Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Tarwe en koemelkvrij

<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8476

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:59

Bericht 12 Okt 2022 18:19

Tarwe en koemelkvrij

Sinds ruim 1,5e maand eet ik tarwe- en koemelkvrij. Dit adviseerde mijn osteopaat, met als doel mijn migraine te verminderen. Het lijkt langzaam wel beter te gaan en op zich heb ik voor veel dingen goede alternatieven gevonden. Maarrr ik mis het spontane zo! Lekker uit eten gaan en bestellen waar je zin in hebt, iets bestellen zonder eerst een half uur bezig zijn met uitzoeken wat ik wel en niet mag. Tarwe en koemelk zitten ook echt in zoveel dingen!

Het is me aangeraden om het minimaal een half jaar te proberen. Vet lang dus! Maar als het helpt heb ik het het volledig voor over.

Wie volgt er ook een soortelijk of ander vrij ingrijpend dieet? Hoe ga je daarmee om? Het lijkt me fijn om wat tips uit te wisselen voor restaurants waar je goed terecht kunt, recepten en support.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Sjors_

Noob

Berichten: 54

Geregistreerd: 19 Jul 2022 11:20

Bericht 13 Okt 2022 09:41

Re: Tarwe en koemelkvrij

Oh dat is inderdaad ingewikkeld! Koemelkvrij is tegenwoordig wel iets gemakkelijker te doen denk ik, gezien alle vegan-opties die er tegenwoordig zijn (mijn vriendin is lactoseintollerant, en voor het gemak kiezen we dan voornamelijk veganproducten), maar tarwe is inderdaad ingewikkeld!
Dus verder op het vegan eten na, niet veel tips. Wel heel veel succes en hopelijk doet het iets voor je :)
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6198

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 13 Okt 2022 19:37

Re: Tarwe en koemelkvrij

Ik eet sinds 15 jaar glutenvrij ivm coeliakie. Ik weet nooit zo goed het verschil tussen tarwevrij en glutenvrij eigenlijk. Of je dan juist meer of minder mag. Met koemelk erbij lijkt me wel pittig!
Met glutenvrij is het vervelende mbt uit eten en bij iemand anders eten, vooral de kruisbesmetting. Weet niet of dat met tarwevrij/jouw klachten ook een probleem is. Laatst kreeg ik weer eens mijn glutenvrije brood op hetzelfde plateau als het gewone brood. Dat kan voor mij dus echt niet. Vervolgens geloof ik niet dat ze daarna een nieuw gv brood hebben gepakt en heb ik wel wat gegeten. Doe ik zelf ook natuurlijk, maar irritant is het wel. Had na die keer uit eten ook last van mn buik, ik twijfel dan daar ook direct aan al het andere wat ze me voorschotelen.
Zoiets was gelukkig echt lang geleden. Heel vaak gaat het goed.

Als ik naar een nieuwe stad ga, Google ik vaak van te voren waar je GOED glutenvrij kunt eten. Die restaurants markeer ik op maps en dat maakt het wel veel makkelijker. En dan eet ik heel vaak op leuke, hippe plekken met lekker eten. Spontaan uit eten doe ik op zich ook prima, in veel restaurants kun je glutenvrij eten. Maar dan is mijn insteek dat ik ga voor de gezelligheid. Als het eten dan ook nog echt lekker is, is dan een meevaller.
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8476

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:59

Bericht 15 Okt 2022 07:44

Re: Tarwe en koemelkvrij

Dankjewel Sjors en Joey voor jullie reacties.

Ik wist helemaal niet dat je Coeliakie hebt Joey, lijkt me heel ingewikkeld inderdaad vanwege de gevoeligheid voor kruisbesmetting. Tarwevrij eten iets minder ingrijpend dan glutenvrij. Ik eet nog wel speltdesem. Maar als het gaat om producten uit de supermarkt dan valt er zeker icm koemelk heel erg veel af. Hoe lang duurt het bij jou voordat je buik weer herstelt na zo’n kruisbesmetting?

In Utrecht kan ik lekker eten bij Gys en zo zijn er nog een paar tentjes. Maar toen ik laatst dacht dat sushi ook wel moest kunnen bleek er in de massago tarwe te zitten, in de krab en zelfs een kleine hoeveelheid in de rijstazijn. Sporen van tarwe is bij mij dan weer niet zo’n probleem gelukkig, maar als het echt bij de ingrediënten staat dan eet ik het niet.

Dat er tegenwoordig vaak op producten staat of het vegan is is voor mij inderdaad top Sjors. Dan kan ik de koemelk al uitsluiten. In vleesvervangers zit helaas dan weer heel erg vaak tarwe dus eet ik toch weer onbedoeld iets meer vlees.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4412

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:16

Bericht 15 Okt 2022 08:47

Re: Tarwe en koemelkvrij

Een vriendin van me heeft PDS en mag geen gluten, lactose, knoflook, ui en nog wat andere zaken. Ook iets met fructose ofzo, zit in veel fruit en groenten. Het is niet exact gluten en lactose, maar bepaalde eiwitten die daarbij horen. Maar als ze glutenvrij en lactose vrij noemt, snapt iedereen het 😉 Ze heeft ook wel echt moeten zoeken naar wat er allemaal wel kan. In restaurants zijn ze inmiddels best wel wat gewend, ik zit toch wel meerdere keren per jaar met haar in een restaurant. Indien mogelijk belt ze vantevoren om haar dieet te bespreken, maar over het algemeen denken ze goed mee en bieden altijd goede alternatieven.

Ze eet veel vis, spelt brood en spelt pasta enzo. Groenten en fruit ook van wat ze mag. Gebruikt de zuivel van alpro. Ik kan nog wel eens vragen naar tips als je wil?
december 2016
juli 2019
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6198

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 15 Okt 2022 18:12

Re: Tarwe en koemelkvrij

Oh ja Gys liet is toen ik in Utrecht woonde ook wel thuis bezorgen. Mis dat in Friesland!

Ik weet nooit zo goed hoe snel mn buik hersteld. Kan me een dag tot dagen ongemakkelijk voelen erdoor, maar niet echt pijn oid. Het is alleen wel sowieso slecht voor mn darmen.

Sinds ik coeliakie heb, zijn de meeste boodschappen die ik in de supermarkt doe van de versafdeling. Voor de rest valt heel veel af. Dat zijn wel de doorgaans minder gezonde producten dus nou ja.
Ik weet wel dat ik hierdoor veel meer dierlijke producten eet dan ik zou willen. Ik heb een tijd veel minder dierlijke producten gegeten, maar dan wordt mijn dieet toch echt heel beperkend. Wat betreft smaak, maar ook qua voedingsstoffen. Tijdens mijn zwangerschap had ik ook nog zwangerschapsdiabetes dus kon ik niet veel khd hebben. Geen gluten, khd en het vervelend vinden om dierlijke producten te eten. Ben daar wel wat eetgestoord uitgekomen🙊.
Ik dwaal een beetje af maar ik dacht altijd totaal geen last te hebben van mn coeliakie. Ben er de laatste jaren achter gekomen dat het echt veel aangericht heeft in mijn relatie tot eten. Heb dat denk ik jaren onderschat.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5492

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:34

Bericht 15 Okt 2022 21:51

Re: Tarwe en koemelkvrij

Ik eet alleen lactosevrij en vind dat al best een uitdaging soms. Ik kan tegenwoordig menu kaarten wel goed scannen, vraag altijd na wat erin zit en ik word helemaal blij als er een speciale kaart is met alle allergenen erop. Ook kun je het tegenwoordig overal wel doorgeven en passen ze iets voor je aan maar meestal moet je dan zelf goed meedenken want hebben ze er zelf ook niet heel veel verstand van vind ik.

Vriend eet nu ook even via fodmap om e.e.a. uit te sluiten. Dat is ook wel heftig. Maar veel vers mag idd. Wij vinden de glutenvrije producten ook niet zo lekker. Dan is speltdesem beter.

Geen echte tips dus. Wel fijn als het voor je werkt! Ik doe ook weleens eigenwijs en merk dat dan meteen aan mijn lichaam en heb dan zo’n spijt.

Ik heb trouwens ook echt vervelende gevoelens bij sommige producten omdat ik ook zoveel klachten heb gehad en daar echt een dreun van heb opgelopen (angst).

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron