Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Waar komen toch al die burn outs vandaan?

<<

Anoniem329

Lady-post-a-lot

Berichten: 1375

Geregistreerd: 24 Dec 2021 14:05

Bericht 13 Jun 2022 21:36

Re: Waar komen toch al die burn outs vandaan?

Sadie, of je nou echt bent of hartstikke nep, in beide gevallen: wat ben je toch een vreselijk naar en achterbaks mens. Gewoon over lijken gaan, bewúst narren en porren, en dan nog schijnheilig ‘lief’ zitten doen. Bah.
<<

Radler

Yipyapper

Berichten: 1692

Geregistreerd: 31 Dec 2018 17:26

Bericht 13 Jun 2022 21:42

Re: Waar komen toch al die burn outs vandaan?

Scheef 😘

Het is de toon die de muziek maakt.
In je reacties leg je vaak al een oordeel (wat doe jij om meer salaris binnen te krijgen / in een ander topic hoe zal je ex zich wel niet voelen etc etc).
Jouw vraagstellingen kunnen heel veel pijn oproepen bij mensen.

En qua laagopgeleide mensen en sneller burn out, misschien omdat veel voor weinig geld de kut klusjes doen qua werk. Vaak op onmogelijke tijden (nachten, ochtenden, avonden) vaak ook lichamelijk zwaar werk.
Laatst gewijzigd door Radler op 13 Jun 2022 21:45, in totaal 1 keer gewijzigd.
Juli 2019
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43576

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 13 Jun 2022 21:44

Re: Waar komen toch al die burn outs vandaan?

Ik kan zelf wel zeggen dat ik ruim tien jaar later nog steeds wat psychische klachten ervaar ja. Niet in extreme mate, maar het is er nog altijd.

Lieve Scheef, ik wens jullie zoveel goeds toe. Dat gun ik jullie. Het klinkt zo zwaar en alsof je zoveel doet. Nogmaals 😘
Let's discover the world together.
<<

Scheef

Bericht 13 Jun 2022 21:52

Re: Waar komen toch al die burn outs vandaan?

Dames jullie zijn lief♥️

Dit valt vandaag echt volkomen verkeerd dit topic en specifiek Sadies reacties. Vandaag is namelijk duidelijk geworden dan mijn man nooit meer ook maar richting zijn oude salaris zal gaan verdienen. En dat ik dis geen idee meer heb hoe hiermee om te moeten gaan, we knokken al zo lang om financieel rond te kunnen komen. En dat is maar bijzaak bij alles wat er in alleen al ons gezin speelt, laat staan daarbuiten nog. Maar geld is nodig. En als zo’n gemeen iemand dan even zegt dat ik nog maar meer moet gaan werken dan knapt t bij mij ook een keer.

Ik cijfer mezelf al zolang weg voor alles en iedereen. Met liefde en omdat het niet anders is en kan. Maar dan even zo’n zogenaamd perfect iemand deze dingen zien zeggen is vandaag even mijn druppel.

Sadie, ik wil jouw zogenaamde goede wensen niet hebben. Steek ze maar waar de zon niet schijnt. Alsjeblieft.
<<

Anoniem327

Bericht 13 Jun 2022 21:59

Re: Waar komen toch al die burn outs vandaan?

Kun je niet (eventueel tijdelijk?) stoppen met die studie ernaast, zodat je alle tijd hebt om de kost te verdienen voor je gezin? Nood breekt wet, het is niet leuk, maar misschien wel broodnodig op dit moment?

En je man kan niet meer terugkomen op zijn oude niveau, maar wellicht kan hij in een meer eenvoudige baan, zonder veel werkdruk wel aan de slag? Alle beetjes helpen.
<<

Scheef

Bericht 14 Jun 2022 05:33

Re: Waar komen toch al die burn outs vandaan?

Nee dat kan niet. Jij bent echt zo zuur. Mensen moeten werken en investeren om meer geld te verdienen om rond te kunnen blijven komen. Dat doe ik. Precies zoals jij in zoveel topics zegt dat mensen moeten doen. Meer inkomen genereren en keihard werken: check! 40+ uren maken: check. Want als ik stop met mijn studie dan kan ik misschien we ergens een contact voor 40 uur krijgen, maar dan val ik terug in uurloon waardoor het netto minder zal zijn dan ik nu betaald krijg. Denk jij echt dat ik achterlijk ben en niet alle opties al bekeken heb? Ik verdien de broodnodige kost door keihard werken en studeren.

En mijn man is aan het werk in ander werk, maar daarmee krijgen we dus wel echt veel minder geld binnen. Dat wordt nu nog aangevuld vanuit de wia. Maar dat stopt een keer. Dus dan hebben we al jaren met ruim 40% minder inkomen geleefd, ingeteerd op al ons spaargeld, zo zuinig als we kunnen geleefd. En dan? Komt de geweldige Sadie met al haar spaargeld, oppermentale en lichamelijke gezondheid dan ons helpen om te kunnen wonen en leven?

Moeilijk te begrijpen in je fucking hemelse bubbel hè? Dat het leven niet maakbaar is, dat er dingen kunnen gebeuren die niet voorzien zijn en die ook nog eens jaren of levenslang spelen waardoor alles komt te veranderen? Waardoor alle zekerheid die je ooit had wegvalt? Gezondheid is niet vanzelfsprekend, genoeg geld hebben ook niet. Tot 7 jaar terug hadden wij alles, mooi leven, meer dan zat inkomen en spaargeld. Toen werd zoon ziek, daarna man, dochter. En kijk waar we nu staan.
<<

Danny

Kletskop

Berichten: 634

Geregistreerd: 07 Mei 2021 07:54

Bericht 14 Jun 2022 07:13

Re: Waar komen toch al die burn outs vandaan?

Scheef..woman...laat t gaan...je doet t goed...pak deze forumstress er niet bij..denk om jezelf!
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11502

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 14 Jun 2022 07:30

Re: Waar komen toch al die burn outs vandaan?

Scheef, Sadie heeft geen idee. Een burn-out getuigd juist van ontzettend veel doorzettingsvermogen. Zo veel dat je door blijft gaan waar anderen al afgehaakt zijn. Zo veel dat je steeds weer over je eigen grenzen heen gaat. Jouw man is sterk heel sterk. Inderdaad wat je zegt een burn-out overkomt je en is alles behalve lekker. Een burn-out is het resultaat van jarenlang over je grenzen heen gaan.

Ik maak me ook zorgen over de komende jaren. We zitten echt met een explosieve cocktail op dit moment. De enorm hoge inflatie en daarnaast de toegenomen werkdruk door de personeelstekorten in combinatie met de 'restverschijnselen' van corona waardoor we de prikkels van op kantoor werken niet meer gewend zijn zou nog wel eens een enorm negatief effect kunnen hebben.

Daarnaast overkomt een burn-out je. De afgelopen jaren zijn enorm zwaar geweest. Toen ik 10 jaar geleden afstudeerde zaten we in de staart van de kredietcrisis. Het was dus heel lastig om werk te vinden. Inmiddels zijn er weer enorm veel vacatures in de branche maar wil ik daar niet meer in werken. Er zitten daar te veel toxische factoren. Factoren die je van buitenaf niet heel snel verwacht maar die nog heel gewoon zijn in die branche. Vervolgens kwam er een stabiele periode van een aantal jaar waarin je eventueel een huis zou kunnen kopen maar daarvoor had je vaak wel een vast contract nodig. Waarna vrij snel de gekte op de huizenmarkt uitbrak.

En als ik nu ook bij mijn collega's een het bed kijk is daar de werkdruk enorm gestegen. Naast de zorg is er nog enorm veel adminstratie en dingen die bijgehouden moeten worden. Daarnaast de implementatie van de wet zorg en dwang wat ontzettend veel vraagt. Alle stress rondom corona. De verplichte scholingen en trainingen die gevolgd moeten worden om maar bekwaam te blijven en daarnaast de grote tekorten.
2015 💙
<<

LaLou

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 297

Geregistreerd: 27 Dec 2021 22:11

Bericht 14 Jun 2022 07:47

Re: Waar komen toch al die burn outs vandaan?

Het is inderdaad geen houdbare maatschappij meer.
<<

Agnes

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1635

Geregistreerd: 11 Jul 2018 17:09

Bericht 14 Jun 2022 07:58

Re: Waar komen toch al die burn outs vandaan?

Minx schreef:Ik maak me ook zorgen over de komende jaren. We zitten echt met een explosieve cocktail op dit moment. De enorm hoge inflatie en daarnaast de toegenomen werkdruk door de personeelstekorten in combinatie met de 'restverschijnselen' van corona waardoor we de prikkels van op kantoor werken niet meer gewend zijn zou nog wel eens een enorm negatief effect kunnen hebben.

Daar maak ik me ook zorgen over ja. En beetje offtopic: maar ik vraag me ook echt af waar "al die mensen" dan zijn gebleven.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43576

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 14 Jun 2022 08:06

Re: Waar komen toch al die burn outs vandaan?

LaLou schreef:Het is inderdaad geen houdbare maatschappij meer.


Dat vond ik ook tijdens die eerste corona periode opvallend. Dat mensen gedwongen werden wat rustiger aan te doen en dat voor veel mensen een soort eye opener was in wat voor constant door hollende maatschappij we leven met amper ademruimte.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem327

Bericht 14 Jun 2022 08:10

Re: Waar komen toch al die burn outs vandaan?

Marin schreef:
LaLou schreef:Het is inderdaad geen houdbare maatschappij meer.


Dat vond ik ook tijdens die eerste corona periode opvallend. Dat mensen gedwongen werden wat rustiger aan te doen en dat voor veel mensen een soort eye opener was in wat voor constant door hollende maatschappij we leven met amper ademruimte.


Vond je? Ik denk dat veel mensen helemaal niet gedwongen werden het rustiger aan te doen, maar eerder nog veel harder moesten werken. En daar plukken we nog steeds de naweeen van. Veel mensen hadden tijdens lockdown juist helemaal geen ruimte voor ontspanning en rustig aan doen, dat is nu pas weer.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43576

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 14 Jun 2022 08:13

Re: Waar komen toch al die burn outs vandaan?

Holden schreef:
Marin schreef:
Dat vond ik ook tijdens die eerste corona periode opvallend. Dat mensen gedwongen werden wat rustiger aan te doen en dat voor veel mensen een soort eye opener was in wat voor constant door hollende maatschappij we leven met amper ademruimte.


Vond je? Ik denk dat veel mensen helemaal niet gedwongen werden het rustiger aan te doen, maar eerder nog veel harder moesten werken. En daar plukken we nog steeds de naweeen van. Veel mensen hadden tijdens lockdown juist helemaal geen ruimte voor ontspanning en rustig aan doen, dat is nu pas weer.


Ja beide dingen eigenlijk. Heel veel thuiswerkstress en opvang voor kinderstress maar ook een soort gedwongen niets doen. Sociale pauze. Een soort stop op de wereld. Heel dubbel ja. Ik vond dat met name in die eerste lockdown opvallend.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem329

Lady-post-a-lot

Berichten: 1375

Geregistreerd: 24 Dec 2021 14:05

Bericht 14 Jun 2022 08:15

Re: Waar komen toch al die burn outs vandaan?

Holden schreef:
Marin schreef:
Dat vond ik ook tijdens die eerste corona periode opvallend. Dat mensen gedwongen werden wat rustiger aan te doen en dat voor veel mensen een soort eye opener was in wat voor constant door hollende maatschappij we leven met amper ademruimte.


Vond je? Ik denk dat veel mensen helemaal niet gedwongen werden het rustiger aan te doen, maar eerder nog veel harder moesten werken. En daar plukken we nog steeds de naweeen van. Veel mensen hadden tijdens lockdown juist helemaal geen ruimte voor ontspanning en rustig aan doen, dat is nu pas weer.

Ik denk dat dat ook afhangt van de situatie waarin je verkeerde. Thuiswerken én een gezin met schoolgaande kinderen die thuisonderwijs moesten, leverde duidelijk veel druk op. Maar ik heb het zelf ook zo ervaren als Marin aangeeft. Ik heb vooral tijdens de eerste lockdown een tijd niet kunnen werken, veel thuis geweest want je kon immers niet anders. Ik heb de rust in die lockdown wel als iets ervaren wat ik écht heel hard nodig had, maar dat ik het zo nodig had, heb ik me al werkend nooit gerealiseerd, omdat het gewoon altijd rennen en vliegen is.
<<

LaLou

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 297

Geregistreerd: 27 Dec 2021 22:11

Bericht 14 Jun 2022 08:19

Re: Waar komen toch al die burn outs vandaan?

Marin schreef:
LaLou schreef:Het is inderdaad geen houdbare maatschappij meer.


Dat vond ik ook tijdens die eerste corona periode opvallend. Dat mensen gedwongen werden wat rustiger aan te doen en dat voor veel mensen een soort eye opener was in wat voor constant door hollende maatschappij we leven met amper ademruimte.


Ik ook. Ik hoorde dat ook veel terug op mijn werk, dat ouders eigenlijk best wel OK waren met dat heel veel voor hun kinderen even niet meer hoefde. Hoe bizar en pijnlijk die lockdown voor velen was, zo had het ook weer iets goeds.
<<

LaLou

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 297

Geregistreerd: 27 Dec 2021 22:11

Bericht 14 Jun 2022 08:21

Re: Waar komen toch al die burn outs vandaan?

Ik vond de lockdown ook heftig hoor. Ik moest 4 kinderen thuisonderwijs geven en zelf werken voor zover dat kon, maar we hoefden niet naar sport, clubs, sociale contacten stonden op een laag pitje en dat vond ik dan weer niet zo erg. Ik hoef niet terug naar een lockdown situatie, maar ik ben nu wel bewust minder gaan werken want toen de drukte weer toe nam merkte ik dat direct in mijn energie.
<<

Derpy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1951

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:58

Bericht 14 Jun 2022 09:49

Re: Waar komen toch al die burn outs vandaan?

Holden schreef:
Marin schreef:
Dat vond ik ook tijdens die eerste corona periode opvallend. Dat mensen gedwongen werden wat rustiger aan te doen en dat voor veel mensen een soort eye opener was in wat voor constant door hollende maatschappij we leven met amper ademruimte.


Vond je? Ik denk dat veel mensen helemaal niet gedwongen werden het rustiger aan te doen, maar eerder nog veel harder moesten werken. En daar plukken we nog steeds de naweeen van. Veel mensen hadden tijdens lockdown juist helemaal geen ruimte voor ontspanning en rustig aan doen, dat is nu pas weer.


Ik las en hoorde veel van mensen die het zo relaxt vonden omdat ze hun werk niet meer konden doen en dus een soort gedwongen vakantie hadden, maar hier thuis hebben we harder moeten werken dan ooit, dus ik denk dat je daar sowieso twee groepen in hebt. Ik heb gelukkig geen kinderen, maar veel collega's zaten de hele dag met hun kinderen thuis en dan moesten ze 's avonds nog 8 uur werk gedaan zien te krijgen. Dat hou je niet lang vol.

Veel sterkte, Scheef. Je verwoordt het heel goed. Zoiets kan iedereen overkomen, ook al denk je van niet. Je leven kan ineens op z'n kop komen staan en dan kom je erachter dat het inderdaad niet maakbaar is, zoals veel mensen denken.
<<

Anoniem327

Bericht 14 Jun 2022 09:57

Re: Waar komen toch al die burn outs vandaan?

Het was voor verschillende groepen heel verschillend. Ik had vrijgezelle, alleenwonende vrienden die na een paar weken al helemaal gek werden van thuis alleen in hun kleine woning zitten. De muren kwamen op ze af en sommigen voelden zich zeer eenzaam en verveeld.

Terwijl het voor mij en veel van mijn collega's met kinderen juist nooit eerder zo druk was met kleine kinderen 24/7 thuis, geen school, geen opvang, geen oppas, geen opa's en oma's die konden bijspringen en dat gecombineerd met fulltime thuiswerken en thuisscholing. Het was een combinatie die niet te doen was en zeker niet op lange termijn vol te houden was.

Ik ben een hele tijd om 5 uur 's ochtends opgestaan, zodat ik uren kon maken en werkte 's avonds van 8 tot 11 nog wat uren om het allemaal rond te krijgen. Dat is voor een paar weken best te doen, maar na een tijd merk je dat het begint op te breken.
<<

Anoniem327

Bericht 14 Jun 2022 10:06

Re: Waar komen toch al die burn outs vandaan?

Scheef schreef:Nee dat kan niet. Jij bent echt zo zuur. Mensen moeten werken en investeren om meer geld te verdienen om rond te kunnen blijven komen. Dat doe ik. Precies zoals jij in zoveel topics zegt dat mensen moeten doen. Meer inkomen genereren en keihard werken: check! 40+ uren maken: check. Want als ik stop met mijn studie dan kan ik misschien we ergens een contact voor 40 uur krijgen, maar dan val ik terug in uurloon waardoor het netto minder zal zijn dan ik nu betaald krijg. Denk jij echt dat ik achterlijk ben en niet alle opties al bekeken heb? Ik verdien de broodnodige kost door keihard werken en studeren.

En mijn man is aan het werk in ander werk, maar daarmee krijgen we dus wel echt veel minder geld binnen. Dat wordt nu nog aangevuld vanuit de wia. Maar dat stopt een keer. Dus dan hebben we al jaren met ruim 40% minder inkomen geleefd, ingeteerd op al ons spaargeld, zo zuinig als we kunnen geleefd. En dan? Komt de geweldige Sadie met al haar spaargeld, oppermentale en lichamelijke gezondheid dan ons helpen om te kunnen wonen en leven?

Moeilijk te begrijpen in je fucking hemelse bubbel hè? Dat het leven niet maakbaar is, dat er dingen kunnen gebeuren die niet voorzien zijn en die ook nog eens jaren of levenslang spelen waardoor alles komt te veranderen? Waardoor alle zekerheid die je ooit had wegvalt? Gezondheid is niet vanzelfsprekend, genoeg geld hebben ook niet. Tot 7 jaar terug hadden wij alles, mooi leven, meer dan zat inkomen en spaargeld. Toen werd zoon ziek, daarna man, dochter. En kijk waar we nu staan.

Ik hoop dat jullie er samen uitkomen. Ik kan jullie niet helpen om te kunnen wonen en leven, alleen advies geven, wat ik met alle liefde doe. Jullie hebben het geluk dat je al eerder een huis hebt gekocht, dat zeer waarschijnlijk flink in waarde is gestegen. Daardoor is een stap naar een kleiner huis (appartement), of naar een iets minder gewilde buurt, makkelijk te maken. Jullie tweede geluk is dat de personeelstekorten zeer hoog zijn, waardoor ook jouw man veel kansen heeft en wellicht in de positie zit om over zijn salaris te onderhandelen.

Probeer het positief te blijven inzien, er is zoveel om dankbaar voor te zijn, elke dag opnieuw.
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11831

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 14 Jun 2022 10:24

Re: Waar komen toch al die burn outs vandaan?

Sadie ga nu niet meer zout in de wonden strooien. Je merkt nu toch zelf ook wel dat je te ver doordraaft? Zeker voor iemand die zo hoog opgeleid is verwacht ik wel dat je kan inzien dat je nu grenzen over gaat en meer kapot maakt wat nodig is.
Ieder huisje heeft zijn kruisje. Het leven is niet maakbaar zoals meerdere meiden hier zeggen en toch blijf je zeggen dat het leven wel maakbaar is. Dat we keuzes hebben om te maken, open je bruine ogen eens en zie dat het leven niet maakbaar is.
Je komt nu bijvoorbeeld aan met het voorbeeld van verhuizen. Ik weet niet hoor, maar verhuizen kost een bak geld. Niet alleen het verhuizen zelf, maar alle kosten die er nog eens bij komen om alles te regelen. Notaris, taxatie, hypotheek gesprek etc. Je moet voor die basis echt al een 15.000 spaargeld hebben ( kosten koper ook meegenomen) om te kunnen verhuizen. Dus blijven zitten is goedkoper. Zeker nu kleinere woningen echt niet goedkoper zijn geworden.

Scheef heeft nu een keuze gemaakt om te gaan studeren om een stap op de arbeidsmarkt te maken. Helaas zijn er in die periode dingen gebeurd waar ze geen invloed op heeft gehad, maar stoppen met de studie is geen optie.
Als ik naar mijn eigen verhaal ga kijken. Ik begon aan een studie en ik kreeg een baan aangeboden. Fulltime op 75 minuten rijden van huis. Ik moest die baan aannemen anders zou ik in de bijstand terecht komen. In de bijstand is wel de afspraak, iedere baan die ze je aanbieden moet je aannemen. Met mijn studie zou er dan geen rekening gehouden worden.
Gevolg. Ik werkte fulltime op 4 dagen, met een behoorlijke reistijd. Was druk bezig met mijn 1ste jaar studie waarvan ik bijna alles gehaald heb. Jaar erop werkte ik dichterbij, maar mijn studie was prut. Ik was zo kapot van het jaar ervoor dat ik echt een jaar nodig heb gehad om alles weer op de rit te krijgen. Had ik een keuze? Nee, want ook ik begon een studie voor een betere positie op de arbeidsmarkt. Ik heb op een randje gestaan, maar wel te kans gehad om optijd gas terug te nemen.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Anoniem327

Bericht 14 Jun 2022 10:33

Re: Waar komen toch al die burn outs vandaan?

Sadie schreef:
Ik ben een hele tijd om 5 uur 's ochtends opgestaan, zodat ik uren kon maken en werkte 's avonds van 8 tot 11 nog wat uren om het allemaal rond te krijgen. Dat is voor een paar weken best te doen, maar na een tijd merk je dat het begint op te breken.


Ugh, ja, zo deed ik het ook.

Zo lezende krijg ik haast het idee dat juist de mensen die het al zo druk hadden, het alleen maar drukker kregen. Van een gedwongen rust heb ik in ieder geval niets gemerkt! Ja, de sportclubjes en feestjes enzo vervielen, maar daar had ik ook helemaal geen tijd of energie voor gehad als ze er wel waren geweest.
<<

Anoniem327

Bericht 14 Jun 2022 10:46

Re: Waar komen toch al die burn outs vandaan?

Holden schreef:
Sadie schreef:
Ik ben een hele tijd om 5 uur 's ochtends opgestaan, zodat ik uren kon maken en werkte 's avonds van 8 tot 11 nog wat uren om het allemaal rond te krijgen. Dat is voor een paar weken best te doen, maar na een tijd merk je dat het begint op te breken.


Ugh, ja, zo deed ik het ook.

Zo lezende krijg ik haast het idee dat juist de mensen die het al zo druk hadden, het alleen maar drukker kregen. Van een gedwongen rust heb ik in ieder geval niets gemerkt! Ja, de sportclubjes en feestjes enzo vervielen, maar daar had ik ook helemaal geen tijd of energie voor gehad als ze er wel waren geweest.

Nou inderdaad, ik zou ook niet weten waar dat in de planning had gepast. Wij werkten zelfs in het weekend door, omdat er anders niet genoeg tijd was.

Aan de ene kant gaf het rust dat al die sociale activiteiten er niet waren, aan de andere kant betekende dit dat alles uit ons moest komen, wat betreft het stimuleren en uitdagen van de kinderen. Onze kinderen houden van drukte, zijn zeer actief, ondernemend en sociaal en hebben veel uitdaging nodig, dus dit was best lastig, omdat alles dicht zat. Zeker in de winter was het bijna niet te doen om ze te bieden wat ze nodig hadden.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11502

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 14 Jun 2022 10:48

Re: Waar komen toch al die burn outs vandaan?

Holden schreef:
Sadie schreef:
Ik ben een hele tijd om 5 uur 's ochtends opgestaan, zodat ik uren kon maken en werkte 's avonds van 8 tot 11 nog wat uren om het allemaal rond te krijgen. Dat is voor een paar weken best te doen, maar na een tijd merk je dat het begint op te breken.


Ugh, ja, zo deed ik het ook.

Zo lezende krijg ik haast het idee dat juist de mensen die het al zo druk hadden, het alleen maar drukker kregen. Van een gedwongen rust heb ik in ieder geval niets gemerkt! Ja, de sportclubjes en feestjes enzo vervielen, maar daar had ik ook helemaal geen tijd of energie voor gehad als ze er wel waren geweest.


Dat komt nu allemaal weer terug alleen de tijd om op adem te komen is er niet geweest. Daarbij de drukte van de kantoren, bepaalde prikkels niet meer gewend zijn en in veel sectoren hoge werkdruk door personeelstekort is best een explosieve cocktail.
2015 💙
<<

Anoniem327

Bericht 14 Jun 2022 10:52

Re: Waar komen toch al die burn outs vandaan?

Silly-One schreef:Sadie ga nu niet meer zout in de wonden strooien. Je merkt nu toch zelf ook wel dat je te ver doordraaft? Zeker voor iemand die zo hoog opgeleid is verwacht ik wel dat je kan inzien dat je nu grenzen over gaat en meer kapot maakt wat nodig is.
Ieder huisje heeft zijn kruisje. Het leven is niet maakbaar zoals meerdere meiden hier zeggen en toch blijf je zeggen dat het leven wel maakbaar is. Dat we keuzes hebben om te maken, open je bruine ogen eens en zie dat het leven niet maakbaar is.
Je komt nu bijvoorbeeld aan met het voorbeeld van verhuizen. Ik weet niet hoor, maar verhuizen kost een bak geld. Niet alleen het verhuizen zelf, maar alle kosten die er nog eens bij komen om alles te regelen. Notaris, taxatie, hypotheek gesprek etc. Je moet voor die basis echt al een 15.000 spaargeld hebben ( kosten koper ook meegenomen) om te kunnen verhuizen. Dus blijven zitten is goedkoper. Zeker nu kleinere woningen echt niet goedkoper zijn geworden.

Ze zegt zelf dat ze waarschijnlijk moeten verhuizen, omdat ze het huis waar ze nu wonen niet meer kunnen betalen.

Scheef heeft nu een keuze gemaakt om te gaan studeren om een stap op de arbeidsmarkt te maken. Helaas zijn er in die periode dingen gebeurd waar ze geen invloed op heeft gehad, maar stoppen met de studie is geen optie.
Als ik naar mijn eigen verhaal ga kijken. Ik begon aan een studie en ik kreeg een baan aangeboden. Fulltime op 75 minuten rijden van huis. Ik moest die baan aannemen anders zou ik in de bijstand terecht komen. In de bijstand is wel de afspraak, iedere baan die ze je aanbieden moet je aannemen. Met mijn studie zou er dan geen rekening gehouden worden.
Gevolg. Ik werkte fulltime op 4 dagen, met een behoorlijke reistijd. Was druk bezig met mijn 1ste jaar studie waarvan ik bijna alles gehaald heb. Jaar erop werkte ik dichterbij, maar mijn studie was prut. Ik was zo kapot van het jaar ervoor dat ik echt een jaar nodig heb gehad om alles weer op de rit te krijgen. Had ik een keuze? Nee, want ook ik begon een studie voor een betere positie op de arbeidsmarkt. Ik heb op een randje gestaan, maar wel te kans gehad om optijd gas terug te nemen.

Daarom zou ik iedereen aanraden om eerst een studie af te ronden waarmee je financieel onafhankelijk bent en een stabiele situatie creëert en om daarna pas aan kinderen te beginnen. De meeste mensen studeren tussen hun 16e en 25-30e. Studeren combineren met een fulltime baan, terwijl je net in de tropenjaren met kleine kinderen zit, kan wel, maar dan is het toch geen verrassing dat het erg zwaar wordt?
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43576

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 14 Jun 2022 11:00

Re: Waar komen toch al die burn outs vandaan?

@holden en Sadie (zie dat er intussen veel reacties bij zijn gekomen die ik nog niet heb gelezen)
Ja dat kan ik me ook heel goed voorstellen. Toch zag ik die eerste lockdown wel als een soort noodkreet van de aarde. De hele wereld stond ineens stil. Lege vliegvelden, lege kantoren, lege steden. Lege agenda's (alleen al op heel kleinschalig niveau verdween het weekplannentopic hier). Tuurlijk, ook veel stress, ik weet geen cijfers maar denk dat er zeker een hoog percentage corona gerelateerde burn outs zijn ontstaan. Maar het was ook een soort wake up call voor mensen denk ik, een klap voor de hele rat race maatschappij. Kijk alleen al naar wat het voor de mentaliteit betreft thuiswerken heeft gedaan. Ik denk wel echt dat het voor velen een soort stop op het alsmaar hollende bestaan was, náást de stress die het opleverde natuurlijk. Maar wie weet hebben jullie dat anders ervaren idd en dat kan en mag natuurlijk ook.
Let's discover the world together.
VorigeVolgende

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers