Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Eeuwig kind

<<

Anoniem327

Bericht 08 Jul 2022 16:37

Re: Eeuwig kind

Luisa schreef:Vinden jullie het nou echt normaal als een vader wegloopt van zijn kind of is dit puur stelling nemen tegen Sadie? Zij zegt toch niets anders dan dat de vader ook verantwoordelijk is.

Uiteraard is het de keuze van de vrouw of het kind er wel of niet komt, maar als zij ervoor kiest het kind te houden is de man toch zeker een enorme klootzak als hij geen verantwoording neemt en niets met kind te maken wil hebben.
Ik vind het daarom een legitieme vraag waarom kind niet bij vader woont in de situatie dat moeder kennelijk niet voor het kind kan volgen. Ongeacht of het kind gepland was of niet.

Dit mag je hier op het forum niet zeggen en vinden, want dan ben je aan het trollen. Terwijl het volgens mij heel legitiem is om iets van vaders te verwachten, zoals je dat ook van een moeder verwacht die een kind krijgt.
<<

Anoniem327

Bericht 08 Jul 2022 16:40

Re: Eeuwig kind

Filoria schreef:Ik schets even een paar situaties:

Vrouw wil graag een kind, man vertelt haar dat hij dat niet wil. Vrouw besluit stiekem met de pil te stoppen en wordt zwanger.

Vrouw heeft anorexia en menstrueert al jaren niet meer. Zegt tegen man dat anticonceptie dan niet echt nodig is, wordt toch zwanger.

Man en vrouw gaan samen een avondje uit, worden megadronken, vrouw roept in haar enthousiasme "ooh ik ben net ongesteld geweest dus ik ben toch niet vruchtbaar". Wordt toch zwanger.

In al deze gevallen zegt de vrouw iets tegen de man en doet de man klakkeloos wat de vrouw wil. Maar deze man kan toch zelf ook nadenken en beslissingen maken voor zichzelf en zijn eigen lichaam?

Als ik zoiets tegen mijn man had gezegd toen we nog geen kinderen wilden, dan had hij gezegd dat hij toch graag een condoom omdeed om zichzelf te beschermen.

Hij wist namelijk ook wel dat die methodes allesbehalve waterdicht zijn en hij nam dus zelf verantwoordelijkheid, omdat hij absoluut nog geen kind wilde.
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 820

Geregistreerd: 11 Jan 2022 12:02

Bericht 08 Jul 2022 16:42

Re: Eeuwig kind

In jouw wereld zijn mannen allemaal hoogopgeleid, goed opgevoed, verstandig, 100% erbij met hun hoofd, nuchter en psychisch gezond.

In de echte wereld niet. Mensen zijn geen robots Sadie. Vrouwen niet, mannen ook niet.
T (2008) en I (2013)
<<

Anoniem327

Bericht 08 Jul 2022 16:56

Re: Eeuwig kind

Filoria schreef:In jouw wereld zijn mannen allemaal hoogopgeleid, goed opgevoed, verstandig, 100% erbij met hun hoofd, nuchter en psychisch gezond.

In de echte wereld niet. Mensen zijn geen robots Sadie. Vrouwen niet, mannen ook niet.

Je hoeft echt niet hoogopgeleid te zijn en verstandig of goed opgevoed om te snappen dat er van onveilige seks een kind kan komen. Dat is basiskennis die iedere puber al jong kent.

Persoonlijk ben ik groot voorstander van een uitbreiding van de anti conceptie mogelijkheden voor mannen. Je kunt bijvoorbeeld een gel in je zaadleider laten spuiten waardoor je (tijdelijk) onvruchtbaar bent als man. Het zou geweldig zijn als dit gratis beschikbaar werd gesteld aan iedere man van 14/15+ daar zouden zoveel problemen mee opgelost zijn.
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2098

Geregistreerd: 08 Nov 2018 16:38

Bericht 08 Jul 2022 17:01

Re: Eeuwig kind

Mannen veroorzaken altijd ongeplande zwangerschappen:

https://humanparts.medium.com/men-cause ... 0e8288a7e5

En nog iets, mijn ex roept ws net zo hard dat ik hem erin heb geluisd maar hij wist dat ik kinderen wilde. Hij wilde ook kinderen met mij. Hij wist dat ik geen anticonceptie nam en hij wist dat ik vruchtbaar was. Dus geloof niet alles wat een man roept ;).
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 08:06

Bericht 08 Jul 2022 17:24

Re: Eeuwig kind

Sadie schreef:
Filoria schreef:In jouw wereld zijn mannen allemaal hoogopgeleid, goed opgevoed, verstandig, 100% erbij met hun hoofd, nuchter en psychisch gezond.

In de echte wereld niet. Mensen zijn geen robots Sadie. Vrouwen niet, mannen ook niet.

Je hoeft echt niet hoogopgeleid te zijn en verstandig of goed opgevoed om te snappen dat er van onveilige seks een kind kan komen. Dat is basiskennis die iedere puber al jong kent.

Persoonlijk ben ik groot voorstander van een uitbreiding van de anti conceptie mogelijkheden voor mannen. Je kunt bijvoorbeeld een gel in je zaadleider laten spuiten waardoor je (tijdelijk) onvruchtbaar bent als man. Het zou geweldig zijn als dit gratis beschikbaar werd gesteld aan iedere man van 14/15+ daar zouden zoveel problemen mee opgelost zijn.

Dat is het niet. Echt niet. Dit is mijn vakgebied, pubers weten dit niet vanzelf en seksuele voorlichting is op veel plekken nog bedroevend weinig en slecht.

Eens met je anticonceptie standpunt wbt de man.
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 820

Geregistreerd: 11 Jan 2022 12:02

Bericht 08 Jul 2022 17:47

Re: Eeuwig kind

Herkenbaar Soleil. Een jongen probeerde mij ooit aan te praten dat je van de eerste keer seks nooit zwanger wordt. Hij geloofde dat écht!

DronkenTaart, wat heftig dat je in zo'n situatie hebt gezeten. Het was bij jullie dus een geplande zwangerschap, en toch is hij weggegaan?

Mijn man is gelukkig gebleven toen ik ongepland zwanger raakte. Dat vond ik niet vanzelfsprekend. Het is echt een opoffering. Ik had hem ook begrepen als hij een andere keuze had gemaakt. Maar dát mag blijkbaar niet (van Sadie). Moeten we als vrouwen allemaal vinden dat de man de verstandigste moeten zijn, en de zondebok als er iets misgaat? Ik doe daar niet aan mee. Ik pleit voor empathie en compassie. Voor vrouwen en mannen. Maar Sadie reageert steeds niet op de vragen die ik daarover stel.

Het mag blijkbaar alleen over feiten, keuzes en oordelen gaan, niet over ongelukkige omstandigheden en gevoelens.

Ik denk trouwens ook dat het voor de ongeplande kinderen in kwestie, fijn is als de 'weggelopen' vader met een bepaalde mildheid wordt bekeken door de familie. Dan kun je later veel makkelijker contact leggen, dan als hij wordt weggezet als klootzak.
T (2008) en I (2013)
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2829

Geregistreerd: 19 Okt 2013 11:39

Bericht 08 Jul 2022 19:04

Re: Eeuwig kind

In Al die voorbeelden die jij noemt Filoria vindt ik de man idd een onverantwoorde lul als hij kind de rug toekeert. Als je kan neuken, moet je ook de consequenties kunnen aanvaren. Ik vind het serieus raar dat hier vergoelijkt wordt dat de vader zijn kind in de steek laat. Hij hoeft geen relatie met de moeder, maar je kind zo makkelijk afserveren? Dat kind heeft er ook niet voor gekozen toch.

En natuurlijk is het lastig, komt het niet uit, maakt de man uiteindelijk niet de keuze het kindje te laten komen en staan er 10 olifanten op de weg, maar deal with it. Zo goed als het gaat. Of houd je piemel in je broek.
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 820

Geregistreerd: 11 Jan 2022 12:02

Bericht 08 Jul 2022 19:33

Re: Eeuwig kind

Dan ken ik misschien teveel verhalen van mannen die er echt een goede reden voor hadden. Psychische problemen. Depressiviteit. Het is onzin dat als je je goed genoeg voelt om een keer seks te hebben, je je ook goed genoeg voelt om een kind groot te brengen. Jij kunt wel vinden dat dat zo zou moeten zijn. Maar het is niet altijd zo.

We hebben in onze kennissenkring trouwens ook een alleenstaande vader. Waarbij het juist de moeder is die - ook vanwege psychische problemen - weg is gegaan en weinig contact met haar kind heeft. Is zij dan ook een onverantwoorde trut?
T (2008) en I (2013)
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2829

Geregistreerd: 19 Okt 2013 11:39

Bericht 08 Jul 2022 19:40

Re: Eeuwig kind

Dat iemand vanwege psychische problemen op enig moment niet in staat is voor zijn of haar kinderen te zorgen is een totaal andere situatie. Ik dacht dat het ging om vaders (of moeders idd voor mijn part) die gewoon 0 deel uitmaken van leven kind omdat helemaal geen kind willen.
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 820

Geregistreerd: 11 Jan 2022 12:02

Bericht 08 Jul 2022 19:55

Re: Eeuwig kind

Mijn punt is dat je de situatie en ieders toestand, gevoelens en beweegredenen zou moeten begrijpen voordat je echt een oordeel kunt vellen.

Ze bestaan vast hoor, maar ik ken precies nul ouders die op een luchtige, nonchalante manier afstand hebben genomen van een kind. Het zijn vaak treurige situaties met alleen maar verliezers.
T (2008) en I (2013)
<<

LaLou

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 297

Geregistreerd: 27 Dec 2021 23:11

Bericht 08 Jul 2022 20:59

Re: Eeuwig kind

Filoria schreef:
Mijn man is gelukkig gebleven toen ik ongepland zwanger raakte. Dat vond ik niet vanzelfsprekend. Het is echt een opoffering. Ik had hem ook begrepen als hij een andere keuze had gemaakt..


Meen je dat echt ja? Het was voor jou toch ook een opoffering? Ik ben 't met veel eens met je reacties maar hier ben ik toch wel verbaasd over.
<<

LaLou

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 297

Geregistreerd: 27 Dec 2021 23:11

Bericht 08 Jul 2022 21:00

Re: Eeuwig kind

Luisa schreef:Dat iemand vanwege psychische problemen op enig moment niet in staat is voor zijn of haar kinderen te zorgen is een totaal andere situatie. Ik dacht dat het ging om vaders (of moeders idd voor mijn part) die gewoon 0 deel uitmaken van leven kind omdat helemaal geen kind willen.


Zo las ik het ook hoor. Ik heb eerlijk gezegd ook weinig begrip voor mensen die hun kind in de steek laten.
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 820

Geregistreerd: 11 Jan 2022 12:02

Bericht 08 Jul 2022 21:12

Re: Eeuwig kind

Oké, komt het hele verhaal:

Ik heb even gewacht hem te vertellen dat ik zwanger was. Hij was toevallig een weekend weg met vrienden. Tijdens dat weekend heb ik er rustig over na kunnen denken. En voor mezelf besloten dat ik ons kind niet alleen zou willen en kunnen opvoeden, maar ook niet met een man die tegen zijn zin vader wordt. Hij had tot dan toe altijd gezegd dat hij voorlopig nog geen kinderen wilde.

En ik was zo gek op hem... wilde zo graag dat hij ook gelukkig was. En verder met hem. Zijn geluk en mijn relatie met hem voelde toen belangrijker dan dat hele kleine frutseltje in mijn buik. Dus ik heb het hem toen verteld met in mijn achterhoofd dat ik de zwangerschap alleen wilde doorzetten als hij dat ook wilde.

Dat idee dat het volledig de beslissing van de vrouw zou moeten zijn omdat het haar lichaam is, dat voel ik toch anders. Een bevalling is heftig, een abortus is heftig. Maar vaderschap is óók heftig. Je maakt iemand vader voor de rest van zijn leven. Dan mag hij toch inspraak hebben?
T (2008) en I (2013)
<<

Kira

Lady-post-a-lot

Berichten: 1111

Geregistreerd: 30 Apr 2022 07:39

Bericht 08 Jul 2022 21:46

Re: Eeuwig kind

Ik ben het met je eens Filoria.

Overigens heeft de vader van mijn zoon wel z'n boeltje gepakt toen zoon 1,5 was. Nog 3 keer langs gekomen en dat was het.
Niemand begrijpt het, maar zo is het toch gegaan. Maar eigenlijk heb ik het prima voor elkaar, beter dan toen we nog samen waren. Zoon weet overal van en heeft niet de behoefte z'n vader te zoeken (man woont 400 km verderop inmiddels maar contact zoeke zou makkelijk gaan door gemeenschappelijke kennisen).
<<

Anoniem327

Bericht 09 Jul 2022 07:49

Re: Eeuwig kind

Psychische problemen ben ik bekend mee en ik snap dat er situaties mogelijk zijn dat iemand tijdelijk niet voor zijn kind kan zorgen, maar helemaal weggaan en nooit meer contact opnemen is natuurlijk iets totaal anders. Er zit nog van alles tussen als je het een tijdje niet trekt.

Opvoeden is zwaar, dat weten we allemaal en toch doen we het iedere dag. Of het nou goed gaat of minder goed. Of je nou door een moeilijke periode gaat of niet, voor je kinderen zorg je, dat vinden we allemaal normaal en erbij horen. Voor vaders gelden dezelfde normen, dat hoef je niet met de mantel der liefde te bedekken. Daar mag je best een oordeel over hebben.

In die zin vind ik de redenen die je dan hoort, alsnog erg zwak. Ouders gaan door van alles heen, dat kunnen heel heftige dingen zijn, waar ze compleet door van de kaart raken en toch zorgen ze voor hun kinderen. Het gaat niet alleen meer om jou als je een kind krijgt.
<<

Anoniem327

Bericht 09 Jul 2022 07:53

Re: Eeuwig kind

Filoria schreef:Oké, komt het hele verhaal:

Ik heb even gewacht hem te vertellen dat ik zwanger was. Hij was toevallig een weekend weg met vrienden. Tijdens dat weekend heb ik er rustig over na kunnen denken. En voor mezelf besloten dat ik ons kind niet alleen zou willen en kunnen opvoeden, maar ook niet met een man die tegen zijn zin vader wordt. Hij had tot dan toe altijd gezegd dat hij voorlopig nog geen kinderen wilde.

En ik was zo gek op hem... wilde zo graag dat hij ook gelukkig was. En verder met hem. Zijn geluk en mijn relatie met hem voelde toen belangrijker dan dat hele kleine frutseltje in mijn buik. Dus ik heb het hem toen verteld met in mijn achterhoofd dat ik de zwangerschap alleen wilde doorzetten als hij dat ook wilde.

Dat idee dat het volledig de beslissing van de vrouw zou moeten zijn omdat het haar lichaam is, dat voel ik toch anders. Een bevalling is heftig, een abortus is heftig. Maar vaderschap is óók heftig. Je maakt iemand vader voor de rest van zijn leven. Dan mag hij toch inspraak hebben?

Maar dit is toch totaal iets anders? Dit waren jouw overwegingen toen je zwanger raakte en dat is helemaal ok. Een andere vrouw voelt dit anders en is misschien overtuigt dat ze het kind absoluut wil houden. In dat geval vind ik niet dat een man een vrouw kan dwingen het toch weg te laten halen.

Toen ik verkering kreeg met mijn man, heb ik gelijk gezegd dat ik geen abortus wilde, dus als het mis zou gaan, dan zouden we een kind krijgen. We zijn toen extra voorzichtig geweest, omdat we dat nog niet wilden (double Dutch, spiraal en condoom).
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 820

Geregistreerd: 11 Jan 2022 12:02

Bericht 09 Jul 2022 08:18

Re: Eeuwig kind

Met het risico dat ik klink als een zweverige coach:

Sadie schreef:Daar mag je best een oordeel over hebben.


Wat brengt het jou om te oordelen over keuzes van anderen?

Wat zou het je kunnen brengen om jezelf nieuwsgieriger en liefdevoller op te stellen?
T (2008) en I (2013)
<<

Anoniem327

Bericht 09 Jul 2022 08:27

Re: Eeuwig kind

Filoria schreef:Met het risico dat ik klink als een zweverige coach:

Sadie schreef:Daar mag je best een oordeel over hebben.


Wat brengt het jou om te oordelen over keuzes van anderen?

Wat zou het je kunnen brengen om jezelf nieuwsgieriger en liefdevoller op te stellen?

Ik stel mezelf liefdevol op vanuit het perspectief van het kind. Het is schadelijk om verwaarloosd te worden door je eigen ouders. Er is zoveel leed onder kinderen en het is een katalysator van meer leed op latere leeftijd.

Al met al richt het zoveel aan in de wereld. Als je bijvoorbeeld de verhalen gaat lezen van mensen die verschrikkelijke dingen doen, dan zit er meestal zo'n heftig verhaal van verwaarlozing achter in de jeugd.

Als je dat allemaal gaat vergoelijken dan doe je eigenlijk hetzelfde als de ouders die hun kinderen verwaarlozen, namelijk het negeren van het leed en de gevoelens van de kinderen.
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 820

Geregistreerd: 11 Jan 2022 12:02

Bericht 09 Jul 2022 09:01

Re: Eeuwig kind

Het is gewoon een optie om met iedereen mee te leven he. Opkomen voor de één betekent niet per se dat je de ander moet neerhalen.

Mijn vraag blijft staan, wat het jou brengt om voortdurend te oordelen over anderen?
T (2008) en I (2013)
<<

Anoniem327

Bericht 09 Jul 2022 09:19

Re: Eeuwig kind

Filoria schreef:Het is gewoon een optie om met iedereen mee te leven he. Opkomen voor de één betekent niet per se dat je de ander moet neerhalen.

Mijn vraag blijft staan, wat het jou brengt om voortdurend te oordelen over anderen?

Soms is het fout wat mensen doen en het is heel normaal dat je dit afkeurt. Je hoeft niet alles goed te vinden he. Veel zaken zijn gelukkig vastgelegd in het strafrecht, zodat er consequenties hangen aan gedrag dat schadelijk is voor anderen.

Als iemand een ander mishandelt, of verkracht, of vermoord, of achterlaat zonder zorg, terwijl die persoon compleet afhankelijk is, dan vind ik daar iets van.

Ik vind het best vreemd dat jij van mij verwacht dat ik met iedereen ga meeleven. Sommige dingen zijn heel erg en dan ligt mijn sympathie en empathie bij de mensen die er last van hebben, niet bij de mensen die het leed veroorzaken.
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 820

Geregistreerd: 11 Jan 2022 12:02

Bericht 09 Jul 2022 10:45

Re: Eeuwig kind

Haha probeer je er nu van te maken dat ik vind dat jij empathie moet voelen voor criminelen en moordenaars?

Mijn observatie op dit forum is dat je opvallend vaak topics opent over levenskeuzes, waarin je niet echt doorvraagt naar achterliggende gevoelens en beweegredenen, maar vooral jouw oordeel geeft. Al dan niet tussen de regels door. En mijn vraag aan jou is: wat brengt jou dat? Je hebt daar nog steeds niet op geantwoord.

Het is in mijn ogen vooral een manier om je beter te kunnen voelen over jezelf. Te kunnen denken "ik gebruik tenminste én de pil én een condoom!" "mijn man zou nooit weglopen van zijn verantwoordelijkheden!" of (ontopic) "ik zou nooit tot mijn dertigste thuis blijven wonen!"

Want ik zie geen andere voordelen van het naar beneden halen van anderen.

En om meteen maar een hand in eigen boezem te steken: ik maak me hier ook schuldig aan hoor. Hier op het forum en in het echte leven. Maar ik realiseer me ook dat dit soort gedachten en gedrag me niet verder brengen in het leven.
T (2008) en I (2013)
<<

Anoniem327

Bericht 09 Jul 2022 10:49

Re: Eeuwig kind

Niet alles hoeft je verder te brengen, toch?
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:06

Bericht 09 Jul 2022 11:58

Re: Eeuwig kind

Tsja, ik heb er ook een oordeel over hoor, als er kinderen in het spel zijn en een ouder er gewoon vandoor gaat en een nieuw leven begint. Als het ivm psychische problemen is is het een ander verhaal, maar er zijn helaas zat mensen die van hun gezin weg gaan omdat ze er gewoon geen zin meer in hebben. En daar vind ik echt wel wat van, of het nou om de vader of de moeder gaat.
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 820

Geregistreerd: 11 Jan 2022 12:02

Bericht 09 Jul 2022 12:13

Re: Eeuwig kind

Ik ook. Ik weet ook niet hoe de discussie nou zo gelopen is dat het lijkt of ik fan ben van ouders die geen contact met een kind willen.

Het ging over de vraag of mannen, net als vrouwen, een keuze zouden moeten kunnen maken. Marsy deelde daar interessante artikelen over. Ik kon me daar wel in vinden. En nu gaat het ineens over empathie voor moordenaars.
T (2008) en I (2013)
VorigeVolgende

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers