Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Huisgenootjes met bezoek

Hoeveel keer per week bezoek zou voor jou de max zijn?

0-1 keer per week
1
8%
2-3 keer per week
6
46%
4-5 keer per week
2
15%
6-7 keer per week
4
31%
 
Aantal stemmen : 13
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 13:09

Bericht 21 Jul 2022 21:15

Huisgenootjes met bezoek

Het blijft een frustratie punt hier. Wonen met een huisgenoot. Momenteel zit ik me weer op te vreten omdat haar vriend hier regelmatig over de vloer komt en dat naar mijn idee te vaak is. Ik ga het uiteraard van het weekend rustig eens bespreken. Maar ik vroeg me af. Stel je woont met een huisgenoot (of hebt dat wellicht in het verleden gedaan). Hoe vaak vind jij dan acceptabel dat je huisgenoot zijn/haar partner of scharrel of wie dan ook over de vloer komt? En maakt het dan nog verschil of dat doordeweeks of in het weekend is?

Even om voor mezelf ook buiten mijn eigen referentiekader te kijken... ;)
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2657

Geregistreerd: 02 Sep 2013 14:28

Bericht 21 Jul 2022 21:22

Re: Huisgenootjes met bezoek

Hmm, wel een lastige, als het echt meer dan de helft van de tijd is lijkt me dat hij ook aan dingen mee moet betalen. Hij zal dan ook douchen enzo?
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 13:09

Bericht 21 Jul 2022 21:27

Re: Huisgenootjes met bezoek

MrsMath schreef:Hmm, wel een lastige, als het echt meer dan de helft van de tijd is lijkt me dat hij ook aan dingen mee moet betalen. Hij zal dan ook douchen enzo?


Ja dat maakt me niet eens zo heel veel uit eigenlijk. Ik denk dat hij max 2-3x per week hier de douche gebruikt ofzo. Het gaat mij er meer om dat ze altijd de woonkamer bezet houden en dan luidkeels bijpraten of spelletjes spelen of tv kijken en de hele bank bezet houden en ik dan dus of naar mijn kamer verdreven wordt of gezellig mee moet doen. Voor haar is dat een chill avondje maar voor mij niet. Want ik heb niets met haar vriend en hij is vrij socially awkward en ik moet dan "sociaal werken" in mijn eigen huis. Terwijl ik de hele dag al met patiënten bezig ben en doordeweeks na een werkdag ook gewoon even een rustige avond wil hebben. Zeker nu ik al 20 maanden long covid heb en gewoon moe ben na een werkdag.
<<

Taeda

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8609

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:45

Bericht 21 Jul 2022 21:27

Re: Huisgenootjes met bezoek

Ik heb nooit met een huisgenoot (behalve mijn partner) geleefd, dus ik vind dit lastig. Bij ons komen er regelmatig mensen over de vloer, met name voor mij. Ik denk dat het gerust kan oplopen tot acht momenten per week, verdeeld over 4-5 dagen. Wij hebben dan natuurlijk alleen elkaar om rekening mee te houden.

In jouw situatie zou ik zeggen haar vriend drie keer per week en nog twee keer ander bezoek. Hebben jullie een gedeelde woonkamer? Je zou kunnen overleggen dat je die verdeelt over de dagen. Hoe vaak zij haar vriend in haar slaapkamer over de vloer heeft, vind ik niet aan jou. Al kan ik me heel goed voorstellen dat het jou beperkt en irriteert.
Love never loses faith.
november 2016 - mei 2018 - oktober 2021
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4414

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:16

Bericht 21 Jul 2022 21:31

Re: Huisgenootjes met bezoek

Waar zit precies de frustratie? Is het wat hierboven genoemd wordt, dat hij bijna bij jullie woont en dat hij wellicht zou kunnen meebetalen aan de energie? Of heb je veel gemeenschappelijke ruimtes die je deelt met je huisgenoot en zit daar voor jouw gevoel altijd haar vriend? En hoeveel/welk soort ruimtes hebben jullie voor jezelf?

Ik heb alleen in mijn studententijd met huisgenoten gewoond. Dan is je kamer natuurlijk woon/slaap/studeer kamer in één en wij hadden dus geen last van veel bezoek van een ander. Als iemand eens zijn verjaardag ofzo wilde vieren, overlegden we dat.

Ik zou een beetje zoeken naar een balans. Als jullie de woonkamer delen en jullie maken daar ook beide veel gebruik van, moet jij je daar niet steeds het vijfde wiel aan de wagen moeten voelen. Maar zij moet ook bezoek moeten ontvangen. Maar ik weet niet wat voor plek je hebt om je terug te trekken? Als je ook een fijne zitplek/tv/wat dan ook voor plek van jezelf hebt, is het misschien minder erg en kom je in overleg een heel eind.

Ik vind het dus lastig om iets aan te geveb in de poll, want het is afhankelijk van de precieze situatie?
december 2016
juli 2019
<<

Jente

Kletskop

Berichten: 984

Geregistreerd: 02 Mei 2014 14:43

Bericht 21 Jul 2022 21:32

Re: Huisgenootjes met bezoek

Het zou er voor mij heel erg aan liggen wat zo'n bezoekje inhoudt. Is hij de hele tijd op haar kamer en heb je er eigenlijk geen last van? Of gaan ze 5 keer per week uitgebreid koken waardoor jij geen mogelijkheid hebt om de keuken te gebruiken? Kom je hem continu tegen of zie je hem eigenlijk niet?

Als je hem niet veel ziet, zou ik het niet zo erg vinden. Dan zou ik hooguit vragen of hij af en toe kan meebetalen aan gezamenlijke uitgaven. Als hij er vaak is en jij je daardoor minder gemakkelijk voelt, zou ik het zeker bespreken met je huisgenootje.
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 13:09

Bericht 21 Jul 2022 21:41

Re: Huisgenootjes met bezoek

Het gaat me inderdaad om het gebruik van de woonkamer/keuken en dat ik niet per se 4x per week zin heb om gezellig spelletjes te doen met haar vriend. Ik heb haar gekozen als huisgenoot en niet hem. We hebben beiden een ruime slaapkamer, maar als zij hier zijn dan gaan ze meestal niet op haar kamer zitten. Wat dus resulteert in dat ik dan of in de woonkamer met hem gezellig moet doen of op mijn kamer moet gaan zitten als ik even een paar uur rust wil na mijn werkdag. Ik vind weekenden bijvoorbeeld weer heel anders. Heel soms gaan ze wel naar haar kamer hoor, maar dat moet ik dan gevoelsmatig een soort van afdwingen door de bank in beslag te nemen en interactie meermaals af te wijzen. Meestal brengen ze meerdere uren in de woonkamer door met koken/bijkletsen/op de bank flikflooien en druip ik dan toch maar af omdat je er ook niet echt naast op de bank gaat zitten als ze de hele tijd aan het frutsels zijn en ik dus niet altijd zin heb nog met hem een gesprek te voeren of spelletjes te doen..

En het is natuurlijk ook een stukje verwachtingen/eerdere afspraken op basis waarvan je elkaar als huisgenoot gekozen hebt. Als zij destijds had gezegd haar vriend 4-5x in de week over de vloer te willen hebben dan had ik toen al wel aangegeven dat dat wellicht niet zo'n goeie match is en dat ik ook graag een beetje rust in mijn huis heb.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43733

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 21 Jul 2022 22:00

Re: Huisgenootjes met bezoek

Oef ja ik voel dit wel. Maar dat zou ik al met de huisgenoot zelf hebben. Ik ben daar zoo geen type voor (wel veel huizen met huisgenoten gehad ook met gemeenschappelijke ruimtes). Ik vind dat inderdaad voelen als een aanslag op m'n eigen rust. Ik snap dat het voor je niet haalbaar is om zonder huisgenoot te leven helaas in jouw stad, maar kan me voorstellen dat je daar in deze levensfase wel aan toe bent.

Ik kan niet echt een frequentie geven van wat ik acceptabel zou vinden maar ik kan me je frustratie erin wel begrijpen en dat wilde ik wel even zeggen.
Let's discover the world together.
<<

Jente

Kletskop

Berichten: 984

Geregistreerd: 02 Mei 2014 14:43

Bericht 21 Jul 2022 22:00

Re: Huisgenootjes met bezoek

Dat snap ik helemaal! Ik denk dat je daar prima afspraken over kunt maken. Bijvoorbeeld dat jullie wel samen eten, maar zij daarna naar haar kamer gaan. Misschien kunnen jullie afspreken dat zij 2 werkdagen per week in de woonkamer kunnen blijven? Dat lijkt me heel redelijk.
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 13:09

Bericht 21 Jul 2022 22:07

Re: Huisgenootjes met bezoek

@Niekske: ja dat is ook lastig, studententijd is gewoon heel anders. Dan heb je toch minder de drukte en het bijkomen van het werkende leven ofzo. En toen had ik nog meer energie haha! En inderdaad als je niet echt een woonkamer deelt is het al helemaal heel anders. Pre covid was ook heel anders trouwens, ik heb het idee dat veel mensen toch ook meer thuis zijn gaan doen dan buiten de deur (etentjes, spelletjes en werken). Voorheen waren zowel ik als huisgenoten helemaal niet zoveel thuis en kletste je af en toe wat bij en had je allebei genoeg ruimte ook in huis als de ander weg was. Soms zag ik mijn huisgenoot gewoon bijna een week niet omdat ik al de deur uit was voor ze opstonden en we allebei regelmatig in de avond weg waren. En nu ben ik eigenlijk na mijn werkdagen (3 om 4) standaard thuis en moe. En dan 2 ochtenden in de week fysio en 1-2x in de week een middagje of avondje weg. En zij werkt alle dagen vanuit huis en is op zich wel in het weekend of soms ook doordeweeks in de avond wel ergens heen, maar we zijn ook wel beide veel avonden gewoon thuis en als zij gewoon thuis is krijg ik hem er eigenlijk 9/10x bij. Ik denk dat hij ongeveer 4x per week hier is.

@Marin: dank voor je lieve berichtje!
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25128

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 21 Jul 2022 22:28

Re: Huisgenootjes met bezoek

Oh ik snap je helemaal! Heb vier jaar met een huisgenoot gewoond (twee jaar met de één en twee jaar met de ander) en zat me ook vaak dood te ergeren. Ik zou het zeker bespreken, want het is echt niet fijn als je thuis niet kunt ontspannen. Hopelijk staat ze ervoor open. Succes!
❤ 7 juni 2018
<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2530

Geregistreerd: 04 Okt 2017 09:46

Bericht 21 Jul 2022 22:48

Re: Huisgenootjes met bezoek

Ik vind het op zich niet gek dat hij er elke dag is als zij een relatie hebben. Ik kan me wel voorstellen dat jij het niet fijn vindt als zij zo vaak de woonkamer claimen. Misschien kun je een tweetal of drietal avonden afspreken waarop jij de woonkamer ter beschikking hebt en zij op haar kamer gaan zitten? Ik zou me persoonlijk niet willen bemoeien met de hoeveelheid tijd dat haar vriend daar is.

Ik heb even gemist of je het al eerder besproken hebt met haar. Maar hiervoor had je een mannelijke huisgenoot die je irritant vond toch?

Edit: overigens heb ik zelf long covid (minder heftig dan jij denk ik) en ik snap heel goed dat het je nu te veel energie kost. Ik ben echt dankbaar dat ik alleen kan wonen en heb soms ook overdreven last van mijn bovenburen. Ik zou het bespreken dus ook doen vanuit wat jij nodig hebt en niet vanuit wat ‘normaal’ is, want je merkt aan haar al dat haar normaal anders is.
Elliot schreef:Hulde June, ik kan me heel goed vinden in jouw reactie!
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11591

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 21 Jul 2022 23:14

Re: Huisgenootjes met bezoek

Ik ben teveel op mijn rust gesteld en zou 1 A 2x per week echt genoeg vinden. Ik neem even aan dat zij ook werkt en dan kost het gewoon teveel energie. Voor haar waarschijnlijk niet maar voor jou wel en dat wordt even vergeten. Je niet vrij door je eigen huis kunnen verplaatsen is natuurlijk nooit goed dat gaat knagen.
2015 💙
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 13:09

Bericht 21 Jul 2022 23:24

Re: Huisgenootjes met bezoek

Naja ik vind dat ergens dus wel gek en dus daarom ook zeker wel interessant wat jullie hier zeggen. Want ik vind het dus wel veel 4 avonden per week nu en vind het ook best opvallend dat jullie 4-5 avonden per week prima zouden vinden. Ik heb haar gekozen als huisgenoot en niet hem en voor mij ligt die max echt wel op 3/4 dagen merk ik. Inderdaad onder het mom van 50/50 aan behoeften tegemoet komen en de woonkamer verdelen. En misschien ben ik erg opgevoed van dat je rekening houdt met een ander en dat je probeert een ander niet tot last te zijn. Maar ik zou zeggen dat je dat samen zijn ook verdeelt over twee huizen. Het is natuurlijk niet zo dat zij enkel in onze woonkamer haar vriend kan zien. Dat kan ook bij hem of buiten de deur. En wat ze op haar kamer doen heb ik ook geen last van. Alleen zijn ze dus als hij hier is ook echt heel veel in de gedeelde ruimtes. Maar ergens triggert bij mij ook die verdeling iets ofzo. Zeg 3 avonden hier en 3 avonden daar en als je daar niet genoeg aan hebt moet je misschien maar samen gaan wonen..? En helemaal als je het ene huis voor jezelf hebt en in het andere iemand "tot last bent" dan zou ik automatisch al wat meer in dat andere huis gaan zitten. Ik snap dat ook niet zo goed merk ik.

Ik heb overigens net prima gesprek gehad met haar over dat voor mij 7-8x in de laatste 14 dagen echt teveel was en dat voor mij vooral de ma t/m donderdag uit werk echt momenten zijn dat ik behoefte heb aan rust na mijn werkdag en of ze weer beetje kan opletten hoe vaak ze hier zijn (en ook weer wat vaker daarheen) en vooral dus of ze rekening wil houden met die doordeweekse avonden omdat dat voor haar chillen op de bank is maar voor mij visite en of ze dat dus wat minder kan doen of dan mij wat meer ruimte in de woonkamer kan gunnen en op haar kamer chillen.
Laatst gewijzigd door Whatever op 21 Jul 2022 23:42, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 13:09

Bericht 21 Jul 2022 23:29

Re: Huisgenootjes met bezoek

Minx schreef:Ik ben teveel op mijn rust gesteld en zou 1 A 2x per week echt genoeg vinden. Ik neem even aan dat zij ook werkt en dan kost het gewoon teveel energie. Voor haar waarschijnlijk niet maar voor jou wel en dat wordt even vergeten. Je niet vrij door je eigen huis kunnen verplaatsen is natuurlijk nooit goed dat gaat knagen.


Ja ik zit ook meer hier qua behoefte. En qua gedrag/gewoonte. Voor mij is huis ook echt om tot rust te komen en mijn activiteiten en sociale leven speelt zich vooral buiten de deur af. Ik heb denk ik max 1x per week iemand over de vloer, heel soms een keer 2x maar ook heel vaak paar weken niet. Dat trekt gewoon wel een beetje scheef merk ik. Zeker omdat ik ook niet veel extra energie over heb voor dit soort dingen en extra behoefte heb aan rust. Zeker na werk. En dat hij dus beetje autistisch en sociaal ongemakkelijk is maakt het ook niet makkelijker. Dat kost echt extra energie.
Laatst gewijzigd door Whatever op 21 Jul 2022 23:39, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 13:09

Bericht 21 Jul 2022 23:37

Re: Huisgenootjes met bezoek

June schreef:Ik vind het op zich niet gek dat hij er elke dag is als zij een relatie hebben. Ik kan me wel voorstellen dat jij het niet fijn vindt als zij zo vaak de woonkamer claimen. Misschien kun je een tweetal of drietal avonden afspreken waarop jij de woonkamer ter beschikking hebt en zij op haar kamer gaan zitten? Ik zou me persoonlijk niet willen bemoeien met de hoeveelheid tijd dat haar vriend daar is.

Ik heb even gemist of je het al eerder besproken hebt met haar. Maar hiervoor had je een mannelijke huisgenoot die je irritant vond toch?

Edit: overigens heb ik zelf long covid (minder heftig dan jij denk ik) en ik snap heel goed dat het je nu te veel energie kost. Ik ben echt dankbaar dat ik alleen kan wonen en heb soms ook overdreven last van mijn bovenburen. Ik zou het bespreken dus ook doen vanuit wat jij nodig hebt en niet vanuit wat ‘normaal’ is, want je merkt aan haar al dat haar normaal anders is.


Maar hoezo zouden ze alle avonden hier moeten zijn als ze ook bij hem kunnen zijn? (Plus nog daar ze daar niemand in de weg zitten). En waarom zou ik dan maar 2/3 avonden de woonkamer voor mezelf mogen hebben en kunnen zij 4/5 avonden op de bank liggen kleffen? Dan is op zijn minst half/half toch eerlijker? En dan denk ik bovendien nog: zij kunnen ook bij hem thuis hangen, ik kan niet bij de buren gaan zitten ofzo. Ik vind wat dat betreft hoeveel hij hier is in ons = ook mijn huis dan ook zeker wel deels ook mijn zaak (in de gemeenschappelijke ruimtes dan he)?

Ik heb eerder een mannelijke huisgenoot gehad die ik irritant vond ja. Wat overigens best prima ging tot de pandemie. Maar die dronk toen 5 flessen wijn en 2 flessen gin per week en zat de hele dag te videobellen (overdag werk en avonden dronken pokeren) met noise cancelling oortjes op volume maximaal en nodigde om de haverklap zonder overleg logees uit die dan zo een week bleven en dan gingen ze doordeweeks uit en belden dan midden in de nacht mij wakker als hij zijn sleutels kwijt was of zichzelf had buitengesloten. Zelfs toen ik van tevoren had gezegd die dag mijn artsexamen te hebben. En hij was verbaal agressief en is uiteindelijk met conflict weggegaan na intimidatie in mijn huis en met een nep advocaat, omdat hij achter mijn rug om eenzijdig probeerde op te zeggen en de opzegtermijn richting mij niet respecteerde. Dat is overigens al ruim 2 jaar geleden, vanwaar de vraag? Wat is daar relevant aan?
<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2530

Geregistreerd: 04 Okt 2017 09:46

Bericht 22 Jul 2022 12:21

Re: Huisgenootjes met bezoek

Whatever schreef:
Maar hoezo zouden ze alle avonden hier moeten zijn als ze ook bij hem kunnen zijn? (Plus nog daar ze daar niemand in de weg zitten). En waarom zou ik dan maar 2/3 avonden de woonkamer voor mezelf mogen hebben en kunnen zij 4/5 avonden op de bank liggen kleffen? Dan is op zijn minst half/half toch eerlijker? En dan denk ik bovendien nog: zij kunnen ook bij hem thuis hangen, ik kan niet bij de buren gaan zitten ofzo. Ik vind wat dat betreft hoeveel hij hier is in ons = ook mijn huis dan ook zeker wel deels ook mijn zaak (in de gemeenschappelijke ruimtes dan he)?


Ik heb geen idee van hoe haar vriend woont. Misschien heb ik die informatie over het hoofd gezien, voordat ik mijn eerste advies gaf. Blijkbaar is er een reden dat het bij jullie prettiger is en hebben zij op dit moment niet het idee dat het vervelend is. Ik denk dat veel stellen vaker in het ene huis zijn dan in het andere. Mijn oud-huisgenoot had ook 90% van de tijd haar vriend over de vloer.

In de gemeenschappelijke ruimtes is zijn aanwezigheid ook jouw zaak, want je hebt er last van. Ik kan me voorstellen dat het prettig is om ieder twee/drie avonden als vaste avonden te hebben en dat je op de overige avonden samen afstemt. Ik zeg nergens dat zij dan de overige avonden de hele woonkamer mogen claimen. Ik vraag me af of zij zich ervan bewust is hoe frustrerend jij dit alles vindt en ik kan me voorstellen dat als je dit hebt besproken dat ze dan in de gezamenlijke ruimtes zich ook anders gaat gedragen. Maar spreek het lekker af zoals je wilt. Je opent een topic, dus ik probeer, zoals gevraagd, mee te denken vanuit een ander referentiekader, maar het lijkt je te irriteren. Mij maakt het verder niet uit hoor. Al zet je een extra wand in de woonkamer.

Whatever schreef:Ik heb eerder een mannelijke huisgenoot gehad die ik irritant vond ja. [...] Dat is overigens al ruim 2 jaar geleden, vanwaar de vraag? Wat is daar relevant aan?

Dat vroeg ik nadat ik vroeg of je dit al eens besproken had. Ik kan me voorstellen dat deze casus anders is wanneer het nog steeds om dezelfde huisgenoot als toen ging, omdat je daar vaker al een gesprek mee had gevoerd.
Elliot schreef:Hulde June, ik kan me heel goed vinden in jouw reactie!
<<

Burn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9475

Geregistreerd: 19 Jul 2014 17:27

Bericht 22 Jul 2022 12:57

Re: Huisgenootjes met bezoek

Hoe reageerde ze op het gesprek?
08♡02♡2018
07♡04♡2020
<<

Max

Yipyapper

Berichten: 1843

Geregistreerd: 01 Mei 2022 11:03

Bericht 22 Jul 2022 13:09

Re: Huisgenootjes met bezoek

Samenwonen met een huisgenoot vond ik vroeger heel gezellig. Iemand om je verhaal aan kwijt te kunnen, gezamenlijk dingen doen, vrienden over de vloer, reuring. Dat is voor mij nu helemaal anders. Thuis is echt mijn rust punt en ik zou daarom niet meer met huisgenoten willen wonen. Het klinkt alsof dat voor jou ook zo is.
Misschien is op zoek gaan naar een woning waar je alleen kan wonen de beste oplossing? Wat vind je wel fijn aan het samenwonen met een huisgenoot?
<<

Kira

Lady-post-a-lot

Berichten: 1114

Geregistreerd: 30 Apr 2022 07:39

Bericht 22 Jul 2022 13:46

Re: Huisgenootjes met bezoek

Ik denk dat ik een misschien iets minder populaire mening heb want ik vind dus dat je niet kunt bepalen hoe vaak haar vriend over de vloer komt, en ook niet hoe vaak ze dan in de woonkamer is per week met hem.
Ik neem aan dat de huur en kosten gedeeld worden en dus heeft ze evenveel recht op alles als jij. Mij lijkt het sowieso verschrikkelijk met een huisgenoot samen te wonen, dus ik denk dat de enige tip die ik kan geven is om te verhuizen naar een plek die je alleen kunt betalen.
Als studenten is het leuk om te delen en kun je denk ik ook betere afspraken maken, maar als je allebei werkt en evenveel betaalt denk ik niet dat je consessies moet doen op je woongenot, dat geldt voor jou, maar ook voor je huisgenoot.
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 13:09

Bericht 22 Jul 2022 18:41

Re: Huisgenootjes met bezoek

Max schreef:Samenwonen met een huisgenoot vond ik vroeger heel gezellig. Iemand om je verhaal aan kwijt te kunnen, gezamenlijk dingen doen, vrienden over de vloer, reuring. Dat is voor mij nu helemaal anders. Thuis is echt mijn rust punt en ik zou daarom niet meer met huisgenoten willen wonen. Het klinkt alsof dat voor jou ook zo is.
Misschien is op zoek gaan naar een woning waar je alleen kan wonen de beste oplossing? Wat vind je wel fijn aan het samenwonen met een huisgenoot?


Het feit dat ik kan wonen in de stad waar ik werk en mijn hele leven heb. En op meer reisafstand van mijn werk wonen is ook geen mogelijkheid (zowel qua gezondheid als qua reiskosten). Dus erg veel keuze heb ik hier niet in vrees ik. Het is ook echt meer een noodzaak dan een keuze.

Gelukkig is mijn huisgenoot afgezien van dit frustratie puntje verder een hartstikke leuke en gezellige meid en vind ik het ook oprecht leuk als ze er is en inderdaad ook wel gezellig juist. Maar die middenweg van behoeftes zoeken is denk ik altijd een uitdaging als je samenwoont en met familie/partner is dat toch een stuk makkelijker omdat je levens sowieso al meer gedeeld zijn.
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 13:09

Bericht 22 Jul 2022 18:54

Re: Huisgenootjes met bezoek

June schreef:
Whatever schreef:
Maar hoezo zouden ze alle avonden hier moeten zijn als ze ook bij hem kunnen zijn? (Plus nog daar ze daar niemand in de weg zitten). En waarom zou ik dan maar 2/3 avonden de woonkamer voor mezelf mogen hebben en kunnen zij 4/5 avonden op de bank liggen kleffen? Dan is op zijn minst half/half toch eerlijker? En dan denk ik bovendien nog: zij kunnen ook bij hem thuis hangen, ik kan niet bij de buren gaan zitten ofzo. Ik vind wat dat betreft hoeveel hij hier is in ons = ook mijn huis dan ook zeker wel deels ook mijn zaak (in de gemeenschappelijke ruimtes dan he)?


Ik heb geen idee van hoe haar vriend woont. Misschien heb ik die informatie over het hoofd gezien, voordat ik mijn eerste advies gaf. Blijkbaar is er een reden dat het bij jullie prettiger is en hebben zij op dit moment niet het idee dat het vervelend is. Ik denk dat veel stellen vaker in het ene huis zijn dan in het andere. Mijn oud-huisgenoot had ook 90% van de tijd haar vriend over de vloer.

In de gemeenschappelijke ruimtes is zijn aanwezigheid ook jouw zaak, want je hebt er last van. Ik kan me voorstellen dat het prettig is om ieder twee/drie avonden als vaste avonden te hebben en dat je op de overige avonden samen afstemt. Ik zeg nergens dat zij dan de overige avonden de hele woonkamer mogen claimen. Ik vraag me af of zij zich ervan bewust is hoe frustrerend jij dit alles vindt en ik kan me voorstellen dat als je dit hebt besproken dat ze dan in de gezamenlijke ruimtes zich ook anders gaat gedragen. Maar spreek het lekker af zoals je wilt. Je opent een topic, dus ik probeer, zoals gevraagd, mee te denken vanuit een ander referentiekader, maar het lijkt je te irriteren. Mij maakt het verder niet uit hoor. Al zet je een extra wand in de woonkamer.

Whatever schreef:Ik heb eerder een mannelijke huisgenoot gehad die ik irritant vond ja. [...] Dat is overigens al ruim 2 jaar geleden, vanwaar de vraag? Wat is daar relevant aan?

Dat vroeg ik nadat ik vroeg of je dit al eens besproken had. Ik kan me voorstellen dat deze casus anders is wanneer het nog steeds om dezelfde huisgenoot als toen ging, omdat je daar vaker al een gesprek mee had gevoerd.


Misschien heb ik je bericht verkeerd opgevat, maar op mij kwam het een beetje over als dat naar jouw mening ik me er eigenlijk niet mee moest bemoeien hoe vaak haar vriend hier was en dat ik misschien 2 dagen rust in de woonkamer kon vragen, maar dat als haar vriend hier iedere dag en nacht is dat dat zou moeten mogen omdat het ook haar huis is. En ik merk dat dat wel echt ver bij mijn belevingswereld vandaan ligt. Want ik vind dat je dat echt niet kan maken richting een huisgenoot, zowel financieel als qua respect voor woongenot ook van de ander. En dat komt natuurlijk ook niet uit het niks, dit soort dingen bespreek je wel voor je samen een contract tekent en als zij destijds had gezegd dat haar vriend hier minstens 3/4x in de week zou zijn dan was de conclusie wel geweest dat onze behoeftes misschien teveel verschillen. En in het kader van die boodschap merkte ik dat de vraag over mijn vorige huisgenoot een beetje irritatie opriep ja. Want als je weet dat dat een mannelijke huisgenoot is en het nu een ander is. Waarom is het dan nog een relevante vraag? En als het je er meer erom ging of ik het al eerder met haar besproken had, dan is die vraag toch helemaal irrelevant?

Ik snapte dat gewoon niet helemaal dus vandaar alle vragen en vraagtekens denk ik. ;) Maar eigenlijk wad dus met name je vraag of ik het al eerder besproken had en of zij zich ervan bewust zijn dat ik er "last" van heb. Dat is uiteraard wel zo ja.
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 13:09

Bericht 22 Jul 2022 19:00

Re: Huisgenootjes met bezoek

Burn schreef:Hoe reageerde ze op het gesprek?


We hebben op zich een best prima gesprek gehad waarin ik aangegeven heb dat het gister de 7e keer was in nog geen 14 dagen en dat dat voor mij echt too much is. En dat het niet aan mij is hoe vaak zij haar vriend wil zien, maar of ze het ook een beetje kunnen verdelen qua bij hem thuis/buiten de deur afspreken als ze elkaar echt vaak willen zien. En dat voor mij met name mijn doordeweekse werkdagen (ma tm do) after work vervelend zijn omdat ik dan ook wel eens gewoon wil kunnen koken en op de bank hangen en rustig bijkomen van een werkdag. Zij gaf aan dat het naar haar beleving niet zo vaak is en daarna dat ze niet beseft had dat het zo vaak is. Naar haar idee is uit werk samen eten en dan om 9/half10 de deur uit niet de hele avond hier zijn. Maar voor mij dus wel. Want een half uur later ga ik toch richting bed. Ik zou er minder last van hebben als ze ergens wat gaan eten en om half10 thuiskomen zeg maar. Dus wel goed om met elkaar dat soort dingen uit te spreken. En ze gaat er wat meer rekening mee houden, vooral ook met die doordeweekse dagen.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15977

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 22 Jul 2022 22:57

Re: Huisgenootjes met bezoek

Wat lijkt me dat lastig, wonen met een huisgenoot. Heb je nog steeds andere mogelijkheid? Gun je zo een plek voor jezelf.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4383

Geregistreerd: 22 Feb 2015 15:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 22 Jul 2022 23:22

Re: Huisgenootjes met bezoek

Ik denk dat een plek voor jezelf je veel meer zal opleveren dan het persé in A. willen wonen. Ik merk het ook bij collega's, die wonen in kleine appartementjes (soms zelfs met kinderen), alles zetten ze opzij om maar daar te kunnen wonen. Terwijl ik in 20-25 min. op het werk ben als er geen file staat en ik woon voor hetzelfde geld in een vrijstaand huis met veel rust en groen om me heen. Er zijn zoveel plaatsen rondom A. wat heerlijk wonen is en je toch binnen korte tijd in de stad bent.
Volgende

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Thunder