Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Teamsport een must?

Is teamsport een must?

Ja
2
5%
Nee
37
95%
 
Aantal stemmen : 39
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6231

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:32

Bericht 10 Jun 2022 19:44

Re: Teamsport een must?

Ik blijf het grappig vinden hoe hard je zoekt naar punten waarop je iemand probeert te pakken Sadie.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:06

Bericht 10 Jun 2022 19:57

Re: Teamsport een must?

Ik hoor echt niemand in mijn omgeving dat een teamsport een must is.

Een sport kiezen is wel een pre. Maar of dat nou een teamsport is of niet, mogen ze lekker zelf kiezen. Ik kan er best inkomen dat het teamgevoel echt wel voor een andere beleving zorgt dat individuele sporten. Tegelijk heb ik jaren gezwommen. Heel individueel, maar we gingen wekelijks heen voor de groep. Dat sociale aspect was daarvoor wel leidend.
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Olivia

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3852

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:20

Bericht 10 Jun 2022 20:17

Re: Teamsport een must?

Nee. Mijn oudste zit op paardrijden en mijn jongste zwemt (bij een vereniging). Hoewel paardrijden in een groepje is, is het natuurlijk vrij individueel. Voor zwemmen geldt eigenlijk hetzelfde. Ze zwemmen in een groepje en doen ook oefeningen samen, maar uiteindelijk gaat het om een individuele tijd (behalve bij estafette).
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43732

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 10 Jun 2022 20:36

Re: Teamsport een must?

Tom schreef:Ik blijf het grappig vinden hoe hard je zoekt naar punten waarop je iemand probeert te pakken Sadie.


En het zou fijn zijn als ze eens een vraag zou beantwoorden.

Wij denken er trouwens aan om onze zoon voor judo in te schrijven volgend jaar. Niet echt een teamsport maar denk wel goed voor hem en hoop dat hij het leuk vindt.
Let's discover the world together.
<<

Jente

Kletskop

Berichten: 984

Geregistreerd: 02 Mei 2014 14:43

Bericht 10 Jun 2022 20:38

Re: Teamsport een must?

Tom schreef:Ik blijf het grappig vinden hoe hard je zoekt naar punten waarop je iemand probeert te pakken Sadie.

Ze krijgt in dit topic niet de reacties waar ze op hoopt, dus gaat ze toch proberen nog iets te vinden :laughcry:

Ik durf trouwens best te zeggen dat ik hoop dat mijn kinderen voor dezelfde sport kiezen als mijn vriend of mij. Lijkt me lekker praktisch, dan kan mijn vriend trainen terwijl ons kind ook traint en ik weet genoeg van mijn sport om training te kunnen geven of te kunnen coachen. Lijkt me leuk!
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6231

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:32

Bericht 10 Jun 2022 20:42

Re: Teamsport een must?

Jente schreef:
Tom schreef:Ik blijf het grappig vinden hoe hard je zoekt naar punten waarop je iemand probeert te pakken Sadie.

Ze krijgt in dit topic niet de reacties waar ze op hoopt, dus gaat ze toch proberen nog iets te vinden :laughcry:

Ik durf trouwens best te zeggen dat ik hoop dat mijn kinderen voor dezelfde sport kiezen als mijn vriend of mij. Lijkt me lekker praktisch, dan kan mijn vriend trainen terwijl ons kind ook traint en ik weet genoeg van mijn sport om training te kunnen geven of te kunnen coachen. Lijkt me leuk!


Precies dat ja!
Ik zou het ook leuk vinden als mijn zoon later wil volleyballen, maar als het iets anders wordt (voetbal zou wel dichterbij zijn :smile: ) ook prima.
En zoals iemand anders ook zei, zwemdiploma is een must.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 10 Jun 2022 20:54

Re: Teamsport een must?

Natuurlijk beïnvloed je, je eigen kinderen qua soort sport. Ik zou ze eerst ook in aanraking laten komen met de sport (en verenigingen) waar ik zelf ook onder zit of heb gezeten. Dat lijkt mij vrij normaal, want daar ken je immers de meeste mensen en voelt veilig voor je kinderen.

Mochten je kinderen die sport niet leuk vinden dan ga je verder kijken naar bijv wat vriendjes leuk vinden lijkt mij.

Mij lijkt het trouwens wel vervelend als je kinderen een sport kiezen waar als je ouders helemaal niets meer hebt. Of dat nu een team of een individuele sport is.

Zo heb ik bijv niets met hockey en als ik kids had zou ik het vreselijk vinden als ze daar onder zouden gaan.

Hebben andere dat ook/zo'n sport waarvan je liever niet hebt dat kinderen dat onder gaan?
<<

Jente

Kletskop

Berichten: 984

Geregistreerd: 02 Mei 2014 14:43

Bericht 10 Jun 2022 21:03

Re: Teamsport een must?

Dat denk ik ook Fred. Ik zou hockey ook niet zo leuk vinden, omdat ik het zelf niet zo'n leuke sport vind. Voetbal vind ik ook niet zo leuk en ik zou opzien tegen t langs de lijn staan in de kou en regen. Mijn vriend doet ook een buitensport en hij zou dat minder erg vinden. Dus als ons kind heel graag een buitensport wil doen is dat prima en zal mijn vriend wel iets meer op zich nemen.
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2513

Geregistreerd: 26 Mei 2016 19:46

Bericht 10 Jun 2022 21:19

Re: Teamsport een must?

Ik heb weinig in te brengen meer hoor, bij de oudste. Had haar voor een paar proeflessen dansen ingeschreven via school. Vindt ze hartstikke leuk, maar ze wil echt ballet. Al had ik nog zo graag iets anders gewild, zij wil op ballet.

Teamsport hoeft zeker niet. Niet iedereen voelt zich daar comfortabel bij, dus dat ga ik zeker niet afdwingen.
<<

Miccie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1064

Geregistreerd: 02 Sep 2013 07:01

Woonplaats: Den Haag

Bericht 10 Jun 2022 21:25

Re: Teamsport een must?

Sadie schreef:
Miccie schreef:Wij riepen altijd voordat de kinderen werden geboren dat ze sowieso moesten sporten, maar welke sport dat mogen ze zelf ondervinden.
Een teamsport is geen must, maar zou wel mijn voorkeur hebben.

Wij hebben beide gekorfbald dus dat is wel de eerste sport geweest waar we naar toe zijn gegaan. De oudste (9 jaar) heeft ook veel proeflessen gedaan van andere sporten, maar het bleef wel een beetje bij korfbal en voetbal.
De jongste (6) zit naast korfbal nog met zwemles dus dat is even voldoende voor nu.

De oudste heeft wel talent voor korfbal en vindt het erg leuk. Hij oefent elke dag in de tuin op de korf.
De jongste vindt het ook erg leuk en wordt ook steeds beter erin.

Het plezier wat ze met hun team hebben vind ik erg leuk om te zien. Mijn jongste verliest heel veel, maar als ze dan scoren zijn ze ook echt met het hele team dolgelukkig en geven ze elkaar high fives en knuffels. Ik vind dat een mooi iets. Ze hebben dat met z'n allen bereikt.

Toevallig dat ze allebei gekozen hebben voor korfbal, denk je echt dat jullie niet sturend zijn geweest?


Dat staat toch ook letterlijk in mijn tekst?? Dat we daar als eerste naar toe zijn gegaan omdat wij zelf die sport hebben gedaan. Als ze korfbal leuk vinden, vind ik dat alleen maar leuk. En ook handig zoals iemand anders ook zei. Ik kan coachen en fluiten.
Daarnaast heb ik aangegeven dat mijn zoon een aantal proeflessen heeft gedaan bij andere sporten. Dat waren o.a. rugby, tennis, basketbal, voetbal. Na een paar lessen gaf hij toch bij ons aan dat hij korfbal het allerleukste vond. Prima. Hij heeft het geprobeerd, maar vond het niet leuker om te doen. Had hij wel een andere sport gevonden dan was dat ook prima en had hij na afloop van het seizoen kunnen switchen.

En ik dwing hem echt niet om elke dag in de tuin te oefenen. As hij wil voetballen met zijn vriendjes in de voetbalkooi wens ik hem net zoveel plezier.

Dus wellicht eerst even goed lezen wat iemand zegt voordat je een sneer geeft.
Afbeelding

Afbeelding
<<

Anoniem327

Bericht 10 Jun 2022 21:46

Re: Teamsport een must?

Fred schreef:Natuurlijk beïnvloed je, je eigen kinderen qua soort sport. Ik zou ze eerst ook in aanraking laten komen met de sport (en verenigingen) waar ik zelf ook onder zit of heb gezeten. Dat lijkt mij vrij normaal, want daar ken je immers de meeste mensen en voelt veilig voor je kinderen.

Mochten je kinderen die sport niet leuk vinden dan ga je verder kijken naar bijv wat vriendjes leuk vinden lijkt mij.

Mij lijkt het trouwens wel vervelend als je kinderen een sport kiezen waar als je ouders helemaal niets meer hebt. Of dat nu een team of een individuele sport is.

Zo heb ik bijv niets met hockey en als ik kids had zou ik het vreselijk vinden als ze daar onder zouden gaan.

Hebben andere dat ook/zo'n sport waarvan je liever niet hebt dat kinderen dat onder gaan?

Ik vind dat helemaal niet zo logisch dat je je kinderen meeneemt naar de sport die je zelf leuk vindt. Ik ga in de eerste plaats uit van wat mijn kinderen leuk vinden en daarnaast kijken we naar wat praktisch haalbaar is voor ons.

Wat ik zelf leuk vind, telt niet mee. Die sport doe ik zelf en daar hoeven mijn kinderen niet in mee te gaan.

Ik heb zeker sporten die ik minder handig vind, zoals sporten als voetbal en hockey waarbij je elk weekend om 7 uur 's ochtends wedstrijden hebt in een ander dorp of stad.

Het lijkt me zo'n gedoe rond zo'n veld en ik stel me altijd voor dat er schreeuwende ouders langs de lijn staan, die veel te fanatiek zijn en het allemaal veel te serieus nemen. Dat verenigingsleven lijkt me de hel om onderdeel van te moeten zijn.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43732

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 10 Jun 2022 21:50

Re: Teamsport een must?

Hoe weet jij wat je kinderen leuk vinden? Hoe kom je daar achter?
Let's discover the world together.
<<

Anoniem327

Bericht 10 Jun 2022 21:53

Re: Teamsport een must?

Marin schreef:Hoe weet jij wat je kinderen leuk vinden? Hoe kom je daar achter?

Mijn oudste kon een tijd veel sporten uitproberen op de sport bso. Vanaf 6 jaar mochten ze elke 6 weken een nieuwe sport uitkiezen, waardoor ze in aanraking kwamen met van alles en nog wat.

Daardoor is hij nu verzot op een vechtsport. Na de zomer mag hij op deze sport. Nu doet hij het tijdens bso-uren 2x per week.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43732

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 10 Jun 2022 21:56

Re: Teamsport een must?

Ja dat is wel echt ideaal. Als je geen sport bso hebt met een vergelijkbaar program wordt dat al een stuk lastiger. Dan kan je moeilijk verwachten van jonge kinderen dat ze zelf een idee hebben van wat ze leuk vinden, lijkt me. En dus refereer je al sneller aan wat je zelf kent of denkt geschikt te vinden voor je kind.
Let's discover the world together.
<<

Olivia

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3852

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:20

Bericht 10 Jun 2022 22:12

Re: Teamsport een must?

Mijn jongste wilde super graag op karate. Na een paar weken bleek dit toch niet zo'n succes. Ze kon het tijdstip (vrijdag 19-20 uur) niet volhouden en vond het ook niet zo leuk. Daarvoor deed ze een tijdje judo, maar dat was ook niet echt een succes. We hadden toen bedacht dat ze 1x pw met mij meegaat naar de zwemtraining. Het is vrij goedkoop en is ze toch wat aan het sporten (naast zwemles). En kan zr daarnaast overal proeflessen volgen. Ze blijkt het zwemmen super leuk te vinden en traint inmiddels 2x p.w. mee (met de junioren). Als zwemles klaar is heeft ze op woensdag tijd om eventueel nog een andere sport te gaan doen.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11149

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 10 Jun 2022 22:17

Re: Teamsport een must?

Ik had nog nooit een bal geschopt, en mijn man al helemaal niet, en toch wilde zoon opeens op voetbal. Hij was toen net vijf. Wij hadden geen idee van verenigingen/regels of whatever. Ik zeil en surf, mijn man deed basketbal en nu krachttraining. Ook geen fanatieke voetballers in onze familie en vriendenkring. Dus bij hem kan ik wel stellen dat hij het zelf echt het leukste vindt.

De jongste moest altijd mee en wilde opeens toen hij 4,5 was ook op voetbal. Helemaal prima maar wel wat meer beïnvloed dus.
R. 2013
D. 2016
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6200

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 10 Jun 2022 23:30

Re: Teamsport een must?

Ik zou het jammer vinden als mijn kinderen niet op een teamsport gaan. Door onze interesses zullen ze ook wel die richting gestuurd worden. Maar ik vind geen must voor de sociale ontwikkeling.
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2657

Geregistreerd: 02 Sep 2013 14:28

Bericht 11 Jun 2022 00:45

Re: Teamsport een must?

Sadie schreef:
Fred schreef:Natuurlijk beïnvloed je, je eigen kinderen qua soort sport. Ik zou ze eerst ook in aanraking laten komen met de sport (en verenigingen) waar ik zelf ook onder zit of heb gezeten. Dat lijkt mij vrij normaal, want daar ken je immers de meeste mensen en voelt veilig voor je kinderen.

Mochten je kinderen die sport niet leuk vinden dan ga je verder kijken naar bijv wat vriendjes leuk vinden lijkt mij.

Mij lijkt het trouwens wel vervelend als je kinderen een sport kiezen waar als je ouders helemaal niets meer hebt. Of dat nu een team of een individuele sport is.

Zo heb ik bijv niets met hockey en als ik kids had zou ik het vreselijk vinden als ze daar onder zouden gaan.

Hebben andere dat ook/zo'n sport waarvan je liever niet hebt dat kinderen dat onder gaan?

Ik vind dat helemaal niet zo logisch dat je je kinderen meeneemt naar de sport die je zelf leuk vindt. Ik ga in de eerste plaats uit van wat mijn kinderen leuk vinden en daarnaast kijken we naar wat praktisch haalbaar is voor ons.

Wat ik zelf leuk vind, telt niet mee. Die sport doe ik zelf en daar hoeven mijn kinderen niet in mee te gaan.

Ik heb zeker sporten die ik minder handig vind, zoals sporten als voetbal en hockey waarbij je elk weekend om 7 uur 's ochtends wedstrijden hebt in een ander dorp of stad.

Het lijkt me zo'n gedoe rond zo'n veld en ik stel me altijd voor dat er schreeuwende ouders langs de lijn staan, die veel te fanatiek zijn en het allemaal veel te serieus nemen. Dat verenigingsleven lijkt me de hel om onderdeel van te moeten zijn.


In een ander topic heb je heel duidelijk gezegd dat je kinderen geen sport mogen doen met verplichtingen in het weekend. Dus wat je hier zegt klopt niet.
En zelf doe je niet aan een sport, hebt geen ervaring met het verenigingsleven, dus wel apart dat je weer zo'n duidelijk oordeel hebt.

Mijn dochter heeft 2 teamsporten gedaan, korfbal en handbal, omdat klasgenoten deed deden, verder dansen en turnen omdat ze dat zelf leuk vond en nu zit ze op mountainbiken, dat laatste wel door het enthousiasme van mijn man.
Zoon voetbalt, net zoals de meeste jongens uit zijn klas. Verder doet hij ook aan mountainbiken. Maar als hij wat anders had gewild dan kan dat.
Teamsport of individueel maakt ons niet uit, maar sporten vinden we wel belangrijk.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Anoniem327

Bericht 11 Jun 2022 07:07

Re: Teamsport een must?

Ik doe wel aan een sport, daarin ben ik erg fanatiek. Op een vereniging heb ik als kind gezeten, ik hielp zelf mee, mijn ouders hoefden geen vrijwilligerswerk op de club te doen. Dat is echt veranderd de laatste 20 jaar, dat het allemaal zo dwingend is naar ouders. In de jaren 80 en 90 hielp je als kind zelf mee.

Een keer in het weekend sporten kan prima, maar een vaste verplichting is voor ons gezin niet handig. We willen graag tijd met elkaar kunnen doorbrengen en weekends weg kunnen gaan. Gelukkig zijn er genoeg sporten die doordeweeks uitgeoefend worden.
<<

Bolus26

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2396

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:47

Bericht 11 Jun 2022 07:14

Re: Teamsport een must?

Vrienden van ons staan er ook zo in,die hebben hun kinderen dus zo gestimuleerd dat ze eerst proeflessen van hockey/handbal en voetbal deden en dat vonden ze super leuk,dus nu op een teamsport.

Wij vinden sport wel belangrijk maar niet per se teamsport. de oudste koos ooit na een demonstratie voor Acro turnen maar is nu geswitcht naar atletiek, de jongste kwam veel in de turnzaal (ivm halen brengen oudste etc) en koos voor trampoline en wou echt heel graag op klassiek ballet.

@fred mijn man heeft iets tegen paardrijden dus dat wordt niet echt gestimuleerd. Ballet vind hij ook niet zoveel maar daar was de jongste zo enthousiast over (en nog steeds) dat "mocht" gewoon hoor

Ik denk dat kinderen zeker op jonge leeftijd hun ouders graag spiegelen en enthousiast worden waar ze mee in aanraking komen. Gaat vanzelf denk ik als ze eens mee gaan kijken/aanmoedigen oid of als je als ouder bijv zelf thuis oefent.

Wat betreft helpen op de club,daar is al een topic over geweest. Ik denk dat iedereen daar zijn eigen keuzes in maakt die bij de eigen agenda/leefstijl past
Laatst gewijzigd door Bolus26 op 11 Jun 2022 07:26, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem332

Bericht 11 Jun 2022 07:25

Re: Teamsport een must?

Teamsport heb ik altijd heel leuk gevonden.
Wel deed ik dat pas wanneer ik ouder was en samen met vriendinnen naar de club kon fietsen. En vrijwilligers taken zelfstandig kon uitvoeren.

Voor onze kinderen hoop ik dat ze in eerste instantie op een zelfstandige sport gaan. De oudste wil graag op mijn sport zegt ze. Binnenkort neem ik haar mee om te kijken.
<<

Anoniem327

Bericht 11 Jun 2022 07:41

Re: Teamsport een must?

Als introvert en einzelgänger stoort het mij overigens dat in onze hele samenleving zo wordt gehamerd op samenwerken en in een team functioneren. Natuurlijk is het erg belangrijk om te kunnen samenwerken en om die vaardigheid te ontwikkelen, maar als een kind het fijn vindt om alleen te sporten, of alleen een opdracht uit te voeren op school, dan zou daar ook ruimte voor moeten zijn.
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6231

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:32

Bericht 11 Jun 2022 07:58

Re: Teamsport een must?

Sadie schreef:Als introvert en einzelgänger stoort het mij overigens dat in onze hele samenleving zo wordt gehamerd op samenwerken en in een team functioneren. Natuurlijk is het erg belangrijk om te kunnen samenwerken en om die vaardigheid te ontwikkelen, maar als een kind het fijn vindt om alleen te sporten, of alleen een opdracht uit te voeren op school, dan zou daar ook ruimte voor moeten zijn.


Dit triggert mij dan weer, terwijl ik weet dat je dit zegt om een reactie te krijgen. Die ruimte is er genoeg.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Danny

Kletskop

Berichten: 634

Geregistreerd: 07 Mei 2021 08:54

Bericht 11 Jun 2022 08:33

Re: Teamsport een must?

De scholen van mijn kleinkinderen zijn ook gericht op teamwerk.. daarom heeft mn dochter de middelste eraf gehaald omdat ze meer tot haar recht komt op een school die daar wat minder drammerig mee is.
Ik vind Sadie's laatste opmerking niet raar eigenlijk.
<<

Kira

Lady-post-a-lot

Berichten: 1111

Geregistreerd: 30 Apr 2022 07:39

Bericht 11 Jun 2022 08:36

Re: Teamsport een must?

Ik vind een teamsport geen must, zelfs sport vind ik geen must. Heb als kind niet op een sport gezeten en heb nu nog altijd een hekel aan sporten.
M'n zoon daarentegen is heel sportief en wilde zelf vroeger op breakdance. Daar bleek hij toen na een paar lessen te kinds voor en heeft atletiek gedaan, en daarna basketbal. Dat laatste was erg leuk maar z'n trainer maakte gekke keuzes waardoor het team iedere week anders uit zag en eigenlijk niemand meer plezier er in had.
Na basketbal is hij terug gegaan naar breakdance, zit op een hele goede school en gaat nu de provincie door met z'n crew om battles te doen.
Wat ik wel erg belangrijk vind is dat hij opgroeit met een verenigingsgevoel, ik zit al m'n hele leven in de muziek en die verbondenheid en verantwoordelijkheid die je krijgt vind ik wel een goede basis om mee te geven. Daarom zit hij naast sport ook al vanaf z'n 7e in een slagwerkgroep en gaat hij geregeld mee naar mijn orkest.
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Dazzle