Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Ter Apel

<<

Kira

Lady-post-a-lot

Berichten: 1101

Geregistreerd: 30 Apr 2022 07:39

Bericht 28 Aug 2022 09:31

Re: Ter Apel

Ik wil mij aansluiten bij de woorden van Ellja. Eigenlijk kunnen we concluderen dat we bij de voordeur al niet weten hoe we met deze toestroom moeten omgaan, laat staan over enkele jaren. Misschien (waarschijnlijk) is Nederland helemaal niet geschikt om vluchtelingen op te vangen, we zijn echt maar een heel klein landje. Met onze eigen problemen, Nederlanders zijn ook in nood. En ik wil echt niet zeggen dat iedereen maar moet opzouten, maar we mogen wel als land kunnen concluderen dat we geen plek hebben voor vluchtelingen.
<<

Anoniem329

Lady-post-a-lot

Berichten: 1375

Geregistreerd: 24 Dec 2021 15:05

Bericht 28 Aug 2022 09:45

Re: Ter Apel

De enige oplossing die ik voor ogen zie: Ik vind dat Nederland per direct moet stoppen met het binnen laten van vluchtelingen. Niet omdat ik problemen heb met de vluchtelingen, maar omdat het beleid eerst herschreven moet worden. Als het aan de voordeur al zó mis gaat, zou het toch een behoorlijke wake up call moeten zijn. Geef eerst die mensen die nu al binnen zin een eerlijke kans, en bekijk welk effect dit gaat hebben voor inderdaad het onderwijs, de krapte op de woningmarkt, etc. Als dat allemaal goed geregeld is, dan kan er nagedacht worden of de deur weer langzaam op een kier zou kunnen.
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2513

Geregistreerd: 26 Mei 2016 19:46

Bericht 28 Aug 2022 10:10

Re: Ter Apel

Maar we bungelen al ergens onderaan als het om opvangen gaat. Eerst konden we zo'n instroom wel aan, maar door corona was het tijdelijk minder. Direct zijn die plekken wegbezuinigd, waardoor het nu opstroopt.

De 27 EU-lidstaten hebben in 2020 472.395 eerste asielaanvragen geregistreerd. Het Verenigd Koninkrijk is per 31-01-2020 uit de EU getreden en is niet meer opgenomen
in deze tabel. In deze periode voert Duitsland (1) de lijst aan van de landen met het hoogste aantal asielaanvragen, gevolgd door Spanje (2) en Frankrijk (3). In deze tabel heeft Cyprus de meeste asielaanvragen per 1.000 inwoners (3,42%), gevolgd door Griekenland (1,93%), Malta (1,46%) en Spanje (0,77%). In dezelfde periode ontving Nederland 0,29 asielaanvragen per 1.000 inwoners. Het EU-gemiddelde was 0,38. Nederland staat hiermee op de twaalfde plaats.


Bron: https://www.ser.nl/nl/thema/werkwijzer- ... (0%2C77%25).
<<

Anoniem329

Lady-post-a-lot

Berichten: 1375

Geregistreerd: 24 Dec 2021 15:05

Bericht 28 Aug 2022 10:13

Re: Ter Apel

Maar wat wil je daarmee precies zeggen Nan? Dat we, omdat we toch al ergens onderaan bungelen, de deur prima open kunnen houden?
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2513

Geregistreerd: 26 Mei 2016 19:46

Bericht 28 Aug 2022 10:38

Re: Ter Apel

Grenzen dichtgooien lijkt me inderdaad geen optie, ook niet gezien het vluchtelingenverdrag uit 1951.
<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2086

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:04

Bericht 28 Aug 2022 11:32

Re: Ter Apel

Maple schreef:Maar wat wil je daarmee precies zeggen Nan? Dat we, omdat we toch al ergens onderaan bungelen, de deur prima open kunnen houden?


Maar als wij de deur dicht zouden doen is dat toch vooral verschuiven van het probleem? Want dan komen er meer aanvragen in andere landen, die kennelijk in verhouding al meer doen dan Nl.

En even algemeen. Ik vind het vooral “eng” bij deze problematiek dat zo’n grote groep mensen zo de nadruk legt op die hele kleine groep vluchtelingen die hier “zonder reden” naartoe komt. Daarmee doe je m.i. de groep vluchtelingen die hier met een (goede) reden naartoe komt echt tekort. De manier waarop zij nu aan hun lot worden overgelaten vind ik echt onmenselijk. Maar ik ben bang dat teveel mensen dat niet zo zien en daardoor er bij bijv verkiezingen te weinig gaat veranderen.
<<

Anoniem329

Lady-post-a-lot

Berichten: 1375

Geregistreerd: 24 Dec 2021 15:05

Bericht 28 Aug 2022 11:49

Re: Ter Apel

Ik vind het vooral erg dat mensen zien dat het zo vreselijk en mensonterend fout gaat, maar tóch vinden dat het onze plicht is om meer mensen binnen te laten (vanwege het verdrag of omdat anders andere landen met hetzelfde probleem opgezadeld worden). Het stroopt zo alleen maar op, hoe fout moet het nog gaan, hoe mensonterend moet het nog zijn?

Een verdrag is iets waar je je aan te houden hebt, eens, maar ook dat verdrag kent ongetwijfeld menselijkheid. De enige optie in mijn ogen is: Deur dicht, beleid herschrijven en die mensen die nu binnen zijn een kans geven op een menswaardig bestaan. En als het beleid herschreven is dan kan de deur misschien op een kier.

En dat het probleem dan verschoven zou worden vind ik vooral een beetje zoeken naar excuses: Het minimale aantal vluchtelingen war nu in Nederland opgevangen wordt, zou in mijn prima uitgesmeerd kunnen worden over de andere EU lidstaten zonder dat zij daar problemen van zullen ondervinden.
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2657

Geregistreerd: 02 Sep 2013 14:28

Bericht 28 Aug 2022 11:52

Re: Ter Apel

Ik vind het wel een lastige, Nederland is erg dichtbevolkt, is het wek eerlijk om te vergelijken per 1000 inwoners, is een vergelijking per m2 niet eerlijker?
Zoals het nu gaat kan het in elk geval niet, ik sta wel achter het idee van Maple om de grens even dicht te gooien totdat alles op orde is. Maar dan dus wel tijdelijk en met flinke prioriteit kijken naar een oplossing zodat de deur weer snel open kan.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 28 Aug 2022 13:12

Re: Ter Apel

Maple schreef:Ik vind het vooral erg dat mensen zien dat het zo vreselijk en mensonterend fout gaat, maar tóch vinden dat het onze plicht is om meer mensen binnen te laten (vanwege het verdrag of omdat anders andere landen met hetzelfde probleem opgezadeld worden). Het stroopt zo alleen maar op, hoe fout moet het nog gaan, hoe mensonterend moet het nog zijn?

Een verdrag is iets waar je je aan te houden hebt, eens, maar ook dat verdrag kent ongetwijfeld menselijkheid. De enige optie in mijn ogen is: Deur dicht, beleid herschrijven en die mensen die nu binnen zijn een kans geven op een menswaardig bestaan. En als het beleid herschreven is dan kan de deur misschien op een kier.

En dat het probleem dan verschoven zou worden vind ik vooral een beetje zoeken naar excuses: Het minimale aantal vluchtelingen war nu in Nederland opgevangen wordt, zou in mijn prima uitgesmeerd kunnen worden over de andere EU lidstaten zonder dat zij daar problemen van zullen ondervinden.


Maar als landen dit zelf beslissen en een verdrag herschrijven, dan gaan er meer landen dicht. Er is dan geen plek meer om naartoe te vluchten en dat is een nog veel meer mensonterend alternatief.
R. 2013
D. 2016
<<

kerel

Lady-post-a-lot

Berichten: 1385

Geregistreerd: 11 Sep 2013 13:24

Bericht 28 Aug 2022 13:13

Re: Ter Apel

Maar Maple: ik vind je houding wel echt de verkeerde kant op gaan. Je kiest een rechts kabinet, dat blijkbaar in staat is om alle faciliteiten voor asielopvang af te breken, die de sociale huurwoningen gewoon afbouwt en dan mag je nu roepen dat je de faciliteiten niet hebt. Het is een redenering van joh, we hebben geen badmeesters meer, dus we kunnen ook alle zwembaden wel sluiten? Moet je wanbeleid belonen, of wordt het tijd dat we gewoon eens roepen dat het klaar is met dat luie, neo-liberale beleid?
<<

Anoniem329

Lady-post-a-lot

Berichten: 1375

Geregistreerd: 24 Dec 2021 15:05

Bericht 28 Aug 2022 13:38

Re: Ter Apel

Ik heb volgens mij in mijn leven nog nooit rechts gestemd, kerel.
<<

kerel

Lady-post-a-lot

Berichten: 1385

Geregistreerd: 11 Sep 2013 13:24

Bericht 28 Aug 2022 14:07

Re: Ter Apel

:) Dat kan ik uiteraard niet nagaan, maar je visie dat we zo veel asielzoekers hebben klinkt zo. Nederland heeft een buitenproportioneel laag deel asielzoekers, en waarom er wel Bulgaren en Polen hier kunnen wonen en werken en geen vluchtelingen, ik zie het niet.
<<

Anoniem329

Lady-post-a-lot

Berichten: 1375

Geregistreerd: 24 Dec 2021 15:05

Bericht 28 Aug 2022 14:40

Re: Ter Apel

Sinds wanneer is het een rechtse gedachtengang om menselijkheid boven quantiteit te zetten?
<<

Anoniem329

Lady-post-a-lot

Berichten: 1375

Geregistreerd: 24 Dec 2021 15:05

Bericht 28 Aug 2022 18:49

Re: Ter Apel

En nog even als aanvulling, want ik merk dat het (extreem?) rechtse beeld wat een aantal van jullie nu (onterecht!) van mij gevormd heeft, mij niet lekker zit. Ik heb nérgens gezegd dat ik vind dat Nederland teveel vluchtelingen heeft en daarom de deur maar helemaal dicht moet. Wat ik wel gezegd heb is dat er nu een verschrikkelijke situatie ontstaan is op een plek waar alles zich opstroopt. En dat alles alleen nog maar meer op gaat stropen als de deur open blijft. Er is gewoon niks menselijks meer aan, voor onze honden zorgen we nog beter. Daarom zie ik als enige optie: deur dicht, even niet nóg meer mensen erbij. In een helikopterview erboven hangen om te beoordelen waar het mis gaat en wat er anders moet. Dat beleid herschrijven en dan mét het nieuwe beleid de deur weer open.

Ik vind het echt super stom en vervelend dat ik dit gevoelsmatig nógmaals moet uitleggen, want ik dacht dat dit na de eerste keer al duidelijk was.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 29 Aug 2022 16:07

Re: Ter Apel

Ik begrijpe het punt wat je wilt maken heel goed Maple. Ik vind het ook niet extreem rechts overkomen. Ik vind dat er een humane basis in zit. Het gaat er bij jou (als ik het goed begrijp) niet om dat je het liefst zo min mogelijk asielzoekers binnen zou willen laten, maar wel dat dat op een humane manier gebeurt. En als er nu zoveel mis gaat, moet je dáár eerst wat mee, en niet het op laten stropen. Dan wordt het dweilen met de kraan open en dat kun je simpelweg niet laten gebeuren met menselijke levens. Zoiets probeer je te zeggen toch?

Die situatie is nu niet te doen, maar er schort ook ontzettend veel aan het algehele beleid.
En ja, daar ben ik als voormalig VVD stemmer ook schuldige aan. Er is zowel aan de front (de huidige situatie) als aan de achterkant (het algehele beleid) verandering nodig, maar je kunt niet aan de front het oplossen terwijl het aan de achterkant nog zo mank is al wat. Dat probeer je te zeggen toch? En ben ik het denk ik ook mee eens, voor zover ik er wat van af weet, want dat vind ik altijd lastig bij dit soort zaken.
Let's discover the world together.
<<

kerel

Lady-post-a-lot

Berichten: 1385

Geregistreerd: 11 Sep 2013 13:24

Bericht 29 Aug 2022 18:52

Re: Ter Apel

Maple, ik vind niet dat je extreem rechts bent, mijn boosheid richt zich alleen op de gemakzucht waarin het rechtergedeelte van Nederland nu notabene het door henzelf gecreeerde failliet van een fatsoenlijke opvang misbruikt om te roepen dat er dan dus maar helemaal geen opvang meer moet zijn. Je bent notabene jaren aan de macht geweest, je had prima gewoon een aantal opvanglocaties in stand kunnen houden (want je had die!), maar nu misbruik je je eigen gemakzucht en korte termijnbelang om zelfs een gering aantal asielzoekers niet meer op te vangen.

Gelukkig moet dat hotel in Albergen gewoon opgeleverd worden!
<<

Anoniem329

Lady-post-a-lot

Berichten: 1375

Geregistreerd: 24 Dec 2021 15:05

Bericht 29 Aug 2022 19:03

Re: Ter Apel

Dat is inderdaad exact wat ik probeerde aan te geven, Marin. Dank je.
<<

Derpy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1964

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:58

Bericht 30 Aug 2022 10:37

Re: Ter Apel

kerel schreef:Het is toch werkelijk een schandaal dat we in een rijk land als Nederland niet gewoon ergens een ruimte in kunnen richten om mensen fatsoenlijk op te vangen? Dat - for crying out loud - Artsen zonder Grenzen in Nederland moet ingrijpen? 12 jaar VVD-beleid op asielzaken, het hakt er stevig in.


Ja, dit. Zoals iemand al zei: Het leger kan binnen no time een tentenkamp, veldhospitaal en gaarkeuken opzetten als ze het zelf nodig hebben, waarom nu dan niet?
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4381

Geregistreerd: 22 Feb 2015 15:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 30 Aug 2022 10:46

Re: Ter Apel

Derpy schreef:
kerel schreef:Het is toch werkelijk een schandaal dat we in een rijk land als Nederland niet gewoon ergens een ruimte in kunnen richten om mensen fatsoenlijk op te vangen? Dat - for crying out loud - Artsen zonder Grenzen in Nederland moet ingrijpen? 12 jaar VVD-beleid op asielzaken, het hakt er stevig in.


Ja, dit. Zoals iemand al zei: Het leger kan binnen no time een tentenkamp, veldhospitaal en gaarkeuken opzetten als ze het zelf nodig hebben, waarom nu dan niet?


Precies dit. De vaccinatielocaties waren ook in no time geregeld en dan kan dit niet? Het minste wat ze kunnen doen is een tent opzetten zodat die mensen niet buiten hoeven te slapen. En een rij dixies + douches neerzetten lijkt mij ook niet echt een moeilijke opgave, dat zou ik nog kunnen regelen als ik de financiële middelen had. Welke idioot hebben ze aangesteld in Ter Apel?
<<

Anoniem332

Bericht 30 Aug 2022 13:56

Re: Ter Apel

Kerel, want kan je dit kort en krachtig goed beargumenteren. Het is echt te schandalig voor woorden hoe het gesteld is met de politieke beleid.
Ik hoop dat deze regering snel opstapt.
<<

Max

Yipyapper

Berichten: 1832

Geregistreerd: 01 Mei 2022 11:03

Bericht 30 Aug 2022 18:57

Re: Ter Apel

Scandic schreef:
Derpy schreef:
Ja, dit. Zoals iemand al zei: Het leger kan binnen no time een tentenkamp, veldhospitaal en gaarkeuken opzetten als ze het zelf nodig hebben, waarom nu dan niet?


Precies dit. De vaccinatielocaties waren ook in no time geregeld en dan kan dit niet? Het minste wat ze kunnen doen is een tent opzetten zodat die mensen niet buiten hoeven te slapen. En een rij dixies + douches neerzetten lijkt mij ook niet echt een moeilijke opgave, dat zou ik nog kunnen regelen als ik de financiële middelen had. Welke idioot hebben ze aangesteld in Ter Apel?


Ten tijde van corona is de sporthal bij ons ingericht voor opvang van 100 daklozen. Toen de oorlog in Oekraine uitbrak hebben ze in 2 dagen en 2 nachten de sporthal weer omgetoverd tot opvang locatie voor 100 personen. Maar het bleef leeg. Buren kwamen langs om eten, kleding en speelgoed te brengen maar er was niemand. Twee weken later hebben ze alles er weer uit gehaald en nu wordt er weer gesport.
Oftewel: wel de kosten gemaakt, maar niet de vruchten er van geplukt. Onbegrijpelijk.
<<

Mia

Kletskop

Berichten: 640

Geregistreerd: 29 Jun 2021 18:55

Bericht 30 Aug 2022 20:57

Re: Ter Apel

De veiligheid kan niet meer worden gewaarborgd bij deze grote aantallen asielzoekers. De reden dat de mensen buiten de hekken slapen, omdat binnen de hekken volgens de veiligheidsnorm niet haalbaar is. Nu hebben ze vannacht voor de meesten een warme slaapplek kunnen vinden in de rest van Nederland, toch zijn er mensen voor het hek blijven slapen. Zij denken dat wie het eerste komt, het eerste maalt. Maar dat blijkt niet zo te zijn.

Ik vind het vooral schrijnend om alleenstaande mannen te zien, die met de auto zijn gekomen. De mannen die geen verblijfsvergunning krijgen en naar hun veilige land worden teruggestuurd, naar hun vrouw en kinderen. Het schijnt ook dat deze mannen uit een ander Europees land zijn gekomen, waarbij een status al is afgewezen. Dat houdt ook in dat ze hier geen proces meer krijgen, maar nu wel veel te lang in Nederland blijven. De regel is, heb je je gemeld in een Europees land en een verblijfstatus is geweigerd, dan mag je het in een ander Europees land niet nogmaals proberen. Op basis hiervan krijgen mensen opnieuw hoop, terwijl die hoop al tijden is vervlogen en ze gewoon terug naar hun eigen land moeten.
<<

Max

Yipyapper

Berichten: 1832

Geregistreerd: 01 Mei 2022 11:03

Bericht 30 Aug 2022 21:02

Re: Ter Apel

Beau over welke veilige landen heb je het precies? En waar haal je deze informatie vandaan?
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2828

Geregistreerd: 19 Okt 2013 11:39

Bericht 31 Aug 2022 08:50

Re: Ter Apel

Beau schreef:Ik vind het vooral schrijnend om alleenstaande mannen te zien, die met de auto zijn gekomen. De mannen die geen verblijfsvergunning krijgen en naar hun veilige land worden teruggestuurd, naar hun vrouw en kinderen. Het schijnt ook dat deze mannen uit een ander Europees land zijn gekomen, waarbij een status al is afgewezen. Dat houdt ook in dat ze hier geen proces meer krijgen, maar nu wel veel te lang in Nederland blijven. De regel is, heb je je gemeld in een Europees land en een verblijfstatus is geweigerd, dan mag je het in een ander Europees land niet nogmaals proberen. Op basis hiervan krijgen mensen opnieuw hoop, terwijl die hoop al tijden is vervlogen en ze gewoon terug naar hun eigen land moeten.


Het ligt net iets anders (al komt het op hetzelfde neer). Als je in een ander EU land al asiel hebt aangevraagd, of je daar überhaupt hebt gemeld/geregistreerd, kan je hier of elders wel opnieuw asiel aanvragen, maar dat eerste land zal die aanvraag moeten behandelen. Wat betekent dat NL je terugstuurt naar dat andere land. Uitzonderingen daargelaten uiteraard. Ik geloof dat dit ook zo’n beetje het enige aspect is van de Nederlandse asielprocedure wat wel werkt. Maar idd, daar zal wel een paar weken overheen gaan.

Veilige landers schijnen nog maar een klein percentage te zijn van de totale asielzoekers die nu binnenkomen.
@ Max, veilige landers zijn mensen uit landen als Marokko, Tunesie, Algarije, maar ook de Balkan bijvoorbeeld. Van die landen is vastgesteld dat het daar in algemeen veilig is wat betekent dat die mensen niet in aanmerking komen voor een asielvergunning, tenzij ze kunnen aantonen dat het voor hen persoonlijk onveilig is.
<<

Mia

Kletskop

Berichten: 640

Geregistreerd: 29 Jun 2021 18:55

Bericht 31 Aug 2022 11:05

Re: Ter Apel

Bedankt voor de opheldering, Luisa. Het komt inderdaad op hetzelfde neer, maar je hebt het veel beter en uitgebreider uitgelegd. :)
VorigeVolgende

Terug naar Nieuws & actualiteiten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers