Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Gas en elektriciteit besparen

<<

Jente

Kletskop

Berichten: 984

Geregistreerd: 02 Mei 2014 14:43

Bericht 05 Jun 2022 22:24

Gas en elektriciteit besparen

In januari liep ons contract voor gas en elektra af en zijn we automatisch op een variabel contract gezet. We zijn toen van een maandbedrag van 140 euro naar 175 euro gegaan. Nu worden de tarieven per 1 juli weer opnieuw aangepast en gaan we naar 250 euro per maand! Ik vind t echt een hele grote stijging, in een half jaar van 140 naar 250 euro! Overstappen heeft geen zin, er zijn geen aanbieders die op dit moment betere tarieven bieden. Nu ben ik dus op zoek naar manieren om te besparen op gas en elektriciteit en ben ik benieuwd wat jullie al doen. En let je hier heel bewust op of eigenlijk helemaal niet?

Wat wij al doen/hebben gedaan:
- Vloer en spouwmuur isoleren, de zolder gaan we nog isoleren
- Verwarming in de winter van 20 naar 19 graden
- Informeren naar zonnepanelen, maar is helaas niet mogelijk bij ons
- Korter douchen
- Als de oven aanstaat, meerdere dingen maken
- Vaatwasser en wasmachine altijd op eco-programma
<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2086

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:04

Bericht 05 Jun 2022 22:42

Re: Gas en elektriciteit besparen

Ik heb genoeg zonnepanelen om mijn stroomverbruik ruim te dekken. Dus ik probeer vooral zo min mogelijk gas te verbruiken. Dat doe ik bijv. door in de winter een elektrische deken te gebruiken ipv de verwarming boven aan en ik wil nog een elektrisch kacheltje kopen. Verder probeer ik sowieso altijd al zo min mogelijk te verbruiken. De verwarming staat max op 19.5 en dat is alleen als ik een paar uur thuis ben (bijv achter mijn laptop zit), als het maar kort is gaat de verwarming niet aan of lager. De televisie gebruik ik bijna niet, dus die stekker zit ook niet standaard in het stopcontact. Binnendeuren houd ik dicht en er brandt geen verlichting in ruimtes waar ik niet ben.
Ik denk dat ik over het algemeen al behoorlijk weinig ene4ie verbruik, dus ik hoef niet heel geen anders te gaan doen.
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2657

Geregistreerd: 02 Sep 2013 14:28

Bericht 05 Jun 2022 22:45

Re: Gas en elektriciteit besparen

Wij hebben zonnepanelen, en zijn daarom nu bewust even overgestapt naar Eneco omdat die een goed teruglevertarief hebben. Met het idee in ons achterhoofd om na de zomer te kijken naar een voordelige aanbieder. (Al wordt de kans dat dit gaat lukken ook steeds kleiner).

In de zomer gebruiken we nauwelijks gas, het beetje voor koken en douchen is goed te doen. Electriciteit wekken we nu ook meer op dan dat we verbruiken. Wel zetten we de vaatwasser en wasmachine alleen aan als het vol is, en hebben we geen droger.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11842

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 05 Jun 2022 22:48

Re: Gas en elektriciteit besparen

Led-lampen gaan gebruiken mocht je dat nog niet hebben

Verder hebben wij zonne-panelen en airco’s die we ook gebruiken als warmtepomp. Door het gebruik van de airco’s in de winter als warmtepomp hebben wij dit kalender jaar ongeveer 70m3 gas verbruikt. We gebruiken alleen warm water voor het douchen en afwassen. We koken ook op inductie. Dus als jullie straks die zonne-panelen hebben toch wel interessant om te kijken naar airco’s als warmtepomp. Wat wijngebied hangen kost 1 kw stroom en levert 5kw warmte op. Als je snapt wat ik bedoel.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Olivia

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3850

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:20

Bericht 06 Jun 2022 08:45

Re: Gas en elektriciteit besparen

Ik vind dit ook echt lastig. Wij verbruiken het meeste gas aan douchen/bad. Wij vinden dag allemaal heerlijk en is echt ons rustpunt in de dag. Maar eigenlijk vind ik het ook idioot om 50m3 in de maand door de afvoer te spoelen.

Wij hebben al zonnepanelen en een hybride warmtepomp, maar warm water gaat dus wel echt op gas.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17374

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 06 Jun 2022 09:20

Re: Gas en elektriciteit besparen

Ja eens Olivia. Douchen en bad zou het snelst wat opleveren maar ja 😱 Omdat ons maandbedrag zo idioot veel hoger is geworden (naar 385) zijn wij ook eens gaan vergelijken wat gezinnen om ons heen verbruiken. Wij verbruiken ook echt niet bizar veel, vaak zelfs minder dan anderen in vergelijkbare huishoudens, maar ons huis is gewoon slecht geïsoleerd.

We hebben wel sinds 2 jaar dubbel glas, spouwmuurisolatie, en het dak goed geïsoleerd. Maar je kunt dit huis gewoon echt slecht verwarmen. Het houdt geen warmte vast. In de nacht koelt het zonder verwarming gewoon af naar de minimumwaarde waar we de cv op zetten (vaak 15). We hebben geen droger, wasmachine en afwasmachine op eco stand etc.

Vriend heeft nu een dashboardje gemaakt waar we live ons verbruik kunnen zien haha gezellig :laughcry: ik denk dat dat wel even kan helpen, ondanks dat we ons volgens mij al heel goed bewust zijn.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6123

Geregistreerd: 11 Sep 2013 12:54

Bericht 06 Jun 2022 09:49

Re: Gas en elektriciteit besparen

Jemig, dat zijn toch absurde bedragen?! Dit kan toch zo niet doorgaan, hoe doen gezinnen dit die voorheen net rond konden komen dat? En dat i.c.m. verhogingen op boodschappen en brandstof. 😵‍💫

Leuk zo’n dashboard Zora, je voelt je toch direct schuldig als je wat verbruikt? 😉

Ik probeer ook korter te douchen maar dat is mijn rustgevende hobby waarin ik mijn gedachte op een rijtje zet. 😀
<<

Olivia

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3850

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:20

Bericht 06 Jun 2022 09:54

Re: Gas en elektriciteit besparen

Ja, wij zijn aan het informeren naar een warmtepomp (niet verkrijgbaar momenteel), een zonneboiler (geen plek op het dak, dus dat is ingewikkeld want dan moeten er panelen weg) en een warmtepompboiler. Dat laatste kan waarschijnlijk wel, maar met een hybride warmtepomp en warmtepompboiler voelt het toch als net niet t.o.v. volledig van het gas af.

Ik heb nu eerst heel veel offertes opgevraagd voor vloerverwarming op de benedenverdieping. Dan verwarmen we in elk geval op een lagere temperatuur wat ook weer wat oplevert.

Ons huis is denk ik redelijk goed geïsoleerd (2007). In elk geval het dak, spouw en de vloer. Maar we hebben maar aan één kant buren en zitten op een vrije hoek waar het best waait. Daarnaast is het ongeveer 160m2 om te verwarmen. Dat tikt ook wel aan natuurlijk.
<<

Jente

Kletskop

Berichten: 984

Geregistreerd: 02 Mei 2014 14:43

Bericht 06 Jun 2022 10:35

Re: Gas en elektriciteit besparen

Ledlampen hebben we inderdaad ook al! Ik heb laatst nog een paar oude lampen vervangen voor led, dus de meeste zijn volgens mij in orde nu.

Douchen doen we allebei niet extreem veel of lang. In een warme maand waarin de verwarming niet aan hoeft verbruiken wij met 2 personen ongeveer 20 m3 aan gas. Ik heb het idee dat we op douchen dus niet zo veel meer kunnen besparen.

Zonnepanelen kunnen bij ons dus niet, maar ik zou me nog kunnen verdiepen in een zonneboiler of warmtepomp. Dat vind ik alleen helemaal niet interessant (en mijn vriend ook niet), dus dan wordt t zo'n klusje waar ik geen zin in heb.

We hebben nog wel een hele oude droger die we zouden kunnen vervangen. Ik heb alleen uitgerekend dat het dan een jaar of 5 duurt voordat we die hebben terugverdiend en dat vind ik ook wel weer lang. Misschien toch maar doen binnenkort. Of helemaal geen droger, maar ik vind het altijd zo vervelend als ik 100 sokken of groot beddengoed moet ophangen.
<<

Max

Yipyapper

Berichten: 1832

Geregistreerd: 01 Mei 2022 11:03

Bericht 06 Jun 2022 10:37

Re: Gas en elektriciteit besparen

Ik kreeg de tip van een klusjesman om isolerende gordijnen op te hangen. Dat zijn van die dikke verduisterende gordijnen met een voering erin. Kun je blijkbaar gewoon bij bijv Kwantum kopen. Heb er (nog) geen ervaring mee dus weet niet of t daadwerkelijk wat gaat doen.

Daarnaast hebben we van radiator folie achter de radiatoren geplakt.
Verder ben ik ook zoekende. Hou m'n hart vast voor de komende winter met de stijgende prijzen.
<<

Jente

Kletskop

Berichten: 984

Geregistreerd: 02 Mei 2014 14:43

Bericht 06 Jun 2022 10:40

Re: Gas en elektriciteit besparen

Max schreef:Ik kreeg de tip van een klusjesman om isolerende gordijnen op te hangen. Dat zijn van die dikke verduisterende gordijnen met een voering erin. Kun je blijkbaar gewoon bij bijv Kwantum kopen. Heb er (nog) geen ervaring mee dus weet niet of t daadwerkelijk wat gaat doen.

Daarnaast hebben we van radiator folie achter de radiatoren geplakt.
Verder ben ik ook zoekende. Hou m'n hart vast voor de komende winter met de stijgende prijzen.


Toevallig heb ik dat ook allebei! Wij hebben grote ramen in de woonkamer en bewust voor gevoerde gordijnen gekozen. Als ik in de winter de gordijnen open doe voel je ook echt kou binnen komen. Soms hou ik ze daarom bewust wat langer dicht.
En radiatorfolie hebben we ook (geen idee of t werkt) en we hebben ook tochtstrips op de wat oudere ramen. Ook geen idee of dat werkt, maar we kregen ze gratis van de gemeente.
<<

Max

Yipyapper

Berichten: 1832

Geregistreerd: 01 Mei 2022 11:03

Bericht 06 Jun 2022 10:44

Re: Gas en elektriciteit besparen

Oh wat goed om te horen dat t werkt!! Er komt altijd veel koud binnen van het raam in ons trappenhuis, dus ik wilde die ramen laten vervangen maar blijkbaar zou dat weinig uithalen. Die man kwam dus met t idee om daar gordijnen op te hangen. Misschien wel het overwegen waard om ook in de woonkamer nieuwe gordijnen te hangen.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17374

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 06 Jun 2022 10:51

Re: Gas en elektriciteit besparen

Oh dat soort gordijnen zouden nog best een optie zijn, thanks voor de tip!

Radiatorfolie hebben we idd ook. En radiatorventilatoren.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Anoniem330

Bericht 06 Jun 2022 13:25

Re: Gas en elektriciteit besparen

Max schreef:Ik kreeg de tip van een klusjesman om isolerende gordijnen op te hangen. Dat zijn van die dikke verduisterende gordijnen met een voering erin. Kun je blijkbaar gewoon bij bijv Kwantum kopen. Heb er (nog) geen ervaring mee dus weet niet of t daadwerkelijk wat gaat doen.

Daarnaast hebben we van radiator folie achter de radiatoren geplakt.
Verder ben ik ook zoekende. Hou m'n hart vast voor de komende winter met de stijgende prijzen.

En gordijnen niet dicht bij ramen waar een radiator onder hangt. Dan blijft 'alle' warmte achter de gordijnen hangen.

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers