Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


GP versus trouwen

<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9783

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 19 Jun 2022 22:31

GP versus trouwen

Naar aanleiding van een reactie in een ander topic:

Waarom wel een geregistreerd partnerschap, maar niet trouwen?

Is beide niet gewoon hetzelfde? Dus Waarom voor het ene kiezen en niet voor het andere?

Ik ben benieuwd.
<<

Anoniem331

Bericht 19 Jun 2022 22:34

Re: GP versus trouwen

Wij hebben GP. Maar ik zeg altijd dat ik getrouwd ben. Gewoon omdat ik dat ook zo voel. Maar trouwen vind ik niet bij me passen, ook nooit die droom gehad. Dus samen besloten voor partnerschap te gaan.
<<

Anoniem329

Lady-post-a-lot

Berichten: 1375

Geregistreerd: 24 Dec 2021 15:05

Bericht 19 Jun 2022 22:38

Re: GP versus trouwen

Omdat wij het voor de wet wel ‘geregeld’ wilden hebben, met het oog op eventuele kinderen, maar we midden in coronatijd zaten. En omdat ik al eens eerder getrouwd ben, ook kleinschalig en ik wilde niet een exacte kopie van de huwelijksvoltrekking toen. We hebben een samenlevingscontract overwogen maar het GP dekte de lading voor ons wel. Een groot feest zouden we later ooit nog wel graag geven, over een aantal jaar, als we een kind/kinderen hebben en die oud genoeg is/zijn om er het volledige feest bij te zijn. Dan zouden we het GP graag omzetten in een huwelijk.
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7550

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:04

Bericht 19 Jun 2022 23:21

Re: GP versus trouwen

Wat is eigenlijk precies het verschil? Ja, ik kan ook googelen maar het is al laat dus geen zin 🤣
<<

Anoniem328

Bericht 19 Jun 2022 23:27

Re: GP versus trouwen

Karnemelk schreef:Wij hebben GP. Maar ik zeg altijd dat ik getrouwd ben. Gewoon omdat ik dat ook zo voel. Maar trouwen vind ik niet bij me passen, ook nooit die droom gehad. Dus samen besloten voor partnerschap te gaan.


Exact dit. We dragen dezelfde achternaam en ik noem hem mijn man. Daar gaat het mij om. Niet het trouwen an sich.
<<

Radler

Yipyapper

Berichten: 1710

Geregistreerd: 31 Dec 2018 18:26

Bericht 19 Jun 2022 23:33

Re: GP versus trouwen

Wij hebben geregistreerd partnerschap omdat man (toen) niet wilde trouwen toen maar ik wel graag allemaal dezelfde achternaam wilde hebben en het goed geregeld wilde hebben voor dochter geboren werd.
Toch heb ik de wens nog voor een bruiloft
Juli 2019
<<

Anoniem329

Lady-post-a-lot

Berichten: 1375

Geregistreerd: 24 Dec 2021 15:05

Bericht 20 Jun 2022 05:29

Re: GP versus trouwen

Ik noem m’n vriend trouwens nog steeds m’n vriend. Hij heeft zelf weleens aangegeven dat jammer te vinden en dat hij het ook leuk zou vinden als ik het over ‘m’n man’ zou hebben als ik over hem praat. Maar dat is een soort automatisme, ik krijg het er echt niet uit. Hij heeft het over mij wel als zijn vrouw.
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3232

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:46

Woonplaats: Friesland

Bericht 20 Jun 2022 06:12

Re: GP versus trouwen

Wij zijn (klein) getrouwd toen ik zwanger was, gp vond ik zelf stom want met een kind krijgt het dezelfde status als trouwen. Een enorme bruiloft past ook niet bij ons, dus prima zo.

Voordeel van een gp is dat je het kunt ontbinden zonder tussenkomst van een rechter als er geen kinderen bij betrokken zijn ivm opstellen van convenant (ging bij ons dus niet op).

Overigens hebben we eerst 5 jaar een samenlevingscontract zonder testament gehad en wilden ook erfenis goed geregeld hebben. Daardoor ook gekozen voor trouwen.
08/2018
05/2021
<<

Carra

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3088

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:50

Bericht 20 Jun 2022 07:49

Re: GP versus trouwen

Wij hebben een gp omdat ik zwanger was van mijn dochter en alles dan in één keer goed geregeld was. We hadden voor hetzelfde bedrag kunnen kiezen voor trouwen. Maar trouwen voelt voor ons als een gevoelsbeslissing. En gp als een zakelijke. Aangezien het voor ons vooral zakelijk is hebben wij voor gp gekozen.

Ik heb mijn eigen naam gehouden en heb het over mijn vriend.
<<

LaLou

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 297

Geregistreerd: 27 Dec 2021 23:11

Bericht 20 Jun 2022 08:30

Re: GP versus trouwen

Is een geregistreerd partnerschap in eerste instantie niet opgezet omdat partners van hetzelfde geslacht dan ook een registratie aan konden gaan? Ze kunnen nu ook trouwen dus eigenlijk is het een beetje overbodig/hetzelfde.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 20 Jun 2022 08:37

Re: GP versus trouwen

En de 3e optie een samenlevingscontract dan? Daarin kun je ook veel zaken regelen? Wijkt dat dan weer veel van af van een GP?
<<

Anoniem329

Lady-post-a-lot

Berichten: 1375

Geregistreerd: 24 Dec 2021 15:05

Bericht 20 Jun 2022 08:47

Re: GP versus trouwen

Qua kosten wel. Al kun je dan dingen wel veel preciezer regelen. Maar voor ons was een GP voldoende.
<<

Anoniem331

Bericht 20 Jun 2022 08:50

Re: GP versus trouwen

Dat is financieel een heel ander plaatje dan Fred. Daarom hebben wij dat ook niet gedaan.

Wij hebben trouwens dit ook ‘alleen’ maar gedaan vanwege het beide hebben van minderjarige kinderen, en mocht er dan iets mis gaan dan is het aan de andere ouder van deze kinderen om dingen te regelen.
En dat is/was voor mij een hele grote No-Go.
<<

Anoniem330

Bericht 20 Jun 2022 08:51

Re: GP versus trouwen

LaLou schreef:Is een geregistreerd partnerschap in eerste instantie niet opgezet omdat partners van hetzelfde geslacht dan ook een registratie aan konden gaan? Ze kunnen nu ook trouwen dus eigenlijk is het een beetje overbodig/hetzelfde.

Ja klopt. Er is in principe geen verschil meer, al kan je met een GP (als je geen kinderen hebt) nog 'scheiden' zonder rechtbank geloof ik.
<<

Huppekee

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1430

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:26

Bericht 20 Jun 2022 09:33

Re: GP versus trouwen

Macaron schreef:
LaLou schreef:Is een geregistreerd partnerschap in eerste instantie niet opgezet omdat partners van hetzelfde geslacht dan ook een registratie aan konden gaan? Ze kunnen nu ook trouwen dus eigenlijk is het een beetje overbodig/hetzelfde.

Ja klopt. Er is in principe geen verschil meer, al kan je met een GP (als je geen kinderen hebt) nog 'scheiden' zonder rechtbank geloof ik.



Klopt. Volgens mij kun je inderdaad scheiden zonder rechtbank (behalve bij kinderen) en ik dacht ook dat je geen ja-woord hoeft te geven.
Steun Loua's strijd voor tijd en liefde ❤️
https://www.gofundme.com/f/louas-strijd ... -en-liefde

Ik loop voor Loua en stichting metakids.
https://supporta.cc/p9je/36wzho
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9783

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 20 Jun 2022 11:47

Re: GP versus trouwen

Fred een samenlevingscontract is echt iets anders (en soms duurder) je moet dan ook nog een testament om alles goed te regelen mbt kinderen.

Dat contract teken je ook bij een notaris. Dus niet bij een burgerlijke stand. Bij GP kan je ook echt Ja. Ik wil zeggen en de naam van je partner aannemen. Bij een samenlevingscontract niet. Ook is je vriend dan niet automatisch de vader van toekomstige kinderen.
<<

Archie

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 364

Geregistreerd: 28 Sep 2020 11:49

Bericht 20 Jun 2022 19:48

Re: GP versus trouwen

Je kunt toch beter sowieso een testament hebben met kinderen (naast een eventueel gp of trouwen).. Want anders bel ik nu gelijk de notaris af haha.

Wij zitten nu in het schuitje. GP of samenlevingscontract. Ik vind het zo'n heftige keuze. Ben 3 jaar geleden gescheiden en merk dat ik het moeilijk vind om een officieel partnerschap op papier aan te gaan. Maar wil het voor dochter goed geregeld hebben.
11.21
10.23
<<

Carra

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3088

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:50

Bericht 20 Jun 2022 19:52

Re: GP versus trouwen

Met GP of trouwen hoef je niet per se een testament te hebben om het voor je kind te regelen. Tenzij je andere wensen hebt mbt het nalatenschap.
<<

Archie

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 364

Geregistreerd: 28 Sep 2020 11:49

Bericht 20 Jun 2022 20:00

Re: GP versus trouwen

Ohhw wacht, volgens mij willen wij een testament i.v.m. de voogdij etc. van de kleine als we beide overlijden. En we willen ook beide dat zij al gelijk een deel erft op het moment 1 van ons komt te overlijden (en het erfdeel van haar dand nooit gaat naar eventuele nieuwe partner/kinderen in nieuwe relatie).

We hebben een paar weken geleden een afspraak gehad bij de notaris, maar serieus, de informatie vliegt overal in mijn hoofd rond. Vind het zo lastig om allemaal te kiezen. De hele tijd de 'wat als' vraag.
11.21
10.23
<<

Derpy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1964

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:58

Bericht 21 Jun 2022 14:50

Re: GP versus trouwen

Wij hebben een GP. Je regelt er hetzelfde mee, maar je hoeft elkaar geen jawoord te geven. Aan trouwen hangt toch een bepaald beeld van vrolijkheid en gezelligheid en m'n man vond het moeilijk dat te doen terwijl de helft van zijn gezin ontbreekt. Een GP was voor ons daardoor wat laagdrempeliger. Dit was evengoed emotioneel, maar toch wat minder beladen.
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4523

Geregistreerd: 11 Jan 2018 11:25

Bericht 21 Jun 2022 15:29

Re: GP versus trouwen

We hebben een GP, was voor ons een formaliteit en dachten dat we gewoon even zouden tekenen bij de balie maar er werd alsnog een hele ceremonie van gemaakt :').
<<

Jente

Kletskop

Berichten: 984

Geregistreerd: 02 Mei 2014 14:43

Bericht 21 Jun 2022 15:40

Re: GP versus trouwen

Ik vond het opstellen van een testament ook wel lastig. Nu krijgen we een kind en vraag ik me af of we 'm weer moeten aanpassen.
Archie, bedenk wel dat als je kind gelijk de erfenis kan opeisen, dit de levende partner in de problemen kan brengen. Je kind zou dan bijvoorbeeld de helft van het huis opeisen, waardoor je partner je kind uit moet kopen. Als hij dit niet kan opbrengen, moet het huis verkocht worden en komt je partner (met kind) op straat te staan.
<<

Anoniem327

Bericht 21 Jun 2022 15:47

Re: GP versus trouwen

Een van de redenen waarom wij wilden trouwen en geen GP, of samenlevingscontract wilden, was omdat die andere vormen in het buitenland vaak niet geldig zijn. Wij reizen veel en wilden dat het voor iedereen duidelijk zou zijn dat we samen zijn.

Voordat we getrouwd waren mochten we bijvoorbeeld een keer niet bij elkaar op de hotelkamer slapen, of een appartement huren. Of je kon een boete krijgen als je elkaar ongehuwd een zoen gaf. Dat soort situaties wilden we nooit meer meemaken.
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1954

Geregistreerd: 23 Apr 2015 10:55

Bericht 21 Jun 2022 15:49

Re: GP versus trouwen

Sadie schreef:Een van de redenen waarom wij wilden trouwen en geen GP, of samenlevingscontract wilden, was omdat die andere vormen in het buitenland vaak niet geldig zijn. Wij reizen veel en wilden dat het voor iedereen duidelijk zou zijn dat we samen zijn.

Hoe toon je dit aan dan in het buitenland?
2011 2012 2017
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1954

Geregistreerd: 23 Apr 2015 10:55

Bericht 21 Jun 2022 15:52

Re: GP versus trouwen

Wij hebben een GP. Afgesloten toen ik zwanger was van de oudste, omdat we het goed geregeld wilden hebben, maar geen zin hadden in een bruiloft. Toen wel met de gedachte dat we ooit nog wel wilden trouwen, je kunt het dan laten omzetten. Nu willen we dat niet meer. Ik denk er nu wel over na om volgend jaar, bij ons 12,5 jaar jubileum, een groot feest te geven.
2011 2012 2017
Volgende

Terug naar Liefde, seks & relaties

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers