Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Speelgoed - nieuw, wegdoen, bewaren

<<

sarah1985

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 12105

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:34

Woonplaats: Friesland

Bericht 31 Jul 2022 18:45

Re: Speelgoed - nieuw, wegdoen, bewaren

- hoe vaak geef je je kinderen nieuw speelgoed? Nieuw als in, nieuw voor hen, dus kringloop of nieuw maakt niet uit. Los van verjaardagen en sint/kerst. Geef je bij 'speciale gelegenheden' iets? Rapport ofzo? Of gewoon als je iets leuks tegenkomt? zoon is nog jong natuurlijk maar soms kom ik wat goedkoops of leuks tegen en denk ik neem mee. We hebben wel nu als traditie voor de zomervakantie een cadeau, kerst 1 ding. En als die groter is geld voor Koningsdag vrijmarkt. Ik vind tweedehands ook prima mijn man wat minder.

- beslis je samen met je kinderen welk speelgoed er weg kan? Wij proberen dat, maar ze willen alles houden. Ik zet vaak iets op zolder en wacht dan af of er nog om gevraagd wordt. Maar vervolgens staat het er zo lang, dat ze het een keer vinden en weer terug willen 🙈 verkopen is zo'n gedoe... nog niet van toepassing hier. Heb al wel laatst wat baby dingen gedoneerd

- wat bewaar je voor je eventuele kleinkinderen? ik wil de duplo en houten treinbaan bewaren
Afbeelding
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9734

Geregistreerd: 04 Sep 2013 11:33

Bericht 31 Jul 2022 18:50

Re: Speelgoed - nieuw, wegdoen, bewaren

Oh dat laatste is helemaal waar!
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2076

Geregistreerd: 08 Nov 2018 15:38

Bericht 31 Jul 2022 18:56

Re: Speelgoed - nieuw, wegdoen, bewaren

Pippa schreef:
Joey schreef:Is 'er wordt met alles gespeeld' een argument om niks weg te doen? Voor mij is dat in ieder geval niet per se het criterium.


Maar beslis jij dan wat jij voor hen niet meer nodig vindt? Ik heb weinig prullaria sowieso en dat gaat wel weg, maar het “normale” speelgoed, is dan toch onzinnig als het dagelijks of iig wekelijks gebruikt wordt? 😅 waarom zou je het dan weg doen?


Blijkbaar heb je altijd het perfecte speelgoed gekocht én hebben je kids altijd de perfecte kadootjes gekregen. Dat is heel knap. Klinkt als een perfect uitgekozen selectie. Van mij hoef je niks weg te doen als je kinderen met alles spelen wat je hebt liggen en je de plek hebt voor meer kadootjes als die in aantocht zijn. Al was dat niet zo, hoef je van mij ook niks weg te doen. Die perfect uitgekozen selectie heb ik hier dus niet en mijn dochter is erfelijk belast met het horderkarakter van mijn vader dus is er, aangezien we te klein wonen, enige interventie nodig op zijn tijd.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6658

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 01 Aug 2022 03:01

Re: Speelgoed - nieuw, wegdoen, bewaren

- hoe vaak geef je je kinderen nieuw speelgoed? Nieuw als in, nieuw voor hen, dus kringloop of nieuw maakt niet uit. Los van verjaardagen en sint/kerst. Geef je bij 'speciale gelegenheden' iets? Rapport ofzo? Of gewoon als je iets leuks tegenkomt?
* verjaardag, Sinterklaas, kerst maar hij krijgt ook wel eens wat spontaan, meestal knutselspullen.

- beslis je samen met je kinderen welk speelgoed er weg kan?
*ja. Week voor zijn verjaardag is het Ramadan en dan week voor Sinterklaas gaan we door al zijn speelgoed. Ik vind het heel belangrijk dat hij weet dat er kinderen minder goed af zijn en dat hij geeft ipv neemt rond deze periode.

- wat bewaar je voor je eventuele kleinkinderen?
*kleding en Lego
Afbeelding
Afbeelding
<<

Pippa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3476

Geregistreerd: 11 Apr 2017 10:46

Bericht 01 Aug 2022 06:30

Re: Speelgoed - nieuw, wegdoen, bewaren

Het was oprechte normale vraagt DT, snap jouw flauwe “perfect reactie dus ook niet, maar prima.
11-2017 ♥
12-2021 ♥
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 07:06

Bericht 01 Aug 2022 06:45

Re: Speelgoed - nieuw, wegdoen, bewaren

Mijn kinderen spelen ook met alles wat ze hebben, opruimen met de kinderen is daardoor vaak aanleiding tot het herontdekken van speelgoed.
Maar, mijn kinderen kunnen ook uren spelen met een wasknijper en een paperclip. (Bij wijze van, maar ook letterlijk)

Ot: ik geef best vaak iets en ze krijgen ook best vaak een action-iets van oma.
Het wegdoen heb ik jaren zonder ze gedaan. Soms spullen alleen weggezet op zolder. Soms ook direct weg.
Inmiddels betrek ik ze bij het uitzoeken, dat gaat minder hard dan wanneer ik het alleen zou doen. Maar ik leer ze onderdeel worden van het opruimproces en dat vind ik erg waardevol. Ze kunnen nu ook makkelijker dingen loslaten dan vroeger.
Op insta heeft @heerlijkminimaliseren een link in bio met goede uitmest/wegdoe tips voor speelgoed.
Natuurlijk wil je voorkomen dat er veel je huis in komt, maar dat is soms lastig.
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10379

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:55

Bericht 01 Aug 2022 08:33

Re: Speelgoed - nieuw, wegdoen, bewaren

P en X spelen echt met alles wat ze hebben. Vooral Lego en Playmobil.
S heeft heel veel van verschillende dingen: Playmobil, L.O.L., Barbie, Lego, poppen. Maar zij speelt eigenlijk nergens mee. Houdt vooral van knutselen. Voor haar een cadeautje kopen is dan ook erg lastig. Met haar ga ik regelmatig haar kamer rond om te kijken wat van haar speelgoed weg kan, of naar zolder voor een later moment.

Ik bewaar best veel, maar wij hebben ook twee enorme vlieringen waar dat op kan.

OT: ze krijgen regelmatig iets kleins. De grotere dingen krijgen ze met verjaardagen, sint, kerst enzo.
Met rapport doen wij geen cadeaus, maar een jaarlijkse kinderdag.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2076

Geregistreerd: 08 Nov 2018 15:38

Bericht 01 Aug 2022 08:58

Re: Speelgoed - nieuw, wegdoen, bewaren

Pippa schreef:Het was oprechte normale vraagt DT, snap jouw flauwe “perfect reactie dus ook niet, maar prima.


Je reactie komt nogal veroordelend over.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Pippa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3476

Geregistreerd: 11 Apr 2017 10:46

Bericht 01 Aug 2022 09:49

Re: Speelgoed - nieuw, wegdoen, bewaren

DronkenTaart schreef:
Pippa schreef:Het was oprechte normale vraagt DT, snap jouw flauwe “perfect reactie dus ook niet, maar prima.


Je reactie komt nogal veroordelend over.


Zo is die dan opgevat want zo heb ik hem totaal niet getypt.
11-2017 ♥
12-2021 ♥
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9734

Geregistreerd: 04 Sep 2013 11:33

Bericht 01 Aug 2022 10:14

Re: Speelgoed - nieuw, wegdoen, bewaren

Ik vond het ook niet veroordelend overkomen hoor Pippa.

Maar soms heb je van die dagen.

Marsy, ik vind dat een mooi idee om dat zo te doen, vooral rond die periodes. Als de kinderen wat ouder zijn wil ik ze ook graag meenemen om dan het speelgoed weg te brengen. We hebben al wel een boekje over de kringloop waarin kindjes speelgoed verzamelen en daarheen brengen. Dat leest hij al graag.
<<

Klaproos

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 848

Geregistreerd: 30 Dec 2021 20:50

Bericht 01 Aug 2022 19:06

Re: Speelgoed - nieuw, wegdoen, bewaren

Ze krijgen naast verjaardagen en Sinterklaas ook af en toe tussendoor speelgoed. In de zomer wat buitenspul bijvoorbeeld, met kinderboekenweek mogen ze een boek uitzoeken en als ik iets tegenkom wat ik ze op dat moment gun koop ik het ook. Voor rapporten krijgen ze niets, wel soms met de vakanties. Oh, en met de zwemdiploma's heeft de oudste ook wat gekregen.

We gaan regelmatig samen de voorraad door. Ik ben van het opruimen en ordenen dus dat krijgen ze wel mee. Ze zoeken zelf uit wat er weg mag (verkoop of kringloop) en de ene keer stuur ik daar wat meer in dan de andere keer. Vaak is het speelgoed waar ze te groot voor worden of wat niet interessant meer is. Prullen, a la happy meal speeltjes, heb ik een hekel aan maar ze hebben allebei een bak/la waarin ze dat mogen verzamelen tot het vol is en dan moet er eerst iets uit voor er iets nieuws in mag

Wat hier al gezegd wordt: ik ben ook fan van meer van hetzelfde. Zes verschillende autobanen komen er niet in bijvoorbeeld. Nu worden vooral de lego, gravitrax, knex en magna tiles uitgebreid.

Wat ik voor later ga bewaren weet ik nog niet, ik ben dus niet zo van het bewaren, haha. Maar Duplo en Lego blijft eeuwen goed en leuk dus wellicht dat we dat uiteindelijk ergens op zolder schuiven.
<<

Saji

Kletskop

Berichten: 573

Geregistreerd: 23 Jul 2020 09:31

Bericht 02 Aug 2022 08:30

Re: Speelgoed - nieuw, wegdoen, bewaren

Ze krijgen niet heel vaak een kadootje. Wel bij een goed rapport krijgen ze een extraatje.
Hier zijn ze niet echt van het spelen. Eerder verzamelen. Zo vinden ze L.O.L geweldig, maar dus om te verzamelen, niet om mee te spelen.
Speelgoed die ze voorheen hadden, schuif ik eerst door naar schoonouders, zodat tantezeggers ermee kunnen spelen. Als zij er geen gebruik meer van maken, zet ik het te koop.

Zo is er ook een bak vol LEGO friends. 1x in elkaar gezet, poos uitgestald gestaan, maar nu al 2 jaar uitelkaar in een grote bak.
Ze kijken er niet naar om.
Bewaren doen we wel.

Ook ga ik eens in de zoveel tijd de spullen door.
Wat weg kan gaat weg. Wat nog goed genoeg is, maar niet voor hier, zet ik te koop.
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4395

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:16

Bericht 02 Aug 2022 09:34

Re: Speelgoed - nieuw, wegdoen, bewaren

Misschien is het ook wel zo dat ik veel speelgoed zelf heel erg leuk vind 🙈 lego bijvoorbeeld. Mijn dochter kan echt al super goed bouwen volgens de instructies, ook dozen voor oudere kindjes. En ze bouwt met mij mee met de 16+ dozen. Bovendien vind ik lego echt leuk, degelijk speelgoed, wat heel lang mee kan, dus ik zou ze liever eens een extra doos lego geven ipv 10 action prullen. De jongste heeft ook al lego (city), afgekeken van zijn zus, hij bouwt een beetje mee als wij het voor hem bouwen, maar daarna kan hij er uren mee spelen. En dat vind ik ook leuk 😋

Nu in de vakantie doe ik wel tussendoor dingen weg, ik zet ze dan dus op zolder en als er niet naar gevraagd wordt, gaat het echt weg. Wat taeda zegt vind ik trouwens ook wel een goede. Dat ze soms wel iets krijgen als ze erom vragen. Als ik iets wil hebben, koop ik het ook voor mezelf. Ook iets om over na te denken natuurlijk, maar naar de kinderen toe ook een idee.
december 2016
juli 2019
Vorige

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers