Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Familieperikelen en kerst

<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 814

Geregistreerd: 11 Jan 2022 12:02

Bericht 28 Dec 2022 14:27

Re: Familieperikelen en kerst

De reacties van Scandic en Fred maken wel mooi duidelijk hoe lastig kerst vieren met jonge kinderen is!

Als je kerst met de familie even overslaat omdat je jonge kinderen hebt, neemt je familie je dat kwalijk.

Als je rond 16u vast rustig wil beginnen met kerst vieren zodat je kinderen nog een beetje gezellig zijn en enigszins op tijd naar bed kunnen, nemen ze je dat kwalijk.

Ik heb me met mijn kinderen jarenlang geprobeerd te voegen naar de rest van mijn familie, maar dan werd het dus te laat voor mijn kinderen (die altijd de enige jonge kinderen in de familie waren), werden ze hongerig en moe, en nam mijn familie dat mij kwalijk. Ik had ze niet goed opgevoed, blablabla.

Je kunt kerst dus eigenlijk nooit goed doen als je jonge kinderen hebt!

Bij de familie van mijn man gaat het trouwens allemaal veel soepeler hoor. Maar mijn man heeft één zus en die heeft net als wij twee kinderen in (ongeveer) dezelfde leeftijdscategorie. Dus dat scheelt heeeel veel. Dan zit je in hetzelfde ritme.

Ik ben zo blij dat de kinderen nu ouder zijn!
T (2008) en I (2013)
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6197

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 28 Dec 2022 14:40

Re: Familieperikelen en kerst

Ben het helemaal met je eens Filoria. Krijg enorm de drang me te verdedigen als ik zulke dingen lees. 'Gelukkig' weet ik door de tweede dat ik niet moeilijk ben. Als hij eens veel later op bed ligt of het ritme anders is, is dat geen probleem. Bij de oudste ben ik nog regelmatig wel die zgn moeilijke ouder omdat zij dat nodig heeft. Ik ben al blij met zulke dagen dat we geen baby's meer hebben. En vanaf volgend jaar ook niet meer een kind dat overdag hoeft te slapen.
<<

Max

Yipyapper

Berichten: 1832

Geregistreerd: 01 Mei 2022 11:03

Bericht 28 Dec 2022 14:48

Re: Familieperikelen en kerst

Ik vind juist dat er wel heel zwaar wordt gedaan over kleine dingen in dit topic.

Zoals de zus van bliss die een kater heeft en dus misselijk/geen honger. Tsja ik zou daar wel om kunnen lachen en vooral benieuwd zijn naar alle dronken verhalen.

Of bij Scandic dat t dan per se om 16:00 moet. Zou t ook irritant vinden en dan gewoon lekker om 17:00 komen aankakken. Dan kan de rest van de familie al wat met elkaar borrelen. Niet omdat het deze ene keer zo moet, maar omdat het waarschijnlijk altijd zo gaat.

Het hoeft toch ook allemaal niet perfect te zijn? Mensen kunnen toch ook eerder komen/later weggaan dan jij?
Mensen zonder kinderen weten nou eenmaal niet hoe t is met kinderen. En mensen met kinderen lijken altijd straal te vergeten dat mensen zonder kinderen ook weleens problemen hebben.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11577

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 28 Dec 2022 14:55

Re: Familieperikelen en kerst

Wij hebben dat ook jaren gehad. Mijn ouders hadden als eerste kinderen, na 2 jaar volgde een broer van mijn vader die kinderen kreeg en de andere twee kregen 10 en 11 jaar nadat ik geboren was pas kinderen. Wij merken dat nu nog steeds met verjaardagen van oma. Wij hebben inmiddels kinderen dus houden daar rekening mee. Uiteindelijk is het zo dat je beter met de flow mee kan gaan. Dan heb je de gezelligste kerst. Mijn vriend heeft bijvoorbeeld geen zin meer om met zijn familie kerst te vieren. We gaan een van de kerstdagen koffie drinken bij zijn ouders en dat is het. (Zijn zus heeft het nog wel geprobeerd maar gewoon geen leuke kerst gehad) Mijn familie is dan veel relaxter. Tweede kerstdag lag ik uiteindelijk tijdens het hoofdgerecht in een donkere kamer bij mijn ouders op bed omdat mijn nichtje een beetje teveel prikkels had gehad en niet makkelijk in slaap kon komen. Daar kun je boos of gefrustreerd over worden of van het moment genieten met zo’n klein wurmpie die lekker tegen je aan kruipt.
2015 💙
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6197

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 28 Dec 2022 14:59

Re: Familieperikelen en kerst

Dat is ook zo Max. Ik weet natuurlijk ook niet hoe het gebracht wordt naar degenen die zich in hun ogen aan de kinderen aan moeten passen. In mijn familie of omgeving ervaar ik het ook eigenlijk niet zo. Ik erger me vooral als ik zoiets lees. Terwijl de flexibiliteit voor 2 kanten geldt.

Nu kwam mijn broertje bij ons ook wat later als gevolg van zijn planning die door het stappen van de avond ervoor wat anders verliep. Als je later aanschuift met welke reden dan ook, wordt er ook weinig van gevonden.
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 814

Geregistreerd: 11 Jan 2022 12:02

Bericht 28 Dec 2022 15:53

Re: Familieperikelen en kerst

Het is ook een beetje een klaagtopic dit, toch? Mag ook. Ik gun Scandic en Fred ook dat ze even mogen klagen hoor. Het zijn allemaal geen dingen om wakker over te liggen. Dat van die kater van de zus van Bliss, daar ligt Bliss ook niet wakker van, lijkt me. En wat Joey zegt: je kan je prima een beetje aan elkaar aanpassen hier en daar.

Wat naar is: als het van die kleine dingen zijn die een groter probleem blootleggen. In het geval van mijn moeder, de afgelopen jaren:

Ze wordt met kerst boos dat mijn kinderen zoveel aandacht vragen en zegt steeds streng dat ze niet door de volwassenen heen moeten praten (en negeert ze verder volledig, dus eigenlijk moeten ze gewoon het hele kerstdiner hun mond houden).

Wat er eigenlijk onder zit: ze staat er nog altijd niet achter dat ik überhaupt kinderen heb gekregen en zou liever met mij afspreken zonder mijn kinderen erbij - dit heeft ze allebei ooit letterlijk tegen me gezegd, is echt zo.

Dat is volgens mij bij veel meer families het probleem: van die kleine dingen zijn dan symbool voor bepaalde moeilijke verhoudingen of voor een groter probleem. En dat komt dan met kerst allemaal naar boven. Dan voel je weer even waar de pijn zit in jouw familie. Terwijl je op tv en op social media allemaal van die perfecte families voorbij ziet komen die lachend aan het kerstdiner zitten, mooie herinneringen te maken.
T (2008) en I (2013)
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11577

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 28 Dec 2022 16:12

Re: Familieperikelen en kerst

Filoria daar had ik het ook over met mijn schoonzusje. Die ziet dus op insta allemaal gezellige foto’s voorbij komen waaronder van haar eigen familie waar maar de helft voor uitgenodigd was. Dat steekt vooral. Kerst is namelijk echt wel een belangrijke feestdag in ons land en zeggen dat het niet leuk is of je geen zin hebt kan eigenlijk niet. Alleen zitten met kerst wordt gezien als triest en is ergens ook wel een ding.
2015 💙
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25116

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 28 Dec 2022 16:52

Re: Familieperikelen en kerst

Kijk, het gaat bij mij niet om één voorval natuurlijk. Al jaren en jaren botst het tussen ons en hebben we regelmatig een tijd geen contact, en tijdens de feestdagen staat alles op scherp. En de hoge verwachtingen en verplichte gezelligheid helpen daar wat mij betreft niet aan mee.
❤ 7 juni 2018
<<

Max

Yipyapper

Berichten: 1832

Geregistreerd: 01 Mei 2022 11:03

Bericht 28 Dec 2022 17:50

Re: Familieperikelen en kerst

Minx schreef:Filoria daar had ik het ook over met mijn schoonzusje. Die ziet dus op insta allemaal gezellige foto’s voorbij komen waaronder van haar eigen familie waar maar de helft voor uitgenodigd was. Dat steekt vooral. Kerst is namelijk echt wel een belangrijke feestdag in ons land en zeggen dat het niet leuk is of je geen zin hebt kan eigenlijk niet. Alleen zitten met kerst wordt gezien als triest en is ergens ook wel een ding.

Ik heb een etentje met vrienden gehad op kerstavond, maar verder heb ik niks gedaan. Ik heb daar dus helemaal geen problemen mee. Ik snap niet dat blijkbaar iedereen zoveel waarde hecht aan andermans mening. Al helemaal niet als ik al deze ellende lees. Dat je jezelf dan 2 dagen zoveel ellende en stress bezorgd om niet triest gevonden te worden door.... ja door wie eigenlijk? Je collega's? Je instagram "vrienden"?
<<

Phileine1244

Kletskop

Berichten: 696

Geregistreerd: 01 Nov 2021 07:47

Bericht 28 Dec 2022 19:37

Re: Familieperikelen en kerst

Misschien wel omdat je gewoon graag wil dat het wel leuk en gezellig kan zijn met je familie?

En het dus extra steekt op een feestdag als kerst, waar het juist gaan om samenzijn, het toch weer niet blijkt te kunnen/lukken?
<<

Bolus26

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2396

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:47

Bericht 28 Dec 2022 19:43

Re: Familieperikelen en kerst

Dat denk ik ook. Niet om het per se ook"moeten" want alternatieven genoeg te verzinnen maar graag willen dat het anders zou zijn met je eigen familie.
<<

Derpy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1964

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:58

Bericht 29 Dec 2022 11:42

Re: Familieperikelen en kerst

Scandic schreef:Hahaha ik heb juist het tegenovergestelde verhaal van Niekske 😂 Wij hebben geen kinderen en alles wordt bij mijn familie zo gepland dat er rekening wordt gehouden met de kleinkinderen/kinderen van mijn broer. Dus kerstdiner moest al om 16u (!) terwijl wij druk aan het klussen zijn in ons huis. Maar het kon toch echt niet iets later zijn, zucht.


Bij vrienden wilde een zus om 08.00 uur kerst vieren vanwege de kinderen. Koekoek, dan had ik me echt nog een keer omgedraaid in bed.

Mijn moeder is altijd een stresskip tijdens het koken, dus dan loopt ze te vitten, maar daarna is het wel gezellig. Ze wilde dit jaar weer veel te veel zelf doen, dus volgend jaar kookt iedereen iets. Scheelt weer gekibbel.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 29 Dec 2022 11:54

Re: Familieperikelen en kerst

Bij mijn kant is het kerstdiner al jaren rond 13.00 u. Vroeger toen we nog kinderen waren gingen we naar de kinder kerstmis in de kerk in de ochtend en daarna gingen mijn ouders aan de slag in de keuken en stond het diner klaar rond 13.00 u. Wellicht voor een aantal mensen hier een raar tijdstip maar ik ben eigenlijk niet anders gewend om met kerst op dat tijdstip diner te hebben. Begin van de avond pakken we dan meestal nog een worstenbroodje, bowl en kerststol. Meestal staat dan het Monte Carlo circus op de achtergrond op de tv aan. Dit jaar helemaal vergeten te kijken.

Overigens vind voornamelijk mijn moeder het jammer dat mijn broertje niet met zijn kinderen kwam. Ik heb er iets minder moeite mee. Al was het denk ik voor de dochter (8 jaar) van mijn vriendin wel leuk geweest om mijn neefje en nichtje te zien. Alleen zij is best druk richting baby's / jonge kinderen toe (weet mijn broertje niet overigens) dus ik kan mij voorstellen dat mochten ze wel zijn gekomen met de kinderen het werk eens te druk geweest zou kunnen zijn.
Laatst gewijzigd door Fred op 29 Dec 2022 11:59, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Lavina

Noob

Berichten: 125

Geregistreerd: 13 Okt 2022 16:58

Bericht 29 Dec 2022 11:57

Re: Familieperikelen en kerst

Ik ben best dankbaar voor hoe het bij ons eigenlijk altijd verloopt... zonder al te veel gedoe met ruimte voor ieders inbreng en kinderen rond dezelfde leeftijd dus niet pas om 19:00 aan tafel maar rond 17:00/17:30.

Het enige lastige is dat mijn zwager alcoholist is. Dat drukt wel vaak een zware stempel.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 29 Dec 2022 12:00

Re: Familieperikelen en kerst

Oh ja dat was hier ook wel een issue bedenk ik me door Derpy. Wij wilden graag kerstontbijt vieren bij mijn moeder rond een uur of 9.00 (na nacht logeren). Wij zijn namelijk rond 6 uur al wakker en hebben dan echt wel honger rond uurtje of 9 en we moesten daarna nog naar m'n schoonouders rijden (2 uur rit) om daar weer bij de lunch te zijn. Nou nou poe poe met veel gedoe was 9 uur mogelijk voor m'n moeder.
Tijdens een weekend enkele weken geleden zaten we namelijk ook maar te wachten op m'n moeder en stiefvader tot ze wakker waren, terwijl wij weg naar huis wilden. Uiteindelijk kwamen ze om 11 uur hun bed uit en gingen wij direct weg.

Mijn zus kwam trouwens met de kinderen niet eten tijdens het kerstdiner, alleen met de borrel. Dat vond zij fijner. Dat vind ik dan wel weer prima. Ieder z'n eigen oplossing.
Let's discover the world together.
<<

Burn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9471

Geregistreerd: 19 Jul 2014 17:27

Bericht 29 Dec 2022 12:09

Re: Familieperikelen en kerst

Wij hadden om 15.00u afgesproken, eerst koffie met wat lekkers. Rond 17.15u zaten we aan het voorgerecht, daarna hoofdgerecht en nagerecht. Tussendoor hebben de kinderen (2,3,4,5 jaar) gespeeld, tablet gekeken en gedaan waar ze zin in hadden. Rond 20u zijn de kids naar bed gegaan bij m'n zusje, en hebben wij als volwassenen nog cadeautjes en gedichten gedaan. Rond 23u hebben we de kids uit bed geplukt en daarna naar huis gegaan.

We doen dit nu sinds 2 jaar, en voor iedereen is dit een fijne oplossing.
08♡02♡2018
07♡04♡2020
<<

Siesa

Yipyapper

Berichten: 1753

Geregistreerd: 14 Sep 2022 21:10

Bericht 29 Dec 2022 13:25

Re: Familieperikelen en kerst

Derpy schreef:
Scandic schreef:Hahaha ik heb juist het tegenovergestelde verhaal van Niekske 😂 Wij hebben geen kinderen en alles wordt bij mijn familie zo gepland dat er rekening wordt gehouden met de kleinkinderen/kinderen van mijn broer. Dus kerstdiner moest al om 16u (!) terwijl wij druk aan het klussen zijn in ons huis. Maar het kon toch echt niet iets later zijn, zucht.


Bij vrienden wilde een zus om 08.00 uur kerst vieren vanwege de kinderen. Koekoek, dan had ik me echt nog een keer omgedraaid in bed.

Mijn moeder is altijd een stresskip tijdens het koken, dus dan loopt ze te vitten, maar daarna is het wel gezellig. Ze wilde dit jaar weer veel te veel zelf doen, dus volgend jaar kookt iedereen iets. Scheelt weer gekibbel.


Ow dat zou mijn reactie ook kunnen zijn! Hier staan ze om 6 uur op dus wij zitten om half 7 aan het ontbijt. Dus als bv mijn broer ons uitnodigt voor een verjaardag en je de hele dag welkom bent, zeg ik altijd om 7 uur ook? En bij ons is dan ook iedereen welkom vanaf 6 uur 🤣
Is dus ook al eens gebeurd, ze wilden ons uittesten 😁
<<

Derpy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1964

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:58

Bericht 29 Dec 2022 14:58

Re: Familieperikelen en kerst

Siesa schreef:
Derpy schreef:
Bij vrienden wilde een zus om 08.00 uur kerst vieren vanwege de kinderen. Koekoek, dan had ik me echt nog een keer omgedraaid in bed.

Mijn moeder is altijd een stresskip tijdens het koken, dus dan loopt ze te vitten, maar daarna is het wel gezellig. Ze wilde dit jaar weer veel te veel zelf doen, dus volgend jaar kookt iedereen iets. Scheelt weer gekibbel.


Ow dat zou mijn reactie ook kunnen zijn! Hier staan ze om 6 uur op dus wij zitten om half 7 aan het ontbijt. Dus als bv mijn broer ons uitnodigt voor een verjaardag en je de hele dag welkom bent, zeg ik altijd om 7 uur ook? En bij ons is dan ook iedereen welkom vanaf 6 uur 🤣
Is dus ook al eens gebeurd, ze wilden ons uittesten 😁


Ontbijten vind ik ook iets anders, en 9 uur lijkt me geen heel vreemde tijd als je ook nog een eind moet rijden, Marin. Je zou desnoods vroeg kunnen ontbijten met kleine kinderen en dan later op de ochtend nog een brunch doen.
Maar om 8 uur 's ochtends bij familie voor de deur moeten staan (niet voor een kerstontbijt dus, dat moesten ze dan al op hebben), zou me te ver gaan.
<<

Siesa

Yipyapper

Berichten: 1753

Geregistreerd: 14 Sep 2022 21:10

Bericht 29 Dec 2022 19:31

Re: Familieperikelen en kerst

Ow ik dacht echt voor ontbijt. Nee dan vind ik 8 uur te vroeg.
Vorige

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers