Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Vrijwillige ouderbijdrage

<<

Sjors_

Noob

Berichten: 54

Geregistreerd: 19 Jul 2022 11:20

Bericht 14 Okt 2022 08:16

Re: Vrijwillige ouderbijdrage

Indigo schreef:Het is vrijwillig, maar als niemand betaalt zullen er bepaalde dingen geschrapt worden op school. Ik voel me dus wel verplicht om het te betalen, omdat ik de kinderen die leuke dingen op school gun. Wij kunnen het missen, dus ik vind het helemaal niet erg om het te betalen, ook al voelt het niet vrijwillig. Hoe zou het anders moeten dan? Ik vind het nogal raar en kinderachtig om het te laten aankomen op vier herinneringen, dan er een principekwestie van te maken en niet te betalen. Waarom ga je niet een gesprek hierover aan met school met wat je er van vindt?


Misschien had je m'n berichtje even iets beter moeten lezen.
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2088

Geregistreerd: 08 Nov 2018 16:38

Bericht 14 Okt 2022 11:52

Re: Vrijwillige ouderbijdrage

Indigo schreef:Het is vrijwillig, maar als niemand betaalt zullen er bepaalde dingen geschrapt worden op school. Ik voel me dus wel verplicht om het te betalen, omdat ik de kinderen die leuke dingen op school gun. Wij kunnen het missen, dus ik vind het helemaal niet erg om het te betalen, ook al voelt het niet vrijwillig. Hoe zou het anders moeten dan? Ik vind het nogal raar en kinderachtig om het te laten aankomen op vier herinneringen, dan er een principekwestie van te maken en niet te betalen. Waarom ga je niet een gesprek hierover aan met school met wat je er van vindt?


Het is vrijwillig. Die herinneringen waar jij het over hebt zouden dus niet eens van toepassing mogen zijn. Ik denk persoonlijk dat er maar weinig mensen zijn die uit principe niet betalen (ik had zo een tante trouwens, dus weet dat ze er heus wel zijn. Het kon haar ook niks schelen wat anderen daarvan vonden). Ik kan het persoonlijk gewoon betalen en betaal ook elk jaar. Maar ik weet ook hoe het is om de eindjes aan elkaar vast te moeten knopen en zeker in tijden als deze zitten zoveel mensen zo ontzettend krap. Naar mijn idee is deze wet er om deze mensen en de gelijkheid in het onderwijs te beschermen. Persoonlijke herinneringen, automatische incasso's en je melden bij de directeur als je niet kunt betalen, nemen dit vrijwillige karakter compleet weg en dat vind ik echt onacceptabel. Het is voor mij dus geen principekwestie, het gaat me om de mensen die het al niet breed hebben. Ik zie ze genoeg om me heen. Elke dag weer bedenken wat je nu nog op tafel kunt zetten en dan 70 euro moeten betalen (terwijl ze dit niet mogen eisen) aan school gaat gewoon niet samen.

Hoe het anders moet heb ik geen wijsheid over. Ik hoor al jaren dat er genoeg geld is op scholen maar dat ze graag veel oppotten. In hoeverre dat waar is weet ik niet maar als school geen geld heeft voor dit soort dingen en zij vinden dat er geld voor nodig is dan moeten ze dit bij de overheid aankaarten en niet bij de ouders neerleggen en onterecht een verplicht karakter creëren om toch zo veel mogelijk op te halen. Onderwijs zou met deze wet voor iedereen hetzelfde moeten bieden en dat vind ik een heel belangrijk punt.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2513

Geregistreerd: 26 Mei 2016 19:46

Bericht 14 Okt 2022 12:18

Re: Vrijwillige ouderbijdrage

Maar degenen die graag willen weten waar dat geld heen gaat; dan ga je toch bij de ouderraad? Bij onze school wordt dat daar besproken. Waar hoeveel geld heengaat en hoeveel de vrijwillige bijdrage is.
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2828

Geregistreerd: 19 Okt 2013 11:39

Bericht 14 Okt 2022 13:54

Re: Vrijwillige ouderbijdrage

Ik vind het eigenlijk wel een beetje kinderachtig om over een herinnering te zeuren of verongelijkt te doen. Scholen hebben het geld vaak gewoon nodig om hun programma te draaien. Die herinneringen zijn dan gewoon nodig. Als er dan veel mensen niet betalen wordt het lastig. Ik ben zo iemand die het vergeet als het enkel via een nieuwsbrief wordt gecommuniceerd. Dus graag een briefje mee met mijn kind! Als je om wat voor reden dan ook niet kan of wil betalen kan je dat ook gewoon aangeven.
<<

Jolieke

Noob

Berichten: 151

Geregistreerd: 26 Aug 2022 12:50

Bericht 14 Okt 2022 14:58

Re: Vrijwillige ouderbijdrage

Luisa schreef: Als je om wat voor reden dan ook niet kan of wil betalen kan je dat ook gewoon aangeven.

Ik denk dat er veel schaamte is bij ouders die het niet kunnen betalen. Dan ga je niet zo makkelijk naar de directeur.

De medezeggenschapsraad bepaalt waar het geld naar toe gaat, niet de ouderraad. Ik zou het inderdaad heel netjes vinden als de MR vooraf een begroting maakt, maar helaas, dat is bij ons niet gebeurd.
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2088

Geregistreerd: 08 Nov 2018 16:38

Bericht 15 Okt 2022 00:45

Re: Vrijwillige ouderbijdrage

Jolieke schreef:
Luisa schreef: Als je om wat voor reden dan ook niet kan of wil betalen kan je dat ook gewoon aangeven.

Ik denk dat er veel schaamte is bij ouders die het niet kunnen betalen. Dan ga je niet zo makkelijk naar de directeur.

De medezeggenschapsraad bepaalt waar het geld naar toe gaat, niet de ouderraad. Ik zou het inderdaad heel netjes vinden als de MR vooraf een begroting maakt, maar helaas, dat is bij ons niet gebeurd.


Zo gewoon is dat inderdaad niet. Als buitenstaander kun je dat niet voor een ander bepalen dat dat gewoon kan. Het zou al niet nodig zijn als ze zich gewoon aan de regels zijn. Is niks kinderachtigs aan hoor. Een herinnering kun je ook algemeen houden en gewoon aan iedereen meegeven of sturen. Zolang het maar niet persoonlijo wordt en niet gedaan wordt of het verplicht is.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Dobby

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 595

Geregistreerd: 25 Jul 2020 04:39

Bericht 15 Okt 2022 07:22

Re: Vrijwillige ouderbijdrage

Wij kregen gister bericht dat het dit jaar €65 per kind is. Ook stond erbij dat vorig jaar 25% niet betaald heeft, en als dat nu weer zo zou zijn ze genoodzaakt zijn om bepaalde dingen die met dit geld betaald worden kleiner gevierd gaan worden of zelfs helemaal geschrapt moeten worden.

Als je niet kan betalen heb ik daar begrip voor, al kan je het bij ons ook in 10 delen of verspreid over het hele jaar betalen alleen dan moet je wel bereid zijn daar over in gesprek te gaan

Ik heb minder begrip voor mensen die gewoon niet willen betalen omdat het immers vrijwillig is maar vervolgens wel gaan zeuren dat het kadootje met Sint maar iets is van €1 of dat het schoolreisje naar de plaatselijke kinderboerderij is. Want die hebben wij hier op school rondlopen.
08-03-2010
08-02-2016
<<

Mezzoforte

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 469

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:26

Bericht 15 Okt 2022 09:08

Re: Vrijwillige ouderbijdrage

Jolieke schreef:
Luisa schreef: Als je om wat voor reden dan ook niet kan of wil betalen kan je dat ook gewoon aangeven.

Ik denk dat er veel schaamte is bij ouders die het niet kunnen betalen. Dan ga je niet zo makkelijk naar de directeur.

De medezeggenschapsraad bepaalt waar het geld naar toe gaat, niet de ouderraad. Ik zou het inderdaad heel netjes vinden als de MR vooraf een begroting maakt, maar helaas, dat is bij ons niet gebeurd.


Heb nog niet alles kunnen teruglezen, maar werd getriggerd door je opmerking over rol van de MR. Wie int het geld bij jullie? Bij onze school is er een oudervereniging die de bijdrage int. Deze stelt jaarlijks een jaarverslag op en een begroting voor het komende schooljaar. Die wordt tijdens een ledenvergadering vastgesteld. De oudergeleding van de MR heeft wel instemmingsrecht op de hoogte van de ouderbijdrage en besteding hiervan. Dus hier bepaalt de oudervereniging, maar de MR (oudergeleding) dient wel akkoord te geven.

Vind het wel een interessant topic om te lezen hoe het bij verschillende scholen gaat. Hier is de bijdrage 30 euro per kind. Er wordt hier wel 1x een herinnering gestuurd na enkele maanden, maar die gaat met iedereen mee. Meer een reminder voor de mensen die vergeten zijn te betalen, maar wel willen. In elke communicatie wordt de vrijwilligheid van de bijdrage benadrukt.
<<

Danny

Kletskop

Berichten: 634

Geregistreerd: 07 Mei 2021 08:54

Bericht 15 Okt 2022 09:51

Re: Vrijwillige ouderbijdrage

Ik dacht dat ik gisteren een berichtje had geplaatst...zeker weer niet oo versturen gedrukt.
Anyway.. mijn dochter heeft met haar grote gezin echt geen geld om bij te dragen..vrijwillig of niet.
De school weet dat heel goed,maar ze blijven aandringen.
<<

Siesa

Yipyapper

Berichten: 1753

Geregistreerd: 14 Sep 2022 21:10

Bericht 17 Okt 2022 13:36

Re: Vrijwillige ouderbijdrage

Ik zag dit voorbij komen: https://www.ed.nl/gezin/steeds-meer-bez ... ~aff92091/

Hier heeft overigens de mr er niets mee te maken.
De ouderraad bepaalt het bedrag (met goedkeuring van de directeur).
Zij verdelen het geld over diverse potjes zoals schoolreisje, sint of een activiteit.
Maar naar de jaarvergadering komt niemand, achteraf wel klagen op het plein als er iets niet door kan gaan omdat er geen budget is.
<<

renskenijn

Noob

Berichten: 28

Geregistreerd: 26 Apr 2015 11:17

Bericht 17 Okt 2022 13:46

Re: Vrijwillige ouderbijdrage

Bij de stichting waar ik werk en waar mijn zoontje op school zit betalen de ouders helemaal geen vrijwillige ouderbijdrage meer. Er zijn andere middelen (bovenschools) waardoor de activiteiten betaald worden. Elke school krijgt nu hetzelfde bedrag (in plaats van allemaal iets anders aan ouders vragen) waar de activiteiten van betaald worden. Er is een standaard wat elke leerling sowieso aangeboden moet krijgen zodat het op de scholen grotendeels hetzelfde besteed wordt.

De ouderraad weet het bedrag en maakt een begroting. Deze overleggen ze met de MR die hier adviesrecht over heeft. En daarna... kan het grote organiseren beginnen.

Wij zijn door het vaste bedrag dat we krijgen zelfs iets omhoog gegaan per leerling. Helemaal niet erg want de schoolreisjes worden alleen maar duurder.
<<

Jolieke

Noob

Berichten: 151

Geregistreerd: 26 Aug 2022 12:50

Bericht 17 Okt 2022 13:52

Re: Vrijwillige ouderbijdrage

Op een school bestaat een MR en een OR. In de MR zitten leerkrachten en ouders. De oudergeleding van de MR heeft instemmingsrecht over de hoogte van de vrijwillige ouderbijdrage. De MR maakt ook een begroting en vervolgens koopt de OR bijvoorbeeld de cadeautjes voor Sinterklaas. Locatie schoolreis wordt bepaald door een leerkracht in overleg met de OR.

Een MR is verplicht op een school, een OR niet.

Edit: volgens mij zit het zo bij ons in elkaar. Zelf ben ik ook een tijd voorzitter van de MR geweest, al is dat ook al 15 jaar geleden. (Ik word oud…)
Vorige

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Zora