Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Géén carrière maken

<<

Anoniem119

Bericht 11 Nov 2013 18:16

Géén carrière maken

Hoe geaccepteerd is het om als vrouw tegenwoordig géén carrière maken? Om het bij een kleine baan zonder opstroming en doorgroei mogelijkheden te houden. Of misschien helemaal geen baan? Het lijkt wel compleet omgegooid te zijn met de sociale wens van vroeger: tegenwoordig wordt verwacht dat je ook wel 40 uur wil, moet en kan werken. Er wordt verwacht dat je wel carrière wil maken, dat je hogerop wílt groeien, lekker doorgroeien naar die maganement functie of op z'n minst toch wel leidinggevende moet worden na een aantal jaar.

Maar wat als je dat eigenlijk vanuit je eigen wensen helemaal niet zo nodig hoeft?
<<

Anoniem87

Bericht 11 Nov 2013 18:23

Re: Géén carrière maken

Dat is toch helemaal aan jou? Ik vind het echt belachelijk als andere mensen daar een (negatieve) mening over hebben. Als het jou heerlijk lijkt om huismama te worden en het kan financieel, of om maar 16 uur in de week te werken, wat geeft een ander dan het recht om daar negatief over te doen? Ieder zijn ding toch. En ik vind helemaal niet dat het 'verwacht' wordt van een vrouw om 40 uur te werken. Ik ken maar één moeder die dat doet en dat is omdat het financieel moet. Carriere maken hoor ik ook bijna niemand over.. Trouwens, bijna al mijn vriendinnen (kinderloos) werken parttime haha. Maar misschien begeef ik me gewoon net in bepaalde kringen waarbij parttime werken heel normaal is en carriere niet zo belangrijk. M'n vriend werkt trouwens ook parttime, 36 uur ipv 40 :)
<<

Anoniem119

Bericht 11 Nov 2013 18:26

Re: Géén carrière maken

Elin; het is meer een discussie vraag dan een directe vraag van mij hoor, al is het wel op mij van toepassing. Ik hoef ook niet zo nodig door te groeien. ik heb wel ambities maar wel op part time gebied, met m'n bedrijfje in fotografie, maar meer ook eigenlijk niet. De baan die ik nu heb is heel erg leuk, maar wel maar voor paar jaar. Ideaal.
Maar ik hoor iedereen dan direct al over wat m'n doorgroei mogelijkheden zijn enzo. Eeuhh... Wat als je totaal geen leidinggevende ambities hebt?
<<

Anoniem318

Bericht 11 Nov 2013 18:35

Re: Géén carrière maken

Vind je dat echt, Marin? Ik merk daar niet echt iets van. Hier is het net zo geaccepteerd om die ambities niet te hebben als ze wel te hebben.

Overigens, zoals ik in dat andere topic al zei: carrière maken staat niet gelijk aan management / leidinggevende functies he. Een vriendin van mij heeft net haar PhD binnen, gaat de academische wereld in (prof zijn en lesgeven), dat is toch ook een flinke carrière opbouwen. Of iemand als Susan bijv, als ze steeds succesvoller wordt met haar boeken, bouwt ze toch ook een indrukwekkende carrière op, ookal stuurt ze niemand aan.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 11 Nov 2013 18:38

Re: Géén carrière maken

Wat is er nou nog wel geaccepteerd tegenwoordig, zeker als je kinderen hebt? Als je als moeder fulltime werkt krijg je commentaar, als je parttime werkt heb je een baanTJE voor de gezelligheid, als je niet werkt is het niet goed. Ik zou dat soort keuzes zeker niet baseren op wat 'men' ervan vindt want er is toch altijd wel iemand met een negatieve uitgesproken mening daarover.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 11 Nov 2013 18:38

Re: Géén carrière maken

Madame Butterfly schreef:Vind je dat echt, Marin? Ik merk daar niet echt iets van. Hier is het net zo geaccepteerd om die ambities niet te hebben als ze wel te hebben.

Overigens, zoals ik in dat andere topic al zei: carrière maken staat niet gelijk aan management / leidinggevende functies he. Een vriendin van mij heeft net haar PhD binnen, gaat de academische wereld in (prof zijn en lesgeven), dat is toch ook een flinke carrière opbouwen. Of iemand als Susan bijv, als ze steeds succesvoller wordt met haar boeken, bouwt ze toch ook een indrukwekkende carrière op, ookal stuurt ze niemand aan.


Ik hoop het, voorlopig moet het tweede boek er nog steeds komen.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem119

Bericht 11 Nov 2013 18:39

Re: Géén carrière maken

Ja sinds ik deze baan heb heb ik al van meerdere mensen die vraag gekregen. En op t forum zijn ook altijd van die carrière pleiters. Dus ben benieuwd naar de andere kant. Ik ben hoogopgeleid maar heb eigenlijk geen gigantische overtreffende ambities. Daar heb ik eigenlijk nooit voor gestudeerd. Zit ik best mee, want ik heb wel die studieschuld, maar niet de drang om nog zesentachtig jaar te gaan werken en zeker niet hogerop te groeien.
Wat je zegt over geen leidinggevende functie is wel waar hoor, maar het valt me etc op dat ik dat blijkbaar vanuit m'n omgeving zou moeten ambiëren.
<<

Anoniem285

Bericht 11 Nov 2013 18:42

Re: Géén carrière maken

Ik heb juist altijd het idee dat carrière maken voor vrouwen helemaal niet zo belangrijk gevonden wordt. Als ik vertel wat ik doe krijg ik altijd wel leuke reacties, die 80% van de tijd meteen gevolgd worden door de vraag: "En hoe doe je dat dan als je je wilt settelen?" of "Maar heb je dan geen vriend?". Ik vind dat eigenlijk heel raar; ten eerste ben ik net 26 (!!!) geworden, dat vind ik persoonlijk te jong om me te settelen, ik ben afgelopen jaar pas afgestudeerd. Ten tweede krijg ik er het gevoel van dat het in het leven van een vrouw uiteindelijk alleen maar om trouwen en kinderen krijgen gaat. Wat als je dat helemaal niet wilt?

Ik denk heel vaak dat mijn leven gemakkelijker was geweest als ik een man was; je hebt ten eerste niet zoveel last van 'tijdsdruk' in verband met het stichten van een gezin, als je dat zou willen. Verder denk ik dat het sociaal gezien veel meer geaccepteerd wordt om je carrière op 1 te zetten, maar misschien is dat gewoon een gevoel dat ik heb. De meeste van mijn vriendinnen zijn ook niet zo ambitieus, en dat vind ik en iedereen om mij heen eigenlijk hartstikke normaal.
<<

Anoniem119

Bericht 11 Nov 2013 18:43

Re: Géén carrière maken

Susan schreef:
Madame Butterfly schreef:Vind je dat echt, Marin? Ik merk daar niet echt iets van. Hier is het net zo geaccepteerd om die ambities niet te hebben als ze wel te hebben.

Overigens, zoals ik in dat andere topic al zei: carrière maken staat niet gelijk aan management / leidinggevende functies he. Een vriendin van mij heeft net haar PhD binnen, gaat de academische wereld in (prof zijn en lesgeven), dat is toch ook een flinke carrière opbouwen. Of iemand als Susan bijv, als ze steeds succesvoller wordt met haar boeken, bouwt ze toch ook een indrukwekkende carrière op, ookal stuurt ze niemand aan.


Ik hoop het, voorlopig moet het tweede boek er nog steeds komen.



Zou echt leuk zijn! Wel plannen?
<<

Anoniem285

Bericht 11 Nov 2013 18:44

Re: Géén carrière maken

Madame Butterfly schreef:Vind je dat echt, Marin? Ik merk daar niet echt iets van. Hier is het net zo geaccepteerd om die ambities niet te hebben als ze wel te hebben.

Overigens, zoals ik in dat andere topic al zei: carrière maken staat niet gelijk aan management / leidinggevende functies he. Een vriendin van mij heeft net haar PhD binnen, gaat de academische wereld in (prof zijn en lesgeven), dat is toch ook een flinke carrière opbouwen. Of iemand als Susan bijv, als ze steeds succesvoller wordt met haar boeken, bouwt ze toch ook een indrukwekkende carrière op, ookal stuurt ze niemand aan.


Ik zie dat als succesvol zijn in je werk; onder carrière maken versta ik het doorgroeien naar senior management functies binnen een bedrijf wanneer ik daarover schrijf.
<<

Anoniem44

Bericht 11 Nov 2013 18:45

Re: Géén carrière maken

Ik merk daar eerlijk gezegd weinig van. Ik zie toch nog steeds voornamelijk vrouwen met geen baan of een klein baantje, 16-24 uur zo'n beetje en dat is volkomen geaccepteerd in de maatschappij.
<<

Anoniem285

Bericht 11 Nov 2013 18:46

Re: Géén carrière maken

Marin schreef:Ja sinds ik deze baan heb heb ik al van meerdere mensen die vraag gekregen. En op t forum zijn ook altijd van die carrière pleiters. Dus ben benieuwd naar de andere kant. Ik ben hoogopgeleid maar heb eigenlijk geen gigantische overtreffende ambities. Daar heb ik eigenlijk nooit voor gestudeerd. Zit ik best mee, want ik heb wel die studieschuld, maar niet de drang om nog zesentachtig jaar te gaan werken en zeker niet hogerop te groeien.
Wat je zegt over geen leidinggevende functie is wel waar hoor, maar het valt me etc op dat ik dat blijkbaar vanuit m'n omgeving zou moeten ambiëren.


Ik vind dat je je er niets van aan moet trekken wat je zou 'moeten' ambiëren - doe lekker waar je zelf zin in hebt en wat werkt voor jou en je vriend.
<<

Anoniem44

Bericht 11 Nov 2013 18:47

Re: Géén carrière maken

En als carrière maken alleen management is, dan hoef ik trouwens geen carrière. Voor mij omvat dat wel wat meer dan dat. Manager zijn lijkt me dodelijk saai en al helemaal geen uitdaging.
<<

Zonnetje

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2452

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:49

Bericht 11 Nov 2013 18:47

Re: Géén carrière maken

Polly Dot schreef:
Madame Butterfly schreef:Vind je dat echt, Marin? Ik merk daar niet echt iets van. Hier is het net zo geaccepteerd om die ambities niet te hebben als ze wel te hebben.

Overigens, zoals ik in dat andere topic al zei: carrière maken staat niet gelijk aan management / leidinggevende functies he. Een vriendin van mij heeft net haar PhD binnen, gaat de academische wereld in (prof zijn en lesgeven), dat is toch ook een flinke carrière opbouwen. Of iemand als Susan bijv, als ze steeds succesvoller wordt met haar boeken, bouwt ze toch ook een indrukwekkende carrière op, ookal stuurt ze niemand aan.


Ik zie dat als succesvol zijn in je werk; onder carrière maken versta ik het doorgroeien naar senior management functies binnen een bedrijf wanneer ik daarover schrijf.


Maar waarom per se een management-functie? Ik heb gewerkt als onderwijs.adviseur en daarin kon je doorgroeien naar senior of executive adviseur. Dan had je geen managementfunctie, maar wel een hoge adviesfunctie waarbij je advies gaf aan gemeentes en schoolbesturen. Je kunt toch ook inhoudelijk steeds beter in je werk worden zonder de kant van het management op te gaan?
<<

Anoniem119

Bericht 11 Nov 2013 18:51

Re: Géén carrière maken

Zonnetje, ja zoiets kan natuurlijk ook (jouw baan klinkt nog steeds mega interessant trouwens). Maar ook daar moet je maar net ambitie voor hebben. Ik denk dat het zeker niet verkeerd is om te blijven groeien, daar niet van, maar wat als je geen grote ambities hebt?
<<

Zonnetje

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2452

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:49

Bericht 11 Nov 2013 18:54

Re: Géén carrière maken

Marin schreef:Zonnetje, ja zoiets kan natuurlijk ook (jouw baan klinkt nog steeds mega interessant trouwens). Maar ook daar moet je maar net ambitie voor hebben. Ik denk dat het zeker niet verkeerd is om te blijven groeien, daar niet van, maar wat als je geen grote ambities hebt?


Helaas was het mijn vorige baan. Al doe ik nu wel zo'n soort werk op freelance-basis. Maar mijn reactie ging een beetje off-topic, want het gaat in dit topic juist om geen carriere maken.
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3397

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:35

Bericht 11 Nov 2013 18:54

Re: Géén carrière maken

Ik werk al jaren bij het zelfde bedrijf (eerste bedrijf waar ik werk) in dezelfde functie en ik vind het nog steeds elke dag leuk en een uitdaging. Dat is voor mij het belangrijkste dat ik plezier in mijn werk heb en houd. Op zich kan ik vergeleken met anderen wel tevreden zijn met mijn salaris en kan ik er genoeg leuke dingen van doen maar als ik het vergelijk met veel mensen hier op het forum dan kan het anders/andere regio wel beter/meer.

Ik ben op zich wel doorgegroeid in dezelfde functie, ik ben nu gewoon een vraagbaak en het geheugen voor veel andere mensen. Ik ben goed in mijn werk en mensen respecteren mij om mijn kennis/inzet en ik kan eigenlijk met al mijn collega's goed overweg.

Dus op zich heb ik ook geen carriere gemaakt zoals het echt beschouwd wordt. Maar ik ben zeker tevreden en wil niet anders. Ivm de crisis (bouwgerelateerd) is het best spannend of het bedrijf het red, het gaat op zich niet superslecht maar in de bouw weet je het nu gewoon niet. Stel dat het wel weer aantrekt/groeit dan wordt ik wel leidinggevende maar op dit moment heb ik geen collega's die hetzelfde werk doen meer over en doe ik alles zelf.

Ik vind het dus eigenlijk belangrijker dat je je werk leuk blijft vinden en een uitdaging en het is prettig als je er van rond kunt komen. Maar als je ivm geld niet perse hoeft te werken dan kan ik het me ook wel voorstellen dat iemand full-time moeder wilt zijn of een kleinere baan neemt alhoewel ik het belangrijk vind dat je in geval van een scheiding, overlijden oid wel zelf in staat bent om je zelf te onderhouden.
Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. – Mark Twain
<<

Anoniem285

Bericht 11 Nov 2013 19:00

Re: Géén carrière maken

Zonnetje schreef:
Polly Dot schreef:
Madame Butterfly schreef:Vind je dat echt, Marin? Ik merk daar niet echt iets van. Hier is het net zo geaccepteerd om die ambities niet te hebben als ze wel te hebben.

Overigens, zoals ik in dat andere topic al zei: carrière maken staat niet gelijk aan management / leidinggevende functies he. Een vriendin van mij heeft net haar PhD binnen, gaat de academische wereld in (prof zijn en lesgeven), dat is toch ook een flinke carrière opbouwen. Of iemand als Susan bijv, als ze steeds succesvoller wordt met haar boeken, bouwt ze toch ook een indrukwekkende carrière op, ookal stuurt ze niemand aan.


Ik zie dat als succesvol zijn in je werk; onder carrière maken versta ik het doorgroeien naar senior management functies binnen een bedrijf wanneer ik daarover schrijf.


Maar waarom per se een management-functie? Ik heb gewerkt als onderwijs.adviseur en daarin kon je doorgroeien naar senior of executive adviseur. Dan had je geen managementfunctie, maar wel een hoge adviesfunctie waarbij je advies gaf aan gemeentes en schoolbesturen. Je kunt toch ook inhoudelijk steeds beter in je werk worden zonder de kant van het management op te gaan?


Ok - laat ik het dan zo zeggen, in mijn vakgebied en alle gerelateerde werkvelden zie IK dat als het doorgroeien naar een senior management positie, en in andere vakgebieden waarvan ik zelf geen verstand heb geloof ik dat het ook mogelijk is om carrière te maken op een andere manier - waarbij je dus steeds een hogere functie krijgt, zoals wat jij beschrijft.
Als je doorgroeit in je baan door beter te worden in je werk, dan zie ik dat persoonlijk als inhoudelijk je werk goed doen en jezelf verbeteren, maar daar denk ik niet aan als we het hebben over carrière maken.
<<

Anoniem285

Bericht 11 Nov 2013 19:02

Re: Géén carrière maken

-ED- schreef:En als carrière maken alleen management is, dan hoef ik trouwens geen carrière. Voor mij omvat dat wel wat meer dan dat. Manager zijn lijkt me dodelijk saai en al helemaal geen uitdaging.


Ik ben wel benieuwd in wat voor vakgebied jij werkt, als het manager zijn daar saai is? Bij mij is het in ieder geval zo dat manager zijn vérre van dodelijk saai is, het biedt namelijk dagelijkse uitdagingen. Maar goed, mijn branche is dan ook weinig te vergelijken met andere bedrijven.
<<

Anoniem44

Bericht 11 Nov 2013 19:08

Re: Géén carrière maken

Ik zie zelf het aansturen van andere mensen als dodelijk saai. Op dat vlak liggen totaal niet mijn ambities. Dit betekent niet dat ik geen ambitie heb, maar dat ik andere dingen belangrijker vindt dan de baas worden over anderen.
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:44

Bericht 11 Nov 2013 19:11

Re: Géén carrière maken

-ED- schreef:Ik merk daar eerlijk gezegd weinig van. Ik zie toch nog steeds voornamelijk vrouwen met geen baan of een klein baantje, 16-24 uur zo'n beetje en dat is volkomen geaccepteerd in de maatschappij.


Wat maakt een baan van 16-24 uur een 'klein baantje'? Juist de nuance zoals in jouw quote, doet mij juist denken dat er meer, of andere verwachtingen, zijn van de carriere van een vrouw. Misschien bedoelde je dit niet slecht hoor, maar je verkleint het woord wel.

Anderzijds denk ik ook dat voor mannen het altijd groter en beter 'moet', alleen lijken 'achterblijvende' carrieres onder mannen mij minder besproken
L2014 & H2017
<<

Anoniem285

Bericht 11 Nov 2013 19:12

Re: Géén carrière maken

-ED- schreef:Ik zie zelf het aansturen van andere mensen als dodelijk saai. Op dat vlak liggen totaal niet mijn ambities. Dit betekent niet dat ik geen ambitie heb, maar dat ik andere dingen belangrijker vindt dan de baas worden over anderen.


Ohhh, op die manier. Ja, als het alleen daarom zou gaan zou ik het ook oersaai vinden. Ben nog steeds benieuwd waar jouw ambities liggen dan?
<<

Anoniem44

Bericht 11 Nov 2013 19:13

Re: Géén carrière maken

Er is niks mis met weinig uren, het is alleen wat lastig om carrière te maken wanneer je zo weinig uren per week investeert in je werk. En we hadden het geloof ik over carrière maken.
<<

Anoniem44

Bericht 11 Nov 2013 19:18

Re: Géén carrière maken

Polly Dot schreef:
-ED- schreef:Ik zie zelf het aansturen van andere mensen als dodelijk saai. Op dat vlak liggen totaal niet mijn ambities. Dit betekent niet dat ik geen ambitie heb, maar dat ik andere dingen belangrijker vindt dan de baas worden over anderen.


Ohhh, op die manier. Ja, als het alleen daarom zou gaan zou ik het ook oersaai vinden. Ben nog steeds benieuwd waar jouw ambities liggen dan?

Ik vind het belangrijk om nieuwe initiatieven te ontplooien, van niets iets te maken, creatief te zijn, onderzoek te doen en nieuwe kennis op te doen, die weer kan bijdragen aan een betere wereld. Mijn streven is om in het algemeen goede dingen te doen voor de wereld/de mensheid en dus niet alleen te streven naar een zo hoog mogelijke winst. Dat is wat ik me voorstel bij een managementfunctie, dat je mensen aanstuurt in belang van het bedrijf en het bedrijf heeft als doel om zoveel mogelijk geld te verdienen.

Voor mij begint het pas interessant te worden als het gaat om méér dan geld verdienen. Wat moet je uiteindelijk met zoveel geld? Je ziet nu hoeveel dommigheid er is onder die zogenaamde hoge en verantwoordelijke managers.
<<

Anoniem285

Bericht 11 Nov 2013 19:37

Re: Géén carrière maken

-ED- schreef:Ik vind het belangrijk om nieuwe initiatieven te ontplooien, van niets iets te maken, creatief te zijn, onderzoek te doen en nieuwe kennis op te doen, die weer kan bijdragen aan een betere wereld. Mijn streven is om in het algemeen goede dingen te doen voor de wereld/de mensheid en dus niet alleen te streven naar een zo hoog mogelijke winst. Dat is wat ik me voorstel bij een managementfunctie, dat je mensen aanstuurt in belang van het bedrijf en het bedrijf heeft als doel om zoveel mogelijk geld te verdienen.

Voor mij begint het pas interessant te worden als het gaat om méér dan geld verdienen. Wat moet je uiteindelijk met zoveel geld? Je ziet nu hoeveel dommigheid er is onder die zogenaamde hoge en verantwoordelijke managers.


Klinkt erg interessant, wat doe je dan concreet? Werk je voor een NGO, of ben je van plan dat te doen? Of draag je door middel van onderzoek toe aan de ontwikkeling van de mensheid? Ik snap wat je bedoelt, zo dacht ik een aantal jaren geleden ook. Ik zie het ondertussen niet meer zo zwart/wit als dat jij het nu omschrijft. Het één sluit het ander niet uit.
Volgende

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers