

Re: Dry January/langere tijd stoppen met drinken

Ik ben al een tijdje onderweg, heb met kerst het laatst meer dan 3 glazen wijn gedronken en ik voel me echt ongelooflijk goed.
Ik wil het net als Lady als luxe gaan zien en dat lukt erg goed. Met de nieuwjaarsreceptie op m'n werk heb ik het bij 2 wijntjes gehouden en dat was prima.
En tussendoor heb ik nog wel eens 1 biertje gedronken met uit eten en een ouzo bij de Griek.
Merk dat ik het echt vol wil houden en ook niet meer aangeschoten/dronken wil worden eigenlijk. Al zal dat vast nog eens gebeuren met een feestje.
Gisteren vroeg iemand of ik zaterdag met hem mee ga wat drinken, dat wordt met hem altijd veel, en ik heb gezegd dat ik daar eigenlijk niet zo'n zin in heb. En dat vind ik best sterk eigenlijk van mezelf, voorheen sloeg ik een avondje drinken (en gezelligheid) niet snel af, dus ik merk wel degelijk een echte omslag bij mezelf.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9774

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 07 Feb 2023 14:08

Re: Dry January/langere tijd stoppen met drinken

Ik moet bekennen dat ik het enorm makkelijk vind om geen wijntje of iets te drinken onder gezelschap of tijdens een etentje. En niemand die mij saai vind of gek. Daar ben ik echt wel blij mee!

Al heb ik sinds kort echt wel zin om weer een ouzo te drinken s avonds bij het koken *we hebben een fles in de voorraadkast dus die zie ik dan. Alleen komt het er dan vaak niet van omdat ik niet wil drinken als ik ook voor de kids zorg. En eer dat zij op bed liggen, val ik ook in slaap 😉

Iig, als jullie met mij komen borrelen, dan bestellen we gewoon karaffen water voor de gezelligheid. 👍
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15967

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 07 Feb 2023 16:20

Re: Dry January/langere tijd stoppen met drinken

Knap van je Kira. Die valkuilen zijn toch het meest moeilijk om te negeren.

Ik ga ook lekker. Afgelopen zaterdag wel wat veel gedronken (over de middag en avond totaal 3 wijntjes en twee Aperol Spritz). Maar daaromheen verder niks en ik voel me er prima bij. Of ik me persé beter voel dat weet ik niet maar ik slaap wel heel goed (beter?).

Ik kan wel echt uitkijken naar een moment waarop ik van mezelf mag drinken maar zoals deze week heb ik niks bijzonders gepland staan én ik moet vrijdag tot en met zondag werken dus waarschijnlijk wordt dit een volledig alcoholvrije week.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Morrisey

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 420

Geregistreerd: 16 Sep 2022 10:09

Bericht 18 Feb 2023 20:44

Re: Dry January/langere tijd stoppen met drinken

En, is dat ook gelukt Lady? En de andere dry(ish) dames?
Hier allemaal wel okay, niet drinken is nu vrij normaal. En slapen is hemels :angel:
Het gaat niet zozeer om de metworst
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25111

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 18 Feb 2023 22:29

Re: Dry January/langere tijd stoppen met drinken

En heb je nog steeds helemaal niet gedronken, Morrisey? Netjes hoor! Wat voor verschil merk je qua slapen? Dronk je dan voorheen (bijna) dagelijks, dat je zo'n verschil merkt qua nachtrust?
❤ 7 juni 2018
<<

Morrisey

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 420

Geregistreerd: 16 Sep 2022 10:09

Bericht 18 Feb 2023 22:41

Re: Dry January/langere tijd stoppen met drinken

Niet dagelijks en ik merkte toen ook al wel dat ik beter sliep als ik niet dronk. Maar nu is het nog beter, ik slaap snel, word niet wakker tussendoor en voel me overdag heel energiek.
Het gaat niet zozeer om de metworst
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15967

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 19 Feb 2023 13:56

Re: Dry January/langere tijd stoppen met drinken

Morrisey schreef:En, is dat ook gelukt Lady? En de andere dry(ish) dames?
Hier allemaal wel okay, niet drinken is nu vrij normaal. En slapen is hemels :angel:

Ja dat is zeker gelukt. Afgelopen woensdag weer gedronken, toen ik met m’n man uit eten was. Een wijntje, een klein glaasje prosecco en een Aperol Spritz. Daar had ik ‘s nachts dus gelijk last van.

Gisteravond een klein wijntje gedronken. Waar ik er normaal dan nog wel eentje zou nemen, was dit nu echt genoeg. Vanmiddag hebben we een verjaardag. Misschien dat ik dan wel wat drink, misschien ook wel niet. Ik acht de kans groter wel dan niet, maar ik zie wel of ik er zin in heb.

Mijn alcohol inname is in ieder geval flink omlaag gegaan en veel bewuster geworden van wanneer ik drink dus ik ben er heel tevreden over. En ook ik voel me er veel beter bij en slaap er beter door.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Morrisey

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 420

Geregistreerd: 16 Sep 2022 10:09

Bericht 19 Feb 2023 15:53

Re: Dry January/langere tijd stoppen met drinken

Lekker bezig!!
Het gaat niet zozeer om de metworst
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6197

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 19 Feb 2023 16:11

Re: Dry January/langere tijd stoppen met drinken

Ik slaap ook beter en dronk 1 of 2 keer in de week 2/3 glazen. Wat ik de grootste winst vind momenteel is dat I can have it all nu. De sociale gelegenheden vind ik niks minder leuk, denk zelfs leuker omdat ik niet inkak van de drank. En zoals deze week was ik 3 avonden weg waarvan 2 avonden tot 1u. Daarnaast kon ik ook nog gewoon sporten, wandelen zoveel ik wilde en leuk zijn voor de kinderen. Ik vind het best sneu klinken tov mensen die nooit standaard drinken maar ik vind het echt een openbaring.
Voorheen dronk ik vooral tijden niet als ik me niet top voelde. Nu drink ik langere tijd niet en dus ook op momenten dat ik me prima voel. En merk ik pas echt de voordelen.
<<

Kira

Lady-post-a-lot

Berichten: 1099

Geregistreerd: 30 Apr 2022 07:39

Bericht 19 Feb 2023 16:15

Re: Dry January/langere tijd stoppen met drinken

Joey dat heb ik ook. Ik ben veel fitter, heb meer energie om dingen te doen, vind het echt bizar dat zo'n 'beetje' alcohol zo'n impact heeft gehad eigenlijk.
En ik zeg beetje want ik drink zeker wel eens teveel maar ook dagen/weken niks. En dan weer eens twee glazen, echt heel wisselend. Maar ik merk dus een mega verschil.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43709

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 19 Feb 2023 16:28

Re: Dry January/langere tijd stoppen met drinken

Wat goed Lady. Goed dat je er zo veel bewuster mee om gaat en dat 't meevalt!

Ik ben wel weer wat meer aan het drinken tov januari maar wel duidelijk minder dan vorig jaar. Gisteren uiteten één glas wijn en twee glazen spa rood gehad. Maar laatst wel weer 's ochtends om 11 uur al aan de mimosas. 🤷
Ik slaap ook wel echt beter ja! Althans, nee ik slaap nog steeds beroerd door de kinderen en door mezelf maar ik ben iig niet brak.
Maar verder voel ik me niet fitter. Voel me allesbehalve fit de laatste weken helaas maar dat komt denk ik meer door gebrek aan beweging. Voorheen liep ik minstens 5 km elke dag en nu nooit meer. Dat merk ik helaas enorm. Beetje off topic maar m'n algehele fitheid is dus wel enorm achteruit gegaan en dat baart me zorgen.
Let's discover the world together.
<<

Morrisey

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 420

Geregistreerd: 16 Sep 2022 10:09

Bericht 19 Feb 2023 16:57

Re: Dry January/langere tijd stoppen met drinken

Oh ja das wel balen Marin! Waarom zit bewegen niet meer in je routine? Dat doet idd veel met je energie weet ik uit ervaring.
Overigens merk ik die fitheid en beter slapen dus net als Kira en Joey ook alleen maar als ik helemaal niet drink, en niet als ik af en toe drink.
Het gaat niet zozeer om de metworst
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43709

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 19 Feb 2023 17:22

Re: Dry January/langere tijd stoppen met drinken

Ah dan zal dat dat toch wel verschil maken ja.
Ik beweeg veel minder omdat ik nu een kantoorbaan heb. Voorheen liep ik sowieso wel 5 km op een dag, paar keer per week 10 km en merk nu dat dat m'n balans qua gewicht en fitheid in stand hield. Helaas nu dus niet meer. Merk echt verschil.
Hoop met langer licht dan maar in de avond te kunnen gaan wandelen of hardlopen maar gezien m'n man ook vrijwel elke avond weg is, wordt dat een puzzel.
Let's discover the world together.
<<

Max

Yipyapper

Berichten: 1832

Geregistreerd: 01 Mei 2022 11:03

Bericht 19 Feb 2023 18:20

Re: Dry January/langere tijd stoppen met drinken

Misschien kun je thuis sporten eens uitproberen? Dat leek mij altijd heel stom. Tijdens Corona was er natuurlijk geen andere optie en nu ben ik helemaal fan!

Ik doe Pamela reif (gratis via YouTube). Ze heeft een wekelijks schema in haar app (pam, ook gratis) die je kunt volgen. Heb op de dag van de bevalling nog staan “pam-en”.
Wat ik ook een aanrader vind is yoga with adriene (gratis via YouTube). Zij doet 30 day challenges. Dan volg je gewoon een playlist op haar YouTube kanaal.

Beetje off topic! Ik heb al sinds Koningsdag niet meer gedronken vanwege icsi poging en zwangerschap. Had verwacht dat ik t heel moeilijk zou vinden, maar vind t eigenlijk wel relaxed. Heb nog geen plannen voor m’n eerste wijntje.
<<

Morrisey

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 420

Geregistreerd: 16 Sep 2022 10:09

Bericht 19 Feb 2023 18:26

Re: Dry January/langere tijd stoppen met drinken

Oh ja thuis sporten is best heel fijn! Ik doe het ook graag, heb wel wat spulletjes.
Wat ik ook doe: juist ‘s ochtends vroeg sporten, om 6:30, dan kun je erna gewoon naar werk en begin je echt lekker aan je dag. Ook handig als je ‘s avonds niet wil/kan.
Het gaat niet zozeer om de metworst
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43709

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 19 Feb 2023 18:59

Re: Dry January/langere tijd stoppen met drinken

Ja denk dat ik 's avonds maar eens moet gaan thuis sporten of hopelijk gewoon wat frisse lucht 's avonds want dat vind ik wel fijner en leuker. Ik werk nu wel 2 a 3 avonden per week tot 22.00 dus dat helpt ook niet.
Ik sta elke dag al om 6 uur op dus zou niet weten hoe ik daar ook nog bij zou moeten sporten in de ochtend. Ja m'n zus doet dat wel hoor, elke dag om 5.30 op staan om dat te doen. Veel respect daarvoor maar eerlijk gezegd vind ik dat wat heftig.

Sorry voor de off topic. Maar beter aan de sport dan aan de wijn. 🤣

Oh ja Max ik vond dat ook wel een fijne bijkomstigheid van m'n zwangere periodes inderdaad. En met borstvoeding dronk ik wel af en toe maar ook zeer matig.
Let's discover the world together.
<<

Max

Yipyapper

Berichten: 1832

Geregistreerd: 01 Mei 2022 11:03

Bericht 19 Feb 2023 19:22

Re: Dry January/langere tijd stoppen met drinken

Poeh 5:30 opstaan klinkt echt wanstaltig. Dat zou ik voor geen goud doen.
Kun je niet lekker in de (achter)tuin sporten savonds? Dan heb je gelijk de buitenlucht te pakken.

Of dat je lopend/fietsend naar de trein gaat? (Misschien doe je dat al). Ik ben ook fan van wandelen tijdens de lunch. Is misschien maar een klein blokje om, maar toch lekker om even te bewegen en lucht te happen.
<<

Morrisey

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 420

Geregistreerd: 16 Sep 2022 10:09

Bericht 19 Feb 2023 19:27

Re: Dry January/langere tijd stoppen met drinken

Wow moet je zo vroeg op! Mja 5:30 zou mij ook te vroeg zijn. 6:00 doe ik weleens maar daar ligt mijn mentale grens wel geloof ik.
En dan ook nog ‘s avonds werken, wat een lange dagen werk je dan! Ben ik met m’n 9-5 een parttimer bij :smile: Ik hoop dat je binnenkort weer normale uren kunt maken? Dan kun je ‘s avonds weer eens lekker sporten/bewegen.
Het gaat niet zozeer om de metworst
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43709

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 19 Feb 2023 21:37

Re: Dry January/langere tijd stoppen met drinken

Ja binnenkort werk ik weer 'gewone' uren en dan hoop ik idd wat meer te gaan bewegen in de avond uurtjes. Is iig m'n voornemen.
Ja ik sta al een aantal jaar om 6 uur op, even rustig opstaan voor de kinderen wakker worden.
Let's discover the world together.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15967

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 19 Feb 2023 22:00

Re: Dry January/langere tijd stoppen met drinken

Jammer dat je je nog niet fitter voelt Marin. Dit zijn natuurlijk ook gewoon tropenjaren, als Maddie straks ook naar school gaat dan komt er zoveel meer ruimte voor jezelf.

Ik heb vanmiddag bij de verjaardag twee wijntjes en twee Malibu bitter lemen gedronken. Eigenlijk best wel veel dus. Ik voel me niet aangeschoten ofzo en drink nu extra veel thee en water. Vond het heerlijk maar toch jammer om te merken hoe dun de lijn dan is.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Morrisey

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 420

Geregistreerd: 16 Sep 2022 10:09

Bericht 27 Feb 2023 19:43

Re: Dry January/langere tijd stoppen met drinken

En toen was het al bijna maart :omg:
Wat betekent dit voor de fitgirls in dit topic? Joey, jij trekt ‘m vast nog door, toch? Kira, wat doe jij, en Tabbie? Marin, jij ‘mag’ nu weer thuis drinken, ga je dat ook doen?
Ik zit soms wat in dubio. Trek ‘m sowieso door deze maand, maar erna denk ik niet. Ondanks dat ik veel voordelen ervaar van niet drinken. Maar als ik denk aan het voorjaar en de leuke tripjes die ik dan ga maken, dan stel ik me daar toch wel een lekker glas wijn bij voor. Stom is dat. Maar goed, m’n plan was ook tot 1 april, dus ik verbreek de belofte aan mezelf niet. Cheers! (Met gemberthee)
Het gaat niet zozeer om de metworst
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25111

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 28 Feb 2023 08:41

Re: Dry January/langere tijd stoppen met drinken

Hartstikke knap toch, drie maanden! En helemaal niet stom dat je straks weer een wijntje neemt, niet te streng voor jezelf zijn. Je weet nu dat je het kan en wie weet maak je er wel een jaarlijkse winterdetox van. 😉
❤ 7 juni 2018
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15967

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 28 Feb 2023 10:05

Re: Dry January/langere tijd stoppen met drinken

Chapeau Morrisey. Ik hoef van mezelf niet alcoholvrij door het leven te gaan maar wel alcoholarm. Dat inzicht heb ik sinds half januari gekregen en dat bevalt mij heel goed. Ik ben veel bewuster gaan drinken, geniet er daardoor meer van, drink meestal max twee glazen per gelegenheid omdat ik er anders last van krijg en ik slaap beter en voel me daardoor fitter. Alleen maar winst wat mij betreft!
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9774

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 28 Feb 2023 10:26

Re: Dry January/langere tijd stoppen met drinken

Ik vind het heerlijk eigenlijk dat ik nu zo weinig drink. Ik vind het ook een beter voorbeeld geven.

We hebben wel laatst samen 1 ouzo gedronken voor het eten. Maar met de carnaval zat ik aan de antibiotica, dus mocht niets drinken en dat beviel mij ook prima.
VorigeVolgende

Terug naar Lichaam & gezondheid

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers