Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Ter Apel

<<

Agnes

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1635

Geregistreerd: 11 Jul 2018 17:09

Bericht 26 Aug 2022 07:49

Ter Apel

Ik denk niet dat niemand het heeft meegekregen van de situatie in Ter Apel. Ik vind het echt oprecht heel erg sneu voor de mensen die met zoveel angst gevlucht zijn en in zo'n t*ring bende terecht komen. Wat jullie?
<<

kerel

Lady-post-a-lot

Berichten: 1384

Geregistreerd: 11 Sep 2013 12:24

Bericht 26 Aug 2022 08:40

Re: Ter Apel

Het is toch werkelijk een schandaal dat we in een rijk land als Nederland niet gewoon ergens een ruimte in kunnen richten om mensen fatsoenlijk op te vangen? Dat - for crying out loud - Artsen zonder Grenzen in Nederland moet ingrijpen? 12 jaar VVD-beleid op asielzaken, het hakt er stevig in.
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2076

Geregistreerd: 08 Nov 2018 15:38

Bericht 26 Aug 2022 08:47

Re: Ter Apel

Ik vind het vooral heftig als je leest hoe Nederlanders erin staan op FB. De reacties onder nieuwsberichten vind ik echt vreselijk. Een baby overlijdt en mensen reageren met een lachend poppetje. Hoe kun je zo hard zijn? Nederland is zo goed is alles organiseren maar dit kan ze niet? Het draagvlak is zo laag op dit moment. Als je ziet wat er ineens allemaal mogelijk was toen de oorlog in Oekraïne uitbrak, snap ik werkelijk niet waarom er niks gedaan kan worden voor deze mensen. Natuurlijk moeten er dingen veranderen, die veilige-landers sneller en harder aanpakken, mensen zekerheid geven op een gesprek als ze naar een andere plek worden gebracht etc. Maar op deze manier kan dit niet zo doorgaan. Ik denk dat ze mss ook het leger moeten gaan inzetten daar om de situatie onder controle te houden. Maar onder de streep zijn het allemaal mensen daar en die behandel je niet zo.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8451

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:59

Bericht 26 Aug 2022 09:20

Re: Ter Apel

Het maakt me misselijk. Hoe kan het dat er niemand verantwoordelijkheid neemt. De beelden van de omstandigheden in het kamp (wat al een groot woord is voor de paar doeken zonwering die er hangen) vind ik enorm schokkend.

Als je iets wilt doen: de organisatie MiGreat kookt een paar keer per week gezond voor de mensen die buiten moeten slapen. Je kunt doneren of als vrijwilliger helpen.

https://migreat.org/
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Carra

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3069

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:50

Bericht 26 Aug 2022 09:21

Re: Ter Apel

Ik word er ook echt zo verdrietig van. En idd, toen de oorlog in Oekraïne uitbrak was alles mogelijk. Die mensen krijgen alle rechten. En de mensen in Ter Apel worden als beesten behandeld. Het is discrimineren in alle vormen.

Ik voel me ook zo machteloos. Zou graag iets willen doen maar ik weet niet wat. Alle instanties wijzen naar elkaar en niemand doet er echt iets aan.

Edit: oh wat een goed idee Teun. Ik ga gelijk geld overmaken. Heb ik gister ook gedaan naar Artsen zonder Grenzen, maar dit is nog wat concreter.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11502

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 26 Aug 2022 09:49

Re: Ter Apel

Ik denk dat het een combinatie van factoren is.
Gister zat ik het nieuws te kijken en ik vond de beelden zo slecht gekozen. Goed Engels sprekende, netjes eruit ziende jonge mannen werden geïnterviewd. Mensen die naast hun grote netjes uitziende koffer zaten te wachten, dat hadden ook beelden van Schiphol kunnen zijn. De toiletten zagen er wel echt belabberd uit maar dat was zo ontzettend kort in beeld, dat bleef veel minder goed hangen. Het kwam zo slecht over hoe schrijnend de situatie is. Daarbij ter Apel dat werkt ook totaal niet mee. Het dorp heeft nog geen 10.000 inwoners en ligt in een puntje van Groningen. Een mogelijke tweede locatie wordt dan Bant met 1500 inwoners in de Noordoostpolder. Super kleine dorpjes, had het aanmeldcentrum in de randstad gezeten dan is de neiging om in opstand te komen veel groter. Moet daar een verschil in zijn? Absoluut niet maar is dit in de praktijk wel zo, helaas wel.

Daarbij nog eens het grote woningtekort waar iedereen mee te maken heeft die de doorstroming ook belemmert en personeelstekorten op allerlei plekken. Dan krijg je echt een enorm explosieve cocktail zoals nu blijkt.
Het maakt de situatie niet minder heftig maar ik denk dat het daardoor wel lastiger is om snel tot een oplossing te komen. Hoe is dit op dit moment in andere Europese landen? Weet iemand dat? Is dit echt een Nederlands probleem of speelt dit in meer landen?
2015 💙
<<

Max

Yipyapper

Berichten: 1811

Geregistreerd: 01 Mei 2022 10:03

Bericht 26 Aug 2022 10:02

Re: Ter Apel

Minx dat alles is toch geen excuus om geen basis behoefte (schone toiletten, douches, medicatie, hulpverlening) aan te bieden. Er zitten mensen tussen die al weken hun insuline niet hebben gehad, simpelweg omdat wij als Nederland daar niet in voorzien. Ik vind het echt een schande en schaam me diep voor ons als rijk land. Medicatie en hygiene zou toch echt een bare minimum moeten zijn. Geen wonder dat er polio uitbreekt.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11502

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 26 Aug 2022 10:18

Re: Ter Apel

Oh nee zo bedoel ik het ook niet, dat soort dingen zijn absoluut niet ok. Ben het er mee eens dat dat het absolute minimum is. Dat zijn basis behoeftes. Dat is schrijnend dat we dat niet kunnen bieden.
2015 💙
<<

Romee

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 538

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:21

Bericht 26 Aug 2022 10:33

Re: Ter Apel

kerel schreef:Het is toch werkelijk een schandaal dat we in een rijk land als Nederland niet gewoon ergens een ruimte in kunnen richten om mensen fatsoenlijk op te vangen? Dat - for crying out loud - Artsen zonder Grenzen in Nederland moet ingrijpen? 12 jaar VVD-beleid op asielzaken, het hakt er stevig in.


Helemaal met je eens, ik vind het echt schandalig. Ik vind het ook ongelooflijk dat er zoveel mensen rechts blijven stemmen terwijl de wereld kapot aan het gaan is.
<<

Carra

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3069

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:50

Bericht 26 Aug 2022 11:09

Re: Ter Apel

Max schreef:Er zitten mensen tussen die al weken hun insuline niet hebben gehad, simpelweg omdat wij als Nederland daar niet in voorzien.


Ja en dat terwijl ik van de week bij mijn Oekraïense vluchtelingvriendin een brief van het bevolkingsonderzoek zag liggen. Hartstikke goed, maar zo een groot contrast.

Minx ik weet dat in België de tentenkampen (ook) echt erbarmelijk zijn. Vreselijke beelden om te zien.
<<

Patsy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1687

Geregistreerd: 01 Jan 2019 10:13

Bericht 26 Aug 2022 15:45

Re: Ter Apel

Ik vind het onvoorstelbaar dat dit in Nederland kan. Ik las ergens dat er 8 Dixies zijn voor al die mensen (misschien zijn het inmiddels meer hoor, ik weet niet meer hoe oud het bericht was), dat kan toch niet? Echt onmenselijk. Ik zou graag iets willen doen, maar zou niet weten hoe en wanneer.

Fijn dat je die link deelt Teun, ik ga geld overmaken.

De reacties op Facebook en Twitter maken me echt kotsmisselijk. We zijn toch allemaal mensen?!
💙 25 februari 2014
💙 5 juni 2015
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11502

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 26 Aug 2022 17:40

Re: Ter Apel

Patsy schreef:Ik vind het onvoorstelbaar dat dit in Nederland kan. Ik las ergens dat er 8 Dixies zijn voor al die mensen (misschien zijn het inmiddels meer hoor, ik weet niet meer hoe oud het bericht was), dat kan toch niet? Echt onmenselijk. Ik zou graag iets willen doen, maar zou niet weten hoe en wanneer.

Fijn dat je die link deelt Teun, ik ga geld overmaken.

De reacties op Facebook en Twitter maken me echt kotsmisselijk. We zijn toch allemaal mensen?!


Sowieso dixies, dat kan zo makkelijk zoveel beter, zet daar minimaal 10 mobiele toiletunits neer die. Die dingen zie je ook op festivals terug. Zo moeilijk moet dat niet zijn toch. Die dingen zijn al zoveel prettiger dan dixies. Dan ook nog een paar doucheunits erbij en dan is het al direct een stuk netter.
2015 💙
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 26 Aug 2022 18:37

Re: Ter Apel

Agnes schreef:Ik denk niet dat niemand het heeft meegekregen van de situatie in Ter Apel. Ik vind het echt oprecht heel erg sneu voor de mensen die met zoveel angst gevlucht zijn en in zo'n t*ring bende terecht komen. Wat jullie?

Ik vind het ook heel erg. Zoals ik ergens las: het is geen asielcrisis maar een bestuurscrisis. Het was al heel lang duidelijk dat deze chaos eraan zat te komen en als het kabinet echt wil, is dit ook zo opgelost. Ze willen het gewoon niet echt.
Het erge vind ik ook dat als er nu verkiezingen komen, het er voor deze situatie met asielzoekers niet per se beter uit gaat zien. Gelukkig vinden veel mensen het wel erg, maar ook veel vinden het wel prima. En die blijven op de huidige partijen of nog rechtser stemmen.
<<

Klaproos

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 848

Geregistreerd: 30 Dec 2021 20:50

Bericht 26 Aug 2022 19:37

Re: Ter Apel

Ik vind het walgelijk. Zo ontzettend schrijnend. Hoe kan het in godsnaam gebeuren dat in een rijk land als NL Artsen Zonder Grenzen zich moeten gaan inzetten. Al jaren wanbeleid (of juist heel berekend natuurlijk) van de VVD en ze blijven maar zitten. Reacties op social media lees ik niet. Dan ga ik me helemáál zitten opvreten.
Ik heb inderdaad ook geld overgemaakt maar dat maakt het gevoel van machteloosheid niet minder.
<<

Patsy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1687

Geregistreerd: 01 Jan 2019 10:13

Bericht 27 Aug 2022 13:28

Re: Ter Apel

Hebben jullie het programma van Danny Ghosen gezien gisteravond?
💙 25 februari 2014
💙 5 juni 2015
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2655

Geregistreerd: 02 Sep 2013 13:28

Bericht 27 Aug 2022 14:05

Re: Ter Apel

Alleen het fragment over de man die met eieren bekogeld is. Walgelijk gewoon.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Patsy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1687

Geregistreerd: 01 Jan 2019 10:13

Bericht 27 Aug 2022 15:26

Re: Ter Apel

Ja, verschrikkelijk. Plaatsvervangende schaamte. Mijn halve familie komt uit het dorp en denkt ook echt zo. Ik schaam me voor ze.

Eén jongen vond dat ze allemaal stelen, waarop Danny vroeg hoe hij dat weet: "Ja dat vind ik". Danny vroeg of hij er weleens binnen geweest is om met een asielzoeker te praten: "Nee, ik versta geen buitenlands"🤦‍♀️. Het aanbod van Danny om mee te gaan en eens te ervaren hoe het is in binnen de hekken te zijn sloeg hij af.

Er stonden meer dan 8 Dixies trouwens, maar nog steeds veel te weinig. Zeker als ze niet geleegd worden.
💙 25 februari 2014
💙 5 juni 2015
<<

Palmyra

Noob

Berichten: 238

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 27 Aug 2022 15:34

Re: Ter Apel

Vind de situatie vreselijk en mensonterend. Vooral ook het verschil tussen de omgang met de Oekraïners.
A negative mind will never give you a positive life.
<<

kerel

Lady-post-a-lot

Berichten: 1384

Geregistreerd: 11 Sep 2013 12:24

Bericht 27 Aug 2022 16:33

Re: Ter Apel

Wat ik me dan weer afvraag, als politiek dier: stel, je hebt VVD gestemd en je beleeft dit, hoe zou je het dan vinden dat jouw partij in 12 jaar tijd het hele asielstelsel heeft afgebroken? En zijn aanhangers van PVV, FvD of JA21 nou heel blij met deze chaos?
<<

Carra

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3069

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:50

Bericht 27 Aug 2022 18:21

Re: Ter Apel

kerel schreef:Wat ik me dan weer afvraag, als politiek dier: stel, je hebt VVD gestemd en je beleeft dit, hoe zou je het dan vinden dat jouw partij in 12 jaar tijd het hele asielstelsel heeft afgebroken? En zijn aanhangers van PVV, FvD of JA21 nou heel blij met deze chaos?


VVD stemmers hebben zoals altijd niet het idee dat het hun schuld is.
En je tweede vraag; ja. En ze wensen de mensen daar nog veel erger toe. Ik zie echt de meest walgelijke reacties op Facebook. Ik neem aan dat dit stemmers zijn van die drie partijen. De angst voor vluchtelingen zit heel diep.
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2502

Geregistreerd: 26 Mei 2016 18:46

Bericht 27 Aug 2022 19:29

Re: Ter Apel

Ik heb gehoord dat er op social media mensen blij zijn omdat er een baby is overleden. Gelukkig niet gezien, ik blijf graag in mijn linkse bubbel dingen lezen waar ik wel gelukkig van word. Het nieuws erover is al verschrikkelijk en beschamend genoeg.
<<

Anoniem336

Bericht 28 Aug 2022 07:26

Re: Ter Apel

Carra schreef:
kerel schreef:Wat ik me dan weer afvraag, als politiek dier: stel, je hebt VVD gestemd en je beleeft dit, hoe zou je het dan vinden dat jouw partij in 12 jaar tijd het hele asielstelsel heeft afgebroken? En zijn aanhangers van PVV, FvD of JA21 nou heel blij met deze chaos?


VVD stemmers hebben zoals altijd niet het idee dat het hun schuld is.
En je tweede vraag; ja. En ze wensen de mensen daar nog veel erger toe. Ik zie echt de meest walgelijke reacties op Facebook. Ik neem aan dat dit stemmers zijn van die drie partijen. De angst voor vluchtelingen zit heel diep.



We mogen de vluchtelingen niet over 1 kan scheren, maar de VVD stemmers wel. Het zit m in de nuance ......
<<

Anoniem336

Bericht 28 Aug 2022 07:34

Re: Ter Apel

Los van het gegeven dat ik de situatie schrijnend vindt, en het beleid daaromtrent triest, vraag ik mij wel af wat volgens jullie een oplossing is.

Kunnen wij de toestroom nog wel aan? En hoe zien jullie de doorstroom voor je? We hebben al een gigantisch woningtekort. Nog maar meer de grond uit stampen?

Is het niet veel belangrijker (met het ook op de langere termijn ) om geld te investeren in een lokale oplossing? Deze mensen blijven komen. En ja, dat betreft ook wel gelukszoekers. Ik geef ze geen ongelijk, ik zou echt zelf ook proberen. Maar als we deze mensen binnen blijven halen, waar stopt het dan? Dit blijft dan generaties doorgaan.

Dus ja, heel schrijnend en mensonterend. Zeker. Maar ik ben ook benieuwd naar jullie visie op het groter geheel.
<<

Anoniem336

Bericht 28 Aug 2022 07:52

Re: Ter Apel

Patsy schreef:Hebben jullie het programma van Danny Ghosen gezien gisteravond?


De programma makers hebben een bepaalde insteek. Alles wordt natuurlijk heel erg uitvergroot.

Er worden ook punten aangehaald die naar mijn idee wel een kern van waarheid bevatten.
Want de mensen die de procedure in gaan / doorlopen, hebben in sommige situaties voorrang. Bijvoorbeeld mbt een woning. Helaas hebben wij dit zelf ook ondervonden met een familielid, de afgelopen jaren.

Nogmaals. Het beleid is om te janken. En zoals een van de mannen ook zei "Zeg dan dat het asiel stopt, dan gaan we naar een ander land". Geef hen duidelijkheid en behandel hen als mensen. Want voor deze behandeling schaam ik mij als NLer ook. Maar kunnen wij deze toestroom wel aan? Is dit wat wij willen, al deze mensen die hier proberen een bestaan op de bouwen. Gaan onze kinderen ooit een woning vinden?

Hoe gaat het met de kwaliteit van het onderwijs? Er is een tekort aan leerkrachten. Bij mijn zoon in de groep (22 kinderen) zaten 3 kinderen die slecht of geen NL spreken. Sinds dit schooljaar een jongen uit Oekraïne, die evenmin NL spreekt. Dit vegt veel aandacht van de leerkracht. Wat is het gevolg voor de kwaliteit van het onderwijs?
Lang niet iedere school kan een een afdeling voor anderstaligen oprichten.
<<

Carra

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3069

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:50

Bericht 28 Aug 2022 08:01

Re: Ter Apel

Elja schreef:

We mogen de vluchtelingen niet over 1 kan scheren, maar de VVD stemmers wel. Het zit m in de nuance ......


Van mij wel hoor. Het overgrote deel van de vluchtelingen vlucht vanuit een oorlogssituatie en is op zoek naar veiligheid. Als we alle vluchtelingen eens op die manier zouden benaderen in plaats van te blijven hameren op die enkele ‘veilige landers’ die er tussen zitten. Zou al enorm schelen.

Edit: En ik heb geen oplossing. Daar ben ik niet goed genoeg voor geïnformeerd. Ik weet alleen dat je de mensen in Ter Apel niet op deze manier aan hun lot kunt overlaten. En dat kun je wat mij betreft niet oplossen door dan maar geen gezinshereniging te doen van statushouders.
Volgende

Terug naar Nieuws & actualiteiten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers