Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Positieve mindset

Door een positieve mindset aan te leren, kun je je leven ten goede keren

Ja
11
85%
Nee
2
15%
 
Aantal stemmen : 13
<<

Anoniem327

Bericht 10 Jul 2022 17:38

Positieve mindset

De laatste tijd luister ik veel podcasts die gaan over persoonlijke ontwikkeling, hoe je positief in het leven kunt staan en wat dit je kan opleveren. Ik vind het erg interessante materie en ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken.

Wat denk jij, kun je door een positieve mindset aan te leren, je leven ten positieve veranderen? Kun je leren om beter om te gaan met tegenslagen, waardoor je minder snel uit het veld geslagen bent? Kun je beter leren omgaan met drukte en stress, waardoor je meer kunt hebben? Kun je kortom je leven veranderen en een positiever en gelukkiger mens worden?
<<

Anoniem327

Bericht 10 Jul 2022 19:42

Re: Positieve mindset

Ik zal zelf de aftrap geven. Ik ben ervan overtuigd dat een positieve mindset absoluut bijdraagt aan een gelukkig, betenisvol en vreugdevol leven. Zelfs wanneer je veel tegenslag te verduren krijgt, kun je door positief te blijven nog genieten van kleine geluksmomenten in het nu.

Het is niet altijd even makkelijk om positief te blijven, het is een kwestie van oefenen. Een soort training waardoor je steeds beter leert om geluk te ervaren en het positieve te zien, ook wanneer alles tegenzit en je geneigd bent depressief te raken.

Op eenzelfde manier kun je leren om beter om te gaan met stress, waardoor je bijvoorbeeld niet in een burn out zal raken, omdat je ver daarvoor al meer ontspanning inlast. Het zal daardoor nooit zo ver komen, omdat je goed voor jezelf zorgt en weet hoe je jezelf kunt ontspannen, hoe druk je leven ook is.

Ik gun het iedereen om hier meer over te leren en hiermee te oefenen. Het is de moeite waard om je in te verdiepen. Zeker als je gevoelig bent voor depressie, angstklachten of burn out verschijnselen hebt.
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3297

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:20

Bericht 10 Jul 2022 20:36

Re: Positieve mindset

Ik heb 'ja' gestemd maar voel wel de behoefte dit toe te lichten. Over het algemeen denk ik dat je je leven op een prettige manier beinvloed door positief in het leven te staan.
Maar veel mensen komen in hun leven voor situaties te staan waar positiviteit onvoldoende of onhaalbaar is.
Maar als je het gewoon over de dagelijkse dingen hebt, is een positieve mindset heel erg fijn en belangrijk.
<<

Danny

Kletskop

Berichten: 634

Geregistreerd: 07 Mei 2021 08:54

Bericht 10 Jul 2022 21:32

Re: Positieve mindset

Heee. Dat is grappig..ik ben daar ook best mee bezig.
Ik geloof zeker dat een positieve mindset je kan helpen bij bepaalde dingen in je leven.
Ik ga er nog wel wat dieper op in later.
Goeie topic,Sadie.
<<

Pineco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2383

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:09

Bericht 10 Jul 2022 23:28

Re: Positieve mindset

Leuk onderwerp! Ik ben ervan overtuigd dat een positieve mindset helpt om alles beter aan te kunnen, om te kunnen relativeren en de energie te vinden problemen aan te pakken en bepaalde situaties te accepteren. Maar of je dat kunt aanleren? Dat zou ik niet weten. Ik ken mensen in mijn omgeving die alles zo pessimistisch benaderen, dat ik me afvraag of die ooit een positieve mindset kunnen krijgen. Vermoeiend lijkt me dat, om nooit het positieve in dingen te kunnen zien.
Drie meiden maken ons geluk compleet! 04-01-2009 / 16-05-2012 / 19-02-2014
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 13:09

Bericht 11 Jul 2022 08:23

Re: Positieve mindset

Absoluut. Heb het zelf ook wel ervaren de laatste jaren met mijn long covid. Hoewel ik al 20 maanden ziek ben en mijn dagelijkse leven er nog steeds fors door beperkt wordt, gaat het mentaal eigenlijk best goed. Hoe je dingen ervaart en hoe je naar dingen kijkt en hoe je met dingen omgaat is natuurlijk allemaal cruciaal voor je veerkracht.

Wel denk ik dat je hierbij ook afhankelijk bent van de mensen en de relaties om je heen. En absoluut, als je zelf positiever bent creëer he dat ook makkelijker om je heen, maar dat is niet maakbaar ofzo. Het heeft veel invloed, maar dat is het.

Verder denk ik overigens dat het ook alleen werkt als het een oprecht proces is waarbij je ook volop plaats geeft voor de moeilijke kanten van het leven en negatieve emoties en ervaringen. Toxic positivity is geen veerkracht.
<<

Agnes

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1640

Geregistreerd: 11 Jul 2018 18:09

Bericht 11 Jul 2022 08:51

Re: Positieve mindset

Ja, dat denk ik zeker en sterker nog dat heb ik zelf ook mogen ervaren. Maar dat wil niet zeggen dat je je dan nooit eens slecht mag voelen of van minder leuke dingen toch maar een regenboog moet maken. Sommige dingen mogen er ook gewoon (even) zijn.
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 820

Geregistreerd: 11 Jan 2022 12:02

Bericht 11 Jul 2022 10:10

Re: Positieve mindset

Whatever: wat fijn dat het mentaal oké gaat met je, ondanks de long covid!


Sadie schreef:waardoor je bijvoorbeeld niet in een burn out zal raken, omdat je ver daarvoor al meer ontspanning inlast. Het zal daardoor nooit zo ver komen, omdat je goed voor jezelf zorgt en weet hoe je jezelf kunt ontspannen


Sadie schreef:Het is de moeite waard om je in te verdiepen. Zeker als je gevoelig bent voor depressie, angstklachten of burn out verschijnselen hebt.


Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt inderdaad dat optimisme helpt om psychische problemen te voorkomen, maar hoe jij het verwoordt, klinkt het alsof er nooit meer burn-outs zouden zijn als iedereen maar positief genoeg denkt?

Psychische aandoeningen zijn ziektes en soms overkomt zoiets je gewoon. Er zijn niet-rokers die longkanker krijgen. Er zijn vleeseters met vitamine b12-tekort. Sporters met hartklachten. Positivo's met een depressie.

Fysieke en psychische aandoeningen ontstaan namelijk niet alleen door leefstijlfactoren en mindset, maar ook door dingen als erfelijkheid, hormonen, traumatische gebeurtenissen en soms gewoon domme pech.

Ik geloof zelf ook in de kracht van optimisme hoor. Ben een blij ei dat elke dag vrolijk opstaat. Maar hoewel die instelling me helpt om beter met tegenslagen om te gaan, is het geen schild waarmee ik alle mogelijke psychische klachten kan afweren. Soms breekt er iets doorheen.

Na The Secret is er in Amerika een tegenbeweging geweest die stelt dat geloven in 'The Secret' egoïsme kan versterken. Als je gelooft dat je volledig zelf hebt bewerkstelligd dat je goed voelt - en dat mensen die zich minder goed voelen dat dus ook zelf hebben gedaan - zul je minder geneigd zijn anderen te helpen. Omdat een stemmetje in je hoofd zegt dat ze hun leed zelf hebben veroorzaakt.
Dat vind ik eng aan mensen die enorm fanatiek bezig zijn met law of attraction (van die jongens op yotube met dure auto's etc.) Het gaat heel erg over de maakbaarheid van jouw eigen leven en individueel geluk in plaats van over verbondenheid tussen mensen en het onderling delen van geluk en rijkdom.
T (2008) en I (2013)
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 13:09

Bericht 11 Jul 2022 10:40

Re: Positieve mindset

Helemaal eens Filoria! Het is sowieso vaak de neiging van mensen die succes hebben om dat meer aan zichzelf toe te kennen dan aan de omstandigheden. Ego is the enemy vind ik ook een heel interessant boek hierover.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17384

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 11 Jul 2022 11:18

Re: Positieve mindset

In dit kader is Positieve Gezondheid een heel interessante (iph.nl). Ik heb hier laatst een workshop over gevolgd en het idee spreekt me erg aan. Nu geen tijd er verder op in te gaan maar ik drop ‘m alvast even 🙃
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Anoniem330

Bericht 11 Jul 2022 11:34

Re: Positieve mindset

Filoria schreef:Whatever: wat fijn dat het mentaal oké gaat met je, ondanks de long covid!


Sadie schreef:waardoor je bijvoorbeeld niet in een burn out zal raken, omdat je ver daarvoor al meer ontspanning inlast. Het zal daardoor nooit zo ver komen, omdat je goed voor jezelf zorgt en weet hoe je jezelf kunt ontspannen


Sadie schreef:Het is de moeite waard om je in te verdiepen. Zeker als je gevoelig bent voor depressie, angstklachten of burn out verschijnselen hebt.


Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt inderdaad dat optimisme helpt om psychische problemen te voorkomen, maar hoe jij het verwoordt, klinkt het alsof er nooit meer burn-outs zouden zijn als iedereen maar positief genoeg denkt?


Ik zat er op te wachten dat iemand dit zou zeggen. Don't feed the troll jongens.
<<

LaLou

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 297

Geregistreerd: 27 Dec 2021 23:11

Bericht 11 Jul 2022 14:43

Re: Positieve mindset

Tuurlijk helpt het. Aan de andere kant denk ik dat een positieve mindset compleet uitgemolken wordt tegenwoordig om mensen te laten denken dat de gehele wereld maakbaar is. En daar geloof ik niet in. Ik denk ook niet dat je je veel beter voelt als je dat echt gelooft gezien het de druk een stuk hoger legt.
<<

Derpy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1964

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:58

Bericht 21 Jul 2022 11:21

Re: Positieve mindset

Ik geloof niet dat je je leven kunt sturen met een positieve instelling, maar ik denk wel dat het kan helpen bij omgaan met de minder leuke dingen in je leven. Ik denk ook dat het niet helpt om het te faken, je bent positief ingesteld of je bent het niet. Ik ben een optimist en een vriendin van me echt een pessimist en dat is niet aangeleerd, het is ons karakter.
<<

Max

Yipyapper

Berichten: 1840

Geregistreerd: 01 Mei 2022 11:03

Bericht 21 Jul 2022 11:56

Re: Positieve mindset

Ik denk dat een positieve mindset wel degelijk te trainen is en dat dit mensen zeker kan helpen.
<<

Anoniem329

Lady-post-a-lot

Berichten: 1375

Geregistreerd: 24 Dec 2021 15:05

Bericht 21 Jul 2022 11:59

Re: Positieve mindset

Ik denk niet dat je je leven ten goede kunt keren enkel en alleen met een positieve mindset. Sommige dingen zijn niet te voorkomen met een positieve mindset: ernstige ziekte, overlijden van een dierbare, financiële zorgen, noem maar op. Wel denk ik dat een positieve blik op de toekomst je sterker kan maken in het nu.
<<

Anoniem327

Bericht 21 Jul 2022 12:06

Re: Positieve mindset

Sommige dingen zijn niet te voorkomen, dat is waar, maar je eigen instelling maakt wel een wereld van verschil als ellende je overkomt. Het is ook een kwestie van gewenning merk ik. Toen ik voor het eerst flinke tegenslag kreeg in mijn leven was ik daar zeer door van slag. Inmiddels heb ik geleerd om ermee om te gaan. Ik weet nu dat wat mij ook treft, ik altijd oplossingen zal vinden en altijd op mezelf kan vertrouwen en bouwen. Ik word niet zomaar meer weggeblazen, omdat ik sterk in mijn schoenen sta. Dat maakt zoveel verschil.
<<

Anoniem329

Lady-post-a-lot

Berichten: 1375

Geregistreerd: 24 Dec 2021 15:05

Bericht 21 Jul 2022 12:10

Re: Positieve mindset

Dat zeg ik :)
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 21 Jul 2022 12:54

Re: Positieve mindset

Dat denk ik niet. Je wordt wellicht aardiger/leuker gevonden, maar een positieve mindset gaat echt niet zorgen dat je bijv. die promotie wel of niet maakt etc... Bovendien moet je een mindset niet verwarren met een optimist of pessimist.
Je kunt namelijk best een positieve mindset hebben maar wel gewoon een pessimist zijn.
Als voorbeeld neem ik daarvoor werk. Stel je begint ergens nieuw aan en met een positieve mindset wil je daar laten zien wat je kunt, maar ondertussen kun je wel pessimistisch zijn en denken dat je contract niet wordt verlengd omdat het toch wel niet goed genoeg zal zijn etc...

De tijd dat ik een positieve mindset heb gehad ligt al ver achter mij. Komt ook omdat ik bijna altijd uitga van het slechtste van een mens. Ik vertrouw mensen niet zo maar. Zeker op de werkvloer niet. Daar zal ik nooit meer een positieve mindset hebben.
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2657

Geregistreerd: 02 Sep 2013 14:28

Bericht 21 Jul 2022 12:59

Re: Positieve mindset

Wel jammer Fred, want het beperkt je dan echt in je dagelijks leven, daar ben ik van overtuigd.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Max

Yipyapper

Berichten: 1840

Geregistreerd: 01 Mei 2022 11:03

Bericht 21 Jul 2022 13:15

Re: Positieve mindset

Fred schreef:Dat denk ik niet. Je wordt wellicht aardiger/leuker gevonden, maar een positieve mindset gaat echt niet zorgen dat je bijv. die promotie wel of niet maakt etc... Bovendien moet je een mindset niet verwarren met een optimist of pessimist.
Je kunt namelijk best een positieve mindset hebben maar wel gewoon een pessimist zijn.
Als voorbeeld neem ik daarvoor werk. Stel je begint ergens nieuw aan en met een positieve mindset wil je daar laten zien wat je kunt, maar ondertussen kun je wel pessimistisch zijn en denken dat je contract niet wordt verlengd omdat het toch wel niet goed genoeg zal zijn etc...

De tijd dat ik een positieve mindset heb gehad ligt al ver achter mij. Komt ook omdat ik bijna altijd uitga van het slechtste van een mens. Ik vertrouw mensen niet zo maar. Zeker op de werkvloer niet. Daar zal ik nooit meer een positieve mindset hebben.

Dan heb je geen positieve mindset. Dan doe je alleen alsof je een positieve mindset hebt voor de buitenwereld. Een positieve mindset gaat over jezelf, hoe jij naar dingen kijkt, hoe jij je voelt, hoe jij besluit om op iets te reageren. Bijvoorbeeld je krijgt de diagnose van een ziekte, je kijkt dan naar wat je nog wel kan. Welke dromen nog wel mogelijk zijn, uit welke dingen je geluk haalt ondanks je ziekte.

Jij bent voor mij het ultieme voorbeeld van iemand met een negatieve mindset en hoe dat een negatief effect heeft op elk aspect in je leven.
<<

Anoniem329

Lady-post-a-lot

Berichten: 1375

Geregistreerd: 24 Dec 2021 15:05

Bericht 21 Jul 2022 13:33

Re: Positieve mindset

Fred, ik ben na jouw reactie vooral benieuwd wat jouw definitie van een positieve mindset is?
<<

Derpy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1964

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:58

Bericht 21 Jul 2022 14:02

Re: Positieve mindset

Sadie schreef:Sommige dingen zijn niet te voorkomen, dat is waar, maar je eigen instelling maakt wel een wereld van verschil als ellende je overkomt. Het is ook een kwestie van gewenning merk ik. Toen ik voor het eerst flinke tegenslag kreeg in mijn leven was ik daar zeer door van slag. Inmiddels heb ik geleerd om ermee om te gaan. Ik weet nu dat wat mij ook treft, ik altijd oplossingen zal vinden en altijd op mezelf kan vertrouwen en bouwen. Ik word niet zomaar meer weggeblazen, omdat ik sterk in mijn schoenen sta. Dat maakt zoveel verschil.


Ik denk dat dat nog belangrijker is dan positief zijn, een sterke fundering hebben zodat je veerkrachtiger bent als je iets ellendigs overkomt.

Fred schreef:Bovendien moet je een mindset niet verwarren met een optimist of pessimist.
Je kunt namelijk best een positieve mindset hebben maar wel gewoon een pessimist zijn.


Ik denk dat het voor een pessimist wel heel moeilijk is om meteen positief naar iets te kijken en niet te gaan doemdenken, bij een optimist gaat dat vanzelf.
<<

Derpy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1964

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:58

Bericht 21 Jul 2022 14:05

Re: Positieve mindset

Max schreef:
Fred schreef:Dat denk ik niet. Je wordt wellicht aardiger/leuker gevonden, maar een positieve mindset gaat echt niet zorgen dat je bijv. die promotie wel of niet maakt etc... Bovendien moet je een mindset niet verwarren met een optimist of pessimist.
Je kunt namelijk best een positieve mindset hebben maar wel gewoon een pessimist zijn.
Als voorbeeld neem ik daarvoor werk. Stel je begint ergens nieuw aan en met een positieve mindset wil je daar laten zien wat je kunt, maar ondertussen kun je wel pessimistisch zijn en denken dat je contract niet wordt verlengd omdat het toch wel niet goed genoeg zal zijn etc...

De tijd dat ik een positieve mindset heb gehad ligt al ver achter mij. Komt ook omdat ik bijna altijd uitga van het slechtste van een mens. Ik vertrouw mensen niet zo maar. Zeker op de werkvloer niet. Daar zal ik nooit meer een positieve mindset hebben.

Dan heb je geen positieve mindset. Dan doe je alleen alsof je een positieve mindset hebt voor de buitenwereld. Een positieve mindset gaat over jezelf, hoe jij naar dingen kijkt, hoe jij je voelt, hoe jij besluit om op iets te reageren. Bijvoorbeeld je krijgt de diagnose van een ziekte, je kijkt dan naar wat je nog wel kan. Welke dromen nog wel mogelijk zijn, uit welke dingen je geluk haalt ondanks je ziekte.

Jij bent voor mij het ultieme voorbeeld van iemand met een negatieve mindset en hoe dat een negatief effect heeft op elk aspect in je leven.


Precies, dan fake je het en dat werkt niet.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 21 Jul 2022 14:14

Re: Positieve mindset

Positieve mindset is iets anders dan optimitisch zijn. Dat zijn volgens mij 2 verschillende zaken.
Dit stuk laat het ook in 2 hoofdstukken zien:
https://smaakvolnh.nl/gezond-fit/positi ... dat-leren/

Dus als je een pessimist bent kun je wel zeker een positieve mindset hebben.

@ MrsMath, dat klopt... Echter daarvoor hebben mijn vorige werkgevers teveel kapot gemaakt.
Het is zelfs zo dat ik serieus aan het overwegen ben om bij mijn huidige werkgever mij ziek te gaan melden in de periode dat 2 collega's op vakantie zijn en ze dan dus een enorm groot probleem hebben mbt de oplevering van de cijfers.
Ik weet dat mijn huidige werkgever er eigenlijk niets aan kan doen wat ik elders heb meegemaakt, maar ik ben zo klaar om welke werkomgeving dan ook nog te werken. Waar ik ook werk altijd dezelfde problemen etc... Aftellen tot pensionering en ondertussen, maar zoveel mogelijk verdienen met zo weinig mogelijk werken.
<<

Derpy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1964

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:58

Bericht 21 Jul 2022 14:16

Re: Positieve mindset

Fred schreef:Het is zelfs zo dat ik serieus aan het overwegen ben om bij mijn huidige werkgever mij ziek te gaan melden in de periode dat 2 collega's op vakantie zijn en ze dan dus een enorm groot probleem hebben mbt de oplevering van de cijfers.
Ik weet dat mijn huidige werkgever er eigenlijk niets aan kan doen wat ik elders heb meegemaakt, maar ik ben zo klaar om welke werkomgeving dan ook nog te werken.


Wat wil je daarmee bereiken?
Volgende

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers