Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Groot huis maar doodongelukkig

<<

Username-not-found

Noob

Berichten: 1

Geregistreerd: 25 Okt 2022 15:52

Bericht 25 Okt 2022 16:22

Groot huis maar doodongelukkig

Ik weet niet waarom ik dit schrijf maar het voelt goed om het op papier te zetten.

Laat me hiermee beginnen: mijn man en ik zijn al 2 jaar ongelukkig on onze woning. Dit begon tijdens Covid in 2020. We zaten toen in ons appartementje in de stad en we waren hier heel blij, tot we er 24 uur per dag moesten zijn door de lockdown. Ons jaren 30 appartement was gehorig en we werden helemaal gestoord van de voetstappen van de buren die voortdurend boven ons bonkte. Het hielp ook niet dat de oplevering van ons nieuwe appartement in een gloednieuwe woontoren alleen maar werd uitgesteld.

Waar het in mei 2020 klaar had moeten zijn werd dit juli 2021. Ruim een jaar later konden we dan eindelijk ons droomappartement in waar we prachtig uitzicht hadden, wat heerlijk geïsoleerd was en waar we geen last zouden hebben van buren... Dachten we.

Maanden lang hebben we in bouwgeluiden gewoond. Ik werd helemaal gek en depressief. Het hield maar niet op en ik voelde me totaal niet thuis in de nieuwe, kale, sfeerloze doos wat ons huis zou moeten zijn.

Al na een paar maanden zagen we een vrijstaand huis voorbij komen wat we dankzij de overwaarde van onze twee appartementen konden kopen in een dorp net buiten de stad. Op fietsafstand van onze lievelingskroegjes maar toch lekker in het groen. We kochten het en gingen weer het zenuwslopende traject in van het verkopen van ons tweede appartement.

In mei dit jaar trokken we dan eindelijk in ons nieuwe huis. Alles moest verbouwd worden want de reden dat we het konden kopen was dat het er werkelijk niet uit zag. Na maanden ploeteren was alles naar onze smaak en wens.. En toen kwamen we erachter dat de weg die om ons nieuwe huis heen liep drukker was dan we dachten. Heel wat drukker.

In Coronatijd was het ons niet zo opgevallen maar inmiddels is de wereld weer opgestart en dat betekent meer verkeer. We hebben het een paar maanden voor elkaar verborgen weten te houden maar ook nu weer voelen we ons intens ongelukkig in ons huis.

Het ligt aan ons. Daar zijn we inmiddels ook wel achter. We zijn blijkbaar extreem gevoelig voor geluid. Ons huis staat weer te koop. De irritatie wordt eigenlijk alleen maar erger. We zijn de wanhoop nabij. We voelen ons depressief en ook schuldig omdat we weten dat we ongelofelijke geluksvogels zijn dat we uberhaubt een huis hebben in deze gekke markt, laat staan een vrijstaand huis!

Aan de andere kant zijn we nu met de derde verkoop bezig in twee jaar tijd. Ik ga met een knoop in mijn maag naar huis en verzin redenen om er niet te zijn. Als ik er ben met mijn man zijn we beide gestresst en snel geïrriteerd. We eten niet meer aan tafel maar alleen op de bank met allebei een koptelefoon op om geen geluiden te horen. We praten over niks meer behalve over het huis en hoe we zo dom konden zijn om dit te kopen.

Geen idee wat ik hiermee wil bereiken maar dank dat ik het hier even kwijt kon.
<<

Agnes

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1639

Geregistreerd: 11 Jul 2018 18:09

Bericht 25 Okt 2022 16:40

Re: Groot huis maar doodongelukkig

Poeh, wat lijkt me dat vervelend dat je je niet fijn voelt in je eigen huis. Hebben jullie wel een idee wat wel een geschikte plek zou kunnen zijn? Want zo te lezen lijkt het er op dat de plek misschien nog wel het belangrijkste is. Hopelijk vinden jullie iets waar jullie wel blij van worden.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 25 Okt 2022 16:47

Re: Groot huis maar doodongelukkig

Wat rot. Klinkt alsof de grootte van het huis er helemaal niets mee te maken heeft maar wel dat jullie heel duidelijk erachter zijn dat geluid een hele grote factor speelt. Misschien is het wel 'fijn' om te realiseren dat jullie samen in elk geval op één lijn staan. Je begrijpt elkaar in de irritatie en gevoeligheid. Ik denk wel dat het goed is om dit misschien met een psycholoog of iets dergelijks te bespreken. Het klinkt namelijk wel alsof er meer achter zit, een opgebouwde frustratie. Trauma is een groot woord, maar wel een enorme gevoeligheid en extra snelle triggers op geluid wat waarschijnlijk ontstaan is door de lockdowns. Dat is helemaal niet gek dat daar iets door is ontstaan, maar ik denk wel dat het goed is om te realiseren dat het niet goed is om met koptelefoons op in huis te lopen. Daar zou ik, naast het zoeken van een nieuwe, rustige plek, wel echt wat mee doen allebei, zodat er niet weer iets ontstaat bij een nieuw huis. En ik zou zeker een aankoopmakelaar op de hoogte brengen van jullie eisen betreft geluid.
Let's discover the world together.
<<

Max

Yipyapper

Berichten: 1832

Geregistreerd: 01 Mei 2022 11:03

Bericht 25 Okt 2022 17:20

Re: Groot huis maar doodongelukkig

Mijn ervaring is dat je na een aantal maanden went aan het geluid in je huis en dit dan niet meer hoort, terwijl anderen dit nog wel horen. Zo heb ik weleens aan een straat met een tram gewoond. Na een tijdje viel t me niet meer op als er een tram voorbij kwam denderen en klingelen. Oftewel ik zou het meer tijd geven en de focus verleggen. Jullie lijken in een kramp geschoten en waarschijnlijk horen jullie nu elke piep omdat je er zo op gefocust bent.

Zetten jullie weleens muziek aan, om het geluid te overstemmen? Dan kun je nog wel gezellig met elkaar tafelen zonder je te ergeren. In de nacht zou je dan white noise kunnen proberen.

Als je je er echt niet overheen kunt zetten zou ik adviseren eerst wat te gaan huren (en je huidige huis te verhuren) ipv weer wat nieuws te kopen.
<<

Klaproos

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 883

Geregistreerd: 30 Dec 2021 21:50

Bericht 25 Okt 2022 17:23

Re: Groot huis maar doodongelukkig

Ik herken het gedeeltelijk, want ook ik ben erg gevoelig voor geluiden en heb de meeste avonden een koptelefoon op of oortjes in. Overdag heb ik er veel minder last van. Gelukkig woon ik in een relatief rustige buurt en heb ik maar aan één kant buren. Maar dan nog heb ik dus last van geluiden. Ik denk daarom dat het goed is om inderdaad heel kritisch te gaan zijn op de omgeving als jullie weer een huis kopen maar óók hulp zoeken met het omgaan met de prikkelgevoeligheid. Hoe meer je het gaat vermijden, hoe meer je juist op elk geluid gaat letten en hoe moeilijker het wordt ermee om te gaan. Weet ik inmiddels uit ervaring 😅
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3726

Geregistreerd: 01 Jan 2015 13:05

Bericht 25 Okt 2022 18:09

Re: Groot huis maar doodongelukkig

Pfoe overal is geluid in Nederland, waar je ook bent. Gaat verhuizen hier wat aan doen? Ik vraag het me af. Jullie lijken er enorm op gefocust te zijn. Maar geluid valt gewoon niet te vermijden in ons land. Ik zou me eerder focussen op leren ermee om te gaan. Noise cancelling koptelefoon bijvoorbeeld en activiteiten die afleiden. Lezen, tv kijken andere hobby.
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4381

Geregistreerd: 22 Feb 2015 15:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 25 Okt 2022 18:30

Re: Groot huis maar doodongelukkig

Ik ben er bang voor dat jullie in een negatieve spiraal terecht zijn gekomen en de negatieve gevoelens van elkaar versterken. Zou dat zo kunnen zijn?
Dat jullie 5 maanden na je verhuizing het huis al te koop hebben gezet vind ik vrij drastisch klinken.

Bijna overal in Nederland zal je te maken hebben met geluiden in je woonomgeving. Zelfs als je afgelegen gaat wonen, dan heb je bijvoorbeeld weer last van de wind (zeg ik uit ervaring haha).

Ik ben zelf ook gevoelig voor geluid en mijn therapeut heeft me de tip gegeven om juist naar die geluiden te gaan luisteren. Dus luister ik af en toe naar restaurantgeluiden (kan je vinden op youtube) en ik moet zeggen dat het wel helpt, ik kan er al iets beter tegen. Misschien is dat het proberen waard?
Dit bijvoorbeeld: https://youtu.be/L0mTt9a63mQ
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15970

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 25 Okt 2022 18:35

Re: Groot huis maar doodongelukkig

Ik denk ook dat verkopen niet de oplossing is maar therapie wel.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6123

Geregistreerd: 11 Sep 2013 12:54

Bericht 25 Okt 2022 19:34

Re: Groot huis maar doodongelukkig

Goede tips hierboven. Ik vraag me oprecht af dat als jullie verhuisd zijn in een stil huis je dan wél gelukkig bent. Kan je dat volmondig met Ja beantwoorden?

Is het aanpassen van jullie huidige woning dan misschien nog een optie? Ander glas bijvoorbeeld.

Ik zou vooralsnog zeker geen overhaaste beslissingen maken maar eerst alles eens goed op een rij zetten. Net als Scandic en Max aangeven denk ik dat jullie misschien ook in een negatieve cirkel zijn beland en het lastig is om objectief naar de woning te kijken.
<<

Derpy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1964

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:58

Bericht 25 Okt 2022 20:37

Re: Groot huis maar doodongelukkig

Speelt de stress van al die verhuizingen en verbouwingen niet ook een rol? Ik kan me voorstellen dat je daardoor misschien gevoeliger bent voor prikkels.
<<

Danny

Kletskop

Berichten: 634

Geregistreerd: 07 Mei 2021 08:54

Bericht 29 Okt 2022 20:45

Re: Groot huis maar doodongelukkig

Wat jammer dat je niet van je huis kunt genieten.
Maar weet je wat t is...waar je ook heengaat..je neemt altijd jezelf en de problemen mee.
Is er geen therapie om beter met geluid om te kunnen gaan?
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2087

Geregistreerd: 08 Nov 2018 16:38

Bericht 29 Okt 2022 23:25

Re: Groot huis maar doodongelukkig

Derpy schreef:Speelt de stress van al die verhuizingen en verbouwingen niet ook een rol? Ik kan me voorstellen dat je daardoor misschien gevoeliger bent voor prikkels.


Dit kan natuurlijk het geval zijn. Al denk ik dat er best rustigere plekjes te vinden zijn, ook in Nederland. Bij het lezen van je verhaal vraag ik me ook af of de huidige woning niet beter te isoleren is? Ik zou in ieder geval blij zijn dat jullie weten wat jullie precies zoeken in een woning. Dan is het wel belangrijk om te bedenken of je daarvoor andere criteria zou kunnen laten vallen of niet. Zou je bv verder weg willen wonen van waar jullie je leven nu hebben? Kleiner? En zo niet, is het dan wel mogelijk wat jullie zoeken? Ik zou dan ook echt wel kritisch zijn in wat jullie nu gaan kopen en open en eerlijk naar elkaar toe hoe je je voelt in de woning zodra jullie verhuisd zijn. Succes!
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: High Heels