Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Iemand verstand van hypotheken / aflossen op spaarhypotheek?

<<

Viva

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2514

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:42

Bericht 07 Sep 2022 14:08

Iemand verstand van hypotheken / aflossen op spaarhypotheek?

Onze renteveste periode op onze hypotheek loopt eind dit jaar af. Dit is (deels) een bankspaar hypotheek en Ik dacht altijd dat je daar beter niet extra op moest aflossen. Nu de rente vaste periode afloopt staat erbij dat je eventueel extra kan aflossen. Heeft iemand van jullie verstand ervan of dit inderdaad een handig besluit is of dat we dat beter niet kunnen doen?
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6123

Geregistreerd: 11 Sep 2013 12:54

Bericht 07 Sep 2022 17:26

Re: Iemand verstand van hypotheken / aflossen op spaarhypoth

Je hypotheekadviseur lijkt me een betere raadgever dan het yes-forum denk ik. 🙂
<<

ellibre

Kletskop

Berichten: 566

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:23

Bericht 07 Sep 2022 17:36

Re: Iemand verstand van hypotheken / aflossen op spaarhypoth

Bij een spaarhypotheek wisselt dat per geval, maar het is zelden het gunstigst om extra af te lossen. Wat vaak wel voordelig is, is extra bijstorten in de spaarpolis. Wat SoGood zegt: neem even contact op met je hypotheekadviseur.
<<

Viva

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2514

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:42

Bericht 07 Sep 2022 20:29

Re: Iemand verstand van hypotheken / aflossen op spaarhypoth

Ja, we hebben volgende week een gesprek met de bank maar ik was benieuwd of jullie het misschien wisten. Toch altijd lastig wat nu het slimste is 😉
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15963

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 07 Sep 2022 22:25

Re: Iemand verstand van hypotheken / aflossen op spaarhypoth

Viva schreef:Onze renteveste periode op onze hypotheek loopt eind dit jaar af. Dit is (deels) een bankspaar hypotheek en Ik dacht altijd dat je daar beter niet extra op moest aflossen. Nu de rente vaste periode afloopt staat erbij dat je eventueel extra kan aflossen. Heeft iemand van jullie verstand ervan of dit inderdaad een handig besluit is of dat we dat beter niet kunnen doen?

Als je het aflost op het spaardeel heeft dit invloed op je hypotheekrenteaftrek. Want nu blijft je hypotheek hoger omdat je het spaardeel (nog) niet aflost en zodra je dat wel doet gaat je hypotheek naar beneden en dus je HRA ook. Daarom is het volgens mij slimmer om het niet te doen. Maar goed, dit is puur hoe het ons twee jaar geleden uitgelegd werd.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2657

Geregistreerd: 02 Sep 2013 14:28

Bericht 07 Sep 2022 22:50

Re: Iemand verstand van hypotheken / aflossen op spaarhypoth

Wij lossen wel maandelijks af op het stukje aflossingsvrij zodat straks na de looptijd de volledige hypotheek afgelost is
We hebben ook regelmatig bijgestort op het spaaegedeelte.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Derpy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1964

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:58

Bericht 09 Sep 2022 17:03

Re: Iemand verstand van hypotheken / aflossen op spaarhypoth

Bij ons was het wel gunstiger. Je krijgt er iets minder hypotheekrenteaftrek door, maar je maandlasten worden ook lager, dus onder de streep scheelde het ons een paar honderd euro per jaar.
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2526

Geregistreerd: 02 Jan 2016 16:21

Bericht 11 Sep 2022 07:43

Re: Iemand verstand van hypotheken / aflossen op spaarhypoth

Volgens mij is dat juist niet handig, net als dat een hoge rente bij een spaarhypotheek juist gunstig is en je deze niet wilt oversluiten naar een lagere rente. Google maar eens "hoge rente spaarhypotheek gunstig".

Dit komt van de consumentenbond:
Op een bankspaar- of levenhypotheek kun je beter niet aflossen. Bij een (bank)spaarhypotheek spaar je tegen de rente die je ook betaalt voor je hypotheeklening. Over dit spaarbedrag hoef je geen vermogensrendementsheffing te betalen. Je kunt dus beter een extra bedrag in je spaarpolis of op de bankspaarrekening storten dan extra aflossen op de lening. Let er wel op dat je niet onbeperkt extra kunt storten
<<

Derpy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1964

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:58

Bericht 12 Sep 2022 15:55

Re: Iemand verstand van hypotheken / aflossen op spaarhypoth

De hypotheekadviseur kwam er zelf mee en heeft ons voorgerekend wat het per jaar zou opleveren. Het kan natuurlijk per hypotheek of situatie verschillen, dus ik zou het even aan je adviseur vragen, Viva.

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers