Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Het grote geheim

<<

Siesa

Yipyapper

Berichten: 1756

Geregistreerd: 14 Sep 2022 21:10

Bericht 08 Okt 2022 20:49

Het grote geheim

Het grote geheim is hier nog geheim maar wel het laatste jaar denk ik.
Hoe en wanneer hebben jullie het verteld?
Als er vragen komen, geef ik eerlijk antwoord maar als er geen vragen komen, wil ik het na sinterklaas vertellen.
Hoe pak ik dit aan?
<<

Believe

Yipyapper

Berichten: 1608

Geregistreerd: 29 Okt 2016 07:13

Bericht 08 Okt 2022 20:52

Re: Het grote geheim

Misschien kun je vragen wat het kind zelf denkt in plaats van echt volmondig te willen antwoorden.
Als ze stiekem toch nog ‘willen’ geloven, dan geven ze waarschijnlijk zelf een plausibele verklaring om de twijfel weg te nemen.

Onze oudste dochter zit in groep 4 en wordt in februari 8. Ik denk dat ik het haar na 5/12 ook vertel en dat gewoon een keer doe door er met haar voor te gaan zitten als haar zusjes op bed liggen.
♥ 2015
♥ 2017
♥ 2021
<<

Boerenkool

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1307

Geregistreerd: 17 Dec 2014 21:51

Bericht 08 Okt 2022 20:57

Re: Het grote geheim

Dochter hebben we het vorig jaar na sinterklaas verteld. Zij zit nu in groep 6 (9jaar). Ze vindt het nu reuzespannend en leuk dat ze bij de "grote mensen" hoort die het verhaal kent.
Zoons van 7 (groep 4) en 3 weten nog niks..misschien dat we het die van 7 wel vertellen na sinterklaas. Of misschien als hij er zelf mee komt. Ga geen gekke verhalen verzinnen. Dit hebben we overigens nog nooit gedaan.
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1954

Geregistreerd: 23 Apr 2015 10:55

Bericht 08 Okt 2022 20:58

Re: Het grote geheim

Ik heb het nooit verteld, altijd gewacht met totdat ze er zelf mee kwamen. Op een gegeven moment kregen ze zelf een vermoeden en begonnen ze vragen te stellen. Heel lang heb ik dat beantwoord met een wedervraag: wat denk je zelf? Ik heb nooit geantwoord met dat hij echt bestaat. Dochter vroeg het mij in de zomer toen ze 7 jaar, bijna 8, was en naar groep 5 ging, omdat ze op school had gehoord dat hij niet bestond. Toen ik vertelde dat wij het deden, vond ze dat helemaal fantastisch. Alleen de jongste gelooft hier nog.
2011 2012 2017
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2098

Geregistreerd: 08 Nov 2018 16:38

Bericht 08 Okt 2022 22:01

Re: Het grote geheim

Ik wilde het dit jaar vertellen maar toen ik vorig jaar net alles in huis had voor de feestdagen begon ze ineens zelf met dat ze het allemaal inmiddels wist en ik dus niet meer hoefde te doen alsof :palm:. Ze was wel wat teleurgesteld dat we het dan anders gingen vieren aangezien ze de laatste was in de familie en ik dan niet van mijn familie meer kon verwachten ook Sinterklaaskadootjes te gaan kopen voor hun kids. Maar toen we eenmaal aan het dobbelen waren vond ze het geweldig en ze kijkt uit naar surprises op school dit jaar.

Elk kind is natuurlijk anders. Als het mij niet verteld was, had ik nog steeds geloofd en ik vond het vreselijk dat mijn ouders al die kadootjes moesten kopen, durfde nog maar weinig te vragen. Waar ik me al niet druk om maakte vroeger he? We hadden het helemaal niet slecht ofzo dus waarom ik me daar zo rot bij voelde weet ik niet. Ik vond het ook verschrikkelijk om te moeten doen alsof voor andere kids die nog wel geloofden. Mijn dochter is er echt zo overheen gestapt, nul problemen...
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 08:06

Bericht 08 Okt 2022 22:02

Re: Het grote geheim

Op onze basisschool doen ze in groep 5 (waar zoon nu in zit) surprises, en dat leek me een mooi einde van een tijdperk.
Midden in de zomervakantie heb ik het verteld, eigenlijk door een paar vragen te stellen. Hij vind het erg stoer om dit te weten en zegt nu wel eens met een vette (en vet schattige) knipoog dat hij iets wat hij wil aan Sinterklaas kan vragen. In de klas gelooft nog ongeveer de helft wel.
Onze dochter is jonger maar roept al jaren allerlei vragen bij het Sint-journaal en zegt ook dat het niet kan kloppen. Wij zijn niet zo fanatieke ‘Sinters’, dus gaan haar niet ‘voorliegen’.
<<

Taeda

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8609

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:45

Bericht 08 Okt 2022 23:47

Re: Het grote geheim

Onze oudste stelde vorig jaar al veel vragen en uitte zijn twijfels. Hij weet dat het niet kan zoals hem wordt voorgehouden, maar heeft nog niet uitgevogeld hoe het dan wel zit. Daarom heeft hij Sint en Piet niet afgeschreven, want iemand moet de cadeautjes brengen. Hij wilde een video-deurbel om het uit te zoeken 😅 Ik ben benieuwd hoe hij er dit jaar in staat.
Love never loses faith.
november 2016 - mei 2018 - oktober 2021
<<

Suus

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11210

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:38

Bericht 09 Okt 2022 07:28

Re: Het grote geheim

Mijn dochter lijkt op mij en zou zo haar hele leven geloven als we het haar niet zouden vertellen 😅 ze had wel wat vragen, maar bedacht zelf dan goede verklaringen. We hebben haar vorige week een boek gegeven waarin het geheim staat uitgelegd. Ze moest een contract tekenen dat ze het niet aan jongere kinderen zou vertellen. Ze reageerde heel rustig en vond het al gek dat Sinterklaas zo oud kon worden.
Mijn dochter is net 9 geworden en zit in groep 6. Vorige week op haar feestje had een groepje meisjes het er al over, maar dat ging volledig langs mijn dochter heen. Haar beste vriendin in de klas (bijna jaar jonger) gelooft overigens nog. Ze gaan dit jaar voor het eerst surprises doen in de klas (normaal vanaf groep 5, maar ze zaten in een 4/5, daarom werd het een jaar uitgesteld).
Ik hoop dat mijn zoon (bijna 7, groep 4) nog blijft geloven dit jaar. Ben heel benieuwd!
26 september 2013
30 december 2015
11 juni 2019
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3297

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:20

Bericht 09 Okt 2022 07:28

Re: Het grote geheim

Wij hebben nooit iets verteld. Op een gegeven moment komt een kind gewoon op een leeftijd dat logica het wint en dan snappen ze dat het niet echt is allemaal.
Mijn oudste kwam afgelopen zomervakantie tot de conclusie toen ze op zolder een juten zak zag liggen.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17384

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 09 Okt 2022 08:32

Re: Het grote geheim

Mijn oudste zoon is 7 en zit in groep 4. Hij gelooft nog en ik hoop dat dat iig dit jaar, maar misschien volgend jaar ook nog zo is. Hij vindt het zo magisch, dat gun ik hem nog wel wat langer. Er zijn al wel kinderen in zijn klas die niet meer geloven. Die ouders hadden al gepeild wat anderen doen want zij ‘liegen niet meer tegen hun kinderen’ 😤 hoop van harte dat ze hun mond houden!
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Signature

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 484

Geregistreerd: 12 Dec 2020 12:31

Bericht 09 Okt 2022 08:48

Re: Het grote geheim

Ik heb vorig jaar met pakjesavond het boek "Sinterklaas voor grote kinderen" gegeven aan mijn jongste en die hebben we toen ook direct gelezen. Ze was toen nog net 6. Ze is nu 7 en zit in groep 5 en moet dit jaar ook suprise maken en cadeautjes voor haar lootje kopen.
In dat boek staat ook een geheimhoudingscontract wat ze kunnen ondertekenen waarin staat dat ze het niet aan kinderen mogen vertellen die nog wel geloven.

Ze vond het fijn om te weten hoe het zit. We doen dit jaar ook geen Sinterklaas meer want ze is de 9de jarig en dan ook nog kerst. Dat was allemaal teveel spanning (en cadeautjes) voor haar (en voor mij om zoveel bij elkaar te zoeken).
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15977

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 09 Okt 2022 09:29

Re: Het grote geheim

Zora schreef:Mijn oudste zoon is 7 en zit in groep 4. Hij gelooft nog en ik hoop dat dat iig dit jaar, maar misschien volgend jaar ook nog zo is. Hij vindt het zo magisch, dat gun ik hem nog wel wat langer. Er zijn al wel kinderen in zijn klas die niet meer geloven. Die ouders hadden al gepeild wat anderen doen want zij ‘liegen niet meer tegen hun kinderen’ 😤 hoop van harte dat ze hun mond houden!


D gelooft ook nog heilig en dat houden win in ieder geval dit jaar nog zo. Ze hebben wel laatst een cadeautje gevonden en toen heb ik uitgelegd dat ik Sinterklaas af en toe een beetje help omdat hij het zo druk heeft. Dat gelooft hij dan ook helemaal maar op die manier probeer ik de klap alvast wat kleiner te maken wanneer we hem vertellen dat Sinterklaas niet bestaat.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Danny

Kletskop

Berichten: 634

Geregistreerd: 07 Mei 2021 08:54

Bericht 09 Okt 2022 09:36

Re: Het grote geheim

Bij mijn dochter geloven alleen de kleintjes onder de 6 nog.
De anderen werden destijds met buiten spelen door de buurtkinderen ingelicht.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17384

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 09 Okt 2022 09:54

Re: Het grote geheim

Lady schreef:
Zora schreef:Mijn oudste zoon is 7 en zit in groep 4. Hij gelooft nog en ik hoop dat dat iig dit jaar, maar misschien volgend jaar ook nog zo is. Hij vindt het zo magisch, dat gun ik hem nog wel wat langer. Er zijn al wel kinderen in zijn klas die niet meer geloven. Die ouders hadden al gepeild wat anderen doen want zij ‘liegen niet meer tegen hun kinderen’ 😤 hoop van harte dat ze hun mond houden!


D gelooft ook nog heilig en dat houden win in ieder geval dit jaar nog zo. Ze hebben wel laatst een cadeautje gevonden en toen heb ik uitgelegd dat ik Sinterklaas af en toe een beetje help omdat hij het zo druk heeft. Dat gelooft hij dan ook helemaal maar op die manier probeer ik de klap alvast wat kleiner te maken wanneer we hem vertellen dat Sinterklaas niet bestaat.


Ohja da’s wel een goeie!
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Giselle

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2354

Geregistreerd: 16 Apr 2021 14:46

Bericht 09 Okt 2022 11:52

Re: Het grote geheim

Ik was al bang dat mijn dochter van 7 een van de weinige was die nog in Sinterklaas gelooft, maar als ik dit topic lees valt het dus wel mee. Ik heb haar weleens gepolst over Sinterklaas, hoe hij dat eigenlijk doet om in zo’n korte tijd zoveel kinderen te bezoeken. Ze haalde haar schouders op en zei ‘dat hij daar vast z’n manieren voor heeft’ 🤣 ik wacht het maar af, ik vind die onschuldigheid nog wel zo leuk eigenlijk. Aan de andere kant zou ik het niet erg vinden als ze er komend jaar achter komt hoe het zit, dan kunnen we volgende keer gewoon lootjes trekken met elkaar haha.
<<

Auxo

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 507

Geregistreerd: 28 Jun 2022 11:22

Bericht 09 Okt 2022 12:54

Re: Het grote geheim

Mijn zus vroeg mijn neefje van 9 (groep 6) naar Sinterklaas gister. Zegt ie doodleuk; ‘ja, dat doen de mama’s hoorde ik, dat weet ik allang!’ Dus dat was een kort gesprek haha.
<<

Uffe

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9422

Geregistreerd: 25 Nov 2015 16:30

Bericht 09 Okt 2022 19:58

Re: Het grote geheim

Oh ik dacht hier ook dat het misschien wel klaar zou zijn maar vandaag tijdens het shoppen heeft ze wel 10 foto's gemaakt voor Sinterklaas voor haar verlanglijstje.
⁠♡♡♡
<<

Loïs

Kletskop

Berichten: 724

Geregistreerd: 14 Aug 2019 21:51

Bericht 09 Okt 2022 21:14

Re: Het grote geheim

Ik heb het onze oudste in de zomervakantie verteld toen hij van groep 4 naar groep 5 ging. Toen was hij 7, in oktober 8. Middels het boek wat hierboven ook genoemd is. Hij was woest en verdrietig, gelukkig trok dat snel bij. Groep 5 is het jaar van de surprises en eigenlijk geloofd dan ook niemand meer op onze school.
De middelste is in september 7 geworden dus eigenlijk zou dit het laatste jaar zijn, hij doet echter groep 3 over, dus misschien dat ik het nog een jaartje rek. Even ervan uitgaande dat hij zelf niks vraagt. Ook is hij wat kinderlijker en kan geen geheimen bewaren vermoed ik.
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2098

Geregistreerd: 08 Nov 2018 16:38

Bericht 10 Okt 2022 09:49

Re: Het grote geheim

Olíve schreef:Wij hebben nooit iets verteld. Op een gegeven moment komt een kind gewoon op een leeftijd dat logica het wint en dan snappen ze dat het niet echt is allemaal. Mijn oudste kwam afgelopen zomervakantie tot de conclusie toen ze op zolder een juten zak zag liggen.


Ik had waarschijnlijk nog steeds geloofd als niemand het me verteld had. Zijn vast meer kinderen zo naïef ;).

Uffe schreef:Oh ik dacht hier ook dat het misschien wel klaar zou zijn maar vandaag tijdens het shoppen heeft ze wel 10 foto's gemaakt voor Sinterklaas voor haar verlanglijstje.


Genoeg kinderen die nog "geloven" en het wel best vinden dat ze nog kadootjes krijgen haha. Mijn dochter probeerde ook terug te krabbelen nadat ze aangaf niet meer te geloven en ik toen zei dat we het dan anders gingen vieren. Ze geloofde nog wel een beetje hoor! Haha ja hoor schat, daar trap ik dan weer niet in :P.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Peinture

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1304

Geregistreerd: 09 Sep 2013 18:27

Bericht 10 Okt 2022 09:56

Re: Het grote geheim

We hebben het onze zoon afgelopen september verteld, ook middels het boek. Hij is 8 en een half. Hij was compleet flabbergasted en in shock. Ook verdrietig etc, maar hij pakte het goed op uiteindelijk. Ik denk dan maar dat we het "spel" goed hebben meegespeeld al die jaren haha. Dochter van 6 en een half gelooft nog en ik hoop dat dat ook nog 2x sinterklaas zo zal blijven.

Ik was trouwens best emotioneel dat we het gingen vertellen. Maar onze zoon is echt een kind dat dat thuis moet horen en verwerken. Vandaar dat we niet hebben afgewacht.
<<

Derpy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1965

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:58

Bericht 10 Okt 2022 14:26

Re: Het grote geheim

Loïs schreef:Groep 5 is het jaar van de surprises en eigenlijk geloofd dan ook niemand meer op onze school.


Wat vroeg! Bij ons werden er pas in groep 7 en 8 surprises gedaan om het niet te verpesten voor kinderen die nog geloofden.
<<

Framboos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1810

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:13

Bericht 10 Okt 2022 14:43

Re: Het grote geheim

Wij denken er aan om het binnenkort aan zoon (bijna 8) te gaan vertellen. Hij gelooft niet in verkleden mensen en de kerstman, maar Sinterklaas nog steeds wel. Hij zit nu in een combi groep 5/6. Ze doen dit jaar ook surprise (vanaf groep 5). We denken dat hij het misschien we lastig vind om dit te gaan horen en hebben dan liever dat hij het thuis hoort en verdrietig kan zijn dan dat hij het op school hoort en het thuis gaat vragen met zijn zusje (5) er bij. Wil hem dan graag bij ons ‘geheim’ betrekken, denk dat hij dat wel leuk vind.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2657

Geregistreerd: 02 Sep 2013 14:28

Bericht 10 Okt 2022 15:53

Re: Het grote geheim

Derpy schreef:
Loïs schreef:Groep 5 is het jaar van de surprises en eigenlijk geloofd dan ook niemand meer op onze school.


Wat vroeg! Bij ons werden er pas in groep 7 en 8 surprises gedaan om het niet te verpesten voor kinderen die nog geloofden.


Bij ons wordt er ook in groep 5/6 voor het eerst surprises gedaan, maar een groot deel gelooft dan ook nog in Sinterklaas. Dat kan makkelijk naast elkaar bestaan.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Anoniem331

Bericht 10 Okt 2022 22:35

Re: Het grote geheim

Onze jongste is bijna 8 en geloofd nog, en denk dat dat rond deze tijd ook beter is, want hij is precies dat kind dat iedereen gaat vertellen dat Sinterklaas niet bestaat. En dat zou wel sneu zijn.

Wij vieren het trouwens nooit, kiezen al jaren voor een kado met kerst. De kinderen vieren het bij hun andere ouder wel.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5878

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 11 Okt 2022 14:24

Re: Het grote geheim

Mijn oudste (7 jaar) zit in groep vijf en heeft eigenlijk nooit echt in Sinterklaas geloofd. Hij was een jaar of drie toen hij op straat stil bleef staan om naar de schoorstenen te wijzen en te zeggen dat daar echt geen mens doorheen past. Zo heeft hij altijd vragen gehad. Ik hou er niet van om er verhalen omheen te verzinnen dus mijn standaard antwoord was" " wat denk je zelf". Op een gegeven moment had hij zoveel vragen dat we bang waren dat hij het voor zijn klasgenootjes zou gaan " verpesten" dus toen hebben we hem wel een beetje geholpen met het uitvinden.
Hij geloofde vorig jaar al niet meer, dus ik geloof dat hij zes was toen hij er achter kwam.

De jongste geloofd nu nog wel, heeft nooit vragen gehad eigenlijk maar is er ook niet heel druk mee bezig. De oudste speelde het vorig jaar heel leuk mee. Bij de oudste in de klas doen ze dit jaar ook voor het eerst surprises.
25-11-2014 & 09-06-2017
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers