Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Drinken in het bijzijn van kinderen

Drink je in het bijzijn van kinderen?

Ja maar minimaal
30
54%
Ja en ook wel eens teveel
9
16%
Nee, bewust niet
7
13%
Nee maar ik drink nooit
10
18%
 
Aantal stemmen : 56
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4395

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:16

Bericht 08 Nov 2022 11:02

Re: Drinken in het bijzijn van kinderen

Ik deed inderdaad een verkeerde aanname, dat ouders die bewust niet drinken, dus ook ervoor willen zorgen dat hun kinderen niet gaan drinken.

Ik vind het wel een interessante discussie en ik geloof ook wel dat 'zien drinken doet drinken'. Maar dan denk ik nog steeds dat kinderen het uiteindelijk elders toch wel zien als ze het thuis niet zien.
december 2016
juli 2019
<<

Danny

Kletskop

Berichten: 634

Geregistreerd: 07 Mei 2021 07:54

Bericht 08 Nov 2022 11:06

Re: Drinken in het bijzijn van kinderen

Hmmm..zo kun je alles wel gaan verbieden of met zorg naar kijken.
Ik denk dat t belangrijk is dat kinderen leren om met drank/drugs en ongezond eten om te gaan.
Van mijn ouders mocht helemaal niets,DUS ik probeerde alles uit.
Ik drink gewoon mijn biertje waar kinderen bij zijn...ook al zouden ze t nooit te zien krijgen..ze gaan t heus wel een keer proberen..en dan vast niet thuis.
<<

Jolieke

Noob

Berichten: 151

Geregistreerd: 26 Aug 2022 11:50

Bericht 08 Nov 2022 11:33

Re: Drinken in het bijzijn van kinderen

Ik vind het ook een interessante discussie, maar dan met name ook het onderdeel 'normalisatie'.

Ik kreeg net de uitnodiging voor de 'kerstborrel' van mijn werk. Dat deed me denken aan de organisatie waar ik 15 jaar geleden werkte. Op het mededelingenbord had ik geschreven: 'vrijdag as even gezellig samen borrelen om het weekend in te luiden!' Dat werd weggeveegd en iemand anders had er van gemaakt: 'vrijdag as samen wat gebruiken om het weekend feestelijk te starten'. Ook wel bijzonder, want borrel hoort bij alcohol (jenever)

Er worden best veel dingen genormaliseerd vind ik. Totaal andere discussie dan over alcohol, maar hier bij mijn kinderen is het dus 'normaal' dat er een PowerPoint wordt gemaakt voor een spreekbeurt op de basisschool. Maar, dan is het dus genormaliseerd dat jij als ouders je kind kunt helpen bij een PowerPoint?
<<

Siesa

Yipyapper

Berichten: 1680

Geregistreerd: 14 Sep 2022 20:10

Bericht 08 Nov 2022 13:20

Re: Drinken in het bijzijn van kinderen

Ik vind het een interessante discussie geworden.

Alcohol is genormaliseerd en dat zou het eigenlijk niet moeten zijn. Ik denk dat het goed is dat er een kantelpunt komt, net zoals met roken.
Maar ik merk dat het wel iets is van deze tijd. Er is ook een discussie gaande over suiker en het minderen van de vleesconsumptie.
Ik vind ook dat er in Speeltuinen, dierentuinen of pretparken geen Alcohol geserveerd hoeft te worden maar ook dat het gehele terrein rookvrij is.

Als ik dan bv bij Marin lees over zittend op een terras, de kinderen spelen, jij lekker in het zonnetje en dan verlangd naar een wijntje, vind ik dat raar, ik ken dat gevoel niet. Maar dat is puur omdat ik nooit drink, ik vind het niet lekker maar ook omdat we dat van thuis uit niet gewend zijn.
(Marin geen aanval op jou maar dit is het enige voorbeeld wat ik onthouden heb.)

Net als dat ik van vriendinnen een app krijg om 10 uur dat ze verlangen naar een glas wijn omdat de kinderen lastig zijn.
Ik verlang dan naar even terugtrekken, rust om mij heen.
Of zoals mijn schoonzus die een fles champagne in de koelkast had staan voor als de baby geboren was. Niet om te proosten maar omdat zij zo verlangde naar alcohol.

Ik kan mij daar dus niets bij voorstellen. Dan lijkt mij dat je niet verlangt naar de smaak maar om het gevoel wat je ervan krijgt en dat alcohol dus in dezelfde categorie valt als drugs.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5453

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:34

Bericht 08 Nov 2022 13:26

Re: Drinken in het bijzijn van kinderen

Ik vind het ook een goede.

Ik ben sowieso geen roker/drinker dus voor mij is het makkelijk. Drink heel af en toe een glas wijn.

Mijn man wil niet dat een familielid op verjaardagen rookt in het zicht van de kinderen (buiten in het hoekje van de tuin bijvoorbeeld). Vind ik ook goede hoor, al reageerde roker wel een beetje beledigd. Maar er wordt hier ook gedronken op verjaardagen en ook gewoon thuis door man. Soms ook wel 0% maar dat ziet kind natuurlijk niet. Maar die discussie win ik nog niet, schoonfamilie is ook erg van borrelen dus zou het ook heel gek vinden als er geen alcohol aanwezig was. Maar het moet toch ergens veranderen hè. Verandering is weerstand.
<<

Anoniem332

Bericht 08 Nov 2022 13:32

Re: Drinken in het bijzijn van kinderen

Ik snap dat hele verlangen naar alcohol ook niet. Vooral de verheerlijking ervan.
Valt mij trouwens ook op in hoeveel series er alcohol gedronken wordt als er een ‘aan tafel scène is’ (zoals oogappel, dertigers of in real live series zoals die Gooise meisje)

En zoals ik het hier in het topic lees en uit eigen ervaring. Heftig om te zien hoe z’n alcohol cultuur erin gebakken zit. En hoe je uit je opvoeding de norm doorzet die je mee gekregen hebt. Ik denk zeker dat die campagne een juiste vraag stelt.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 08 Nov 2022 13:41

Re: Drinken in het bijzijn van kinderen

Housebird, dat snap ik ook niet. Inderdaad de verheerlijking. Ik vind dat er altijd heel overdreven wordt gedaan over alcoholhoudende dranken. Niemand doet ooit zo over een glas cola of een glas jus d'orange, en als je zoiets bestelt 's avonds laat in een kroeg word je met een beetje pech nog raar aangekeken ook.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem332

Bericht 08 Nov 2022 13:51

Re: Drinken in het bijzijn van kinderen

Haha, wel als er Pepsi wordt geschonken.

Nee maar ik begrijp je.

Zelfde geld voor mij met chocola ofzo. Als ik erna ga verlangen omdat ik een tijdje dagelijks een stuk(je) eet. Dan moet ik van mijzelf er even mee stoppen. Anders wordt de gewoonte een verslaving.
Heel soms na een vakantie of veel feestdagen kan ik er wel eens denken. Maar ik probeer mij daarvan bewust te zijn.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43579

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 08 Nov 2022 14:22

Re: Drinken in het bijzijn van kinderen

Oh ik geniet ook echt wel van een colaatje hoor. Daar kan ik ook echt zin in hebben (zoals nu). Maar dat is een andere smaak dan wijn. En koffie. Ik kan in alledrie heel erg zin hebben. Dat in het ene alcohol zit en in de andere twee cafeine maakt voor mij niet uit, het is niet dat ik denk he lekker ik heb zin om me aangeschoten te voelen, ik heb gewoon zin in een bepaalde smaak. Ik vind dat zelf echt helemaal niet gek. Ik vind het ook geen aanval hoor Siesa, maar ik kan me dan weer niet voorstellen dat je niet snapt dat iemand daar zin in kan hebben.
Maar dit is dan natuurlijk een soort welles nietes verhaal als je elkaar daarin niet begrijpt. Is ook niet erg.
Let's discover the world together.
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8451

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:59

Bericht 08 Nov 2022 16:41

Re: Drinken in het bijzijn van kinderen

Hm Marin, zowel cafeïne als alcohol zijn natuurlijk wel verslavend. Dus de smaak associeert je lichaam ook met het bijbehorende gevoel dat het geeft. Dat kan je niet helemaal los zien van elkaar.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Kira

Lady-post-a-lot

Berichten: 1045

Geregistreerd: 30 Apr 2022 06:39

Bericht 08 Nov 2022 16:49

Re: Drinken in het bijzijn van kinderen

Ik snap precies wat Marin bedoelt, maar ik kan ook zo verlangen naar een kopje thee. Of een glas fris op 't eind van de dag als ik niks meer hoef.
En het gaat voor mij eigenlijk toch wel om de smaak. Ik kan de smaak van wijn/bier/maakt weinig uit wat, gewoon echt waarderen.
<<

Max

Yipyapper

Berichten: 1811

Geregistreerd: 01 Mei 2022 10:03

Bericht 08 Nov 2022 16:51

Re: Drinken in het bijzijn van kinderen

Siesa schreef:Ik vind het een interessante discussie geworden.

Alcohol is genormaliseerd en dat zou het eigenlijk niet moeten zijn. Ik denk dat het goed is dat er een kantelpunt komt, net zoals met roken.
Maar ik merk dat het wel iets is van deze tijd. Er is ook een discussie gaande over suiker en het minderen van de vleesconsumptie.
Ik vind ook dat er in Speeltuinen, dierentuinen of pretparken geen Alcohol geserveerd hoeft te worden maar ook dat het gehele terrein rookvrij is.

Als ik dan bv bij Marin lees over zittend op een terras, de kinderen spelen, jij lekker in het zonnetje en dan verlangd naar een wijntje, vind ik dat raar, ik ken dat gevoel niet. Maar dat is puur omdat ik nooit drink, ik vind het niet lekker maar ook omdat we dat van thuis uit niet gewend zijn.
(Marin geen aanval op jou maar dit is het enige voorbeeld wat ik onthouden heb.)

Net als dat ik van vriendinnen een app krijg om 10 uur dat ze verlangen naar een glas wijn omdat de kinderen lastig zijn.
Ik verlang dan naar even terugtrekken, rust om mij heen.
Of zoals mijn schoonzus die een fles champagne in de koelkast had staan voor als de baby geboren was. Niet om te proosten maar omdat zij zo verlangde naar alcohol.

Ik kan mij daar dus niets bij voorstellen. Dan lijkt mij dat je niet verlangt naar de smaak maar om het gevoel wat je ervan krijgt en dat alcohol dus in dezelfde categorie valt als drugs.


Ik verlang bijvoorbeeld naar sushi en naar een lekkere rode steak nu ik zwanger ben. Volgens jou verlang ik dan naar het gevoel wat ik daardoor krijg en niet naar de smaak. Vallen dat soort etenswaren dan ook in dezelfde categorie als drugs?
Dat jij de smaak van wijn niet lekker vindt, betekent niet dat een ander dat ook niet kan vinden.
<<

Max

Yipyapper

Berichten: 1811

Geregistreerd: 01 Mei 2022 10:03

Bericht 08 Nov 2022 16:53

Re: Drinken in het bijzijn van kinderen

Susan schreef:Housebird, dat snap ik ook niet. Inderdaad de verheerlijking. Ik vind dat er altijd heel overdreven wordt gedaan over alcoholhoudende dranken. Niemand doet ooit zo over een glas cola of een glas jus d'orange, en als je zoiets bestelt 's avonds laat in een kroeg word je met een beetje pech nog raar aangekeken ook.


Ik zou het eerder vergelijken met bijvoorbeeld chocola. Dat wordt ook verheerlijkt.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43579

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 08 Nov 2022 17:05

Re: Drinken in het bijzijn van kinderen

Teun schreef:Hm Marin, zowel cafeïne als alcohol zijn natuurlijk wel verslavend. Dus de smaak associeert je lichaam ook met het bijbehorende gevoel dat het geeft. Dat kan je niet helemaal los zien van elkaar.


Ja er zal bij deze drie dranken vast iets van verslaving bij zitten bij mij, al ben ik eerder aan cafeïne verslaafd dan. Daar drink ik zo'n 6 tot 8 kopjes van op een dag.

Maar ik ben het met Kira eens dat ik het nu echt over de zin in iets heb.
Let's discover the world together.
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2813

Geregistreerd: 19 Okt 2013 10:39

Bericht 08 Nov 2022 17:26

Re: Drinken in het bijzijn van kinderen

Ik krijg door dit topic zin in wijn.

Verder, we drinken zelden in bijzijn kinderen. Niet omdat we dit als voorbeeld willen geven, maar eigenlijk vooral om we, als we alcohol drinken, dit voornamelijk in de avond doen als ze op bed liggen. Verjaardagen/feestjes daargelaten.
<<

Siesa

Yipyapper

Berichten: 1680

Geregistreerd: 14 Sep 2022 20:10

Bericht 08 Nov 2022 18:38

Re: Drinken in het bijzijn van kinderen

Max schreef:
Siesa schreef:Ik vind het een interessante discussie geworden.

Alcohol is genormaliseerd en dat zou het eigenlijk niet moeten zijn. Ik denk dat het goed is dat er een kantelpunt komt, net zoals met roken.
Maar ik merk dat het wel iets is van deze tijd. Er is ook een discussie gaande over suiker en het minderen van de vleesconsumptie.
Ik vind ook dat er in Speeltuinen, dierentuinen of pretparken geen Alcohol geserveerd hoeft te worden maar ook dat het gehele terrein rookvrij is.

Als ik dan bv bij Marin lees over zittend op een terras, de kinderen spelen, jij lekker in het zonnetje en dan verlangd naar een wijntje, vind ik dat raar, ik ken dat gevoel niet. Maar dat is puur omdat ik nooit drink, ik vind het niet lekker maar ook omdat we dat van thuis uit niet gewend zijn.
(Marin geen aanval op jou maar dit is het enige voorbeeld wat ik onthouden heb.)

Net als dat ik van vriendinnen een app krijg om 10 uur dat ze verlangen naar een glas wijn omdat de kinderen lastig zijn.
Ik verlang dan naar even terugtrekken, rust om mij heen.
Of zoals mijn schoonzus die een fles champagne in de koelkast had staan voor als de baby geboren was. Niet om te proosten maar omdat zij zo verlangde naar alcohol.

Ik kan mij daar dus niets bij voorstellen. Dan lijkt mij dat je niet verlangt naar de smaak maar om het gevoel wat je ervan krijgt en dat alcohol dus in dezelfde categorie valt als drugs.


Ik verlang bijvoorbeeld naar sushi en naar een lekkere rode steak nu ik zwanger ben. Volgens jou verlang ik dan naar het gevoel wat ik daardoor krijg en niet naar de smaak. Vallen dat soort etenswaren dan ook in dezelfde categorie als drugs?
Dat jij de smaak van wijn niet lekker vindt, betekent niet dat een ander dat ook niet kan vinden.


Ik bedoelde het puur op de voorbeelden van een vriendin om 10 uur met lastige kinderen of mijn schoonzus naar alcohol verlangend.
Dat zijn 2 dingen waarbij het niet om de smaak gaat maar om het gevoel (in mijn ogen). Als jij lastige kinderen hebt verlang je niet om 10 uur naar sushi. En bij mijn schoonzus ging het echt om alcohol. Of het nou wijn, bier, champagne of een cocktail ging, dat maakte haar niet uit.
<<

Palmyra

Noob

Berichten: 238

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 08 Nov 2022 19:00

Re: Drinken in het bijzijn van kinderen

Bij ons in familie wordt tijdens verjaardagen alcohol gedronken waar de kinderen bij zijn. Verder komt er wijn op tafel bij een feestelijk etentje bijvoorbeeld met Kerst, Pasen of als er familie van ver op bezoek is.
We mochten thuis ook als klein kind proeven aan wijn en bier. Als puber had ik geen behoefte om alcohol te drinken omdat ik bier vies vind, sterkte drank ook en ik de wijn in de kroeg niet te zuipen vond. Terwijl ik vriendinnen had die regelmatig dronken waren omdat het thuis spannend gemaakt was.

Kan me heel goed voorstellen als je lekker in het zonnetje zit en de kinderen zijn aan het spelen dat je een glas wijn lekker vindt.
Verheug mij ook op een lekker glas wijn bij het eten in een restaurant.
A negative mind will never give you a positive life.
<<

Max

Yipyapper

Berichten: 1811

Geregistreerd: 01 Mei 2022 10:03

Bericht 08 Nov 2022 19:31

Re: Drinken in het bijzijn van kinderen

Siesa schreef:
Max schreef:
Ik verlang bijvoorbeeld naar sushi en naar een lekkere rode steak nu ik zwanger ben. Volgens jou verlang ik dan naar het gevoel wat ik daardoor krijg en niet naar de smaak. Vallen dat soort etenswaren dan ook in dezelfde categorie als drugs?
Dat jij de smaak van wijn niet lekker vindt, betekent niet dat een ander dat ook niet kan vinden.


Ik bedoelde het puur op de voorbeelden van een vriendin om 10 uur met lastige kinderen of mijn schoonzus naar alcohol verlangend.
Dat zijn 2 dingen waarbij het niet om de smaak gaat maar om het gevoel (in mijn ogen). Als jij lastige kinderen hebt verlang je niet om 10 uur naar sushi. En bij mijn schoonzus ging het echt om alcohol. Of het nou wijn, bier, champagne of een cocktail ging, dat maakte haar niet uit.


Tsja dat zij daar het gevoel van ontspanning (of gezelligheid) aan hangen lijkt me niet zo'n probleem als ze met mate alcohol drinken. Ik denk dat iedereen dat lekker voor zichzelf moet bepalen. Ik vind het niet raar dat jij geen alcohol drinkt. Ik vind t wel raar dat jij het raar vindt dat een ander dat wel doet.
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2655

Geregistreerd: 02 Sep 2013 13:28

Bericht 08 Nov 2022 20:12

Re: Drinken in het bijzijn van kinderen

Dat zijn toch ook gewoon grappen, dat je om 10:00 uur zegt zin in wijn te hebben als de kinderen vervelend zijn.
Niet dat ze dan daadwerkelijk op het punt staan een fles open te trekken?

Wij drinken in het weekend altijd een paar speciaal biertjes. Soms op zondag al laat op de middag, anders vooral als de kinderen in bed liggen. We delen dan een aantal biertjes, maximaal 4 (dus 2 per persoon).
Op een verjaardag drink ik ook vaak iets van alcohol, dat vind ik lekkerder dan fris.
Misschien vind ik dit over een aantal jaar ook vreemd, zoals het met roken ook gegaan is, maar dat merken we dan wel.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Mamsie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2184

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:58

Bericht 08 Nov 2022 20:51

Re: Drinken in het bijzijn van kinderen

Even een vraag hardop “vanaf welke leeftijd denken we dat kinderen zich bezig houden met wat er in het glas van hun ouders zit?”
GVS Let me love you a little more before youre not little anymore.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43579

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 08 Nov 2022 20:58

Re: Drinken in het bijzijn van kinderen

Ehm hier werd dat wel vanaf 1 jaar benoemd wat er in welk glas zit. Water, koffie, cola, appelsap, thee, limonade en wijn. Dat zal vast niet goed zijn voor de normalisering dat wijn dan ook gevraagd en benoemd wordt, maar zij benoemen wat ze zien.

Als dat voor jou onder bezig houden met wat er in het glas zit is dit dus mijn antwoord. Wat wijn en andere alcoholische dranken met iemand doen weten ze niet. Ik denk en geloof niet dat m'n zoon van 5 weet wat dronken is. Daar hebben we het nog nooit over gehad. Weet eigenlijk niet of dat dan goed is of juist niet.
Let's discover the world together.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5453

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:34

Bericht 08 Nov 2022 21:30

Re: Drinken in het bijzijn van kinderen

Nee. Hier weet zoon wel dat je niet mag autorijden als je bier op hebt. En er werd ook weleens in het rijtje “wat drinkt papa” genoemd: koffie, water en biertjes. Dat is vast niet zo goed 😅. Ik weet ook wel dat hij een keer op een verjaardag aan het “meehelpen” was en aan opa vroeg wat hij wilde drinken en toen heel trots een biertje kwam brengen. En toen kwam opa een keer om 9u in de ochtend iets ophalen en vroeg zoon heel zelfverzekerd: hoi opa, biertje? We moesten toen erg lachen🙈.
<<

Mamsie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2184

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:58

Bericht 08 Nov 2022 22:35

Re: Drinken in het bijzijn van kinderen

Ik vraag me oprecht af of zo’n campagne nou zin heeft. Ik bedoel de groep kinderen die zich bezig houdt met alcohol en met wat hun ouders drinken (en de groep die dat gedrag dus zou kopiëren) zijn in mijn ogen de jongeren die toch al daarmee in ‘aanraking’ komen. Thuis of niet.
GVS Let me love you a little more before youre not little anymore.
<<

Kira

Lady-post-a-lot

Berichten: 1045

Geregistreerd: 30 Apr 2022 06:39

Bericht 08 Nov 2022 22:45

Re: Drinken in het bijzijn van kinderen

Lot schreef:Nee. Hier weet zoon wel dat je niet mag autorijden als je bier op hebt. En er werd ook weleens in het rijtje “wat drinkt papa” genoemd: koffie, water en biertjes. Dat is vast niet zo goed 😅. Ik weet ook wel dat hij een keer op een verjaardag aan het “meehelpen” was en aan opa vroeg wat hij wilde drinken en toen heel trots een biertje kwam brengen. En toen kwam opa een keer om 9u in de ochtend iets ophalen en vroeg zoon heel zelfverzekerd: hoi opa, biertje? We moesten toen erg lachen🙈.


Zo heeft m'n zoon eens met vaderdag een glas met bier geknutseld (zelfs op de kleuterschool wordt het dus genormaliseerd) maar hij heeft geen contact met z'n vader en toen kreeg hij de optie om wat anders voor mij te maken. En toen zei hij dus tegen de juf "nee hoeft niet, mama drinkt altijd bier" 😅
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9737

Geregistreerd: 04 Sep 2013 11:33

Bericht 08 Nov 2022 23:46

Re: Drinken in het bijzijn van kinderen

Whaha die is wel grappig Kira.

Maar verder vind ik het zeker interessant om eens te beseffen dat alcohol drinken zo enorm genormaliseerd is. Dus door de campagne en het forum is mijn kijk wel verbreed hierop. (ondanks dat ik dus al minimaal drink sinds ik moeder ben)
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers