Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Blijf je bij je partner in goede en slechte tijden?

<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 784

Geregistreerd: 11 Jan 2022 11:02

Bericht 28 Jul 2022 14:00

Blijf je bij je partner in goede en slechte tijden?

Het kwam voorbij in een topic van Fred en ik vind het wel een topic waard!

Voor wie een langdurige relatie of huwelijk heeft:

Je hebt het elkaar misschien beloofd. Maar denk je dat je écht in goede en slechte tijden bij elkaar blijft? Ook als je partner bijvoorbeeld chronisch en ernstig ziek wordt? Depressief? Voor de rest van zijn of haar leven hulpbehoevend? Of qua karakter niet meer zichzelf (bijvoorbeeld door hersenletsel)?

Of zit je misschien al in een dergelijke situatie, en hoe ga je er dan mee om?
T (2008) en I (2013)
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2076

Geregistreerd: 08 Nov 2018 15:38

Bericht 28 Jul 2022 14:08

Re: Blijf je bij je partner in goede en slechte tijden?

Niet zomaar nee. Mijn ex was depressief en dat duurde erg lang. Hij had dit eerder meegemaakt en zijn vorige relatie was daaraan stuk gegaan. We hebben in die periode ook veel met elkaar gepraat en toen wij een relatie kregen had hij me ook op het hart gedrukt dat hij hulp zou zoeken, mocht zoiets hem nog eens overkomen. Helaas overkwam het hem weer en heeft hij dezelfde fouten gemaakt. Natuurlijk gaf ik niet zomaar op maar ik kan niet in mijn eentje die kar trekken. Na veel praten en geen hulp zoeken was mijn energie ook op. Hij trekt mij dan mee naar beneden en dat gaat niet als er kinderen in het spel zijn.

Ik denk dat ik het niet erg zou vinden om voor mijn geliefde te moeten zorgen maar dat blijft natuurlijk gissen want ik heb geen idee hoe zoiets is als het jezelf overkomt.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 28 Jul 2022 14:23

Re: Blijf je bij je partner in goede en slechte tijden?

@ Dronkentaart, knuffel voor jou. Ondanks dat we het vaak niet met elkaars eens zijn lijk je mij een erg aardige meid. Dit baseer ik op je lange antwoorden etc...

Ontopic, de ex van mijn vriendin is na de diagnoses van zijn destijds vrouw en dochter ook in depressie geraakt en tot op heden nooit meer de oude geworden. Ook niet dankzij medicatie. Ze eten bijv. wel op dag doordeweeks samen met zijn 3-en. Dat doen ze zodat hij zijn dochter meer ziet dan alleen 1x in de 2 weken in het weekend dat hij haar mag hebben. Ze eten dan gezamenlijk en als ik vriendin moet geloven moet ze soms echt moeite doen om de vrede te bewaren als zijn kop er niet toe staat. Hij niet gezellig is. Dan is het voor haar echt doorbijten en is het samen eten puur in het belang voor haar dochter.
Hadden zij dus niet die ziekte ontwikkeld, dan was hij wellicht helemaal niet depressief geworden en waren ze mogelijk nog bij elkaar. Ze neemt het hem dan ook niet kwalijk dat, dat is gebeurd want het moet voor hem een enorme knal zijn geweest (heel andere reden dan het depressief zijn van de ex van Dronkentaart) en zij het uiteindelijk niet meer trok en de relatie wel moest verbreken.

Mijn ex was licht autistisch, dat heb ik zelfs 10 jaar volgehouden mee te leven tot dat ze zelf vreemdging. Ik heb daar enorm geduld mee gehad en dus ook liefde gegeven. Echter is door dat voorval bij mij wellicht ook wat geknakt en vraag ik mij wel eens af of iemand eigenlijk mijn liefde nog wel waard is als ik zo ben bedrogen.
<<

Jente

Kletskop

Berichten: 984

Geregistreerd: 02 Mei 2014 13:43

Bericht 28 Jul 2022 14:34

Re: Blijf je bij je partner in goede en slechte tijden?

Ik vind het heel moeilijk, maar om eerlijk te zijn denk ik dat er wel een grens zou zijn. Die zou bij mij denk ik eerder bereikt zijn in het mentale (psychische problemen of bijv. hersenletsel) dan lichamelijke. Ook omdat je bij het lichamelijke meer hulp kunt krijgen en nog wel op niveau kunt communiceren en leuke dingen kunt doen. Ik zou veel meer moeite hebben met bijvoorbeeld een langdurige depressie waardoor ik in mijn eentje de kar moet trekken en er weinig voor terug krijg binnen de relatie. Ook iets als een verslaving en daar onvoldoende aan willen/kunnen werken zou ik moeilijk vinden en dan zou ik er misschien voor kiezen om uit elkaar te gaan.

Maar je weet het pas als je in die situatie zit natuurlijk, dus echt 100% weet je dat nooit.
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 784

Geregistreerd: 11 Jan 2022 11:02

Bericht 28 Jul 2022 14:50

Re: Blijf je bij je partner in goede en slechte tijden?

Ja, ik heb hetzelfde als jij Jente. Goede voorbeelden geef je ook.

Mijn vader had meerdere verslavingen, chronische psychische klachten en daar bovenop veranderde zijn karakter na een hersenbloeding.
Ik snap dat mijn moeder bij hem weg is gegaan.

Een partner met een flinke lichamelijke beperking lijkt me ook heftig, maar dat heeft toch minder impact op je relatie denk ik inderdaad.

Zelf heb ik met mijn man al wel wat hobbels op de weg gehad. Geen heel ernstige dingen, maar we hebben allebei wel psychische en lichamelijke problemen (gehad). Wat ons op een vreemde manier helpt, is dat we allebei issues hebben. Dan voelt het niet scheef. Stom eigenlijk he. Alsof je een boekje bijhoudt met plussen en minnen. Maar ik voel me dus wel echt minder bezwaard om toe te geven dat ik een slechte dag heb, omdat mijn man ook slechte dagen heeft. We vangen elkaar dan op.
T (2008) en I (2013)
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9737

Geregistreerd: 04 Sep 2013 11:33

Bericht 28 Jul 2022 15:05

Re: Blijf je bij je partner in goede en slechte tijden?

Ik zou willen zeggen van wel, maar ik weet niet of ik het zou kunnen als mijn partner bijvoorbeeld lichamelijk flink hulpbehoevend zou worden. Dit meer omdat ik zelf na de geboorte van de oudste zowel lichamelijk en geestelijk een dreun heb gehad. Daardoor ben ik zelf niet meer de oude en ik ben mega blij dat hij mij niet toen aan de kant heeft gezet. En ook dat we proberen er onze weg in te vinden. Maar om extra zorgen erbij te hebben, dat zou ik niet goed aan kunnen. Maar dit ligt wel aan wat er aan de hand is. Hoe gek ook, zou ik bij een bepaalde ziekte wel blijven en bij een andere ziekte weer niet.
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6715

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:34

Bericht 28 Jul 2022 15:27

Re: Blijf je bij je partner in goede en slechte tijden?

Mijn eerste reactie is ja, maar we hebben nog niks echt heftigs meegemaakt samen.

In korte tijd hebben we te horen gekregen dat 2 van onze beste vrienden ziek zijn en naar aanleiding daarvan hebben we het hier samen nog wel over gehad. Op dit moment kunnen wij ons allebei niet voorstellen dat we de ander zouden verlaten in zo’n geval.
Dit is natuurlijk anders dan wanneer het chronisch zou zijn, maar toch.
21.02.2014
20.06.2016

Volg me op Instagram: huisjeopdehei
<<

Gympie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1273

Geregistreerd: 06 Jul 2020 13:32

Bericht 28 Jul 2022 16:36

Re: Blijf je bij je partner in goede en slechte tijden?

Daar zit wel een grens aan. Mijn vader is na de zoveelste zelfmoordpoging van mijn moeder weggegaan (met ons). Hele goede keuze geweest natuurlijk. Dus in bar slechte tijden zou ik altijd afwegen wat verstandig is, ook voor mijn kinderen. Maar hopelijk maak ik dit zelf nooit mee in mijn relatie.
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6114

Geregistreerd: 11 Sep 2013 11:54

Bericht 28 Jul 2022 16:56

Re: Blijf je bij je partner in goede en slechte tijden?

Toen we trouwenden dachten we dat het voor altijd zou zijn, wat er ook zou gebeuren. Inmiddels na bijna 8 jaar huwelijk denk ik daar anders over. Ik ben van mening dat je moet vechten voor je huwelijk in slechte tijden maar als de situatie uitzichtloos is en er geen zicht is op verbetering, dan mag je voor jezelf kiezen.

Overigens zijn we nog steeds getrouwd maar dat scheelde weinig. Gelukkig gaat het nu beter, praten we over alles en is er veel liefde. Maar soms is dat niet genoeg.
Laatst gewijzigd door SoGood op 28 Jul 2022 17:00, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6114

Geregistreerd: 11 Sep 2013 11:54

Bericht 28 Jul 2022 16:57

Re: Blijf je bij je partner in goede en slechte tijden?

Gympie schreef:Daar zit wel een grens aan. Mijn vader is na de zoveelste zelfmoordpoging van mijn moeder weggegaan (met ons). Hele goede keuze geweest natuurlijk. Dus in bar slechte tijden zou ik altijd afwegen wat verstandig is, ook voor mijn kinderen. Maar hopelijk maak ik dit zelf nooit mee in mijn relatie.

Wat heftig voor jullie Gympie.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5453

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:34

Bericht 28 Jul 2022 17:29

Re: Blijf je bij je partner in goede en slechte tijden?

Mijn vader heeft de laatste jaren voor mijn moeder gezorgd (kanker). Ik zei laatst ook tegen hem dat hij ‘in voor- en tegenspoed’ wel echt heeft waar gemaakt 🥰. Daar ben ik hem ook heel dankbaar voor.

Misschien is het ook wel anders als je weet dat iemand komt te overlijden. Dan ben je zo in shock en weet je dat het eindig is. Als iemand bijv. een hersenbloeding krijgt daardoor heel erg veranderd en je hier nog bij wijze van 40 jaar mee gaat samenleven kan het al heel anders zijn. Wij hebben al wel wat pieken en dalen gehad die we goed kunnen doorstaan maar ik durf niet te stellen dat ik altijd bij mijn partner zal blijven. Sommige situaties lijken me erg ingewikkeld en ook moeilijk om daar nu al iets over te kunnen zeggen.
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:06

Bericht 28 Jul 2022 17:58

Re: Blijf je bij je partner in goede en slechte tijden?

Ik wil graag zeggen van wel, maar echt 100% zeker weet je het denk ik nooit.
In het geval dat een ouder een gevaar vormt voor de kinderen bv, zou dat echt wel een grens zijn.
Ik hoop wel dat onze relatie sterk genoeg is om bv een tijdelijke depressie, burnout of herstel van een ongeval te doorstaan
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Anoniem330

Bericht 28 Jul 2022 18:36

Re: Blijf je bij je partner in goede en slechte tijden?

Filoria schreef:
Mijn vader had meerdere verslavingen, chronische psychische klachten en daar bovenop veranderde zijn karakter na een hersenbloeding.
Ik snap dat mijn moeder bij hem weg is gegaan.


Voor mijn vader gold hetzelfde en ik heb altijd tegen m'n moeder gezegd dat ik het zou snappen als ze zou vertrekken. Helemaal omdat ze ooit voor de hersenbloedingen al op het punt van scheiden hebben gestaan nadat m'n vader langdurig buiten de boot gepist had.
Maar ze durfde niet. Omdat ze voor de buitenwereld dan iemand zou verlaten die eigenlijk hulp nodig had. En m'n moeder dan in tegenspoed het hazenpad zou kiezen.

Een bevriend stel van ons maakt een beetje hetzelfde mee. Hij heeft een ernstig ongeluk gehad en is na een hersenbloeding en coma zichzelf niet meer en zij heeft haar hele leven nog voor zich, maar tot op heden zijn ze nog wel samen. Het lijkt me vreselijk lastig.

Wij hebben wel het een en ander meegemaakt samen en ik zou graag zeggen dat we ten aller tijden bij elkaar zullen blijven, maar je weet het gewoon niet.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43580

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 28 Jul 2022 19:41

Re: Blijf je bij je partner in goede en slechte tijden?

Ik ken een situatie waarin een vrouw met partner met een hersenbloeding bij elkaar is gebleven en zij zorgt nog steeds met liefde voor hem maar uiteindelijk heeft ze er wel een partner naast gekregen. Ik kan me dat best voorstellen, dat je voor beide behoefte voelt.
Let's discover the world together.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11347

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 28 Jul 2022 19:55

Re: Blijf je bij je partner in goede en slechte tijden?

Na de diagnose van onze dochter kreeg mijn ex een burnout. Daardoor konden we elkaar totaal niet meer vinden er voor elkaar zijn. Dat en nog meerdere redenen hebben er wel voor gezorgd dat we uit elkaar gegaan zijn.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Giselle

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2335

Geregistreerd: 16 Apr 2021 13:46

Bericht 28 Jul 2022 20:40

Re: Blijf je bij je partner in goede en slechte tijden?

Ik kan nu wel zeggen dat dat zo is, maar heel eerlijk gezegd weet ik het niet. Ik vind het al heel wat dat mijn man nog steeds bij me is, aangezien ik al jaren depressief ben, daardoor al meerdere keren mentaal echt heel slecht heb gezeten en gezegd heb dat ik wegging. Niet omdat ik niet meer van hem hield, maar omdat ik vond dat hij beter verdiende. Maar goed, voor hem geldt het dus blijkbaar wel 😅 ik denk dat je het pas weet als het je overkomt. Stel dat hij om wat voor reden dan ook 24/7 zorg (van mij) nodig heeft weet ik niet of ik dat wel wil. Ben ik heel eerlijk in. Ik kan wel zeggen dat ik natuurlijk met alle liefde voor hem zorg, ik hoop uiteraard dat dat zo is mocht het gebeuren, maar ik weet oprecht niet of ik dat kan en wil. Ik kom zelf soms amper de dag door, wie weet zou het anders zijn als ik zelf energie voor tien had.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15901

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 28 Jul 2022 21:15

Re: Blijf je bij je partner in goede en slechte tijden?

Marin schreef:Ik ken een situatie waarin een vrouw met partner met een hersenbloeding bij elkaar is gebleven en zij zorgt nog steeds met liefde voor hem maar uiteindelijk heeft ze er wel een partner naast gekregen. Ik kan me dat best voorstellen, dat je voor beide behoefte voelt.

Hier zou ik me denk ik goed in kunnen vinden. Andersom zou ik ook willen dat mijn man dat zou doen. Kom me gerust opzoeken in het verpleeghuis maar word vooral ook weer gelukkig met iemand anders.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5453

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:34

Bericht 28 Jul 2022 21:15

Re: Blijf je bij je partner in goede en slechte tijden?

Heftig Gympie.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5453

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:34

Bericht 28 Jul 2022 21:16

Re: Blijf je bij je partner in goede en slechte tijden?

En Giselle lief dat je je man wil beschermen maar hij maakt zijn eigen keuzes. En is blijft blijkbaar graag aan jouw zijde 🥰.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6658

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 29 Jul 2022 01:31

Re: Blijf je bij je partner in goede en slechte tijden?

Wat Jip schetst is ook mijn ouders overkomen: na een verstandelijk beperkt kind en daarna een kind met ernstige allergieën is mijn moeder psychisch onstabiel geworden en uiteindelijk zijn mijn ouders gescheiden. Dit kwam van mijn moeder uit en was voor mijn vader extra moeilijk omdat hij al die jaren zo hard zijn best heeft gedaan haar te ontlasten en dan kreeg hij nog deksel op de neus, of stank voor dank. Ze vertelde het hem ook niet echt; opeens stond er wasmachine en koelkast nieuw in de garage en toen we er naar vroegen zei ze opeens dat ze over 3 dagen ging verhuizen. Ik heb daar wel van geleerd.

Ik blijf bij man absoluut als hij fysieke problemen krijgt. Maar er is een grens bij persoonlijkheidsveranderingen voor mij.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Kira

Lady-post-a-lot

Berichten: 1045

Geregistreerd: 30 Apr 2022 06:39

Bericht 29 Jul 2022 01:58

Re: Blijf je bij je partner in goede en slechte tijden?

Ik heb geen (lange) relatie maar m'n antwoord is nee. Mocht er dusdanig iets gebeuren, fysiek of psychisch kan ik niet beloven dat ik bij die partner blijf.

Hoe egoïstisch ook, m'n eigen geluk staat voorop. Betekent ook zeker niet dat ik meteen weg ren maar mochten er echt onoverkomelijkheden ontstaan waardoor ik echt langdurig gelukkig raak kies ik denk ik voor mezelf.
<<

Danny

Kletskop

Berichten: 634

Geregistreerd: 07 Mei 2021 07:54

Bericht 29 Jul 2022 07:01

Re: Blijf je bij je partner in goede en slechte tijden?

Mijn overleden man had epileptie toen ik m leerde kennen...hij is oveleden aan kanker en hoewel t geen tophuwelijk was,ben ik wel bij m gebleven tot t laatst.
Achteraf bekeken denk ik dat t een groot gedeelte plichtsgevoel is geweest hoor.

Mijn huidige lieverd heeft parkinson,maar we latten..
Ik weet echt niet of ik t nog kan opbrengen om fulltime te mantelzorgen als dat nodig mocht zijn.
<<

Lilou

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1498

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:29

Bericht 29 Jul 2022 07:57

Re: Blijf je bij je partner in goede en slechte tijden?

Wij hebben in de lange tijd die we samen zijn al behoorlijk wat hobbels op de weg gehad. En veel moeite moeten doen om ook in die momenten samen overeind te blijven. Gelukkig is dat tot nu toe gelukt en ik heb er ook vertrouwen in dat dat zo zal blijven in de toekomst. Maar ik vind het naïef om te denken dat daar geen grens aan zit. Er kan zoveel gebeuren in het leven waar je geen invloed op hebt. Soms kies je voor iets en soms overkomt iets je. Ik weet dat ik heel ver zou gaan, ook ten koste van mezelf, om bij mijn (aanstaande) man te blijven. Maar ik weet ook dat je van te voren vaak niet goed kunt beseffen wat bepaalde situaties echt met jou, je partner en je relatie kunnen doen tot je er middenin zit.
♥️ N. juli 2014
♥️ L. maart 2016
<<

Anoniem330

Bericht 29 Jul 2022 08:15

Re: Blijf je bij je partner in goede en slechte tijden?

Lady schreef:
Marin schreef:Ik ken een situatie waarin een vrouw met partner met een hersenbloeding bij elkaar is gebleven en zij zorgt nog steeds met liefde voor hem maar uiteindelijk heeft ze er wel een partner naast gekregen. Ik kan me dat best voorstellen, dat je voor beide behoefte voelt.

Hier zou ik me denk ik goed in kunnen vinden. Andersom zou ik ook willen dat mijn man dat zou doen. Kom me gerust opzoeken in het verpleeghuis maar word vooral ook weer gelukkig met iemand anders.

Mja, maar meestal zijn het de 'gevallen' die nog gewoon redelijk mee kunnen in de samenleving en zeker niet in een verpleeghuis o.i.d. zitten.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15901

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 29 Jul 2022 08:53

Re: Blijf je bij je partner in goede en slechte tijden?

Macaron schreef:
Lady schreef:Hier zou ik me denk ik goed in kunnen vinden. Andersom zou ik ook willen dat mijn man dat zou doen. Kom me gerust opzoeken in het verpleeghuis maar word vooral ook weer gelukkig met iemand anders.

Mja, maar meestal zijn het de 'gevallen' die nog gewoon redelijk mee kunnen in de samenleving en zeker niet in een verpleeghuis o.i.d. zitten.

Nee dat is waar. Maar het zijn wel de mensen die ik voor me zie, die ik in mijn werkbare leven allemaal tegen ben gekomen. Schrijnend.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
Volgende

Terug naar Liefde, seks & relaties

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers