Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Leren lezen groep 2 leerling

<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10389

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:55

Bericht 24 Aug 2022 16:12

Leren lezen groep 2 leerling

Ik lees de laatste tijd best wel veel. En nu wil Sophie dat ook. Zij begint over 2 weken in groep 2. Hoe kan ik daar dan het best mee beginnen? Ze kent al behoorlijk wat letters.
Kan je bij de bibliotheek gewoon AVI start boekjes halen en gaan oefenen?
Pepijn gaat naar groep 4 en die zei al dat hij haar wel wilde helpen met uitspraak van letters.

Heb ook tegen haar gezegd dat ze dit ook echt tegen de juf moet zeggen. Ze kleutert relatief lang (geboren in februari), wat fijn is. Maar merk wel dat ze iets meer uitdaging wil.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43732

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 24 Aug 2022 16:20

Re: Leren lezen groep 2 leerling

Misschien heb je iets aan dit topic dat ik een paar maanden geleden heb geopend over dit onderwerp:

leren-lezen-t36626.html?hilit=Leren%20lezen

Mijn zoon wilde ook graag leren lezen en ik wist niet zo goed waar te beginnen en wilde het graag goed aanleren. Ik heb uit dat topic veel gehad aan het leren zoemen van de woorden, niet hakken en plakken meer.

Intussen kan hij AVI m3 wel aan, al gaat AVI start wel makkelijker maar die teksten slaan soms nergens op omdat het zulke simplistische woorden zijn en dan kan hij het niet begrijpend lezen juist door de simpelheid. En op de één of andere manier kan hij sommige klanken (aa) maar niet onthouden (en de oe en ui bijvoorbeeld wel heel goed).

Bij de bieb hebben ze boekjes per niveau. Wij kiezen er meestal een paar samen uit (dan kijk ik even mee welke geschikt zijn).

Zeker ook met de juf bespreken, want als ze zo lang kleutert zal ze daar misschien wat eerder behoefte aan hebben inderdaad. Ik merkte bij de groep 2 leerlingen uit de klas van mijn zoon dat ze aan 't einde van 't jaar wel aandacht voor lezen kregen, toen laten er ook avi start boekjes in de kring. Misschien kan je vragen of ze die vast voor haar neer kunnen leggen.

Wij hebben trouwens thuis deze magnetische letter doos, dat is wel een leuke activiteit voor thuis:
https://images.app.goo.gl/GEwFayWfaCisSijS7

En dit veilig leren lezen doeboek:
https://www.bol.com/nl/p/veilig-leren-l ... androidapp

Dit vond hij een leuk boekje om te lezen (avi start)
https://www.bol.com/nl/p/lees-lees-lees ... androidapp

En eentje van Lam en Big maar die kan ik niet online vinden. Maakt ook niet zoveel uit. Er zijn heel veel avi boekjes bij de bieb.


We hebben nu dit boek van de bieb te leen:
https://www.bol.com/nl/p/tien-minuten-v ... androidapp
Let's discover the world together.
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10389

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:55

Bericht 24 Aug 2022 16:48

Re: Leren lezen groep 2 leerling

Thnx voor je uitgebreide antwoord!
Ga je tips eens even bekijken.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Rayna

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 995

Geregistreerd: 23 Feb 2016 22:09

Bericht 24 Aug 2022 20:39

Re: Leren lezen groep 2 leerling

R is begonnen met AVI start boekjes toen hij in de gaten kreeg hoe hij letters aan elkaar moest plakken. Ik vind deze serie heel fijn: https://www.bol.com/nl/nl/p/lezen-is-le ... uctPageUrl
Hierna is hij over gegaan op boekjes met zinnen ipv losse woordjes. Duurde ook even voordat hij snapte hoe dat moest. Nu leent hij boeken bij de bibliotheek, avi start of m3. Start kan hij makkelijk lezen maar inderdaad wat Marin zegt zijn het soms gekke zinnen. Hij is nu aan het oefenen met oe au ui etc in de m3 boekjes en dat gaat steeds beter. Ik doe maar iets trouwens, niet overlegd met de juf ofzo. Hij las op school wel al af en toe boekjes, als ze daar interesse in hadden in groep 1 mocht dat gewoon.
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6818

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:33

Bericht 24 Aug 2022 20:42

Re: Leren lezen groep 2 leerling

Hier hebben we ook AVI start boekjes bij de bieb gehaald.
T start volgende week in groep 3. Qua lezen zit hij inmiddels op midden/ eind groep 3. Hij vindt het erg leuk. Ik leen nog meestal AVI M3 boekjes.
2016
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11149

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 24 Aug 2022 21:50

Re: Leren lezen groep 2 leerling

Ik heb destijds Squla gekocht voor D. Werkte als een trein 😊
R. 2013
D. 2016
<<

Miccie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1064

Geregistreerd: 02 Sep 2013 07:01

Woonplaats: Den Haag

Bericht 25 Aug 2022 14:33

Re: Leren lezen groep 2 leerling

Hier zijn we ook gestart met AVI start boekjes. Dat was ook in de zomer tussen groep 1 en 2 in. Die woordjes gingen vrij vlot en toen ben ik de boekjes gaan halen die Rayna ook aangaf.
Daar zat dan ook een beetje een verhaal in wat wel fijner is om te lezen.

Wij hebben het wel met de juf besproken bij de kennismaking toen omdat ze in de zomer toen echt ineens hard ging.
Met de juffen heeft ze vorig jaar dan ook veel gelezen en mocht boekjes uit de schoolbieb halen als ze dat wilde.
Voor thuis heb ik bibliotheekboeken gehaald. Samen met haar uitgezocht en gekeken waar haar interesse gebied lag.

Nu zit ze sinds maandag in groep 3 en ben ik heel benieuwd wat de juf haar gaat bieden. Ze heeft dezelfde juf als vorig jaar en die had al een plan klaar liggen voor haar. De eerste paar weken is even leren hoe alles werkt, hoe alle werkboekjes ook werken. Daarna krijgt ze een eigen map met uitdaging en extra opdrachten die ze met een juf gaat doen die kinderen begeleidt die extra uitdaging nodig hebben. Ze zit nu op AVI eind groep 4. Ze blijft het leuk vinden om te lezen in tegenstelling tot haar broer die alleen maar Duckies leest haha.

Ik zou het dus zeker wel met de juf bespreken want stel dat je dochter niets zegt dan zal de juf daar niet op kunnen inspelen. Hier heeft ze in groep 2 kunnen laten zien wat ze kan waardoor de juf voor groep 3 al voor maatwerk heeft gezorgd. Als ze dat pas in groep 3 ontdekken duurt dat ook weer even en gaat jullie dochter zich wellicht snel vervelen.
Afbeelding

Afbeelding
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43732

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 06 Sep 2022 19:34

Re: Leren lezen groep 2 leerling

Mag ik hier even een vraag stellen (aan een juf)? Hoe leg ik aan m'n kind uit waarom de oo in 'boot' uitgesproken wordt als oo maar de oo in 'voor' als korte o? Hij begrijpt niet waarom dat verschillend is en ik kan niet anders uitleggen dan dat is gewoon zo.
Let's discover the world together.
<<

Ginny

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1034

Geregistreerd: 22 Okt 2021 18:55

Bericht 06 Sep 2022 19:40

Re: Leren lezen groep 2 leerling

Marin, ‘voor’ is een ‘eer, oor, eur’ woord qua categorie en dus niet klankzuiver zoals ‘boot’.
Het komt door de /r/ die erachter staat.

Ik noem dat een fopletter /r/ in eer, oor, eur. Voorbeeldwoorden: keer, zeer, leer. Voor, door, voor. Deur, kleur, geur. Etc.

Bij mij op school leren ze het zo tijdens lezen:
‘Fopletter /r/ in -eer, -oor, -eur. Je ziet een /ee/ maar zegt een /i/, je ziet een /oo/ maar zegt een /o/, je ziet een /eu/ maar zegt een /u/.

Dit is ook belangrijk voor spelling, later ;)
Laatst gewijzigd door Ginny op 06 Sep 2022 19:42, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43732

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 06 Sep 2022 19:42

Re: Leren lezen groep 2 leerling

Dank je! Bij de /ee/ als /i/ vroeg hij net ook inderdaad.
Hoop dat ik dat beetje uit kan leggen. Waarom noem je het een fopletter?
Let's discover the world together.
<<

Ginny

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1034

Geregistreerd: 22 Okt 2021 18:55

Bericht 06 Sep 2022 19:44

Re: Leren lezen groep 2 leerling

Marin schreef:Dank je! Bij de /ee/ als /i/ vroeg hij net ook inderdaad.
Hoop dat ik dat beetje uit kan leggen. Waarom noem je het een fopletter?


Fopletter /r/ omdat die ervoor zorgt dat de uitspraak gefopt wordt. De /oo/ klinkt niet meer zoals een echte /oo/, maar als een /o/. Je wordt dus ‘gefopt’ door de /r/.

Heb ik niet zelf bedacht hoor, zo wordt het aangeleerd volgens bepaalde methodes. Dan leren kinderen niet-klankzuivere woorden lezen en spellen en leren ze in welke categorie het thuishoort en dus welke afspraak erbij hoort.
Laatst gewijzigd door Ginny op 06 Sep 2022 19:46, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43732

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 06 Sep 2022 19:45

Re: Leren lezen groep 2 leerling

Super, dank je voor je snelle antwoord! Dan kan ik het hem goed leren/uitleggen.
Let's discover the world together.
<<

Ginny

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1034

Geregistreerd: 22 Okt 2021 18:55

Bericht 06 Sep 2022 19:45

Re: Leren lezen groep 2 leerling

En anders zou ik het even laten zitten en het overlaten aan school… er is een reden dat ze dit soort dingen daar leren natuurlijk 😉 Kinderen raken vaak erg in de war door dingen die ze thuis (verkeerd) aangeleerd krijgen helaas.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43732

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 06 Sep 2022 19:57

Re: Leren lezen groep 2 leerling

Ja dat is het lastige inderdaad dat de wil er wel is maar het op school niet echt opgepikt wordt. Daarom wil ik 't 'm inderdaad goed leren, dus fijn dit soort tips.
Let's discover the world together.
<<

Bolus26

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2396

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:47

Bericht 14 Sep 2022 09:10

Re: Leren lezen groep 2 leerling

https://www.bol.com/nl/nl/p/rompompom-w ... gI_b_D_BwE

Deze vonden mijn dochters erg leuk om woordjes lezen mee te oefenen. Lagen ook op school
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11588

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 14 Sep 2022 13:18

Re: Leren lezen groep 2 leerling

Ginny schreef:En anders zou ik het even laten zitten en het overlaten aan school… er is een reden dat ze dit soort dingen daar leren natuurlijk 😉 Kinderen raken vaak erg in de war door dingen die ze thuis (verkeerd) aangeleerd krijgen helaas.


Ik had gister 10-minuten gesprek op school en raakte de weg al helemaal kwijt. Wat een doolhof zeg met die categorieën woorden.
2015 💙

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron