Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Pensioen

<<

Anoniem327

Bericht 06 Jul 2022 15:29

Pensioen

Hoe heb jij je pensioen geregeld? Bouw je genoeg pensioen op via je werk, of leg je extra in, omdat je pt werkt? Doe je aan beleggen, of investeer je op een andere mannier? Heb je een pensioengat, of heb je het allemaal dik voor elkaar?

Als je een partner hebt: bouwen jullie pensioen op voor elkaar, of compenseert hij jou (als je bijvoorbeeld meer thuis bent voor de kinderen)? Hoe hebben jullie dit samen geregeld?
<<

Anoniem327

Bericht 06 Jul 2022 15:49

Re: Pensioen

Ik zal zelf beginnen. Omdat mijn man en ik maar pt werken, leggen we iedere maand extra in, waardoor we geen pensioengat hebben. We zijn bezig ons huis af te lossen en te verduurzamen, zodat we over een paar jaar heel lage vaste lasten hebben. Daarnaast zijn we bezig met beleggen, maar dat is meer een leuke hobby.
<<

Taeda

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8609

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:45

Bericht 06 Jul 2022 16:54

Re: Pensioen

Via het werk hebben we een premievrij pensioen. Mijn man heeft het ook via zijn werk. Alles wat we financieel binnen ons huwelijk opbouwen, is fifty/fifty. Dus een verschil moet bij een scheiding worden afgekocht.
Love never loses faith.
november 2016 - mei 2018 - oktober 2021
<<

Jente

Kletskop

Berichten: 984

Geregistreerd: 02 Mei 2014 14:43

Bericht 06 Jul 2022 17:02

Re: Pensioen

Ik bouw een redelijk pensioen op via mijn werkgever. Mijn vriend bouwt ook pensioen op, maar iets minder. We leggen niet extra in dan de standaard. Wel beleggen we elke maand een vast bedrag, tegen onze pensioenleeftijd zou dat een leuk potje moeten zijn. En we lossen de hypotheek versneld af, ik hoop dat ie helemaal afgelost is als we 55-60 jaar zijn, dus dan hebben we met ons pensioen weinig woonlasten over.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 06 Jul 2022 17:07

Re: Pensioen

Premievrij pensioen heeft niets met de opbouw zelf te maken, maar dat er niets maandelijks van je loon wordt ingehouden. Het zegt niets over wat je later krijgt, maar is wel mooi als je uitgever dat als extra arbeidsvoorwaarden geeft. Meestal is de inleg namelijk fifty fifty.
<<

Chava

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3611

Geregistreerd: 23 Jun 2016 21:23

Bericht 06 Jul 2022 17:37

Re: Pensioen

Ik bouw een goed pensioen op via mijn werkgever.
Omdat ik heel graag op mijn 60e wil stoppen met werken, heb ik aandelen en spaar ik extra geld om toch leuk te kunnen blijven leven. Daarnaast los ik ook extra af op mijn hypotheek, zodat ik sowieso lage woonlasten heb op mijn 60e.
To travel is to live
Mijn instagram
<<

Taeda

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8609

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:45

Bericht 06 Jul 2022 18:32

Re: Pensioen

Fred schreef:Premievrij pensioen heeft niets met de opbouw zelf te maken, maar dat er niets maandelijks van je loon wordt ingehouden. Het zegt niets over wat je later krijgt, maar is wel mooi als je uitgever dat als extra arbeidsvoorwaarden geeft. Meestal is de inleg namelijk fifty fifty.

Weet ik, de pensioenregeling is onderdeel van mijn verantwoordelijkheden. De opbouw is voor mij voldoende. Extra inleggen doen we op dit moment niet, we lossen eerst extra af op de hypotheek en beleggen via werkaandelen van mijn man. Die laatste twee is niet per sé met oog op pensioen, maar creëert natuurlijk wel financiële ruimte op lange termijn.
Love never loses faith.
november 2016 - mei 2018 - oktober 2021
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11842

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 06 Jul 2022 18:51

Re: Pensioen

Ik bouw nu allen pensioen op via mijn werkgever. Aangezien ik in het onderwijs werking dat geen verkeerde. Helaas tot een paar jaar terug geen vaste aanstelling in het onderwijs, maar ik geloof niet dat het heel slecht is wat ik tot nu toe heb. Ik ga, als we het huis klaar hebben qua verbouwen, wel eens kijken of ik wat extra’s kan gaan doen. Voor nu maak ik mij nergens zorgen om.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Gympie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1273

Geregistreerd: 06 Jul 2020 14:32

Bericht 06 Jul 2022 19:03

Re: Pensioen

Ik bouw pensioen op via mijn werk. Daar zit ook partnerpensioen bij. Mijn vriend bouwt ook via zijn werk pensioen op. Daar zit sinds kort ook partnerpensioen bij. Eerder niet en daarom hebben we toen bij het afsluiten van de hypotheek extra bijverzekerd mocht hij overlijden en het huis is nog niet afbetaald. We werken even veel (allebei ft contract). Hebben ons goed laten adviseren ook hoe we een ander goed achterlaten bij een onverhoopt overlijden. Verder doen we niks extra’s aan sparen of beleggen ofzo voor een pensioen. Voor nu heb ik een goede pensioenregeling via mijn werk.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9777

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 06 Jul 2022 19:42

Re: Pensioen

Ik bouw pensioen op via werk. Vriend niet. Wel is hij bezig met een spaarpotje dmv beleggen.
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3230

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:46

Woonplaats: Friesland

Bericht 06 Jul 2022 19:48

Re: Pensioen

Wij werken beide niet volledig en bouwen pensioen op via het werk. Op dit moment hebben we maandelijks al veel minder lasten dan wat er aan salaris binnenkomt, dus bang voor een pensioengat zijn we niet. Tegen de tijd dat we aan pensioen toe zijn zullen we ook onze hypotheek hebben afgelost dus erg lage maandelijkse lasten.
08/2018
05/2021
<<

Anoniem330

Bericht 06 Jul 2022 20:09

Re: Pensioen

Wij bouwen beide geen pensioen op via het werk. Mijn vriend heeft nog wel een klein pensioen van zijn vorige werkgever staan, dat staat daar ook prima. Ooit zal hij misschien wel weer in die branche gaan werken voor een baas en dan loopt het weer door.

Verder hebben we beide een pensioen pot, sparen en beleggen.
<<

LaLou

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 297

Geregistreerd: 27 Dec 2021 23:11

Bericht 06 Jul 2022 22:36

Re: Pensioen

Ik heb nog geen pensioen opgebouwd (zzp'er), maar ik beleg wel, en we zijn flink aan het aflossen op vaste lasten zoals onze hypotheek. Mijn man bouwt ook pensioen voor mij op.

Sowieso hebben we een vrij lage hypotheek en houden bewust onze vaste lasten laag. Geen dure vrijstaande woning maar' gewoon' een simpele tussenwoning.
<<

Anoniem327

Bericht 07 Jul 2022 05:58

Re: Pensioen

Ik verwacht dat AOW en eigen opgebouwd pensioen via het werk, niet meer zullen bestaan over 30 jaar, dat is allemaal verdampt en afgebroken tegen de tijd dat wij 70 zijn.

Daarom is het denk ik wel belangrijk om zelf iets op te bouwen los van je werk en partner (40% gaat uit elkaar).
<<

kerel

Lady-post-a-lot

Berichten: 1385

Geregistreerd: 11 Sep 2013 13:24

Bericht 07 Jul 2022 07:38

Re: Pensioen

Natuurlijk bestaat er over 30 jaar nog pensioen. De regering die dat durft af te schaffen, kan beter niet meer mee gaan doen aan de verkiezingen :) Je ziet wel een switch in het nieuwe pensioenstelsel naar individuelere potten dan nu, een collectief pensioen. Benieuwd, over een jaar of 2, hoe de wet er dan uit ziet, als 'ie af is. Ben de halve week met pensioen bezig, maar goed, da's dan ook mijn werk.
<<

LaLou

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 297

Geregistreerd: 27 Dec 2021 23:11

Bericht 07 Jul 2022 07:54

Re: Pensioen

Ik bouw ook zelf wat op, Sadie. Vermogen door te beleggen en mijn huis af te betalen.

En ik ben al een keer gescheiden dus ik weet precies wat ik doe.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11404

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 07 Jul 2022 08:49

Re: Pensioen

Ik heb een spaarplan dat 40 jaar loopt en zal uitkeren op mijn 60e. Iets te vroeg voor m'n pensioen. Ik heb een huis die dan, waarschijnlijk door een erfenis, afbetaald is en kan ik dus riant leven.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6682

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 07 Jul 2022 09:24

Re: Pensioen

In mijn werk krijg ik 17% pensioen opbouw op basis van mijn salaris. Alleen werk ik niet fulltime dus het zet nog niet echt zoden aan de dijk ;)
Man krijgt 9.5%. We hebben nog niet heel veel opgebouwd maar we zijn wel aan het investeren en hopen daar een gedeelte van te kunnen rentenieren.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Jente

Kletskop

Berichten: 984

Geregistreerd: 02 Mei 2014 14:43

Bericht 07 Jul 2022 09:30

Re: Pensioen

Jip schreef:Ik heb een spaarplan dat 40 jaar loopt en zal uitkeren op mijn 60e. Iets te vroeg voor m'n pensioen. Ik heb een huis die dan, waarschijnlijk door een erfenis, afbetaald is en kan ik dus riant leven.

Een erfenis is natuurlijk ook een redelijk spaarpotje. Laten we hopen dat het nog lang duurt, maar ik verwacht uiterlijk tegen mijn pensioenleeftijd ook een erfenis te krijgen van mijn ouders.

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers