Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Nutri score AH

<<

Max

Yipyapper

Berichten: 1832

Geregistreerd: 01 Mei 2022 11:03

Bericht 26 Jul 2022 13:02

Nutri score AH

Het viel me op dat er op producten van AH een nutri score staat. Dit was me nooit eerder opgevallen. Ik zocht het net even op en dit staat op de AH website:

Wat is Nutri-Score?
Om als klant makkelijk te kunnen zien wat een gezondere of minder gezondere keuze is binnen een productgroep, is er Nutri-Score. Nutri-Score is een logo dat jou helpt om producten snel en simpel met elkaar te vergelijken. Klanten kunnen in al onze winkels eigenmerkproducten kiezen aan de hand van dit nieuwe voedselkeuzelogo.
Afbeelding

Met de nutri score vergelijken ze producten in dezelfde product groep met elkaar. Nu drink ik elke ochtend een gember shot (citroen, appel, gember). Dit krijgt nutri score D, niet heel goed dus. Ze verkopen alleen maar 1 soort gember shot? En er zit dus niks anders in dan citroen appel en gember. Dit voelt heel misleidend. Hoe zien jullie dit?
<<

Jente

Kletskop

Berichten: 984

Geregistreerd: 02 Mei 2014 14:43

Bericht 26 Jul 2022 13:12

Re: Nutri score AH

Er is al veel informatie beschikbaar over hoe misleidend de nutri-score is. Ook veel experts vinden dit helemaal geen goede oplossing. Jouw shot zal een D zijn omdat er relatief veel suiker in zit. Gelukkig zijn er diepvriespizza's met score A, dan kun je die nemen ;)

Ik vind het echt weer een nutteloze investering. Gelukkig weet ik genoeg van voeding en kan ik goed etiketten lezen om zo te weten wat wel en niet goed voor me is. Maar voor mensen die het lastig vinden lijkt dit me zeker geen goede oplossing.
<<

Max

Yipyapper

Berichten: 1832

Geregistreerd: 01 Mei 2022 11:03

Bericht 26 Jul 2022 13:21

Re: Nutri score AH

Oh dit is echt helemaal langs me heen gegaan. Super misleidend en inderdaad zonde van de investering en tijd die hierin zit.
<<

Derpy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1964

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:58

Bericht 26 Jul 2022 14:15

Re: Nutri score AH

Er zijn drie soorten gembershots, met score B, D en E. Die met score B bevat heel veel vitamine C, maar qua suiker maakt het weinig uit. Het idee is goed, maar de logica ontgaat me soms ook.
<<

Max

Yipyapper

Berichten: 1832

Geregistreerd: 01 Mei 2022 11:03

Bericht 26 Jul 2022 14:20

Re: Nutri score AH

Oh die andere verkopen ze niet in mijn supermarkt. Ik vind t wel raar dat geen enkele dan A krijgt, maar een diepvriespizza wel.
<<

Loïs

Kletskop

Berichten: 721

Geregistreerd: 14 Aug 2019 21:51

Bericht 26 Jul 2022 15:17

Re: Nutri score AH

De nutri score wordt per product groep apart berekend. Dus een pizza met een A is dus niet perce gezonder dan een gembershot met een D.

Die pizza is dan de beste keuzes onder de pizza's.
De gembershot de minst goede van de gembershots.
<<

Max

Yipyapper

Berichten: 1832

Geregistreerd: 01 Mei 2022 11:03

Bericht 26 Jul 2022 15:21

Re: Nutri score AH

Loïs schreef:De nutri score wordt per product groep apart berekend. Dus een pizza met een A is dus niet perce gezonder dan een gembershot met een D.

Die pizza is dan de beste keuzes onder de pizza's.
De gembershot de minst goede van de gembershots.

Maar er zijn dus maar 3 gembershots en de beste krijgt een B. Hoe kan t zijn dat een pizza wel een A kan scoren en een gembershot niet?
<<

Loïs

Kletskop

Berichten: 721

Geregistreerd: 14 Aug 2019 21:51

Bericht 26 Jul 2022 15:24

Re: Nutri score AH

Max schreef:
Loïs schreef:De nutri score wordt per product groep apart berekend. Dus een pizza met een A is dus niet perce gezonder dan een gembershot met een D.

Die pizza is dan de beste keuzes onder de pizza's.
De gembershot de minst goede van de gembershots.

Maar er zijn dus maar 3 gembershots en de beste krijgt een B. Hoe kan t zijn dat een pizza wel een A kan scoren en een gembershot niet?



Goede vraag inderdaad.

Maar ik heb ook geen idee welke pizza een A score heeft. Misschien is dan zelf een gembershot maken optie A en een pizza op basis van groenten ook een A?
<<

Derpy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1964

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:58

Bericht 26 Jul 2022 15:45

Re: Nutri score AH

Max schreef:
Loïs schreef:De nutri score wordt per product groep apart berekend. Dus een pizza met een A is dus niet perce gezonder dan een gembershot met een D.

Die pizza is dan de beste keuzes onder de pizza's.
De gembershot de minst goede van de gembershots.

Maar er zijn dus maar 3 gembershots en de beste krijgt een B. Hoe kan t zijn dat een pizza wel een A kan scoren en een gembershot niet?


Misschien omdat een pizza een volwaardige maaltijd is en een gembershot een tussendoortje dat je niet echt nodig hebt?
De pizza's met een A zijn de groenten/vegapizza's van Garden Gourmet, The Good Baker, Ristorante en AH zelf, dus ik snap wel dat die als een gezonde keuze wordt gezien vergeleken met de andere pizza's.
<<

Max

Yipyapper

Berichten: 1832

Geregistreerd: 01 Mei 2022 11:03

Bericht 26 Jul 2022 15:45

Re: Nutri score AH

<<

Max

Yipyapper

Berichten: 1832

Geregistreerd: 01 Mei 2022 11:03

Bericht 26 Jul 2022 15:47

Re: Nutri score AH

Derpy schreef:
Max schreef:Maar er zijn dus maar 3 gembershots en de beste krijgt een B. Hoe kan t zijn dat een pizza wel een A kan scoren en een gembershot niet?


Misschien omdat een pizza een volwaardige maaltijd is en een gembershot een tussendoortje dat je niet echt nodig hebt?
De pizza's met een A zijn de groenten/vegapizza's van Garden Gourmet, The Good Baker, Ristorante en AH zelf, dus ik snap wel dat die als een gezonde keuze wordt gezien vergeleken met de andere pizza's.

Het meeste wat je koopt bij AH is geen volwaardige maaltijd. Ik eet namelijk geen kant en klaarmaaltijden en al helemaal geen diepvries pizza's. Ik koop losse ingredienten en die tover ik dan in de keuken om tot een volwaardige maaltijd. Naar mijn mening is dit waar de supermarkt voor bedoelt is.
<<

Max

Yipyapper

Berichten: 1832

Geregistreerd: 01 Mei 2022 11:03

Bericht 26 Jul 2022 15:49

Re: Nutri score AH

Appels, citroenen en gember krijgen als los product gelukkig wel allemaal een A.
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2828

Geregistreerd: 19 Okt 2013 11:39

Bericht 26 Jul 2022 16:30

Re: Nutri score AH

Die gembershots werken echt prima tegen opkomende keelpijn/verkoudheid.
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2657

Geregistreerd: 02 Sep 2013 14:28

Bericht 26 Jul 2022 16:57

Re: Nutri score AH

Het zal ermee te maken hebben met welke producten het vergeleken wordt, als je met water vergelijkt begrijp ik de B wel.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Jente

Kletskop

Berichten: 984

Geregistreerd: 02 Mei 2014 14:43

Bericht 26 Jul 2022 17:15

Re: Nutri score AH

MrsMath schreef:Het zal ermee te maken hebben met welke producten het vergeleken wordt, als je met water vergelijkt begrijp ik de B wel.

Ja, en dat is precies wat het zo verwarrend maakt voor mensen die weinig kennis hebben van voeding. Want kun je dan beter een koekje met score C nemen dan zo'n gembershotje met score D? En in hoeverre is portiegrootte hierbij nog belangrijk? Bij wijze van: is een halve zak pinda's met score B dan beter dan een klein handje rozijntjes met score C? Waar ligt die grens? En hoe kunnen we van mensen verwachten dat die nutri-score daarbij gaat helpen? Ik vind het echt onzin en denk dat er beter ingezet kan worden op meer informatie over voeding op school en het verlagen van btw op groente en fruit en verhogen op snoep/koek/frisdrank.
<<

Max

Yipyapper

Berichten: 1832

Geregistreerd: 01 Mei 2022 11:03

Bericht 26 Jul 2022 17:36

Re: Nutri score AH

MrsMath schreef:Het zal ermee te maken hebben met welke producten het vergeleken wordt, als je met water vergelijkt begrijp ik de B wel.

Ik denk dat de naam ook misleidend is. Ik ga er vanuit dat nutri voor nutricious staat en in water zitten minder voedende waarden dan in een appel/citroen/gember shot.
Maar als je naar cal, suikers etc kijkt dan scoort water natuurlijk stukken beter.

Verwarring alom.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11576

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 26 Jul 2022 18:52

Re: Nutri score AH

Die nutriscore is echt een grote grap. Er zitten zoveel niet logische dingen in. Vooral omdat er ook naar vetten ed gekeken wordt. Daarbij als je een uitleg nodig hebt om te begrijpen hoe het zit sla je de plank mis. Juist de doelgroep die je wil bereiken leest niet verder. Die zien een pizza met nutriscore A en denken goed bezig te zijn want ze eten toch alleen de groene producten.
2015 💙
<<

Anoniem329

Lady-post-a-lot

Berichten: 1375

Geregistreerd: 24 Dec 2021 15:05

Bericht 26 Jul 2022 20:25

Re: Nutri score AH

Loïs schreef:
Max schreef:Maar er zijn dus maar 3 gembershots en de beste krijgt een B. Hoe kan t zijn dat een pizza wel een A kan scoren en een gembershot niet?


Goede vraag inderdaad.

Maar ik heb ook geen idee welke pizza een A score heeft. Misschien is dan zelf een gembershot maken optie A en een pizza op basis van groenten ook een A?


Dat is dus het misleidende aan die hele score. Misschien interessant: op instagram volg ik het account @voedingsweetjes. Hij heeft in de hoogtepunten een aantal interessante vergelijkingen van de nutriscore staan. Sowieso een leuk account om te volgen, no-nonsense en leuke informatie over gezonde voeding.
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2828

Geregistreerd: 19 Okt 2013 11:39

Bericht 27 Jul 2022 15:45

Re: Nutri score AH

Haha mijn dochter van 5 zit nu een YouTube filmpje te kijken van ene Rutger over de nutriscore. Ze zegt gelijk al dat een a-score bij pizza niet kan omdat pizza altijd ongezond is.
<<

Derpy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1964

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:58

Bericht 05 Aug 2022 13:27

Re: Nutri score AH

Max schreef:
Derpy schreef:
Misschien omdat een pizza een volwaardige maaltijd is en een gembershot een tussendoortje dat je niet echt nodig hebt?
De pizza's met een A zijn de groenten/vegapizza's van Garden Gourmet, The Good Baker, Ristorante en AH zelf, dus ik snap wel dat die als een gezonde keuze wordt gezien vergeleken met de andere pizza's.

Het meeste wat je koopt bij AH is geen volwaardige maaltijd. Ik eet namelijk geen kant en klaarmaaltijden en al helemaal geen diepvries pizza's. Ik koop losse ingredienten en die tover ik dan in de keuken om tot een volwaardige maaltijd. Naar mijn mening is dit waar de supermarkt voor bedoelt is.


Een gembershot is ook kant-en-klaar en is eigenlijk gewoon een bekertje suiker, dus qua score snap ik 't wel.
<<

Blunt

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 726

Geregistreerd: 16 Sep 2013 15:48

Bericht 05 Aug 2022 13:46

Re: Nutri score AH

Nou ja het is goed om jezelf in te lezen en een eigen mening te vormen en het zou wel transparant mogen zijn waar dan precies naar wordt gekeken om een product te ranken. Maar in de basis is het best een aardig systeem, want er zal een groot verschil zitten in bijvoorbeeld de voedingswaarde van alle pizza's en dan kun je op basis van de nutriscore binnen dat productschap de gezondste keuze maken. Niet gezond maar gezondste dus. Dat onderscheid is belangrijk.

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers