Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Cyste(s) door mirena

<<

Moederkoekje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 651

Geregistreerd: 16 Jun 2015 15:05

Bericht 22 Jul 2022 13:11

Cyste(s) door mirena

Heeft iemand daar ervaring mee?

Afgelopen woensdag kreeg ik enorm heftige buikpijn. Zo erg, dat ik hyperventilerend out ben gegaan en moest overgeven van de pijn. In kronkelde letterlijk over de vloer van ellende.

Na een uurtje zat ik bij de huisarts en ebde de pijn gelukkig weg. Wel werd ik doorverwezen voor een echo bij de gynaecoloog, met name omdat ik een mirena heb (al zo’n 10 jaar).

Vandaag de echo gehad en daarop was te zien dat er een lege ‘zak’ bij mijn eierstok zat en daaromheen bloed. De gynaecoloog denkt dat de cyste zo groot/zwaar is geworden, dat er sprake was van een draaiing van de eierstok, waarna de cyste geknapt is. Dat laatste is op zich maar goed, want daardoor is de boel waarschijnlijk ook weer teruggedraaid 🙈

Maar goed, ze raadde aan om met mijn huisarts te overleggen over het verwijderen van de mirena omdat de hormonen daarin de cystes kunnen veroorzaken en je dit niet vaker wil hebben. Dat zal ik komende week dus gaan doen.

Herkent iemand deze bijwerking?
<<

Jente

Kletskop

Berichten: 984

Geregistreerd: 02 Mei 2014 14:43

Bericht 22 Jul 2022 13:34

Re: Cyste(s) door mirena

Wat vervelend! Draaiing van de eierstok schijnt inderdaad heel erg pijnlijk te zijn. Ik herken het niet zoals jij het beschrijft. Ik heb wel 5 jaar een mirena gehad zonder problemen, maar nadat ie eruit was, werd ik niet zwanger. In het traject daarna heb ik wel elke maand cystes gehad (te zien op de echo), maar toen had ik dus geen mirena meer en ik weet ook niet of ik cystes had omdat ik een mirena heb gehad. Dat hebben ze in het ziekenhuis in ieder geval nooit zo benoemd.
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 810

Geregistreerd: 11 Jan 2022 12:02

Bericht 22 Jul 2022 14:23

Re: Cyste(s) door mirena

Wat een verhaal, wat zul je geschrokken zijn!

Mijn zusje en ik kregen allebei cysten toen we een mirenaspiraal hadden. Voor en na de mirenaspiraal geen cysten. Dus daar lijkt inderdaad een verband te zijn. Uit onderzoek blijkt ook dat cysten vaker voorkomen bij vrouwen met een mirena dan bij vrouwen die andere anticonceptie gebruiken.

Wij hadden gelukkig niet zulke heftige klachten als jij.

Hoe gaat het nu met je?
T (2008) en I (2013)
<<

Gympie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1273

Geregistreerd: 06 Jul 2020 14:32

Bericht 22 Jul 2022 23:32

Re: Cyste(s) door mirena

Wat een nare ervaring!

Ik heb getwijfeld over deze spiraal. Maar na meerdere slechte ervaringen van vriendinnen durf ik het niet aan. Nu ik jouw verhaal lees denk ik helemaal laat maar zitten. Bij vriendinnen dit trouwens niet gehoord, maar wel andere vervelende bijwerkingen.
<<

Moederkoekje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 651

Geregistreerd: 16 Jun 2015 15:05

Bericht 23 Jul 2022 10:02

Re: Cyste(s) door mirena

Bedankt voor jullie reacties. Ik was inderdaad erg geschrokken (eerst door de ervaring, daarna door de oorzaak, ook omdat het veel slechter kan aflopen), maar inmiddels gaat het weer prima. Sterker nog: ik heb gisteren voor het eerst in tijden géén buikpijn gehad! Misschien zat die cyste er al wel lang en had ik daar al die tijd last van…ik ben namelijk gewend om altijd buikpijn te hebben realiseerde ik me vannacht, juist doordat ik geen buikpijn had.

Filoria, jij en jouw zus herkennen het dus? En interessant om te lezen dat het blijkbaar inderdaad voorkomt hij vrouwen met een hormoonspiraal.

Ik denk dat ik hem maar ga laten verwijderen, ben heel benieuwd hoe dat gaat zijn na tien jaar. Al baal ik nu al van het vooruitzicht om weer ongesteld te worden..
<<

Wasmand

Kletskop

Berichten: 528

Geregistreerd: 09 Okt 2013 21:19

Bericht 02 Aug 2022 19:22

Re: Cyste(s) door mirena

Ook ik heb een cyste gehad. Door veel buikpijn via de gyn achter gekomen. Volgens de gyn was het inderdaad een bijwerking en kon het geen kwaad. Na 3 maanden was hij gelukkig ook weer verdwenen. Ik ben nog een tijdje onder controle gebleven maar is gelukkig niet meer teruggekomen.
Ik denk dat ik de mirena er anders ook uit had laten halen.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25111

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 02 Aug 2022 19:26

Re: Cyste(s) door mirena

Bah, wat klinkt dat naar! Hoe gaat het nu met je, MK?

Ik heb ook een Mirena die ik eind dit jaar laat verwijderen en daar ben ik wel blij om als ik dit zo lees!
❤ 7 juni 2018
<<

Roxi3

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 276

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:00

Bericht 02 Aug 2022 21:33

Re: Cyste(s) door mirena

Herkenbaar. Toen ik een afspraak had om mijn Mirena te verwijderen vanwege mijn kinderwens, bleek dat de Mirena nergens meer te vinden was. Wat wel zichtbaar was waren een aantal cystes waarvan de grootste een doorsnede van 10 centimeter had. Het vermoeden was dat de Mirena door mijn baarmoederwand was gegaan en ergens in mijn buikholte zat. Na een aantal röntgenfoto’s bleek de Mirena nergens in mijn lichaam de zitten en was hij er dus uitgevallen zonder dat ik het had gemerkt. Deze mogelijke bijwerkingen/risico’s zijn nooit met mij besproken en ik heb ook nooit de bijsluiter meegekregen. Ik wil echt nooit meer een Mirena spiraal.
<<

Moederkoekje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 651

Geregistreerd: 16 Jun 2015 15:05

Bericht 07 Aug 2022 11:14

Re: Cyste(s) door mirena

Wasmand, de gynaecoloog heeft het bij jou dus ook benoemd als oorzaak? Wel super fijn dat je er verder geen last meer van gehad hebt!

Bliss, had je andere bijwerkingen waardoor je tot die beslissing bent gekomen?

Roxi, dat klinkt ook niet erg positief nee..wat een verhaal!

Ik ga deze week overleggen met de huisarts (die al twee weken op vakantie is, vandaar nu pas). Maar ik denk dat ik hem er wel echt uit wil hebben.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25111

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 07 Aug 2022 12:45

Re: Cyste(s) door mirena

Nee ik heb niet zozeer ernstige bijwerkingen, maar wel vaak last van m'n hormonen en ik wil gewoon geen hormonen meer in m'n lijf. M'n vriend heeft zich onlangs laten steriliseren, dus zodra dat allemaal veilig is, gaat de spiraal eruit.
❤ 7 juni 2018
<<

Wasmand

Kletskop

Berichten: 528

Geregistreerd: 09 Okt 2013 21:19

Bericht 09 Aug 2022 10:01

Re: Cyste(s) door mirena

Ja de gyneacoloog gaf dit echt als reden en zij vond het verder geen probleem als ze vanzelf weggaan. Ik vind het niet zo fijn als zoiets ineens in mijn lijf groeit.

Terug naar Lichaam & gezondheid

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron