Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Waar komen toch al die burn outs vandaan?

<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11842

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 14 Jun 2022 12:10

Re: Waar komen toch al die burn outs vandaan?

Sadie schreef:
Daarom zou ik iedereen aanraden om eerst een studie af te ronden waarmee je financieel onafhankelijk bent en een stabiele situatie creëert en om daarna pas aan kinderen te beginnen. De meeste mensen studeren tussen hun 16e en 25-30e. Studeren combineren met een fulltime baan, terwijl je net in de tropenjaren met kleine kinderen zit, kan wel, maar dan is het toch geen verrassing dat het erg zwaar wordt?



O wacht, dat had ik, maar ik kon geen baan krijgen in het onderwijs. Dus ja ik was voor mijn 25ste klaar, maar kon geen baan vinden. Ik heb tot mijn 30ste op een studentenkamer gewoond, want geen vaste baan dus geen koophuis. Sociale huur kwam je niet tussen en vrije sector onbetaalbaar.
Wat ik dus aangeef, het leven is niet maakbaar. Ondanks dat ik echt wel volgens het boekje ben begonnen.
Volgens mij moet je blij zijn dat je nooit tegenslagen hebt gehad op dit gebied, want jou voorkomen hier doet vermoeden.
Zoals ik al aangaf, voor iemand die hoog opgeleid is kan je, je verdomt slecht verplaatsen in andere situaties en je zit in een behoorlijke ivoren toren.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Anoniem327

Bericht 14 Jun 2022 12:18

Re: Waar komen toch al die burn outs vandaan?

Marin schreef:@holden en Sadie (zie dat er intussen veel reacties bij zijn gekomen die ik nog niet heb gelezen)
Ja dat kan ik me ook heel goed voorstellen. Toch zag ik die eerste lockdown wel als een soort noodkreet van de aarde. De hele wereld stond ineens stil. Lege vliegvelden, lege kantoren, lege steden. Lege agenda's (alleen al op heel kleinschalig niveau verdween het weekplannentopic hier). Tuurlijk, ook veel stress, ik weet geen cijfers maar denk dat er zeker een hoog percentage corona gerelateerde burn outs zijn ontstaan. Maar het was ook een soort wake up call voor mensen denk ik, een klap voor de hele rat race maatschappij. Kijk alleen al naar wat het voor de mentaliteit betreft thuiswerken heeft gedaan. Ik denk wel echt dat het voor velen een soort stop op het alsmaar hollende bestaan was, náást de stress die het opleverde natuurlijk. Maar wie weet hebben jullie dat anders ervaren idd en dat kan en mag natuurlijk ook.


Nog los van de verschillende persoonlijke ervaringen vraag ik me ook wel af n hoeverre dit een noodkreet was of liever gezegd wat er dan veranderd is naar aanleiding ervan. Ik heb niet de indruk dat mensen minder zijn gaan vliegen, minder zijn gaan werken, minder afspraken buitenshuis zijn gaan maken, et cetera. Jij wel?
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43724

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 14 Jun 2022 12:39

Re: Waar komen toch al die burn outs vandaan?

Ik hoorde destijds om me heen best wel wat reacties van mensen die die gedwongen ademruimte wel waardeerden. Hoe dat nu zit weet ik niet zo. Denk dat na zo'n lange periode mensen over 't algemeen toch wel weer blij zijn dat er meer kan ja.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem329

Lady-post-a-lot

Berichten: 1375

Geregistreerd: 24 Dec 2021 15:05

Bericht 14 Jun 2022 12:51

Re: Waar komen toch al die burn outs vandaan?

Ik merk nu wel sneller wanneer ik aan mijn grens zit, dan vóór de lockdowns waarin de kinderopvang dicht was (en ik dus noodgedwongen rustig aan mocht/moest doen). Eerder had ik dat niet zo door, omdat ik ook gewoon niet wist hoeveel baat ik kan hebben bij wekenlang rust. Want dat had ik natuurlijk voorheen nooit, drie weken vakantie incl dingen ondernemen was wel de max, en dan ergens nog 2x een los weekje vrij. Niet 2x 7-8wkn nauwelijks iets kunnen doen vanwege lockdowns, en daar bovenop nog m’n geplande vakantie en weekjes vrij. Nu merk ik het goed als ik genoeg energie heb, maar heb ook sneller door als ik uitgeblust begin te raken. En ik merk de laatste tijd heel erg dat dat begint te gebeuren. Alleen: ik kan nu simpelweg niet zoveel rust meer pakken als twee jaar geleden.
<<

Anoniem327

Bericht 14 Jun 2022 13:25

Re: Waar komen toch al die burn outs vandaan?

Silly-One schreef:
Sadie schreef:
Daarom zou ik iedereen aanraden om eerst een studie af te ronden waarmee je financieel onafhankelijk bent en een stabiele situatie creëert en om daarna pas aan kinderen te beginnen. De meeste mensen studeren tussen hun 16e en 25-30e. Studeren combineren met een fulltime baan, terwijl je net in de tropenjaren met kleine kinderen zit, kan wel, maar dan is het toch geen verrassing dat het erg zwaar wordt?



O wacht, dat had ik, maar ik kon geen baan krijgen in het onderwijs. Dus ja ik was voor mijn 25ste klaar, maar kon geen baan vinden. Ik heb tot mijn 30ste op een studentenkamer gewoond, want geen vaste baan dus geen koophuis. Sociale huur kwam je niet tussen en vrije sector onbetaalbaar.
Wat ik dus aangeef, het leven is niet maakbaar. Ondanks dat ik echt wel volgens het boekje ben begonnen.
Volgens mij moet je blij zijn dat je nooit tegenslagen hebt gehad op dit gebied, want jou voorkomen hier doet vermoeden.
Zoals ik al aangaf, voor iemand die hoog opgeleid is kan je, je verdomt slecht verplaatsen in andere situaties en je zit in een behoorlijke ivoren toren.

Waarom kon je geen baan vinden in het onderwijs? Juist daar zijn toch gigantische tekorten? Zelfs eerstejaars studenten wordt al een betaalde baan aangeboden.
<<

LaLou

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 297

Geregistreerd: 27 Dec 2021 23:11

Bericht 14 Jun 2022 13:27

Re: Waar komen toch al die burn outs vandaan?

Ik kon in die tijd ook geen baan vinden in het onderwijs hoor. Toen ik van de pabo kwam, waren er nog geen tekorten. Heel veel van mijn medestudenten zijn iets anders gaan doen, omdat er geen werk te vinden was.
<<

Alexis

Lady-post-a-lot

Berichten: 1302

Geregistreerd: 08 Feb 2021 15:35

Bericht 14 Jun 2022 13:40

Re: Waar komen toch al die burn outs vandaan?

LaLou schreef:Ik kon in die tijd ook geen baan vinden in het onderwijs hoor. Toen ik van de pabo kwam, waren er nog geen tekorten. Heel veel van mijn medestudenten zijn iets anders gaan doen, omdat er geen werk te vinden was.


Precies dit had ik ook. Veel oud klasgenoten hebben echt jaren gezocht tot ze eindelijk een baan hadden. Ik kwam in de adminstratie terecht. Ik vond het prima om te doen en heb daar nog een opleiding voor gedaan.
<<

Anoniem327

Bericht 14 Jun 2022 13:48

Re: Waar komen toch al die burn outs vandaan?

Marin schreef:Ik hoorde destijds om me heen best wel wat reacties van mensen die die gedwongen ademruimte wel waardeerden. Hoe dat nu zit weet ik niet zo. Denk dat na zo'n lange periode mensen over 't algemeen toch wel weer blij zijn dat er meer kan ja.

Ik denk niet dat je je realiseert dat het voor heel veel mensen geen gedwongen ademruimte is geweest. Ik ken veel mensen die in de zorg en het onderwijs werken en die hebben allesbehalve ademruimte gehad. Voor tweeverdieners die vol moesten doorwerken, terwijl hun kinderen thuis waren, zal dit ook niet gelden.

Op dit moment ervaar ik veel meer ademruimte dan in de lockdowns. De kinderen gaan naar school en ik heb genoeg uren om mijn werk te kunnen uitvoeren. Alleen dat al is zo'n verademing. Het contact met collega's geeft sjeu aan mijn werk en de tripjes en etentjes geven lucht om op een fijne manier met ons werk bezig te zijn.

Ook merk ik dat mijn vrienden, sport en sociale activiteiten nodig zijn om balans te vinden. Een avondje lachen en borrelen met vrienden geeft mij zoveel positieve energie, daar kan ik zo een paar weken op teren.
<<

Anoniem327

Bericht 14 Jun 2022 13:50

Re: Waar komen toch al die burn outs vandaan?

Maple schreef:Ik merk nu wel sneller wanneer ik aan mijn grens zit, dan vóór de lockdowns waarin de kinderopvang dicht was (en ik dus noodgedwongen rustig aan mocht/moest doen). Eerder had ik dat niet zo door, omdat ik ook gewoon niet wist hoeveel baat ik kan hebben bij wekenlang rust. Want dat had ik natuurlijk voorheen nooit, drie weken vakantie incl dingen ondernemen was wel de max, en dan ergens nog 2x een los weekje vrij. Niet 2x 7-8wkn nauwelijks iets kunnen doen vanwege lockdowns, en daar bovenop nog m’n geplande vakantie en weekjes vrij. Nu merk ik het goed als ik genoeg energie heb, maar heb ook sneller door als ik uitgeblust begin te raken. En ik merk de laatste tijd heel erg dat dat begint te gebeuren. Alleen: ik kan nu simpelweg niet zoveel rust meer pakken als twee jaar geleden.

Waarom kan je geen rust pakken? Naast je werk, hoef je toch helemaal niks? Of stopte je werk tijdens de lockdown helemaal en heb je dus eigenlijk een paar jaar helemaal niks gedaan?
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11581

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 14 Jun 2022 14:04

Re: Waar komen toch al die burn outs vandaan?

Alexis schreef:
LaLou schreef:Ik kon in die tijd ook geen baan vinden in het onderwijs hoor. Toen ik van de pabo kwam, waren er nog geen tekorten. Heel veel van mijn medestudenten zijn iets anders gaan doen, omdat er geen werk te vinden was.


Precies dit had ik ook. Veel oud klasgenoten hebben echt jaren gezocht tot ze eindelijk een baan hadden. Ik kwam in de adminstratie terecht. Ik vond het prima om te doen en heb daar nog een opleiding voor gedaan.


Dit was in mijn vakgebied ook echt drama. Ik ben in 2012 afgestudeerd en was blij dat ik eind 2013 een baan vond voor 20 uur in de week. Dat de arbeidsvoorwaarden verre van ideaal waren nam ik voor lief om maar een baan in mijn vakgebied te hebben en mijn BIG te kunnen behouden. Uiteindelijk mezelf in die 20 uur per week helemaal over de kop gewerkt. Ondertussen wel zoekend naar wat anders maar ook dat was niet te vinden. Vond ik in die periode ongeveer 30 vacatures door het hele land, dat is nu ongeveer x10 als ik zoals net snel keek.
2015 💙
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6230

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:32

Bericht 14 Jun 2022 14:14

Re: Waar komen toch al die burn outs vandaan?

Sadie schreef:
Silly-One schreef:

O wacht, dat had ik, maar ik kon geen baan krijgen in het onderwijs. Dus ja ik was voor mijn 25ste klaar, maar kon geen baan vinden. Ik heb tot mijn 30ste op een studentenkamer gewoond, want geen vaste baan dus geen koophuis. Sociale huur kwam je niet tussen en vrije sector onbetaalbaar.
Wat ik dus aangeef, het leven is niet maakbaar. Ondanks dat ik echt wel volgens het boekje ben begonnen.
Volgens mij moet je blij zijn dat je nooit tegenslagen hebt gehad op dit gebied, want jou voorkomen hier doet vermoeden.
Zoals ik al aangaf, voor iemand die hoog opgeleid is kan je, je verdomt slecht verplaatsen in andere situaties en je zit in een behoorlijke ivoren toren.

Waarom kon je geen baan vinden in het onderwijs? Juist daar zijn toch gigantische tekorten? Zelfs eerstejaars studenten wordt al een betaalde baan aangeboden.


Voorheen niet hoor, het is pas sinds een jaar of 6-7 dat er tekorten in formaties zijn.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Danny

Kletskop

Berichten: 634

Geregistreerd: 07 Mei 2021 08:54

Bericht 14 Jun 2022 14:21

Re: Waar komen toch al die burn outs vandaan?

'Of heb je een paar jaar helemaal niets gedaan....'
Jammer dat bij bepaalde mensen in hun manier van vragen stellen,gelijk een negatieve ondertoon zit.
<<

Anoniem327

Bericht 14 Jun 2022 14:33

Re: Waar komen toch al die burn outs vandaan?

Ze zal vast iets hebben gedaan, maar ik bedoel dat wanneer je werk geheel stopt tijdens de lockdowns, je sociale leven zo goed als stilstaat en je thuis ook niet veel hoeft te doen, dat dit een totaal andere situatie is dan mensen met werk dat vol doorging, of zelfs nog drukker werd (zoals in de zorg en het onderwijs) en met kinderen thuis en daar bovenop nog thuisscholing
Laatst gewijzigd door Anoniem327 op 14 Jun 2022 14:38, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Danny

Kletskop

Berichten: 634

Geregistreerd: 07 Mei 2021 08:54

Bericht 14 Jun 2022 14:38

Re: Waar komen toch al die burn outs vandaan?

Ik vond de vraagstelling suggestief,maar nu je t uitlegt,komt t beter over.
Dankjewel.
<<

Blunt

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 726

Geregistreerd: 16 Sep 2013 15:48

Bericht 14 Jun 2022 15:18

Re: Waar komen toch al die burn outs vandaan?

Het werk ging gewoon door maar dan vanuit huis. Ik heb zelf geen kinderen maar de capaciteit van mijn teamleden halveerde zo'n beetje door de perikelen met kinderen die thuis waren. Dat betekende dat we dezelfde hoeveelheid werk met minder fte moesten uitvoeren. En dat plannen van werk heel moeizaam ging, door steeds op korte termijn onbeschikbaarheid van collega's (ik moet NU iets doen met/voor de kinderen). Begrijp mij goed, ik ben niet jaloers op die struggles maar het werk dat op zo'n moment bleef liggen kwam wel altijd op de schouders van de collega's zonder (kleine) kinderen. Niet iedereen voelt zo'n verantwoordelijkheid en logt om vijf uur s'ochtends in ;)
<<

Anoniem327

Bericht 14 Jun 2022 15:24

Re: Waar komen toch al die burn outs vandaan?

Blunt schreef:Het werk ging gewoon door maar dan vanuit huis. Ik heb zelf geen kinderen maar de capaciteit van mijn teamleden halveerde zo'n beetje door de perikelen met kinderen die thuis waren. Dat betekende dat we dezelfde hoeveelheid werk met minder fte moesten uitvoeren. En dat plannen van werk heel moeizaam ging, door steeds op korte termijn onbeschikbaarheid van collega's (ik moet NU iets doen met/voor de kinderen). Begrijp mij goed, ik ben niet jaloers op die struggles maar het werk dat op zo'n moment bleef liggen kwam wel altijd op de schouders van de collega's zonder (kleine) kinderen. Niet iedereen voelt zo'n verantwoordelijkheid en logt om vijf uur s'ochtends in ;)

Nee, dat snap ik. Op mijn werk hadden we daar ook last van. Zelf wilde ik zo niet zijn en ik heb dus meer werk op me genomen van andere collega's waarbij het echt niet lukte. Dat vond ik soms best lastig, want ik heb net zo goed kinderen. Je zag wel goed de mentaliteit van mensen boven komen, de ene denkt in oplossingen, waar de ander alleen onmogelijkheden ziet. Ik moet zeggen dat de mensen die toen de kar hebben getrokken wel de afgelopen tijd allemaal promoties hebben gekregen, dus wat dat betreft heeft het harde werk iets opgeleverd.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9781

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 14 Jun 2022 15:27

Re: Waar komen toch al die burn outs vandaan?

Sadie, ik denk dat dat komt omdat lageropgeleide meer alleen met hun kind(eren) wonen dan hogeropgeleide vrouwen.


Respect sowieso voor alle vrouwen en moeders. Als ik enkel en alleen elke dag zou zijn met de zorg voor mijn kinderen, financiele stress en sociale druk. Zou ik al een burn out krijgen bij 1 middag werk volgens mij.
<<

kippie

Lady-post-a-lot

Berichten: 1276

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:34

Bericht 14 Jun 2022 15:37

Re: Waar komen toch al die burn outs vandaan?

Ik denk door de sociale druk die er is gekomen.

Iedereen moet maar van alles.
Wij willen/moeten werken.
Onze sociale leven moet natuurlijk door gaan.
We moeten sporten.
Onze telefoon moet 24 uur per dag bij ons zijn anders zijn we niet bereikbaar.
De eventuele moeder vaders rennen zich suf naar sportclubjes van kinderen
Natuurlijk moeten we ook nog wat vrijwilliger werk doen.
En ja dan het huishouden nog ect ect..

En als je dan terug gaat naar vroeger was alles anders.. ja was ja we leven nu.
<<

Anoniem327

Bericht 14 Jun 2022 15:38

Re: Waar komen toch al die burn outs vandaan?

Tabbie schreef:Sadie, ik denk dat dat komt omdat lageropgeleide meer alleen met hun kind(eren) wonen dan hogeropgeleide vrouwen.


Respect sowieso voor alle vrouwen en moeders. Als ik enkel en alleen elke dag zou zijn met de zorg voor mijn kinderen, financiele stress en sociale druk. Zou ik al een burn out krijgen bij 1 middag werk volgens mij.

Als je uit elkaar gaat, betekent dat nog niet dat je elke dag alleen de zorg hebt over je kinderen. De meeste kinderen hebben twee ouders en je bent niet ineens geen ouder meer, omdat je gaat scheiden van de andere ouder.
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6124

Geregistreerd: 11 Sep 2013 12:54

Bericht 14 Jun 2022 16:24

Re: Waar komen toch al die burn outs vandaan?

Als je de tijd hebt om de godsganse dag op het forum te zitten dan is de kans op een burn-out naar mening niet zo groot.

Dat anderen daar geen tijd voor hebben veel taken te doen hebben en soms het overzicht/balans verliezen maakt ze niet zwak.
<<

LaLou

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 297

Geregistreerd: 27 Dec 2021 23:11

Bericht 14 Jun 2022 16:42

Re: Waar komen toch al die burn outs vandaan?

SoGood schreef:Als je de tijd hebt om de godsganse dag op het forum te zitten dan is de kans op een burn-out naar mening niet zo groot.



🤣
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9781

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 14 Jun 2022 17:37

Re: Waar komen toch al die burn outs vandaan?

Wie heeft het over scheiden? Jij vraagt je af waarom er een verschil is tussen opleidingsniveau en burn outs. Ik geef ook een verschil daarin aan wat een reden kan zijn.

Je kan ook blij zijn dat ik met je meedenk.
<<

Anoniem329

Lady-post-a-lot

Berichten: 1375

Geregistreerd: 24 Dec 2021 15:05

Bericht 14 Jun 2022 17:39

Re: Waar komen toch al die burn outs vandaan?

Sadie schreef:
Maple schreef:Ik merk nu wel sneller wanneer ik aan mijn grens zit, dan vóór de lockdowns waarin de kinderopvang dicht was (en ik dus noodgedwongen rustig aan mocht/moest doen). Eerder had ik dat niet zo door, omdat ik ook gewoon niet wist hoeveel baat ik kan hebben bij wekenlang rust. Want dat had ik natuurlijk voorheen nooit, drie weken vakantie incl dingen ondernemen was wel de max, en dan ergens nog 2x een los weekje vrij. Niet 2x 7-8wkn nauwelijks iets kunnen doen vanwege lockdowns, en daar bovenop nog m’n geplande vakantie en weekjes vrij. Nu merk ik het goed als ik genoeg energie heb, maar heb ook sneller door als ik uitgeblust begin te raken. En ik merk de laatste tijd heel erg dat dat begint te gebeuren. Alleen: ik kan nu simpelweg niet zoveel rust meer pakken als twee jaar geleden.

Waarom kan je geen rust pakken? Naast je werk, hoef je toch helemaal niks? Of stopte je werk tijdens de lockdown helemaal en heb je dus eigenlijk een paar jaar helemaal niks gedaan?

Mijn werk ging van 32h pw naar 0h pw in de eerste lockdown, en 8h pw in de tweede.

Als het goed is, weet je mijn werkgebied trouwens inmiddels wel, en had je zelf je allerlaatste vraag kunnen beantwoorden.
<<

Anoniem329

Lady-post-a-lot

Berichten: 1375

Geregistreerd: 24 Dec 2021 15:05

Bericht 14 Jun 2022 17:43

Re: Waar komen toch al die burn outs vandaan?

Sadie schreef:Ze zal vast iets hebben gedaan, maar ik bedoel dat wanneer je werk geheel stopt tijdens de lockdowns, je sociale leven zo goed als stilstaat en je thuis ook niet veel hoeft te doen, dat dit een totaal andere situatie is dan mensen met werk dat vol doorging, of zelfs nog drukker werd (zoals in de zorg en het onderwijs) en met kinderen thuis en daar bovenop nog thuisscholing

Dan heb je mijn bericht niet goed gelezen. Ik trek namelijk nergens een vergelijking met een andere situatie. Ik heb het puur en alleen over wat ik aan mezelf merk. Jij bent degene die alles op de weegschaal wil gooien. Altijd.
<<

Anoniem327

Bericht 14 Jun 2022 17:45

Re: Waar komen toch al die burn outs vandaan?

Maple schreef:
Sadie schreef:Waarom kan je geen rust pakken? Naast je werk, hoef je toch helemaal niks? Of stopte je werk tijdens de lockdown helemaal en heb je dus eigenlijk een paar jaar helemaal niks gedaan?

Mijn werk ging van 32h pw naar 0h pw in de eerste lockdown, en 8h pw in de tweede.

Als het goed is, weet je mijn werkgebied trouwens inmiddels wel, en had je zelf je allerlaatste vraag kunnen beantwoorden.

Wat een privilege dat je zo weinig hebt hoeven doen in de lockdowns. Ik kan me voorstellen dat het voelt als een betaalde sabbatical.
VorigeVolgende

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers